Księgowość małych firm będzie prostsza

Podczas rozpoczynającego się 68. posiedzenia Sejmu odbędzie się II czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o rachunkowości. Projekt wprowadza uproszczenia w sprawozdawczości finansowej dla mikrofirm.
Celem nowelizacji jest redukcja barier administracyjnych i zmniejszenie kosztów działalności gospodarczej, które w znacznym stopniu ograniczają rozwój przedsiębiorczości.
Projekt wdraża do polskiego prawa dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE. Zgodnie z projektem możliwe będzie sporządzanie znacznie skróconego sprawozdania finansowego przez jednostki typu mikro. Podmioty te będą uwzględniały w sprawozdaniu jedynie podstawowe informacje w bilansie oraz rachunku zysków i strat. Projekt znosi obowiązek sporządzania informacji dodatkowej oraz sprawozdania z działalności, ale pod warunkiem, że niektóre dane będą ujawnione w informacjach dołączonych do bilansu.
Za jednostki typu mikro uznaje się spółki akcyjne, spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz spółki komandytowo-akcyjne, które w roku obrotowym, za który sporządzają sprawozdanie finansowe oraz w roku poprzedzającym rok obrotowy, nie przekroczyły co najmniej dwóch z następujących pułapów:
– 1,5 mln zł – suma aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
– 3 mln zł – przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
– 10 osób – średnioroczne zatrudnienie w przeliczeniu na pełne etaty.
W stosunku do brzmienia wdrażanej dyrektywy, katalog podmiotów rozszerzono o inne mikropodmioty, np.: osoby fizyczne, spółki cywilne osób fizycznych, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie – jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły nie mniej niż równowartość w walucie polskiej 1,2 mln euro i nie więcej niż 2 mln euro.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 28 maja 2014 r.
Data publikacji: 28 maja 2014 r.

MF: przychód z tytułu służebności przesyłu jednak bez PIT

Wynagrodzenie za ustanowienie służebności przesyłu korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego – stwierdził minister finansów wydając interpretację ogólną, w której zmienił swoje wcześniejsze stanowisko dotyczące możliwości stosowania takiego zwolnienia.
W interpretacji ogólnej z 10 lipca 2013 r., DD3/033/101/CRS/13/RWPD-48186/RD-70020/13 minister finansów wyjaśnił, że zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 120ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do wynagrodzenia z tytułu ustanowienia służebności przesyłu. Ustawa o PIT zwalnia z podatku tylko wynagrodzenie za ustanowienie służebności gruntowej, a więc to za służebność przesyłu podlega opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej.
Jednak w orzecznictwie sądów administracyjnych prezentowane jest odmienne stanowisko. W szczególności w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 26 listopada 2013 r. (II FSK 3050), sąd stwierdził, że zastąpienie w sferze cywilistycznej służebności gruntowej służebnością przesyłu ustanawianą w związku z budową lub użytkowaniem urządzeń infrastruktury technicznej, nie zmieniło ani celu, ani treści tych służebności. Trudno jest przyjąć żeby wprowadzeniu nowego rozwiązania na gruncie prawa cywilnego towarzyszyło założenie i zamiar ustawodawcy dokonania modyfikacji w systemie zwolnień podatkowych. Sąd uznał więc, że zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 120 lit. a ustawy o PIT, odnosi się do ustanawianych służebności przesyłu.
Akceptując wykładnię przedstawioną w tym wyroku, w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe i organy kontroli skarbowej, minister finansów zdecydował się zmienić swoje wcześniejsze stanowisko i w nowej interpretacji ogólnej uznał, że wolne od podatku dochodowego jest wynagrodzenie (odszkodowanie) wypłacone na podstawie wyroków sądowych i zawartych umów (ugód), posiadaczom gruntów wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, z tytułu ustanowienia służebności gruntowej w wyniku prowadzenia na tych gruntach inwestycji dotyczących budowy infrastruktury przesyłowej ropy naftowej i produktów jej rafinacji oraz budowy urządzeń infrastruktury technicznej, o których mowa w art. 143 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Interpretacja ogólna ministra finansów z 21 maja 2014 r., DD3/033/126/CRS/14/RD-46264/14
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 27 maja 2014 r.
Data publikacji: 27 maja 2014 r.

Nowelizacja k.s.h. zmieni też ustawy podatkowe

W ubiegłym tygodniu rząd przyjął założenia do projektu nowelizacji Kodeksu spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw. Zmiany obejmą również ustawy podatkowe oraz ustawę o rachunkowości.
Projektowane zmiany mają na celu ułatwienie prowadzenia działalności w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Struktura majątkowa spółki z o.o. ma być kształtowana bardziej elastycznie, przede wszystkim tworzenie kapitału zakładowego nie będzie obowiązkowe. Jeśli jednak wspólnicy się na to zdecydują, to minimalny kapitał potrzebny do założenia spółki z o.o. będzie wynosił 1 zł.
W spółce z o.o. będzie można ustanowić udziały bez oznaczonej wartości (nominału). Rozwiązanie takie jest alternatywą wobec tradycyjnego modelu kapitału zakładowego, który podzielony jest na udziały o określonej wartości nominalnej. Udziały beznominałowe będą „oderwane” od kapitału zakładowego. Cena – po której wspólnik obejmie udziały beznominałowe – określona zostanie w umowie spółki.
Konsekwencją wprowadzenia nowego modelu spółki z o.o. będzie potrzeba zakwalifikowania kapitału udziałowego do kategorii kapitałów własnych w rozumieniuustawy o rachunkowości. Kapitał udziałowy będzie stanowić kapitał (fundusz) podstawowy w rozumieniu pkt A I. załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości. Zmianie ulegną przepisy art. 28 ust. 1 oraz art. 36 ust. 2 ustawy.
Zmiany dostosowawcze obejmą również przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych orazustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.
We wskazanych ustawach skutki podatkowe odnoszą się do kapitału zakładowego, a także do udziałów w kapitale zakładowym oraz do ich wartości nominalnej. Zaproponowane zmiany mają dotyczyć nowej instytucji kapitału udziałowego i udziałów beznominałowych. Jak podkreślają projektodawcy obie postaci kapitału powinny być neutralne podatkowo, aby nie stwarzać uprzywilejowania dla jednego z podtypów spółki z o.o.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 26 maja 2014 r.
Data publikacji: 26 maja 2014 r.

Będzie więcej pojazdów bez obowiązkowej ewidencji przebiegu

Resort finansów przedstawił projekt rozporządzenia w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu. Z obowiązku prowadzenia ewidencji mają zostać wyłączone pojazdy specjalne takie jak pomoc drogowa, pojazdy pogrzebowe oraz bankowóz.
Projekt określa inne niż wskazane w art. 86a ust. 5 ustawy o VAT przypadki, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.
Minister zaproponował by dodatkowo z obowiązku prowadzenia ewidencji zostały wyłączone pojazdy specjalne o przeznaczeniu pomoc drogowa, pojazd pogrzebowy oraz bankowóz (typu A i B).
W zakresie pojazdów pomocy drogowej objęte wyłączeniem mają być tylko te, które mają nadwozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów. Natomiast w zakresie pojazdów o przeznaczeniu pogrzebowym te, które nie spełniają warunków z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (Dz. U. poz. 407), czyli pojazdy mające więcej niż jeden rząd siedzeń i dopuszczalną masę całkowitą równą bądź mniejszą niż 3 tony.
W przypadku bankowozu typu A i B oraz pojazdu pogrzebowego wprowadzono dodatkowo warunek, aby wyłączenie z obowiązku prowadzenia ewidencji miało zastosowanie, jeżeli przedmiotem działalności podatnika wykorzystującego te pojazdy są odpowiednio usługi pogrzebowe lub transport wartości pieniężnych.
Projektowane przepisy mają obowiązywać od 1 czerwca br.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 16 maja 2014 r.
Data publikacji: 16 maja 2014 r.

Firmy powinny zacząć przygotowania do zmian w składaniu deklaracji podatkowych

Od przyszłego roku większość deklaracji podatkowych (m.in. w obszarze PIT i CIT) podatnicy i przede wszystkim płatnicy (PIT, podatku u źródła) będą musieli przesyłać urzędom skarbowym wyłącznie drogą elektroniczną. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte, firmy już dziś powinny zacząć przygotowywać się i dostosowywać swoje systemy informatyczne do nowych regulacji.
Projektowane zmiany są kluczowe dla budowy polskiej e-gospodarki oraz pożądanych relacji między administracją publiczną a podatnikami. Projekt nowelizacji o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw znajduje się w tej chwili na etapie ustaleń międzyresortowych. Wedle założeń ma zacząć obowiązywać od początku przyszłego roku. „W związku z tym, że czasu na uchwalenie ustawy jest relatywnie niewiele, można przyjąć także opcję jej wejścia w życie z początkiem 2016 roku, a nie 2015. Nie ma jednak wątpliwości, że nowe przepisy będą niebawem obowiązywać, ponieważ są niezbędnym elementem uruchomienia systemu, który umożliwi administracji przygotowywanie podatnikom wstępnych deklaracji PIT” – mówi Ernest Frankowski, Starszy Menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte.
Zmiana ma objąć dużą część systemu rozliczeń podatkowych i będzie dotyczyła zarówno podatników sporządzających roczne zeznania podatkowe, jak i płatników informujących organy skarbowe o wywiązywaniu się z prawidłowego obliczania, pobierania i wpłacania kwot na podatek PIT lub podatek u źródła. Płatnicy PIT oraz podmioty niepełniące funkcji płatnika tego podatku od 1 stycznia 2015 r. będą mieli obowiązek składania do urzędów skarbowych deklaracji PIT-4R, PIT-8AR, PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1/IFT-1R oraz PIT-40 wyłącznie drogą elektroniczną. Nowe przepisy mają mieć zastosowanie do dochodów (lub poniesionych strat) uzyskanych już w bieżącym roku. Z tego obowiązku zostaną zwolnione najmniejsze firmy, które sporządzają informacje dla maksymalnie pięciu osób w ciągu roku i zarazem niekorzystające z usług biur rachunkowych. Nowe przepisy obejmą również podatników CIT i składających deklaracje dotyczące podatku u źródła (obowiązek złożenia deklaracji elektronicznie przez płatnika tego podatku w kontekście transakcji z podatnikami zagranicznymi). Jak oceniają eksperci Deloitte, nie należy wykluczać sytuacji, w której w przyszłości ustawodawca zdecyduje się objąć tym samym obowiązkiem także deklaracje VAT.
Ministerstwo Finansów stara się dodatkowo zmotywować przedsiębiorców do zmiany. Wedle nowych przepisów skróci się termin składania deklaracji PIT w formie papierowej. Będzie on upływał z końcem stycznia roku następującego po roku podatkowym, a w przypadku formy elektronicznej z końcem lutego, czyli tak, jak dotychczas. „Jednocześnie jednak pojawi się zapis, który mówi, że złożenie deklaracji, informacji oraz rocznego obliczenia podatku w niewłaściwej formie, tzn. papierowej będzie równoznaczne z ich niezłożeniem” – mówi Ernest Frankowski.
Co to w praktyce oznacza dla przedsiębiorców? Wysyłanie deklaracji wyłącznie elektronicznie niewątpliwie pozwoli zaoszczędzić czas i pieniądze. Na początku należy liczyć się z kosztami, jak choćby zakup e-podpisu, który jest wymagany przy składaniu deklaracji przez przedsiębiorców czy odpowiednie dostosowanie systemów informatycznych. Korzyści, szczególnie w przypadku większych podmiotów, będą widoczne dopiero w dłuższej perspektywie czasowej. Nowe regulacje stworzą m.in. szansę na wprowadzenie elektronicznej wymiany deklaracji między firmą, a jej pracownikami.
Niewątpliwie znowelizowana ustawa będzie dla części podatników prawdziwą rewolucją. Dotyczy to zarówno małych, jak i większych firm, choć ich problemy będą różnego rodzaju. W przypadku małych czy nawet mikroprzedsiębiorstw, które są prowadzone przez osoby nieobyte z Internetem, mogą powstać początkowe problemy z koniecznością nabycia nowych umiejętności. „Z kolei dla dużych firm wyzwaniem będzie przygotowanie systemów ERP, FK, kadrowych i HR do obsługi e-deklaracji. Obecnie istnieje niewiele systemów takiej klasy jak ERP, które umożliwiają udostępnianie wszystkich obowiązkowych deklaracji w formacie elektronicznym wymaganym przez przepisy” – przestrzega Ernest Frankowski. Dlatego przedsiębiorcy już teraz powinni pomyśleć o budowie zautomatyzowanego rozwiązania informatycznego, które będzie kompatybilne z systemem e-deklaracji. „Ważne jest także sprawdzenie czy biura rachunkowe, z usług których korzystają firmy, są przygotowane na zmiany przepisów” – podsumowuje ekspert Deloitte.
Źródło: www.deloitte.com, stan z dnia 15 maja 2014 r.
Data publikacji: 15 maja 2014 r.

Sejm: I czytanie rządowego projektu nowelizacji ustaw CIT i PIT

Podczas rozpoczynającego się jutro posiedzenia Sejmu odbędzie się I czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw.
Projekt wprowadza regulacje dotyczące opodatkowania dochodów zagranicznych spółek kontrolowanych (CFC). Nowe przepisy mają przeciwdziałać wyprowadzaniu z Polski zysków przedsiębiorstw przez wykorzystywanie w tym celu spółek położonych w krajach o niskim poziomie opodatkowania.
Nowe przepisy przewidują konieczność uwzględnienia w podstawie opodatkowania rezydenta krajowego (osoby fizycznej lub podatnika podatku dochodowego od osób prawnych) dochodów kontrolowanych podmiotów zagranicznych, mających siedzibę lub zarząd w państwie o niższym poziomie opodatkowania niż obowiązujący w Polsce.
Zagraniczną spółkę kontrolowaną zdefiniowano poprzez odwołanie się do trzech kryteriów dotyczących poziomu kontroli – posiadania 25 proc. udziału w kapitale, praw głosu lub udziału w zysku; charakteru uzyskiwanych przez zagraniczną spółkę przychodów (co najmniej 50 proc. przychodów o charakterze finansowym) oraz położenia zagranicznej spółki w państwie o niskim poziomie opodatkowania (niższym o 25 proc. od obowiązującej w Polsce stawki CIT). Za zagraniczną spółkę kontrolowaną uznany będzie ponadto każdy podmiot położony w państwie wymienionym w wykazie krajów i terytoriów stosujących szkodliwą konkurencję podatkową, publikowanym przez ministra finansów w rozporządzeniu. Za spółki tego typu będą również uznawane podmioty położone w państwie, z którym Polska nie wymienia informacji podatkowych.
Przepisy te nie będą miały zastosowania do podatników kontrolujących zagraniczne spółki położone w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub państwie należącym do Europejskiego Obszaru Europejskiego, o ile zagraniczna spółka prowadzi tam rzeczywistą działalność gospodarczą.
Regulacja typu CFC jest powszechnie akceptowanym na arenie międzynarodowej mechanizmem zwalczania nadużyć podatkowych oraz jednym ze skuteczniejszych narzędzi walki ze zjawiskiem unikania opodatkowania. Stosują ją takie państwa jak Wielka Brytania, USA, Niemcy, Francja Szwecja, Węgry, Kanada, Hiszpania, Chiny, Turcja, Brazylia, Izrael.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 6 maja 2014 r.
Data publikacji: 6 maja 2014 r.

01-04-2014 Zmieniają się zasady odliczania VAT od samochodów firmowych

1 kwietnia 2014 r. wchodzą w życie rewolucyjne zmiany w zasadach odliczeń i rozliczania VAT od firmowych samochodów osobowych. Od aut wykorzystywanych w celach służbowych i prywatnych będzie można odliczyć 50 proc. podatku. Od samochodów używanych wyłącznie w działalności gospodarczej przedsiębiorca odliczy cały naliczony VAT.

Zgodnie z nowelizacją przepisów o VAT, co do zasady, podatnikom będzie przysługiwało prawo do odliczenia 50 proc. VAT związanego z zakupami dotyczącymi pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, bez ograniczenia kwotowego. Takie odliczenie przysługiwać będzie wówczas, gdy samochód będzie wykorzystywany w tzw. działalności „mieszanej”, a zatem zarówno dla celów firmowych, jak i prywatnych.

Dla tych samochodów, 50-procentowe odliczenie VAT przysługiwać będzie również w stosunku do wszystkich wydatków eksploatacyjnych. Natomiast na odliczenie 50 proc. VAT od paliwa przedsiębiorcy użytkujący w sposób mieszany posiadane pojazdy będą musieli poczekać co najmniej do 1 lipca 2015 r., gdyż dopiero wówczas ustawodawca zakłada możliwość odliczenia połowy VAT od paliwa do takich pojazdów, a i to odliczenie jest niepewne, gdyż może kolejny raz zostać odsunięte w czasie z uwagi na trudną sytuację budżetową.

Nowelizacja przepisów zakłada również, że pod pewnymi warunkami, podatnicy będą mogli odliczać 100 proc. VAT naliczonego od zakupu i użytkowania samochodów osobowych, a także od zakupu paliwa do nich. Możliwość taka wystąpi wówczas, gdy dany samochód będzie przeznaczony wyłącznie do użytku firmowego. Przewidziano jednak szereg restrykcyjnych wymogów, które warunkują możliwość skorzystania z pełnego odliczenia VAT, a ich niespełnienie – poza utratą prawa do odliczenia pełnego VAT – jest zagrożone wysokimi sankcjami karnoskarbowymi (do 720 stawek dziennych). Przede wszystkim każdy pojazd, od którego przedsiębiorca zamierza odliczyć cały VAT, będzie musiał zostać zgłoszony w urzędzie skarbowym.

Ponadto, do każdego takiego pojazdu podatnik będzie zobowiązany prowadzić szczegółową ewidencję przebiegu wskazując m.in. kto, kiedy, dokąd i w jakim celu (oczywiście służbowym) jechał danym samochodem. Brak rzetelności prowadzonej ewidencji pozbawi podatnika prawa do pełnego odliczenia VAT i może narazić go na dodatkowe sankcje.

Dodatkowo jest zamieszczona  krótka lista pojazdów samochodów, które z uwagi na swoje cechy konstrukcyjne, niejako automatycznie (ale po odpowiednim udokumentowaniu) będą uznawane za służące wyłącznie działalności gospodarczej. Do tej ostatniej kategorii będą zaliczane:

1.  pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, mające jeden rząd siedzeń, który oddzielony jest od części przeznaczonej do przewozu ładunków ścianą lub trwałą przegrodą:

a)  klasyfikowane na podstawie przepisów o ruchu drogowym do podrodzaju: wielozadaniowy, van lub

b)  z otwartą częścią przeznaczoną do przewozu ładunków;

2.  pojazdy samochodowe, inne niż samochody osobowe, które posiadają kabinę kierowcy z jednym rzędem siedzeń i nadwozie przeznaczone do przewozu ładunków jako konstrukcyjnie oddzielne elementy pojazdu;

3.  pojazdy specjalne, które spełniają również warunki zawarte w odrębnych przepisach, określone dla następujących przeznaczeń:

a)  agregat elektryczny/spawalniczy,

b)  do prac wiertniczych,

c)  koparka, koparko-spycharka,

d)  ładowarka,

e)  podnośnik do prac konserwacyjno-montażowych,

f)  żuraw samochodowy

– jeżeli z dokumentów wydanych zgodnie z przepisami o ruchu drogowym wynika, że dany pojazd jest pojazdem specjalnym.

UWAGA!

Spełnienie wymagań dla pojazdów samochodowych określonych w pkt 1 i 2 stwierdza się na podstawie dodatkowego badania technicznego przeprowadzonego przez okręgową stację kontroli pojazdów, potwierdzonego zaświadczeniem wydanym przez tę stację, oraz dowodu rejestracyjnego pojazdu zawierającego odpowiednią adnotację o spełnieniu tych wymagań a status samochodów specjalnych na podstawie dokumentów wydanych zgodnie z przepisami ustawy o ruchu drogowym.

Wprowadzająca nowe regulacje ustawa z 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 312) wchodzi w życie 1 kwietnia 2014 r., z wyjątkiem zmian w przepisach dotyczących zaświadczeń potrzebnych do rejestracji samochodu sprowadzonego z UE, które wejdą w życie 1 stycznia 2015 r.

Jolanta Mazur, RPE WK

Data publikacji: 31 marca 2014 r.

Opublikowano wzór informacji VAT-26

W związku z wprowadzeniem od 1 kwietnia pełnego odliczenia VAT od wydatków związanych z samochodami wykorzystywanymi wyłącznie w działalności gospodarczej podatnika określony został stosowny wzór informacji składanej o tych pojazdach do urzędu skarbowego (VAT-26).

Wzór informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej zawiera informacje umożliwiające identyfikację organowi podatkowemu tych pojazdów u podatnika, tj.: markę, model, numer rejestracyjny, rok produkcji, datę nabycia. Ponadto zawarta jest informacja o dacie poniesienia pierwszego wydatku związanego z tym samochodem oraz o dacie zmiany jego wykorzystania. We wzorze VAT-26 zawarto także informację o wersji elektronicznej wzoru.

Rozporządzenie Ministra Finansów z 21 marca 2014 r. w sprawie wzoru informacji o pojazdach samochodowych wykorzystywanych wyłącznie do działalności gospodarczej (Dz. U. poz. 371) wejdzie w życie 1 kwietnia 2014 r.

Jolanta Mazur

Redakcja Publikacji Elektronicznych WK

Data publikacji: 24 marca 2014 r.

Umowy o dzieło będą oskładkowane?

Ministerstwo pracy przygotowało wstępne propozycje zmiany zasad oskładkowania umów o dzieło. Zmiany będą dotyczyły tych sytuacji, w których osoba wykonująca pracę nie jest oskładkowana z żadnego tytułu. Jeśli płacone są jej składki na ZUS od co najmniej płacy minimalnej, wówczas od umów o dzieło już ich ma nie być.
Wiceminister pracy Marek Bucior zastrzega, że na razie jest to temat do dyskusji. Podkreśla też, że chodzi wyłącznie o składki na ubezpieczenie emerytalne. Zmiany nie dotyczyłyby składek zdrowotnych czy wypadkowych. Dodał też, że minister pracy jest gotów na rozmowy na ten temat z partnerami społecznymi. Jeżeli związki zawodowe nie będą nadal uczestniczyć w posiedzeniach zespołów Trójstronnej Komisji, może w każdej chwili zwołać zespół ekspercki w resorcie, w którym wszyscy partnerzy społeczni będą mogli wypowiedzieć się na temat proponowanych zmian i ich kierunku.
Propozycje ministerstwa pracy mają w najbliższych dniach zostać przesłane wszystkim parterom społecznym w wersji pisemnej.
Źródło: www.fzz.org.pl, stan z dnia 6 lutego 2014 r.
Data publikacji: 6 lutego 2014 r.

1 lutego weszła w życie ustawa wprowadzająca zmiany w OFE

Ustawa określa zasady wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych. Całość emerytury będzie wypłacana z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Ubezpieczeni będą musieli zdecydować, czy chcą, by część ich składki była jak dotąd odprowadzana do OFE, czy też przekazywana na subkonto w ZUS. Oświadczenie o dalszym przekazywaniu składki do OFE ubezpieczeni będą mogli złożyć między 1 kwietnia a 31 lipca 2014 r. Jeśli takiego oświadczenia nie złożą będzie to równoznaczne z wyborem ZUS. Osoby rozpoczynające pracę na dokonanie wyboru będą miały 4 miesiące. Od 2016 r. ubezpieczeni będą mogli raz na cztery lata, pomiędzy 1 kwietnia a 31 lipca, zmienić decyzję. Środki na subkoncie w ZUS będą podlegały identycznym zasadom gromadzenia i podziału, jak w przypadku tych, które trafiają do OFE.
Osoby, które pozostaną w OFE, będą przekazywały do niego 2,92 proc. pensji brutto. Ponadto ustawa obniża o połowę opłaty pobierane przez OFE od składek (z 3,5 proc. do 1,75 proc.) oraz przez ZUS za ich przekazywanie (z 0,8 proc. do 0,4 proc.).
Ustawa wprowadza również tzw. suwak bezpieczeństwa, zgodnie z którym środki osób, które wybrały OFE, przez 10 lat przed osiągnięciem wieku emerytalnego będą stopniowo przenoszone do ZUS.
Ustawa wprowadziła również zakaz inwestowania przez OFE w obligacje skarbowe oraz w inne instrumenty dłużne gwarantowane przez Skarb Państwa. Fundusze będą mogły więc inwestować w większym stopniu m.in. w akcje, obligacje samorządowe, drogowe oraz korporacyjne.
Opracowanie: Weronika Adamczyk
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 3 lutego 2014 r.
Data publikacji: 3 lutego 2014 r.

ZUS: najniższa podstawa wymiaru składek oraz kwot składek na ubezpieczenie zdrowotne w 2014 r.

Informacja Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 29 stycznia 2014 r. w sprawie najniższej podstawy wymiaru składek oraz kwot składek na ubezpieczenie zdrowotne w 2014 r. dla niektórych grup ubezpieczonych.
Zgodnie z obwieszczeniem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 20 stycznia 2014 r. w sprawie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w czwartym kwartale 2013 r. (M.P. poz. 95) – przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w czwartym kwartale 2013 r. wynosiło 4005,97 zł.
Na podstawie art. 81 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027, z późn. zm.) podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne w 2014 r. dla:
1) osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych,
2) twórców i artystów,
3) osób prowadzących działalność w zakresie wolnego zawodu w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a także osób prowadzących działalność w zakresie wolnego zawodu, z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych,
4) wspólnika jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej,
5) osób prowadzących publiczną lub niepubliczną szkołę, inną formę wychowania przedszkolnego, placówkę lub ich zespół, na podstawie przepisów o systemie oświaty oraz osób współpracujących z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność,
stanowi kwota zadeklarowana, nie niższa niż 3004,48 zł (75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale 2013 r., włącznie z wypłatami z zysku).
W związku z powyższym składka na ubezpieczenie zdrowotne w 2014 r. nie może być niższa od kwoty 270,40 zł (tj. 9% podstawy wymiaru – zgodnie z art. 79 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych).
Źródło: www.zus.pl, stan z dnia 30 stycznia 2014 r.
Data publikacji: 30 stycznia 2014 r.

Rząd przyjął projekt zmian w VAT od aut z kratką

Wczoraj, tj. 28 stycznia br. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, która kompleksowo reguluje zasady odliczania i rozliczania wydatków dotyczących samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony, wykorzystywanych do celów mieszanych, tj. działalności gospodarczej i prywatnej.
Chodzi o tzw. auta z kratką. Podstawę do wprowadzenia zmian stanowi przyznana Polsce 17 grudnia 2013 r. derogacja, dotycząca stosowania ograniczeń w odliczaniu podatku VAT od nabywanych samochodów.
Ze względu na specyfikę tych samochodów, która umożliwia jednoczesne ich wykorzystywanie do celów służbowych i prywatnych trudno jest określić zakres ich użytkowania do celów niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Brak prostych zasad odliczania podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, które przez swoją konstrukcję mogą być wykorzystywane także do celów prywatnych lub zasad opodatkowania takiego użytkowania – sprzyja nadużyciom w rozliczaniu podatku VAT. Chodzi o nieuzasadnione jego odliczanie lub uchylanie się od opodatkowania, wynikające z niewłaściwego prowadzenia dokumentacji podatkowej.
Projektowana ustawa wprowadza ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków (np. zakupu paliw do napędu, czy innych wydatków eksploatacyjnych), dotyczących pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, wykorzystywanych zarówno do celów gospodarczych i prywatnych. Przyjęto, że każdy taki pojazd (ze względu na swoje cechy), służy co do zasady użytkowi mieszanemu, a zatem wszystkie wydatki z nim związane podlegają odliczeniu w 50 proc., z pewnymi wyjątkami. Przyjęto, że pełne odliczenie będzie przysługiwało tylko w odniesieniu do wydatków związanych z pojazdami wykorzystywanymi przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej.
Zaproponowana konstrukcja ograniczenia do 50 proc. odliczenia podatku do pojazdów wykorzystywanych do użytku mieszanego – powiązana jest z wyłączeniem konieczności opodatkowania ich użytku prywatnego (chodzi o to, że opodatkowanie to skalkulowano w przyjętym ograniczeniu odliczenia). Rozwiązanie to – połączone z ryczałtowym ograniczeniem odliczenia podatku – zapewnia przedsiębiorcom bardzo proste zasady odliczania podatku naliczonego od wszystkich wydatków związanych z pojazdami, bez konieczności prowadzenia szczegółowych, i przez to czasochłonnych ewidencji do celów opodatkowania użytku prywatnego.
Aby zapewnić prawidłowe stosowanie proponowanych zasad rozliczania podatku VAT od pojazdów, wprowadzono odpowiedni system zabezpieczający. Dokonanie pełnego odliczenia podatku VAT od pojazdów przeznaczonych wyłącznie do działalności gospodarczej, uwarunkowane będzie co do zasady, złożeniem informacji o tych pojazdach oraz prowadzeniem ewidencji przebiegu pojazdu. Zarówno informacja, jak i ewidencja będą podlegały weryfikacji przez organy skarbowe. W przypadku niezłożenia takiej informacji lub złożenia informacji niezgodnej ze stanem faktycznym, podatnikowi będzie przysługiwało tylko prawo do ograniczonego odliczenia.
Przewidziano także wprowadzenie systemu korekt przy zmianie wykorzystania pojazdu pierwotnie przeznaczonego do użytku mieszanego.
Wejście w życie tych regulacji oznacza ubytek dochodów budżetowych z podatku VAT w stosunku do 2013 r.: 939 mln zł w 2014 r., 1.376 mln zł w 2015 r.
Nowe przepisy mają obowiązywać po 14 dniach od daty publikacji w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych regulacji, które mają wejść w życie 1 stycznia 2015 r.
Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WK
Źródło: www.premier.gov.pl, stan z dnia 29 stycznia 2014 r.
Data publikacji: 29 stycznia 2014 r.

Honorowy krwiodawca może skorzystać z ulgi podatkowej

Honorowy krwiodawca może odliczyć od dochodu (przychodu) wartość oddanej w roku podatkowym krwi lub jej składników co zmniejszy podstawę opodatkowania, a w konsekwencji wysokość podatku w rozliczeniu rocznym. Z ulgi tej ma prawo skorzystać także podatnik, który oddał honorowo krew w stacji krwiodawstwa ze wskazaniem dla konkretnej osoby.

Wartość darowizny na cele krwiodawstwa podatnik odlicza od przychodu, podlegającego opodatkowaniu ryczałtem ewidencjonowanym, wykazywanego w zeznaniu PIT -28 (składanym do 31 stycznia roku następującego po roku podatkowym) lub od dochodu, podlegającego opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej, wykazywanego w zeznaniu PIT -36 albo PIT -37 (składanym do 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym).

Jednocześnie do zeznania podatnik dołącza formularz PIT /O, w którym wykazuje kwotę przekazanej darowizny, kwotę odliczenia w ramach darowizny krwi oraz dane obdarowanego (nazwę i adres jednostki organizacyjnej publicznej służby krwi, w której oddał krew). Przedmiotem darowizny jest oddana bezpłatnie krew jak również osocze lub inne składniki krwi.

Obliczając wartość darowizny przekazanej na cele krwiodawstwa należy pomnożyć ilość (wyrażoną w litrach) oddanej nieodpłatnie krwi lub jej składników przez kwotę 130 zł (tj. obowiązującą wysokość ekwiwalentu pieniężnego przysługującego za litr pobranej krwi). Odliczenie z tytułu honorowego krwiodawstwa łącznie z darowiznami na cele kultu religijnego oraz na cele szlachetne nie może przekroczyć 6 proc. dochodu (w przypadku ryczałtowców 6 proc. przychodu) wykazywanego w zeznaniu.

Jeżeli podatnik ma obowiązek złożyć dwa zeznania, np. PIT -37 i PIT -28, może część darowizny na cele krwiodawstwa odliczyć w jednym zeznaniu od przychodu (PIT -28), a część w drugim od dochodu (PIT -37 albo PIT -36). Ważne jest, by tej samej kwoty nie odliczył dwukrotnie.

Aby dokonać odliczenia, podatnik musi posiadać zaświadczenie jednostki organizacyjnej realizującej zadania w zakresie pobierania krwi o ilości bezpłatnie oddanej krwi lub jej składników. Zaświadczenia nie dołączamy do zeznania. Trzeba je jednak przechowywać do momentu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, tj. przez co najmniej 5 lat licząc od końca roku, w którym złożono zeznanie podatkowe. W tym okresie urząd Skarbowy ma bowiem prawo skontrolować poprawność skorzystania z odliczenia.

Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK

Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 24 stycznia 2014 r.

Data publikacji: 24 stycznia 2014 r.

Wysokość składki zdrowotnej przedsiębiorców w 2014 r.

Składka zdrowotna przedsiębiorców w 2014 r. będzie wynosiła 270,40 zł, natomiast dolna granica podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne 3004,48 zł.
W dniu 20 stycznia 2014 r. Prezes GUS ogłosił wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w czwartym kwartale 2013 r., na podstawie którego ustalana jest dolna granica podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz minimalna wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne.
Zgodnie z komunikatem Prezesa GUS przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w czwartym kwartale 2013 r. wyniosło 4005,97 zł. Podstawa wymiaru składek dla przedsiębiorców (również tych rozpoczynających działalność) oraz osób z nimi współpracujących nie może być niższa niż 75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w czwartym kwartale roku poprzedniego, natomiast wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne nie może być niższa niż 9% podstawy wymiaru.
Sładka zdrowotna w wysokości 270,40 zł oraz podstawa wymiaru składki zdrowotnej 3004,48 zł będzie obowiązywała od 1 stycznia do 31 grudnia 2014 r.
Opracowanie: Weronika Adamczyk
Źródło: www.stat.gov.pl, stan z dnia 21 stycznia 2014 r.
Data publikacji: 21 stycznia 2014 r.

PO chce wprowadzić kredyt podatkowy dla nowych przedsiębiorców

Wprowadzenie rozwiązań, które zmniejszą obciążenia publicznoprawne przedsiębiorców rozpoczynających działalność gospodarczą – kredytu podatkowego i „wakacji ubezpieczeniowych” – przewiduje przygotowany przez posłów PO pakiet projektów nowelizujących odpowiednie ustawy.
Zgodnie z obecną regulacją kredyt podatkowy polega na zwolnieniu przedsiębiorców rozpoczynających po raz pierwszy prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej z zapłaty podatku dochodowego (zaliczek na podatek) w pierwszym roku prowadzenia działalności gospodarczej. Zmiany obowiązujących obecnie przepisów w zakresie kredytu podatkowego mają umożliwić ich praktyczne stosowanie przez większą rzeszę osób, gdyż obecna regulacja tej instytucji z uwagi na trudne do spełnienia wymagania sprawia, że wykorzystanie jej jest znikome.
Zaproponowane w projekcie przepisy różnią się od obecnie obowiązujących regulacji przesunięciem terminu rozpoczęcia korzystania z tego zwolnienia oraz długością okresu, przez który przedsiębiorca może je stosować. Obecnie zastosowanie kredytu podatkowego jest możliwe dopiero, po co najmniej 10 miesiącach od rozpoczęcia prowadzenia działalności gospodarczej. Proponuje się natomiast przesunięcie tego momentu do chwili zarejestrowania prowadzenia działalności oraz wydłużenie czasu jego stosowania do pełnych dwóch lat podatkowych licząc od rozpoczęcia prowadzenia tej działalności. Okres spłaty zobowiązań podatkowych miałby rozpoczynać się po upływie drugiego roku i trwać 5 lat.
Warunki wyłączające skorzystanie z kredytu podatkowego zostały ograniczone tylko do sytuacji, gdy podatnik w latach korzystania z tego zwolnienia albo w pięciu następnych latach podatkowych został zlikwidowany lub została ogłoszona jego upadłość obejmująca likwidację majątku lub upadłość obejmująca likwidację majątku spółki, w której był wspólnikiem.
„Wakacje ubezpieczeniowe” polegać mają na opóźnieniu powstania obowiązku objęcia ubezpieczeniem społecznym i ubezpieczeniem zdrowotnym przedsiębiorców będących osobami fizycznymi rozpoczynającymi działalność gospodarczą. Zgodnie z projektem osoba ta w okresie pierwszych 6 miesięcy po założeniu firmy byłaby całkowicie zwolniona z płacenia składek na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne. Przez kolejne dwa lata składka wynosiłaby 20 proc. minimalnego wynagrodzenia, czyli byłaby o 1/3 niższa od tej, którą obecnie płacą rozpoczynający działalność przedsiębiorcy.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.radapodatkowa.pl, stan z dnia 17 stycznia 2014 r.
Data publikacji: 17 stycznia 2014 r.

Od stycznia 2014 r. zmiany w przepisach o zatrudnianiu cudzoziemców

Nowy rok obfituje w liczne zmiany. Szereg nowości znajdziemy również w przepisach o zatrudnianiu cudzoziemców.
Zmiany w procedurze wydawania zezwoleń na pracę na podstawie oświadczenia pracodawcy
Od 1 stycznia 2014 r. nastąpiła zmiana i doprecyzowanie warunków stosowania uproszczonej procedury wydawania zezwoleń na pracę dla obywateli Białorusi, Gruzji, Mołdowy, Rosji i Ukrainy (§ 3 pkt 3 rozporządzenia), zatrudnionych wcześniej na podstawie oświadczenia o zamiarze powierzenia wykonywania pracy cudzoziemcowi. Oprócz obowiązującego wcześniej warunku wykonywania pracę dla tego samego pracodawcy przez co najmniej 3 miesiące bezpośrednio przed złożeniem wniosku wymagane będzie:
– wykonywanie pracy przez cudzoziemca na tym samym stanowisku;
– zawarcie z cudzoziemcem umowy w formie pisemnej;
– przedstawienie przez pracodawcę oryginału tej umowy do wglądu przy składaniu wniosku o wydanie zezwolenia (nie będzie już możliwe przedłożenie kopii umowy ani zaświadczenia o zatrudnieniu);
– przedstawienie oryginałów dokumentów potwierdzających opłacanie składek na ubezpieczenie społeczne (jeżeli były obowiązkowe).
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 28 listopada 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia przypadków, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca jest wydawane bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców (Dz. U., poz. 1534).
Zatrudnienie do 6 miesięcy – bez zezwolenia
Od 1 stycznia 2014 r. obywatele Republiki Armenii są uprawnieni do podejmowania pracy w Polsce przez okres do 6 miesięcy w ciągu kolejnych 12 miesięcy bez konieczności uzyskiwania zezwolenia na pracę, tak jak ma to miejsce w przypadku obywateli Białorusi, Gruzji, Mołdowy, Rosji i Ukrainy. Pozostaje natomiast w mocy warunek legitymowania się przez nich jednym z tytułów prawnych do pobytu w Polsce wskazanych w art. 87 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 28 listopada 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie przypadków, w których powierzenie wykonywania pracy cudzoziemcowi na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jest dopuszczalne bez konieczności uzyskania zezwolenia na pracę (Dz. U., poz. 1507).
Uproszczona procedura wydawania zezwoleń w przypadku niektórych rodzajów prac oraz przy kontynuacji zatrudnienia
Od 1 stycznia 2014 r. obywatele Armenii zostali objęci również uproszczoną procedurą uzyskiwania zezwolenia na pracę na zasadach przewidzianych dla obywateli Białorusi, Gruzji, Mołdowy, Rosji i Ukrainy, tj. w przypadku:
– prac pielęgnacyjno-opiekuńczych lub jako pomoc domowa na rzecz osób fizycznych w gospodarstwie domowym;
– gdy dana osoba wykonywała pracę dla tego samego pracodawcy i na tym samym stanowisku przez co najmniej 3 miesiące bezpośrednio przed złożeniem wniosku i na podstawie umowy zawartej w formie pisemnej.
Podstawa prawna: Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 28 listopada 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia przypadków, w których zezwolenie na pracę cudzoziemca jest wydawane bez względu na szczegółowe warunki wydawania zezwoleń na pracę cudzoziemców (Dz. U., poz. 1534).
Nowe rozporządzenie w sprawie wysokości wpłaty dokonywanej w związku ze złożeniem wniosku o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca
11 stycznia 2014 r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wysokości wpłaty dokonywanej w związku ze złożeniem wniosku o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca, dostosowane do obecnego brzmienia przepisów ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Podstawa prawna: rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 10 grudnia 2013 r. w sprawie wysokości wpłaty dokonywanej w związku ze złożeniem wniosku o wydanie zezwolenia na pracę cudzoziemca (Dz. U., poz. 1644); publikacja 27 grudnia 2013 r.
Zmiany w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej w sprawie wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca
10 grudnia 2013 r. Minister Pracy i Polityki Społecznej wydał rozporządzenie zmieniające rozporządzenie z 29 stycznia 2009 r. w sprawie wydawania zezwolenia na pracę cudzoziemca. Nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw 30 grudnia 2013 r. (pozycja 1674) i wchodzi w życie 14 stycznia 2014 r.
Źródło: www.mpips.gov.pl, stan z dnia 14 stycznia 2014 r.
Data publikacji: 14 stycznia 2014 r.

Nowe zasady rozliczania VAT od samochodów zaszkodzą przedsiębiorcom

Zdaniem Pracodawców RP zmiany zaproponowane w projekcie nowelizacji ustawy o podatku VAT, regulujące zasady odliczania i rozliczania wydatków na eksploatację i naprawę samochodów osobowych są nadmiernie restrykcyjne i nakładają na przedsiębiorców nieuzasadnione obciążenia.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian w VAT, zgodnie z którymi firma będzie mogła odliczyć 50 proc. podatku naliczonego w odniesieniu do wszystkich wydatków (np. zakupu paliw do napędu, czy też innych wydatków eksploatacyjnych) dotyczących pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony. Będzie to dotyczyło samochodów wykorzystywanych zarówno do celów związanych z opodatkowaną działalnością gospodarczą, jak i do celów prywatnych.
Pełne odliczenie VAT ma przysługiwać tylko w odniesieniu do wydatków związanych z pojazdami wykorzystywanymi przez podatnika wyłącznie do działalności gospodarczej i uwarunkowane będzie złożeniem informacji o tych pojazdach i prowadzeniem ewidencji przebiegu pojazdu.
Zdaniem eksperta Pracodawców RP Mariusza Korzeba, obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów przez przedsiębiorców, którzy wykorzystują samochody osobowe wyłącznie do działalności gospodarczej, będzie generować dodatkowe koszty i prowadzić jedynie do niedogodności. Przyjęcie zaproponowanych rozwiązań zmusi wielu przedsiębiorców do rezygnacji z prawa do odliczenia całości podatku od takich pojazdów.
– Niepokoi nas ewentualne wprowadzenie zasady domniemania, że każdy pojazd samochodowy jest użytkowany w przedsiębiorstwie zarówno do celów związanych z działalnością gospodarczą, jak i do celów z nią niezwiązanych. W przypadku nieprowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu podatnikowi będzie przysługiwało prawo do odliczenia jedynie 50 proc. kwoty podatku naliczonego – podkreśla Mariusz Korzeb.
W opinii Pracodawców RP zaproponowane zmiany jeszcze bardziej skomplikują system podatkowy, będą prowadzić do pogorszenia sytuacji ekonomicznej przedsiębiorców, a w konsekwencji mogą mieć także negatywny wpływ na całą gospodarkę.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.pracodawcyrp.pl, stan z dnia 9 stycznia 2014 r.
Data publikacji: 9 stycznia 2014 r.

VAT: czynności, które były rozliczane szczególnie a teraz są ogólnie

Od 1 stycznia 2014 r. obowiązują istotne zmiany dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT. W wyniku tych zmian niektóre czynności dotychczas rozliczane według zasad szczególnych teraz będą rozliczane zgodnie z nowymi zasadami ogólnymi.
Zgodnie z zasadami ogólnymi obowiązek podatkowy będzie powstawał odnośnie m.in. następujących czynności (w stosunku, do których obowiązek podatkowy powstawał dotychczas zgodnie z zasadami szczególnymi):
Dostawa lokali i budynków
Obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania dostawy budynków i lokali, tj. z chwilą przeniesienia rozporządzania nimi jak właściciel. Zazwyczaj będzie to miało miejsce w chwili podpisania aktu notarialnego. Jeżeli jednak przed podpisaniem tego aktu będzie miało miejsce wydanie tych budynków lub lokali, obowiązek podatkowy powstanie z tym dniem. Jeśli przed dokonaniem dostawy zostanie uiszczona całość lub część należnej zapłaty obowiązek powstanie z tą chwilą i w części otrzymanej zapłaty.
Przykłady:
1. Podatnik sprzedaje (podpisanie aktu notarialnego) w dniu 5 stycznia lokal użytkowy. Zgodnie z zawartą umową notarialną wydanie tego lokalu nastąpi 20 lutego – obowiązek podatkowy powstaje w dniu 5 stycznia.
2. Podatnik podpisuje umowę przedwstępną sprzedaży lokalu w dniu 5 stycznia. W tym samym dniu wydaje przyszłemu nabywcy lokal do użytkowania. Akt notarialny zostaje zawarty 3 lutego – obowiązek podatkowy powstaje w dniu 5 stycznia.
3. Podatnik podpisuje umowę przedwstępną sprzedaży lokalu w dniu 5 stycznia. Przyszły nabywca uiszcza w tym dniu 50 proc. ceny. Akt notarialny zostaje zawarty 3 lutego, a lokal zostaje wydany w dniu 4 kwietnia – obowiązek podatkowy powstaje w części uiszczonej zaliczki w dniu 5 stycznia, natomiast w pozostałym zakresie w dniu 3 lutego.
Usługi transportu osób i ładunków kolejami, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami
Obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wykonania usługi. Jeśli przed wykonaniem usługi zostanie uiszczona całość łub część należnej z tytułu wykonania usługi zapłaty obowiązek powstanie z tą chwilą i w części otrzymanej zapłaty. Ponieważ ww. usługi mogą być:
– przyjmowane częściowo, dla której to części określono zapłatę, lub
– dla usług tych mogą być ustalane następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń,
dla celów ustalenia momentu ich wykonania stosowane będą „umowne” zasady przewidziane ustawą o VAT.
Przykład:
Podatnik zawarł w styczniu półroczną umowę ze Spółką, na podstawie której Spółka będzie dowoziła codziennie jego pracowników na miejsca pracy. Strony będą rozliczały się miesięcznie. Płatność za każdy miesiąc będzie następować do 25. następnego miesiąca. Obowiązek podatkowy będzie powstawał ostatniego dnia każdego miesiąca do momentu zakończenia świadczenia usługi.
Usługi spedycyjne i przeładunkowe
Obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wykonania usługi. Jeśli przed wykonaniem usługi zostanie uiszczona całość lub część należnej z tytułu wykonania usługi zapłaty obowiązek powstanie z tą chwilą i w części otrzymanej zapłaty. Ponieważ ww. usługi mogą być:
– przyjmowane częściowo, dla której to części określono zapłatę, lub
– dla usług tych mogą być ustalane następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń,
dla celów ustalenia momentu ich wykonania stosowane będą „umowne” zasady przewidziane ustawą o VAT.
Usługi w portach morskich i handlowych
Obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wykonania usługi. Jeśli przed wykonaniem usługi zostanie uiszczona całość lub część należnej z tytułu wykonania usługi zapłaty obowiązek powstanie z tą chwilą i w części otrzymanej zapłaty. Ponieważ ww. usługi mogą być:
– przyjmowane częściowo, dla której to części określono zapłatę, lub
– dla usług tych mogą być ustalane następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń,
dla celów ustalenia momentu ich wykonania stosowane będą „umowne” zasady przewidziane ustawą o VAT.
Dostawa wysyłkowa dokonywana za zaliczeniem pocztowym
W przypadku, gdy towar jest wysyłany przesyłką pocztową przez dostawcę za zaliczeniem pocztowym (tj. w sytuacjach, gdy zaplata następuje przy odbiorze towaru) obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania jego dostawy towarów, tj. z chwilą przeniesienia rozporządzania nim jak właściciel. W przypadku, gdy ryzyko utraty towarów w ich wysyłkowej dostawie ponosi dostawca będzie to miało miejsce z chwilą wydania towaru jego nabywcy.
Przykład:
Firma dokonuje dostaw towarów wyłącznie wysyłkowo. W tym celu korzysta z usług pocztowych oraz firm kurierskich. Nabywca wybiera sposób dostarczenia (pocztą lub kurierem) i dokonuje zapłaty w chwili odbioru towaru (ryzyko utraty towarów ponosi dostawca). W takich przypadkach obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wydania towaru jego nabywcy.
Usługi komunikacji miejskiej
Obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wykonania usługi. Jeśli przed wykonaniem usługi zostanie uiszczona całość lub część należnej z tytułu wykonania usługi zapłaty obowiązek powstanie z tą chwilą w odniesieniu do otrzymanej kwoty (z taką sytuacją mamy do czynienia np., gdy klient płaci za bilet na przejazd komunikacją miejską). Ponieważ dla ww. usług mogą być również ustalane następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń (np. miasto w ten sposób rozlicza się z przewoźnikiem autobusowym za wszystkie usługi realizowane w danym miesiącu) zastosowanie mogą znaleźć zasady określające „umowne” wykonanie tych usług.
Sprzedaż praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw
Obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wykonania usługi. Jeśli przed wykonaniem usługi zostanie uiszczona całość lub część należnej z tytułu wykonania usługi zapłaty obowiązek powstanie z tą chwilą i w części otrzymanej zapłaty. Ponieważ dla ww. usług mogą być ustalane następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, lub też usługi te mogą być świadczone w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok i w związku z ich dokonywaniem w danym roku mogą nie upływać terminy płatności dla celów ustalenia momentu ich wykonania stosowane będą „umowne” zasady przewidziane ustawą o VAT.
Transakcje, których przedmiotem są spółdzielcze prawa do lokalu mieszkalnego, czy ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu
Obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą ustanowienia lub zbycia ww. praw. Zazwyczaj będzie to miało miejsce w chwili podpisania aktu notarialnego. Jeżeli jednak przed podpisaniem tego aktu będzie miało miejsce wydanie lokalu, do którego prawa są ustanawiane lub zbywane, obowiązek podatkowy powstanie z tym dniem. Jeśli przed dokonaniem dostawy zostanie uiszczona całość lub część należnej zapłaty obowiązek powstanie z tą chwalą i w części otrzymanej zapłaty.
Dostawa towarów za pośrednictwem automatów
Obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania dostawy towarów, tj. wydania towarów z automatu. Ponieważ określenie dnia, w którym powstał obowiązek podatkowy, jest istotne dla ustalenia okresu rozliczeniowego, w którym dana czynność ma być rozliczona nadał, w przypadku automatów, które nie ewidencjonują dnia sprzedaży, będzie wystarczające, jeśli pieniądze lub żetony będą wyjmowane z automatu w ostatnim dniu miesiąca i do tego dnia zostanie przyporządkowana cala sprzedaż z automatu, jaka miała miejsce w trakcie całego miesiąca.
Oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste
Obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania dostawy towarów. Jeśli przed dokonaniem dostawy zostanie uiszczona całość lub część należnej zapłaty obowiązek powstanie z tą chwilą i w części otrzymanej zapłaty. Ponieważ specyfika ustanowienia wieczystego użytkowania gruntu polega na regulowaniu przez 99 lat w określonym terminie opłat rocznych zastosowanie znajdą „umowne” zasady przewidziane ustawą o VAT, z tym że jeżeli przed „umownym” dokonaniem dostawy towarów zostanie otrzymana zapłata, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania tej zapłaty w odniesieniu do otrzymanej kwoty.
Przykład:
Za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste pobiera się pierwszą opłatę i opłaty roczne. Pierwsza oplata za oddanie nieruchomości gruntowej w użytkowanie wieczyste w drodze przetargu podlega zapłacie jednorazowo, nie później niż do dnia zawarcia umowy o oddanie tej nieruchomości w użytkowanie wieczyste. Opłaty roczne wnosi się przez cały okres użytkowania wieczystego, w terminie do dnia 31 marca każdego roku, z góry za dany rok. Opłaty rocznej nie pobiera się za rok, w którym zostało ustanowione prawo użytkowania wieczystego. Gmina na wniosek użytkownika wieczystego złożony nie później niż 14 dni przed upływem terminu płatności, może ustalić inny termin zapłaty, nieprzekraczający danego roku kalendarzowego. W przedstawionej sytuacji obowiązek podatkowy w stosunku do pierwszej opłaty powstanie z chwila jej otrzymania, gdyż pierwszą opłatę należy uregulować do dnia podpisania umowy o oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste (przed dokonaniem dostawy towaru). Natomiast obowiązek podatkowy w odniesieniu do opłat rocznych, powstanie z upływem każdego roku, do którego odnoszą się poszczególne opłaty (tj. 31 grudnia każdego roku trwania użytkowania wieczystego). Jeżeli jednak przed dniem 31 grudnia danego roku gmina otrzyma całość lub część opłaty rocznej (podatnicy wpłacą je zgodnie z terminem płatności do 31 marca), obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.
Usługi turystyki, opodatkowane według szczególnej procedury
Obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą wykonania usługi. Jeśli przed wykonaniem usługi zostanie uiszczona całość lub część należnej z tytułu wykonania usługi zapłaty obowiązek powstanie z tą chwilą i w części otrzymanej zapłaty.
Przykłady:
1. Podatnik świadczy usługi turystki opodatkowane według szczególnej procedury. Oferuje wycieczki wraz z transportem z Polski do Hiszpanii w terminie od 25 czerwca do 1 lipca. Powrót do Polski następuje 1 lipca – obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wykonania usługi, tj. 1 lipca.
2. Podatnik sprzedaje ww. usługę turystyki (wycieczkę) i 4 kwietnia otrzyma całość lub część zapłaty. Obowiązek podatkowy powstanie 4 kwietnia w odniesieniu do otrzymanej zapłaty (lub jej części). Jeśli wniesiono tylko część zapłaty w dniu 1 lipca powstanie obowiązek podatkowy w odniesieniu do pozostałej do zapłaty kwoty.
Eksport towarów
Obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą dokonania dostawy towarów, tj. przeniesienia prawa do rozporządzania jak właściciel. O tym, kiedy będzie miało to miejsce decydować często będą warunki dokonania dostawy. Jeśli przed dostawą towarów zostanie uiszczona całość lub część należnej zapłaty obowiązek powstanie z tą chwilą i w części otrzymanej zapłaty. Ponieważ przy dostawach ciągłych mogą być ustalane następujące po sobie terminy płatności łub rozliczeń, lub też dostawy te mogą być świadczone w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok i w związku z ich dokonywaniem w danym roku mogą nie upływać terminy płatności dla celów ustalenia momentu ich wykonania stosowane będą „umowne” zasady przewidziane ustawą o VAT.
Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 7 stycznia 2014 r.
Data publikacji: 7 stycznia 2014 r.

VAT: szczególne zasady powstania obowiązku podatkowego od 1 stycznia 2014

Od 1 stycznia 2014 r. obowiązują istotne zmiany dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT. Dotyczą one nie tylko ogólnych zasad, lecz modyfikują także dotychczasowe szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego.
Od ogólnej zasady, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi zostały przewidziane także wyjątki, zdefiniowane w przepisach szczególnych. W odniesieniu do niektórych dostaw towarów i świadczenia usług obowiązek podatkowy będzie powstawał z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty czy też z chwilą wystawienia faktury. Odrębne zasady dotyczą również importu towarów oraz dostawy towarów i świadczenia usług dokonywanych przez małego podatnika, rozliczającego się metodą kasową, jak również wewnątrzwspólnotowych dostaw i nabyć towarów. Konieczność rozpoznania obowiązku podatkowego w przypadku otrzymania całości lub części zapłaty przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi została wyłączona tylko w odniesieniu do niektórych czynności o charakterze „ciągłym” i „masowym” oraz w odniesieniu do wewnątrzwspólnotowych dostaw i nabyć towarów.
Podatnik, celem ustalenia, według jakich zasad w jego konkretnej sytuacji następuje rozpoznanie obowiązku podatkowego, w pierwszej kolejności powinien sprawdzić czy nie ma do niego zastosowania któryś z przepisów szczególnych. Jeśli przepisy szczególne nie znajdą zastosowania, wówczas stosuje się zasady ogólne. Przy stosowaniu zasad ogólnych istotne jest również rozpoznanie, czy nie znajdą zastosowania „umowne” zasady określające moment wykonania danej czynności.
Zasady szczególne dotyczą takich usług jak:
1. Wydanie towarów przez komitenta komisantowi na podstawie umowy komisu;
2. Przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu własności towarów w zamian za odszkodowanie;
3. Dostawa towarów dokonywana w trybie egzekucji;
4. Świadczenie usług w postępowaniu sądowym i przygotowawczym na zlecenie sądów powszechnych, administracyjnych, wojskowych łub prokuratury (szczególny moment powstania obowiązku podatkowego nie znajdzie zastosowania w sytuacjach, w których wystąpi import tych usług. W takim przypadku obowiązek podatkowy będzie powstawał na zasadach ogólnych, tj. z chwilą wykonania tych usług lub – jeśli przed tym momentem otrzymano całość lub część zapłaty – z chwilą otrzymania zapłaty w odniesieniu do otrzymanej części;
5. Świadczenie usług zwolnionych od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 37-41, tj.:
a. usługi ubezpieczeniowe, usługi reasekuracyjne i usługi pośrednictwa w świadczeniu usług ubezpieczeniowych i reasekuracyjnych, a także usługi świadczone przez ubezpieczającego w zakresie zawieranych przez niego umów ubezpieczenia na cudzy rachunek, z wyłączeniem zbywania praw nabytych w związku z wykonywaniem umów ubezpieczenia i umów reasekuracji,
b. usługi udzielania kredytów łub pożyczek pieniężnych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu usług udzielania kredytów lub pożyczek pieniężnych, a także zarządzanie kredytami lub pożyczkami pieniężnymi przez kredytodawcę lub pożyczkodawcę,
c. usługi w zakresie udzielania poręczeń, gwarancji i wszelkich innych zabezpieczeń transakcji finansowych i ubezpieczeniowych oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług, a także zarządzanie gwarancjami kredytowymi przez kredytodawcę łub pożyczkodawcę;
d. usługi w zakresie depozytów środków pieniężnych, prowadzenia rachunków pieniężnych, wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych, długów, czeków i weksli oraz usługi pośrednictwa w świadczeniu tych usług;
e. usługi, w tym także usługi pośrednictwa, których przedmiotem są udziały w spółkach, innych niż spółki podmiotach, jeżeli mają one osobowość prawną (z wyłączeniem usług przechowywania tych udziałów i zarządzania nimi);
6. Usługi, których przedmiotem są instrumenty finansowe z wyłączeniem przechowywania tych instrumentów i zarządzania nimi, oraz usługi pośrednictwa w tym zakresie.
7. Dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze;
8. Usługi budowlane lub budowlano-montażowe;
9. Dostawa drukowanych: książek (z wyłączeniem map i ulotek), gazet, czasopism i magazynów;
10. Dostawa energii elektrycznej, cieplnej łub chłodniczej, gazu przewodowego;
11. Świadczenie usług telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych;
12. Świadczenie usług związanych z uzdatnianiem i dostarczaniem wody za pośrednictwem sieci wodociągowych (PKWiU 36.00.20.0);
13. Świadczenie usług związanych z handlem wodą dostarczaną za pośrednictwem sieci wodociągowych (PKWiU 36.00.30.0);
14. Świadczenie usług związanych z odprowadzaniem i oczyszczaniem ścieków (PKWiU ex 37);
15. Świadczenie usług związanych ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.1);
16. Świadczenie usług związanych ze zbieraniem odpadów innych niż niebezpieczne nienadających się do recyklingu (PKWiU 38.11.2);
17. Świadczenie usług związanych z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów innych niż niebezpieczne (PKWiU 38.11.6);
18. Świadczenie usług związanych ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych (PKWiU 38.12.1);
19. Świadczenie usług związanych z infrastrukturą przeznaczoną do przemieszczania odpadów niebezpiecznych nadających się do recyklingu (PKWiU 38.12.30.0);
20. Świadczenie usług związanych z obróbką odpadów innych niż niebezpieczne w celu ich ostatecznego usunięcia (PKWiU 38.21.10.0);
21. Świadczenie usług związanych z usuwaniem odpadów innych niż niebezpieczne (PKWiU 38.21.2);
22. Świadczenie usług związanych z przetwarzaniem pozostałych odpadów niebezpiecznych (PKWiU 38.22.19.0);
23. Świadczenie usług związanych z unieszkodliwianiem odpadów promieniotwórczych i pozostałych odpadów niebezpiecznych (PKWiU ex 38.22.2), z wyłączeniem usług zagospodarowania odpadów promieniotwórczych (ponownego przetwarzania paliw i odpadów) (PKWiU es 38.22.21.0);
24. Świadczenie usług związanych z odkażaniem i czyszczeniem (PKWiU 39.00.1);
25. Świadczenie usług pozostałych związanych z rekultywacją oraz specjalistycznych w zakresie kontroli zanieczyszczeń (PKWiU 39.00.2);
26. Świadczenie usług zamiatania śmieci i usuwania śniegu (PKWiU 81.29.12.0);
27. Świadczenie usług pozostałych sanitarnych (PKWiU 81.29.13.0);
28. Świadczenie usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze;
29. Świadczenie usług ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia;
30. Świadczenie usług stałej obsługi prawnej i biurowej;
31. Świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu przewodowego.
Szczególny moment powstania obowiązku podatkowego przewidziany dla ww. usług nie znajdzie zastosowania w sytuacjach, w których wystąpi import tych usług. W takim przypadku obowiązek podatkowy będzie powstawał na zasadach ogólnych.
Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 3 stycznia 2014 r.
Data publikacji: 3 stycznia 2014 r.

W 2014 roku przywileje podatkowe dla większej grupy przedsiębiorców

Przypominamy, że w 2014 r. będą obowiązywać wyższe limity dochodowe, które umożliwiają przedsiębiorcom korzystanie z pewnych preferencji podatkowych, takich jak posiadanie statusu małego podatnika, prawo do jednorazowych odpisów amortyzacyjnych, czy brak obowiązku prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Status małego podatnika
Status małego podatnika VAT, PIT i CIT, umożliwiający między innymi kwartalne rozliczenia VAT, kwartalne opłacanie zaliczek na podatek dochodowy, czy dokonywanie jednorazowych odpisów amortyzacyjnych, przysługuje przedsiębiorcy, u którego wartość przychodu ze sprzedaży nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro. Kwotę tę przelicza się według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł. Kurs ten w 2013 r. wynosił 4,2230 zł, w związku z tym status małego podatnika w 2014 r. będą mieli podatnicy, u których wartość przychodu ze sprzedaży łącznie z kwotą należnego podatku od towarów i usług za 2013 r. nie przekroczy kwoty 5.068.000 zł (wzrost o 146 000 zł w stosunku do ubiegłorocznego limitu).
Obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych
W 2014 r. obowiązuje także wyższy limit przychodów zobowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych. Obowiązek ten powstaje wtedy, gdy przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1 200 000 euro. Kwotę limitu w 2014 r. wylicza się na podstawie średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP 30 września 2013 r. Średni kurs euro w tym dniu wynosił 4,2163 zł, dlatego limit ten wynosi 5 059 560 zł (123 tys. zł więcej niż rok wcześniej).
Jednorazowe odpisy amortyzacyjne
Mali podatnicy oraz podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą mogą dokonywać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych, czyli zaliczenie całej wartości zakupionych środków trwałych jednorazowo w koszty podatkowe, od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, gdy ich wartość początkowa w roku podatkowym, w którym zostały wprowadzone do ewidencji, nie przekracza równowartości 50.000 euro. W 2014 roku limit dotyczący łącznej maksymalnej kwoty wszystkich jednorazowych odpisów wynosi 211 000 zł (wzrost o 6 000 zł w stosunku do roku 2013 r.).
Opodatkowanie w formie ryczałtu
Wyższe będą również limity przychodów uprawniające do korzystania z opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W 2014 r. ryczałt będą mogli płacić podatnicy, których przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej w 2013 r. nie przekroczyły 633 450 zł. (wzrost o 18.150 zł). Kwartalny sposób rozliczania ryczałtu w następnym roku stosować będą mogli wyłącznie podatnicy, których przychody z działalności prowadzonej samodzielnie albo przychody spółki nie przekraczają 105.575 zł. W roku 2013 limit ten wynosił 102.550 zł.
Jolanta Mazur, RPE WK
Data publikacji: 2 stycznia 2014 r.