Lewiatan: złe przepisy dotyczące korekty kosztów należy uchylić

Przepisy nakładające na podatników obowiązek korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku nieuregulowania w terminie zobowiązania, po dwóch latach obowiązywania, nie przyczyniły się do zmniejszenia zatorów płatniczych. Dlatego powinny zostać uchylone – uważa Konfederacja Lewiatan.

Ich uchwalenie było reakcją ustawodawcy na występujące w gospodarce zatory płatnicze prowadzące do pogorszenia lub utraty płynności finansowej przez część firm. Miały wpłynąć na zwiększenie dyscypliny płatniczej tych przedsiębiorców, którzy wykorzystując swoją przewagę rynkową, wymuszają na słabszych nieprzyzwoicie długie terminy płatności.

Obowiązujące od 1 stycznia 2013 r. przepisy ustawy z 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce wprowadziły rozwiązanie polegające na obowiązku dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku nieuregulowania kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności ustalonego przez strony, a w przypadku gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni – nieuregulowania jej w ciągu 90 dni od dnia zaliczenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu do kosztów uzyskania przychodów.

Przepisy te miały stanowić wsparcie dla firm mających najsłabszą pozycję rynkową, takich, które ze względu na dużą konkurencję „zmuszane były” kredytować silniejsze podmioty. Niestety w praktyce okazało się, że to właśnie tym słabszym firmom zaszkodziły najbardziej. Konfederacja Lewiatan popiera więc projekt, który powstał w Kancelarii Prezydenta, aby uchylić te przepisy.

Zdaniem Przemysława Prószyńskiego, eksperta podatkowego Konfederacji, ich nieprecyzyjność, wadliwa konstrukcja i wyjątkowo sankcyjny charakter powodują, że przedsiębiorcy zmuszeni zostali do ponoszenia wysokich kosztów księgowo-ewidencyjnych oraz obarczeni zostali ogromnym ryzykiem podatkowym, zależnym tak naprawdę od rzetelności ich kontrahentów. Uważa on, że jakiekolwiek poprawki legislacyjne nie przyniosą oczekiwanych rezultatów, a jedynym rozwiązaniem, które może ulżyć administracyjnie i finansowo przedsiębiorcom, jest ich uchylenie.

Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK

Źródło: www.konfederacjalewiatan.pl, stan z dnia 20 marca 2015 r.

Data publikacji: 20 marca 2015 r.

Nowe zasady rejestracji spółek w KRS

Od 1 grudnia 2014 r. podlegające zgłoszeniu dane dzielimy na podstawowe i uzupełniające. Wniosek do sądu rejestrowego obejmuje dane podstawowe. Sąd rejestrowy dokonuje wpisu do rejestru, a następnie dane objęte treścią wpisu są przekazywane za pośrednictwem systemu teleinformatycznego do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników (CRP-KEP) i rejestru REGON, a z CRP-KEP dane są przekazywane do ZUS.
Natomiast dane uzupełniające trzeba zgłosić właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego na formularzu NIP-8.

Unijne fundusze na zatrudnienie młodych

Ponad 2 mld euro wsparcia czeka na młode osoby poszukujące pracy. W ten sposób – w ramach Programu Wiedza Edukacja Rozwój (PO WER) – fundusze europejskie wesprą młodych bezrobotnych Polaków.
PO WER to łącznie 5,4 mld euro przeznaczone na poprawę sytuacji na polskim rynku pracy. Pieniądze te mają przede wszystkim przyczynić się do znacznego zwiększenia zatrudnienia, jak również wesprzeć polską edukację, szkolnictwo wyższe, innowacje społeczne oraz zdrowie.
Bezpośrednie wsparcie osób młodych stanowić będzie 37 proc. środków całego programu. Szacuje się więc, że co trzecie euro w ramach programu, zostanie wydane na działania pomagające osobom poniżej 30. roku życia w zdobyciu pracy. Wsparciem tym ma zostać objęte ok. 700 tys. młodych osób.
Program przewiduje także projekty pośrednie, przeznaczone dla osób pełnoletnich, pomagające im wejść i utrzymać się na nowoczesnym rynku pracy. Z kolei osoby w wieku 15-17 lat otrzymają możliwość sprawniejszego przygotowania się do przyszłej pracy, zdobycia niezbędnych umiejętności bądź też kontynuowania przerwanej edukacji.
Aby program przyniósł oczekiwane efekty, w jego rozpowszechnianiu mają pomóc instytucje znające potrzeby lokalnego rynku pracy. Dlatego właśnie większa część działań realizowana będzie przez Powiatowe Urzędy Pracy i Ochotnicze Hufce Pracy.
Dotacje, oprócz finansowania szkoleń zawodowych i staży, będą przeznaczone również na tworzenie nowych miejsc pracy bądź zakładanie własnej działalności gospodarczej. Możliwość skorzystania z tych form pomocy przysługiwać będzie osobom między 15. a 29. rokiem życia, które nie uczą się w trybie dziennym i nie pracują oraz nie brały udziału w szkoleniu ze środków publicznych w ostatnich czterech miesiącach.
Szczególny nacisk kładziony jest na przeciwdziałanie wykluczeniu z rynku pracy dla tych osób młodych, które znalazły się w szczególnie trudnej sytuacji. Dlatego też dla osób opuszczających „pieczę zastępczą”, zakłady karne lub areszty śledcze, młodzieżowe ośrodki wychowawcze i socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze i specjalne ośrodki wychowawcze oraz dla matek przebywających w domach samotnej matki, wydzielona została specjalna pula środków na wsparcie realizowane z poziomu centralnego.
Pierwsze projekty dla ludzi młodych ruszą już w marcu 2015 r. Po szczegółowe informacje w kwestii możliwości uzyskania wsparcia najlepiej zwracać się do Powiatowych Urzędów Pracy lub Ochotniczych Hufców Pracy.
Źródło: www.uniaeuropejska.org, stan z dnia 19 marca 2015 r.
Data publikacji: 19 marca 2015 r.

Czym skutkuje brak podpisu sprawozdania finansowego przez jednego z członków zarządu?

Czym skutkuje brak podpisu jednego z członków zarządu, jeśli nie podpisze sprawozdania finansowego, ponieważ przebywa za granicą?
Podpisanie sprawozdania finansowego może odbyć się poprzez złożenie własnoręcznych podpisów oddzielnie na każdym z elementów sprawozdania finansowego (na wprowadzeniu, rachunku zysków i strat, bilansie, rachunku przepływów pieniężnych, zestawieniu zmian w kapitale własnym, informacji dodatkowej) lub na podpisaniu całości sprawozdania finansowego. Jeżeli podpisanie sprawozdania odbyło się w pierwszy sposób, a jeden z członków zarządu pełniący swoją funkcję w dniu podpisu nie podpisał bilansu lub innych części sprawozdania finansowego, to skutek jest taki, że sprawozdanie to nie zostało zatwierdzone przez zarząd (pomimo że pozostali członkowie podpisali sprawozdanie). W konsekwencji sprawozdanie nie może być zatwierdzone przez organ zatwierdzający, a zysk wynikający z takiego sprawozdania nie może zostać podzielony, Krajowy Rejestr Sądowy odrzuci takie sprawozdanie. Jeżeli sprawozdanie podlega badaniu, wówczas biegły rewident nie wyda opinii i raportu z badania takiego sprawozdania finansowego. W praktyce problem ten rozwiązuje się tak, że sprawozdanie finansowe wysyłane jest za pomocą poczty kurierskiej do członka zarządu przebywającego za granicą, a po podpisie sprawozdanie wraca do spółki. W przypadku jednej osoby przebywającej za granicą jest to proces dość szybki.
Stosownie do art. 52 ust. 2 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 330 z późn. zm.) sprawozdanie finansowe podpisuje – podając zarazem datę podpisu – osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, i kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy – wszyscy członkowie tego organu. Odmowa podpisu wymaga pisemnego uzasadnienia dołączonego do sprawozdania finansowego.
Maciej Soprych
Data publikacji: 18 marca 2015 r.

Doradcy Podatkowi Niepełnosprawnym

Rusza kolejna edycja akcji informacyjnej. Do 28 kwietnia we wtorki i czwartki w godzinach od 9.00 do 15.00 doradcy podatkowi ze Śląskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych będą prowadzili bezpłatne konsultacje z zakresu ulg i uprawnień podatkowych przysługujących osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom.

Doradcy podatkowi będą dyżurować pod telefonem komórkowym 513 152 218, pod którym osoby niepełnosprawne mogą uzyskać informacje o przysługujących im ulgach i uprawnieniach podatkowych. Na życzenie osoby niepełnosprawnej doradca podatkowy będzie oddzwaniał na własny koszt.

Na plakatach informujących o akcji wykorzystano system symboli, który ma ułatwić dotarcie z przesłaniem do osób porozumiewających się za pomocą niewerbalnych środków komunikacji.

„Doradcy Podatkowi Niepełnosprawnym” to szósta tego typu wspólna akcja Wydziału Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego oraz Krajowej Izby Doradców Podatkowych – Oddział Śląski. Wydarzenie zostało objęte patronatem Wojciecha Saługi – Marszałka Województwa Śląskiego.

17 marca 2015

 

 

Zmieniły się zasady opłacania składek na FP i FGŚP

Zgodnie z aktualnym stanowiskiem MPiPS, płatnicy składek będący osobami fizycznymi niezatrudniającymi ani jednego pracownika, zobowiązani są opłacać składki na Fundusz Pracy za osoby zatrudniane na podstawie umów cywilnoprawnych. Składki za wskazane osoby powinny być opłacane począwszy od składek za marzec 2015 r.

1. Składki na Fundusz Pracy za osoby wykonujące pracę na podstawie umowy zlecenia zawartej ze zleceniodawcą będącym osobą fizyczną niezatrudniającą pracowników.

Zgodnie z aktualnie uzyskanym stanowiskiem Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, płatnicy składek będący osobami fizycznymi niezatrudniającymi ani jednego pracownika, zobowiązani są opłacać składki na Fundusz Pracy za osoby zatrudniane na podstawie umów cywilnoprawnych. Składki za wskazane osoby powinny być opłacane począwszy od składek za marzec 2015 r.

Warunkiem jest, aby zleceniobiorca:

– podlegał obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym,

– uzyskał przychody stanowiące podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wynoszące w przeliczeniu na okres miesiąca co najmniej tyle co minimalne wynagrodzenie za pracę,

– nie ukończył wieku 55 lat w przypadku kobiet lub 60 lat w przypadku mężczyzn.

Obowiązek opłacania składek na Fundusz Pracy nie dotyczy w dalszym ciągu osób świadczących pracę na podstawie umowy uaktywniającej.

2. Zwolnienie z obowiązku opłacania składek na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Zwolnienie z obowiązku opłacania składek na FP i FGŚP, o którym mowa w art. 104a, art. 104b ust. 1 oraz art. 104c ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz w art. 9a, art. 9b ust. 1 oraz art. 9c ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy, dotyczy kwot stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, wypłaconych (postawionych do dyspozycji) w okresie przysługującego zwolnienia. Powyższą zasadę należy stosować począwszy od rozliczenia składek za marzec 2015 r.

Rozliczenie tych składek za okres od 04/2014 do 02/2015 dokonane z zastosowaniem wyżej przedstawionej zasady nie będzie kwestionowane.

Źródło: www.zus.pl, stan z dnia 16 marca 2015 r.

Data publikacji: 16 marca 2015 r.

Płatnicy złożyli ponad 21 mln deklaracji elektronicznych

Od początku 2015 r. do końca lutego br. system e-Deklaracje przyjął 21,3 mln dokumentów złożonych przez płatników. Jak poinformowało Ministerstwo Finansów, największą liczbę stanowią informacje PIT-11, których złożono ponad 19,61 mln. Liderem jest województwo mazowieckie, gdzie złożono 3,3 mln dokumentów.
Jak podkreśla resort finansów, to w ogromnej mierze efekt nowych przepisów, które weszły w życie 1 stycznia 2015 r. Zgodnie z nimi płatnicy mieli obowiązek sporządzania informacji o dochodach osób fizycznych i przekazywania ich, do końca lutego, wyłącznie drogą elektroniczną.
Wiceminister finansów Jacek Kapica podziękował płatnikom za sprawne przesyłanie dokumentów drogą elektroniczną. Podkreślił również, że niebawem będzie możliwe uruchomienie usługi wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego dla osób składających deklarację PIT-37.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 13 marca 2015 r.
Data publikacji: 13 marca 2015 r.

Wyższa ulga na dzieci w rozliczeniu za 2014 rok

 
W rozliczeniu podatkowym za 2014 rok podatnicy mogą skorzystać ze zwiększonej ulgi na dzieci. Skorzystają na tym przede wszystkim rodzice z co najmniej trójką dzieci. Jak oszacował rząd, na dodatkowe wsparcie w postaci zmienionej ulgi na dzieci będzie mógł liczyć ponad milion rodzin.
– Ulga na dzieci jest jedną z najpopularniejszych. Pozwala na odliczenie od podatku wynikającej z przepisów podatkowych kwoty przypadającej na jedno dziecko. W przypadku, gdy podatnik jest uprawniony do rozliczenia ulgi na więcej niż jedno dziecko, kwota ta odpowiednio się zwiększa. W tym roku wysokość ulgi w przypadku trzeciego i kolejnych dzieci jest wyższa o 20 proc. – mówi agencji Newseria Biznes Dominika Dragan-Berestecka, doradca podatkowy w Kancelarii Chmieliński & Żemantowski.
Wyższe ulgi na dzieci w rozliczeniu za 2014 rok to kontynuacja zmian z 2013 roku, kiedy ulgę na trzecie dziecko zwiększono o 50 proc., a na każde kolejne o 100 proc – przypomina agencja informacyjna Newseria. Teraz rodzice mogą odliczyć za pierwsze i drugie dziecko ponad 1,1 tys. zł, za trzecie – 2 tys., a za każde kolejne – 2,7 tys. zł.
– Podatnicy, którzy wykazują niskie dochody i niski podatek w zeznaniu rocznym, dotychczas w wielu przypadkach nie mieli możliwości pełnego odliczenia ulgi, bo podatek wynikający z zeznania był niższy niż kwota ulgi. Począwszy od rozliczenia za 2014 rok, takie osoby otrzymają zwrot różnicy między pełną kwotą ulgi, a tą, która jest możliwa do rozliczenia z uwagi na wysokość podatku – tłumaczy ekspertka.
Zwrot dopłacony przez państwo nie może być jednak wyższy niż łączna kwota zapłaconych przez podatnika składek na ubezpieczenie zdrowotne i społeczne.
Jak oszacował rząd, na dodatkowe wsparcie w postaci zmienionej ulgi na dzieci będzie mógł liczyć ponad milion rodzin, w których wychowuje się ok. 2 mln dzieci.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.biznes.newseria.pl, stan z dnia 13 marca 2015 r.
Data publikacji: 13 marca 2015 r.

Ruszył projekt reformy systemu podatkowego

Polski system podatkowy może się stać jednym z najbardziej przyjaznych przedsiębiorczości systemów w Europie, zamiast, jak obecnie, jednym z najbardziej nieczytelnych i wrogich podatnikowi – uważa Forum Obywatelskiego Rozwoju i rozpoczyna proces wypracowywania niezbędnych reform prawa podatkowego.
Pierwsza część projektu prowadzona będzie równolegle do działań rządu zmierzających do przygotowania nowej Ordynacji podatkowej. FOR zaprezentuje kompleksowe i szczegółowe założenia nowego Kodeksu podatkowego będącego w stanie wyeliminować obecne patologie działania aparatu skarbowego i cywilizującego jego relacje z podatnikami. Następnie przeprowadzi szeroką kampanię medialną i zbuduje koalicję zarówno organizacji pozarządowych, jak i władz państwowych podzielających zdanie o konieczności radykalnej naprawy – determinowanych przez Ordynację Podatkową – relacji między podatnikami a organami podatkowymi.
Zdaniem FOR, z perspektywy prawidłowego działania prawa podatkowego pierwszorzędne znaczenie ma czytelność i logika reguł dotyczących materialnego prawa podatkowego i wszystkich instytucji związanych z systemem podatkowym. Wysoki poziom merytoryczny ustaw regulujących zasady naliczania, pobierania i rozliczania poszczególnych podatków skutecznie zmniejsza niebezpieczeństwo nadużyć tak po stronie podatników, jak i aparatu skarbowego, nawet jeśliby reguły postępowania podatkowego były niedoskonałe. Najlepsze nawet procedury podatkowe nie są natomiast w stanie poprawić funkcjonowania nieczytelnych przepisów ustaw normujących poszczególne podatki i zasady działania organów państwa realizujących te procedury. Nawet więc głęboka reforma samej Ordynacji podatkowej nie może wywrzeć istotnego wpływu praktycznego, o ile nie będzie jej towarzyszyła poważna i dobrze przemyślana reforma materialnego i instytucjonalnego prawa podatkowego.
Dlatego też w ramach drugiej części projektu planowany jest gruntowny przegląd ustaw regulujących poszczególne podatki. Docelowo przegląd ten ma obejmować podatek VAT, PIT, CIT oraz akcyzowy i ma być ukierunkowany na gruntowne uproszczenie przepisów podatkowych oraz wyeliminowanie niespójności i sprzeczności pomiędzy nimi. Po dokonaniu przeglądu i wypracowaniu kompleksowych propozycji zmian, przeprowadzona ma zostać szeroka kampania na rzecz przygotowanych reform, aby zmusić polityków do odpowiednich działań w tej całkowicie przez nich zaniedbanej dziedzinie.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.for.org.pl, stan z dnia 11 marca 2015 r.
Data publikacji: 11 marca 2015 r.

Administracja podatkowa zmienia podejście do swoich klientów

Planowane kierunki zmian w funkcjonowaniu administracji podatkowej obejmujące m.in. wsparcie podatników w prowadzeniu działalności gospodarczej i ograniczanie działań wobec podatników prawidłowo wypełniających obowiązki podatkowe były tematem spotkania, które odbyło się 9 marca w Ministerstwie Finansów.

W spotkaniu, które ma stworzyć platformę do dalszej merytorycznej dyskusji udział wzięli przedstawiciele kierownictwa resortu finansów oraz liderzy największych organizacji zrzeszających przedsiębiorców i podatników. Uczestnicy debaty pozytywnie ocenili spotkanie, podkreślając znaczenie wymiany poglądów obu środowisk na tematy dotyczące zmian w administracji podatkowej.

Podczas spotkania przedstawiono rozwiązania mające na celu wsparcie podatnika w prawidłowej realizacji obowiązków podatkowych. Należą do nich między innymi centra obsługi w urzędach skarbowych, stanowiska asystenta podatnika dla rozpoczynających działalność gospodarczą i koncentracja wyspecjalizowanych urzędów na dużych podatnikach. Istotnym elementem zmian w administracji podatkowej jest także wzmocnienie kadrowe Krajowej Informacji Podatkowej dla zwiększenia obsługi infolinii oraz specjalizacja biur KIP na poszczególnych podatkach w celu zapewnienia jednolitości interpretacji.

Na nowo określane są też standardy i procedury prowadzenia weryfikacji prawidłowości rozliczeń podatkowych. Podstawą kształtowania relacji z podatnikiem i podejmowania działań urzędu skarbowego ma być analiza ryzyka nieprawidłowych rozliczeń podatkowych i na jej podstawie dobieranie adekwatnych narzędzi reakcji.

Ministerstwo Finansów potwierdziło, że celem kontroli podatkowych nie jest doraźny cel fiskalny, dlatego w zależności od skali zidentyfikowanego ryzyka nieprawidłowości podejmowane będą „miękkie” formy poprawy błędów podatników, takie jak telefoniczne wyjaśnianie wątpliwości, uzupełnienie brakujących danych, skorygowanie błędów popełnionych przy wypełnianiu dokumentów, czy też czynności sprawdzające z wnioskiem o skorygowanie rozliczeń. Ma to ograniczać kontrole w obszarach gdzie nie identyfikuje się ryzyka nadużyć, a podatnicy dokonują prawidłowych rozliczeń podatkowych.

Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK

Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 10 marca 2015 r.

Data publikacji: 10 marca 2015 r.

Dofinansowanie zagranicznych studiów bez podatku

Pomoc finansowa na pokrycie kosztów czesnego oraz innych kosztów determinowanych przez odbywanie studiów w zagranicznych uczelniach będzie zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych – wynika z wniesionego do Sejmu rządowego projektu nowelizacji ustawy o PIT.

Projekt zmieniający przepisy ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym oraz ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przewiduje stworzenie podstawy prawnej umożliwiającej finansowanie z budżetu państwa programu rządowego umożliwiającego wspieranie wybitnych studentów w podejmowaniu studiów w najlepszych uczelniach na świecie. Program umożliwi udzielenie tym osobom pomocy finansowej w zakresie kosztów związanych z kształceniem.

Obowiązujące przepisy podatkowe przewidują zwolnienia od podatku wielu świadczeń o podobnym charakterze, w tym świadczeń otrzymywanych przez studentów. Należą do nich m.in. stypendia za wyniki w nauce i świadczenia pomocy materialnej. Ze zwolnienia podatkowego korzystają także inne kategorie należności o charakterze zbliżonym do świadczeń, które otrzymają uczestnicy programu, tj. diety czy koszty podróży. Uzasadnione jest więc objęcie pomocy finansowej udzielanej uczestnikom rządowego programu wskazanym zwolnieniem podatkowym.

Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 9 marca 2015 r.

Data publikacji: 9 marca 2015 r.

Firmom, które nie uzupełnią danych w KRS grozi wyrejestrowanie

Firmy, które zaniedbały obowiązki w zakresie aktualizacji danych oraz publikacji sprawozdań finansowych w rejestrze KRS muszą wywiązać się z nich do 1 lipca 2015 r. W przeciwnym wypadku grozi im wykreślenie z rejestru.
Wiele spółek rokrocznie unika publikacji sprawozdań finansowych. Taki stan rzeczy uniemożliwia potencjalnym kontrahentom rozpoznanie w sytuacji ekonomicznej firmy. Współpraca nawiązywana jest wówczas w oparciu o jedynie szczątkowe dane. W tym zakresie nowelizacja sprzyja bezpieczeństwu handlowemu, generując konieczność uzupełnienia informacji w rejestrze.
Od 1 stycznia przedsiębiorcy, którzy pomimo wezwania z urzędu nie dostarczą niezbędnej do zachowania wpisu dokumentacji, podlegają karze grzywny. Natomiast spółki, które w okresie do 1 lipca 2015 r. zostaną uznane za martwe, zostaną wyrejestrowane przez sąd rejestracyjny upoważniony do tego rodzaju działań bez konieczności przeprowadzania postępowania likwidacyjnego. Spółki nieprzerejestrowane mają czas na dopełnienie obowiązku przerejestrowania do końca 2015 r.
Jak zwraca uwagę Piotr Wołejko, ekspert ds. społeczno-gospodarczych, ustawa z pewnością jest korzystnym rozwiązaniem dla Skarbu Państwa, który nabędzie w nieodpłatnej formie majątek likwidowanych przedsiębiorstw. Pominięte zostały jednak interesy kontrahentów oraz ewentualnych wierzycieli firm, jakie zostaną wykreślone z rejestru po 1 lipca 2015 r.
Spośród 385 tys. firm zarejestrowanych w KRS ok. 95 tys. zagrożonych jest wyrejestrowaniem.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.cwp.pracodawcy.pl, stan z dnia 3 marca 2015 r.
Data publikacji: 3 marca 2015 r.

Najem kilku nieruchomości też może być objęty ryczałtem

Skoro podatnik nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie wynajmu nieruchomości i złożył stosowne oświadczenie o wyborze formy opodatkowania, to uzyskiwane przychody z najmu lokali mieszkalnych i użytkowych może opodatkować zryczałtowanym podatkiem dochodowym w wysokości 8,5 proc.
W przedmiotowej sprawie do fiskusa zwrócił się podatnik w sprawie opodatkowania przychodów z najmu kilku lokali. Podatnik jest bowiem współwłaścicielem i właścicielem kilku lokali mieszkalnych, które wynajmuje na cele mieszkaniowe osobom prywatnym. Jest też współwłaścicielem kilku lokali użytkowych, które wynajmuje podmiotom gospodarczym na cele użytkowe. Podatnik nie prowadzi w tym zakresie działalności gospodarczej i nie ma najmu we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej, pomimo że taką prowadzi. Lokale, które wynajmuje, traktuje jako odrębny – od działalności gospodarczej – majątek prywatny. Podatnik uważa, że w tej sytuacji właściwe jest opodatkowanie przychodów z najmu prywatnego podatkiem ryczałtowym 8,5 proc.
Fiskus się zgodził z podatnikiem. Zauważył jednak, że ustawa o PIT nie uzależnia uznania danego działania za pozarolniczą działalność gospodarczą od faktu zarejestrowania (zgłoszenia do właściwego rejestru) tej działalności. Jeżeli bowiem rozmiar, powtarzalność, zarobkowy charakter oraz sposób zorganizowania wskazują na znamiona działalności gospodarczej, to w takim przypadku wynajem nieruchomości spełnia przesłanki uznania go za działalność gospodarczą w rozumieniu art. 5a pkt 6 ustawy o PIT i winien zostać rozliczony na zasadach właściwych dla tej działalności. Dlatego też nie w każdym przypadku podatnik może sam zaliczyć wynajmowanie nieruchomości do majątku prywatnego lub związanego z działalnością gospodarczą. Jak podkreślił organ ważne jest, aby najem nie spełniał przesłanek pozwalających uznać go za działalność gospodarczą. Jeśli zatem najem lokali nie będzie prowadzony w sposób zorganizowany i ciągły, czyli będzie prowadzony w ramach najmu prywatnego okazjonalnego, to uzyskiwane z tego tytułu przychody mogą być kwalifikowane, jako przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 6 ustawy o PIT. Warunkiem skorzystania z tego ryczałtowanego opodatkowania jest jednak złożenie pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych na dany rok podatkowy, które podatnik składa naczelnikowi urzędu skarbowego właściwemu według miejsca zamieszkania podatnika, nie później niż do dnia 20 stycznia roku podatkowego.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 23 lutego 2015 r., sygn. akt IBPBII/2/415-1042/14/JG, LEX nr 254822
Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 6 marca 2015 r.
Data publikacji: 6 marca 2015 r.

Administracja podatkowa ma wspierać i chronić uczciwych podatników

 
Resort finansów zatwierdził dokument pt. „System Obsługi i Wsparcia Podatnika”. Celem wdrożenia produktów tworzących nowy system jest dokonanie takich zmian, w rezultacie których administracja podatkowa stanie się bardziej pomocna dla podatników, którzy potrzebują wsparcia w realizacji obowiązków podatkowych w konkretnej sytuacji.
Wsparcie i ochrona uczciwych podatników, szybka i wiarygodna informacja podatkowa oraz aktywniejsze zwalczanie przestępstw podatkowych – to główne cele zmian wprowadzanych przez polską administrację podatkową. Wdrażanie nowych lub usprawnianie istniejących rozwiązań służących obsłudze podatników jest jednym z priorytetów polskiego rządu.
Wchodząca w życie 1 kwietnia br. nowelizacja ustawy o urzędach i izbach skarbowych wprowadza zmiany w strukturze i sposobie pracy administracji podatkowej. Konsolidacja usług pomocniczych w izbach i urzędach skarbowych umożliwi przesunięcie wygospodarowanych etatów do bezpośredniej obsługi podatnika, co korzystnie wpłynie na wydajność, przejrzystość i szybkość działania administracji, jakość jej usług, a ponadto przyniesie wymierne korzyści przedsiębiorcom i obywatelom mającym kontakt z tymi urzędami.
Ujednoliceniu udostępnianej podatnikom informacji i jednolitemu stosowaniu prawa przez organy podatkowe służyć ma wzmocnienie Krajowej Informacji Podatkowej (KIP). Przyspieszy to również wydawanie interpretacji indywidualnych i pozwoli na skrócenie tego terminu z 3 miesięcy, przewidywanych w przepisach prawa, do 2 miesięcy.
Powstaną Centra Obsługi mają zapewnić zestandaryzowaną i ujednoliconą obsługę we współpracy np. ze Służbą Celną i ZUS. Będzie w nich można załatwić sprawę niezależnie od miejsca zamieszkania. Utworzone zostaną też stanowiska ds. wsparcia podatnika, w tym asystentów podatnika, towarzyszących mikroprzedsiębiorcom przez pierwszych 18 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej. Ich zadaniem będzie wsparcie podatników rozpoczynających działalność w rozwiązywaniu konkretnych, indywidualnych problemów prawnych i podatkowych. Jednolite zasady postępowania w kontakcie z podatnikiem i preferowanie telefonicznej formy kontaktu w sytuacjach, kiedy nie zachodzi bezwzględna konieczność wysłania pisemnego wezwania już teraz jest standardem w obsłudze podatnika.
Modernizacja administracji podatkowej to również przegląd funkcjonowania 20 tzw. wyspecjalizowanych urzędów skarbowych, które obsługują podatników o rocznym obrocie powyżej 5 mln euro rocznie oraz podmioty z udziałem kapitału zagranicznego. Rozważane jest wyspecjalizowanie jednego urzędu skarbowego w Polsce z kadrą o wysokich kwalifikacjach, który obsługiwałby kluczowe podmioty, budujące potencjał gospodarczy państwa, podatkowe grupy kapitałowe, banki i zakłady ubezpieczeń.
Zarządzanie zaległościami podatkowymi usprawnić mają utworzone w urzędach skarbowych nowe komórki organizacyjne do spraw wierzycielskich. Celem ich działalności będzie wykorzystywanie wszystkich dostępnych środków prawnych, umożliwiających dobrowolne uregulowanie zaległych zobowiązań podatkowych. Standardem jest już komunikacja telefoniczna i elektroniczna z zobowiązanymi przed podjęciem pierwszych działań egzekucyjnych, a także stosowanie ulg w spłacie zobowiązań. Nowe jednostki korzystać będą z dostępnych narzędzi opartych o przeprowadzoną analizę ryzyka (monitorowanie terminowości płatności należności podatkowych), wdrażanie spójnych działań dla ich skutecznego odzyskania, a jednocześnie – w celu stosowania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych – umożliwiają kompleksową analizę sytuacji majątkowej i finansowej podmiotu gospodarczego ubiegającego się o ulgę. Wsparcie rzetelnych przedsiębiorców, którzy pomimo przejściowych trudności wywiązują się z zobowiązań podatkowych, już obecnie skutkuje wzrostem efektywności likwidacji istniejących zaległości podatkowych.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 2 marca 2015 r.
Data publikacji: 2 marca 2015 r.

PIT: przedsiębiorca nie wrzuci w koszty polisy od utraty dochodu

Wydatek na zakup polisy ubezpieczeniowej od utraty dochodu spowodowanej chorobą, czy też nieszczęśliwym wypadkiem, nie gwarantuje ciągłości prowadzenia działalności gospodarczej. Nie może więc tego wydatku wrzucić w koszty. Tak wskazał Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z 17 lutego 2015 r.
W przedmiotowej sprawie do fiskusa zwrócił się przedsiębiorca. Prowadzona działalność gospodarcza jest jego jedynym źródłem przychodu. Aby zabezpieczyć i zachować źródło przychodów przedsiębiorca zawarł umowę ubezpieczeniową od utraty dochodu w następstwie całkowitej okresowej niezdolności do pracy wskutek nieszczęśliwego wypadku oraz całkowitej okresowej niezdolności do pracy wskutek choroby. Polisa została zawarta na okres jednego roku. Polisa zapłacona została jednorazowo.
Przedsiębiorca uważa, że wydatek poniesiony na opłacenie tej polisy można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. Głównym założeniem zawartej polisy jest zabezpieczenie utraty dochodu w przypadku niemożliwości prowadzenia działalności z powodu trwałej bądź okresowej choroby bądź wypadku. Wypłata ewentualnego świadczenia ma pozwolić na pokrycie przez ten czas kosztów stałych wynikających z prowadzonej działalności gospodarczej, np. czynszu, opłat za telefon, kosztów wywozu odpadów, czy usług księgowych. Ma również umożliwić powrót do zdrowia, które jest niezbędne do prowadzenia działalności gospodarczej. Zatem wydatek na ubezpieczenie ma zagwarantować ciągłość funkcjonowania działalności gospodarczej.
Fiskus się nie zgodził. Uznał, że co prawda wydatki te nie zostały ujęte w katalogu wydatków nieuznawanych za koszt uzyskania przychodów to jednak brak jest związku przyczynowego między poniesionym wydatkiem, a celem jakim jest osiągnięcie przychodu lub zachowanie albo zabezpieczenie źródła przychodów. Fiskus analizując racjonalność i celowość poniesionego wydatku na ubezpieczenie na wypadek całkowitej okresowej niezdolności do pracy na skutek choroby lub nieszczęśliwego wypadku, wskazał, że jego celem jest przede wszystkim zabezpieczenie bytu przedsiębiorcy. Wydatek z tego tytułu należy zatem zaliczyć do wydatków o charakterze osobistym, bowiem konieczność opłacania polisy z tytułu tego typu ubezpieczenia jest niezależna od tego, czy ubezpieczony prowadzi działalność gospodarczą, czy też działalności takiej nie prowadzi. Z założenia ubezpieczenie to ma na celu niepogorszenie sytuacji materialnej przedsiębiorcy. Otrzymane odszkodowanie – w sytuacji zaistnienia zdarzenia objętego ubezpieczeniem – nie będzie przychodem z działalności gospodarczej, a omawiany wydatek – bezspornie poniesiony został w celu potencjalnego otrzymania takiego odszkodowania.
Według fiskusa otrzymane z polisy środki pieniężne mogą co prawda zostać przeznaczone na pokrycie np. czynszu, opłat za telefon, wywóz odpadów, usługi księgowe, jednakże, jeżeli przedsiębiorca nie podjąłby decyzji o zakończeniu prowadzenia działalności gospodarczej, to niezależnie od otrzymania środków z polisy i tak musiałby ponosić niektóre wydatki związane z zachowaniem lub zabezpieczeniem tego źródła przychodów. Zatem wydatek z tytułu zapłaconej polisy nie ma na ten fakt żadnego wpływu.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 17 lutego 2015 r., sygn. akt IBPBI/1/415-1395/14/ZK, LEX nr 254304
Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 25 lutego 2015 r.
Data publikacji: 25 lutego 2015 r.

Wiemy jak będzie wyglądało wstępne wypełnianie zeznań podatkowych

Podczas konferencji w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju po raz pierwszy zaprezentowana została publicznie usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego, która ułatwi podatnikom złożenie zeznania podatkowego PIT-37.

Usługa wstępnie wypełnionego zeznania podatkowego (ang. Pre-filled tax return, PFR) będzie przygotowana przez administrację podatkową w oparciu o dane zawarte w imiennych informacjach o dochodach sporządzanych przez płatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podmioty niepełniące funkcji płatnika w tym podatku.

Każdy użytkownik chcący skorzystać z tej usługi będzie mógł wejść na odpowiednią zakładkę na stronie internetowej, zalogować się, pobrać wypełniony formularz, przeanalizować przygotowane przez administrację podatkową zeznanie podatkowe i zdecydować, czy tak wypełniony dokument akceptuje, czy wprowadza w nim zmiany, np. w zakresie przysługujących mu ulg, odliczeń czy alokacji 1 proc. podatku. Dla zweryfikowania tożsamości podatnika potrzebne będą dane autoryzujące, takie jak PESEL lub NIP, imię i nazwisko, data urodzenia, kwota przychodu w roku 2014 i kwota przychodu za 2013 rok – niezbędna do wysyłki zeznania.

W przyszłości podatnik będzie mógł skorzystać z Konta podatnika udostępnianego na Portalu Podatkowym. Usługa ta umożliwi podatnikowi elektroniczną korespondencję z urzędem skarbowym, pozwoli sprawdzić stan sprawy oraz da mu podstawowe informacje dotyczące jego rozliczeń i płatności, zgłoszonych kas fiskalnych, czy też danych o udzielonej pomocy publicznej . Podatnik będzie miał podgląd swoich danych ewidencyjnych, adresowych, rachunków bankowych, obowiązków podatkowych. Dzięki przypomnieniom e-mailowym, telefonicznym, sms-owym będzie wspierała obywateli, np. informując o terminie zapłaty podatku. Ponadto na Portalu Podatkowym w części ogólnodostępnej będzie można sprawdzić/ zweryfikować aktywność podatnika VAT (prawdopodobnie w tym samym terminie co PFR).

Transformacja usług publicznych w e-usługi stanowi istotne wyzwanie w obszarze organizacji procesów, budowy koniecznej infrastruktury i ochrony gromadzonych danych. W trakcie konferencji, która odbyła się 25 lutego br., zastanawiano się, z jakich doświadczeń biznesu może czerpać administracja w tym obszarze i sprawdzano jakie rozwiązania rekomendują dostawcy technologii.

Przygotowywana przez Ministerstwo Finansów platforma e-Podatki ma ułatwić i uprościć relacje pomiędzy obywatelem a państwem. Reprezentujący resort wiceminister Jacek Kapica, przedstawił funkcjonalności systemu e-Podatki i podkreślił istotę funkcjonowania usług proponowanych w ramach tego systemu, które są realizowane w 3 obszarach – administracji, biznesu, indywidualnie.

Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK

Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 27 lutego 2015 r.

Data publikacji: 27 lutego 2015 r.

VAT samochody: pełne odliczenie wymaga szczegółowej ewidencji

W rubryce dotyczącej opisu trasy (skąd – dokąd) powinien się znaleźć jej dokładny opis ze wskazaniem adresów punktów pośrednich, a w rubryce „cel wyjazdu” powinien być wskazany każdy, powiązany z tymi punktami pośrednimi, cel wyjazdu. Tak wskazał WSA w Rzeszowie w wyroku z 3 lutego 2015 r., który dotyczył prawidłowości dokonywania wpisów do ewidencji przebiegu pojazdu.

W przedmiotowej sprawie do fiskusa zwróciła się spółka, która chce wykorzystywać samochody wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej, a tym samym odliczać pełny VAT z tytułu nabycia tych pojazdów. Spółka wskazała, że niektóre z samochodów w ciągu jednego dnia będą pokonywały bardzo krótkie odległości, np. w celu przejazdu do sklepu, w celu zakupu materiałów biurowych, przejazdu do urzędu, na pocztę. Poszczególny samochód w ciągu każdego dnia będzie wykonywał nawet po kilkadziesiąt tego typu przejazdów, a powrót nastąpi dopiero pod koniec danego dnia.

Spółka spytała fiskusa o to czy ewidencję przebiegu pojazdu będzie można uznać za prowadzoną prawidłowo, jeżeli dla samochodu wykonującego bardzo wiele krótkich przejazdów dziennie, w w/w ewidencji zostanie wprowadzony jeden wpis obejmujący opis trasy oznaczony np. „K-K”, łączny cel wyjazdu oraz pozostałe dane określone w art. 86a ust. 7 pkt 4 ustawy o VAT.

Sama spółka uważa, że za jednokrotne wykorzystanie pojazdu można uznać wyjazd w kilka różnych miejsc w obrębie jednego dnia, do momentu, w którym pojazd ten przestanie być używany przez osobę nim kierującą. Według spółki wystarczającym będzie więc wprowadzenie do ewidencji przebiegu pojazdu tylko jednego wpisu, obejmującego opis trasy oznaczonej miejscowością wyjazdu i powrotu, łącznym celem wyjazdu oraz pozostałymi danymi określonymi w art. 86a ust. 7 pkt 4 ustawy o VAT. Spółka uznała, że samochód pokonując w ciągu dnia jedną trasę obejmującą szereg punktów pośrednich nie wraca podczas takiej trasy do siedziby spółki. Przemieszcza się na trasie, która rozpoczyna się w siedzibie spółki pokonując wiele punktów pośrednich, po czym kończy się ostatecznie w siedzibie spółki, stąd można w rubryce „opis trasy” wskazywać np. „K-K”. Weryfikacji takiego wpisu w ewidencji służyć będą także pozostałe dane dotyczące celu trasy, liczby przejechanych kilometrów i podpis kierowcy. Zdaniem spółki w takiej sytuacji spełniony zostanie wymóg sporządzenia zapisu, który nie będzie wzbudzał wątpliwości a ewidencja będzie mogła zostać uznana za prowadzoną rzetelnie.

Fiskus się nie zgodził. Uznał, że zapis w ewidencji przebiegu pojazdu nie powinien wzbudzać wątpliwości. Dlatego dla samochodu wykonującego w danym dniu bardzo wiele krótkich przejazdów, w ewidencji przebiegu pojazdu należy dla każdej trasy dokonać odrębnych wpisów. Nie można uznać wyjazdu w kilka różnych miejsc, w obrębie jednego dnia, do momentu, w którym pojazd przestanie być używany przez osobę nim kierującą, za jednorazowe wykorzystanie tego pojazdu. Zapis dotyczący opisu trasy i celu wyjazdu powinien być na tyle szczegółowy by zapewnić rzetelność prowadzonej ewidencji, zatem konieczne jest dokonanie odrębnego wpisu każdej trasy przejazdu pojazdu przez oznaczenie celu wyjazdu oraz opisu trasy wyjazdu (np. poprzez wskazanie adresu sklepu, urzędu czy poczty) z uwzględnieniem pozostałych elementów określonych w art. 86a ust. 7 ustawy o VAT.

Sprawa ostatecznie trafiła do WSA w Rzeszowie. Zdaniem sądu zapis „K-K” w rubryce opisu trasy jest zbyt enigmatyczny, aby spełniał on oczekiwania ustawodawcy, co do klarowności i rzetelności ewidencji przebiegu pojazdu, a więc sprzeczny z jej przeznaczeniem i funkcją. Przy takim zapisie, przy jakim obstaje spółka, nawet przy uwzględnieniu pozostałych rubryk ewidencji tj. daty wyjazdu, celu wyjazdu, nawet łącznego oraz liczby przejechanych kilometrów nie sposób ustalić czy rzeczywiście realizowany był wyłącznie cel, z którym ustawa o VAT wiąże prawo do pełnego odliczenia podatku VAT. Prawidłowy opis trasy powinien w takim wypadku zawierać adresy miejsc (sklepu, urzędu, poczty itp.), do których udawał się pojazd spółki. Wyobrazić można sobie łatwo, że podatnik określając tylko miejscowość wyjazdu i przyjazdu, a więc jak przykładowo wskazuje spółka „K-K” oraz łączny cel, bez ścisłego określenia miejsca gdzie on był realizowany, mógłby wpisać dowolną ilość przejechanych kilometrów, maskując wykorzystywanie samochodu do celów prywatnych, co przecież, przy ewentualnej kontroli podatkowej, byłoby nie do zweryfikowania, zwłaszcza po upływie pewnego okresu czasu. A sprawa komplikowałaby się jeszcze bardziej, gdyby, choć jeden z celów wyjazdu podczas wykonywania jednej trasy, realizowany był w innej miejscowości, niż ta, w której początek miała miejsce trasa.

Wyrok WSA w Rzeszowie z 3 lutego 2015 r., sygn. akt I SA/Rz 1073/14

Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WK

Źródło: www.nsa.gov.pl, stan z dnia 27 lutego 2015 r.

Data publikacji: 27 lutego 2015 r.

Sejm uchwalił nowelizację wprowadzającą odwrócony VAT na smartfony

Posłowie przyjęli w piątek 20 lutego br. nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług oraz Prawa zamówień publicznych. Zmiany mają ograniczyć nadużycia związane z odliczaniem VAT, w szczególności wyłudzenia i przypadki unikania opodatkowania.
Nowelizacja dostosowuje polskie przepisy do prawa unijnego. Doprecyzowane zostały m.in. regulacje dotyczące tzw. ulgi na złe długi poprzez zmniejszenie asymetrii w jej stosowaniu przez wierzyciela i dłużnika. Mechanizm ten dotyczy płatności, które nie zostały uregulowane w ciągu 150 dni od upływu terminu określonego w umowie lub na fakturze. Z ulgi nie można skorzystać, jeżeli dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji. Według nowelizacji dłużnik nie będzie zobowiązany do korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego, jeżeli w ostatnim dniu miesiąca, w którym upływa 150. dzień od terminu płatności np. faktury, będzie w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji. W praktyce oznacza to, że odliczony przez dłużnika VAT naliczony będzie podlegał zgłoszeniu do masy upadłości, a wierzyciel właśnie tą drogą będzie miał większą szansę na odzyskanie zaległych kwot.
Nowe przepisy przewidują również rozszerzenie tzw. mechanizmu odwróconego obciążenia dla niektórych towarów. Umożliwia on przeniesienie obowiązku rozliczenia podatku z dostawcy na nabywcę. Objęte nim będą dodatkowo m.in. telefony komórkowe, laptopy, tablety i konsole do gier. Nowelizacja nakłada także na sprzedawców obowiązek składania w urzędzie skarbowym informacji podsumowujących dokonane transakcje. Informacja będzie zawierać m.in. łączną wartość dostaw lub usług.
Ustawa zakłada też zmiany w zakresie metody odliczenia podatku naliczonego w odniesieniu do zakupionych towarów i usług wykorzystywanych w działalności mieszanej. Wybrana przez podatnika metoda odliczenia będzie musiała odpowiadać specyfice danej działalności gospodarczej. W związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE nowelizacja przewiduje też zwiększenie stawki VAT na towary wykorzystywane do ochrony przeciwpożarowej z 8 na 23 proc.
Ustawa ma wejść w życie 1 lipca 2015 r., z wyjątkiem regulacji dotyczących m.in. podatku na sprzęt przeciwpożarowy, które będą obowiązywać od 2016 r.
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 24 lutego 2015 r.
Data publikacji: 24 lutego 2015 r.

SSE są najpopularniejszym instrumentem pomocy regionalnej w Polsce

Specjalne Strefy Ekonomiczne to najpopularniejszy i najbardziej dostępny instrument inwestycyjnej pomocy regionalnej. Jak poinformowało Ministerstwo Gospodarki, obecnie łączna powierzchnia stref w Polsce wynosi 18,2 tys. ha.
Na koniec III kwartału 2014 r. w SSE utworzono blisko 210 tys. etatów w wyniku nowych inwestycji. Skumulowana wartość nakładów wyniosła 99.112,16 mln zł.
Przedsiębiorca prowadzący działalność w strefie na podstawie zezwolenia wydanego w związku z realizacją nowej inwestycji jest zwolniony z podatku CIT lub PIT (w przypadku osób fizycznych) do wysokości iloczynu kosztów kwalifikowanych i maksymalnej intensywności pomocy obowiązującej w miejscu prowadzenia działalności.
Oprócz zwolnienia z podatku dochodowego, SSE oferuje działkę w pełni przygotowaną pod inwestycje po konkurencyjnej cenie. Przedsiębiorcy udzielana jest pomoc przy załatwianiu formalności związanych z inwestycją. Na terenie niektórych gmin przedsiębiorcy przysługuje także zwolnienie od podatku od nieruchomości.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.mg.gov.pl, stan z dnia 26 lutego 2015 r.
Data publikacji: 26 lutego 2015 r.

Od 1 stycznia 2016 r. nowe zasady opodatkowania ukrytych dochodów

 
Opublikowana została nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz Ordynacji podatkowej, która kompleksowo reguluje zasady opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w źródłach ujawnionych lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych.
Nowelizacja z 16 stycznia 2015 r. (Dz. U. poz. 251) zawiera definicję przychodów, które nie mają pokrycia w ujawnionych źródłach lub pochodzą ze źródeł nieujawnionych. Będą do nich zaliczane przychody ze źródła: ujawnionego przez podatnika, ale w nieprawidłowej wysokości oraz ze źródeł niewskazanych przez podatnika i nieustalonych przez organ podatkowy lub kontrolę skarbową. Chodzi o wydatki przewyższające przychody. Nadwyżka wydatków nad przychodami zostanie opodatkowana zryczałtowanym podatkiem w wysokości 75 proc.
Ciężar dowodu w zakresie wykazania przychodów opodatkowanych bądź nie, spoczywać będzie na podatniku, ponieważ to on posiada pełną wiedzę o tym, skąd wziął pieniądze na dokonane wydatki. Z tym, że obowiązek ten będzie ograniczony tylko do tych przychodów, które nie będą znane organowi z urzędu lub nie będzie mógł ich ustalić np. na podstawie posiadanych danych.
Jeżeli podatnik nie będzie posiadał dowodów potwierdzających, że wydatek pokrył z przychodów opodatkowanych lub nieopodatkowanych i jednocześnie w stosunku do nich nastąpiło przedawnienie zobowiązania podatkowego – wówczas nie będzie konieczne ich udowodnienie, a jedynie ich uprawdopodobnienie. Wystarczające i bez konieczności udowodnienia będzie wykazanie przez podatnika prawdopodobieństwa ich wystąpienia.
W sytuacjach, gdy podatnik nie dysponuje dowodami potwierdzającymi wartość zgromadzonego mienia w danym roku podatkowym, wartość tego mienia będzie ustalana na podstawie jego wartości rynkowej. Obowiązywać będzie reguła, zgodnie z którą organy podatkowe będą dążyć do ustalania źródeł pochodzenia przychodów, określenia ich prawidłowej wysokości i opodatkowania właściwym podatkiem. Dopiero wówczas, gdy nie uda się tego ustalić, ma być stosowana stawka 75 proc.
Zmiany w Ordynacji podatkowej dotyczą terminu przedawnienia prawa do wydania decyzji ustalającej zobowiązanie podatkowe z tytułu opodatkowania przychodów nieznajdujących pokrycia w źródłach ujawnionych lub pochodzących ze źródeł nieujawnionych, biegu terminu przedawnienia wobec spadkobierców i zakresu czynności sprawdzających oraz przepisów dotyczących wydawania zaświadczeń.
Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r., z wyjątkiem przepisu przejściowego, zgodnie z którym w okresie od 28 lutego 2015 r. do 31 grudnia 2015 r., zobowiązanie podatkowe z tytułu opodatkowania ukrytego dochodu nie powstaje, jeżeli decyzja ustalająca to zobowiązanie została doręczona po upływie 5 lat, licząc od końca roku, w którym poniesiono wydatki lub zgromadzono mienie, o których mowa w art. 20 ust. 3 ustawy o PIT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2015 r. Przepis ten zacznie obowiązywać 28 lutego 2015 r.
Jolanta Mazur
Redakcja Publikacji Elektronicznych WK
Data publikacji: 25 lutego 2015 r.