RMUA raz w miesiącu tylko na żądanie ubezpieczonego

Płatnik składek ma obowiązek przekazać ubezpieczonemu informacje o danych przekazanych za niego do ZUS. Informację taką przekazuje raz w roku, za rok ubiegły. Jednak na żądanie ubezpieczonego informacja może być przekazywana raz w miesiącu.

Zarówno informacja roczna, jak i miesięczna, muszą zawierać te same dane, które płatnik wykazał w przekazanych do ZUS imiennych raportach miesięcznych za ubezpieczonego.

Informacja dla osoby ubezpieczonej może być przekazana w innej formie niż na formularzu ZUS RMUA (np. wydruk bądź elektroniczny dokument z programu wykorzystywanego w obsłudze kadrowo-płacowej, o ile będzie spełniał wyżej wymienione warunki). Najważniejsze by zakres danych był zgodny z wymogami określonymi w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych.

Płatnik składek ma obowiązek przekazać tę informację ubezpieczonym raz w roku do 28 lutego, za rok poprzedni, w celu weryfikacji. Dane muszą być przedstawione w podziale na poszczególne miesiące.

Jeżeli płatnik składek na bieżąco, co miesiąc, przekazuje ubezpieczonym informacje o danych przekazanych w imiennych raportach miesięcznych przekazanych do ZUS (z uwzględnieniem korekt), nie musi dodatkowo przekazywać rocznej informacji. Jednak gdy ubezpieczony zwróci się do płatnika o wydanie informacji rocznej, płatnik powinien mu ją udostępnić.

W razie trudności w uzyskaniu informacji od płatnika składek (pracodawcy) zainteresowany może zweryfikować dane, korzystając z Platformy Usług Elektronicznych ZUS ( www.pue.zus.pl), lub zwrócić się bezpośrednio do terenowej jednostki organizacyjnej ZUS.

Dodatkowo na stronie internetowej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych ( www.zus.pl), w zakładce  Bieżące wyjaśnienia komórek merytorycznych, została opublikowana informacja roczna do wykorzystania przez płatników składek. Informacja ta może zostać wykorzystana po pobraniu ze strony internetowej do wypełnienia i przekazania danych rocznych ubezpieczonemu lub też być podstawą do wprowadzenia zmian w programie kadrowo – płacowym.

Można także skorzystać z obecnie obowiązującej wersji programu PŁATNIK i wydrukować (lub przekazać w formie dokumentu elektronicznego) dane miesięczne za okres styczeń – grudzień 2012 r.

Można również przekazać informację w innej formie, jeżeli będą spełnione wymogi co do zakresu informacji, jakie powinny być przekazane ubezpieczonemu.

Źródło:  www.zus.pl, stan z dnia 13 listopada 2012 r.

Data publikacji: 13 listopada 2012 r.

Prezydent podpisał nowelizację ustawy o PIT

Wczoraj prezydent podpisał nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która wprowadza zmiany zapowiedziane przez premiera w expose dnia 18 listopada 2011 roku. Zmiany dotyczą ulg podatkowych z tytułu użytkowania sieci Internet oraz tzw. ulgi na dzieci, a także możliwości rozliczania podatku z uwzględnieniem ryczałtowych (50%) kosztów uzyskania przychodów przez twórców.

Nowelizacja nie przewiduje całkowitej likwidacji ulgi z tytułu użytkowania sieci Internet, wprowadza jednak istotne ograniczenie w tym zakresie. Odliczenie przysługiwać będzie bowiem podatnikowi w kolejno po sobie następujących dwóch latach podatkowych, jeżeli w okresie poprzedzającym te lata nie skorzystał z przedmiotowej preferencji. Podatnik, który w zeznaniu podatkowym składanym za 2012 r. po raz pierwszy skorzystał z odliczenia z tytułu użytkowania sieci Internet, będzie mógł skorzystać z tego odliczenia wyłącznie za rok 2013.

Druga grupa zmian dotyczy tzw. ulgi prorodzinnej, której wysokość w obecnym stanie prawnym nie jest uzależniona ani od liczby posiadanych dzieci, ani od sytuacji majątkowej rodziny. W treści nowelizacji wprowadza się zmiany polegające na zwiększeniu ulgi dla rodzin z trojgiem i więcej dzieci oraz ograniczeniu zakresu przedmiotowej preferencji, poprzez wprowadzenie limitu dochodów, w stosunku do osób wychowujących jedno dziecko. Kwota ulgi na trzecie dziecko wynosić będzie 139 zł miesięcznie, zaś na czwarte i kolejne – 185,34 zł. W stosunku do osób wychowujących jedno dziecko odliczeniu podlegać będzie kwota 92,67 zł miesięcznie pod warunkiem, że dochody podatnika pozostającego przez cały rok podatkowy w związku małżeńskim i jego małżonka, nie przekroczyły w roku podatkowym kwoty 112.000 zł.

Kwotowo ograniczone zostało również prawo do zastosowania zryczałtowanych, 50% kosztów uzyskania przychodów. W roku podatkowym łączne koszty ustalane w wysokości 50% nie będą mogły przekroczyć kwoty 42.764 zł. Podatnikowi nadal przysługiwać będzie prawo do odliczenia kosztów faktycznie poniesionych.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2013 roku i będzie miała zastosowanie do dochodów uzyskanych od dnia 1 stycznia 2013 roku.

Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP

Źródło:  www.prezydent.pl, stan z dnia 12 listopada 2012 r.

Data publikacji: 12 listopada 2012 r.

Mniej obowiązków wobec PIP oraz PIS

Sejm uchwalił ustawę ograniczającą obowiązki informacyjne pracodawców wobec Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej. Pracodawcy zostaną zwolnieni z obowiązku zgłaszania PIP i PIS informacji o miejscu, rodzaju i zakresie wykonywanej działalności gospodarczej. Jednocześnie firmy rozpoczynające działalność gospodarczą będą otrzymywać potwierdzenie o nadaniu numeru NIP w ciągu 3 (a nie 14) dni.

W trakcie 25 posiedzenia Sejm uchwalił rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (druk 720). Ustawa przewiduje zwolnienie pracodawców z obowiązku zgłaszania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej informacji o miejscu, rodzaju i zakresie wykonywanej działalności gospodarczej. PIP oraz PIS niezbędne dane mają uzyskiwać z rejestru podmiotów prowadzonego przez GUS i kont płatników prowadzonych przez ZUS.

Jednocześnie firmy rozpoczynające działalność gospodarczą mają otrzymywać od naczelnika urzędu skarbowego potwierdzenie o nadaniu numeru NIP w ciągu 3 dni (a nie jak dotychczas 14 dni).

Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Obecnie ustawa została przekazana do rozpatrzenia Senatowi.

Opracowanie: Weronika Adamczyk

Źródło:  www.sejm.gov.pl, stan z dnia 12 listopada 2012 r.

Data publikacji: 12 listopada 2012 r.

Sejm uchwalił abolicję składek ZUS dla przedsiębiorców

Sejm przegłosował abolicję składek. Przedsiębiorcy, którzy w latach 1999-2009 zawiesili działalność gospodarczą i nie płacili składek ZUS zostaną zwolnieni z odsetek i kar naliczonych przez urząd.

W dniu 9 listopada zakończyło się 25 posiedzenie Sejmu RP. Izba uchwaliła ustawę o umorzeniu należności powstałych z tytułu niezapłaconych składek na ubezpieczenia społeczne osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą. Ustawa ta (druk 382) dotyczy wprowadzenia możliwości umorzenia składek na własne ubezpieczenie społeczne, na ubezpieczenie zdrowotne i na Fundusz Pracy, odsetek za zwłokę oraz pozostałych powstałych kosztów (w tym kosztów egzekucyjnych) dla wszystkich osób prowadzących pozarolniczą działalność, które w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. podlegały obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym oraz wypadkowemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności i nie opłaciły należnych z tego tytułu składek.

Warunkiem skorzystania z abolicji będzie złożenie wniosku do ZUS w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie.

Osoby, które przed dniem 1 września 2012 r. zakończyły prowadzenie pozarolniczej działalności z abolicji będą mogły skorzystać prawdopodobnie już w tym roku (ustawa ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia).

Pozostali przedsiębiorcy będą musieli poczekać na decyzję Komisji Europejskiej stwierdzającą, że umorzenie to nie będzie stanowiło pomocy publicznej.

Ustawa trafi teraz do Senatu.

Opracowanie: Weronika Adamczyk

Źródło:  www.sejm.gov.pl, stan z dnia 12 listopada 2012 r.

Data publikacji: 12 listopada 2012 r.

E-faktury coraz mniej sformalizowane

Ministerstwo Finansów chce zliberalizować standardy przesyłania i przechowywania faktur w formie elektronicznej tak, żeby były one traktowane w ten sam sposób jak faktury papierowe.
Projekt rozporządzenia zmieniającego obecnie obowiązujące przepisy dotyczące przesyłania faktur w formie elektronicznej, zasad ich przechowywania oraz trybu udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej wprowadza możliwość zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności oraz czytelności faktury za pomocą dowolnych kontroli biznesowych, które ustalają wiarygodną ścieżkę audytu między fakturą a dostawą towarów lub świadczeniem usług.
Zliberalizowane zostaną obowiązujące wymogi dotyczące sposobu akceptacji przesyłania faktur w formie elektronicznej. Kwestia ta pozostanie całkowicie w gestii umownej stron transakcji. Za wystarczającą będzie można uznać zgodę przyszłego odbiorcy faktur wyrażoną np. ustnie, czy w sposób dorozumiany.
Projektowane przepisy, zdaniem resortu finansów, powinny pozytywnie wpłynąć na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, z uwagi na mniejszy formalizm przy przechodzeniu z wystawiania faktur w formie papierowej na formę elektroniczną.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WKP
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 30 października 2012 r.
Data publikacji: 30 października 2012 r.

Rząd przyjął projekt ustawy deregulacyjnej

Rząd przyjął w środę projekt ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce, przedłożony przez ministra gospodarki. Nowe przepisy mają poprawić płynność finansową przedsiębiorców, ograniczyć zatory płatnicze oraz zwiększyć dyscyplinę płatniczą między przedsiębiorcami.
Proponowane rozwiązania wprowadzą ułatwienia w metodzie kasowej rozliczenia VAT dla małych podatników. Do najważniejszych propozycji należy zaliczyć:
1. Zniesienie obowiązku zapłaty VAT przez małego podatnika (w rozliczeniach kasowych) w przypadku nieotrzymania przez niego płatności za dostarczony towar lub wykonaną usługę, gdy kontrahentem jest czynny podatnik VAT (zniesienie terminu 90 dni). Gdy kontrahentem będzie inny podmiot – termin zostanie wydłużony do 180 dni. Jednocześnie nieuregulowana faktura nie będzie podstawą do odliczenia z niej podatku naliczonego.
2. Ułatwienia w korzystaniu z ulgi na „złe” długi w obszarze VAT – podatnik, który rozliczył VAT od należności, której faktycznie nie otrzymał będzie mógł dokonać korekty podatku należnego po upływie 150 dni od terminu płatności (obecnie – 180 dni). Jednocześnie dłużnik będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego.
3. Kasowe rozliczenia przeterminowanych faktur w podatkach dochodowych – podatnik będzie zobowiązany do dokonania korekty kosztów w przypadku nieuregulowania kwoty wynikającej z faktury w ciągu 30 dni od upływu terminu płatności, a gdy termin ten będzie dłuższy niż 60 dni, termin korekty przypadnie na 90. dzień od dnia zaliczenia kwoty do kosztów. Pozwoli to wyeliminować wykorzystywanie przez podatnika dominującej pozycji wobec dostawcy przez wyznaczanie długich terminów płatności.
4. Pakiet dotyczący leasingu – skrócenie minimalnego czasu trwania umowy do 5 lat, objęcie umową leasingu wieczystego użytkowania gruntów, dopuszczenie zmiany stron w podstawowym okresie umowy, ustalenie wartości przedmiotu ponownego leasingu według jego wartości rynkowej.
5. Zniesienie uznaniowości administracyjnej w sprawach ograniczenia wysokości zaliczek płaconych przez podatników.
6. Zapewnienie sukcesji podatkowej przy przekształceniu osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą w jednoosobową spółkę kapitałową.
7. Zniesienie możliwości dokonywania wymiaru uzupełniającego przy zwrocie sprawy organowi pierwszej instancji przez organ rozpatrujący odwołanie.
W projekcie zawarto też przepisy dotyczące ograniczenia obowiązków informacyjnych, które muszą wypełniać przedsiębiorcy. Zgodnie z propozycją, podmioty korzystające ze środowiska będą składać wykaz informacji tylko raz w roku do marszałka województwa. Wprowadzono również przepisy dotyczące rezygnacji z konieczności przedstawiania oryginałów i uwierzytelnionych kopii w różnych obszarach administracji.
Wprowadzono pakiet rozwiązań dotyczących akcyzy. Zniesiono obowiązek rejestracyjny i ewidencyjny dla podmiotów zużywających prąd wytwarzany z generatorów o łącznej mocy 1 MW. Zgodnie z nowym prawem, następcy prawni i podmioty przekształcone nie będą musieli uzyskiwać nowego zezwolenia na prowadzenie określonej działalności, czyli będą mogli korzystać w pełni z praw i obowiązków wynikających z uzyskanych wcześniej zezwoleń. Zaproponowano ujednolicenie warunków dotyczących zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego z warunkami dla zezwoleń akcyzowych oraz wydłużono termin na przekazywanie naczelnikowi urzędu celnego danych o wyrobach akcyzowych.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WKP
Źródło: www.premier.gov.pl, stan z dnia 25 października 2012 r.
Data publikacji: 25 października 2012 r.

Spadną koszty ogłaszania sprawozdań

Opłata za ogłoszenie sprawozdania finansowego w Monitorze Sądowym i Gospodarczym będzie wynosiła 500 zł dla podmiotów nie objętych KRS.
Od 2013 r. jednostki prowadzące księgi rachunkowe, których sprawozdania podlegają badaniu przez biegłego rewidenta nie będą już miały obowiązku ogłaszania swoich sprawozdań w Monitorze Polskim B. W przypadku jednostek, które mają obowiązek złożenia sprawozdań w Krajowym Rejestrze Sądowym wpis będzie publikowany w Monitorze Sądowym i Gospodarczy automatycznie (opłata 250 zł). Natomiast podmioty, które badają sprawozdania, ale nie muszą ich składać do KRS będą musiały opublikować je w Monitorze Sądowym i Gospodarczym za opłatą w wysokości 500 zł.
Wysokość tej opłaty została określona poprzez rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 10 października 2012 r. w zmieniające rozporządzenie w sprawie organizacji, sposobu wydawania i rozpowszechniania oraz podstawy ustalania ceny numerów Monitora Sądowego i Gospodarczego i wysokości opłat za zamieszczenie w nim ogłoszenia lub obwieszczenia (Dz. U. poz. 1143).
Zmienione przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2013 r.
Magdalena Stankiewicz
Redakcja Publikacji Elektronicznych WKP
Data publikacji: 25 października 2012 r.

Więcej ułatwień dla cudzoziemców mieszkających i studiujących w Polsce

Wydłużenie z 2 do 3 lat zezwolenia na pobyt czasowy dla cudzoziemców, jedno zezwolenie na pobyt i pracę w Polsce czy zezwolenie na pobyt czasowy na okres 2 lat dla cudzoziemców kontynuujących w Polsce studia – to tylko niektóre zmiany, przygotowane przez MSW dla cudzoziemców w nowej ustawie. Ministerstwo przekazało do konsultacji społecznych oraz uzgodnień międzyresortowych projekt nowej ustawy o cudzoziemcach.
Nowa ustawa o cudzoziemcach zawiera pakiet rozwiązań wprowadzających ułatwienia dla cudzoziemców pracujących i studiujących w Polsce oraz tych, którzy chcieliby zalegalizować swój pobyt. W ustawie wydłużono z 2 do 3 lat maksymalny okres, na który cudzoziemcom może być udzielone zezwolenie na pobyt czasowy. Wniosek o zezwolenie na pobyt czasowy cudzoziemiec będzie mógł złożyć podczas swojego pobytu, w dogodnym dla siebie momencie. Teraz każdy, kto chce przedłużyć pobyt na terytorium naszego kraju musi z takim wnioskiem wystąpić przynajmniej 45 dni przed końcem ważności wizy lub aktualnego zezwolenia na pobyt. Zaproponowano także nowe rozwiązania dla cudzoziemców, studiujących na polskich uczelniach. Zezwolenie na pobyt czasowy dla studiujących cudzoziemców będzie przyznawane na okres 15 miesięcy (czyli 1 roku i 3 miesięcy). W sytuacji, gdy cudzoziemiec będzie przebywał w Polsce krócej niż 1 rok, wówczas zezwolenie będzie przyznawane na czas trwania roku akademickiego lub studiów oraz dodatkowo 3 miesięcy. Natomiast cudzoziemcy, którzy kontynuują studia na drugim lub kolejnym roku, otrzymają zezwolenie na pobyt czasowy na okres 2 lat, a nie jak do tej pory na rok. Zmiany obejmą także cudzoziemców-absolwentów polskich uczelni wyższych, którzy poszukują w Polsce pracy. Będą oni mogli ubiegać się o zezwolenie na pobyt czasowy na okres 1 roku. Obecnie wojewoda nie może przyznać studentowi kolejnego zezwolenia na pobyt, jeśli nie zaliczył on roku studiów i nie uzyskał warunkowego wpisu na następny semestr lub rok. Nowe rozwiązanie pozwoli wojewodzie na elastyczniejsze podejście do pobytu studentów z państw trzecich w Polsce. Nowością, ujętą w projekcie ustawy, jest przyznanie jednego zezwolenia – zarówno na pobyt, jak i na pracę. Cudzoziemiec, który pracuje w Polsce będzie mógł ubiegać się o zezwolenie na pobyt oraz pracę, w ramach jednej procedury. Obecnie to pracodawca, który chce zatrudnić w Polsce cudzoziemca, musi ubiegać się dla niego, o zezwolenie na pracę. Dopiero po jego uzyskaniu cudzoziemiec może wystąpić o zezwolenie na pobyt. Procedura wydawania zezwoleń na pracę nie zostanie zlikwidowana. Pracodawca nadal będzie miał możliwość uzyskania zezwolenia na pracę, które będzie uprawniało m.in. do ubiegania się o wizę dla cudzoziemca chcącego pracować w Polsce. Proponowane rozwiązania wynikają z wdrożenia do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady z 13 grudnia 2011 r. w sprawie procedury jednego wniosku o jedno zezwolenie dla obywateli państw trzecich na pobyt i pracę na terytorium państwa członkowskiego oraz w sprawie wspólnego zbioru praw dla pracowników z państw trzecich przebywających legalnie w państwie członkowskim. Ponadto cudzoziemiec będzie mógł przez jeden miesiąc pozostawać bez zatrudnienia. W tym czasie nie straci udzielonego mu wcześniej zezwolenia na pobyt czasowy i pracę. Nowa ustawa o cudzoziemcach nawiązuje do kierunków polskiej polityki migracyjnej, której projekt został zatwierdzony przez Zespół do spraw Migracji 20 lipca 2011 r. Dostosowuje także polskie przepisy prawa w tym zakresie do regulacji unijnych. Dnia 19 października 2012 r. resort spraw wewnętrznych przekazał do konsultacji społecznych oraz uzgodnień międzyresortowych projekt ustawy o cudzoziemcach. Większość przepisów wejdzie w życie po upływie 3 miesięcy od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Wcześniej MSW przygotowało projekt założeń do projektu ustawy o cudzoziemcach, który został przyjęty przez Radę Ministrów 16 sierpnia 2011 r.
Opracowanie: Weronika Adamczyk
Źródło: www.msw.gov.pl, stan z dnia 23 października 2012 r.
Data publikacji: 23 października 2012 r.

Metoda kasowa szansą na poprawę płynności finansowej przedsiębiorstw

Kasowa metoda rozliczania podatku VAT dla małych podatników oraz ulga na złe długi to najważniejsze ułatwienia dla przedsiębiorców w ramach założeń projektu ustawy o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce. Ministerstwo Gospodarki zaprezentowało w formie schematów jak mają wyglądać powyższe ułatwienia.
Zgodnie z projektem stronami transakcji są podatnicy VAT rozliczający się metodą kasową, ulga na złe długi nie znajdzie zastosowania, ponieważ podatek będzie uiszczany dopiero po otrzymaniu zapłaty. W przypadku pozostałych transakcji termin na skorzystanie z ulgi na złe długi ulegnie skróceniu.
90-dniowy termin na zapłatę podatku VAT niezależnie od otrzymania zapłaty za towar lub usługę jest główną barierą zniechęcającą podatników do rozliczania się metodą kasową. Zaproponowana przez Ministerstwo Gospodarki likwidacja tej bariery spowoduje, że większa liczba podatników wybierze taką metodę rozliczeń podatkowych, co przyczyni się do poprawy płynności przedsiębiorców (brak obowiązku kredytowania budżetu przez tych podatników).
Ułatwienia w rozliczaniu VAT metodą kasową w przypadku małego podatnika rozliczającego się metodą kasową, dla którego kontrahentem jest inny podmiot niż podatnik VAT czynny, polegają na dwukrotnym wydłużeniu (do 180 dni) terminu zapłaty VAT.
W przypadku tzw. ulgi na złe długi zaproponowano możliwość korekty podatku należnego wynikającego z nieuregulowanej faktury w krótszym niż obecnie terminie (o 30 dni lub wielokrotność tego okresu oraz bez konieczności zawiadamiania dłużnika). Wraz z korektą złożona będzie do urzędu skarbowego informacja wyjaśniająca.
Resort gospodarki udostępnił na swojej stronie internetowej schematy prezentujące zaproponowane w projekcie rozwiązania.
Projekt został przyjęty 9 października przez Radę Ministrów.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP
Źródło: www.mg.gov.pl, stan z dnia 15 października 2012 r.
Data publikacji: 15 października 2012 r.

Sejm znowelizował ustawę o PIT

Sejm przyjął w piątek nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wszystkie zgłoszone do projektu poprawki zostały albo wycofane albo odrzucone. Za ustawą głosowało 232 posłów, 215 było przeciw.
Ustawa wprowadza zmiany w zasadach obliczania kosztów uzyskania przychodów przez twórców. Twórcy, którzy osiągają rocznie dochody powyżej 85 tys. 528 zł. będą mieli ograniczone możliwości skorzystania z ryczałtowych 50-proc. kosztów.
Ustawa ogranicza także ulgę prorodzinną na pierwsze dziecko. To ograniczenie dotyczyć będzie rodzin, które uzyskują dochody ponad 9,3 tys. zł miesięcznie, czyli 112 tys. zł rocznie. Dla rodzin z dwójką dzieci nic się nie zmieni; w przypadku trzeciego dziecka ulga wzrośnie o 50 proc., a na czwarte i kolejne wzrośnie o 100 proc.
Mimo likwidacji w ustawie ulgi na internet, ulga ta ma jednak szansę pozostać, jeżeli na etapie prac nad ustawą w Senacie zostanie zgłoszona odpowiednia poprawka. Ministerstwo Finansów nie będzie się sprzeciwiać tej poprawce jeżeli będzie zakładała, że ulga przysługiwać będzie tylko osobom, które dopiero zaczynają korzystać z internetu.
Opracowanie: Jolanta Mazur RPE WKP
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 15 października 2012 r.
Data publikacji: 15 października 2012 r.

Pierwsze czytanie projektu ustawy nowelizującej kodeks pracy

W dniu 10 października w trakcie 23. posiedzenia Sejmu odbędzie się pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Projekt zakłada zwolnienie pracodawców z obowiązku zgłaszania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej informacji o miejscu, rodzaju i zakresie wykonywanej działalności gospodarczej. Jednocześnie firmy rozpoczynające działalność gospodarczą będą otrzymywać potwierdzenie o nadaniu numeru NIP w ciągu 3 (a nie 14) dni.
Ułatwienia dla pracodawców mają polegać na zwolnieniu z obowiązku zgłaszania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej informacji o miejscu, rodzaju i zakresie wykonywanej działalności gospodarczej. PIP oraz PIS niezbędne dane mają uzyskiwać z rejestru podmiotów prowadzonego przez GUS i kont płatników prowadzonych przez ZUS.
Jednocześnie firmy rozpoczynające działalność gospodarczą mają otrzymywać od naczelnika urzędu skarbowego potwierdzenie o nadaniu numeru NIP w ciągu 3 dni (a nie jak dotychczas 14 dni).
Proponuje się, aby ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Opracowanie: Weronika Adamczyk
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 10 października 2012 r.
Data publikacji: 10 października 2012 r.

Podatnicy przekazali ponad 457 milionów na rzecz OPP

Ministerstwo Finansów opublikowało informację dotyczącą kwot 1 proc. należnego podatku dochodowego od osób fizycznych przekazanych organizacjom pożytku publicznego z rozliczenia za 2011 rok.
Z informacji przedstawionych przez resort finansów wynika, że łączna kwota 1 proc. należnego podatku przekazana na rzecz OPP z rozliczenia za 2011 rok wyniosła 457,3 mln złotych i stanowiła 0,71% należnego podatku. Jest to kwota o ponad 57 mln wyższa niż rok wcześniej.
Liczba podatników, którzy zdecydowali się na przekazanie 1 proc. wyniosła 11.165.578, co jak podaje resort finansów, stanowi 43% uprawnionych. Większość stanowili podatnicy rozliczający się na formularzach PIT-36 i PIT-37. Przeciętna kwota przekazywana na rzecz OPP wyniosła 41 zł.
W informacji przedstawiono również wykaz 30 organizacji, które otrzymały najwyższe kwoty w skali całego kraju.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 2 października 2012 r.
Data publikacji: 2 października 2012 r.

Limity podatkowe w 2013 r. będą niższe

Status małego podatnika VAT, PIT i CIT w 2013 r. będą mieć przedsiębiorcy, których roczny przychód ze sprzedaży nie przekroczy 4.922 tys. zł. Obecnie limit ten wynosi 5.324 tys. zł.
Obliczenie limitów podatkowych kwot euro na złotówki opiera się na średnim kursie euro ogłoszonym przez NBP w pierwszym dniu roboczym października roku poprzedzającego rok na który mają być wyliczone limity. Wczoraj średni kurs euro wyniósł 4,1020 zł (Tabela nr 190/A/NBP/2012 z dnia 1 października 2012 r.).
Z uwagi na niski kurs euro limity podatkowe od nowego roku będą niższe niż obowiązujące.
Status małego podatnika podatków dochodowych będą mieć przedsiębiorcy, których roczny przychód ze sprzedaży nie przekroczy kwoty 4.922 tys. zł. Warto przypomnieć, że posiadanie statusu małego podatnika umożliwia korzystanie z kasowej metody rozliczeń VAT, kwartalnych rozliczeń VAT bez konieczności wpłacania zaliczek oraz jednorazowej amortyzacji środków trwałych.
Mali podatnicy oraz podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą mogą dokonywać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, gdy ich wartość początkowa w roku podatkowym w którym zostały wprowadzone do ewidencji nie przekracza równowartości 50 tys. euro. W 201 3 roku limit ten będzie wynosił 205 tys. zł, a zatem o 17 tys. zł mniej niż obecnie.
Niższe będą również limity przychodów uprawniające do korzystania z opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W 2013 r. ryczałt będą mogli płacić podatnicy, którzy w tym roku uzyskują przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 615.300 zł. Limit ten dotyczy również przychodów wszystkich wspólników spółki cywilnej lub jawnej osób fizycznych.
Kwartalny sposób rozliczania ryczałtu w następnym roku stosować będą mogli wyłącznie podatnicy, których przychody z działalności prowadzonej samodzielnie albo przychody spółki nie przekraczają 102.550 zł.
Katarzyna Bogucka
Redakcja Publikacji Elektronicznych WKP
Data publikacji: 2 października 2012 r.

Strata na terminowych transakcjach walutowych jest kosztem

Koszty związane z wcześniejszym rozwiązaniem umowy terminowych transakcji walutowych pomiędzy podatnikiem a bankiem stanowią koszty podatkowe w momencie odstąpienia od jej realizacji.
Jak stwierdził organ podatkowy w interpretacji indywidualnej z 14 sierpnia, zapewnienie stałego i przewidywalnego poziomu cen z kontrahentami, do czego służyły kontrakty terminowe jest działalnością przedsiębiorcy wykazującą związek z wysokością przychodu i zachowaniem źródła przychodu. W związku z powyższym, w przypadku terminowych transakcji walutowych zawieranych w celu zabezpieczenia źródła przychodów, jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza, poniesiony koszt będący konsekwencją rozwiązania umowy terminowych transakcji walutowych, może zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 14 sierpnia 2012 r., ITPB1/415-668/09/12-S/WM.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 17 września 2012 r.
Data publikacji: 17 września 2012 r.

Konsekwencje niezatwierdzenia sprawozdania

Jeżeli sprawozdanie finansowe nie zostało zatwierdzone, nie można dokonać podziału wyniku finansowego.
Zgodnie z art. 53 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) – dalej u.o.r. – podział lub pokrycie wyniku finansowego netto jednostek zobowiązanych, zgodnie z art. 64 ust. 1 u.o.r., do poddania badaniu rocznego sprawozdania finansowego może nastąpić po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający, poprzedzonego wyrażeniem przez biegłego rewidenta opinii o tym sprawozdaniu bez zastrzeżeń lub z zastrzeżeniami. Podział lub pokrycie wyniku finansowego netto, dokonany bez spełnienia tego warunku, jest nieważny z mocy prawa.
Podział lub pokrycie wyniku finansowego netto jednostek niezobowiązanych do poddania badaniu rocznego sprawozdania finansowego może nastąpić po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego przez organ zatwierdzający.
Nie zatwierdzone sprawozdanie finansowe podlega złożeniu w Krajowym Rejestrze Sądowym w ciągu 15 dni od ustawowego terminu zatwierdzenia sprawozdania finansowego, czyli 6 miesięcy od dnia bilansowego (art. 69 u.o.r.).
Marek Pepol
Vademecum Głównego Księgowego
67228
Data publikacji: 12 września 2012 r.

Pracodawca nie będzie informował PIP oraz PIS o rodzaju działalności

Pracodawcy zostaną zwolnieni z obowiązku zgłaszania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej informacji o miejscu, rodzaju i zakresie wykonywanej działalności gospodarczej. Jednocześnie firmy rozpoczynające działalność gospodarczą będą otrzymywać potwierdzenie o nadaniu numeru NIP w ciągu 3 (a nie 14) dni.
Do Sejmu wpłynął rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw. Projekt nowelizacji wynika z zapowiedzi premiera Donalda Tuska ujętych w exposé.
Zaproponowano zwolnienie pracodawców z obowiązku zgłaszania Państwowej Inspekcji Pracy i Państwowej Inspekcji Sanitarnej informacji o miejscu, rodzaju i zakresie wykonywanej działalności gospodarczej. PIP oraz PIS niezbędne dane mają uzyskiwać z rejestru podmiotów prowadzonego przez GUS i kont płatników prowadzonych przez ZUS.
Jednocześnie firmy rozpoczynające działalność gospodarczą mają otrzymywać od naczelnika urzędu skarbowego potwierdzenie o nadaniu numeru NIP w ciągu 3 dni (a nie jak dotychczas 14 dni).
Proponuje się, aby ustawa weszła w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Projekt został skierowany do opinii Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.
Opracowanie: Weronika Adamczyk
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 7 września 2012 r.
Data publikacji: 7 września 2012 r.

Obowiązuje nowa umowa podatkowa z Czechami

Zgodnie z oświadczeniem rządowym, w związku z dokonaniem przewidzianych notyfikacji, od 13 czerwca obowiązuje umowa z Republiką Czeską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu.
Sporządzona w Warszawie 13 września 2011 r. i ratyfikowana 1 czerwca tego roku umowa przewiduje usunięcie przepisów umożliwiających tzw. tax sparing, czyli odliczenie podatku fikcyjnego. Zmianie uległo również opodatkowanie licencji, dywidend i odsetek, definicji umownych, wymiany informacji i tzw. korekt wtórnych.
Nowa umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania z Czechami zastąpiła dotychczas obowiązującą umowę z 13 września 1993 r. Tekst umowy został opublikowany w Dzienniku Ustaw z 2012 r., poz. 991.
Jolanta Mazur
Redakcja Publikacji Elektronicznych WKP
Data publikacji: 5 września 2012 r.

Zmiany w przepisach dotyczących przygotowania zawodowego młodocianych

W dniu 1 września wchodzi w życie zmiana rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 28 maja 1996 r. w sprawie przygotowania zawodowego młodocianych i ich wynagradzania (Dz. U. Nr 60, poz. 278 z późn. zm.). Nie będzie już minimalnego 24-miesięcznego okresu trwania nauki zawodu. Do kształcenia pracowników młodocianych będzie miał ponadto zastosowanie nowy system przeprowadzania zewnętrznych egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe.
Zmiana rozporządzenia jest skutkiem wchodzącej w życie 1 września nowelizacji ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), dokonanej ustawą z dnia 19 sierpnia 2011 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 205, poz. 1206). Nowelizacja przebudowuje system kształcenia zawodowego i ustawicznego, wprowadzając zmiany strukturalno – organizacyjne i programowe.
Głównym celem zmian w kształceniu pracowników młodocianych jest to, aby młodociani pracownicy, rozpoczynający od dnia 1 września bieżącego roku naukę – mogli odbywać ją zgodnie z nowymi zasadami.
Nie będzie już minimalnego 24-miesięcznego okresu trwania nauki zawodu. Od 1 września będzie obowiązywał 3-letni cykl kształcenia w zasadniczych szkołach zawodowych dla wszystkich zawodów ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego. Z tego względu wskazywanie minimalnego 24-miesięcznego okresu trwania nauki zawodu stało się bezprzedmiotowe.
Przepisy rozporządzenia dostosowano również do zmienionego stanu prawnego w związku z nowym systemem przeprowadzania zewnętrznych egzaminów potwierdzających kwalifikacje zawodowe, organizowanych na podstawie przepisów oświatowych. Od 1 września 2012 r. zewnętrzny egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie będzie organizowany w zakresie jednej kwalifikacji, a nie z zakresu całego zawodu (z wyjątkiem tzw. zawodów jednokwalifikacyjnych).
Egzaminy organizowane przez okręgowe komisje egzaminacyjne (OKE) dla uczniów prowadzących kształcenie zawodowe będą przeprowadzane w toku nauki w szkole.
Zmiany te dotyczą egzaminów przeprowadzanych z zakresu kwalifikacji wyodrębnionych w zawodach ujętych w klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego, a więc nauczanych zgodnie z przepisami prawa oświatowego. Oznacza to sprawdzanie w trakcie egzaminu wiedzy i umiejętności nabytych przez młodocianego podczas nauki zawodu.
Zasada ta będzie stosowana zarówno do egzaminów przeprowadzanych w trakcie nauki zawodu młodocianych – uczniów zasadniczych szkół zawodowych, organizowanych przez OKE, jak i do egzaminów kwalifikacyjnych na tytuł czeladnika przeprowadzanych dla młodocianych zatrudnionych u pracodawców będących rzemieślnikami i organizowanych przez izby rzemieślnicze.
Ponadto młodociany pracownik zatrudniony u pracodawcy niebędącego rzemieślnikiem, dokształcający się w zasadniczej szkole zawodowej, zdaje egzamin potwierdzający kwalifikacje w zawodzie z zakresu kwalifikacji wyodrębnionej w tym zawodzie, a w przypadku gdy w zawodzie wyodrębniono więcej niż jedną kwalifikację – egzaminy potwierdzające kwalifikacje w zawodzie z zakresu wszystkich kwalifikacji wyodrębnionych w tym zawodzie, zgodnie z przepisami dotyczącymi warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Zmiana wchodzi w życie z dniem 1 września 2012 r.
Opracowanie: Weronika Adamczyk
Źródło: www.dziennikustaw.gov.pl, stan z dnia 31 sierpnia 2012 r.
Data publikacji: 31 sierpnia 2012 r.

Opublikowano projekt nowelizacji ustawy o CIT i ustawy o PIT

Wprowadzenie przepisów służących eliminacji mechanizmów wykorzystywanych w celu optymalizacji podatkowej zakłada opublikowany projekt nowelizacji ustaw o podatkach dochodowych. Szacuje się, że dochody sektora finansów publicznych w pierwszym roku funkcjonowania tych rozwiązań wzrosną o 291 mln zł.
Przygotowywana nowelizacja przewiduje przede wszystkim włączenie spółek komandytowo-akcyjnych w zakres podmiotowy ustawy o CIT, czego konsekwencją będzie wprowadzenie dwóch poziomów opodatkowania dochodu wypracowanego przez tę spółkę. Wspólnicy spółki, zarówno jej akcjonariusz, jak i komplementariusz zostaną opodatkowani od faktycznie uzyskanego przez nich dochodu z uczestnictwa w zysku takiej spółki. Żaden z nich nie będzie zatem opodatkowany „na bieżąco” z tytułu prowadzonej przez spółkę działalności gospodarczej. Opodatkowanie z tego tytułu będzie bowiem następowało na poziomie samej spółki.
Nowelizacja wprowadzi zasady ustalania wartości początkowej stanowiącej podstawę amortyzacji środków trwałych w spółce europejskiej, spółdzielni europejskiej oraz zakładzie zagranicznym położonym na terytorium RP oraz kosztów uzyskania przychodów w przypadku ich odpłatnego zbycia. Prawo do pomniejszania podstawy opodatkowania zostanie ograniczone wyłącznie do kosztów nabycia amortyzowanego składnika majątku dotychczas nieodliczonych.
Wyłączone ma zostać także prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku w przypadku wypłat dywidend i innych dochodów z tytułu udziału w zyskach osób prawnych podlegających odliczeniu w spółce wypłacającej, co wyeliminuje zjawisko podwójnego nieopodatkowania świadczeń przekazywanych polskim rezydentom przez spółki powiązane, mające siedzibę w państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego.
Wprowadzone zostaną przepisy wskazujące sposób określenia wartości przychodów i kosztów świadczeń w naturze. pozwoli to na wyeliminowanie problemu, który powstał w związku z wypłatą dywidendy w formie rzeczowej i innych wątpliwości związanych z opodatkowaniem wypłacanych w formie rzeczowej wynagrodzeń za umorzone udziały, certyfikatów inwestycyjnych oraz jednostek uczestnictwa wydawanych w zamian za udziały (akcje).
Projekt zawiera również przepisy dostosowujące prawo krajowe do prawa unijnego oraz przepisy służące uzupełnieniu oraz doprecyzowaniu treści obecnie obowiązujących norm, celem ułatwienia ich stosowania w praktyce. Ponadto, zgodnie z wyrokiem TK z 17 lipca 2012 r., sygn. akt 30/11 na organy podatkowe pierwszej instancji nałożony zostanie obowiązek zawiadomienia podatnika o zawieszeniu biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Zawiadomienie będzie miało jedynie informacyjny charakter i nie będzie podlegać zaskarżeniu.
Przewiduje się, że nowe regulacje wejdą w życie 1 stycznia 2013 r.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WKP
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 28 sierpnia 2012 r.
Data publikacji: 28 sierpnia 2012 r.

Kiedy pracownica w ciąży traci prawo przywrócenia do pracy

Przepisy gwarantują pracownicom w ciąży rozległą ochronę prawną. Nie oznacza jednak zwolnienia z obowiązku przestrzegania wszystkich przepisów.
Podstawowe zasady ochrony
Pracodawca nie może wypowiedzieć ani rozwiązać umowy o pracę w okresie ciąży, chyba że zachodzą przyczyny uzasadniające rozwiązanie umowy bez wypowiedzenia z jej winy i reprezentująca pracownicę zakładowa organizacja związkowa wyraziła zgodę na rozwiązanie umowy (art. 177 § 1 k.p.) albo ma miejsce ogłoszenie upadłości lub likwidacji pracodawcy (art. 411 § 1 k.p.). Powyższa ochrona przysługuje każdej pracownicy, z wyjątkiem zatrudnionej na podstawie umowy o pracę na okres próbny nieprzekraczający 1 miesiąca (art. 177 § 1 k.p.). Jeżeli zatem pracodawca wypowie umowę, mimo iż wie, że pracownica jest w ciąży albo gdy pracownica, której wypowiedziano umowę o pracę, poinformuje pracodawcę o zajściu w ciążę, a pracodawca nie wycofa swojego oświadczenia o wypowiedzeniu umowy, to umowa o pracę rozwiąże się. Pracownica ma wówczas prawo domagać się przywrócenia do pracy albo odszkodowania (art. 45 k.p.).
Ciąża nie chroni przed biegiem terminów procesowych
Pracownica, która dopiero po zwolnieniu z pracy zorientuje się, że jest w ciąży, może co do zasady żądać przywrócenia do pracy. Pozew w tej sprawie powinna złożyć w 7 dni od potwierdzenia, że spodziewa się dziecka. Liczenie należy zacząć tylko i wyłącznie od tego dnia, a nie od innych dat, np. gdy lekarz określi termin porodu. Jeżeli pracownica uchybi temu terminowi, sąd może go przywrócić ze względu na wyjątkowe okoliczności. Taką wyjątkową okolicznością nie jest jednak sam fakt bycia w ciąży. Spóźnienie się ze złożeniem pozwu skutkuje nieodwracalnym rozwiązaniem umowy o pracę, co potwierdził Sąd Najwyższy w wyroku z 25 kwietnia 2012 r., sygn. akt II PK 209/11.
Małgorzata Skibińska
Źródło: www.sn.pl, stan z dnia 23 sierpnia 2012 r.
Data publikacji: 23 sierpnia 2012 r.