Zaczęła obowiązywać jednolita stawka dla najmu

Podatnicy osiągający przychody z najmu prywatnego zapłacą w tym roku podatek ryczałtowy według jednej 8,5% stawki.
Dziś wchodzą w życie przepisy podpisanej przez prezydenta ustawy z 17 grudnia 2009 r. o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego oraz o zmianie niektórych innych ustaw. Nowe przepisy wprowadzają korzystne zmiany w zakresie opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym umów najmu zawieranych poza działalnością gospodarczą (wynajem prywatnych nieruchomości). W tym roku obowiązuje niższa stawka ryczałtu od całego przychodu z najmu. Do końca 2009 roku ryczałt w wysokości 8,5% płacili podatnicy, których przychody z najmu nie przekraczały równowartości 4 tys. euro (13 510 zł w 2009 roku). Po przekroczeniu tej kwoty podatek od nadwyżki wzrastał do 20%. Jednolita 8,5% stawka zryczałtowanego podatku od przychodów ewidencjonowanych będzie stosowana do przychodów z najmu, podnajmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze, które podlegają przepisom ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne.
Źródło: Gazeta Prawna, 28 stycznia 2010 r.

Już czas złożyć formularz ZUS IWA

Do 1 lutego pracodawcy muszą przekazać dane o wypadkach w swojej firmie.
Termin na złożenie informacji do ustalenia składki wypadkowej mija 31 stycznia. W tym roku jest to niedziela, więc płatnicy mogą przekazać je jeszcze 1 lutego. Formularz ZUS IWA nieco się zmienił. Płatnicy w tym roku muszą skorzystać z nowych druków. Płatnicy będą podawać pięcioznakowy kod rodzaju przeważającej działalności według nowego PKD wprowadzonego rozporządzeniem z 24 grudnia 2007 r.
Chodzi o kod, z jakim płatnik był ujęty w REGON 31 grudnia 2009 r. Pomyłka może spowodować, że ZUS nieprawidłowo wyliczy stopę procentową składki wypadkowej. Formularz ZUS IWA składają ci, którzy w 2009 r. zgłaszali do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej dziesięciu ubezpieczonych, byli zgłoszeni nieprzerwanie jako płatnicy składek na ubezpieczenie wypadkowe przez cały 2009 r. oraz co najmniej jeden dzień w styczniu 2010 r. Musieli też figurować w REGON 31 grudnia 2009 r. ZUS ustala na podstawie przekazanych informacji wysokość stopy procentowej składki obowiązującej na dany rok (czyli od 1 kwietnia do 31 marca). Ustala ją tylko tym, którzy przekazali ZUS IWA za trzy ostatnie lata kalendarzowe.
Źródło: Rzeczpospolita, Magdalena Januszewska, 27 stycznia 2010 r.

Jak się przygotować do badania sprawozdania finansowego

Spółki prawa handlowego każdego roku przygotowują sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Niektóre mają obowiązek przedłożyć je do badania biegłemu rewidentowi, inne decydują się na to dobrowolnie. Do badania warto wcześniej odpowiednio się przygotować.

Podmioty uprawnione do badania rocznych sprawozdań finansowych wymienione zostały w art. 47 ustawy z 7 maja 2009 r. o biegłych rewidentach i ich samorządzie. Krajowa Rada Biegłych Rewidentów prowadzi aktualną ich listę. Mogą one prowadzić działalność jako podmioty jednoosobowe lub w formie spółki. W przypadku spółki cywilnej, jawnej lub partnerskiej większość głosów muszą posiadać biegli rewidenci lub podmioty uprawnione do badania sprawozdań finansowych, zatwierdzeni co najmniej w jednym państwie Unii Europejskiej. W spółkach kapitałowych większość członków zarządu muszą stanowić biegli rewidenci zatwierdzeni co najmniej w jednym państwie Unii Europejskiej. Proces badania sprawozdania finansowego wymaga poświęcenia dodatkowego czasu biegłym rewidentom. Dlatego, aby usprawnić pracę w tym zakresie kierownictwu i działowi finansowemu, warto przygotować sobie plan działania. W pierwszej kolejności należy ustalić, czy spółka podlega obowiązkowi badania.

Kolejny krok to sprawdzenie na stronie internetowej lub w biurze Krajowej Izby Biegłych Rewidentów aktualnej listy biegłych rewidentów, uprawnionych do badania bilansu. Istotne też jest, aby sprawdzić, czy wybrany podmiot ma wystarczające doświadczenie i kompetencje, aby rzetelnie zbadać spółkę. Po takiej analizie wspólnicy podejmują uchwałę w tej sprawie, w której wskazują m.in. nazwę podmiotu wybranego do badania sprawozdania finansowego, termin rozpoczęcia i zakończenia badania. Kolejny krok to przygotowanie ksiąg rachunkowych za badany rok bilansowy wraz z dokumentacją za ostatni miesiąc roku poprzedzającego badanie. Aby proces przekazywania i dostarczania biegłemu dokumentów i informacji przebiegał sprawnie, dobrze jest ustalić osobę odpowiedzialną i kompetentną w zakresie współpracy z biegłym podczas badania. Ostatnim z etapów przygotowań jest sporządzenie kompletnego sprawozdania finansowego będącego podstawą do badania biegłego i ewentualnych korekt powstałych w wyniku tego badania.

Źródło: Rzeczpospolita, 21 stycznia 2010 r.

Ulga przepada, gdy dochody dziecka przekroczyły 3089 zł

Jeżeli dochody dziecka pełnoletniego, uzyskane w 2009 roku, przekroczyły 3089 zł, rodzic traci prawo do ulgi prorodzinnej, bez względu na to, w jakim momencie roku limit dochodów został przekroczony.

Odliczając w zeznaniach podatkowych ulgę prorodzinną na pełnoletnie dzieci, trzeba pamiętać o kilku istotnych ograniczeniach. Dzieci takie objęte są ulgą do ukończenia 25 lat, pod warunkiem że się uczą. Jeżeli kryteria te były spełniane tylko przez część roku, ulgę nalicza się proporcjonalnie w wysokości 92,67 zł za każdy miesiąc, w którym wystąpiły warunki do objęcia odliczeniem. Jednak, aby ulga na dziecko przysługiwała, musi ono spełnić dodatkowy warunek – nieuzyskania w roku podatkowym dochodów przekraczających określony limit. W rozliczeniu za 2009 rok wynosi on 3089 zł. Na dziecko, które w ubiegłym roku uzyskało dochody przewyższające 3089 zł, ulga się nie należy, nawet jeśli spełniało ono inne warunki do objęcia odliczeniem, tzn. kryterium wieku i nauki. Nie ma przy tym znaczenia, w którym momencie roku podatkowego limit dochodów został przekroczony. Jest to bowiem kwota przysługująca na cały rok podatkowy.

Źródło: Gazeta Prawna, 15 stycznia 2010 r.

Nowości w fakturowaniu

 Kilka istotnych zmian w dokumentowaniu transakcji wprowadza również nowelizacja rozporządzenia regulującego zasady wystawiania faktur.

Chodzi o rozporządzenie Ministra Finansów z 18 grudnia 2009 r. (Dz. U. Nr 222, poz. 1760) zmieniające rozporządzenie z 28 listopada 2008 r. Nowe przepisy wprowadzają regułę, że faktura dokumentująca import usług, o których mowa w art. 28b ustawy o VAT, przez zagranicznych podatników zarejestrowanych w Polsce jako podatnicy VAT czynni, powinna być wystawiona nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Nowelizacja umożliwia zatem wystawienie faktury przed powstaniem obowiązku podatkowego, jednak nie wcześniej niż 30 dni przed tą datą. Do nowych regulacji dostosowany został również przepis dotyczący treści faktury dokumentującej świadczenie usług lub dostawę towarów, dla których podatnikiem jest nabywca (np. wystawianej we wskazanej wyżej sytuacji za świadczenie usług przez firmy zagraniczne zarejestrowane jako podatnicy VAT czynni w Polsce, które są rozliczane za zasadzie importu usług przez polskich nabywców). Taka faktura powinna, zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności z podatkiem, zawierać informację, że nabywca jest zobowiązany do rozliczenia podatku, lub odesłanie do odpowiedniego przepisu ustawy o VAT lub dyrektywy VAT, który wskazuje, że zobowiązanym do rozliczenia podatku jest nabywca. Zmodyfikowany został również przepis dotyczący treści faktury dokumentującej świadczenie usług, do których rozliczenia na zasadzie samonaliczenia zobowiązany jest ich nabywca z innego państwa członkowskiego.

Źródło: Rzeczpospolita, 14 stycznia 2010 r.

Wniosek o interpretację złożymy przez Internet

Wniosek o interpretację indywidualną będzie można złożyć elektronicznie. Podatnicy będą mogli przesyłać podania oraz wnioski o interpretacje indywidualne do urzędów skarbowych przez Internet. Takie zmiany zakłada uchwalona 8 stycznia przez posłów ustawa o zmianie ustawy o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne oraz m.in. ustawy – Ordynacja podatkowa. Zmiany wejdą w życie po trzech miesiącach od dnia ogłoszenia. Podanie przesyłane elektronicznie musi spełniać wymogi określone w nowym art. 168 par. 3a Ordynacji podatkowej. Podatnik będzie musiał albo podpisać podanie e-podpisem z kwalifikowanym certyfikatem, albo uzyskać specjalny status (profil zaufanego ePUAP). Przewidziano również możliwość zastosowania innych rozwiązań, ale pod warunkiem że odrębne przepisy nie będą stały im na przeszkodzie.

Źródło: Gazeta Prawna, 11 stycznia 2010 r.

Opublikowano nowy wykaz organizacji pożytku publicznego

Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej opublikowało wykaz organizacji pożytku publicznego, którym można przekazać 1 proc. podatku w PIT za 2009 rok.

Aktualny wykaz organizacji posiadających na 30 grudnia 2009 r. status pożytku publicznego zamieściło na stronie internetowej Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej (www.mpips.gov.pl). Będzie on aktualizowany na podstawie danych z Ministerstwa Sprawiedliwości. Obecnie w wykazie, który zawiera numer KRS organizacji, jej nazwę, numer rachunku bankowego oraz adres, znajdują się 7223 pozycje. Wykaz organizacji pożytku publicznego jest kluczowy dla osób, które w rozliczeniu PIT za 2009 rok wesprą potrzebujących 1 proc. swojego podatku. Aby 1 proc. podatku przekazać, wystarczy w rocznym zeznaniu PIT wpisać nazwę organizacji, jej numer KRS oraz kwotę do zapłaty. Reszty formalności, tj. przekazanie pieniędzy, dokona za nas naczelnik urzędu skarbowego. Podatnicy 1 proc. swojego podatku mogą wskazać zarówno w zeznaniu rocznym, jak i w jego korekcie. Warunkiem przekazania 1 proc. podatku jest zapłata w pełnej wysokości podatku należnego stanowiącego podstawę obliczenia kwoty, która ma być przekazana na rzecz organizacji, nie później niż w terminie dwóch miesięcy od upływu terminu dla złożenia zeznania podatkowego.

Źródło: Gazeta Prawna, 11 stycznia 2010 r.

Sprawdź kody, wyślij aktualne formularze

Zleceniobiorców trzeba zgłosić do ubezpieczenia wypadkowego. Firmy rozliczą nową składkę – na Fundusz Emerytur Pomostowych.
1 stycznia br. weszły w życie rozporządzenia określające wzory dokumentów ubezpieczeniowych. Chodzi np. o objęcie wszystkich zleceniobiorców – także pracujących poza siedzibą firmy (ubezpieczonych emerytalnie i rentowo) – obowiązkowym ubezpieczeniem wypadkowym. Tych, którzy pracowali poza siedzibą zleceniodawcy i w związku z tym dotychczas nie podlegali ubezpieczeniu wypadkowemu, trzeba wyrejestrować z ubezpieczeń i ponownie zgłosić z nowym kodem 04 11 xx. Kolejne zmiany odnoszące się do ubezpieczenia wypadkowego wiążą się ze zmianą kodów rodzajów działalności. Płatnicy, którzy zarejestrują się w ZUS od stycznia do marca br., zapłacą składki z zastosowaniem dotychczasowych stóp procentowych, ale już według grup działalności ustalonych zgodnie z nową klasyfikacją działalności – PKD 2007. Zmieniony został także druk ZUS IWA. Przedsiębiorcy do końca stycznia muszą złożyć go za 2009 r.
Źródło: Rzeczpospolita, Magdalena Januszewska, 8 stycznia 2010 r.

W 2010 roku więcej czasu na rozliczenie PIT

Od 1 stycznia 2010 r. można już składać deklaracje PIT za 2009 rok. Na ich złożenie podatnicy mają określone terminy. W 2010 roku część z tych terminów zostanie przesunięta ze względu na fakt, że ostatnie dni na dopełnienie danego obowiązku wypadają w dni wolne (sobotę lub niedzielę).

Pierwsza ważna data to 10 stycznia. Przed 10 stycznia 2010 r. podatnicy, którzy chcą dokonać rocznego rozliczenia (PIT-40) za pośrednictwem płatnika, np. pracodawcy, muszą złożyć temu płatnikowi oświadczenie na druku PIT-12. I tu ważna uwaga. W 2010 roku 10 stycznia wypada w niedzielę. W związku z tym oświadczenie PIT-12 należy złożyć 8 stycznia 2010 r. Gdy podatnik złoży taki dokument w poniedziałek 11 stycznia, straci prawo do rozliczenia za pośrednictwem płatnika i będzie musiał samodzielnie rozliczyć się z fiskusem do 30 kwietnia 2010 r. Druga data, którą warto zapamiętać, to środa 20 stycznia 2010 r. Do tego dnia podatnicy muszą wybrać formę opodatkowania na 2010 rok. Jeśli tego nie zrobią, będą opodatkowani na zasadach dotychczasowych lub stracą prawo do pewnych preferencji. Kolejny kluczowy termin to 31 stycznia. Jednak ze względu na fakt, że 31 stycznia w 2010 r. to niedziela, termin ten przesunie się na 1 lutego 2010 r. Do tego dnia należy złożyć PIT-28 – roczne rozliczenie podatników ryczałtu ewidencjonowanego oraz PIT-16A – deklaracja o wysokości składki zdrowotnej zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej.

Źródło: Gazeta Prawna, 4 stycznia 2010 r.

Płaca minimalna będzie wyższa

Od 1 stycznia minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie do 1317 zł, czyli o 3,2%. Wyższe pensje otrzymają m.in. osoby zarabiające najniższe stawki i pracujące w nocy.
W 2010 r. osoby zatrudnione na pełny etat muszą zarabiać co najmniej 1317 zł. Taka wysokość płacy minimalnej została określona w obwieszczeniu Prezesa Rady Ministrów z 24 lipca 2009 r. (M. P. Nr 48, poz. 709). Podwyższenie wynagrodzenia minimalnego oznacza, że pracodawcy muszą wręczyć aneksy do umów o pracę tym podwładnym, którzy pracują za najniższą stawkę obowiązującą w 2009 r. (czyli 1276 zł). Zmiana treści umów nie będzie konieczna, jeśli przewidują one, że pensja stanowi równowartość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Dzięki podwyżce minimalnej płacy w przyszłym roku więcej zarobią pracownicy, którzy rozpoczynają karierę zawodową. Ich wynagrodzenie w pierwszym roku pracy nie może być niższe niż 80% minimalnego wynagrodzenia za pracę (czyli 1053,60 zł od stycznia 2010 r.). Podwyżka płacy minimalnej wpłynie też na wysokość innych świadczeń pracowniczych. Wzrośnie np. wysokość dodatku, jaki przysługuje pracownikom za pracę nocną.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, Łukasz Guza, 31 grudnia 2009 r.

Doradca podatkowy uwierzytelni dokumenty

Doradcy podatkowi od 1 stycznia 2010 r. będą mogli uwierzytelniać dokumenty w szerszym zakresie niż dotychczas. Dzięki temu podatnik zaoszczędzi na odpisach i poświadczeniach.
Prezydent podpisał ustawę z 23 października 2009 r. o zmianie ustaw w zakresie uwierzytelniania dokumentów, która ma na celu odformalizować m.in. postępowanie podatkowe. Nowe przepisy będą miały istotne konsekwencje dla doradców podatkowych oraz ich klientów, ponieważ ustawa wprowadza zmiany m.in. w ustawie z 5 lipca 1996 r. o doradztwie podatkowym (tekst jedn. Dz. U. z 2008 r. nr 73, poz. 443 z późn. zm.). Po wprowadzeniu nowych przepisów od przyszłego roku doradcy podatkowemu będzie przysługiwało prawo sporządzania poświadczeń odpisów dokumentów za zgodność z okazanym oryginałem w zakresie określonym odrębnymi przepisami. Doradcy otrzymają więc generalne prawo do poświadczania dokumentów, co oznacza rozszerzenie ich obecnych kompetencji, które wynikają m.in. z art. 137 par. 3 Ordynacji podatkowej.
Źródło: Gazeta Prawna, 23 grudnia 2009 r.

Pracownicy nie korzystają z ruchomego czasu pracy

Coraz więcej pracodawców wydłuża okresy rozliczeniowe czasu pracy do 12 miesięcy. Firmy mogą dostosować godziny pracy do swoich potrzeb i zaoszczędzić na nadgodzinach.
Od 22 sierpnia do 14 grudnia tego roku 337 przedsiębiorstw zawarło z pracownikami porozumienie w sprawie wydłużenia okresów rozliczeniowych czasu pracy. Dzięki temu firmy mogą zwiększać lub zmniejszać wymiar czasu pracy podwładnych w zależności od potrzeb produkcji. Rzadziej lub później zapłacą im też za nadgodziny. Wprowadzanie takich rozwiązań umożliwiła firmom ustawa antykryzysowa, która będzie obowiązywać do końca 2011 r. Mogą z nich skorzystać wszyscy pracodawcy, którzy posiadają status przedsiębiorcy, a nie tylko ci, którzy zanotowali straty z powodu kryzysu. Swoich uprawnień wynikających z ustawy nie wykorzystują jednak pracownicy. Tylko nieliczni podwładni domagali się od firm ustalenia indywidualnego rozkładu czasu pracy. Wydłużenie okresu rozliczeniowego wymaga zmiany układu zbiorowego pracy lub zawarcia porozumienia ze związkami zawodowymi lub przedstawicielami pracowników.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, Łukasz Guza, 23 grudnia 2009 r.

Pracownicy otrzymają raz w roku druk ZUS RMUA

Należności firm wobec ZUS będą się przedawniać po pięciu, a nie po 10 latach. Pracownicy nie otrzymają druku ZUS RMUA co miesiąc, a tylko raz w roku. Firmy zyskają prawo do układu ratalnego w ZUS, nawet gdy nie zapłacą za pracownika składek.
Ministerstwo Gospodarski przygotowało projekt ustawy wprowadzającej bardzo istotne zmiany dla osób prowadzących firmy i dla pracowników. Przewiduje m.in. niższe kary dla firm spóźniających się z opłacaniem składek do ZUS, ułatwienia w odraczaniu czy rozkładaniu na raty należności oraz zmniejszenie biurokratycznych obowiązków nałożonych na przedsiębiorców. Zakłada też specjalne wynagrodzenie dla firm, które zajmują się pobieraniem składek od pracowników oraz ustaleniem prawa i wypłatą świadczeń. Wynagrodzenie to będzie związane z ustaleniem prawa do świadczeń oraz wypłatą świadczeń z ubezpieczenia chorobowego. Ponadto proponuje by firmy przedstawiały pracownikom informacje (ZUS RMUA), jakie składki za nich odprowadziły tylko raz w roku – do 28 lutego za poprzedni rok. Projekt przewiduje, że pierwsza roczna informacja zostanie przekazana pracownikom w 2011 roku, za 2010 rok.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, Bartosz Marczuk, 19 grudnia 2009 r.

Niższe składki dla przedsiębiorców

O kilka złotych mniej miesięcznie zapłacą na ZUS osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą.
W przyszłym roku minimalna kwota, od której osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą odprowadzać składki na ubezpieczenia społeczne wyniesie 1887,60 zł. W tym roku kwota ta jest nieco wyższa i wynosi 1915,80 zł. Oznacza to, że składki na ubezpieczenia społeczne będą nieco niższe niż w tym roku. Minimalna podstawa wymiaru to 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w przyszłym roku. Wynosi ono 3146 zł.
Prognozowane wynagrodzenie nieco niższe od tegorocznego oznacza także, że osoby dobrze zarabiające szybciej przestaną odprowadzać składki emerytalne i rentowe. Podstawa ich wymiaru w 2010 r. nie będzie mogła być bowiem wyższa od kwoty 94 380 zł, czyli od 30-krotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej na dany rok kalendarzowy. Tak wynika z art. 19 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585). Od nadwyżki ponad tę kwotę nie pobiera się składek na ubezpieczenia emerytalne oraz rentowe. Obecnie roczna podstawa wymiaru składek wynosi 95 790 zł.
Źródło: Rzeczpospolita, Magdalena Januszewska, 18 grudnia 2009 r.

Podatnik zapłaci wyższe odsetki

Rząd zgodził się na zmianę sposobu ustalania stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych.
Rada Ministrów przyjęła wczoraj część założeń do projektu zmian w Ordynacji podatkowej. Do najważniejszych planowanych zmian należy podwyższenie stawki odsetek od zaległości podatkowych. Wzrost stawki odsetek za zwłokę ma zapewnić zwiększenie wpływów do budżetu państwa i samorządów. Obecnie odsetki od zaległości wynoszą 200% podstawowej stopy kredytu lombardowego, ogłaszanej przez NBP. Po zmianach stawka odsetek będzie wynosiła 200% podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego powiększonej o 2 punkty procentowe i nie będzie mogła być niższa niż 8%.
Źródło: Gazeta Prawna, 16 grudnia 2009 r.

PIT-36 i PIT-36L bez e-podpisu

Deklaracje PIT-36 oraz PIT-36L za 2009 rok będzie można wysłać przez Internet bez e-podpisu.
Ministerstwo Finansów podjęło wczoraj decyzję o zniesieniu e-podpisu do kolejnych zeznań rocznych: PIT-36 i PIT-36L. Oznacza to, że za 2009 rok podatnicy będą przesyłać przez Internet bez zbędnych formalności, w tym bez e-podpisu, w sumie pięć rodzajów zeznań: PIT-36 i PIT-36L, PIT-37, PIT-38 oraz PIT-39. Eksperci zwracają uwagę, że na takie ułatwienie przedsiębiorcy czekali od dawna. Zwracają też uwagę na niedogodności związane z systemem e-Deklaracje. Chodzi przede wszystkim o brak możliwości składania korekt zeznań wysyłanych bez e-podpisu. Wprowadzenie możliwości korygowania byłoby więc kolejnym krokiem w stronę upowszechnienia e-PIT.
Źródło: Gazeta Prawna, 15 grudnia 2009 r.

Pracodawca nie uwzględni już odliczenia na dziecko

W rozliczeniu podatkowym za ten rok pracodawca nie odliczy ulgi prorodzinnej za pracownika.
Każdy podatnik uprawniony do ulgi prorodzinnej, który będzie chciał skorzystać z przysługującej preferencji, musi złożyć samodzielnie roczne zeznanie podatkowe. Płatnik, np. pracodawca, już go w tym nie wyręczy. Od rozliczeń podatkowych za 2009 rok zlikwidowana została możliwość odliczenia ulgi prorodzinnej w rocznym obliczeniu podatku sporządzanym przez płatnika na wniosek podatnika PIT-40. Ulgę można odpisać od podatku w zeznaniach PIT-36 i PIT-37, a zatem składanych przez podatników rozliczających się na ogólnych zasadach, według skali podatkowej. Do zeznania trzeba dołączyć załącznik PIT/O stanowiący informację o odliczanych ulgach, w którym należy podać liczbę dzieci oraz kwotę ulgi (część C), a ponadto dane dziecka i miesiące, za które przysługuje odliczenie (część E). W rozliczeniu podatkowym za ten rok maksymalnie można odliczyć 1112,04 zł (w przypadku wychowywania dziecka przez cały rok).
Gazeta Prawna, 1 grudnia 2009 r.

Podatnicy zapłacą ryczałt ewidencjonowany od wynajmu według jednolitej 8,5% stawki

Od przyszłego roku ryczałt z najmu wyniesienie 8,5% bez względu na wysokość przychodów.
Przekroczenie w 2010 roku przychodów z najmu przez osoby prywatne o równowartości 4 tys. euro nie wpłynie na wysokość opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym. To skutek uchwalenia przez Sejm zmian w ustawie o podatku zryczałtowanym. Do tej pory przekroczenie progu przychodów (w 2009 r. jest to 13.510 zł) powodowało, że stawka podatku wzrastała z 8,5% do 20%. Mimo że stawka ryczałtu od najmu dotyczy przychodu, a nie dochodu, jej ujednolicenie dla całości przychodów z tytułu czynszu najmu w praktyce oznaczać będzie najkorzystniejszą z finansowego punktu widzenia formę opodatkowania takich usług. Podatnik, który zamierza po raz pierwszy z takiego sposobu opodatkowania skorzystać, będzie zobowiązany zgłosić ten fakt naczelnikowi urzędu skarbowego. Wzrastające w Polsce zapotrzebowanie na wynajem przy jednolitej stawce podatku może ponadto prowadzić do obniżenia kosztów takiej usługi dla najemców – uważają eksperci. Zmianom w ustawie o podatku zryczałtowanym towarzyszą nowe regulacje w zakresie tzw. najmu okazjonalnego. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2010 r. Teraz ustawę rozpatrzy Senat.
Gazeta Prawna, 9 listopada 2009 r.

Bez e-podpisu prześlemy PIT-37, PIT-38 i PIT-39

Składanie zeznań rocznych przez Internet może być proste i szybkie. Mogli się już o tym przekonać podatnicy, którzy w kwietniu tego roku zdecydowali się przesłać przez Internet PIT-37 (m.in. dla dochodu z pracy najemnej, emerytur i rent). Ministerstwo Finansów postanowiło pójść za ciosem i wprowadza możliwość złożenia przez Internet bez zbędnych formalności również zeznań PIT-38 (m.in. dla dochodu z giełdy) i PIT-39 (dla dochodu ze sprzedazy nieruchomości).
Rozliczenie roczne PIT-37, PIT-38 i PIT-39 przez Internet będzie można przesłać od 1 stycznia 2010 r. Wystarczy, że podatnik poda sześć cech osobowych (imię, nazwisko, datę urodzenia, NIP, PESEL oraz kwotę przychodu z rozliczenia za poprzedni rok podatkowy) i będzie mógł wysłać e-PIT. Zeznanie wypełnimy albo przez formularz interaktywny, który będzie można pobrać ze strony internetowej e-deklaracji, lub za pomocą programu, który udostępnia resort finansów. Małżonkowie, którzy będą chcieli przesłać wspólne zeznanie e-PIT, będą musieli dodatkowo złożyć zawiadomienie do naczelnika urzędu skarbowego w formie papierowej. Niestety, tutaj nic się nie zmienia. Zawiadomienie składa się jednak tylko raz. Małżonkowie, którzy rozliczyli się wspólnie w e-PIT-37 za 2008 rok, nie muszą składać ponownie zawiadomienia, aby rozliczyć się przez Internet za rok 2009. Natomiast podatnik, który będzie chciał skorygować przesłany e-PIT, będzie musiał to zrobić na formularzu papierowym. Rozszerzenie możliwości składania e-PIT o kolejne formularze może świadczyć o tym, że Ministerstwo Finansów zdecydowało się w ogóle odstąpić od wymogu posiadania podpisu kwalifikowanego w przypadku osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Zdaniem ekspertów resort powinien pójść za ciosem i rozważyć dalsze poszerzanie możliwości składania e-deklaracji niewymagających e-podpisu.
Gazeta Prawna, 9 listopada 2009 r.

Minister z kasami może poczekać do kwietnia

Nowe rozporządzenie dotyczące zwolnień z obowiązku stosowania kas fiskalnych poznamy najwcześniej w połowie grudnia. Obecne obowiązuje tylko do 31 grudnia. Wszystko dlatego, że najpierw musi zostać znowelizowana w ustawie o VAT delegacja dla Ministra Finansów do wydania tego aktu wykonawczego.
Zdaniem ekspertów Minister może przedłużyć obecne rozporządzenie i skończyć prace nad zmianą ustawy do 23 kwietnia 2010 r. To ostateczny termin, który dał MF Trybunał Konstytucyjny na rozwiązanie kwestii stosowania lub nie kas fiskalnych przez podatników. Do tego czasu przepisy o zwolnieniach od obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas fiskalnych muszą się znaleźć w ustawie o VAT – a nie jak dotychczas w rozporządzeniu wykonawczym – co wynika z wyroku Trybunału Konstytucyjnego. Eksperci są zdania, że najprostszym rozwiązaniem byłoby przedłużenie obowiązywania dotychczasowego rozporządzenia w sprawie kas na następne kilka miesięcy. Taka praktyka budzi jednak wątpliwości. Oznaczałoby to bowiem, że podatnicy znowu zostaną postawieni przed faktami dokonanymi bez możliwości dostosowania się do nowych obowiązków w zakresie rozliczania VAT w rozsądnym czasie. Jednak ustawodawca podatkowy, zwłaszcza w zakresie regulacji związanych z kasami fiskalnymi, przyzwyczaił nas już do braku właściwej vacatio legis dla wprowadzanych przepisów. Istotny jest też inny aspekt: konieczność wprowadzenia zwolnień od obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas do ustawy o VAT może być dla MF dobrym pretekstem do istotnego zmodyfikowania listy tych zwolnień. Dlatego wszyscy powinniśmy sobie życzyć, aby okres niepewności dla podatników, zwłaszcza tych zagrożonych utratą zwolnienia od obowiązku stosowania kas, był jak najkrótszy.
Gazeta Prawna, 3 listopada 2009 r.