Karta podatkowa na 2012 r.

W najnowszym Monitorze Polski zostało opublikowane obwieszczenie Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2011 r. w sprawie stawek karty podatkowej, kwoty, do której można wykonywać świadczenia przy prowadzeniu niektórych usług z wyjątkiem świadczeń dla ludności, oraz kwartalnych stawek ryczałtu od przychodów proboszczów i wikariuszy, obowiązujących w 2012 r. (M.P. Nr 102, poz. 1028).
Stawki karty podatkowej te są corocznie podwyższane w stopniu odpowiadającym wskaźnikowi wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie pierwszych trzech kwartałów roku poprzedzającego rok podatkowy w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. W 2012 r. będą one wyższe niż obowiązujące o ok. 4%.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 21 listopada 2011 r.
Data publikacji: 21 listopada 2011 r.

Zmiany w podatkach po expose Premiera

Podczas piątkowego expose Premier zapowiedział szereg zmian w prawie podatkowym. Najważniejsze to likwidacja ulgi prorodzinnej dla zamożnych Polaków tylko z jednym dzieckiem, a także likwidacja ulgi na Internet.
Premier zapowiedział w piątek, że zlikwidowana zostanie ulga prorodzinna dla rodzin z jednym dzieckiem, o dochodzie powyżej 85 tys. zł rocznie. Ulga zostanie przyznana dopiero, gdy rodzina powiększy się o kolejne dzieci. Wśród propozycji zmian jest także podwyższenie o 50 proc. ulgi prorodzinnej na każde trzecie i kolejne dziecko. Wysokość ulgi na dwoje pierwszych dzieci ma pozostać bez zmian.
Zlikwidowana ma być także powszechna ulga na Internet. W uzasadnieniu Premier wskazał fakt, że wydatki na Internet maleją, a państwo i tak wspomaga budowę nowoczesnej sieci w całym kraju. Według szacunków rządu pozwoli to zaoszczędzić około 1,5 mld zł w cztery lata.
Ograniczony ma zostać przywilej podatkowy dla umów autorskich. Odpisanie 50-procentowych kosztów uzyskania będzie możliwe do przychodu w wysokości 85 tys. złotych rocznie. Powyżej tego progu twórcy płacić będą normalny podatek.
Od 2013 roku dla gospodarstw rolnych stopniowo ma być wprowadzana rachunkowość, a następnie opodatkowanie dochodów na ogólnych zasadach. Zmiany w pierwszej kolejności mają dotknąć największych gospodarstw, stopniowo rozszerzając te zasady na mniejsze. Podatek od dochodów dla gospodarstw rolnych ma pozwolić na redukcję innych obciążeń, zwłaszcza podatku rolnego.
Wreszcie na koniec zamknięta ma zostać możliwość omijania podatku od dochodów kapitałowych przy lokatach bankowych (tzw. podatku Belki).
Minister Finansów Jacek Rostowski poinformował, że zapowiedziane w piątkowym expose premiera zmiany w podatkach dochodowych i ulgach nastąpią w 2013 r. Od przyszłego roku w tym zakresie nie będzie żadnych zmian.
Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WKP
Źródło: www.premier.gov.pl, www.tvn24.pl, stan z dnia 21 listopada 2011 r.
Data publikacji: 21 listopada 2011 r.

Stawka VAT w przypadku montażu żaluzji w obiektach budownictwa mieszkalnego

Usługi montażu na stałe żaluzji, rolet (zewnętrznych oraz wewnętrznych), plisów, moskitier czy markiz stanowią modernizację obiektów budowlanych, a zatem – w zakresie, w jakim są to obiekty budowlane zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – korzystają z opodatkowania obniżoną stawką VAT 8%.
Stawkę VAT 8% stosuje się, między innymi, do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (zob. art. 41 ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 – dalej u.p.t.u.).
Sporne jest czy stawka ta ma zastosowanie do usług polegających na montażu żaluzji, rolet, plisów, moskitier czy markiz. Zdaniem organów podatkowych – nie. Tytułem przykładu wskazać można interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 17 czerwca 2011 r. (ILPP1/443-467/11-2/MK) czy interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 lipca 2011 r. (IPPP3/443-588/11-2/LK). W drugiej ze wskazanych interpretacji czytamy, że „żaluzje, rolety, plisy, moskitiery, markizy należy uznać za wyposażenie budynku (lokalu), a fakt ich przytwierdzenia do ścian i sufitu, w przedmiotowej sprawie, pozostaje bez znaczenia bowiem w wyniku ich montażu nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku”. W konsekwencji Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie uznał, że usługi polegające na dostawie z montażem żaluzji, rolet tekstylnych, aluminiowych, plis, moskitier, markiz nie mieszczą się w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 u.p.t.u., a więc opodatkowane są VAT według stawki podstawowej 23%.
Dotyczy to również – zdaniem organów podatkowych – usług montażu rolet zewnętrznych. Jak czytamy w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 6 maja 2011 r. (ILPP1/443-240/11-2/MP), „zarówno do sprzedaży zewnętrznych, aluminiowych rolet okiennych, jak i do usług polegających na montażu tych rolet w budynkach mieszkalnych zastosowanie ma stawka 23%, bowiem czynności te nie stanowią usług wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług”.
Osobiście ze stanowiskiem takim się nie zgadzam. Według mnie usługi montażu na stałe żaluzji, rolet (zewnętrznych oraz wewnętrznych), plisów, moskitier czy markiz stanowią modernizację obiektów budowlanych, a zatem – w zakresie, w jakim są to obiekty budowlane zaliczone do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym – korzystają z opodatkowania obniżoną stawką VAT 8%. Niestety, na tę chwilę nie jest wiadome, jakie stanowisko w tej kwestii zajmą sądy administracyjne, a w konsekwencji stosowanie obniżonej stawki 8% we wskazanym zakresie jest ryzykowne.
Obniżoną stawką 8% opodatkowane mogą być – jako budowa lub remont – według mnie również usługi montażu parapetów w obiektach budowlanych lub ich częściach zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niestety, nie są mi w tej kwestii znane żadne wyjaśnienia organów podatkowych, a w konsekwencji nie jestem wskazać, jakie jest stanowisko przez nie reprezentowane na gruncie obecnie obowiązujących przepisów.
Tomasz Krywan
Vademecum Głównego Księgowego
72600
Data publikacji: 18 listopada 2011 r.

Tylko zawinione niedobory powodują utratę prawa do odliczenia podatku

Jeżeli w wyniku zawinionych niedoborów towarów, dany towar w efekcie końcowym nie zostanie wykorzystany do działalności opodatkowanej, to prawo podatnika do odliczenia w związku z wyżej wskazanym nabyciem powinno zostać utracone. Takie stanowisko przedstawił NSA w wyroku z dnia 19 lipca 2011 r., sygn. akt I FSK 1123/10.

Kwestią wymagającą rozstrzygnięcia w niniejszej sprawie było to, czy w związku z powstaniem zawinionego niedoboru towarów podatnik traci prawo do odliczenia podatku naliczonego, w rozumieniu art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

Podatnik jest zdania, że prawo do odliczenia przysługuje również w sytuacji niedoboru zawinionego. Minister Finansów uznał jednak, że w przypadku, gdy z przyczyn od podatnika zależnych, w tym przypadku w wyniku niedoborów zawinionych (manka), nie dochodzi do wykorzystania nabytych towarów do działalności opodatkowanej, prawo podatnika do odliczenia zostaje utracone. W takiej sytuacji odliczona kwota podatku z tytułu nabycia towarów, które ostatecznie nie zostały wykorzystane do działalności opodatkowanej winna być skorygowana.

Sprawa ostatecznie trafiła do NSA. Co prawda z treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT wynika, że podatnik nie ma możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, to jednak sąd przywołał tu wyrok ETS-u z 15 stycznia 1998 r. C-37/95, LEX nr 84296, zgodnie z którym prawo do odliczenia nie może być uzależnione od okoliczności niezależnych od woli podatnika. Zgodnie z tym wyrokiem, jeżeli inwestycji, w związku z którą przysługiwało prawo do odliczenia w momencie jej wprowadzenia, zaniechano z uwagi na okoliczności pozostające poza kontrolą podatnika, nie ma on obowiązku dokonywania korekty odliczenia. Tym samym ochrona uprawnienia podatnika jest uzależniona również od tego, czy brak wykorzystania zakupionych towarów i usług był spowodowany czynnikami niezależnymi od samego podatnika.

Dlatego w sprawie rozpatrywanej przez NSA należy przyjąć, że jeżeli w wyniku zawinionych niedoborów towarów, dany towar w efekcie końcowym nie zostanie wykorzystany do działalności opodatkowanej, to prawo podatnika do odliczenia w związku z wyżej wskazanym nabyciem powinno zostać utracone. Dla oceny prawa do obliczenia konieczne jest więc każdorazowe ustalenie czy utrata towarów leżała poza kontrolą podatnika, czy też nie.

Opracował: Michał Malinowski, RPE WKP
Źródło: www.nsa.gov.pl, stan z dnia 30 września 2011 r.

Data publikacji: 3 października 2011 r.

Nianie objęto ubezpieczeniem zdrowotnym

Od 1 października 2011 r. ubezpieczeniem zdrowotnym objęte są także osoby świadczące pracę na podstawie umowy uaktywniającej, określonej w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235)
Umowę uaktywniającą rodzice zawierają z nianią, podejmującą się opieki nad dzieckiem. Podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne osoby zatrudnionej w charakterze niani do opieki nad dzieckiem do lat 3, na podstawie umowy uaktywniającej, stanowi przychód, z zastrzeżeniem, że podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne opłacanych przez ZUS ze środków budżetu państwa stanowi kwota nie wyższa niż wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę w danym roku kalendarzowym.
Data publikacji: 30 września 2011 r.

ZUS zawiesi emeryturę zatrudnionym po 1 października

Dnia 1 października 2011 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 10 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. Nr 168 poz. 1001).
Od 1 stycznia 2011 r., pracownik, któremu ZUS przyznał emeryturę, musi rozwiązać stosunek pracy z dotychczasowym pracodawcą, aby móc rozpocząć pobieranie emerytury. Osoby, które nabyły prawo do emerytury pomiędzy 8 stycznia 2009 r. a 31 grudnia 2010 r. (w okresie, gdy nie było tego obowiązku) i rozpoczęły pobieranie emerytury bez rozwiązywania stosunku pracy powinny rozwiązać stosunek pracy najpóźniej do 30 września 2011 r. W przeciwnym razie prawo do emerytury zostanie im od 1 października 2011 r. zawieszone.
Należy podkreślić, że osoby, które po otrzymaniu emerytury rozwiązały stosunek pracy z dotychczasowym pracodawcą, a następnie zatrudniły się ponownie u tego samego lub innego pracodawcy – nie muszą po raz kolejny rozwiązywać stosunku pracy, aby nadal otrzymywać emeryturę.
Rozwiązanie umowy może nastąpić w drodze złożenia wypowiedzenia lub porozumienia stron. Po rozwiązaniu umowy o pracę pracownik powinien niezwłocznie przekazać do ZUS świadectwo pracy lub zaświadczenie pracodawcy dokumentujące fakt rozwiązania stosunku pracy. Po rozwiązaniu stosunku pracy może ponownie zatrudnić się u tego samego lub innego pracodawcy – wówczas emerytura może mu być wypłacana.
Emeryci, którym począwszy od 1 października 2011 r. prawo do emerytury zostanie zawieszone, uzyskali, zgodnie z nowelizacją, możliwość ubiegania się o ponowne obliczenie emerytury. Warunkiem skorzystania z tej możliwości jest niepobieranie emerytury wskutek zawieszenia przez co najmniej 18 miesięcy, poczynając od 1 października 2011 r.
Nowelizacja wprowadza odrębne zasady ponownego obliczania emerytur dla emerytów pobierających emerytury: obliczone według. starych zasad, obliczone według nowych zasad, oraz emerytury mieszane.
Emerytury, obliczone na podstawie art. 53 ustawy emerytalnej (stare zasady) będą ustalane na nowo, na wniosek osób zainteresowanych, po przepracowaniu przez nie co najmniej 18 miesięcy poczynając od 1 października 2011 r. W razie zgłoszenia po tym terminie wniosku o ponowne ustalenie wysokości emerytury – wysokość emerytury zostanie obliczona od nowej kwoty bazowej, obowiązującej w dacie zgłoszenia wniosku o ponowne ustalenie wysokości emerytury.
Emerytury obliczone na podstawie art. 26 ustawy emerytalnej (nowe zasady) będą ustalane na nowo, na wniosek osób zainteresowanych, po przepracowaniu przez nie co najmniej 18 miesięcy poczynając od 1 października 2011 r. w ten sposób, że zapisane na ich koncie składki emerytalne zaewidencjonowane do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc zgłoszenia wniosku o ponowne ustalenie wysokości emerytury oraz zwaloryzowany kapitał początkowy, po pomniejszeniu o kwotę stanowiącą iloczyn kwoty pobieranej emerytury ustalonej na dzień jej przyznania po raz pierwszy oraz liczby miesięcy, za które została wypłacona – zostaną podzielone przez średnie dalsze wyrażone w miesiącach statystyczne trwanie życia osoby, będącej w wieku osoby występującej o ponowne ustalenie wysokości emerytury.
Ustalenie na nowo wysokości emerytur mieszanych, przyznanych w latach 2009 i 2010 będzie się odbywało na zasadach dotyczących zarówno emerytur przyznanych według starych zasad jak i według nowych zasad, ponieważ emerytury te są ustalane częściowo według starych zasad (w roku 2009 – 80%, w roku 2010 – 70%), a częściowo według nowych zasad (w roku 2009 – 20%, a w roku 2010 – 30%).
Zgodnie z nowelizacją ponowne ustalenie wysokości emerytury będzie mogło nastąpić na wniosek zgłoszony dopiero po ustaniu ubezpieczeń emerytalnych i rentowych.
Gdyby, na skutek ponownego ustalenia wysokość emerytury okazała się ona niższa –świadczenie przysługiwać będzie w wysokości dotychczasowej.
Nowelizacja przesądziła, że ponowne ustalenie wysokości emerytur w oparciu o nowe przepisy art. 194c-194h ustawy emerytalnej będzie mogło nastąpić tylko jeden raz.
Data publikacji: 30 września 2011 r.

Niższy VAT na niektóre wyroby mleczarskie i równe traktowanie spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych

Obniżona została stawka podatku od towarów i usług z wysokości 8% do 5% dla dostawy, wewnątrzwspólnotowego nabycia oraz importu tłuszczy złożonych z produktów roślinnych lub zwierzęcych (miksów), wyrobów seropodobnych i napojów z dodatkiem tłuszczu roślinnego nadających się do spożycia przez ludzi.
Dnia 22 września weszła w życie zmiana rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, która poza zmianą stawek dla wyżej wymienionych wyrobów mleczarskich, wprowadza równe traktowanie spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, wyrażające się w zastosowaniu analogicznego zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności wykonywanych przez te podmioty w zakresie wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT.
Zgodnie z interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2011 r., sygn. PT8/033/IO1/AEW/11/PT-571, uwzględniającą wypracowaną przez sądy administracyjne jednolitą linię orzeczniczą, wspólnota mieszkaniowa realizując wspólny interes właścicieli występuje w odmiennych rolach w przypadku nabycia towarów i usług w ramach zarządu nieruchomością wspólną oraz w przypadku nabycia towarów i usług na potrzeby utrzymania poszczególnych lokali właścicieli.
W pierwszym przypadku uiszczanie przez członków wspólnoty należności tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie jest objęte przepisami ustawy oVAT, natomiast gdy wydatki ponoszone są przez właściciela wyłącznie w związku z odrębną własnością lokalu, wspólnota w zakresie nabywanych towarów i usług celem zaopatrzenia poszczególnych lokali nabywa towary i usługi w swoim imieniu, jednakże na rzecz właścicieli poszczególnych lokali, którzy dokonują na poczet tych zakupów stosownych wpłat. W takiej sytuacji środki uiszczane przez właścicieli poszczególnych lokali na ich utrzymanie stanowią w istocie zapłatę za odsprzedawane im przez wspólnotę towary i usługi, zatem zastosowanie znajdą tu przepisy o podatku od towarów i usług.
Z uwagi na to, że neutralność podatku nie zostaje naruszona w rozliczeniach lokali mieszkalnych, konieczne jest wprowadzenie regulacji zapewniających analogiczne skutki na gruncie podatku od towarów i usług dla członków wspólnoty mieszkaniowej, będących właścicielami lokali mieszkalnych, jak dla podmiotów wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 września 2011 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. (Dz. U. Nr 198, poz. 1174) weszło w życie z dniem ogłoszenia, natomiast z uwagi na skutki wydanej interpretacji ogólnej, wprowadzone zwolnienie ma zastosowanie do czynności wykonanych w okresie od dnia 2 sierpnia 2011 r. (tj. od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów Nr 6 pod poz. 27 ww. interpretacji ogólnej), a obniżona stawka podatku na wyroby mleczarskie może być stosowana również do czynności wykonywanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.
Jolanta Mazur
Redakcja Publikacji Elektronicznych WKP
Data publikacji: 23 września 2011 r.

Ustawa zmniejszająca biurokrację czeka na prezydencki podpis

Dnia 16 września Sejm przegłosował poprawki senatorów zgłoszone do ustawy o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców.
Ustawa teraz trafiła do podpisu Prezydenta. Wprowadziła zmiany do 22 ustaw, m. in. do ustawy – Kodeks pracy i ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Dzięki znowelizowanym przepisom pracownicy będą mogli wykorzystać zaległy urlop do końca września (a nie jak to jest teraz – do końca marca). Natomiast pracodawcy będą mogli wystawiać druki ZUS RMUA swoim zatrudnionym pracownikom raz w roku (a nie jak teraz raz w miesiącu).

Skrócono także okres przedawnienia należnych składek ZUS oraz okres przechowywania dokumentów.
Kolejna zmiana w zakresie ubezpieczeń społecznych dotyczy skrócenia okresu przechowywania deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych oraz dokumentów korygujących te dokumenty przez płatnika składek. Zgodnie z poprzednim brzmieniem odpowieniego przepisu kopie deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych oraz dokumentów korygujących te dokumenty płatnik składek jest zobowiązany przechowywać przez okres 10 lat od dnia ich przekazania do wskazanej przez ZUS jednostki organizacyjnej ZUS, w formie dokumentu pisemnego lub elektronicznego. Okres ten został skrócony do pięciu lat i zrównany z okresem przedawnienia.
Uchwalone zmiany mają wejść w życie dnia 1 stycznia 2012 r., przy czym pierwszy raport płatnika składek płatnik jest zobowiązany przekazać ubezpieczonemu do dnia 28 lutego 2013 r. za rok 2012.
Źródło: www.sejm.gov.pl
Data publikacji: 23 września 2011 r.

Można przechowywać faktury tylko w formie elektronicznej

Dopuszczalne jest przechowywanie i udostępnianie organom podatkowym i organom kontroli skarbowej kopii faktur VAT w postaci zapisu elektronicznego bez obowiązku przechowywania egzemplarza faktury w postaci papierowej.
Obecnie obowiązujące regulacje prawne dopuszczają możliwość przechowywania kopii faktur w formie papierowej lub w formie elektronicznej. Działania takie są równoważne w skutkach podatkowych z przechowywaniem faktur w formie papierowej, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia, integralność treści oraz czytelność przedmiotowych faktur.
Przechowywana przez wystawcę i otrzymana przez nabywcę faktura ma być identyczna w zakresie treści, a więc informacji zawartych na fakturze, a wystawca i nabywca musi zapewnić autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego oraz łatwe ich odszukanie, w tym również na żądanie organu podatkowego.
Jednocześnie, obowiązujące regulacje prawne dopuszczają możliwość przesyłania faktur e-mailem w postaci pliku PDF. Zatem przesyłanie faktur w formie pliku PDF stanowiącego załącznik do e-maila jest równoważne w skutkach podatkowych z przesłaniem faktury w formie papierowej, o ile zostanie zapewniona autentyczność pochodzenia i integralność treści przedmiotowych faktur, o której mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2010 r. w sprawie przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej (Dz. U. Nr 249, poz. 1661).
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 sierpnia 2011 r., sygn. IBPP2/443-623/11/WN.
Opracowanie: Jolanta Mazur RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 19 września 2011 r.
Data publikacji: 19 września 2011 r.

1500 zł – tyle wyniesie płaca minimalna w 2012 roku

Rząd zdecydował, że minimalne wynagrodzenie za pracę w 2012 r. wyniesie 1500 zł. Oznacza to jego wzrost o 8,2 proc., ponieważ obecnie jest to 1386 zł.

Skutki finansowe dla budżetu państwa, związane ze wzrostem płacy minimalnej, zostaną poniesione w ramach dotychczasowych wydatków określonych w budżecie państwa na 2012 r.

Źródło: www.premier.gov.pl, stan z dnia 14 września 2011 r.

Data publikacji: 14 września 2011 r.

Można składać wnioski o umorzenie składek

Kobiety prowadzące działalność gospodarczą, które przebywały na urlopach macierzyńskich lub wychowawczych, mogą składać wnioski o umorzenie opłacenia obowiązkowych składek za ten czas.
Tak wynika z ustawy z 28 lipca 2011 r. zmieniającej ustawę o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawy – Prawo bankowe oraz ustawy o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 185, poz. 1095). Na jej mocy, kobiety zatrudnione na etacie, które jednocześnie podlegały obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym z tytułu prowadzenia działalności gospodarczej na urlopie macierzyńskim lub wychowawczym, a które nie zdążyły złożyć do 1 września 2010 r. wniosku o umorzenie składek, mogą to zrobić od 6 września br. Analogiczną zmianę wprowadzono do ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy, a dotyczy ona umorzenia składek Fundusz Pracy.
Data publikacji: 8 września 2011 r.

Kopia dla pacjenta z VAT

Odpłatne udostępnianie przez zakład opieki zdrowotnej kopii dokumentacji medycznej nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.
Przepis art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT zwalnia od podatku wyłącznie usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, nie zwalnia zatem wszystkich świadczeń, które można wykonać w ramach wykonywania zawodów medycznych, ale tylko służące określonemu celowi.
O ile wydana kopia dokumentacji medycznej może być niezbędna do zapewnienia ciągłości świadczeń zdrowotnych, to jednak usługa sporządzenia kopii dokumentacji jako taka nie ma na celu przeszkodzenia, uniknięcia lub zapobieżenia chorobie, obrażeniom lub zakłóceniom zdrowia lub też wykrycia ukrytych chorób lub chorób w stadium początkowym. W ramach świadczonej odpłatnie usługi sporządzenia kopii dokumentacji medycznej, nie jest diagnozowana żadna choroba i nie jest wykonywana żadna czynność terapeutyczna sensu stricto.
Zatem, usługi odpłatnego udostępniania dokumentacji medycznej poprzez sporządzenie jej kopii na żądanie pacjenta, zakładu ubezpieczeń lub na zarządzenie sądu, których nie można uznać za służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia muszą zostać wyłączone z zakresu stosowania art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT i w związku z tym będą opodatkowane według stawki podstawowej 23%.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 17 sierpnia 2011 r., sygn. IPTPP2/443-246/11-2/JS.
Opracowanie: Jolanta Mazur RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 31 sierpnia 2011 r.
Data publikacji: 1 września 2011 r.

Rusza Centralny Rejestr Podmiotów – Krajowa Ewidencja Podatników

Dnia 1 września wchodzi w życie nowelizacja ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, której celem jest likwidacja obowiązku posiadania NIP przez osoby nie prowadzące działalności gospodarczej.
Zgodnie z tą nowelizacją, od 1 stycznia przyszłego roku jedynym identyfikatorem dla osób fizycznych, które nie prowadzą działalności gospodarczej i nie są zarejestrowanymi podatnikami VAT, będzie PESEL. Ponadto, ustawa przewiduje, że od 1 stycznia 2012 r. przestanie istnieć obowiązek aktualizowania danych w urzędzie skarbowym przez osoby fizyczne. Nie będą one musiały zgłaszać kolejnych zmian związanych z danymi, które zawiera rejestr PESEL. Naczelnik urzędu skarbowego zaktualizuje te dane automatycznie po ich otrzymaniu z rejestru PESEL. Aktualizacja danych będzie konieczna w przypadku, gdy adres zamieszkania osoby fizycznej będzie inny niż zameldowania. Osoby fizyczne w kontaktach z administracją podatkową będą mogły posługiwać się numerem PESEL.
Ponadto firmom, które nadal będą musiały posiadać NIP, będzie on nadawany w drodze czynności materialno-technicznej, a nie w drodze decyzji administracyjnej naczelnika urzędu skarbowego. Naczelnik wydawać będzie tylko potwierdzenie nadania NIP niezwłocznie, nie później niż w terminie 14 dni od dnia wpływu poprawnego zgłoszenia identyfikacyjnego. Ma to skrócić i uprościć procedurę, która prowadzona jest na podstawie Ordynacji podatkowej.
Nowelizacja zakłada przekształcenie Krajowej Ewidencji Podatników w Centralny Rejestr Podmiotów – Krajową Ewidencję Podatników, który prowadzony będzie w formie elektronicznej przez Ministra Finansów. CRP KEP służyć będzie gromadzeniu wybranych danych ewidencyjnych z rejestru PESEL dotyczących osób fizycznych objętych tym rejestrem oraz danych wynikających ze zgłoszeń identyfikacyjnych i aktualizacyjnych, i z niektórych dokumentów związanych z obowiązkami wynikającymi z przepisów podatkowych oraz weryfikacji tych danych i porównaniu ich z rejestrami urzędowymi prowadzonymi na podstawie odrębnych przepisów.
Od dnia wejścia w życie ustawy z dnia 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 171, poz. 1016) do końca 2011 r., osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej, mimo objęcia ich numerem PESEL, jako identyfikatorem podatkowym, nadal będą otrzymywały NIP.
Jolanta Mazur
Redakcja Publikacji Elektronicznych WKP
Data publikacji: 1 września 2011 r.

Pracownik zapłaci podatek za udział w imprezie integracyjnej

Wartość imprezy integracyjnej, którą pracodawca finansuje w całości z ZFŚS, należy opodatkować jako przychód ze stosunku pracy proporcjonalnie na wszystkich pracowników biorących udział w tej imprezie, w części przekraczającej kwotę zwolnioną na świadczenia rzeczowe i pieniężne, czyli 380 zł.
Z przepisu art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, że zwolnienie od podatku dochodowego rzeczowych świadczeń otrzymanych przez pracowników możliwe jest, jeżeli są spełnione łącznie następujące przesłanki: świadczenie ma charakter świadczenia rzeczowego lub pieniężnego, źródłem finansowania są w całości środki z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych i wartość tych świadczeń nie przekracza w roku podatkowym kwoty 380 zł.
Użyte w tym przepisie sformułowanie „sfinansowane w całości z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych” oznacza, że pracodawca bądź związki zawodowe są ze swej strony zobligowane do finansowania lub współfinansowania świadczeń na rzecz pracownika wyłącznie z wymienionych w tym przepisie funduszy. Przepis ten zatem określa źródło finansowania świadczeń rzeczowych, uznając, że dla zastosowania zwolnienia od podatku koniecznym jest, aby pracodawca nie sfinansował tych świadczeń z innych źródeł niż zakładowy fundusz świadczeń socjalnych. Ustawodawca nie odnosi się natomiast do wielkości udziału w finansowaniu świadczeń rzeczowych, tj. możliwe jest zarówno pokrycie przez zakład pracy 100% wartości świadczeń bądź częściowe jego sfinansowanie z wymienionych w przepisie źródeł.
W przypadku, gdy impreza ma charakter nieobowiązkowy, przychód powstaje wyłącznie u osób, które w imprezie uczestniczyły, a nie u wszystkich zaproszonych. W konsekwencji, pracodawca winien zwiększać przychody pracowników z tytułu umowy o pracę. Przychód pracowników winien być ustalany poprzez podzielenie łącznej ceny zakupu danej imprezy integracyjnej, ustalonej w oparciu o przepis art. 11 ust. 2a ustawy podatkowej, przez liczbę osób, które uczestniczyły w spotkaniu.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 29 lipca 2011 r., sygn. IPTPB2/415-158/11-2/ASZ.
Opracowanie: Jolanta Mazur RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 29 sierpnia 2011 r.
Data publikacji: 29 sierpnia 2011 r.

Redukcja obowiązków obywateli i przedsiębiorców ma przynieść miliardowe oszczędności

MG szacuje, że ok. 3 mld zł rocznie mniej wydadzą obywatele i przedsiębiorcy w związku z uchwaloną na ostatnim posiedzeniu Sejmu ustawą o redukcji niektórych obowiązków obywateli i przedsiębiorców (druk nr 4461).
Przypomnijmy, że ustawa o redukcji niektórych obowiązków informacyjnych dla obywateli i przedsiębiorców wprowadza m.in.:
1. Zobowiązanie Ministra Finansów do wydawania ogólnych interpretacji podatkowych na wniosek podatników w przypadku istnienia niejednolitego stosowania przepisów przez organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej, a nie tylko z urzędu jak dotychczas.
2. Wprowadzenie zwolnień i wyłączeń w zakresie podatku akcyzowego na węgiel i koks. Zwolniony z akcyzy byłby węgiel wykorzystywany przez gospodarstwa domowe, podmioty użyteczności publicznej oraz określone przedsiębiorstwa wykorzystujące węgiel i koks w ramach prowadzonej działalności (m.in. elektrownie, elektrociepłownie, ciepłownie, przemysł hutniczy i metalurgiczny oraz zakłady energochłonne).
3. Umożliwienie stosowania procedur uproszczonych z zakresu prawa celnego do wyrobów akcyzowych, co w konsekwencji skróci czas obrotu towarowego z zagranicą.
4. Likwidacja Monitora Polskiego B, w konsekwencji czego przedsiębiorcy zwolnieni zostaną z kosztownego obowiązku publikacji sprawozdania finansowego w tym dzienniku (w skali roku był to koszt ok. 100 mln zł).
5. Skrócenie przechowywania – z 10 do 5 lat – kopii deklaracji rozliczeniowych i imiennych raportów miesięcznych ZUS.
6. Skrócenie z 10 do 5 lat okresu przedawnienia należności z tytułu składek do ZUS i KRUS, co spowoduje, że przedsiębiorcy i inni płatnicy będą mogli w krótszym okresie otrzymać zwrot nadpłaconych składek.
7. Zniesienie odpowiedzialności solidarnej przedsiębiorców w ramach konsorcjum przy realizacji projektów partnerstwa publiczno-prywatnego.
8. Wykorzystywanie zaległego urlopu do 30 września następnego roku.
9. Zmniejszenie częstotliwości przekazywania ubezpieczonemu informacji o zapłaconych składkach do ZUS i NFZ z imiennych raportów miesięcznych. Informacje te będą przekazywane raz na rok lub, na żądanie ubezpieczonego, częściej. Obecny comiesięczny, pisemny obowiązek informowania pracowników o odprowadzonych składkach jest szczególnie uciążliwy dla średnich i dużych firm.
10. Zniesienie obowiązku podwójnego publikowania ogłoszenia wynikającego z Kodeksu postępowania cywilnego.
Opracowanie: Wojciech Kowalski, RPE WKP
Źródło: www.mg.gov.pl, stan z dnia 23 sierpnia 2011 r.
Data publikacji: 23 sierpnia 2011 r.

Prezydent podpisał nowelizację ustaw o podatku dochodowym

W czwartek 18 sierpnia 2011 r. Prezydent podpisał ustawę wprowadzającą zmiany do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych służy uproszczeniu podatkowych zasad ustalania różnic kursowych oraz ich ujednoliceniu z zasadami przewidzianymi na gruncie ustawy o rachunkowości, zgodnie z którymi przy ustalaniu różnic kursowych należy uwzględniać kursy faktycznie zastosowane w przypadku otrzymania należności lub zapłaty zobowiązań oraz sprzedaży lub kupna walut obcych. W pozostałych przypadkach, a także gdy nie jest możliwe uwzględnienie faktycznie zastosowanego kursu waluty w danym dniu, przyjmuje się kurs średni ogłaszany przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego ten dzień. Analogiczną regulację wprowadzono do ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Zmiany w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych obejmują rozszerzenie katalogu podmiotów korzystających ze zwolnień od podatku o Fundusz Rezerwy Demograficznej (ze skutkiem od 1 stycznia 2010 r.). Ponadto nowelizacja wprowadza nowe zasady dotyczące zmiany rachunkowej metody ustalania różnic kursowych, jeżeli przed połączeniem lub podziałem podatnicy stosowali metodę rachunkową i zasadę, zgodnie z którą przy obliczaniu dodatnich i ujemnych różnic kursowych uwzględnia się kursy faktycznie zastosowane w przypadku sprzedaży lub kupna walut obcych oraz otrzymania należności lub zapłaty zobowiązań.
Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2012 r., z wyjątkiem przepisu przewidującego zwolnienie dla Funduszu Rezerwy Demograficznej, który wejdzie w życie z dniem ogłoszenia.
Opracowanie: Jolanta Mazur RPE WKP
Źródło: www.prezydent.pl, stan z dnia 22 sierpnia 2011 r.
Data publikacji: 22 sierpnia 2011 r

Zwolnienie z VAT także dla wspólnot mieszkaniowych

Zapewnienie równego traktowania spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych, wyrażającego się w zastosowaniu analogicznego zwolnienia od podatku od towarów i usług czynności wykonywanych przez te podmioty w zakresie wynikającym z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT przewiduje opublikowany na stronie resortu finansów projekt zmiany rozporządzenia w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Zgodnie z interpretacją ogólną Ministra Finansów z dnia 21 czerwca 2011 r., sygn. PT8/033/IO1/AEW/11/PT-571, uwzględniającą wypracowaną przez sądy administracyjne jednolitą linię orzeczniczą, wspólnota mieszkaniowa realizując wspólny interes właścicieli występuje w odmiennych rolach w przypadku nabycia towarów i usług w ramach zarządu nieruchomością wspólną oraz w przypadku nabycia towarów i usług na potrzeby utrzymania poszczególnych lokali właścicieli.
W pierwszym przypadku uiszczanie przez członków wspólnoty należności tytułem pokrycia kosztów zarządu nieruchomością wspólną nie jest objęte przepisami ustawy o VAT, natomiast gdy wydatki ponoszone są przez właściciela wyłącznie w związku z odrębną własnością lokalu, wspólnota w zakresie nabywanych towarów i usług celem zaopatrzenia poszczególnych lokali nabywa towary i usługi w swoim imieniu, jednakże na rzecz właścicieli poszczególnych lokali, którzy dokonują na poczet tych zakupów stosownych wpłat. W takiej sytuacji, środki uiszczane przez właścicieli poszczególnych lokali na ich utrzymanie stanowią w istocie zapłatę za odsprzedawane im przez wspólnotę towary i usługi, zatem zastosowanie znajdą tu przepisy o podatku od towarów i usług.
Z uwagi na to, że neutralność podatku nie zostaje naruszona w rozliczeniach lokali mieszkalnych konieczne jest wprowadzenie regulacji zapewniających analogiczne skutki na gruncie podatku od towarów i usług dla członków wspólnoty mieszkaniowej, będących właścicielami lokali mieszkalnych, jak dla podmiotów wskazanych w art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o VAT.
Rozporządzenie powinno wejść w życie z dniem ogłoszenia, natomiast z uwagi na skutki wydanej interpretacji ogólnej, wprowadzone zwolnienie powinno mieć zastosowanie do czynności wykonanych w okresie od dnia 2 sierpnia 2011 r. (tj. od dnia opublikowania w Dzienniku Urzędowym Ministra Finansów Nr 6 pod poz. 27 ww. interpretacji ogólnej).
Opracowanie: Jolanta Mazur RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 16 sierpnia 2011 r.

Nowe druki dla podatku od spadków i darowizn

Została zmieniona treść zeznania dla podatku od spadków i darowizn SD-3 i SD-3/A oraz zgłoszenia SD-Z2 – informuje Ministerstwo Finansów.
W nowych drukach osoby fizyczne nieprowadzące firmy i niebędące zarejestrowanymi podatnikami VAT będą mogły podawać PESEL zamiast NIP jako swój identyfikator podatkowy. Ponadto nowe druki uwzględniają zapis windykacyjny, który zacznie obowiązywać w prawie cywilnym od 23 października 2011 r. Minister Finansów proponuje jednak, aby korzystać z zapasów obecnych druków do 31 grudnia 2012 r.
Źródło: www.mf.gov.pl, 29 sierpnia 2011 r.
Data publikacji: 29 sierpnia 2011 r.

Prawo jazdy na motocykl podlega 23% VAT

Kurs prawa jazdy na motocykl jest opodatkowany VAT. Natomiast zwolnieniem objęte jest zdobywanie uprawnień do prowadzenia ciągnika rolniczego.

Szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii A (na motocykl) nie można uznać za kształcenie zawodowe, a tym samym objąć tych szkoleń zwolnieniem z VAT. W ocenie MF nie można uznać, że szkolenia te pozostają w bezpośrednim związku z konkretną branżą lub zawodem, co jest jednym z warunków korzystania ze zwolnienia, zgodnie z przepisami wspólnotowymi. Wyjątkiem są przypadki, gdy szkolenie to dotyczy osób skierowanych np. przez pracodawcę dla zdobycia uprawnień do kierowania motocyklem, jeżeli są one niezbędne do wykonywania obowiązków u tego pracodawcy, np. skierowanie przez policję funkcjonariuszy na tego rodzaju szkolenie.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 21 lipca 2011 r.

Data publikacji: 21 lipca 2011 r.