Firma zażąda badania trzeźwości pracownika

Od 1 lipca pracodawcy mogą zmuszać pracowników do poddania się badaniom trzeźwości przeprowadzanym przez policję lub straż miejską.

Takie zmiany wynikają z nowelizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Do tej pory badania takie można było wykonać tylko na żądanie podwładnego. Nowe przepisy nie określiły jednak precyzyjnie, kto ma zlecać takie badania, kto za nie płaci i kiedy pracodawca otrzyma ich wyniki. Może to powodować, że wprowadzone rozwiązanie będzie rzadko wykorzystywane w praktyce. Tym samym pracodawcy nie będą mieć twardej podstawy do ukarania pracowników nadużywających alkoholu (z karą pieniężną i wypowiedzeniem dyscyplinarnym włącznie). Wszystko wskazuje też na to, że nadal nie będą mogli zmuszać pracowników do poddania się badaniu na zawartość narkotyków. Nad doprecyzowaniem przepisów już pracuje Ministerstwo Zdrowia.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, Arkadiusz Sobczyk, 21 lipca 2011 r.

Data publikacji: 21 lipca 2011 r.

VAT: Wszystkie surowce wtórne rozliczane jak złom

Ustawa o VAT przewiduje szczególne reguły opodatkowania obrotu złomem. Teraz będą one miały zastosowanie także do dostawy zużytych akumulatorów, odpadów szklanych, gumowych czy z tworzyw sztucznych.
VAT od sprzedaży złomu jest od 1 kwietnia 2011 rozliczany przy zastosowaniu mechanizmu odwróconego poboru (reverse charge). W świetle bowiem art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, podatnikiem jest nabywca złomu, jeżeli spełnione są łącznie dwa warunki: dokonującym jego dostawy jest podatnik prowadzący działalność gospodarczą niekorzystający ze zwolnienia podmiotowego od VAT, a dostawa nie jest objęta zwolnieniem dla towarów używanych. Jednocześnie ustawa o VAT nie zawierała dotąd definicji złomu, co było powodem licznych wątpliwości. Od 1 lipca 2011 te zasady (rozliczania podatku przez nabywcę) rozszerzono na wszystkie odpady i surowce wtórne. Zgodnie bowiem z nowym brzmieniem art. 17 ust. 1 pkt 7, reguła rozliczania podatku należnego przez nabywcę ma zastosowanie do dostaw towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy. Teraz będą one miały zastosowanie także do dostawy zużytych akumulatorów, odpadów szklanych, gumowych czy z tworzyw sztucznych.
Źródło: Rzeczpospolita, 30 czerwca 2011 r.
Data publikacji: 30 czerwca 2011 r.

Wybrano urzędy skarbowe przyjazne przedsiębiorcom

W tym roku, po raz dziewiąty, rozstrzygnięto konkurs organizowany przez Business Centre Club przy współudziale Ministerstwa Finansów.

Celem konkursu, tak jak w poprzednich edycjach, było promowanie wysokich standardów obsługi klienta oraz tworzenie między administracją skarbową a przedsiębiorcą relacji charakteryzujących się wzajemną życzliwością i profesjonalizmem. Inicjatywa zorganizowania konkursu powstała przed dziewięcioma laty. Porozumienie w tej sprawie zostało podpisane 28 lutego 2002 r. pomiędzy Ministerstwem Finansów oraz Business Centre Club.

W tegorocznej edycji tytuł „Urzędu Skarbowego Przyjaznego Przedsiębiorcy” otrzymało 61 urzędów, wskazanych przez przedsiębiorców. Ocenie podlegały jakość obsługi podatnika przez urząd, łatwość komunikacji oraz kompetencje pracowników. Podobnie, jak w latach ubiegłych, Urzędy Skarbowe oceniane były na podstawie sumy punktów przyznanych przez przedsiębiorców w wypełnionej ankiecie konkursowej. Ankiety oceniające urzędy były przesyłane do Kanclerzy Lóż Regionalnych BCC, którzy koordynowali konkurs na szczeblu regionalnym. W tym roku na konkurs wpłynęło ponad 15 tysięcy ankiet.

Wyróżnione urzędy skarbowe otrzymały tytuł „Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy – 2011”. Prawo używania tytułu przysługuje przez rok, tj. do czasu rozstrzygnięcia następnej edycji konkursu. Dyplomy przedstawicielom najlepszych Urzędów wręczali: Maciej Grelowski, przewodniczący Rady Głównej BCC i Andrzej Parafianowicz, wiceminister finansów, generalny inspektor kontroli skarbowej. W województwie śląskim tytuł Laureata 2011 otrzymali: II US Częstochowa, US Lubliniec, II US Bielsko Biała, I US Sosnowiec.

Źródło: www.bcc.org.pl, stan z dnia 21 czerwca 2011 r.
Data publikacji: 22 czerwca 2011 r.

Ministerstwo Finansów dostosowuje przepisy wykonawcze do czerwcowej nowelizacji ustawy o VAT

Nowy wzór zgłoszenia (VAT-R), zwolnienie z obowiązku ustanowienia przedstawiciela podatkowego oraz zwolnienie z obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego to najważniejsze zmiany w przepisach wykonawczych do ustawy o VAT jakie przygotowało Ministerstwo Finansów w związku z uchwaloną w czerwcu nowelizacją.
Liczne zmiany jakie w ustawie o VAT wprowadza uchwalona 9 czerwca nowelizacja (druk sejmowy nr 4201) spowodowały konieczność przedstawienia przez resort finansów stosownych zmian przepisów wykonawczych. Tym samym, zmienione przepisy ustawowe oraz przepisy wykonawcze mają być zgodne z regulacją wspólnotową w zakresie usystematyzowania pojęć siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej oraz stałego miejsca zamieszkania.
Nowy wzór zgłoszenia (VAT-R)
Nowy wzór zgłoszenia (VAT-R) został oparty na dotychczasowym wzorze zgłoszenia rejestracyjnego określonym na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 16 lutego 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wzorów dokumentów związanych z rejestracją podatników w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 44, poz. 229). We wzorze tym zostały wprowadzone następujące zmiany:
1. w części Miejsce składania nadano nowe brzmienie pkt 3: „Podmioty nieposiadające siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju składają zgłoszenie rejestracyjne do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa Śródmieście.”,
2. w części A. w pkt 6 wyrazy „posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania” zastąpiono wyrazami „siedzibę działalności gospodarczej”,
3. w części B.3. w pkt 25 wyrazy „siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności lub miejsce zamieszkania” zastąpiono wyrazami „siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej” oraz w odnośniku do tej części 1) wyrazy „siedziby, stałego miejsca prowadzenia działalności lub miejsca zamieszkania” zastąpiono wyrazami „siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej”,
4. w części C.1 w pkt 28 wyrazy „siedzibę lub miejsce stałego zamieszkania” zastąpiono wyrazami „siedzibę działalności gospodarczej”,
5. w części C.3. w pkt 60 dodano odnośnik 3) w brzmieniu: „W przypadku podmiotów, które wybierają opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów przez złożenie pisemnego oświadczenia o takim wyborze, zaznaczenie tego kwadratu jest równoznaczne ze złożeniem takiego oświadczenia”. Zmiana ta ma na celu zmniejszenie obowiązków administracyjnych związanych ze składaniem naczelnikowi urzędu skarbowego dodatkowo pisemnego oświadczenia o wyborze opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów. Zmiana wzoru formularza VAT-R rodzi jednocześnie konieczność wyłączenia podatników nieposiadających siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju z możliwości stosowania przez nich do końca roku wzoru (VAT-R(9).
Zwolnienie z obowiązku ustanowienia przedstawiciela podatkowego
Przedstawiony przez resort finansów projekt nowego rozporządzenia w sprawie przypadków, w których nie ma konieczności ustanawiania przedstawiciela podatkowego zakłada, że z obowiązku ustanowienia przedstawiciela podatkowego zwolnieni będą podatnicy wykonujący czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będący podmiotami posiadającymi siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Zwolnienie z obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego
Ministerstwo zaproponowało także zwolnienie z obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego podmiotów świadczących na terytorium Polski wyłącznie usługi międzynarodowego okazjonalnego przewozu drogowego osób. Zwolnione z obowiązku rejestracyjnego podmioty będą jednak musiały skorzystać ze szczególnej procedury przewidzianej rozdziałem 7a dodanym do ustawy o VAT.
Warunki stosowania zerowej stawki podatku przez niektóre organy i instytucje
Instytucje lub organy Unii Europejskiej, organizacje międzynarodowe, siły zbrojne NATO, misje dyplomatyczne i konsularne posiadające siedzibę lub przedstawicielstwo poza terytorium kraju będą mogły skorzystać z preferencyjnej stawki podatku 0 proc. przy zakupie towarów i usług w kraju, gdy dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi posiada wypełnione, odpowiednio dla potrzeb podatku, świadectwo potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium, którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), wskazanych w przekazanym dokumencie. Świadectwo nie będzie musiało być jednak potwierdzone, gdy towary lub usługi nabywane przez określone podmioty przeznaczone będą do celów służbowych. Jednakże w takiej sytuacji ww. podmioty wraz z dokumentami, tj. świadectwem, zamówieniem dotyczącym towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), przekażą sprzedawcy towarów lub usług kopię pisma zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na terytorium, którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.
Resort finansów planuje, że wszystkie przedstawione zmiany wejdą w życie na dzień 1 lipca 2011 r., tj. z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym.
Opracował: Michał Malinowski, RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 21 czerwca 2011 r.
Data publikacji: 21 czerwca 2011 r.

Kontrahenci muszą się zgodzić na e-faktury

Zapewnienie bezpieczeństwa przesyłania faktur drogą elektroniczną wymaga, by odbiorca faktur zgodził się na zastosowanie tej procedury.
Ustawa o rachunkowości określa wymogi, jakie powinien spełniać dowód księgowy, aby stał się podstawą do ujęcia w księgach rachunkowych. W przypadku faktur przesyłanych drogą elektroniczną, aby mogły zostać potraktowane jako dokumenty księgowe, powinny być zgodne z wymogami określonymi w przepisach podatkowych. Zasady te określają przepisy dotyczące VAT. Przesyłanie faktur drogą elektroniczną wiąże się ściśle z zagadnieniem autentyczności jej pochodzenia (przez kogo została wystawiona) oraz integralności treści (brak możliwości zmiany treści). W celu zapewnienia warunków bezpieczeństwa uzyskiwanych w tej formie dokumentów w przepisach podatkowych wprowadzono obowiązek uprzedniego uzyskania od odbiorcy faktury zgody na zastosowanie takiej procedury. Aby jednak odbiorca faktury mógł z pełną świadomością wyrazić zgodę się na otrzymywanie faktur w drodze elektronicznej, powinien najpierw uzyskać od jej wystawcy oświadczenie, że stosowana przez niego procedura spełnia wymogi odnośnie do zapewnienia autentyczności i integralności tych faktur. Złożenie takiego oświadczenia przez wystawcę faktury nie wynika z przepisów prawa, aczkolwiek jest uzasadnione praktycznym rozumieniem współpracy pomiędzy zainteresowanymi firmami.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 21 czerwca 2011 r.
Data publikacji: 21 czerwca 2011 r.

Bilet na pływalnię i kort z niższą stawką VAT

Usługi udostępniania obiektów sportowych są obciążone 8% stawką VAT.
Potwierdził to Minister Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską. Jak czytamy w odpowiedzi na interpelację poselską, usługi związane z działalnością obiektów sportowych nieobjęte zwolnieniem są co do zasady opodatkowane 8% stawką. Mówi o tym załącznik nr 3 do ustawy o VAT. Według niego są to: usługi w zakresie wstępu na imprezy sportowe, pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu, działalność obiektów sportowych sklasyfikowana w grupowaniu 93.11.10.0 PKWiU – na podstawie rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.). Jak podkreślono w odpowiedzi na interpelację, w grupowaniu tym sklasyfikowane są przykładowo usługi udostępniania obiektu sportowego, np. basenu, kortu tenisowego, hali sportowej, na zasadzie wykupienia wstępu (poprzez zakup karnetu, biletu wstępu, itp.), w celu wykorzystania go zgodnie z charakterem obiektu. W załączniku wymienione są też m.in. usługi związane z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki i sale taneczne.
Źródło: Rzeczpospolita, 14 czerwca 2011 r.
Data publikacji: 14 czerwca 2011 r.

Pracownik dostanie druk ZUS RMUA raz na rok

Zaświadczenie o opłaconych składkach czyli druk ZUS RMUA będzie wydawany pracownikom raz na rok, lub na ich wniosek nie częściej niż raz na miesiąc.
Natomiast zaległy urlop będzie trzeba wykorzystać do końca lipca. Tak wynika z projektu ustawy o redukcji obowiązków informacyjnych oraz o ograniczaniu barier administracyjnych dla obywateli i przedsiębiorców, który został przyjęty przez rząd. Oprócz powyższych propozycji wynika z niego, że należności ZUS i płatników będą się przedawniały po 5 latach, a nie jak w chwili obecnej po 10 latach. Gdyby proponowana zmiana weszła w życie, okres przedawnienia składek byłby taki sam jak obecnie obowiązujące przedawnienie podatków – 5 lat. Projekt przewiduje ponadto, że pracodawcy będą mogli przechowywać dokumentację pracowniczą na informatycznych nośnikach danych.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, Łukasz Guza, 8 czerwca 2011 r.
Data publikacji: 8 czerwca 2011 r.

Zmieniono zakres zwolnień w VAT

Znowelizowano przepisy o VAT, obejmując zwolnieniem usługi (np. w zakresie opieki medycznej lub służące profilaktyce zdrowia) oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych, które wykonywane są przez podmioty lecznicze.
W Dzienniku Ustaw opublikowano ustawę z 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654). Określono w niej, że tzw. podmiotami leczniczymi mogą być też przedsiębiorcy wykonujący działalność na podstawie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Jednocześnie znowelizowano przepisy o VAT, obejmując zwolnieniem usługi (np. w zakresie opieki medycznej lub służące profilaktyce zdrowia) oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych, które wykonywane są przez podmioty lecznicze. Do nowych pojęć dostosowano m.in. przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych oraz ustawy o ewidencji i identyfikacji podatników i płatników. Większość przepisów opublikowanej ustawy wejdzie w życie 1 lipca 2011 r.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 6 czerwca 2011 r.
Data publikacji: 6 czerwca 2011 r.

Niższe wsparcie dla niepełnosprawnych przedsiębiorców

Od 1 czerwca niepełnosprawni przedsiębiorcy dostaną niższe refundacje składek na ubezpieczenia społeczne.
Zmiana dotyczy osób z lekkim i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności. Zgodnie z art. 25a ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych pełna refundacja składek ZUS należy się tylko osobom z orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności. Zaś osoby z orzeczeniem o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności dostaną na 60 proc. tej kwoty, a z lekkim – tylko na 30 proc. Dotychczas wszyscy niepełnosprawni przedsiębiorcy mogli liczyć na refundację składek ZUS w pełnej wysokości, niezależnie od stopnia inwalidztwa.
Źródło: Rzeczpospolita, Mateusz Rzemek, 1 czerwca 2011 r.
Data publikacji: 1 czerwca 2011 r.

O zwrot za zakup kasy trzeba złożyć wniosek

Osoba, która wykonuje tylko czynności zwolnione z VAT lub jest podatnikiem zwolnionym, może złożyć wniosek o zwrot kwoty wydanej na zakup kasy fiskalnej.
Izba Skarbowa w Katowicach wyjaśnia, że wniosek powinien zawierać: imię i nazwisko lub nazwę podatnika, dane adresowe oraz NIP. W przypadku podatników świadczących usługi przewozów osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi – dodatkowo informację o numerze licencji na wykonywanie transportu drogowego taksówką oraz numerze rejestracyjnym i bocznym taksówki, w której zainstalowano kasę. Według wytycznych katowickiej izby, do wniosku należy dołączyć: dane określające imię i nazwisko albo nazwę podmiotu prowadzącego serwis kas, który dokonał fiskalizacji kasy; oryginał faktury potwierdzającej zakup kasy wraz z dowodem zapłaty całej należności; informacje o numerze konta podatnika, na który należy dokonać zwrotu; fotokopię świadectwa przeprowadzonej legalizacji ponownej taksometru współpracującego z kasą o zastosowaniu specjalnym służącą do prowadzenia ewidencji przy świadczeniu tych usług, w tym również zintegrowanego w jednej obudowie z kasą – w przypadku podatników świadczących usługi przewozu osób i ładunków taksówkami osobowymi i bagażowymi; kserokopię dobowego raportu fiskalnego (potwierdzającego rozpoczęcie pracy na kasie rejestrującej).
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 30 maja 2011 r.
Data publikacji: 30 maja 2011 r.

Rolnik z firmą musi poinformować KRUS ile zarabia

Dane o zarobkach, jakie rolnik otrzymuje prowadząc działalność gospodarczą, musi przekazać do KRUS najpóźniej do 31 maja.
Rolnicy przedstawiają dane o zarobkach w postaci zaświadczenia z urzędu skarbowego o kwocie należnego podatku dochodowego za 2010 r. Ci, którzy tego nie zrobią muszą się liczyć z tym, że zostaną wykluczeni z ubezpieczenia rolniczego i trafią do ZUS. Do powszechnego systemu ubezpieczeń społecznych trafią także rolnicy, których firmy zarobiły za dużo. Z tego też powodu KRUS przypomina rolnikom, że w ubiegłym roku kwota graniczna należnego podatku wynosi 2863 zł.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, Bożena Wiktorowska, 30 maja 2011 r.
Data publikacji: 30 maja 2011 r.

VAT – Nabywca rozliczy nie tylko złom

Zużyte akumulatory, a także odpady szklane, gumowe i z tworzyw sztucznych objęte zostaną mechanizmem odwróconego obciążenia VAT.
Sejmowa komisja finansów publicznych rozpatrzyła projekt rządowej nowelizacji ustawy o VAT. Rozwiązuje ona przede wszystkim istotny problem braku definicji złomu. Powstał on po zmianie przepisów od 1 kwietnia 2011 r. i objęciu krajowego obrotu złomem mechanizmem tzw. odwrotnego obciążenia, czyli obowiązkiem naliczenia VAT przez nabywcę. W nowym załączniku nr 11 do ustawy o VAT określony zostanie wykaz odpadów przetwarzalnych, do których stosuje się odwrócone obciążenie VAT, projektowany katalog nie dotyczy jedynie złomu metali. Ujęto w nim m.in. takie odpady, których odzysk i przetwarzanie stwarza ryzyko wystąpienia nadużyć podatkowych, w tym złom akumulatorowy, odpady szklane, gumowe i z tworzyw sztucznych. Dzięki tej zmianie przedsiębiorcy będą pewni, w przypadku których dostaw osobą zobowiązaną do rozliczenia VAT jest nabywca, a nie sprzedawca. Istotną zmianą będzie również wykreślenie zakazu odliczania podatku naliczonego z faktur wystawionych przez podmiot niezarejestrowany dla celów podatku od towarów i usług.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 27 maja 2011 r.
Data publikacji: 27 maja 2011 r.

Skrócony okres przechowywania kopii paragonów

Skrócony do dwóch lat okres przechowywania kopii paragonów na nośniku papierowym ma obowiązywać jeszcze przez kolejny rok. Tak zakłada opublikowany na stronie resortu finansów projekt zmiany rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania.
Postanowieniami zawartymi w przepisach przejściowych tego rozporządzenia, na okres przejściowy, tj. do końca 2011 r. skrócono do dwóch lat okres obowiązkowego przechowywania kopii paragonów na nośniku papierowym. Wprowadzenie tej ulgi związane było z trudnościami technicznymi jakie mieli podatnicy z archiwizowaniem dużej ilości rolek dokumentacji paragonowej i założeniami, że problem ten zostanie rozwiązany poprzez dopuszczenie w nowych przepisach stosowania kas rejestrujących, które umożliwiają archiwizowanie kopii dokumentów kasowych na nośnikach elektronicznych.
Mimo, że w drugim półroczu ubiegłego roku odnotowano w urzędach skarbowych wyraźny wzrost zgłoszeń rejestracyjnych kas przystosowanych do archiwizacji kopii w formie zapisu elektronicznego, to jednak udział tego typu kas w ogólnej liczbie kas nowo rejestrowanych nie przekracza 20%. Dlatego zasadne jest wydłużenie jeszcze o rok możliwości korzystania z tej okresowej ulgi Zgodnie więc z projektem, kopie dokumentów sporządzanych przez kasę na nośniku papierowym, potwierdzających dokonanie do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedaży, podatnicy obowiązani będą przechowywać nie krócej niż przez okres 2 lat, licząc od końca roku, w którym nastąpiła ta sprzedaż.
Opracowanie: Jolanta Mazur RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 20 maja 2011 r.
Data publikacji: 20 maja 2011 r.

Ministerstwo chce wprowadzić definicję złomu do ustawy

Katalog towarów traktowanych jako złom dla celów rozliczeń VAT zostanie uregulowany w ustawie.
Od 1 kwietnia VAT w obrocie złomem rozlicza nabywca. Jednak ze względu na brak definicji złomu nowe regulacje budziły wiele wątpliwości. Próbę ich rozwiązania podjęło Ministerstwo Finansów, które w interpretacji ogólnej z 2 maja uznało, że przez pojęcie „złom” dla celów VAT należy rozumieć złom metali, w tym złom stalowy (wsadowy i niewsadowy), żeliwny i metali niezależnych, jak również złom metali szlachetnych. Tym samym resort niejako przyznał, że podatnicy VAT z branży obrotu złomem mogli czuć się zdezorientowani, szczególnie jeśli sięgnęli po wyjaśnienia, jakie zamieszczono na stronach internetowych, albo próbowali uzyskać informacje wprost z Ministerstwa. Niemniej jest to działanie doraźne i wciąż nie rozwiązuje definitywnie problemu pojęcia złomu dla celów VAT, gdyż nadal na stronach MF można wyczytać, że pojęcie złomu nie obejmuje m.in. zużytych baterii i pojazdów – podkreślają eksperci. Propozycja uregulowania tego zagadnienia w sposób kompleksowy w ustawie pojawiła się w opublikowanym na stronach internetowych resortu finansów projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz ustawy o transporcie drogowym, który na ostatnim posiedzeniu przyjął rząd. Zawiera ona listę towarów traktowanych jako złom dla celów VAT wraz z odpowiadającą im klasyfikacją statystyczną.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 20 maja 2011 r.
Data publikacji: 20 maja 2011 r.

Rachunek z e-maila można zaksięgować

Rachunek potwierdzający sprzedaż może nie mieć podpisu. Dlatego dokument ten przesłany e-mailem będzie dowodem księgowym.
Od 11 marca 2011 r. rachunek nie musi zawierać podpisu ani pieczęci wystawcy. Eksperci wyjaśniają, że eliminacja tych elementów zbliża wymogi formalne dotyczące rachunków do wymogów dotyczących faktur. Zmiana może być argumentem za zastosowaniem do rachunków przepisów o przesyłaniu w faktur w formie elektronicznej. Rachunki można przesyłać e-mailem na zasadach analogicznych jak dla przesyłania faktur. Przed zmianą wymóg pieczęci lub podpisu w istotny sposób utrudniał stosowanie tych przepisów.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 20 maja 2011 r.
Data publikacji: 20 maja 2011 r.

Będą kasy fiskalne dla prawników i lekarzy

Od 1 maja 2011 r. prawnicy i lekarze będą musieli korzystać z kas fiskalnych. Ministerstwo finansów właśnie ogłosiło rozporządzenie w tej sprawie.
Resort zapowiadał, że od 1 stycznia 2011 roku prawnicy i lekarze będą musieli rejestrować swoje usługi w tego typu urządzeniach. Po konsultacjach zapadła decyzja, by dać podatnikom dodatkowe cztery miesiące na przystosowanie się do nowych przepisów.
Źródło: Puls Biznesu, 13 maja 2010 r.

Niższe składki dla rozpoczynających działalność

Podstawa składki na ubezpieczenie społeczne osoby, która rozpoczyna działalność gospodarczą wyniesie tylko 20 proc. minimalnego wynagrodzenia.
Samozatrudniony rozpoczynający nową działalność po trzyletniej przerwie będzie mógł odprowadzać preferencyjne składki do ZUS. Taką zmianę zakłada projekt nowelizacji ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych opracowany przez komisję „Przyjazne państwo”.
Obecnie przerwa w działalności musi wynosić przynajmniej 60 miesięcy, żeby po powrocie skorzystać z możliwości niższej składki. Ponadto przedsiębiorca odprowadzi niższe składki do ZUS. Podstawa preferencyjnej składki wyniesie bowiem 20 zamiast 30 proc. minimalnego wynagrodzenia.
Niższych składek nie będzie mógł odprowadzać przedsiębiorca, który wykonuje działalność wyłącznie na rzecz byłego pracodawcy. Obecnie, by skorzystać z preferencji, w ogóle nie można przyjmować zleceń od byłego pracodawcy.
Projekt nowelizacji został skierowany do pierwszego czytania w sejmowej Komisji Polityki Społecznej i Rodziny.
Źródło: Rzeczpospolita, Katarzyna Wójcik-Adamska, 13 maja 2011 r.
Data publikacji: 13 maja 2011 r.

Od czerwca nowy wzór wniosku o refundację składek dla niepełnosprawnego przedsiębiorcy

W celu otrzymania zwrotu opłaconych składek ZUS, niepełnosprawny przedsiębiorca musi złożyć nowy wzór wniosku WN-U-G.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 lutego 2011 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie refundacji składek na ubezpieczenia społeczne osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 50, poz. 260), od czerwca 2011 r. zmieniają się zasady refundowania składek ZUS osobom niepełnosprawnym, które prowadzą własną działalność gospodarczą. Dla osób z orzeczonym lekkim i umiarkowanym stopniem niepełnosprawności przewidziana jest niższa pomoc niż dotychczas. Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych wyjaśnia, że począwszy od refundacji za czerwiec 2011 r., osoby niepełnosprawne ubiegające się o taką pomoc powinny złożyć formularz WN-U-G. Jego nowy wzór został określony w załączniku nr 1 do rozporządzenia. Niepełnosprawni przedsiębiorcy, którzy będą chcieli zarejestrować się w Systemie Obsługi Dofinansowań i Refundacji, obowiązani są złożyć do biura PFRON m.in.: wniosek WN-U-G oraz kopię aktualnego orzeczenia o niepełnosprawności, o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenia traktowanego na równi z tym orzeczeniem.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, Łukasz Guza, 11 maja 2011 r.
Data publikacji: 11 maja 2011 r.

Wiele firm może uniknąć stosowania kas fiskalnych

Przedsiębiorca, który dokonuje nie więcej niż 50 transakcji dla nie więcej niż 20 klientów, nie musi stosować kasy. Jest zwolniony z tego obowiązku nawet przy wielomilionowych obrotach.
Eksperci podatkowi uważają, że w takiej sytuacji nie jest istotne, że obrót przedsiębiorcy w ubiegłym i bieżącym roku był wyższy niż 40 tys. zł. Natomiast ci podatnicy, którzy nie spełnią kryterium obrotów uprawniających do zwolnienia czy limitu transakcji i klientów, będą mogli sięgnąć po kolejne preferencje. Kas fiskalnych nie trzeba stosować przy transakcjach, za które zapłata następuje za pośrednictwem takich instytucji, jak poczta, bank lub SKOK. Ważne jest przy tym, by z ewidencji i dowodów jasno wynikało, jakiej transakcji dotyczyła zapłata. Zastosowanie tego zwolnienia jest możliwe niezależnie od wartości obrotów od transakcji zawieranych z osobami fizycznymi nieprowadzącymi firm.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 9 maja 2011 r.
Data publikacji: 9 maja 2011 r.

Dni Otwarte z okazji Dnia Doradców Podatkowych

Serdecznie zapraszamy przedsiębiorców oraz osoby planujące założenie działalności gospodarczej na „Dni Otwarte Doradców Podatkowych” do Pawłowic.

W dniu 10 maja 2011 w godzinach 12:00-16:00 w sali nr 13 w siedzibie Urzędu Gminy Pawłowice przy ul. Zjednoczenia 60 odbywać się będą bezpłatne konsultacje z doradcami podatkowymi. Tematem spotkań będą rozmowy dotyczące przybliżenia przedsiębiorcom zawodu doradcy oraz problematyka związana z zagadnieniami prawa podatkowego.

Powyższa inicjatywa skierowana jest do przedsiębiorców, ze szczególnym uwzględnieniem osób niepełnosprawnych pragnących rozpocząć działalność gospodarczą lub taką działalność prowadzących.

Konsultacje organizuje Regionalna Izba Gospodarcza w Katowicach we współpracy ze Śląskim Oddziałem Krajowej Izby Doradców Podatkowych w Katowicach oraz Wydziałem Zdrowia i Polityki Społecznej Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego z okazji Dnia Doradcy Podatkowego obchodzonego tradycyjnie w miesiącu maju.

Serdecznie zapraszam Doradca Podatkowy  Ryszard Baron