Koniec korekty VAT w związku z upadłością kontrahenta
Kolejne zmiany w VAT od 01-07-2015
Prezydent podpisał 28 kwietnia br. nowelizację wprowadzającą zmiany w ustawie o podatku od towarów i usług oraz w ustawie – Prawo zamówień publicznych, która rozszerza mechanizm tzw. odwróconego VAT m.in. na tablety, laptopy, konsole do gier i telefony komórkowe.
Nowe przepisy mają ograniczyć nadużycia związane z odliczaniem VAT, w szczególności przypadki wyłudzeń i unikania opodatkowania. Doprecyzowane zostały m.in. regulacje dotyczące tzw. ulgi na złe długi. Mechanizm ten dotyczy płatności, które nie zostały uregulowane w ciągu 150 dni od upływu terminu określonego w umowie lub na fakturze. Wierzyciel nie może skorzystać z ulgi, jeżeli dłużnik jest w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji.
Według nowelizacji dłużnik nie będzie zobowiązany do korekty odliczonego wcześniej podatku naliczonego, jeżeli w ostatnim dniu miesiąca, w którym upływa 150. dzień od terminu płatności np. faktury, będzie w trakcie postępowania upadłościowego lub likwidacji. W praktyce oznacza to, że odliczony przez dłużnika VAT naliczony będzie podlegał zgłoszeniu do masy upadłości, a wierzyciel właśnie tą drogą będzie miał większą szansę na odzyskanie zaległych kwot.
Nowe przepisy przewidują również rozszerzenie tzw. mechanizmu odwróconego obciążenia VAT na m.in. niektóre postaci złota, kolejne wyroby ze stali (chodzi o towary, których właściwości są identyczne z tymi towarami, które są już objęte tym mechanizmem), telefony komórkowe, laptopy, tablety i konsole do gier. Mechanizm ten umożliwia przeniesienie obowiązku rozliczenia podatku z dostawcy na nabywcę. W ramach przyjętych poprawek katalog towarów objętych mechanizmem odwrotnego VAT rozszerzony został na nieobrobione plastycznie półprodukty z metali nieżelaznych – aluminium, ołowiu i cynku.
Przyjęto też poprawkę zakładającą, że sprzedawca nie będzie obowiązany do rozliczenia podatku w transakcji obejmującej odwrotne obciążenie podatkiem VAT telefonów komórkowych i tabletów także w sytuacji, gdy nieprawidłowe zastosowanie mechanizmu odwrotnego było wynikiem nieuczciwych działań nabywcy.
Nowelizacja nakłada także na sprzedawców obowiązek składania w urzędzie skarbowym informacji podsumowujących dokonane transakcje. Informacja będzie zawierać m.in. łączną wartość dostaw lub usług.
W nowych przepisach podwyższono również wysokość kaucji gwarancyjnej w przypadku dostaw paliw: minimalnej do 1 mln zł (z 200 tys. zł) i maksymalnej do 10 mln zł (z 3 mln zł).
W związku z wyrokiem Trybunału Sprawiedliwości UE nowelizacja przewiduje też zwiększenie stawki VAT na towary wykorzystywane do ochrony przeciwpożarowej z 8 na 23 proc.
Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 lipca 2015 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących sposobu określania proporcji i związanych z tym korekt, a także regulacji dotyczących opodatkowania towarów przeznaczonych na cele ochrony przeciwpożarowej i jednego z przepisów przejściowych, które wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2016 r.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.prezydent.pl, stan z dnia 29 kwietnia 2015 r.
VAT: pełne odliczenie od aut testowych wymaga ewidencji przebiegu
W celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z samochodami demonstracyjnymi dealer musi ustalić sposób wykorzystywania pojazdów oraz prowadzić dla tych pojazdów ewidencję przebiegu pojazdów. Tak wskazał WSA w Poznaniu w wyroku z 26 marca 2015 r.
W sprawie do fiskusa zwrócił się dealer samochodowy, który niektóre pojazdy, przeznaczone do odprzedaży udostępnia do jazd testowych, jako pojazdy demonstracyjne. Dealer traktuje jednak te samochody, jako towar handlowy, które będą służył dalszej odprzedaży. Do tego czasu ponosi jednak wydatki związane z nabyciem tych pojazdów, części składowych do nich, jak również z eksploatacją i użytkowaniem. Kwestią do rozstrzygnięcia było prawo do odliczenia pełnego VAT-u z faktur dokumentujących poniesienie wydatków związanych z pojazdami demonstracyjnymi oraz obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu w odniesieniu do takich pojazdów.
Dealer zapewnia, że samochody będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych – odsprzedaży pojazdów samochodowych. Przeznaczenie pojazdów do jazd demonstracyjnych wynika wyłącznie ze specyfiki prowadzonej działalności gospodarczej, a konieczność dokonania jazdy próbnej jest elementem procesu odsprzedaży pojazdów. Dlatego sposób wykorzystania pojazdów demonstracyjnych zostanie uregulowany w akcie wewnętrznym w taki sposób, aby wyłączony został ich użytek na cele niezwiązane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Dealer uważa, że pojazdy w takiej sytuacji wypełniają wszelkie przesłanki do uznania ich za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej. Odpowiednie uregulowanie wewnętrzne, którymi mogą być porozumienia, regulaminy, ogólne zasady korzystania z pojazdów etc. uniemożliwi użytkowanie pojazdów na cele niezwiązane z działalnością gospodarczą. Jego zdaniem nie ma za to obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.
Fiskus się nie zgodził. Uznał, że podatnik ma co prawda możliwość odliczenia 100 proc. kwoty podatku naliczonego zawartego w fakturach dotyczących wydatków związanych z nabyciem pojazdów samochodowych oraz wydatków związanych z ich eksploatacją. Musi jednak spełnić łącznie dwa warunki, tj. sposób wykorzystania tych pojazdów przez podatnika, zwłaszcza w ustalonych przez niego zasadach ich używania, musi wykluczać ich użycie do celów prywatnych oraz wykluczenie użytku prywatnego musi zostać potwierdzone prowadzoną przez podatnika dla tych pojazdów ewidencją przebiegu pojazdu.
Sprawa trafiła do WSA w Poznaniu. Sąd zgodził się z fiskusem podzielając jego stanowisko, że samochody demonstracyjne, pomimo że nie utraciły charakteru towarów handlowych, nie są przeznaczone wyłącznie do odsprzedaży, skoro służą w okresie ich użytkowania do prezentowania towaru. Zdaniem sądu do zwolnienia z prowadzenia ewidencji nie wystarczy, że samochód przeznaczony jest do odsprzedaży i sprzedaż tych samochodów stanowi przedmiot działalności podatnika. Samochód ten nie może być wykorzystywany, nawet przejściowo, do żadnych innych celów. Fakt wykorzystywania ich wyłącznie do działalności gospodarczej musi być rozpatrywany zawsze w kategoriach obiektywnych. Samochody demonstracyjne z samej definicji nie są wyłącznie przeznaczone do odsprzedaży. W konsekwencji w celu dokonania pełnego odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z samochodami demonstracyjnymi podatnik musi spełnić łącznie dwa warunki: musi ustalić sposób wykorzystywania pojazdów, np. poprzez sporządzenie zasady korzystania z pojazdów oraz prowadzić dla tych pojazdów ewidencję przebiegu pojazdów.
Wyrok WSA w Poznaniu z 26 marca 2015 r., sygn. akt I SA/Po 1099/14
Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WK
Źródło: www.nsa.gov.pl, stan z dnia 29 kwietnia 2015 r.
ZUS udostępnił nową wersję programu Płatnik
MF określił termin ponownego skorzystania ze zwolnienia z VAT
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości został skierowany do Sejmu
KRDP ma wątpliwości co do reformy administracji skarbowej
Po raz kolejny przedsiębiorcy wybiorą przyjazne urzędy skarbowe
Przedsiębiorcy postulują uchylenie przepisów „antyzatorowych”
Będzie rewolucja w przechowywaniu dokumentów pracowniczych
Ministerstwo Gospodarki przygotowało projekt zmian kodeksu pracy i zaprasza do konsultacji społecznych. Zmiany mają dotyczyć zasad przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej.
Obecnie pracodawca musi prowadzić i przechowywać dokumentację kadrową w sprawach związanych ze stosunkiem oraz akta osobowe pracowników, w warunkach niegrożących uszkodzeniem lub zniszczeniem. Jeśli zaniedba te obowiązek, to popełnia wykroczenie przeciwko prawom pracowniczym. Dla większości dokumentów wymagane jest zachowanie formy pisemnej. W aktach osobowych pracownika gromadzone są dokumenty obligatoryjne oraz złożone dobrowolnie.
Jeśli chodzi o dokumentację płacową, to zgodnie z art. 125a ust. 4 ustawy emerytalnej płatnik składek jest obowiązany przechowywać listy płac, karty wynagrodzeń albo inne dowody, na podstawie których ustala się podstawę wymiaru emerytury lub renty, przez 50 lat od zakończenia zatrudnienia danego pracownika.
Akta osobowe i płacowe są dokumentacją tzw. niearchiwalną i mają ustalony 50-cio letni czas przechowywania. Po jego upływie są niszczone. Te i inne kwestie związane z dokumentacją kadrowo-płacową reguluje ustawa o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.
Projekt zmiany ustawy określa nowe okresy przechowywania dokumentacji. Mają się one różnić w zależności od rodzaju dokumentu i jego przydatności do różnych celów. I tak, projekt przewiduje trzy zasadnicze okresy przechowywania: okres zatrudnienia – określany jako „0 lat”, tj. zniesienie obowiązku przechowywania dokumentu po zakończeniu zatrudnienia u danego pracodawcy, pięcioletni okres po ustaniu zatrudnienia – dla dokumentacji, która może być pomocna przy dochodzeniu roszczeń ze stosunku pracy oraz pięćdziesięcioletni okres po ustaniu zatrudnienia dla dokumentów gromadzonych dla celów emerytalno-rentowych.
Projekt przewiduje dla okresów przechowywania tylko przez czas zatrudnienia oraz przez 50 lat zamknięty katalog dokumentów. Pozostałe musiałyby być przechowywane przez 5 lat od ustania zatrudnienia. Jeżeli przepisy dotyczące stosunku pracy określonej kategorii pracowników będą przewidywały obowiązek włączenia do akt osobowych pracownika danego dokumentu, nie określając czasu jego przechowywania, to wówczas trzeba je będzie przechowywać przez 5 lat od dnia ustania stosunku pracy. Okres pięcioletni proponowany dla dokumentacji, która może być pomocna przy dochodzeniu roszczeń ze stosunku pracy, uwzględnia okres przedawnienia tych roszczeń wynoszący 3 lata zgodnie z art. 291 § 1 k.p. Wprowadzane ułatwienia mają na celu zmniejszenie kosztów przechowywania dokumentacji pracowników.
W obecnym systemie prawnym jest obowiązek przechowywania teczki osobowej z pełną dokumentacją pracownika przez 50 lat, pomimo że część tej dokumentacji nawet potencjalnie nie jest przydatna dla korzystania przez pracownika z przysługujących mu uprawnień, czy to w ramach dochodzenia roszczeń z tytułu stosunku pracy, czy dla celów emerytalno-rentowych.
W związku z ustaleniem nowych okresów przechowywania dokumentacji, zmianie ulegnie sposób gromadzenia akt osobowych pracownika. Akta osobowe pracownika będą składały się z trzech części wyodrębnionych ze względu na okres przechowywania gromadzonych w nich dokumentów. Wszystko to określi nowe rozporządzenie.
Zmiany miałyby wejść w życie 1 stycznia 2016 r.
Agnieszka Rosa
MF: nowa jakość obsługi podatników zmieni administrację
Rząd przyjął projekt ustawy o administracji podatkowej
1 kwietnia 2015 r.: zmiany we wstępnych badaniach lekarskich pracowników
Powstanie Krajowy Wyspecjalizowany Urząd Skarbowy
MF rozszerzy zakres stosowania ulg podatkowych
Będą ulgi podatkowe na tworzenie i prowadzenie zakładowych przedszkoli
Nowe wysokości stóp procentowych składki na ubezpieczenie wypadkowe
1 kwietnia 2015 r. wchodzą w życie zmiany przepisów określających obowiązujące wysokości stóp procentowych składki na ubezpieczenie wypadkowe.
Wszyscy płatnicy składek zobowiązani do samodzielnego ustalania wysokości stopy procentowej tej składki, zgłaszający do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych, powinni przed przekazaniem dokumentów rozliczeniowych za kwiecień 2015 r. zweryfikować wysokość stopy procentowej składki, ustaloną od 1 kwietnia 2015 r. dla grupy działalności, do której należą z uwagi na swój rodzaj działalności wg PKD.
W roku składkowym rozpoczynającym się od 1 kwietnia 2015 r. wysokość stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe dla płatników składek zgłaszających do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż 9 ubezpieczonych oraz płatników nie podlegających wpisowi do rejestru REGON, będzie wynosiła 1,80% (50% najwyższej stopy procentowej ustalonej na ww. rok składkowy dla grup działalności).
Źródło: www.zus.pl, stan z dnia 25 marca 2015 r.