Nowelizacja wprowadzająca odwrócony VAT na tablety już opublikowana

Wczoraj została opublikowana nowelizacja wprowadzająca zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w ustawie – Prawo zamówień publicznych, która rozszerza mechanizm tzw. odwróconego VAT m.in. na tablety, laptopy, konsole do gier i telefony komórkowe.
Ustawa z dnia 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo zamówień publicznych (Dz. U. poz. 605) dostosowuje przepisy do wyroku TSUE w sprawie C-511/10 w powiązaniu z wyrokiem w sprawie C-437/06 w zakresie zaproponowania przykładowych metod służących odliczaniu VAT w odniesieniu do towarów i usług wykorzystywanych do celów mieszanych (podlegających i niepodlegających systemowi VAT).
Nowelizacja doprecyzowuje przepisy w zakresie tzw. ulgi za złe długi. Ulga na złe długi umożliwia wierzycielowi obniżenie podstawy opodatkowania oraz podatku należnego, w sytuacji gdy dłużnik w określonym terminie nie zapłaci za zakupione towary i usługi. Dłużnik jest wówczas zobowiązany do odpowiedniego zmniejszenia odliczonego podatku naliczonego. Nie jest natomiast możliwe skorzystanie przez wierzyciela z ww. ulgi, w przypadku gdy dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego lub w trakcie likwidacji.
Ustawa rozszerza także przepisy w zakresie tzw. mechanizmu odwróconego obciążenia dla niektórych towarów. W związku z potwierdzeniem występowania nadużyć w rozliczaniu VAT za niezbędne uznano objęcie tym mechanizmem kolejnych towarów, takich jak niektóre postaci złota, telefony komórkowe, laptopy, tablety i konsole do gier. Ponadto, wprowadzono zmiany mające na celu pełniejszą realizację zasady neutralności i proporcjonalności podatku VAT.
Zmiany dotyczą również wprowadzonej od 1 października 2013 r. instytucji odpowiedzialności podatkowej nabywcy za zobowiązania podatkowe w VAT sprzedawcy (towary wymienione w załączniku nr 13 do ustawy o VAT). Ponadto, doprecyzowano przepisy dotyczące kaucji gwarancyjnej, stanowiącej jedną z przesłanek wyłączających odpowiedzialność podatkową nabywcy.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2015 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących sposobu określania proporcji i związanych z tym korekt, a także regulacji dotyczących opodatkowania towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej i jednego z przepisów przejściowych, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 5 maja 2015 r.
Data publikacji: 5 maja 2015 r.

Koniec korekty VAT w związku z upadłością kontrahenta

Od lipca modyfikacji ulegnie regulacja w zakresie stosowania tzw. ulgi na złe długi. Dostawcy, którzy nie otrzymali zapłaty za swój towar lub usługę nadal nie będą mogli dokonać korekty należnego podatku VAT w odniesieniu do dostaw wykonanych na rzecz kontrahentów w procesie likwidacji lub upadłości. Jednocześnie tacy kontrahenci nie będą zobligowani do dokonania korekty podatku VAT naliczonego – informuje agencja Newseria.
Nowelizacja ustawy o VAT, która wejdzie w życie 1 lipca, dotyczy m.in. tzw. ulgi na złe długi, czyli przepisów dotyczących korekty VAT w sytuacji zaległości płatniczych lub nieuregulowania zobowiązań przez nabywcę towaru lub usługi przez okres dłuższy niż 150 dni.
Jak wyjaśnia w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes mec. Piotr Andrzejak, partner w Zespole Podatkowym Kancelarii Sołtysiński Kawecki & Szlęzak, w wyniku zaproponowanej zmiany podatnicy znajdujący się w stanie upadłości lub likwidacji nie będą obowiązani do korekty odliczenia podatku VAT naliczonego, a po stronie dostawców towarów i usług nie będzie uprawnienia do korekty podatku VAT należnego.
Na upadłego lub likwidowanego dłużnika nie będzie nakładany obowiązek korekty podatku VAT naliczonego. Z kolei przedsiębiorcy, którzy sprzedali usługi lub towary firmom postawionym (choćby później) w stan upadłości lub likwidacji, nie będą mogli dokonać korekty VAT należnego, pomimo braku zapłaty. A w efekcie dostawcy ci, jako wierzyciele, będą mogli dochodzić roszczeń jedynie w postępowaniu upadłościowym co do całej kwoty należności (wraz z podatkiem VAT).
Mec. Andrzejak zwraca uwagę na to, że w nowelizacji znalazło się rozwiązanie rozszerzające zakres stosowania ulgi na złe długi na podmioty powiązane. W przypadku gdy podmiot powiązany nie zapłaci za towar lub usługę w ciągu 150 dni od upływu terminu zapłaty, dostawca będzie mógł dokonać redukcji należnego podatku VAT. Do tej pory takie rozwiązanie było stosowane przy transakcjach z podmiotami niepowiązanymi.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.biznes.newseria.pl, stan z dnia 4 maja 2015 r.
Data publikacji: 4 maja 2015 r.

Kolejne zmiany w VAT od 01-07-2015

Nowelizacja wprowadzająca odwrócony VAT na tablety i inne zmiany w VAT podpisana

Prezydent podpisał 28 kwietnia br. nowelizację wprowadzającą zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w ustawie – Prawo zamówień publicznych, która rozszerza mechanizm tzw. odwróconego VAT m.in. na tablety, laptopy, konsole do gier i telefony komórkowe.

Nowe przepisy mają ograniczyć nadużycia związane z odliczaniem VAT, w szczególności przypadki wyłudzeń i unikania opodatkowania. Doprecyzowane zostały m.in. regulacje dotyczące tzw. ulgi na złe długi. Mechanizm ten dotyczy płatności, które nie zostały uregulowane w ciągu 150 dni od upływu terminu określonego w umowie lub na fakturze. Wierzyciel nie może skorzystać z ulgi, jeżeli dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji.

Według nowelizacji dłużnik nie będzie zobowiązany do korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego, jeżeli w ostatnim dniu miesiąca, w którym upływa 150. dzień od terminu płatności np. faktury, będzie w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji. W praktyce oznacza to, że odliczony przez dłużnika VAT naliczony będzie podlegał zgłoszeniu do masy upadłości, a wierzyciel właśnie tą drogą będzie miał większą szansę na odzyskanie zaległych kwot.

Nowe przepisy przewidują również rozszerzenie tzw. mechanizmu odwróconego obciążenia VAT na m.in. niektóre postaci złota, kolejne wyroby ze stali (chodzi o towary, których właściwości są identyczne z tymi towarami, które są już objęte tym mechanizmem), telefony komórkowe, laptopy, tablety i konsole do gier. Mechanizm ten umożliwia przeniesienie obowiązku rozliczenia podatku z dostawcy na nabywcę. W ramach przyjętych poprawek katalog towarów objętych mechanizmem odwrotnego VAT rozszerzony został na nieobrobione plastycznie półprodukty z metali nieżelaznych – aluminium, ołowiu i cynku.

Przyjęto też poprawkę zakładającą, że sprzedawca nie będzie obowiązany do rozliczenia podatku w transakcji obejmującej odwrotne obciążenie podatkiem VAT telefonów komórkowych i tabletów także w sytuacji, gdy nieprawidłowe zastosowanie mechanizmu odwrotnego było wynikiem nieuczciwych działań nabywcy.

Nowelizacja nakłada także na sprzedawców obowiązek składania w urzędzie skarbowym informacji podsumowujących dokonane transakcje. Informacja będzie zawierać m.in. łączną wartość dostaw lub usług.

W nowych przepisach podwyższono również wysokość kaucji gwarancyjnej w przypadku dostaw paliw: minimalnej do 1 mln zł (z 200 tys. zł) i maksymalnej do 10 mln zł (z 3 mln zł).

W związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE nowelizacja przewiduje też zwiększenie stawki VAT na towary wykorzystywane do ochrony przeciwpożarowej z 8 na 23 proc.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2015 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących sposobu określania proporcji i związanych z tym korekt, a także regulacji dotyczących opodatkowania towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej i jednego z przepisów przejściowych, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.

Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK

Źródło: www.prezydent.pl, stan z dnia 29 kwietnia 2015 r.

Data publikacji: 29 kwietnia 2015 r.

VAT: pełne odliczenie od aut testowych wymaga ewidencji przebiegu

W celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z samochodami demonstracyjnymi dealer musi ustalić sposób wykorzystywania pojazdów oraz prowadzić dla tych pojazdów ewidencję przebiegu pojazdów. Tak wskazał WSA w Poznaniu w wyroku z 26 marca 2015 r.

W sprawie do fiskusa zwrócił się dealer samochodowy, który niektóre pojazdy, przeznaczone do odprzedaży udostępnia do jazd testowych, jako pojazdy demonstracyjne. Dealer traktuje jednak te samochody, jako towar handlowy, które będą służył dalszej odprzedaży. Do tego czasu ponosi jednak wydatki związane z nabyciem tych pojazdów, części składowych do nich, jak również z eksploatacją i użytkowaniem. Kwestią do rozstrzygnięcia było prawo do odliczenia pełnego VAT-u z faktur dokumentujących poniesienie wydatków związanych z pojazdami demonstracyjnymi oraz obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu w odniesieniu do takich pojazdów.

Dealer zapewnia, że samochody będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych – odsprzedaży pojazdów samochodowych. Przeznaczenie pojazdów do jazd demonstracyjnych wynika wyłącznie ze specyfiki prowadzonej działalności gospodarczej, a konieczność dokonania jazdy próbnej jest elementem procesu odsprzedaży pojazdów. Dlatego sposób wykorzystania pojazdów demonstracyjnych zostanie uregulowany w akcie wewnętrznym w taki sposób, aby wyłączony został ich użytek na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dealer uważa, że pojazdy w takiej sytuacji wypełniają wszelkie przesłanki do uznania ich za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej. Odpowiednie uregulowanie wewnętrzne, którymi mogą być porozumienia, regulaminy, ogólne zasady korzystania z pojazdów etc. uniemożliwi użytkowanie pojazdów na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą. Jego zdaniem nie ma za to obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.

Fiskus się nie zgodził. Uznał, że podatnik ma co prawda możliwość odliczenia 100 proc. kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem pojazdów samochodowych oraz wydatków związanych z ich eksploatacją. Musi jednak spełnić łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.

Sprawa trafiła do WSA w Poznaniu. Sąd zgodził się z fiskusem podzielając jego stanowisko, że samochody demonstracyjne, pomimo że nie utraciły charakteru towarów handlowych, nie są przeznaczone wyłącznie do odsprzedaży, skoro służą w okresie ich użytkowania do prezentowania towaru. Zdaniem sądu do zwolnienia z prowadzenia ewidencji nie wystarczy, że samochód przeznaczony jest do odsprzedaży i sprzedaż tych samochodów stanowi przedmiot działalności podatnika. Samochód ten nie może być wykorzystywany, nawet przejściowo, do żadnych innych celów. Fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności gospodarczej musi być rozpatrywany zawsze w kategoriach obiektywnych. Samochody demonstracyjne z samej definicji nie są wyłącznie przeznaczone do odsprzedaży. W konsekwencji w celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z samochodami demonstracyjnymi podatnik musi spełnić łącznie dwa warunki: musi ustalić sposób wykorzystywania pojazdów, np. poprzez sporządzenie zasady korzystania z pojazdów oraz prowadzić dla tych pojazdów ewidencję przebiegu pojazdów.

Wyrok WSA w Poznaniu z 26 marca 2015 r., sygn. akt I SA/Po 1099/14

Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WK

Źródło: www.nsa.gov.pl, stan z dnia 29 kwietnia 2015 r.

Data publikacji: 29 kwietnia 2015 r.

ZUS udostępnił nową wersję programu Płatnik

Od 27 kwietnia 2015 r. została udostępniona nowa wersja programu Płatnik – 10.01.001 – poinformował Zakład Ubezpieczeń Społecznych.
Można ją pobrać:
– ze strony internetowej PUE ZUS, pod adresem: pue.zus.pl/platnik
– ze strony internetowej wykonawcy oprogramowania, pod adresem: www.platnik.info.pl
Jedną z głównych zmian w tej wersji oprogramowania jest możliwość automatycznej aktualizacji bibliotek i plików stanowiących poszczególne elementy programu. Dzięki temu użytkownicy będą mogli zawsze korzystać z najnowszej wersji oprogramowania bez konieczności samodzielnej instalacji niezbędnych komponentów lub słowników.
Ponadto w Płatniku 10.01.001:
– umożliwiono tworzenie dokumentów korygujących na podstawie kompletów rozliczeniowych pobranych z ZUS,
– zmieniono raport tworzony podczas pobierania i aktualizacji danych z ZUS,
– wprowadzono funkcjonalności ułatwiające pracę płatnikom wielooddziałowym,
– wprowadzono możliwość podpowiadania schematów finansowania podczas wypełniania pozycji raportów imiennych dla wszystkich kodów tytułów ubezpieczenia,
– dodano możliwość wykorzystania słowników adresowych.
Szerszy opis zmian na stronie: pue.zus.pl/platnik/co-nowego.
Źródło: www.zus.pl, stan z dnia 28 kwietnia 2015 r.
Data publikacji: 28 kwietnia 2015 r.

MF określił termin ponownego skorzystania ze zwolnienia z VAT

 
Stanowisko, zgodnie z którym podatnik może ponownie skorzystać ze zwolnienia z VAT od początku dowolnego miesiąca, następującego po wyznaczonym w art. 113 ust. 11 ustawy o VAT okresie karencji, zachowuje aktualność również w odniesieniu do przepisów w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.
Jak wyjaśnił minister finansów w interpretacji ogólnej z 24 kwietnia 2015 r., przy wyznaczaniu na podstawie art. 113 ust. 11 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2013 r.) terminu, od którego możliwe było ponowne skorzystanie ze zwolnienia związanego z wartością sprzedaży opodatkowanej przez podatników, którzy utracili prawo do tego zwolnienia od podatku lub z niego zrezygnowali, należy uwzględnić orzecznictwo sądów administracyjnych.
Biorąc je pod uwagę, podatnik mógł ponownie skorzystać ze zwolnienia, jeżeli upłynął rok, licząc od końca roku, w którym stracił prawo do zwolnienia lub zrezygnował z niego, przy czym podatnik miał prawo do powrotu od początku dowolnego miesiąca w trakcie roku podatkowego, o ile zostały spełnione pozostałe przesłanki ponownego skorzystania ze zwolnienia, tzn. wartość sprzedaży nie przekroczyła u podatnika w poprzednim roku podatkowym kwoty, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT i nie zachodziły przypadki wyłączające stosowanie zwolnienia.
W przypadku gdy podatnik zdecydował się ponownie skorzystać ze zwolnienia w trakcie roku podatkowego, musiał zostać również spełniony warunek, że do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, od którego podatnik zamierzał ponownie skorzystać ze zwolnienia, nie została przekroczona wartość sprzedaży, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.
Powyższe stanowisko dotyczące terminu powrotu do zwolnienia, mimo modyfikacji art. 113 ustawy o VAT, zachowuje aktualność również w odniesieniu do przepisów w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.
Interpretacja ogólna Ministra Finansów z 24 kwietnia 2015 r., PT3.8101.4.2015.LBE.72
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 27 kwietnia 2015 r.
Data publikacji: 27 kwietnia 2015 r.

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości został skierowany do Sejmu

17 kwietnia projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw wpłynął do Sejmu. Nowelizacja wprowadza uproszczenia w rachunkowości małych firm.
Nowelizacja ustawy o rachunkowości przewiduje nowe rozwiązania wynikające z przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE odnośnie do jednostek innych niż jednostki mikro (obowiązek dla państwa członkowskiego), a także uproszczenia w rachunkowości związane ze zmieniającym się otoczeniem gospodarczym.
Projekt zakłada uproszczenie sprawozdania finansowego dla jednostek małych, m.in. spółek kapitałowych spełniających określone kryteria w zakresie sumy bilansowej, przychodów oraz zatrudnienia, zobowiązanych do stosowania przepisów ustawy o rachunkowości. Obejmują one:
– możliwość sporządzania skróconego sprawozdania finansowego (jedynie uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej z ograniczoną ilością ujawnień),
– zwolnienie ze sporządzania sprawozdania z działalności oraz możliwość nie sporządzania zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych.
W projekcie przewidziano wprowadzenie nowego sprawozdania dotyczącego płatności na rzecz administracji publicznych. Dodano nowy rozdział 6a, w którym uwzględniono konieczność sporządzania takiego sprawozdania przez jednostki o określonej formie prawnej (np. spółki kapitałowe, spółki komandytowo–akcyjne) działające w przemyśle wydobywczym lub zajmujące się wyrębem lasów pierwotnych, które:
– działają na rynku finansowym, w tym m.in.: banki, zakłady ubezpieczeń, emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na jednym z rynków regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego),
– spełniają kryteria określone w projekcie w zakresie sumy bilansowej, przychodów i zatrudnienia.
Kolejne uproszczenia w rachunkowości mają być związane ze zmieniającym się otoczeniem gospodarczym, w tym przewidziano:
– możliwości klasyfikowania umów leasingu w sposób uproszczony, tj. według zasad określonych w przepisach podatkowych,
– odstąpienia od ustalania aktywów i tworzenia rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego,
– niestosowania rozporządzenia Ministra Finansów z 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych.
Będzie to dotyczyć nowego katalogu jednostek określonego w projekcie.
Projekt zakłada również zniesienie obowiązku publikacji sprawozdań finansowych przez spółdzielnie w Monitorze Spółdzielczym, z jednoczesnym pozostawieniem obowiązku ich składania wraz z innymi dokumentami do Krajowego Rejestru Sądowego.
Ujednolicono także przepisy dotyczące terminu przeliczania na walutę polską wielkości wyrażonych w euro (art. 3 ust. 3 ustawy o rachunkowości, art. 24a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 4 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy.
Ponadto przewidziano możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (zamiast ksiąg rachunkowych) dla małych organizacji pozarządowych, z wyłączeniem spółek kapitałowych, oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi np. o jednostki:
– działające w sferze zadań publicznych,
– nieprowadzące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz nieposiadające statusu organizacji pożytku publicznego,
– osiągające, w roku poprzedzającym rok wyboru prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, przychody w wysokości nieprzekraczającej 50.000 zł.
Minister finansów, w porozumieniu z ministrem pracy i polityki społecznej, określi w rozporządzeniu sposób prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów.
Zaproponowane uproszczenia przyczynią się do obniżenia kosztów przygotowania sprawozdania finansowego oraz kosztów bieżącego prowadzenia rachunkowości przez jednostki małe.
Przepisy projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2016 r. Jednostki będą mogły zastosować nowe rozwiązania do sporządzania sprawozdań finansowych już za rok obrotowy 2015.
Opracowanie: Michał Topulniak, RPE WK
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 22 kwietnia 2015 r.
Data publikacji: 22 kwietnia 2015 r.

KRDP ma wątpliwości co do reformy administracji skarbowej

Podczas konferencji „Modernizacja administracji podatkowej i nowa Ordynacja podatkowa”, zostały zaprezentowane założenia reformy administracji skarbowej. Pani prof. dr hab. Jadwiga Glumińska-Pawlic zaprezentowała stanowisko Krajowej Rady Doradców Podatkowych i świata nauki, które ma wątpliwości co do planowanych regulacji.
Podczas konferencji głos zabierali m.in. Sekretarz Stanu Janusz Cichoń oraz Podsekretarz Stanu Jacek Kapica. Prof. dr hab. Leonard Etel zaprezentował założenia nowych rozwiązań w Ordynacji podatkowej.
Pani prof. dr hab. Jadwiga Glumińska-Pawlic zaprezentowała swoje stanowisko w sprawie reformy administracji skarbowej. Podkreśliła, że reprezentuje nie tylko Krajową Radę Doradców Podatkowych, ale także świat nauki. Poinformowała, że ma istotne wątpliwości w kwestii przedstawionych założeń reformy. Według niej, zasadna byłaby reforma całego aparatu, a nie tylko urzędów i izb skarbowych.
Wskazała również, że pojawia się wątpliwość co do dwuinstancyjności postępowania podatkowego, jeśli weźmiemy pod uwagę nadrzędność pracowniczą dyrektora izby skarbowej nad naczelnikiem.
– „Trzeba zauważyć, że poza tymi organami funkcjonują jeszcze urzędy kontroli skarbowej i na dodatek mamy cały katalog podmiotów, którym na mocy odrębnych przepisów powierzono obowiązki organów podatkowych, gdzie nie ma czystości i przejrzystości w wielu przypadkach, o której instancji mówimy” – podkreślała prof. dr hab. Jadwiga Gumińska-Pawlic. Odniosła się też do kwestii celowości reformy. – „Jeśli mamy na celu również poprawę ściągalności podatków, ale także nie podnoszenie kosztów funkcjonowania administracji, to z punktu widzenia doradców podatkowych mogę powiedzieć, że bardzo dziwię się, że Ministerstwo Finansów tak łatwo oddało w procesie deregulacji prowadzenie ewidencji podatkowych” – podkreślała Przewodnicząca KRDP. Wskazała, że obecnie bardzo wiele przypadkowych osób prowadzi ewidencje podatkowe. Nie ma pewności, czy one są prowadzone w sposób prawidłowy, bo jeśli robił to doradca podatkowy, to gwarantował on rzetelne wykonywanie tych obowiązków. Natomiast dzisiaj sytuacja może być często dwuznaczna.
Do uwag Przewodniczącej KRDP odniósł się prof. dr hab. Leonard Etel, uznając je za bardzo cenne.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.krdp.pl, stan z dnia 22 kwietnia 2015 r.
Data publikacji: 22 kwietnia 2015 r.

Po raz kolejny przedsiębiorcy wybiorą przyjazne urzędy skarbowe

Wybór najlepszych urzędów oraz tworzenie przyjaznej atmosfery między administracją podatkową a przedsiębiorcami – to główne założenia konkursu Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy, który już po raz trzynasty organizuje resort finansów oraz Business Centre Club.
Konkurs na „Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy” jest ogólnopolskim przedsięwzięciem, którego zadaniem jest między innymi promocja wysokich standardów obsługi klienta osiągniętych przez wyróżnione placówki i upowszechnianie takich dobrych praktyk w urzędach skarbowych na terenie całego kraju. Ma to wzmacniać pozytywny wizerunek urzędu skarbowego i jego pracowników, a przez to zachęcać przedsiębiorców do rzetelnego i terminowego rozliczania się z podatków.
Inicjatywa zorganizowania konkursu powstała 12 lat temu. Porozumienie w tej sprawie zostało podpisane 28 lutego 2002 r. pomiędzy Ministerstwem Finansów oraz Business Centre Club.
Urzędy skarbowe oceniane będą na podstawie sumy punktów przyznanych przez przedsiębiorców w wypełnionej ankiecie konkursowej, którą należy przesłać do Kanclerza Loży Regionalnej BCC w terminie do 26 maja 2015 roku. Ocenie podlegać będzie jakość obsługi podatnika przez urząd, łatwość komunikacji z urzędem oraz kompetencje pracowników.
Urzędy wyłonione w konkursie zostaną wyróżnione podczas uroczystej gali w siedzibie BCC oraz otrzymają prawo posługiwania się przez rok tytułem „Urząd Skarbowy Przyjazny Przedsiębiorcy”. Wyróżnienie jest wyrazem uznania przedsiębiorców dla jakości pracy urzędów oraz umiejętności i kompetencji pracowników administracji podatkowej.
W XII edycji konkursu nagrodzono 63 urzędy wskazane przez przedsiębiorców. Najwięcej urzędów zostało nagrodzonych w województwie mazowieckim – 12, następnie zachodniopomorskim – 6 oraz 5 w kujawsko-pomorskim.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 22 kwietnia 2015 r.
Data publikacji: 22 kwietnia 2015 r.

Przedsiębiorcy postulują uchylenie przepisów „antyzatorowych”

Przepisy nakładające na podatników obowiązek wyłączenia z kosztów uzyskania przychodów faktur, które nie zostały zapłacone w terminie 30 dni od upływu terminu płatności zostały wprowadzone ustawą z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce. Ich stosowanie, przez ponad dwa lata, generuje wysokie koszty księgowo-ewidencyjne oraz obarcza przedsiębiorców ogromnym ryzykiem podatkowym. Konfederacja Lewiatan postuluje uchylenie przepisów.
Przedsiębiorcy wskazują, że zatory płatnicze nie występują już tak często, jak to miało miejsce w latach 2009-2011. Na poprawę tej sytuacji wpływ miało kilka czynników, przede wszystkim lepsza koniunktura w gospodarce polskiej i europejskiej.
Dwa pełne lata obowiązywania korekty kosztów pokazały, że przepisy te są niezwykle nieprecyzyjne, wadliwie skonstruowane i mają wyjątkowo sankcyjny charakter – ocenia ekspert Konfederacji Przemysław Pruszyński. W założeniu regulacje miały stanowić wsparcie dla firm niemających silnej pozycji rynkowej, takich, które ze względu na dużą konkurencję „zmuszane były” kredytować inne podmioty. W praktyce okazało się, że to właśnie tym słabszym firmom zaszkodziły najbardziej. Firmy, które w trudnym okresie winny otrzymać pomoc w postaci odroczenia lub rozłożenia na raty płatności podatku, otrzymały dodatkowe, sankcyjne obciążenie – czytamy w opinii.
Jak wskazał ekspert, często występują sytuacje kiedy literalne stosowanie tych przepisów w ogóle nie jest możliwe, ponieważ używane przez podatników systemy informatyczne nie są przystosowane do automatycznych wyliczeń, np. przy ewidencji magazynu, amortyzacji lub kalkulacji niezapłaconych zobowiązań. Ponadto ustawa wymaga, aby koszty bezpośrednie były rozpoznawane w dacie uzyskania przychodu z ich sprzedaży z wyjątkiem sytuacji, gdy zobowiązanie nie zostało uregulowane w terminie. W takim przypadku koszt podatkowy można rozpoznać w dacie zapłaty danego zobowiązania.
Konieczność uchylenia omawianych przepisów dostrzegł Prezydent RP, który taką propozycję skierował do Sejmu w projekcie ustawy o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw, a także Minister Finansów i Rada Ministrów.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.konfederacjalewiatan.pl, stan z dnia 21 kwietnia 2015 r.
Data publikacji: 21 kwietnia 2015 r.

Będzie rewolucja w przechowywaniu dokumentów pracowniczych

Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt zmian kodeksu pracy i zaprasza do konsultacji społecznych. Zmiany mają dotyczyć zasad przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej.

Obecnie pracodawca musi prowadzić i przechowywać dokumentację kadrową w sprawach związanych ze stosunkiem oraz akta osobowe pracowników, w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem. Jeśli zaniedba te obowiązek, to popełnia wykroczenie przeciwko prawom pracowniczym. Dla większości dokumentów wymagane jest zachowanie formy pisemnej. W aktach osobowych pracownika gromadzone są dokumenty obligatoryjne oraz złożone dobrowolnie.

Jeśli chodzi o dokumentację płacową, to zgodnie z art. 125a ust. 4 ustawy emerytalnej płatnik składek jest obowiązany przechowywać listy płac, karty wynagrodzeń albo inne dowody, na podstawie których ustala się podstawę wymiaru emerytury lub renty, przez 50 lat od zakończenia zatrudnienia danego pracownika.

Akta osobowe i płacowe są dokumentacją tzw. niearchiwalną i mają ustalony 50-cio letni czas przechowywania. Po jego upływie są niszczone. Te i inne kwestie związane z dokumentacją kadrowo-płacową reguluje ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

Projekt zmiany ustawy określa nowe okresy przechowywania dokumentacji. Mają się one różnić w zależności od rodzaju dokumentu i jego przydatności do różnych celów. I tak, projekt przewiduje trzy zasadnicze okresy przechowywania: okres zatrudnienia – określany jako „0 lat”, tj. zniesienie obowiązku przechowywania dokumentu po zakończeniu zatrudnienia u danego pracodawcy, pięcioletni okres po ustaniu zatrudnienia – dla dokumentacji, która może być pomocna przy dochodzeniu roszczeń ze stosunku pracy oraz pięćdziesięcioletni okres po ustaniu zatrudnienia dla dokumentów gromadzonych dla celów emerytalno-rentowych.

Projekt przewiduje dla okresów przechowywania tylko przez czas zatrudnienia oraz przez 50 lat zamknięty katalog dokumentów. Pozostałe musiałyby być przechowywane przez 5 lat od ustania zatrudnienia. Jeżeli przepisy dotyczące stosunku pracy określonej kategorii pracowników będą przewidywały obowiązek włączenia do akt osobowych pracownika danego dokumentu, nie określając czasu jego przechowywania, to wówczas trzeba je będzie przechowywać przez 5 lat od dnia ustania stosunku pracy. Okres pięcioletni proponowany dla dokumentacji, która może być pomocna przy dochodzeniu roszczeń ze stosunku pracy, uwzględnia okres przedawnienia tych roszczeń wynoszący 3 lata zgodnie z art. 291 § 1 k.p. Wprowadzane ułatwienia mają na celu zmniejszenie kosztów przechowywania dokumentacji pracowników.

W obecnym systemie prawnym jest obowiązek przechowywania teczki osobowej z pełną dokumentacją pracownika przez 50 lat, pomimo że część tej dokumentacji nawet potencjalnie nie jest przydatna dla korzystania przez pracownika z przysługujących mu uprawnień, czy to w ramach dochodzenia roszczeń z tytułu stosunku pracy, czy dla celów emerytalno-rentowych.

W związku z ustaleniem nowych okresów przechowywania dokumentacji, zmianie ulegnie sposób gromadzenia akt osobowych pracownika. Akta osobowe pracownika będą składały się z trzech części wyodrębnionych ze względu na okres przechowywania gromadzonych w nich dokumentów. Wszystko to określi nowe rozporządzenie.

Zmiany miałyby wejść w życie 1 stycznia 2016 r.

Agnieszka Rosa

Data publikacji: 9 kwietnia 2015 r.

MF: nowa jakość obsługi podatników zmieni administrację

Wdrożenie rozwiązań tworzących system obsługi i wsparcia podatnika ma za zadanie zmienić administrację podatkową poprzez wprowadzenie usługowego podejścia do podatników i ich indywidualnych spraw. Nowa jakość obsługi oraz indywidualna pomoc dla mikroprzedsiębiorców to najważniejsze z projektowanych rozwiązań.
Centrum Obsługi
Jak informuje resort finansów, Centra obsłużą wszystkich podatników w zakresie składanych podań i deklaracji oraz zaświadczeń i wyjaśnień prawa podatkowego – niezależnie od właściwości miejscowej naczelnika urzędu skarbowego. Centra mają zapewnić obsługę nie tylko w zakresie spraw prowadzonych przez urząd skarbowy, lecz również w zakresie obsługi płatników składek ZUS, podań i deklaracji wynikających z przepisów ustawy o podatku akcyzowym oraz usług związanych z rejestracją CEIDG. W każdym centrum obsługi znajdować się będzie „sfera innowacyjna” (samoobsługowa). Będzie to miejsce, w którym z pomocą pracownika centrum obsługi będzie można zdobyć kompetencje w tym zakresie, aby w przyszłości móc wykonywać część operacji samodzielnie w domu (np. korzystanie z Portalu Podatkowego, składanie e-Deklaracji).
Asystent podatnika
Mikroprzedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą przez okres 18 miesięcy od dnia uzyskania potwierdzenia nadania numeru identyfikacji podatkowej będą mogli korzystać z pomocy wyznaczonego specjalnie dla nich asystenta. Projekt zakłada, że asystent będzie pełnił rolę „przewodnika” dla przedsiębiorcy po urzędzie i przepisach prawa podatkowego.
Obsługa mikroprzedsiębiorcy rozpoczynającego działalność gospodarczą przez asystenta podatnika obejmować ma przede wszystkim przekazanie informacji na temat przepisów prawa podatkowego, uprawnień przysługujących podatnikom, elektronicznej formy przesyłania deklaracji podatkowych i kontaktu z urzędem skarbowym. Jak informuje resort, przedsiębiorca uzyska także od asystenta informacje dotyczące ubezpieczeń społecznych.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 8 kwietnia 2015 r.
Data publikacji: 8 kwietnia 2015 r.

Rząd przyjął projekt ustawy o administracji podatkowej

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy wprowadzającej rozwiązania, które ułatwią podatnikom realizację obowiązków podatkowych.
Przede wszystkim podatnik będzie mógł załatwić sprawy podatkowe w dowolnym urzędzie. Powstaną centra obsługi, w których pracownicy administracji podatkowej będą przyjmować podania i deklaracje podatników, wydawać zaświadczenia, udzielać im wyjaśnień dotyczących prawa podatkowego, w tym także podmiotom, które zamierzają dopiero rozpocząć działalność gospodarczą. W centrach będą funkcjonować wyspecjalizowane stanowiska dedykowane konkretnym grupom podatników. Obsługa i wsparcie podatnika będą realizowane także poprzez udostępnienie stanowiska komputerowego umożliwiającego podatnikom dostęp do portalu podatkowego.
Efektem projektowanych zmian będzie także dostarczenie obywatelowi wspólnych usług administracji rządowej. Wprowadzenie nowych regulacji umożliwi wykonywanie przez centrum obsługi zadań wykonywanych dzisiaj przez inne organy, spoza administracji podatkowej. Będą to czynności polegające na przyjmowaniu podań i deklaracji należących do zakresu właściwości innych organów władzy publicznej, tj.: jednostek samorządu terytorialnego, organów podatkowych właściwych w zakresie akcyzy, a także Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wraz z wykorzystaniem dostępu do systemów teleinformatycznych tych organów.
Jednocześnie mikroprzedsiębiorcy rozpoczynający działalność gospodarczą, będą mogli liczyć na pomoc asystenta podatnika Aby przedsiębiorca mógł skorzystać z pomocy asystenta podatnika będzie musi złożyć wniosek do właściwego naczelnika urzędu skarbowego o jego wyznaczenie. Korzystanie przez podatnika z pomocy asystenta podatnika będzie możliwe przez okres nie dłuższy niż 18 miesięcy od dnia wydania podatnikowi potwierdzenia nadania numeru identyfikacji podatkowej.
Przewidziano także poprawę jakości wydawanych indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego przez wyodrębnienie z pięciu izb skarbowych Biura Krajowej Informacji Podatkowej. Projekt przewiduje ponadto prowadzenie zakrojonej na szeroką skalę działalności informacyjnej i edukacyjnej w zakresie prawa podatkowego. Jego elementem będą np. nowe formy komunikacji z podatnikami w ramach Programu e-Podatki oraz przy wykorzystaniu prowadzonej w formie elektronicznej Bazy Wiedzy Administracji Podatkowej. Dzięki bazie każdy podatnik otrzyma jednolitą informację w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, niezależnie od jego miejsca zamieszkania.
Założono, że wyspecjalizowane urzędy skarbowe będą koncentrować się wyłącznie na obsłudze podmiotów budujących potencjał gospodarczy państwa.
Ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących wsparcia podatników w centrach obsługi, które mają obowiązywać od 1 września 2015 r.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.premier.gov.pl, stan z dnia 1 kwietnia 2015 r.
Data publikacji: 1 kwietnia 2015 r.

1 kwietnia 2015 r.: zmiany we wstępnych badaniach lekarskich pracowników

Pracownik nie będzie musiał wykonywać wstępnych badań lekarskich w przypadku rozpoczęcia pracy u nowego pracodawcy, jeśli podejmie ją w ciągu 30 dni od rozwiązania lub wygaśnięcia poprzedniego stosunku pracy. Konieczne jest przy tym, aby warunki pracy poprzedniego stosunku pracy odpowiadały warunkom na stanowisku u nowego pracodawcy.
Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2015 r. brzmieniem art. 229 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 1502 z późn. zm.), wstępnym badaniom lekarskim nie podlegają osoby:
1) przyjmowane ponownie do pracy u tego samego pracodawcy na to samo stanowisko lub na stanowisko o takich samych warunkach pracy w ciągu 30 dni po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniego stosunku pracy z tym pracodawcą;
2) przyjmowane do pracy u innego pracodawcy na dane stanowisko w ciągu 30 dni po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniego stosunku pracy, jeżeli przedstawią pracodawcy aktualne orzeczenie lekarskie stwierdzające brak przeciwwskazań do pracy w warunkach pracy opisanych w skierowaniu na badania lekarskie, a pracodawca ten stwierdzi, że warunki te odpowiadają warunkom występującym na danym stanowisku pracy, z wyłączeniem osób przyjmowanych do wykonywania prac szczególnie niebezpiecznych.
W poprzednim stanie prawnym badaniom wstępnym nie podlegały osoby przyjmowane ponownie do pracy u danego pracodawcy na to samo stanowisko lub na stanowisko o takich samych warunkach pracy, na podstawie kolejnej umowy o pracę zawartej w ciągu 30 dni po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę z tym pracodawcą.
Obecnie w fazie przygotowań znajduje się projekt rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie przeprowadzania badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy, które określi między innymi wzór orzeczenia lekarskiego i skierowania na badanie wstępne, okresowe i kontrolne.
Jacek Tkacz
Redakcja Publikacji Elektronicznych WK
Data publikacji: 1 kwietnia 2015 r.

Powstanie Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy

Resort finansów chce zapewnić lepszą obsługę podmiotom dokonującym skomplikowanych operacji gospodarczych. 25 marca wiceminister Jacek Kapica zatwierdził dokument przedstawiający koncepcję i kierunki zmian w organizacji wyspecjalizowanych urzędów skarbowych.
Wyspecjalizowane urzędy skarbowe (WUS) rozpoczęły działalność 1 stycznia 2004 r. W dzisiejszym stanie prawnym 20 takich urzędów obsługuje podmioty m.in. o rocznym obrocie powyżej 5 mln euro rocznie oraz podmioty z udziałem kapitału zagranicznego – również te, które prowadzą działalność gospodarczą niewielkich rozmiarów. Wyspecjalizowane urzędy skarbowe wg danych na koniec 2013 r. obsługiwały 96.903 podatników, z czego tylko 52.960 podatników złożyło CIT-8 za 2013 r., w tym tylko 14.013 podatników wykazało przychody ogółem o równowartości co najmniej 5 mln euro (20.736.000 zł), co stanowi 14,45 proc. ogólnej liczby wszystkich podatników.
Istnieje więc konieczność wprowadzenia zmian w celu dopasowania modelu funkcjonowania wyspecjalizowanych urzędów skarbowych do obsługi podmiotów dokonujących najbardziej skomplikowanych operacji gospodarczych, wymagających od pracowników urzędów dużego poziomu specjalistycznej wiedzy niezbędnej do obsługi tych procesów. Ponadto istotne jest, aby proces obsługi podatników przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe opierał się na współpracy specjalistów z zakresu różnych podatków. Można to osiągnąć jedynie poprzez ukształtowanie takiego modelu zarządzania relacjami WUS z podatnikami, który opierał się będzie na jak najdalej idącym wsparciu podatnika w jego indywidualnych sprawach.
W ramach podjętych prac w Administracji Podatkowej zidentyfikowano kluczowe podmioty budujące potencjał gospodarczy państwa, które ze względu na skalę i stopień skomplikowania swoich operacji gospodarczych podlegających opodatkowaniu, wymagają obsługi przez wyspecjalizowane urzędy skarbowe. Pod uwagę powinien być brany przede wszystkim potencjał gospodarczy podatnika (przychód netto), a nie status podatnika (osoba prawna, osoba fizyczna, jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej).
Jak wynika z przyjętego dokumentu „Koncentracja wyspecjalizowanych urzędów skarbowych na kluczowych podatnikach”, w wyniku projektowanych zmian, na bazie obecnie istniejących urzędów, planowane jest utworzenie Krajowego Wyspecjalizowanego Urzędu Skarbowego z siedzibą w Warszawie, który obsługiwać będzie podmioty osiągające przychód netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 50 mln euro, podatkowe grupy kapitałowe, banki (z wyłączeniem banków spółdzielczych), zakłady ubezpieczeń, jednostki działające na podstawie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych fundusze emerytalne.
Pozostałe 19 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych, działających tak jak dotychczas w poszczególnych województwach, skoncentruje się na obsłudze banków spółdzielczych, oddziałów lub przedstawicielstw przedsiębiorstw zagranicznych oraz podmiotów, których przychód netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług wynosić będzie równowartość co najmniej 3 mln euro.
W wyspecjalizowanych urzędach skarbowych zostaną wdrożone nowe formy wsparcia w indywidualnych sprawach, dedykowane konkretnym grupom podatników, w tym opiekun podatnika – pracownik wchodzący w skład zespołu specjalistów z zakresu różnych podatków – którego zadaniem będzie zapewnienie kompleksowej obsługi wyodrębnionej grupie podatników w zakresie obsługi bezpośredniej.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 27 marca 2015 r.
Data publikacji: 27 marca 2015 r.

MF rozszerzy zakres stosowania ulg podatkowych

 
W przedstawionych przez resort finansów kierunkowych założeniach nowej ordynacji podatkowej znalazł się odrębny rozdział poświęcony ulgom w spłacie zobowiązań podatkowych. Ma on objąć swoim zakresem zarówno przepisy dotyczące zapłaty zaliczek, podatku, jak i powstałej zaległości podatkowej.
Jak czytamy w założeniach do projektu, przepisy nowej ordynacji obejmą także odraczanie terminu złożenia deklaracji podatkowej oraz przepisy dotyczące tej materii uregulowane w innych ustawach.
W ordynacji preferowane będą formy pomocy nieskutkujące brakiem zapłaty podatku jako pozwalające na opóźnione, co prawda, ale jednak, wykonanie zobowiązania.
Katalog stosowanych ulg uznaniowych zostanie rozszerzony o wprowadzenie możliwości umorzenia podatku lub jego części w celu uniknięcia powstania u podatnika zaległości podatkowej jako warunku stosowania ulgi.
Resort finansów podkreśla, że w podatkach stanowiących dochody gmin o stosowaniu ulg w spłacie powinny decydować wyłącznie ich organy podatkowe.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.finanse.mf.gov.pl, stan z dnia 27 marca 2015 r.
Data publikacji: 27 marca 2015 r.

Będą ulgi podatkowe na tworzenie i prowadzenie zakładowych przedszkoli

Wprowadzenie specjalnych ulg dla podatników na tworzenie przyzakładowych żłobków i przedszkoli przewiduje projekt nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Przygotowane zmiany mają służyć realizacji działań zapowiedzianych w expose premier Ewy Kopacz.
Projekt przewiduje wprowadzenie rozwiązań wspierających działania podatników w tworzeniu zakładowych żłobków, klubów dziecięcych i przedszkoli, zarówno na etapie tworzenia, jak i prowadzenia takiej placówki. Możliwe będzie zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów kosztów poniesionych na utworzenie przyzakładowej placówki i to zarówno kosztów inwestycyjnych, jak i innych kosztów poniesionych na etapie jej tworzenia. Przy czym w wypadku kosztów dotyczących nabycia lub wytworzenia środków trwałych oraz nabycia wartości niematerialnych i prawnych, podatnicy będą zaliczać je do kosztów podatkowych poprzez odpisy amortyzacyjne dokonywane na ogólnych zasadach.
W przypadku kosztów ponoszonych przez pracodawcę z tytułu prowadzenia przyzakładowej placówki wprowadza rozwiązania umożliwiające zaliczenie ich do kosztów podatkowych, ale w wysokości nie większej niż 300 zł miesięcznie na jedno dziecko. Limit ten dotyczy także wydatków związanych ze świadczeniem w postaci dofinansowania dla pracowników z tytułu uczęszczania ich dzieci do placówek innych niż przyzakładowe.
Koszty z tytułu utworzenia zakładowego żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola, a także z tytułu utrzymania takiej placówki i świadczenia w postaci dofinansowania dla pracowników, będą podlegać zaliczeniu do kosztów podatkowych, jeżeli nie zostały podatnikowi w jakiejkolwiek formie sfinansowane, zwrócone lub wcześniej zaliczone do kosztów poprzez zakwalifikowanie do nich odpisów i zwiększeń na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.
Projektowane przepisy, których wejście w życie zaplanowano na 1 stycznia 2016 r. umożliwić mają korzystanie z przewidzianych w nim rozwiązań zarówno w przypadku, gdy pracownik wykonuje władzę rodzicielską, jak również w przypadku, gdy sprawuje opiekę prawną lub pełni funkcję rodziny zastępczej.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 27 marca 2015 r.
Data publikacji: 27 marca 2015 r.

Nowe wysokości stóp procentowych składki na ubezpieczenie wypadkowe

1 kwietnia 2015 r. wchodzą w życie zmiany przepisów określających obowiązujące wysokości stóp procentowych składki na ubezpieczenie wypadkowe.

Wszyscy płatnicy składek zobowiązani do samodzielnego ustalania wysokości stopy procentowej tej składki, zgłaszający do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych, powinni przed przekazaniem dokumentów rozliczeniowych za kwiecień 2015 r. zweryfikować wysokość stopy procentowej składki, ustaloną od 1 kwietnia 2015 r. dla grupy działalności, do której należą z uwagi na swój rodzaj działalności wg PKD.

W roku składkowym rozpoczynającym się od 1 kwietnia 2015 r. wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe dla płatników składek zgłaszających do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż 9 ubezpieczonych oraz płatników nie podlegających wpisowi do rejestru REGON, będzie wynosiła 1,80% (50% najwyższej stopy procentowej ustalonej na ww. rok składkowy dla grup działalności).

Źródło: www.zus.pl, stan z dnia 25 marca 2015 r.

Data publikacji: 25 marca 2015 r.

Nowe oskładkowanie umów zleceń już od 2016 r.

Od 2016 r. zaczną obowiązywać nowe zasady oskładkowania umów zlecenia. Zmiany zostały wprowadzone ustawą z 23 października 2014 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1831).
Kwestie zbiegu tytułów do ubezpieczeń społecznych reguluje art. 9 ustawy systemowej. Zbieg tytułów zachodzi wtedy, gdy ubezpieczony pracuje w kilku miejscach, na podstawie różnych form wykonywania pracy, które stanowią tytuł do ubezpieczeń społecznych. Ustawa rozstrzyga, z którego zatrudnienia trzeba wówczas płacić obowiązkowe składki ZUS.
Obecnie, zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy, osoba pracująca na podstawie kilku umów zleceń obowiązkowo objęta jest ubezpieczeniami emerytalno–rentowymi z tego tytułu, który powstał najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie, na swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z pozostałych, wszystkich lub wybranych tytułów lub zmienić tytuł ubezpieczeń. Z reguły więc zleceniobiorcy wybierają umowę z najniższą podstawą wymiaru składek, płacą niewielkie składki ZUS, by uniknąć kosztów.
Od 1 stycznia 2016 r. to się zmieni. Zgodnie z nowym brzmieniem art. 9 ust. 2 ustawy systemowej, osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z kilku tytułów: pracy nakładczej, zlecenia, działalności gospodarczej, bycia posłem w Parlamencie Europejskim oraz duchownym objęta jest obowiązkowo ubezpieczeniami z tego tytułu, który powstał najwcześniej. Może ona jednak dobrowolnie na swój wniosek, być objęta ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi także z pozostałych, wszystkich lub wybranych, tytułów lub zmienić tytuł ubezpieczeń. Jednakże pod pewnymi warunkami, które określa art. 9 ust. 2c7.
Oprócz tego, jeśli zleceniobiorca prowadzi jednocześnie działalność gospodarczą, to zapłaci obowiązkowe składki z firmy, jeżeli podstawa wymiaru składek z umowy zlecenia (lub agencyjnej) będzie niższa od najniższej podstawy wymiaru składek obowiązującej osoby prowadzące działalność gospodarczą. Jest to 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na dany rok. W 2015 r. wynosi 2375,40 zł. Oczywiście nie ma żadnych przeszkód, aby przedsiębiorca płacił dobrowolne składki ZUS również ze zlecenia.
Jeśli zleceniobiorca otworzył firmę i ma prawo do preferencyjnych składek ZUS, to wówczas musi zapłacić składki również i ze zlecenia.
Od 1 stycznia 2016 r. zleceniobiorca, pracujący na podstawie kilku umów zleceń, będzie musiał płacić składki od tych, których podstawa wymiaru jest niższa od minimalnego wynagrodzenia za pracę. Kwotę najniższej płacy ustala corocznie rząd w porozumieniu z Komisją Trójstronną. Jeśli do takiego porozumienia nie dojdzie, zasady ustalania wysokości minimalnego wynagrodzenia regulują odrębne przepisy. W 2015 r. minimalna płaca wynosi 1750 zł. Przy czym, zmienione przepisy zawierają zastrzeżenie, że zleceniobiorca nie będzie musiał odprowadzać składek od każdej umowy zlecenia, jeśli łączna podstawa wymiaru składek z umów zleceń lub zlecenia z innym tytułem do ubezpieczeń wyniesie co najmniej kwotę równą minimalnemu wynagrodzeniu.
Agnieszka Rosa
Data publikacji: 23 lutego 2015 r.

MF: nowy system weryfikacji prawidłowości wypełniania obowiązków podatkowych

Kontrole w siedzibie przedsiębiorcy będą podejmowane przez urzędy skarbowe tylko wówczas, gdy z przeprowadzonych analiz wynika wysokie prawdopodobieństwo uchylania się od realizowania zobowiązań podatkowych lub gdy pojawiają się wątpliwości, których nie udało się wyjaśnić w inny sposób.
Minister Finansów przedstawił nową koncepcję weryfikacji prawidłowości wypełniania obowiązków podatkowych. Nowy system weryfikacji będzie skonstruowany w taki sposób, aby przede wszystkim uwzględniał potrzeby rzetelnych przedsiębiorców, a przez to pozytywnie wpływał na pobór należności budżetu państwa.
Jak informuje resort, system ten oparto na zalecanym przez OECD i Komisję Europejską modelu prawidłowości wypełniania obowiązków podatkowych (Compliance Model), który skupia się na właściwym ukierunkowaniu działań, w tym kontroli podatkowych i wskazuje zarządzanie ryzykiem jako podstawę działań administracji podatkowej podejmowanych wobec podatników.
Kontrole w siedzibie przedsiębiorcy są podejmowane wówczas, gdy z przeprowadzonych analiz wynika wysokie ryzyko unikania opodatkowania lub nie udało się wyjaśnić wątpliwości w inny sposób. Kontrole takie, co do zasady, nie dotyczą podmiotów o niskim poziomie ryzyka powstania uszczupleń podatkowych, np. podatników korzystających z ryczałtowych form opodatkowania oraz są ukierunkowane na weryfikację okresów bieżących.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 23 marca 2015 r.
Data publikacji: 23 marca 2015 r.