Niższe składki na ZUS dla jednoosobowych firm od 01.01.2019

03-01-2019

Przypominamy, że dla jednoosobowych firm istnieją już dwie ulgi w ZUS:

  • Ulga na start (od 30-04-2018 r.) – zwolnienie ze składek ZUS społecznych przez pierwsze 6 –miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej,
  • Preferencyjny ZUS – możliwość znacznego obniżenia składek ZUS społecznych przez kolejne 24 miesiące prowadzenia działalności gospodarczej,

Ulgi te dotyczą jednak osób rozpoczynających działalność gospodarczą.

Od 01-01-2019 r. wprowadzona zostanie kolejna preferencja tzw. „Mały ZUS” dla każdej jednoosobowej firmy, która już działa poprzez obniżenie składek ZUS społecznych (także osób współpracujących).

Komu przysługują niższe składki ZUS?
Zgodnie z przepisami ustawy, możliwość skorzystania z niższych składek ZUS przysługiwać będzie każdej małej firmie, której roczny przychód (nie dochód) nie przekracza 30-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę.
W roku 2019 z niższych składek będą mogły zatem skorzystać te firmy, których roczny przychód (osiągnięty w roku 2018) będzie nie wyższy niż kwota 63000 zł.
Ustawa nie określa miesięcznego limitu przychodu. Oznacza to, że dany przedsiębiorca może, w którymś z miesięcy, osiągnąć nawet 50 tys. zł przychodu. Istotne jest bowiem tylko to, aby nie przekroczyć granicznej kwoty ustalonej dla całego roku, tj. 63 tys. zł.
Składki uzależnione od wysokości przychodu będą preferencją przysługującą jedynie osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą oraz osobom współpracującym przy prowadzeniu takiej działalności.

Z niższych składek nie skorzysta jednak osoba, która wykonuje działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności, w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywała (w ramach umowy o pracę) czynności wchodzące w zakres tej nowej działalności.
Aby w danym roku kalendarzowym móc skorzystać ze składek uzależnionych od przychodu, przedsiębiorca będzie musiał ponadto wykazać, że w poprzednim roku prowadził działalność gospodarczą przynajmniej przez okres 60 dni.

Ile wyniosą składki ZUS od przychodu?
Zgodnie z nowymi przepisami, uzależnienie składek ZUS od przychodu dotyczyć będzie jedynie składek na ubezpieczenie społeczne oraz składki na Fundusz Pracy. Obniżka nie obejmie zaś składki zdrowotnej, która płacona będzie w normalnej wysokości, tak jak w dotychczasowych ulgach dla rozpoczynających działalność gospodarczą.
Obliczenie tych składek jest niestety bardziej złożone. Podstawę wymiaru składek w nowym systemie stanowić będzie średni miesięczny przychód przedsiębiorcy uzyskany w poprzednim roku, pomnożony przez ustalony w ustawie specjalny współczynnik.

Dla przykładu, w roku 2019, składki ZUS liczone od przychodu oscylować będą w przedziale pomiędzy 558 zł (najmniejszy „ulgowy ZUS”) do 1320 zł (ZUS ryczałtowy minimalny bez ulg).

Niższe składki ZUS nie będą bezterminowe
Należy pamiętać, iż składki ZUS uzależnione od przychodu („ulgowy ZUS”) nie będą przysługiwały bezterminowo. Uchwalona ustawa zakłada bowiem, iż przywilej opłacania niższych składek przysługiwać będzie jedynie przez 36 miesięcy zawartych w okresie kolejnych 60 miesięcy. Oznacza to, że przedsiębiorca może opłacać składki ZUS od przychodu przez okres 3 lat, po czym traci prawo do korzystania z tego przywileju i zobligowany jest – przez okres kolejnych dwóch lat – do opłacania składek w normalnej wysokości. Ponowne uzależnienie składek ZUS od przychodu może nastąpić dopiero po upływie tych kolejnych 2 lat.

Powrót

Zmiany od 01.01.2019. Samochody osobowe w firmie, zmiany dotyczące podatku PIT i CIT

03-01-2019

1. Leasing operacyjny, najem, dzierżawa – limit odliczenia
Podstawową zmianą jest wprowadzenie limitu opłat ponoszonych na podstawie umów leasingu, najmu, dzierżawy lub też innych umów o podobnym charakterze, które mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Jest to zupełnie nowe rozwiązanie, ponieważ do tej pory zaliczalność do kosztów podatkowych opłat wynikających z umów leasingu (najmu lub dzierżawy) samochodów osobowych nie była limitowana, co pozwalało na uwzględnienie w rozliczeniu podatkowym pełnej wartości leasingowanego samochodu.
Zgodnie z nowymi przepisami, opłaty dotyczące samochodu osobowego wynikające z umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu, będą zaliczane do kosztów podatkowych jedynie w proporcji, w jakiej kwota 150.000 zł pozostaje do wartości samochodu będącego przedmiotem tej umowy. Oznacza to, iż przedsiębiorcy użytkujący na podstawie powyższych umów samochody o wartości nieprzekraczającej 150.000 zł będą mogli, tak jak dotychczas, zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów pełną kwotę opłat leasingowych lub czynszu najmu/dzierżawy. Natomiast przedsiębiorcy korzystający z droższych samochodów, których wartość przekracza 150 000 zł, nie będą uprawnieni do zaliczenia w koszty podatkowe pełnej wartości tych pojazdów. Dla samochodów elektrycznych jest przewidziany większy limit 225.000 zł (ale po uzyskaniu pozytywnej notyfikacji UE co jeszcze nie nastąpiło).
Uwaga: wszystkie umowy leasingowe zawarte do 31-12-2018 r. i nie zmieniane po tej dacie nie będą ograniczone tym limitem, będą rozliczane wg zasad do 31-12-2018 r.

2. Maksymalny limit amortyzacji – zwiększenie limitu amortyzacji
Podwyższenie limitów stanowiących koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dla samochodów osobowych, które są wprowadzone do ewidencji środków trwałych.

 

Rodzaj samochodu osobowego Obecnie obowiązujący limit Limit obowiązujący od 1.01.2019 r.
samochód osobowy będący pojazdem elektrycznym równowartość 30.000 euro 225.000 zł (od not.UE)
inny samochód osobowy równowartość 20.000 euro 150.000 zł

 

3. Koszty eksploatacyjne używania samochodów osobowych jako koszty uzyskania przychodów w PIT i CIT

1) Samochody osobowe, które są własnością podatnika ale nie są wprowadzone do ewidencji środków trwałych – używane oficjalnie w celach prywatnych i firmowych. Do 31-12-2018 r. koszty tych samochodów były rozliczane wg tzw. ewidencji przebiegu pojazdu i poniesionych kosztów eksploatacyjnych. Od 01-01-2019 do kosztów uzyskania przychodów zaliczać będzie można jedynie:
– 20% poniesionych wydatków z tytułu kosztów używania takich samochodów osobowych,
– 20% poniesionych składek na ubezpieczenie takich samochodów osobowych.
Koszty te we wskazanej wysokości będzie można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu.
Przypomnienie: W podatku VAT dla takich samochodów osobowych odliczamy 50% VAT – ten przepis pozostaje bez mian.

2) Samochody osobowe wprowadzone do ewidencji środków trwałych (amortyzowane) oraz użytkowanych na podstawie umów leasingu, najmu, dzierżawy lub też innych umów o podobnym charakterze – używane oficjalnie w celach prywatnych i firmowych.
Ze znowelizowanych przepisów wynika, że w przypadku takich samochodów do kosztów uzyskania przychodów można będzie zaliczać:
– 75% poniesionych wydatków z tytułu kosztów używania takich samochodów,
– składki na ubezpieczenie w części odpowiadającej wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia nieprzekraczającej 150.000 zł
Przypomnienie: W podatku VAT dla takich samochodów osobowych odliczamy 50% VAT – ten przepis pozostaje bez mian.

3) Samochody osobowe wprowadzone do ewidencji środków trwałych (amortyzowane) oraz użytkowanych na podstawie umów leasingu, najmu, dzierżawy lub też innych umów o podobnym charakterze – używane wyłącznie w celach firmowych
Ze znowelizowanych przepisów wynika, że w przypadku takich samochodów do kosztów uzyskania przychodów zaliczać będzie można:
– całość wydatków z tytułu kosztów używania takich samochodów (100%),
– składki na ubezpieczenie w części odpowiadającej wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia nieprzekraczającej 150.000 zł.

Zastrzec jednak należy, że warunkiem uznawania samochodów osobowych za wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą będzie co do zasady (z pewnymi wyjątkami) prowadzenie przez podatnika szczegółowej ewidencji przebiegu na potrzeby VAT (m. in. z podawaniem stanu licznika samochodu) oraz rejestracja takich samochodów w US.
Przypomnienie: W podatku VAT dla takich samochodów osobowych odliczamy 100% VAT – ten przepis pozostaje bez mian przy prowadzeniu szczegółowej ewidencji przebiegu na potrzeby VAT.

Powrót

Danina solidarnościowa – nowy podatek od 01-01-2019 r.

20-12-2018

Kogo obejmie nowy podatek ?

Daninę solidarnościową będą płaciły osoby fizyczne, których dochody w roku podatkowym przekroczą 1 mln zł (suma dochodów będzie pomniejszana o zapłacone składki na ubezpieczenia społeczne). Takich osób w 2019 r. będzie ok. 25 tysięcy w całej Polsce.
 
Podatek solidarnościowy od nadwyżki ponad 1 mln zł będzie wynosił 4 %. Po raz pierwszy będzie płacony od dochodów uzyskanych w 2019 r., które podatnik rozliczy składając zeznanie w 2020 r. (w terminie do 30 kwietnia na specjalnym dodatkowym formularzu PIT).

Pieniądze wpłyną do tego samego urzędu skarbowego, w którym rozliczany jest podatek dochodowy, czyli do urzędu właściwego ze względu na miejsce zamieszkania podatnika.

Danina będzie przekazywana przez urzędy skarbowe na specjalny Solidarnościowy Fundusz Wsparcia Osób Niepełnosprawnych.

Opodatkowane daniną solidarnościową będą dochody z następujących zeznań osób fizycznych: PIT-37, PIT-36, PIT-36L, PIT-38, PIT-40A.

 

Powrót

 

Kolejne zmiany w PIT, CIT, VAT od 01-01-2019 r.

15-12-2018

Zachęcamy do lektury najnowszego wydania

 @-DORADCA PODATKOWY

elektroniczny serwis klientów kancelarii

GRUDZIEŃ 2018 nr 12 (111)

 A w nim najnowsze zmiany w prawie podatkowym i nie tylko na rok 2019, m.in.:

W dziale PODATKI:

  1. Zwolnienie z podatku od spadków i darowizn dla spadkobierców przedsiębiorstwa – zarządca sukcesyjny

25.11 2018 r. weszły w życie b. ważne przepisy o tzw. sukcesji przedsiębiorstwa osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą. Do tej pory w przypadku śmierci osoby prowadzącej działalność gospodarczą, przedsiębiorstwo to praktycznie przestawało istnieć. Nowe przepisy wprowadzają instytucję tzw. „przedsiębiorstwa w spadku” nadając mu status podatnika PIT i VAT, które będzie zarządzane przez „zarządcę sukcesyjnego”. Po śmierci prowadzącego działalność gospodarczą jednoosobowo, będzie można płynnie prowadzić dalej działalność gospodarczą z tym samym NIP do czasu uregulowania spraw spadkowych nawet do dwóch lat. Dodatkowo nabycie przedsiębiorstwa w spadku także przez dalszych krewnych czy nawet osoby niespokrewnione będzie zwolnione z podatku od spadków i darowizn. W CEIDG będzie można już teraz zgłaszać osobę, która będzie w przyszłości pełnić funkcję zarządcy sukcesyjnego np. współmałżonka osoby prowadzącej działalność czy dzieci.

  1. Ustawa o ułatwieniach w podatkach dochodowych na 2019 r. opublikowana m.in.:

 –  Wprowadzenie nowej, obniżonej do wysokości 9% stawki CIT dla podatników dla tzw. „małych podatników”;

–  Ułatwienie w posługiwaniu się kopiami certyfikatów rezydencji.

  1. Koniec prac nad pakietem MŚP – zmiany od 01-01-2019

Kolejne zmiany (głównie PIT) zostały uchwalone  w tzw. pakiecie dla małych i średnich przedsiębiorstw m. in:

– wydłużenie terminów na dokonanie wyboru sposobu i formy opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów/ przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (co do zasady z 20 stycznia roku podatkowego do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód),

–  podwyższenie progu przychodów uprawniającego do uzyskania statusu „małego podatnika”  z 1,2 mln euro do 2 mln euro brutto, (a to prawo do m. in. wyższej jednorazowej amortyzacji nawet do 50 tys. euro rocznie),

–  wprowadzenie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wartości pracy małżonka podatnika, współpracującego z tym małżonkiem – przedsiębiorcą;

–  Ulga na złe długi w podatku VAT,  ważna zmiana, zmiana ta przewiduje, że począwszy od 1 stycznia 2019 r., będzie miało miejsce skrócenie okresu, po upływie którego wierzytelność uznaje się za nieściągalną ze 150 dni do 90 dni. Wierzyciele (przy sprzedaży) uzyskają prawo do wcześniejszego skorzystania z ulgi na złe długi i wcześniej będą mogli obniżyć swój VAT należny, natomiast dłużnicy (przy zakupach) niestety będą zmuszeni obowiązkowo do wcześniejszej niż obecnie korekty odliczonego wcześniej VAT. Termin 90 dni liczy się od dnia terminu płatności danej faktury VAT. Przypominamy, że w przypadku prowadzenia KPiR lub ryczałtu ewidencjonowanego musimy być pisemnie poinformowani o fakcie niezapłacenia danej faktury w tym okresie do 90 dni celem dokonania odpowiedniej korekty VAT;

–  Jednorazowe rozliczenie straty do 5 mln zł. Ustawa przewiduje możliwość jednorazowego rozliczenia straty podatkowej do wysokości 5 mln zł (dopiero nadwyżka tej kwoty byłaby rozliczana na dotychczasowych zasadach, uwzględniających maksymalnie 50 proc. w jednym roku).

  1. Nowości podatkowe – kolejne zmiany

Kolejny pakiet zmian dotyczący podatku PIT, CIT oraz  Ordynacja podatkowa  ma dotyczyć wg ministerstwa głównie  uproszczeniu prawa podatkowego  i  jego kolejnemu  uszczelnieniu, to bardzo dużo różnych zmian, z różnych dziedzin m. in.:

–  wprowadzenie odrębnych regulacji dotyczących zasad opodatkowania dochodów z walut wirtualnych;

–  nowe zasady rozliczeń kosztów podatkowych dla samochodów osobowych w podatku PIT i CIT (informowaliśmy o tych zmianach w osobnej informacji tylko w tej sprawie).

 

W dziale KADRY I UBEZPIECZENIA:

  1. Ustawa o Pracowniczych Planach Kapitałowych gotowa 

PPK to pierwszy kompleksowy program gromadzenia dodatkowych, długoterminowych oszczędności, który ma zapewnić Polakom bezpieczeństwo w okresie emerytalnym. PPK zostanie wprowadzany stopniowo (ostatni termin 01-01-2021 r.).

  1. 1 grudnia 2018 r. ruszają Elektroniczne Zwolnienia Lekarskie (e-ZLA)

 Koniec z tradycyjnymi, papierowymi zwolnieniami. Od 1 grudnia 2018 r. zastąpią je e-zwolnienia. (informowaliśmy o tych zmianach w osobnej informacji tylko w tej sprawie).

Powrót

 

Od 01-12-2018 r. tylko elektroniczne zwolnienia lekarskie

15.11.2018

Przypominamy, że od 01-12-2018 r. będą obowiązywać już tylko tzw. elektroniczne zwolnienia lekarskie (e-ZLA).

1. Pracodawcy, którzy zatrudniają więcej niż 5 pracowników muszą posiadać swój profil na tzw. Platformie Usług Elektronicznych PUE, wtedy otrzymają natychmiast wiadomość o wystawieniu jego pracownikowi zwolnienia lekarskiego. Zwolnienie to jest także automatycznie przekazywane do ZUS. Przez PUE pracodawca może też automatycznie wysłać wniosek do ZUS o kontrolę tego zwolnienia. Pracownik nie musi takiego zwolnienia dostarczać swojemu pracodawcy, pod warunkiem że ten ma założony profil na PUE. Pracodawca na swoim profilu PUE ma dostęp do elektronicznych zwolnień lekarskich wystawionych swojemu pracownikowi, ma też możliwość eksportu tych zwolnień do pliku. Wtedy taki plik (zwolnienie e-ZLA) można przesłać mailem do naszego biura lub wydrukować i dostarczyć bezpośrednio do naszego biura do rozliczeń płacowych.

 

Aby założyć profil PUE, należy wejść na stronę www.zus.pl wypełnić elektroniczny formularz niezbędnymi danymi, a następnie potwierdzić swoją tożsamość. W tym celu mamy trzy sposoby: można to zrobić osobiście w jednostce ZUS, elektronicznie za pomocą kwalifikowanego podpisu lub profilu zaufanego ePUAP albo poprzez system bankowości elektronicznej w banku, który świadczy taką usługę wspólnie z ZUS (większość banków).

2. Pracodawcy, którzy zatrudniają 5 i mniej pracowników , nie muszą zakładać swojego profilu na PUE (ale mogą), wtedy powinni poinformować pisemnie swoich pracowników, żeby dostarczali zwolnienia lekarskie do zakładu pracy w formie papierowej jako wydruk papierowy z systemu elektronicznego e-ZLA. Wtedy lekarz wydrukuje ze swojego systemu e-ZLA papierowy druk dla pracodawcy. Takiego zwolnienia już nie trzeba dostarczać do ZUS ale musi być dostarczony do nas dla rozliczeń płacowych.

Powrót

Od stycznia 2018 r. nie będzie trzeba wpłacać zaliczek na podatek dochodowy, jeśli ich wartość będzie niższa niż 1 tys. zł.

Zgodnie z nowymi przepisami podatnicy będą mogli nie wpłacać zaliczki na podatek dochodowy zarówno od osób fizycznych, jak i prawnych, jeżeli podatek należny od dochodu osiągniętego od początku roku pomniejszony o sumę zaliczek wpłaconych od początku roku nie przekroczy 1 tys. zł. Jeżeli natomiast podatek należny od dochodu osiągniętego od początku roku pomniejszony o sumę zaliczek wpłaconych od początku roku przekroczy wartość 1 tys. zł, wpłacie będzie podlegała różnica pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku a sumą zaliczek wpłaconych od początku roku.

Co ważne, brak obowiązku wpłacania zaliczek na PIT i CIT mniejszych niż 1 tys. zł, ma być rozwiązaniem dobrowolnym. Oczywiście kwota zaliczki zostanie ostatecznie rozliczona w zeznaniu rocznym.

Krzysztof Koślicki

Data publikacji: 27 grudnia 2017 r.

Wolters Kluwer Polska SA

Od 1.01.2018 roku wszystkie składki ZUS trzeba będzie wpłacać na nowy numer rachunku

Od 1.01.2018 roku wszystkie składki ZUS trzeba będzie wpłacać na nowy numer rachunku. A jak opłacić składki należne za grudzień 2017 r., których termin płatności przypada w styczniu? Wpłacić „po staremu” na dotychczasowe numery kont czy wykonać jeden przelew na nowy rachunek? Są dwa rozwiązania.

Wątpliwości wynikają z tego, że grudniowe składki uiszcza się w styczniu, a w 2018 r. styczeń przynosi zmianę w zasadach opłacania i rozliczania wpłat do ZUS.

O tym, na które konto należy wpłacić grudniowe składki, zdecyduje sam przedsiębiorca.

Jeśli opłaci składki za grudzień 2017 roku do 31 grudnia (tj. przed terminem ich płatności) to powinien to zrobić na dotychczasowych zasadach, czyli przygotować przelewy odrębnie na każde ubezpieczenia albo fundusz i wpłacić je na „stare” konta:

  • 83 1010 1023 0000 2613 9510 0000 – na ubezpieczenia społeczne,
  • 78 1010 1023 0000 2613 9520 0000 – na ubezpieczenie zdrowotne,
  • 73 1010 1023 0000 2613 9530 0000 – na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,
  • 68 1010 1023 0000 2613 9540 0000 – na Fundusz Emerytur Pomostowych.

Jeżeli przedsiębiorca chce opłacić składki za grudzień po 1.01.2018 roku, to powinien przygotować jedną wpłatę na nowy, indywidualny numer rachunku, który otrzymał od ZUS.

Od 1 stycznia przyszłego roku dotychczasowe rachunki bankowe ZUS będą zamknięte.

 

Agnieszka Matłacz

Data publikacji: 19 grudnia 2017 r.

Wolters Kluwer Polska SA

Zniesienie limitu podstawy składek emerytalnych i rentowych dopiero od 01.01.2019 r.

Najlepiej zarabiający jeszcze przez rok będą korzystać z limitu 30–krotności. Sejm przyjął poprawkę Senatu przesuwającą o rok datę wejścia w życie ustawy.

Obecnie roczna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w danym roku kalendarzowym nie może być wyższa od kwoty odpowiadającej 30-krotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce na dany rok. W 2017 roku kwota ta wynosi 127.890 zł (miesięcznie 10.790 zł).

Ustawa przewiduje zniesienie tego limitu, tak by wszyscy ubezpieczeni płacili pełne składki na ZUS, niezależnie od wysokości dochodów. Nowe przepisy dotyczyć będą ok. 350 tys. osób., czyli 2 proc. ubezpieczonych.

Pierwotna propozycja zakładała wprowadzenie zmiany już od stycznia 2018 r. i taka data została zapisana w ustawie uchwalonej przez Sejm. W trakcie prac w Senacie wprowadzono poprawkę, o którą apelowały zarówno związki zawodowe, jak i pracodawcy, ZUS oraz parlamentarna opozycja.

Pracodawcy ostrzegali, że w większości dużych przedsiębiorstw zatrudniających wysoko wynagradzanych pracowników budżety na przyszły rok zostały zaplanowane już kilka miesięcy temu. Ich zmiana z dnia na dzień nie wchodziła w rachubę. Gwałtowny wzrost kosztów pracowniczych doprowadziłby nie tylko do rezygnacji z planowanych podwyżek wynagrodzeń, ale i zwolnienia części pracowników.

ZUS z kolei zwracał uwagę, że potrzebuje więcej czasu na dostosowanie do zmian swoich systemów.

Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy

Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy – to jedno z nowych rozwiązań, dzięki którym ułatwione ma być podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej, a obsługa przedsiębiorców będzie sprawniejsza. Projekt zmian w tej dziedzinie przyjął we wtorek rząd.

Rada Ministrów przyjęła 14 listopada projekt ustawy o Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej i Punkcie Informacji dla Przedsiębiorcy. Przewiduje on regulacje, które mają usprawnić funkcjonowanie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) oraz Pojedynczego Punktu Kontaktowego, który zostanie zastąpiony przez Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy (PIP).  – W rezultacie ułatwione zostanie podejmowanie i prowadzenie działalności gospodarczej. W praktyce obsługa przedsiębiorców będzie sprawniejsza – uproszczony zostanie proces rejestracji oraz dokonywania zmiany danych wpisywanych do CEIDG – czytamy w rządowym komunikacie. Jak poinformowano w nim, w ewidencji było zarejestrowanych ok. 2,5 mln przedsiębiorców (dane za wrzesień 2017 r.).

Centralna Ewidencja Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG)

W nowej ustawie znajdą się regulacje będące obecnie w SDG, ale pojawią się też nowe rozwiązania korzystne dla przedsiębiorców.

Na podstawie nowych przepisów możliwe będzie udostępnianie przez przedsiębiorcę online w CEIDG informacji o udzielonych przez niego pełnomocnictwach i ustanowionych prokurentach. Opublikowanie przez przedsiębiorcę w CEIDG informacji o pełnomocniku będzie równoznaczne z udzieleniem pełnomocnictwa na piśmie. Oznacza to, że system teleinformatyczny CEIDG będzie nie tylko narzędziem ewidencji przedsiębiorców, ale również instrumentem, za pomocą którego przedsiębiorca będzie mógł zarządzać udzielanymi przez siebie pełnomocnictwami (prokurą).

Dane wpisywane do CEIDG zostaną podzielone na dane ewidencyjne przedsiębiorcy (ich zmiana będzie obowiązkowa w ciągu 7 dni) i dane informacyjne o przedsiębiorcy (będzie je można zmienić w każdym czasie, chodzi np. o datę rozpoczęcia, zawieszenia, wznowienia i zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej).

Możliwe będzie zawieszenie przez przedsiębiorców-osoby fizyczne wykonywania działalności gospodarczej na dowolnie określony czas oraz bezterminowo (obecnie dopuszczalny okres wynosi, co do zasady, maksymalnie 24 miesiące). Wprowadzona zostanie zasada automatycznego wznowienia wykonywania działalności gospodarczej po upływie okresu zawieszenia, jeśli przedsiębiorca wskazał taki okres we wniosku o zawieszenie.

Stworzona zostanie podstawa prawna do udostępniania ministrowi właściwemu do spraw gospodarki danych gromadzonych przez ZUS i CRP-KEP (Centralny Rejestr Podmiotów Krajowej Ewidencji Podatników), co będzie miało istotny wpływ na usprawnienie postępowań administracyjnych toczących się w ramach CEIDG.

Stworzone zostaną nowe kanały komunikacji z przedsiębiorcami (jeśli przedsiębiorca poda w CEIDG numer telefonu komórkowego będzie mógł otrzymać sms z informacją dotyczącą np. daty upływu okresu zawieszenia działalności gospodarczej, o ile została ona przez niego wskazana).

Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy (PIP)

Stworzone mają być podstawy prawne do rozwoju Punktu Informacji dla Przedsiębiorcy.

Prowadzony przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego Punkt Informacji dla Przedsiębiorcy ma pomagać przedsiębiorcom, m.in. przez umożliwienie im załatwiania online spraw związanych z podejmowaniem, wykonywaniem i zakończeniem działalności gospodarczej w Polsce oraz przez udostępnianie informacji w tym zakresie.

Zadaniem PIP będzie zapewnienie realizacji drogą elektroniczną jak największej liczby procedur związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej. Dotychczas zidentyfikowano ok. 1 200 procedur administracyjnych, realizowanych przez przedsiębiorców w ramach prowadzonego biznesu. W praktyce chodzi o stopniowe zwiększanie możliwości załatwiania wielu spraw online, zwłaszcza tych, które nie są obecnie możliwe do zrealizowania za pośrednictwem innych systemów.

Większa efektywność pracy

Przewidziano poprawę efektywności funkcjonowania Punktu m.in. przez wprowadzenie możliwości udzielania odpowiedzi na pytania przedsiębiorców bezpośrednio przez punkt na podstawie wiedzy zgromadzonej w jego zasobach informacyjnych.

Możliwe będzie uzyskanie przez przedsiębiorcę – za pośrednictwem PIP – zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz zaświadczenia o niezaleganiu z realizacją ciążących na nim zobowiązań podatkowych, a także uiszczenie opłaty skarbowej za wydanie ww. zaświadczeń.

Za pośrednictwem PIP będą realizowane obowiązki punktu kontaktowego dla administracji oraz punktu kontaktowego dla usługodawców i usługobiorców, o których mowa w ustawie o świadczeniu usług drogą elektroniczną.

Urzędy zajmujące się sprawami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej będą mogły – za pośrednictwem PIP – umożliwić dokonanie płatności w formie elektronicznej, o ile sprawa wymaga wniesienia opłaty.

Więcej informacji dla firm

W projekcie przewidziano możliwość informowania przedsiębiorców przez PIP o istotnych dla nich wydarzeniach, terminach i obowiązkach związanych z podejmowaną lub prowadzoną działalnością gospodarczą z wykorzystaniem urządzeń umożliwiających indywidualne porozumiewanie się na odległość (np. za pośrednictwem sms-ów).

Ustawa ma wejść w życie 1 marca 2018 r. Regulacje dotyczące niektórych, nowych możliwości oferowanych przez CEIDG oraz PIP zaczną obowiązywać w późniejszych terminach (1 lipca 2018 r. i 1 stycznia 2019 r.).

źródło: Wolters Kluwer Polska SA

Krzysztof Sobczak

Data publikacji: 15 listopada 2017 r.

Podzielna płatność w VAT – split payment od 01.07.2018 r.

Przepisy wprowadzające mechanizm podzielonej płatności w VAT (tzw. split payment) wejdą w życie 1 lipca 2018 r.

Pierwotnie miały wejść z dniem 01.03.2018 r, poprawkę o zmianie terminu wprowadził Senat RP.

Zgodnie z przepisami ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności będzie polegało na tym, że:

1) zapłata kwoty odpowiadającej całości albo części kwoty podatku wynikającej z otrzymanej faktury będzie dokonywana na specjalny rachunek VAT,

2) zapłata całości albo części kwoty odpowiadającej wartości sprzedaży netto wynikającej z otrzymanej faktury jest dokonywana na rachunek bankowy albo na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, dla których jest prowadzony rachunek VAT, albo jest rozliczana w inny sposób.

Zapłata z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności dokonywana ma być w złotych polskich przy użyciu komunikatu przelewu udostępnionego przez bank lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, przeznaczonego do dokonywania płatności w mechanizmie podzielonej płatności.

Specjalny rachunek

Podatnik będzie posiadał specjalny rachunek bankowy dla celów VAT. Ustawa zakłada, że dla rachunku rozliczeniowego bank będzie prowadził rachunek VAT. Konto będzie prowadzone w walucie polskiej. Dla rachunków rozliczeniowych prowadzonych dla tego samego posiadacza bank będzie prowadził jeden rachunek VAT, niezależnie od liczby prowadzonych dla tego posiadacza rachunków rozliczeniowych. Co ważne, otwarcie i prowadzenie rachunku VAT nie będzie wymagało zawarcia odrębnej umowy. Rachunki dla potrzeb VAT będą prowadzone bezpłatnie.

Zgodnie z projektem stosowanie mechanizmu podzielonej płatności ma być dobrowolne.

Projekt rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, wejdzie w życie 1.01.2018 r.

Katalog zwolnień

Jak czytamy w uzasadnieniu do projektu, w § 2 rozporządzenia przewiduje się, analogicznie jak w 2017 r., zwolnienie dla czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Katalog czynności wymienionych w załączniku nie ulegnie zasadniczo zmianom. Wśród czynności wymienionych w załączniku nie znalazły się jednak usługi w zakresie wymiany walut z wyłączeniem usług świadczonych przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, które korzystają ze zwolnienia przedmiotowego w 2017 r.

Określenie wysokości obrotu

Rozporządzenie zakłada również utrzymanie na dotychczasowym poziomie kryterium wysokości obrotu, tj. 20.000 zł dla podmiotów kontynuujących, jak i dla rozpoczynających działalność gospodarczą (dla tych ostatnich liczone w proporcji do okresu wykonywania czynności dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w danym roku podatkowym).

Odnosząc się do zwolnień podmiotowo-przedmiotowych, utrzymano system zwolnień u podatników, u których udział wartości dostaw towarów i świadczonych usług wymienionych w części I załącznika do rozporządzenia w obrotach z działalności określonej w art. 111 ust.1 ustawy o VAT jest większy niż 80%.

Brak zwolnienia bez względu na obrót

Co istotne, od stycznia 2018 r. planuje się objęcie dodatkowym obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, bez względu na poziom osiąganych obrotów:

– usług kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu na przedstawienia cyrkowe,

– usług związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne,

– usług w zakresie wymiany walut, z wyłączeniem usług świadczonych przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe.

 

„Ulga na start” – dla rozpoczynających działalność gospodarczą

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, Prawo przedsiębiorców, jednym z rozwiązań tej ustawy jest tzw. „ulga na start” to fakultatywne zwolnienie początkujących przedsiębiorców ze składek na ubezpieczenie społeczne ZUS, maksymalnie przez pierwsze 6 miesięcy. Innymi słowy, przedsiębiorca będzie musiał zgłosić się do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych w terminie 6 miesięcy od rozpoczęcia działalności, a nie 7 dni, jak to jest obecnie. Po zgłoszeniu się do ubezpieczeń przedsiębiorcy będzie przysługiwał także, tak jak obecnie, 24-miesięczny okres preferencyjnych składek (tzw. mały ZUS).

To rozwiązanie dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą, którzy potrzebują na początku czasu, by zorganizować warsztat pracy i zacząć osiągać dochody – podkreśla Mateusz Morawiecki.

Nowe ulga w opłacaniu składek ZUS ma zacząć obowiązywać od 31 marca 2018 r.

Projekt ustawy trafi teraz do Sejmu.

Dla montażu markiz tarasowych i balkonowych należy zastosować 23 proc. stawkę podatku VAT

Tak wskazał Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Sprawa dotyczyła stawki podatku na montaż markiz tarasowych i balkonowych. Chodziło o podatnika, który dokonuje montażu markiz tarasowych i balkonowych. Montaż ww. produktów polega na trwałym przytwierdzaniu do muru za pomocą kotew chemicznych lub systemowych mocowań dostępnych na rynku, które naruszają elementy konstrukcji budynku lub elewację zewnętrzną. Po próbie demontażu ww. elementów pozostają widoczne trwałe uszkodzenia.

Podatnik chciał wiedzieć, jaką stawkę VAT należy zastosować przy montażu markiz balkonowych i tarasowych. Sam uważał, że stawkę 8%. Jego zdaniem, w dużo większym zakresie taki montaż narusza elementy konstrukcji budynku (ze względu na dużą powierzchnię elementów nośnych markizy) niż montaż żaluzji zewnętrznych zwijanych, który obejmuje 8% stawka VAT w budownictwie mieszkaniowym. Markiza zalicza się do modernizacji budynku, ponieważ umożliwia korzystanie z tarasów i balkonów od stron nasłonecznionych oraz istotnie wpływa na termoizolację pomieszczeń wewnątrz domów.

Fiskus się nie zgodził. Organ uznał, że dla montażu markiz tarasowych i balkonowych zastosowanie będzie miała podstawowa stawka podatku od towarów i usług tj. 23%. Wykonywane przez podatnika czynności, nie mieszczą się bowiem w zakresie remontu czy modernizacji obiektu, a zatem czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, gdyż w istocie czynności te są jedynie zaopatrywaniem budynku (lokalu mieszkalnego) w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych. W wyniku montażu wskazanych markiz nie nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych istniejącego budynku. Organ podkreślił, że preferencyjna, 8% stawka podatku od towarów i usług, na podstawie wskazanego wcześniej art. 41 ust. 12 ustawy o VAT, ma zastosowanie jedynie do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, a nie do wszystkich czynności dotyczących samego montażu różnych towarów.

Podsumowując, zdaniem organu, montaż markiz tarasowych i balkonowych jedynie zaopatruje budynek (lokal mieszkalny) w elementy wyposażenia, niestanowiące jego elementów konstrukcyjnych, dlatego będzie podlegał opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23%.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 14.09.2017 r., sygn. 0114-KDIP1-2.4012.335.2017.2.IG

Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WKP

Źródło: www.mf.gov.pl, stan z 18.10.2017 r.

Data publikacji: 18 października 2017 r.

Do 1 kwietnia 2018 r. przedsiębiorcy mają czas, aby się zdecydować, czy skorzystają z mechanizmu podzielonej płatności. Podpowiadamy, jak działa split payment i komu może się przydać

Prace nad mechanizmem podzielonej płatności (ang. split payment) nabrały tempa. Miesiąc temu projekt przeszedł przez Radę Ministrów, pod koniec września trafił do Sejmu, a 11 października został skierowany do prac w Komisji Finansów Publicznych. Split payment ma zapobiegać unikaniu płacenia VAT i zapewnić budżetowi państwa większą stabilność wpływów z tego podatku. Przedsiębiorcy boją się jednak, że mechanizm może zaburzyć ich płynność finansową. Oczywiście diabeł tkwi w szczegółach, które już teraz nasz ekspert z Centrum Pomocy Profesjonalisty wyjaśnia w specjalnie przygotowanym dla Państwa webinarze.

Mechanizm podzielonej płatności polega na tym, że płatność za nabyty towar lub usługę jest dokonywana w taki sposób, że zapłata odpowiadająca wartości sprzedaży netto jest płacona przez nabywcę na rachunek rozliczeniowy lub jest rozliczana w inny sposób. Natomiast pozostała zapłata odpowiadająca kwocie podatku od towarów i usług, jest płacona na specjalny rachunek bankowy – rachunek VAT. Podatnik będzie miał możliwość dysponowania środkami zgromadzonymi na tym rachunku na ograniczone cele, np. na zapłatę zobowiązania VAT do urzędu skarbowego, ZUS-u lub zapłatę kwoty odpowiadającej kwocie VAT z faktury otrzymanej od swojego kontrahenta.

Póki co korzystanie z mechanizmu ma być dobrowolne. Przedsiębiorcom proponuje się różnego rodzaju zachęty, takie jak wyłączenie ze stosowania niektórych sankcji, wyłączenie stosowania regulacji o odpowiedzialności solidarnej czy dokonywanie zwrotu podatku w przyspieszonym terminie. Czy jednak te zachęty wystarczą, aby przedsiębiorcy zdecydowali się na korzystanie z mechanizmu podzielonej płatności? Czas na zastanowienie mają do 1 kwietnia 2018 r., bowiem wtedy w życie mają wejść stosowne regulacje. W badaniach, jakie przeprowadziliśmy wśród Użytkowników naszych publikacji, aż 49,54 proc. ankietowanych wskazało, że nie planuje stosować split payment. Jedną z przyczyn jest obawa przed możliwością utraty płynności finansowej. Taką obawę wyraziło aż 42 proc. naszych ankietowanych. Przedsiębiorcy obawiają się, że pieniądze otrzymane na poczet należnego VAT nie będą mogły być wykorzystywane przez firmy do bieżących operacji niezwiązanych z rozliczeniem VAT. Dostawca towaru lub usługi będzie mógł swobodnie dysponować bowiem jedynie kwotą netto otrzymanej należności, a kwota podatku będzie zamrożona na odrębnym rachunku VAT. Tym samym przedsiębiorstwa mogą być zmuszone do poniesienia dodatkowych kosztów związanych z koniecznością zaciągnięcia kredytu na pokrycie ubytków płynności lub utratą korzyści związanych z zarządzaniem dostępnymi środkami.

Badanie przeprowadzone wśród naszych ankietowanych pokazało także to, że ponad 44 proc. z nich nie wie jeszcze, czy split payment może wpłynąć negatywnie na ich płynność finansową. Jedną z przyczyn takiego stanu rzeczy jest brak dostatecznej wiedzy na temat projektowanej regulacji. Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom tych, którzy chcą poznać niuanse procedowanego w Sejmie projektu, przygotowaliśmy specjalne szkolenie dot. podzielonej płatności w VAT. Pan Łukasz Postrzech, ekspert z Centrum Pomocy Profesjonalisty, dokładnie przedstawił najważniejsze kwestie dotyczące tego mechanizmu. Prowadzący szkolenie wskazał sytuacje, w których będzie można stosować mechanizm podzielonej płatności, opowiedział o sposobie dokonywania płatności w tym mechanizmie, w tym o specyfice rachunku VAT. Autor przedstawił także preferencje, które mają skłonić przedsiębiorców do korzystania z mechanizmu. Na pewno cenne dla wszystkich uczestników szkolenia jest zastosowanie przez naszego eksperta omawianych regulacji na licznych przykładach. Zapraszamy do obejrzenia szkolenia. Więcej>>>

Michał Malinowski

Redakcja Publikacji Elektronicznych WKP

Data publikacji: 17 października 2017 r.

Planowane uproszczenia i inne zmiany w podatkach dochodowych

Powiązanie wysokości płaconego podatku przez duże przedsiębiorstwa z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu, podatek od centrów handlowych, podniesienie do 8 tys. zł kwoty wolnej, wyższy limit w amortyzacji – takie m.in. zmiany przewiduje projekt przyjęty we wtorek przez rząd.

Rada Ministrów przyjęła 3 października br. projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.

Jak podkreślano po zakończeniu posiedzenia rządu, zasadniczym celem nowelizacji przepisów ustawowych jest uszczelnienie systemu podatku dochodowego od osób prawnych. Chodzi o zapewnienie powiązania wysokości płaconego podatku przez duże przedsiębiorstwa z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu. – To kolejny krok w kierunku odbudowania dochodów państwa, w tym zwłaszcza dochodów z podatku CIT. Kierunek zmian przyjęty w projekcie wpisuje się w realizację Strategii na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, przyjętej przez rząd w lutym 2017 r. i jest zgodny z exposé wygłoszonym przez premier Beatę Szydło – czytamy w rządowym oświadczeniu.

Przeciwdziałanie optymalizacji podatkowej

Projekt proponuje rozwiązania zgodne z dyrektywą ATAD (dotyczy przeciwdziałania praktykom unikania opodatkowania, które wpływają na funkcjonowanie rynku wewnętrznego), mającą na celu przeciwdziałanie przenoszeniu zysku do innych krajów w celu korzystniejszego opodatkowania, czyli dążenie do respektowania zasady: podatki płacimy w miejscu, gdzie są generowane zyski. Cel ten ma być osiągnięty przez wdrożenie przez wszystkie państwa Unii Europejskiej rozwiązań prawnych przeciwdziałających tzw. optymalizacji podatkowej.

Dlatego w nowych przepisach zaproponowano regulacje, które mają przeciwdziałać działaniom optymalizacyjnym. Jednym z proponowanych rozwiązań jest uniemożliwienie kompensowania sztucznie kreowanych strat na operacjach finansowych z dochodem z prowadzonej działalności gospodarczej (działalności operacyjnej). Nowe regulacje mają również przeciwdziałać nadmiernemu finansowaniu podatnika długiem oraz transferowaniu dochodu podatnika do tzw. rajów podatkowych. Wprowadzone przepisy będą też przeciwdziałać transferowaniu zysków za granicę (tzw. ukrytej dywidendy) przez zawieranie umów między podmiotami powiązanymi na określonego rodzaju usługi niematerialne (np. doradztwa, zarządzania). Nowe rozwiązania mają także zapobiegać wykorzystywaniu podatkowej grupy kapitałowej do optymalizacji podatkowej.

Zyski kapitałowe będą wydzielone

Realizacji tych celów służyć będzie wydzielenie źródła przychodów w postaci „zyski kapitałowe” w podatku CIT oraz rozdzielenie dochodów uzyskiwanych z tego źródła od pozostałych dochodów podatnika. Z kolei sposobem na optymalizację polegającą na nierynkowych poziomach zadłużenia będzie zmiana mechanizmu limitującego koszty odsetek. Limit kosztów finansowania zewnętrznego mógłby sięgać tylko 30 proc. EBITDA (zysk przed opodatkowaniem, odsetkami i amortyzacją). Rozwiązanie to nie będzie miało zastosowania do nadwyżki odsetek nieprzekraczających 3 mln zł rocznie oraz spółek tworzących podatkowe grupy kapitałowe.

W przypadku podatkowych grup kapitałowych przewidziano m.in. odstąpienie od możliwości uznawania darowizn za koszty uzyskania przychodów. Jednocześnie złagodzono warunki tworzenia takich grup – przewidziano zmniejszenie z 1 mln zł do 500 tys. zł przeciętnego kapitału zakładowego członków grupy oraz obniżenie z 95 do 75 proc. wymogu posiadania udziału w spółce zależnej.

Dodatkowe przychody do budżetu

Szacuje się, że nowe rozwiązania przyniosą wzrost dochodów z CIT w wysokości ok. 1,14 mld zł w 2018 r. (pierwszy rok obowiązywania regulacji). W ciągu 10 lat (licząc od 2018 r.) dochody sektora finansów publicznych z tytułu uszczelnienia systemu podatku dochodowego od osób prawnych wzrosną o ok. 17 mld zł, z czego 16 mld zł trafi do budżetu państwa, a 1 mld zł do budżetów jednostek samorządu terytorialnego.

Będzie podatek od centrów handlowych

W projekcie przewidziano także wprowadzenie tzw. minimalnego podatku dochodowego dla właścicieli nieruchomości komercyjnych o wartości przekraczającej 10 mln zł (chodzi m.in. o biura, centra handlowe i domy towarowe). W praktyce podatek ten obejmie dużych podatników, prowadzących działalność gospodarczą na dużą skalę. Podatnicy mający takie nieruchomości, o wartości wyższej niż 10 mln zł, będą płacili tzw. minimalny podatek od podstawy opodatkowania stanowiącej przychód ustalany na podstawie wartości nieruchomości, wynikającej z prowadzonej przez podatnika ewidencji. Od tak ustalonej podstawy opodatkowania pobierany będzie miesięczny podatek w wysokości 0,035 proc.

Zmiany w podatku od najmu

Projekt zmienia także zasady opodatkowania najmu. Obecnie dochody z najmu i dzierżawy uzyskiwane przez osoby fizyczne poza działalnością gospodarczą opodatkowane są według stawek: 18 i 32 proc. Można też rozliczyć się podatkiem zryczałtowanym według stawki 8,5 proc. W nowych regulacjach zaproponowano ograniczenie stosowania stawki ryczałtu 8,5 proc. do przychodów z najmu nieprzekraczających rocznie 100 tys. zł. Przewidziano też wprowadzenie stawki ryczałtu 12,5 proc. od nadwyżki przychodów z najmu (poza działalnością gospodarczą) ponad 100 tys. zł. Rozwiązanie to pozwoli ograniczyć stosowanie preferencyjnej stawki opodatkowania tylko do podatników, którzy takie przychody traktują jako dodatkowe źródło dochodów. Limit ten będzie dotyczył łącznie małżonków. Z zeznań PIT-28 za 2015 r. wynika, że średni deklarowany przychód z najmu wyniósł 18.240 zł.

Rezerwy bankowe odpisywane inaczej

Uregulowano także kwestie odpisywania w koszty podatkowe banków – rezerw i odpisów na oczekiwane straty kredytowe. Chodzi o dostosowanie przepisów ustawy podatkowej do zmieniających się standardów rachunkowości. Założono utrzymanie, analogicznych jak obecnie, kategorii wierzytelności z tytułu kredytów (pożyczek), gwarancji i poręczeń oraz warunków, jakie muszą spełniać te wierzytelności, aby utworzone na nie rezerwy lub odpisy na oczekiwane straty kredytowe mogły zostać odpisane w koszty podatkowe. Według nowych przepisów banki stosujące MSR (Międzynarodowe Standardy Rachunkowości) nie będą musiały prowadzić podwójnej rachunkowości (do celów rachunkowych i podatkowych). Oznacza to likwidację podwójnego ewidencjonowania rezerw/odpisów w bankach, co w praktyce będzie skutkowało zmniejszeniem ich obowiązków dokumentacyjnych.

Wyższy limit do amortyzacji

W nowelizowanych przepisach przewidziano także zmiany upraszczające i precyzujące obecnie funkcjonujące regulacje, co będzie miało pozytywny wpływ na prowadzenie działalności gospodarczej, zwłaszcza przez małe i średnie firmy.

Jedną z nich jest podwyższenie z 3500 do 10.000 zł limitu wartości środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, umożliwiającego jednorazowe zaliczenie wydatków na nabycie tych środków lub wartości do kosztów uzyskania przychodów. Obecnie obowiązujący limit nie był aktualizowany od kilkunastu lat, a skumulowana inflacja wyniosła w tym czasie ok. 42 proc. Podniesienie tego limitu powinno zachęcić podatników, zwłaszcza mikro, małych i średnich przedsiębiorców do zwiększania wydatków inwestycyjnych.

Przewidziano zniesienie obowiązku zgłaszania zawiadomień o prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz wpłacania zaliczki na podatek dochodowy w wysokości nieprzekraczającej 1000 zł. W praktyce zniesienie obowiązku składania zawiadomień o prowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów oraz opłacania zaliczek o niskiej wartości zmniejszy obciążenia finansowe i administracyjne przedsiębiorców.

Nie będzie już możliwe nieopodatkowywanie dochodów z działalności gospodarczej w części przeznaczonej na działalność rolniczą. Wprowadzenie takiego zwolnienia w połowie lat 90. XX wieku miało służyć stymulowaniu rozwoju działalności rolniczej, jednak w praktyce skutkowało zaniżaniem opodatkowania pozarolniczej działalności gospodarczej.

Wyższa kwota wolna od nowego roku

Zaproponowano podwyższenie od 1 stycznia 2018 r. kwoty wolnej od podatku – z 6600 do 8000 zł. Jednocześnie przewidziano utrzymanie degresywnej kwoty wolnej od podatku dla dochodów stanowiących podstawę opodatkowania przekraczającą 8000 zł, ale nieprzekraczającą 13.000 zł oraz dla dochodów stanowiących podstawę opodatkowania przekraczającą 85.528 zł, lecz nieprzekraczającą 127.000 zł. Nie zmieni się kwota wolna od podatku dla dochodów, stanowiących podstawę opodatkowania, przekraczających 13.000 zł oraz nieprzekraczających 85.528 zł.

Twórcy odliczą więcej

Projekt wychodzi też naprzeciw oczekiwaniom podatników wykonujących zawody twórcze. Zaproponowano podniesienie o 100 proc. rocznego limitu 50 proc. kosztów uzyskania przychodów, który wyniesie 85.528 zł. W efekcie wzrosną dochody, którymi będą dysponować twórcy.

Przewidziano także podniesienie niektórych limitów zwolnień oraz kosztów podatkowych w PIT i CIT. W praktyce wzrosną kwoty limitu zwolnienia podatkowego w zakresie: zapomóg z funduszu zakładowej organizacji związkowej, świadczeń z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS), dopłat do wypoczynku osób do 18 roku życia, a także świadczeń na opiekę w żłobkach i przedszkolach (niefinansowanych przez ZFŚS). Przewidziano także likwidację limitu zwolnień podatkowych – chodzi o świadczenia z ZFŚS dla emerytów, zapomogi z tytułu zdarzeń losowych otrzymywane z ZFŚS, świadczenia od uczelni z tytułu praktyk zawodowych.

Ponadto, założono poszerzenie zakresu stosowania tzw. ulgi rehabilitacyjnej. Przewidziano też wprowadzenie stałego zwolnienia od podatku przychodu z tytułu umorzenia należności pieniężnych związanych z użytkowaniem lokalu mieszkalnego.

Zwolnieniem zostaną objęte umorzone należności dotyczące: zaległej opłaty z tytułu czynszu najmu lokalu mieszkalnego; zaległej opłaty za dostawy do lokalu mieszkalnego energii, gazu, wody oraz za odbiór ścieków, odpadów i nieczystości ciekłych; odszkodowania za bezumowne korzystanie z lokalu mieszkalnego; odsetek od ww. należności; nieuregulowanych kosztów dochodzenia i egzekucji należności, w tym zasądzonych prawomocnym tytułem wykonawczym wraz z kosztami postępowania sądowego i egzekucyjnego. Beneficjentami zwolnienia podatkowego będą osoby (podatnicy) wynajmujące mieszkania komunalne i socjalne, dlatego za zwolnieniem przemawiają względy społeczne, a w szczególności możliwości płatnicze dłużnika.

Podatnicy PIT będą mogli złożyć oświadczenie lub zawiadomienie o wyborze określonej formy opodatkowania w formie elektronicznej (odpowiedni wzór zostanie opracowany przez ministra rozwoju i finansów w rozporządzeniu). Rozwiązanie to zmniejszy obowiązki dokumentacyjne podatników PIT. Nadal jednak będzie można składać oświadczenia/zawiadomienia w postaci pisemnej (również bez określonego wzoru).

Wdrożona zostanie nowa Klasyfikacja Środków Trwałych (KŚT 2016). Chodzi o przyporządkowanie nowych symboli i nazw grup KŚT – bez merytorycznej zmiany przepisów podatkowych. Umożliwi to prawidłowe stosowanie przez podatników rocznych stawek amortyzacyjnych.

Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2018 r.

Krzysztof Sobczak

Data publikacji: 4 października 2017 r.

Skrócenie terminu, ze 150 do 120 dni, umożliwiającego wierzycielowi zastosowanie przepisów regulujących „ulgę na złe długi” w VAT

Skrócenie terminu, ze 150 do 120 dni, umożliwiającego wierzycielowi zastosowanie przepisów regulujących „ulgę na złe długi” jest jedną z projektowanych przez resort rozwoju zmian, która ma wpłynąć na poprawę płynności finansowej przedsiębiorców.

Według resortu rozwoju, zaistniała potrzeba dokonania zmian w celu poprawy płynności przedsiębiorstw i zmniejszenia zatorów płatniczych, np. potrzeba uelastycznienia funkcjonowania tzw. ulgi na złe długi, gdyż obecny termin (150 dni) umożliwiający zastosowanie tego rozwiązania okazał się zbyt długi, a w efekcie ulga ta nie może być wykorzystywana w pożądanym zakresie.

Funkcjonująca od kilku lat w nowej formule tzw. „ulga na złe długi” jest instrumentem bardzo chętnie wykorzystywanym przez podatników VAT. Wspiera ona zmniejszanie zatorów płatniczych i udrożnienie obrotu gospodarczego pomiędzy podatnikami podatku od towarów i usług (podatnikami VAT czynnymi). Aby jednak upowszechnić możliwość skorzystania przez wierzyciela, który nie otrzymał swojej należności, z tzw. „ulgi na złe długi”, proponuje się skrócenie terminu na możliwość dokonania przez niego korekty.

W projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym z 27 września 2017 r. proponuje się więc zmiany w art. 89a ust. 1a ustawy o VAT, które pozwolą na zmniejszenie podstawy opodatkowania oraz związanego z nią podatku należnego z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju w przypadku niezapłaconych wierzytelności (które nie zostały także zbyte), od których terminu płatności upłynęło już 120 dni.

Analogicznie zaprojektowano zmiany po stronie dłużników (art. 89b ust. 1–2) polegające na skróceniu terminu ze 150 do 120 dni na dokonanie przez nich obowiązkowej korekty odliczonej kwoty podatku wynikającej z faktury, w przypadku nieuregulowania należności wynikającej z tej faktury. Zmiany zaproponowane w art. 89b ust. 1–2 nakładają na dłużnika obowiązek dokonania takiej korekty, pozostawiając możliwość uniknięcia tego obowiązku w przypadku uregulowania należności odpowiednio w całości lub w części, lub gdy dłużnik jest w trakcie postępowania restrukturyzacyjnego, postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji.

Skrócenie terminu możliwości zastosowania ulgi po stronie wierzyciela ma wpłynąć pozytywnie na jego kondycję finansową pośrednio uwalniając (wcześniej) dodatkowe środki finansowe. Natomiast w przypadku dłużnika skrócenie terminu ma spowodować dodatkową mobilizację w spłacie wierzytelności, co w ostatecznym rozrachunku przełoży się na zmniejszenie zatorów płatniczych w obrocie gospodarczym.

Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WKP

Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z 3.10.2017 r.

Data publikacji: 3 października 2017 r.

 

Od 1 stycznia 2018 r. opłacamy składki ZUS jednym przelewem na swój specjalny numer rachunku składkowego.

Od 1 stycznia 2018 r. będzie można opłacić składki jednym przelewem na swój numer rachunku składkowego. Od 1 października Zakład Ubezpieczeń Społecznych będzie wysyłał listem poleconym informacje o nowym numerze rachunków.

Zamiast trzech albo czterech przelewów miesięcznie, będziesz wysyłać tylko jeden przelew łącznie na:

– ubezpieczenia społeczne,

– ubezpieczenie zdrowotne,

– Fundusz Pracy,

– Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych,

– Fundusz Emerytur Pomostowych.

Obecnie wypełnianie przelewów jest skomplikowane i pracochłonne. Musisz podać ZUS wiele danych, które pomagają zaksięgować i rozliczyć wpłaty. Są to:

– numer konta bankowego (wskazuje ubezpieczenie albo fundusz, którego dotyczy wpłata),

– Twoje dane identyfikacyjne (NIP, REGON, PESEL, nazwa, imię oraz nazwisko, numer i seria paszportu lub dowodu osobistego),

– okres rozliczeniowy (miesiąc i rok),

– numer decyzji/umowy/ tytułu wykonawczego.

Od 1 stycznia 2018 r. będzie można opłacać składki zwykłym przelewem. Na przelewie należy wpisać tylko numer rachunku bankowego – numer rachunku składkowego. Wpłatę ZUS od razu zaksięguje i rozliczy na koncie płatnika.

Każda wpłata zostanie podzielona proporcjonalnie na wszystkie ubezpieczenia i fundusze. Będzie to zrobione na podstawie składek z ostatniej deklaracji rozliczeniowej (przekazanej przez płatnika albo utworzonej przez ZUS, jeśli jesteś zwolniony z jej przekazywania). Podzielona wpłata zostanie rozliczona na najstarsze zadłużenie na danym ubezpieczeniu albo funduszu.

Informację o numerze rachunku składkowego ZUS wyśle płatnikowi listem poleconym. Wysyłka rozpoczęła się od 1 października 2017 r.

Ważne!

Jeśli do końca grudnia 2017 r. płatnik nie dostanie informacji o numerze jego rachunku albo jeśli zgubi list, należy skontaktować się z ZUS.

Jeśli płatnik nie będzie znać swojego numeru rachunku, nie opłaci składek w 2018 r. Dotychczasowe rachunki do wpłat zostaną zamknięte 31 grudnia 2017 r.

Źródło: www.mpips.gov.pl, stan z 2.10.2017 r.

Data publikacji: 2 października 2017 r.

Podzielna płatność w VAT – propozycją rządu od 01-04-2018

Rada Ministrów na wczorajszym posiedzeniu przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra rozwoju i finansów dotyczący mechanizmu podzielonej płatności.

Mechanizm podzielonej płatności polega na tym, że płatność za nabyty towar lub usługę jest dokonywana w taki sposób, że zapłata odpowiadająca wartości sprzedaży netto jest płacona przez nabywcę na rachunek rozliczeniowy lub jest rozliczana w inny sposób, natomiast pozostała zapłata odpowiadająca kwocie podatku od towarów i usług, jest płacona na specjalny rachunek bankowy – rachunek VAT.

Mechanizm podzielonej płatności uważany jest za jedno z rozwiązań przeciwdziałających nadużyciom i oszustwom podatkowym, eliminującym ryzyko znikania podatników wraz z zapłaconym im przez kontrahentów, a nieodprowadzonym podatkiem VAT. Mechanizm ten z założenia bardzo mocno utrudnia powstawanie nadużyć już na etapie samej transakcji. Jednocześnie zapewnia lepszą transparentność rozliczeń VAT-owskich i przeciwdziała wyprowadzaniu pieniędzy za granicę.

Mechanizm podzielonej płatności będzie stosowany wyłącznie w odniesieniu do transakcji dokonywanych na rzecz innych podatników, czyli do tzw. transakcji B2B.

Zaproponowane rozwiązanie zakłada dobrowolność w stosowaniu mechanizmu podzielonej płatności. Inicjatywa będzie należeć do nabywcy towarów lub usług, jednak skorzystanie z tej metody rozliczeń będzie oznaczało określone konsekwencje zarówno dla nabywcy, jak i dostawcy towarów lub usługodawcy. Ponadto, dobrowolność stosowania tego mechanizmu oznacza, że można go stosować w sposób wybiórczy, czyli nie każda faktura musi być uregulowana z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności – to nabywca zdecyduje, którą fakturę zapłaci z zastosowaniem tego mechanizmu i wobec którego dostawcy go zastosuje.

Aby umożliwić dokonywanie płatności w ramach mechanizmu podzielonej płatności, rachunek VAT będzie zakładany przez banki lub spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe dla każdego podmiotu posiadającego rachunek rozliczeniowy oraz analogiczny rachunek imienny dla celów działalności gospodarczej w SKOK. Zaproponowano przepisy nakładające na banki i SKOK-i obowiązek założenia wszystkim podatnikom rachunków VAT.

Zarówno sam rachunek VAT, jak i środki zgromadzone na rachunku VAT będą cały czas środkami należącymi do podatnika. Będzie on miał możliwość dysponowania nimi według swojego uznania, choć na ograniczone cele – zapłatę zobowiązania VAT do urzędu skarbowego lub zapłatę kwoty odpowiadającej kwocie VAT z faktury otrzymanej od swojego kontrahenta. Projekt nie zakłada, żeby organy podatkowe miały dostęp do tych rachunków, czy też żeby mogły samodzielnie dokonywać operacji finansowych na tych rachunkach. Dzięki proponowanemu rozwiązaniu organy te będą mieć jedynie możliwość lepszej weryfikacji, czy podatnik uczciwie rozlicza się ze swoich zobowiązań w VAT.

Zaproponowano zachęty dla tych podatników, którzy podejmą decyzję o stosowaniu mechanizmu podzielonej płatności. W szczególności do podatników, którzy będą stosować metodę podzielonej płatności, nie będą miały zastosowania przepisy związane ze stosowaniem niektórych sankcji oraz nie będą wykorzystywane regulacje o odpowiedzialności solidarnej. Założono, że płacenie z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności będzie mogło wskazywać, że nabywca dochował należytej staranności zawierając transakcję z kontrahentem, co będzie miało bardzo istotne znaczenie dla bezpieczeństwa VAT naliczonego nabywców. Ponadto, jeżeli podatnik zdecyduje się na zwrot różnicy podatku na rachunek VAT, wówczas taki zwrot będzie dokonany w przyspieszonym terminie (25 dni).

Nowe przepisy są elementem pakietu ustaw uszczelniających system podatkowy. To również propozycja skierowana do przedsiębiorców, którzy chcieliby zabezpieczyć się przed nieświadomym udziałem w nieuczciwych lub przestępczych praktykach innych podmiotów.

Nowelizacja ma wejść w życie 1 kwietnia 2018 r., z wyjątkiem niektórych artykułów, które zaczną obowiązywać w terminie 14 dni od dnia ogłoszenia ustawy, umożliwiających bankom i SKOK-om otwarcie rachunków VAT do rachunków prowadzonych przed dniem wejścia w życie projektowanej ustawy.

Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WKP

Źródło: www.premier.gov.pl, stan z 20.09.2017 r.

Data publikacji: 20 września 2017 r.

W ZUS od 01-01-2018 r. – tylko jeden rachunek dla wszystkich płatności

Od 2018 r. każdy płatnik będzie dokonywał jednej wpłaty za wszystkie należności z tytułu składek na indywidualny rachunek składkowy. ZUS musi poinformować płatników o nadanym im numerze rachunku składkowego do 31 grudnia 2017 r.

Od 1 stycznia 2018 r. każdy płatnik składek będzie posiadał indywidualny rachunek składkowy, na który będzie dokonywał jednej wpłaty za wszystkie należności, do których poboru zobowiązany jest Zakład Ubezpieczeń Społecznych.

ZUS ma obowiązek wygenerowania do końca 2017 r. numerów indywidualnych rachunków składkowych dla płatników składek wpisanych do Centralnego Rejestru Płatników Składek.

Do dnia 31 grudnia 2017 r. ZUS musi poinformować płatnika składek o nadanym mu numerze rachunku składkowego, którym będzie posługiwał się od 2018 r. Generowanie rachunków i informowanie płatników ZUS powinien rozpocząć od 1 października 2017 r.

Źródło: www.dziennikustaw.gov.pl, stan z 20.09.2017 r.

Data publikacji: 20 września 2017

 

2100 złotych – tyle wyniesie minimalne wynagrodzenie za pracę w 2018 roku

2100 złotych – tyle wyniesie minimalne wynagrodzenie za pracę w 2018 roku. To o 5% i jednocześnie o 100 złotych więcej niż obecnie. Od stycznia wzrośnie też minimalna stawka godzinowa z 13 do 13,70 zł. Rada Ministrów przyjęła rozporządzenie w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2018 r.

– „Zgodnie z regułą określoną w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu za pracę, wysokość minimalnej stawki godzinowej jest waloryzowana o wskaźnik wzrostu minimalnego wynagrodzenia za pracę. To oznacza, że podnieśliśmy minimalne stawki o 5 procent” – mówi szefowa resortu rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbieta Rafalska.

Minimalne wynagrodzenie za pracę to ustalone najniższe wynagrodzenie, jakie pracodawca musi wypłacić każdemu pracownikowi zatrudnionemu w pełnym miesięcznym wymiarze czasu pracy niezależnie od posiadanych kwalifikacji, zaszeregowania osobistego, składników wynagrodzenia, systemu i rozkładu czasu pracy stosowanych u danego pracodawcy, jak również szczególnych właściwości i warunków pracy.

Wynagrodzenie poniżej minimalnego wynagrodzenia za pracę jest naruszeniem praw pracowniczych. Wraz ze wzrostem tego wynagrodzenia rosną także inne świadczenia, takie jak: odprawa przy zwolnieniu grupowym wynosząca maksymalnie piętnastokrotność płacy minimalnej, dodatek za pracę w porze nocnej, wynagrodzenie za czas przestoju czy podstawa wymiaru zasiłku chorobowego i macierzyńskiego.

Minimalna stawka godzinowa ma zastosowanie do określonych umów zlecenia (art. 734 Kodeksu cywilnego) oraz umów o świadczenie usług, do których stosuje się przepisy o zleceniu (art. 750 Kodeksu cywilnego). Podobnie jak wynagrodzenie za pracę, podlega szczególnej ochronie.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Rada Ministrów jest zobowiązana do ustalenia wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz minimalnej stawki godzinowej do 15 września każdego roku. Przed wydaniem rozporządzenia projekt nowej regulacji został pozytywnie zaopiniowany przez Komisję Wspólną Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Źródło: www.mpips.gov.pl, stan z 13.09.2017 r.

Data publikacji: 13 września 2017 r.