Księgi rachunkowe otwiera się do 15 stycznia

Podmiot prowadzący księgę przychodów i rozchodów, którego przychody przekroczą 4784 400 zł, musi do 15 stycznia 2011 roku otworzyć księgi rachunkowe.
W 2011 roku zmniejszył się limit obowiązujący do prowadzenia ksiąg rachunkowych, który wynika z przeliczenia na złote kwoty 1,2 mln euro według kursu z 30 września 2010 roku. Spółki cywilne osób fizycznych, a także osoby fizyczne, spółki jawne osób fizycznych, spółki partnerskie oraz spółdzielnie socjalne, których przychody netto w 2010 roku przekroczą 4784 400 zł, od stycznia 2011 będą musiały prowadzić księgi rachunkowe. Obecny limit prowadzenia ksiąg rachunkowych wynosi 1,2 mln euro i przelicza się go po średnim kursie NBP z 30 września (kurs z 30 września 2010 r. – 3,9870 zł/euro). Osoby fizyczne, spółki cywilne i jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie prowadzące w 2010 roku księgę podatkową, powinny z limitem porównywać przychody w rozumieniu ustawy o PIT. Stanowisko takie potwierdzają również organy podatkowe w swoich interpretacjach. W przypadku kiedy przedsiębiorca otwiera księgi rachunkowe po raz pierwszy, z powodu przekroczenia limitu przychodów w 2010 roku, musi je otworzyć najpóźniej do 15 stycznia 2011 roku.
Źródło: Gazeta Prawna, 13 października 2010 r.
Data publikacji: 13 października 2010 r.

Faktura przyjdzie e-mailem lub faksem

Od 1 stycznia 2011 r. fakturę będzie można przesłać w pliku PDF e-mailem lub faksem.
Długo oczekiwany przez przedsiębiorców projekt Ministerstwa Finansów zakłada, że tych dokumentów nie trzeba będzie zabezpieczać podpisem elektronicznym. Resort proponuje także, by faktury wystawione w formie elektronicznej można było korygować, wystawiając dokument papierowy. Fakturę papierową będzie zaś można skorygować e-fakturą.
Źródło: Gazeta Prawna, 11 października 2010 r.
Data publikacji: 11 października 2010 r.

Mąż odliczy od podatku składki na ubezpieczenie opłacane za żonę

Jeżeli żona podatnika pozostaje z nim we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracuje przy prowadzeniu działalności, to opłacone przez podatnika składki na ubezpieczenie zdrowotne żony podlegają odliczeniu od podatku podatnika.
Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 września 2010 r. (nr IBPBI/1/415-695/10/BK).
Źródło: Gazeta Prawna, 4 października 2010 r.
Data publikacji: 4 października 2010 r.

Przy wycofaniu auta z firmy i jego darowiźnie nie powstaje przychód

Podatnik od transakcji wycofania samochodu z firmy i przekazania go w formie darowizny nie zapłaci PIT, bowiem nie osiągnął przychodu.
Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 15 września 2010 r. (nr IBPBI/1/415-713/10/AP).
Źródło: Gazeta Prawna, 4 października 2010 r.
Data publikacji: 4 października 2010 r.

Praktyki zawodowe kandydatów na doradcę podatkowego

Kandydaci na doradców podatkowych, po zdaniu z wynikiem pozytywnym egzaminu, chcąc uzyskać wpis na listę doradców podatkowych, mają obowiązek odbyć dwuletnią praktykę zawodową w organach podatkowych i podmiotach świadczących usługi doradztwa podatkowego.
Szczegółowe warunki odbywania praktyki zawodowej przez kandydatów na doradców podatkowych oraz rodzaje zatrudnienia traktowane na równi z tą praktyką określa projekt rozporządzenia opublikowany na stronie internetowej Ministerstwa Finansów. Łączny czas odbywania praktyk w organach podatkowych został skrócony z 12 do 6 miesięcy (po 2 miesiące kolejno w urzędzie skarbowym, izbie skarbowej i w urzędzie kontroli skarbowej). Wydłużono natomiast do 18 miesięcy obowiązkową praktykę u doradców podatkowych lub w spółkach doradztwa podatkowego. Praktyka odbywana będzie w wymiarze 8 godzin tygodniowo, a nie jak dotychczas raz w tygodniu w wymiarze 8 godzin.
Termin rozpoczęcia praktyki w urzędach podatkowych wyznaczany jest przez Ministra Finansów na wniosek kandydata złożony nie później niż w terminie 75 dni od dnia uzyskania pozytywnego wyniku z egzaminu na doradcę podatkowego. Rozpoczęcie praktyki powinno nastąpić nie później niż w okresie 3 miesięcy od daty zdania egzaminu. Natomiast o rozpoczęciu i miejscu praktyk w podmiotach świadczących doradztwo podatkowe decydować będzie Przewodniczący Krajowej Rady Doradców Podatkowych, po zasięgnięciu opinii zarządu właściwego regionalnego oddziału Izby Doradców Podatkowych, w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia otrzymania wniosku kandydata w tym przedmiocie. Wniosek ten powinien zostać złożony najpóźniej 45 dni przed zakończeniem praktyki w urzędzie kontroli skarbowej.
Szczegółowe warunki odbywania praktyki kandydat ustalał będzie w porozumieniu z odpowiednio – naczelnikiem urzędu skarbowego, dyrektorem izby skarbowej albo dyrektorem urzędu kontroli skarbowej. Przepisy dotyczące warunków odbywania praktyk w organach podatkowych stosuje się odpowiednio do praktyk w podmiotach doradztwa podatkowego.
Na równi z praktyką traktowane będzie zatrudnienie przez okres co najmniej dwóch lat w urzędzie lub izbie skarbowej, urzędzie kontroli skarbowej, urzędzie lub izbie celnej Ministerstwie Finansów, samorządowych służbach finansowych lub samorządowym kolegium odwoławczym, jeżeli do obowiązków kandydata należało stosowanie przepisów prawa podatkowego.
Z praktyki zwolnieni będą także kandydaci, którzy przez okres co najmniej dwóch lat pracowali w podmiotach uprawnionych do wykonywania doradztwa podatkowego, jako biegły rewident, prokurator, radca prawny lub sędzia, na stanowisku, na którym wykonywanie czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych wiąże się z koniecznością posiadania certyfikatu księgowego lub na stanowisku uprawniającym do przeprowadzenia lustracji w rozumieniu przepisów prawa spółdzielczego, na stanowisku głównego księgowego w podmiotach obowiązanych do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Na równi z odbyciem praktyki traktowane jest także czteroletnie zatrudnienie na stanowisku skarbnika gminy, pięcioletnie zatrudnienie w charakterze nauczyciela akademickiego zajmującego się dziedzinami, w których zakres wchodzi prawo podatkowe, a także wykonywanie zawodu adwokata przez okres co najmniej dwóch lat.
Opracowanie: Jolanta Mazur RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl stan z dnia 28 września 2010 r.
Data publikacji: 28 września 2010 r.

Nowe stawki podatku VAT

Z uwagi na pogarszający się stan finansów publicznych i stwierdzony deficyt strukturalny, tymczasowo tj. do 31 grudnia 2013 r. podwyższeniu o 1 proc. ulegną wszystkie stawki VAT. Aby jednak ograniczyć negatywny wpływ wzrostu stawek podatku na sytuacje najuboższych, obniżeniu ulegnie stawka na podstawowe produkty żywnościowe.
20 września Ministerstwo Finansów zaprezentowało zmiany do ustawy o podatku od towarów i usług w ramach tzw. projektu ustawy okołobudżetowej. Projekt wprowadza najistotniejszą zmianę, jaką jest tymczasowe (na 3 lata, tj. do 31 grudnia 2013 r.) podwyższenie wszystkich stawek VAT o 1 proc., tj. z 22 proc. na 23 proc. i z 7 proc. na 8 proc.
Wyższa stawka podatku VAT nie dotyczy jednak wprowadzonego w projekcie ustawy katalogu towarów objętych preferencyjną stawką w wysokości 5 proc. Tą najniższą stawką objęte będą niektóre towary, które obecnie, ale tylko do dnia 31 grudnia 2010 r., tj. do czasu wygaśnięcia derogacji uzyskanej przez Polskę – korzystają ze stawek obniżonych do 3 proc. i 0 proc. (dotyczy to nieprzetworzonej żywności oraz książek i czasopism specjalistycznych). Obniżoną do 5 proc.stawką podatku objęte będą także podstawowe produkty żywnościowe takie jak: chleb, nabiał, przetwory mięsne, produkty zbożowe (mąka, kasza, makaron) oraz soki, obecnie opodatkowane wg stawki 7 proc. Obniżenie stawki na podstawowe produkty żywnościowe ma uchronić mniej zamożną część społeczeństwa, dla której wydatki na żywność stanowią istotny element budżetu domowego.
W związku z okresową podwyżką stawek VAT niezbędne jest dostosowanie stawki zryczałtowanego zwrotu podatku dla rolników ryczałtowych dokonujących dostawy produktów rolnych, o której mowa w art. 115 ust. 1 i 2 ustawy o VAT. Stawka ta w okresie przejściowym (tj. do 31 grudnia 2013 r.) ma być podniesiona do 7 proc.
Urealnieniu ma również ulec stawka ryczałtowa, przewidziana w art. 114 ust. 1 ustawy o VAT dla podatników świadczących usługi taksówek osobowych, którzy wybrali opodatkowanie tych usług w formie ryczałtu. Proponuje się zatem podwyższenie tej stawki do 4 proc. (obecnie stawka wynosi 3 proc.).
Opracował: Michał Malinowski, RPE WKP
Źródło: www.mofnet.pl, stan z dnia 22 września 2010 r.
Data publikacji: 23 września 2010 r.

Kody kreskowe pomogą w inwentaryzacji składników majątku

Inwentaryzacja towarów może się odbyć poprzez skanowanie kodów kreskowych, które umożliwi szybkie zliczenie towarów oraz sporządzenie protokołu.
Przed sporządzeniem sprawozdania finansowego firmy muszą przeprowadzić inwentaryzację składników majątku. Mogą przy tym korzystać z uproszczeń, które są zgodne z ustawą z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). Spis z natury musi być ujęty w formie protokołu. Ustawa o rachunkowości reguluje jedynie zasadnicze kwestie dotyczące terminów, metod oraz częstotliwości inwentaryzacji. Do inwentaryzacji można wykorzystać kody kreskowe, w których zapisana jest pełna informacja o towarze. Przeprowadzając inwentaryzację, można zeskanować oznaczenia za pomocą mobilnych terminali. Umożliwia to szybkie i równocześnie dokładne liczenie towarów, zbieranie danych, przechowywanie ich w pamięci, obróbkę, analizę oraz tworzenie raportów. Informacje przesyłane są do komputera, gdzie przeprowadzane są następne etapy procedur inwentaryzacyjnych. Na koniec zostaje wygenerowany raport. Na jego podstawie możliwe jest sprawne i precyzyjne ustalenie rzeczywistego stanu inwentaryzowanych aktywów na oznaczony dzień, porównanie ze stanem księgowym, rozliczenie występujących różnic i doprowadzenie stanu księgowego do stanu rzeczywistego.
Źródło: Gazeta Prawna, 23 września 2010 r.
Data publikacji: 23 września 2010 r.

Trzech Króli będzie dniem wolnym

Trzy z czterech klubów parlamentarnych (PO, PiS i PSL) zgadzają się na to, by 6 stycznia, czyli święto Trzech Króli, był dniem wolnym od pracy. Pracodawcy konsekwentnie krytykują ten projekt.
Taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji Kodeksu pracy i niektórych innych ustaw. Wszystko wskazuje na to, że posłowie uchwalą go na rozpoczynającym się dziś posiedzeniu Sejmu. W efekcie pracownicy zyskają dodatkowy (już trzynasty) dzień świąteczny w roku. Stracą jednak inny przywilej. Jeśli którekolwiek święto wypadnie w sobotę lub inny dzień wolny od pracy, firma nie będzie już musiała w zamian oddawać pracownikom dnia wolnego w innym terminie (tak jak obecnie). Przepis ten będzie miał zastosowanie już pierwszego dnia obowiązywania ustawy, bo 1 stycznia 2011 r. wypada w sobotę.
Organizacje pracodawców po raz kolejny protestują przeciwko temu projektowi. – Zdecydowanie sprzeciwiamy się ustanowieniu dnia wolnego od pracy w Święto Trzech Króli. W sytuacji słabego wzrostu gospodarczego i ogromnego deficytu finansów publicznych wprowadzanie rozwiązań ograniczających działalność gospodarczą i wpływy budżetowe jest szkodliwe – czytamy w oświadczeniu Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych Lewiatan.
Lewiatan zdecydowanie negatywnie ocenia projekt przede wszystkim ze względu na skutki ekonomiczne dla polskich przedsiębiorstw. Uważamy, że w obecnych warunkach nie możemy pozwolić sobie na ograniczanie czasu pracy i zmniejszanie konkurencyjności naszej gospodarki. Dlatego, kierując się względami rynkowymi apelujemy do Posłów o odrzucenie przepisu wprowadzającego kolejny dzień świąteczny.
Autorzy opinii przypominają też, że w zdecydowanej większości krajów europejskich (19 z 27) Dzień Trzech Króli nie jest wolny od pracy.
Krzysztof Sobczak
Artykuł pochodzi z serwisu: http://www.LEX.pl
Data publikacji: 22 września 2010 r.

Niższa stawka podatku od nieruchomości dla zakładów opieki zdrowotnej

Preferencyjną stawką podatku od nieruchomości objęte mają być wszystkie pomieszczenia w budynkach zakładów opieki zdrowotnej związane z prowadzoną przez nie działalnością w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych a nie tylko te, w których świadczone są bezpośrednio usługi lecznicze.
Takie rozwiązanie przewiduje projekt ustawy nowelizującej ustawę o podatkach i opłatach lokalnych, którym zajmować się będą posłowie na najbliższym posiedzeniu Sejmu. W obecnym stanie prawnym niższe stawki przewidziane są dla budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych. Tak ogólne sformułowanie stwarza problemy ze wskazaniem konkretnych pomieszczeń w szpitalach, sanatoriach, czy innych zakładach opieki zdrowotnej, które objęte byłyby preferencyjną stawką podatku od nieruchomości.
Zgodnie z przyjętą linię orzecznictwa i stanowiskiem Ministerstwa Finansów z dnia 3 października 2010 r., PL-833-106/AP/07/663 prezentującym pogląd, że dla zastosowania niższej stawki musi zachodzić bezpośredni związek danego pomieszczenia budynku z udzielanym świadczeniem zdrowotnym, nie ma możliwości zastosowania takiej stawki do pomieszczeń administracyjnych, gospodarczych, socjalnych, lub zajętych na bazę noclegową, mimo że pomieszczenia te są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej. Podatek od tych pomieszczeń powinien być wyliczany w oparciu o najwyższą stawkę przewidzianą dla budynków zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.
Projektowana zmiana umożliwi korzystanie z preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości w odniesieniu do wszystkich pomieszczeń w zakładach opieki zdrowotnej, także tych, które w sposób pośredni służą działalności gospodarczej w zakresie ochrony zdrowia.
Opracowanie: Jolanta Mazur RPE WKP
Źródło: www.sejm.gov.pl stan z dnia 21 września 2010 r.
Data publikacji: 21 września 2010 r.

Trzeba wybrać rewidenta

Wybór biegłego rewidenta powinien zostać przeprowadzony w takim terminie, aby mógł on uczestniczyć w inwentaryzacji znaczących składników majątkowych.
Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, których sprawozdania za 2010 rok zostaną poddane badaniu po raz pierwszy, powinny szukać już podmiotu, który przeprowadzi czynności w tym zakresie. Wynika to z faktu, że biegły musi mieć możliwość uczestniczenia w inwentaryzacji znaczących składników majątkowych. Inwentaryzację można rozpocząć już z końcem września. Badaniu podlegają sprawozdania takich spółek z o.o., które w poprzedzającym roku obrotowym, za który sporządzono sprawozdanie finansowe, spełniły dwa spośród warunków dotyczących: zatrudnienia, sumy aktywów i przychodów netto. Wyboru biegłego rewidenta dokonuje organ zatwierdzający sprawozdanie finansowe, tj. wspólnicy, chyba że statut, umowa lub inne wiążące jednostkę przepisy prawa stanowią inaczej. Zarząd jednostki nie może dokonać takiego wyboru. Taki zakaz wynika z art. 66 ust. 4 ustawy o rachunkowości (tekst jedn. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.). Wybór podmiotu uprawnionego wymaga formy pisemnej, tj. uchwały. Umowa zawarta między biegłym rewidentem a zarządem w zakresie badania sprawozdania bez uchwały organów uprawnionych jest nieważna.
Źródło: Gazeta Prawna, 15 września 2010 r.
Data publikacji: 15 września 2010 r.

Za pracę wolontariusza może być podatek

Organizacja, która wykorzystuje pracę wolontariusza do zadań innych niż społecznie pożyteczne, będzie musiała rozpoznać przychód z nieodpłatnych świadczeń.
Fundacje, stowarzyszenia i inne podmioty działające w sferze zadań społecznie użytecznych podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Z podatku zwolnione są podmioty, które są wpisane do KRS jako organizacje pożytku publicznego. Zwolnienie to obejmuje działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej. W efekcie tego zwolnienia podmioty, które wykonują taką działalność, nie płacą podatku dochodowego z tytułu pracy wykonanej nieodpłatnie na ich rzecz przez wolontariuszy. Określa to art. 12 ust. 4 pkt 16 ustawy o CIT. Możliwość skorzystania z tego zwolnienie zależy jednak od spełnienia określonych warunków. Treścią pracy wolontariuszy nie może być prowadzenie zwykłej działalności gospodarczej danego podmiotu, a wolontariusz musi realizować zadania określone w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Do zadań tych należy np. pomoc ofiarom powodzi i innych klęsk żywiołowych, ratownictwo, wychowanie i oświata, ochrona zwierząt i przyrody, pomoc niepełnosprawnym i inne. Jeśli wolontariusz otrzymałby od fundacji zadanie inne niż wymienione w tej ustawie, albo gdy zlecone zadanie wprost było związane z prowadzeniem działalności gospodarczej, wtedy fundacja taka nie mogłaby korzystać ze zwolnienia z podatku.
Źródło: Gazeta Prawna, 14 września 2010 r.
Data publikacji: 14 września 2010 r.

Dostawę złomu rozliczy nabywca

Obrót surowcami wtórnymi, czyli złomem, będzie podlegał opodatkowaniu na nowych zasadach. Ministerstwo Finansów określiło je w projekcie nowelizacji ustawy o VAT.
Zmiana polega na przesunięciu obowiązku podatkowego rozliczenia VAT z tytułu dostawy złomu ze sprzedawcy na nabywcę. Nabywcom i usługobiorcom przysługiwałoby prawo do odliczenia VAT jako podatku naliczonego na ogólnych zasadach, który z tytułu dokonania na ich rzecz dostawy lub świadczenia usług byłby u nich podatkiem należnym. Zaproponowana zmiana jest zgodna z prawem wspólnotowym. Rozwiązanie to ma na celu zapobieganie oszustwom podatkowym związanym z handlem złomem.
Źródło: Gazeta Prawna, 13 września 2010 r.
Data publikacji: 13 września 2010 r.

Klub sportowy nie płaci CIT, gdy realizuje cele statutowe

Dochody klubu sportowego z biletów, organizacji zawodów, darowizn, które zostaną przeznaczone na działalność sportową lub szkolenia, są wolne od podatku.

Klub sportowy może być prowadzony w formie spółki prawa handlowego (sportowa spółka akcyjna) lub stowarzyszenia kultury fizycznej. Forma prawna, w jakiej działa klub, ma znaczenie dla stosowania odpowiednich przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.). Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT wolne od podatku są dochody podatników, których statutowym celem jest działalność w zakresie kultury fizycznej i sportu. Zwolnienie to nie odnosi się do podmiotów prowadzonych w formie spółki prawa handlowego. Przepis będzie więc dotyczył wyłącznie dochodów klubów sportowych działających np. w formie stowarzyszenia. To wyłączenie określa art. 17 ust. 1c ustawy o CIT. Aby dochód podlegał zwolnieniu, zarządca klubu musi przeznaczyć i wydać dochód (niezależnie od terminu) na realizację zadań z zakresu swojej statutowej działalności sportowej. Zwolnieniu podlegać będzie każdy dochód osiągany przez klub sportowy niezależnie od źródła jego pochodzenia. Mogą to być więc środki zarówno z darowizn na rzecz klubu, sprzedaży biletów lub praw do transmisji telewizyjnych lub radiowych, wygrane w turniejach, a także dochody z transferów zawodników.

Źródło: Gazeta Prawna, 27 sierpnia 2010 r.

Data publikacji: 27 sierpnia 2010 r.

Skutki przekazania materiałów reklamowych

Kosztami podatkowymi będą wyłącznie wydatki na zakup materiałów reklamowych z logo firmy, przekazanych podczas ogólnodostępnych imprez. Natomiast wydatki na materiały wręczane na indywidualnych spotkaniach z klientami są kosztami reprezentacji.
Tak wynika z interpretacji indywidualnej Izby Skarbowej w Warszawie z 8 lipca 2010 r. (IPPB5/423-249/10-4/PS).
Źródło: Rzeczpospolita, 26 sierpnia 2010 r.
Data publikacji: 26 sierpnia 2010 r.

Kiedy rolnik poprowadzi księgi rachunkowe

Jeśli przychody podatnika prowadzącego działy specjalne produkcji rolnej przekroczyły 1,2 mln euro, jest on zobowiązany do prowadzenia ksiąg rachunkowych.
Izba Skarbowa w Warszawie rozstrzygnęła, kiedy podatnik prowadzący działy specjalne produkcji rolnej będzie musiał prowadzić księgi rachunkowe. Stołeczna izba przypomniała, że obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych zależy od formy prawnej jednostki lub wielkości osiąganych przychodów, nie zaś od przedmiotu działalności i sposobu opodatkowania.
Jeżeli więc przychody netto osób fizycznych prowadzących działy specjalne produkcji rolnej przekroczą 1,2 mln euro – osoby te zobowiązane są do stosowania przepisów ustawy o rachunkowości i założenia ksiąg rachunkowych od nowego roku podatkowego, następującego po roku, w którym ich przychód uzyskany z prowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej przekroczył ustawowy limit.
Interpretacja indywidualna dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 sierpnia 2010 r. (nr IPPB1/415-592/10-2/EC)
Źródło: Gazeta Prawna, 16 sierpnia 2010 r.
Data publikacji: 16 sierpnia 2010 r.

Będzie trudno o 1%

Organizacje pożytku publicznego (OPP), które będą chciały otrzymać 1% z PIT za 2010 rok, będą musiały się o to postarać bardziej niż dotychczas.
Chodzi przede wszystkim o zapamiętanie kilku dat do wypełnienia pewnych obowiązków, aby fiskus mógł przekazać pieniądze pochodzące od podatników. Takie zmiany przewiduje nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz niektórych innych ustaw, która wejdzie w życie 1 września. Nowe regulacje uszczegółowiają i doprecyzowują wymogi formalne dla OPP ubiegających się o środki z 1% podatku. Eksperci podatkowi twierdzą, że z jednej strony zwiększa to nieco zakres obowiązków dla OPP, ale z drugiej strony wprowadza pewne gwarancje odnośnie do prawidłowości wykorzystania środków (np. przez uzależnienie prawa do środków z 1% od dopełnienia obowiązku przedłożenia w wymaganym terminie sprawozdania merytorycznego z działalności oraz sprawozdania finansowego OPP, co może przyczynić się do ograniczenia ewentualnych nadużyć). Według ekspertów nowe obostrzenia mogą potencjalnie uderzyć w mniejsze organizacje, które nie poradzą sobie z nowymi wymogami.
Źródło: Gazeta Prawna, 12 sierpnia 2010 r.
Data publikacji: 12 sierpnia 2010 r.

Za opóźniony podatek wyższe odsetki

Zwiększenie stawki odsetek za zwłokę oraz wprowadzenie dolnej granicy stawki odsetek przewiduje nowelizacja Ordynacji podatkowej, którą przyjęli posłowie.

Jeszcze w tym roku wzrośnie stawka odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych. Sejm uchwalił rządową nowelizację Ordynacji podatkowej, która zwiększa dolegliwości finansowe dla podatników, którzy nie wykonują terminowo swoich zobowiązań podatkowych. Po zmianach stawka będzie stanowiła sumę 200% podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego (tyle wynosi obecna stawka) i 2%, przy czym dolna granica stawki odsetek nie będzie mogła być niższa niż 8%. Zmiana ma dyscyplinować podatników do regulowania w pierwszej kolejności należności publicznoprawnych. Nowelizacja reguluje ponadto tryb składania korekty i wniosku o zwrot VAT przez wspólników po rozwiązaniu spółki cywilnej, co stanowi wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego (sygn. akt P 80/08). Wprowadza też zmiany w zasadach udzielania ulg w spłacie zobowiązań podatkowych stanowiących pomoc publiczną.

Źródło: Gazeta Prawna, 9 sierpnia 2010 r.

Chcesz skorzystać na VAT, kup auto w tym roku

Od przyszłego roku zmienią się zasady odliczania VAT od aut i paliwa. Kupując samochód, będzie można odliczyć 60% VAT, nie więcej niż 6 tys. zł.

Podatnicy VAT mogą w całości odliczać podatek naliczony przy zakupie samochodów z kratką oraz paliwa do nich. To skutek wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie polskiej spółki Magoora (C-414/07). Od 2011 roku takiej preferencji już nie będzie. Od zakupu aut – również tych z kratką – będzie można odliczyć podatek do 60% kwoty na fakturze, nie więcej niż 6 tys. zł. Z kolei podatku od zakupu paliwa odliczyć nie będzie można w ogóle. Takie regulacje zawierają założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o VAT oraz ustawy o transporcie drogowym. Ograniczenia w odliczeniu VAT dotyczące aut miałyby obowiązywać do 31 grudnia 2012 r. Eksperci radzą: jeśli chcesz odliczyć cały VAT, kup samochód przed 31 grudnia 2010 r.

Źródło: Gazeta Prawna, 9 sierpnia 2010 r.

Doradcy podatkowi z większymi kompetencjami

7 sierpnia wchodzi w życie nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym. Doradcy będą mogli zajmować się sprawami celnymi i egzekucji administracyjnej.
Nowelizacja ustawy o doradztwie podatkowym otwiera nowy rozdział w świadczeniu usług tej grupy zawodowej. Od soboty doradcy podatkowi mogą bronić podatników w sprawach celnych oraz egzekucji administracyjnej. Za sprawą wzmocnienia tajemnicy doradcy podatkowego zwiększy się też ochrona klientów. Doradcę z tajemnicy będzie mógł zwolnić jedynie sąd, a nie jak dotąd prokurator. Nowela pozwala też doradcom zatrudnić się w firmie lub prowadzić działalność gospodarczą. Ważną zmianą jest możliwość udzielania dalszych pełnomocnictw innym doradcom, radcom prawnym i adwokatom.
Źródło: Gazeta Prawna, 6 sierpnia 2010 r.
Data publikacji: 6 sierpnia 2010 r.