OPP nie przekazują sprawozdań w formie papierowej

Uchylenie obowiązku przekazywania sprawozdań w formie papierowej dotyczy już sprawozdań za 2011 r.
W związku z nowelizacją ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 234, poz. 1536 z późn. zm.) uchylony został art. 23 ust 4, który obligował organizacje do przekazania ministrowi właściwemu do spraw zabezpieczenia społecznego sprawozdania finansowego i merytorycznego w terminie 15 dni od dnia zatwierdzenia sprawozdania finansowego.
W związku z tym złożenie do Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej sprawozdań za 2011 rok w wersji papierowej nie będzie uznane za wypełnienie obowiązku sprawozdawczego, o którym mowa w art. 23 ust. 6 ustawy.
Opracowanie: Magdalena Stankiewicz, RPE WKP
Źródło: www.pozytek.gov.pl, stan z dnia 23 lutego 2012 r.
Data publikacji: 23 lutego 2012 r.

Ewidencja wyrobów węglowych a zwolnienie od akcyzy

Prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych zużywanych do celów zwolnionych z akcyzy nie jest warunkiem zwolnienia z podatku dla pośredniczących podmiotów węglowych- wyjaśnił Minister Finansów w odpowiedzi na interpelację nr 1144.
Zgodnie z obowiązującą ustawą z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626), podmioty dokonujące sprzedaży na terytorium kraju wyrobów węglowych podlegających zwolnieniu od akcyzy tzw. pośredniczące podmioty węglowe , korzystają ze zwolnienia od akcyzy pod pewnymi warunkami. Warunkiem jest pisemne powiadomienia naczelnika właściwego urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności jako pośredniczący podmiot węglowy. Naczelnik urzędu celnego powinien wydać pisemne potwierdzenie otrzymania powiadomienia. Kolejnym warunkiem jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy. Natomiast prowadzenie ewidencji wyrobów węglowych podlegających zwolnieniu nie jest warunkiem skorzystania ze zwolnienia od akcyzy.
Minister Finansów zaznaczył również, że dla niektórych podmiotów zużywających wyroby węglowe prowadzenie ewidencji jest warunkiem zwolnienia. Wskazał, że są to podmioty zużywające wyroby węglowe w procesie produkcji energii elektrycznej.
Podsumowując, nie wszystkie podmioty zużywające wyroby węglowe aby skorzystać ze zwolnienia muszą prowadzić ewidencje.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP
Źródło: www.sejm.gov.pl, 21 lutego 2012 r.
Data publikacji: 21 lutego 2012 r.

Różnice kursowe od 1 stycznia

W przypadku nabycia/sprzedaży środków pieniężnych w walucie obcej przy ustalaniu wartości podatkowych różnic kursowych powinien być uwzględniony faktycznie zastosowany kurs waluty.
Zgodnie z art. 15a ust. 2 pkt 3 i ust. 3 pkt 3 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.p., odpowiednio przychód lub koszt podatkowy stanowią tzw. różnice kursowe od własnych środków pieniężnych – czyli różnice, które powstają w przypadku, gdy „wartość otrzymanych lub nabytych środków lub wartości pieniężnych w walucie obcej w dniu ich wpływu jest wyższa/niższa od wartości tych środków lub wartości pieniężnych w dniu zapłaty lub innej formy wypływu tych środków lub wartości pieniężnych”.
Według znowelizowanego art. 15a ust. 4 u.p.d.o.p. od 1 stycznia 2012 r. przy obliczaniu różnic kursowych, o których mowa w ust. 2 i 3, uwzględnia się kursy faktycznie zastosowane w przypadku sprzedaży lub kupna walut obcych oraz otrzymania należności lub zapłaty zobowiązań. W pozostałych przypadkach, a także gdy do otrzymanych należności lub zapłaty zobowiązań nie jest możliwe uwzględnienie faktycznie zastosowanego kursu waluty w danym dniu, stosuje się kurs średni ogłaszany przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego ten dzień”. Faktycznie zastosowany kurs waluty powinien być zatem uwzględniony przy ustalaniu wartości podatkowych różnic kursowych jeżeli:
– dochodzi do nabycia/sprzedaży środków pieniężnych w walucie obcej (czyli np. spółka sprzedaje bankowi środku pieniężne w walucie obcej zgromadzone na walutowym rachunku bankowym albo spółka nabywa od banku środki pieniężne w walucie obcej), oraz
– uregulowanie należności w walucie obcej lub zapłata zobowiązania w walucie obcej wiąże się z przewalutowaniem.
W pozostałych przypadkach różnice kursowe powinny być wyliczane przy zastosowaniu kursu średniego NBP z ostatniego dnia roboczego.
Agnieszka Morska
Vademecum Głównego Księgowego
201142
Data publikacji: 17 lutego 2012 r.

Kto podpisuje sprawozdanie finansowe?

Osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg ma obowiązek złożenia podpisu, a w przypadku odmowy ma ona obowiązek uzasadnienia odmowy na piśmie. Ewentualne sankcje za brak podpisu mogą być egzekwowane na podstawie przepisów prawa pracy – jako naruszenie obowiązków służbowych.
Sprawozdanie finansowe podpisuje zgodnie z dyspozycja art. 52 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 z późn. zm.) – dalej u.o.r.:
osoba, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych i
kierownik jednostki, a jeżeli jednostką kieruje organ wieloosobowy – wszyscy członkowie tego organu
Dodatkowo osoby podpisujące sprawozdanie finansowe powinny podać datę podpisu, a podpisy powinny zostać złożone na wszystkich dokumentach składających się na sprawozdanie finansowe (bilans, rachunek zysków i strat, informacja dodatkowej, zestawienie zmian w kapitale własnym, rachunek przepływów pieniężnych). Osoby podpisujące powinny podać datę podpisu.
Osobą, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, jest najczęściej główny księgowy. Natomiast przez kierownika jednostki – zgodnie z wyjaśnieniem podanym w art. 3 ust. 1 pkt 6 u.o.r. – rozumie się członka zarządu lub innego organu zarządzającego, a jeżeli organ jest wieloosobowy – członków tego organu, z wyłączeniem pełnomocników ustanowionych przez jednostkę.
Należy zaznaczyć, że przepisy ustawy o rachunkowości nie przewidują żadnych wyłączeń z obowiązku podpisywania sprawozdania finansowego przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych i przez kierownika jednostki. Dopuszczają jednak w art. 52 ust. 2 u.o.r. możliwość odmowy podpisu sprawozdania finansowego, lecz wymagane jest wówczas pisemne uzasadnienie dołączone do tego sprawozdania.
Aby wypełnić obowiązek podpisania sprawozdania finansowego wystarczające jest złożenie przez osobę, której powierzone prowadzenie ksiąg rachunkowych, i przez kierownika jednostki własnoręcznych podpisów (zawierających co najmniej nazwisko osoby oznaczonej) na dokumentach obejmujących jego treść. Podpisy powinny być złożone pod tekstem każdego elementu wchodzącego w skład sprawozdania, tj. pod ostatnią informacją wykazywaną w bilansie, pod ostatnią informacją wykazywaną w rachunku zysków i strat itd. I to niezależnie od tego, na ilu kartkach czy stronach sporządzone zostały te dokumenty.
Edward Tomczyk
Vademecum Głównego Księgowego
135722
Data publikacji: 17 lutego 2012 r.

ZUS ogłosił wysokość składek za miesiące luty – grudzień 2012 r.

W 2012 r. przedsiębiorcy zapłacą składki od kwoty nie niższej niż 2115,60 zł, a rozpoczynający działalność od kwoty 450 zł. Najniższa podstawa wymiaru na ubezpieczenie zdrowotne będzie wynosiła 2828,31 zł. Od 1 lutego wzrosła również składka rentowa.
Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących w 2012 r. nie może być niższa niż 2115,60 zł (min. 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego).
Najniższa składka na ubezpieczenie emerytalne będzie wynosiła więc 412,97 zł, a na ubezpieczenie rentowe 169,25 zł. Najniższa składka na ubezpieczenie chorobowe będzie wynosiła 51,83 zł, przy czym w styczniu i lutym podstawa wymiaru składek na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe nie może przekraczać miesięcznie kwoty 8540 zł (tj. 250% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w III kwartale 2011 r.). Wysokość składki na Fundusz Pracy wynosi 51,83 zł, a na ubezpieczenie wypadkowe – 35,33 zł (według stopy wypadkowej wynoszącej 1,67 proc.). Najniższa składka zdrowotna dla przedsiębiorców prowadzących (jak i rozpoczynających) działalność gospodarczą w 2012 r. będzie wynosiła 254,55 zł, przy czym podstawa wymiaru nie może być niższa niż 2828,31 zł.
Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób rozpoczynających działalność gospodarczą oraz w okresie pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa niż 450 zł (30% kwoty minimalnego wynagrodzenia). Składka na ubezpieczenie emerytalne będzie wynosiła 87,84 zł, na ubezpieczenie rentowe 36 zł. Składka na ubezpieczenie chorobowe będzie wynosiła 11,03 zł.
W 2012 r. kwota ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wynosi 105 tys. 780 zł. Od nadwyżki ZUS nie pobiera składki emerytalnej oraz rentowej, tylko chorobową i wypadkową.
Źródło: www.zus.pl, stan z dnia 31 stycznia 2012 r.
Data publikacji: 1 lutego 2012 r.

Od jutra pracodawcy zapłacą wyższą składkę rentową

Od 1 lutego składka rentowa będzie wynosiła 8 proc. podstawy wymiaru, zamiast obecnych 6 proc.
Wysokość finansowana przez ubezpieczonego pozostanie na niezmienionym poziomie – 1,5 proc. podstawy wymiaru. Zmieni się natomiast wysokość składki finansowanej przez płatników. W marcu 2012 r., przy rozliczeniach za luty, pracodawcy pierwszy raz zapłacą za każdego ubezpieczonego składkę rentową w wysokości 6,5 proc. podstawy wymiaru.
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 31 stycznia 2012 r.
Data publikacji: 31 stycznia 2012 r.

Obieg dokumentu dostawy w obrocie wyrobami węglowymi zwolnionymi od akcyzy

Na stronie internetowej Ministerstwa Finansów są dostępne przykłady przedstawiające obieg dokumentu dostawy w obrocie wyrobami węglowymi zwolnionymi od akcyzy na terytorium kraju, który jest dokumentem warunkującym skorzystanie ze zwolnienia akcyzowego.
Od dnia 2 stycznia 2012 r. obrót wyrobami węglowymi podlega akcyzie, aczkolwiek zdecydowana większość tego obrotu korzysta ze zwolnienia przewidzianego w przepisach ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626).
Ze zwolnienia mogą korzystając zarówno podmioty zużywające wyroby węglowe do celów zwolnionych od akcyzy, jak i pośrednicy w obrocie tymi wyrobami, tzw. pośredniczące podmioty węglowe (podmioty prowadzące działalność gospodarczą polegającą m.in. na sprzedaży wyrobów węglowych podlegających zwolnieniu od akcyzy).
Warunkiem korzystania ze zwolnienia od akcyzy przez pośredniczące podmioty węglowe jest jedynie powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze prowadzenia działalności w tym charakterze oraz wystawienie tzw. dokumentu dostawy i dołączenie go do przemieszczanych wyrobów węglowych.
Dokument dostawy jest dokumentem, który warunkuje skorzystanie ze zwolnienia akcyzowego. Resort finansów przygotował kazusy obrazujące obieg dokumentu dostawy w przypadku obrotu wyrobami węglowymi zwolnionymi od podatku akcyzowego. Poniżej jedna z przedstawionych sytuacji.
Sytuacja I
Kopalnia, która jest pośredniczącym podmiotem węglowym, dokonuje bezpośredniej sprzedaży węgla innemu pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia od akcyzy, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym. Węgiel jest przemieszczany z kopalni do nabywcy.
Przykład 1. Kopalnia dostarcza węgiel własnym transportem do miejsca ich odbioru u nabywcy.
Obieg dokumentu dostawy
1) Kopalnia:
– wystawia dokument dostawy w czterech egzemplarzach, w którym w poz. 1-4 wpisuje swoje dane;
– dwa egzemplarze dokumentu dostawy zachowuje dla siebie (egzemplarz przeznaczony dla podmiotu wystawiającego i egzemplarz przeznaczony dla podmiotu wydającego wyroby);
– jeden egzemplarz dokumentu dostawy przekazuje nabywcy (przewozi, wysyła pocztą, itp.);
– jeden egzemplarz dokumentu dostawy dołącza do przemieszczanych wyrobów węglowych.
2) Po dostarczeniu węgla ich nabywca potwierdza odbiór na przeznaczonym do tego egzemplarzu dokumentu dostawy, który zwraca kopalni (za pośrednictwem osoby przewożącej wyroby węglowe, pocztą lub w inny umówiony sposób).
3) Kopalnia dołącza egzemplarz dokumentu dostawy zawierający potwierdzenie odbioru węgla przez ich nabywcę do pozostałych posiadanych egzemplarzy dokumentu dostawy.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 19 stycznia 2012 r.
Data publikacji: 19 stycznia 2012 r.

ZUS ogłosił wysokość składek na ubezpieczenia społeczne za styczeń 2012 r.

W 2012 r. przedsiębiorcy zapłacą składki od kwoty nie niższej niż 2115,60 zł, a rozpoczynający działalność od kwoty 450 zł. Najniższa podstawa wymiaru na ubezpieczenie zdrowotne będzie wynosiła 2828,31 zł. Od 1 lutego wzrośnie również składka rentowa.
Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą i osób z nimi współpracujących w 2012 r. nie może być niższa niż 2115,60 zł (min. 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego).
Najniższa składka na ubezpieczenie emerytalne będzie wynosiła więc 412,97 zł, a na ubezpieczenie rentowe w styczniu 126,94 zł, natomiast od 1 lutego 169,25 zł. Najniższa składka na ubezpieczenie chorobowe będzie wynosiła 51,83 zł, przy czym w styczniu i lutym podstawa wymiaru składek na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe nie może przekraczać miesięcznie kwoty 8540 zł (tj. 250% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w III kwartale 2011 r.). Wysokość składki na Fundusz Pracy wynosi 51,83 zł, a na ubezpieczenie wypadkowe – 35,33 zł (według stopy wypadkowej wynoszącej 1,67 proc.). Najniższa składka zdrowotna dla przedsiębiorców prowadzących (jak i rozpoczynających) działalność gospodarczą w 2012 r. będzie wynosiła 254,55 zł, przy czym podstawa wymiaru nie może być niższa niż 2828,31 zł.
Za styczeń przedsiębiorca opłaci więc składki (emerytalną, rentową, wypadkową, chorobową i na Fundusz Pracy) w wysokości 678,90 zł. Za luty i kolejne miesiące będzie to kwota wyższa, z uwagi na wzrost składki rentowej od 1 lutego 2012 r.
Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób rozpoczynających działalność gospodarczą oraz w okresie pierwszych 24 miesięcy kalendarzowych od dnia rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa niż 450 zł (30% kwoty minimalnego wynagrodzenia). Składka na ubezpieczenie emerytalne będzie wynosiła 87,84 zł, na ubezpieczenie rentowe w styczniu 27 zł, natomiast od 1 lutego 36 zł. Składka na ubezpieczenie chorobowe będzie wynosiła 11,03 zł.
W 2012 r. kwota ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wynosi 105 tys. 780 zł. Od nadwyżki ZUS nie pobiera składki emerytalnej oraz rentowej, tylko chorobową i wypadkową.
Źródło: www.zus.pl
Data publikacji: 19 stycznia 2012 r.

Podwyżka diet z tytułu podróży służbowej jednak na jesieni

Ministerstwo pracy planuje zmianę przepisów dotyczących podróży służbowych od 1 września
Projekt zakłada wzrost wysokości diety z 23 zł do 30 zł. Przewiduje również wprowadzenie możliwości rozliczenia poniesionych przez pracownika kosztów na podstawie oświadczenia pracownika, w sytuacji, gdy przedstawienie dokumentu nie jest możliwe, uregulowanie problematyki zapewnienia częściowego bezpłatnego wyżywienia, wprowadzenie ograniczenia kwotowego kosztów noclegu, możliwość określenia więcej niż jednego państwa docelowego podróży.
Od kilku miesięcy trwają prace nad nowym rozporządzeniem w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju. Początkowo rozporządzenie miało wejść w życie 1 stycznia 2012 r., jednak z powodu przedłużających się prac wejście w życie nowych przepisów odsunięto na 1 września br. Dnia 16 stycznia projekt został przekazany do konsultacji zewnętrznych.
Źródło: www.mpips.gov.pl
Data publikacji: 18 stycznia 2012 r.

Napoje niegazowane z 5% stawką VAT

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt rozporządzenia zmieniającego wykaz towarów do celów poboru podatku VAT w imporcie, który wprowadza jednolitą stawkę VAT na importowane i krajowe napoje niegazowane.
Na podstawie wykazu towarów do celów poboru podatku od towarów i usług w imporcie określonego rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2011 r. (Dz. U. 293, poz. 1727), stawką 5% opodatkowane są napoje owocowe, napoje owocowo-warzywne, nektary, napoje warzywne oraz napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy. Natomiast w obrocie krajowym, opodatkowaniu 5% stawką VAT podlegają wyłącznie niegazowane napoje, w których udział masowy soku owocowego , warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz niegazowane napoje zawierające tłuszcz mlekowy – załącznik nr 10 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054).
W projektowanym rozporządzeniu resort finansów ujednolicił rozbieżności w zakresie stawki VAT na importowane i krajowe napoje niegazowane, proponując stawkę 5% również dla towarów importowanych.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 16 stycznia 2011 r.
Data publikacji: 16 stycznia 2012 r.

Pracodawcy będą płacili wyższą składkę rentową

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych wprowadzającą podwyżkę składki rentowej.
Poczynając od rozliczeń z ZUS za luty 2012 r. składka wyniesie 8 proc. zamiast dzisiejszej 6 proc. pensji. Podwyżka dotknie pracodawców. Dzisiaj płacą oni 4,5 proc. składki. Od lutego 2012 r. stawka ta wzrośnie do 6,5 proc. Nie zmieni się ona w części finansowanej przez pracowników. Nadal będą płacili 1,5 proc. na ubezpieczenie rentowe.
Źródło: www.sejm.gov.pl
Data publikacji: 23 grudnia 2011 r.

VIII Ranking Urzędów Skarbowych Dziennika Gazety Prawnej

W Pałacu Prymasowskim w Warszawie podsumowano VIII Ranking Urzędów Skarbowych Dziennika Gazety Prawnej. Urzędy z całej Polski oceniane były pod względem skuteczności i efektywności. W zestawieniu znalazły się również izby skarbowe. Po raz trzeci patronat nad rankingiem objęło Ministerstwo Finansów.
Nagrody dla najlepszych izb i urzędów skarbowych wręczali wspólnie Andrzej Parafianowicz, Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów oraz przedstawiciele „Dziennika Gazety Prawnej” i „Ernst & Young’.
W rankingu uwzględniono wszystkie 400 urzędów i 16 izb skarbowych. Oceniano, które z nich najszybciej prowadziły sprawy podatkowe, miały największą liczbę załatwionych spraw w przeliczeniu na jednego pracownika i wygrały najwięcej sporów z podatnikami.
Urzędy skarbowe podzielono na cztery kategorie: duże, średnie, małe oraz urzędy wyspecjalizowane. W kategorii dużych urzędów skarbowych wszystkie miejsca na podium zajęły urzędy skarbowe w województwa małopolskiego – pierwsze miejsce wywalczył Urząd Skarbowy w Wadowicach, drugie – Urząd Skarbowy w Nowym Targu a trzecie – Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik. Wśród średnich urzędów skarbowych wygrał Urząd Skarbowy w Brzesku (woj. małopolskie), srebro otrzymał Urząd Skarbowy w Biłgoraju (woj. lubelskie), brąz wywalczył natomiast Urząd Skarbowy w Mielcu (woj. podkarpackie). Zwycięzcą wśród małych urzędów skarbowych okazał się Urząd Skarbowy w Krasnymstawie (woj. lubelskie), a kolejne miejsca zajęły odpowiednio Urząd Skarbowy w Parczewie (woj. lubelskie) oraz Urząd Skarbowy w Grajewie (woj. podlaskie). W kategorii urzędów wyspecjalizowanych pierwsze miejsce zajął Lubuski Urząd Skarbowy w Zielonej Górze, drugie miejsce – Drugi Wielkopolski Urząd Skarbowy w Kaliszu, natomiast trzecie – Kujawsko-Pomorski Urząd Skarbowy w Bydgoszczy (woj. kujawsko-pomorskie).
Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Andrzej Parafianowicz uważa, że Ranking daje urzędom skarbowym możliwość porównywania się między sobą, co wpływa pozytywnie na jakość świadczonych usług. Ogromna praca urzędników w połączeniu ze zmianami legislacyjnymi wpływa istotnie na modyfikację zasad poboru podatków oraz prowadzenia kontroli podatkowej. Podatnik i urzędnik powinni być w dzisiejszych czasach partnerami. I to na każdym etapie kontaktu – podsumowuje wiceminister finansów. Zastrzega jednak, że Ranking nie jest pełną oceną pracy administracji podatkowej – Taką przeprowadzamy w oparciu o znacznie bardziej złożone kryteria.
Wśród objętych rankingiem izb skarbowych najlepsza okazała się Izba Skarbowa w Bydgoszczy. Kolejne miejsca zajęły kolejno Izba Skarbowa w Szczecinie i Izba Skarbowa w Krakowie.
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 22 grudnia 2011 r.
Data publikacji: 22 grudnia 2011 r.

Elektroniczna archiwizacja kopii faktur papierowych

Można przechowywać w wersji elektronicznej kopie faktur wystawionych na papierze.
Jeżeli prowadzony przez podatnika komputerowy system przechowywania kopii faktur oraz kopii faktur korygujących gwarantuje autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego, jak również łatwość ich odszukania oraz dostęp do tych faktur za pomocą środków elektronicznych organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej, to podatnik może przechowywać (archiwizować) kopie wystawionych faktur VAT i faktur korygujących w formie elektronicznej, mimo że oryginały mają postać papierową (drukowaną).
Interpretacja indywidualna Dyrektora izby Skarbowej w Katowicach z dnia 9 listopada 2011 r., sygn. IBPP2/443-915/11/RSz.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 13 grudnia 2011 r.
Data publikacji: 14 grudnia 2011 r.

Opodatkowanie świątecznych prezentów od pracodawców

Wybór formy w jakich pracodawcy przekazują pracownikom prezenty świąteczne jest zdominowany przez reguły podatkowe – taką opinię przedstawiła PKPP Lewiatan.
Wszystkie formy świadczeń świątecznych mogą być finansowane ze środków obrotowych firmy lub z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS). Zwolnienia z podatku dochodowego dotyczą jedynie tych przeznaczonych na cele socjalne (ZFŚS). Natomiast, jeżeli pracodawca przekaże pieniądze ze środków obrotowych, powinien wówczas potrącić i zapłacić za pracownika zaliczkę na podatek dochodowy. Pracownik nie ponosi więc z tego tytułu żadnej odpowiedzialności, ale realnie otrzymuje mniejszy prezent.
PKPP Lewiatan wskazuje, że aby prezenty świąteczne dla pracowników mogły być sfinansowane ze środków ZFŚS, muszą być spełnione trzy warunki:
1. ZFŚS może być wykorzystany wyłącznie na finansowanie działalności socjalnej (udzielanie pomocy materialnej – rzeczowej lub finansowej) oraz dofinansowanie zakładowych obiektów socjalnych.
2. W regulaminie gospodarowania środkami ZFŚS musi znajdować się zapis pozwalający na wydatkowanie jego środków na tego typu świadczenia. Przy czym prezenty muszą być potraktowane jako pomoc rzeczowa, a nie świadczenia okolicznościowe.
3. Wartość prezentu musi być zróżnicowana w zależności od sytuacji życiowej, rodzinnej i materialnej pracownika. Jednak wielu pracowników otrzyma z okazji świąt ukrytą nagrodę w wysokości takiej samej jak inni, znajdujący się w gorszej sytuacji materialnej (czyli po 380 zł). Wówczas, w razie kontroli PIP, pracodawca naraża się na nieprzyjemności czy karę grzywny w związku z niewłaściwym wydatkowaniem środków ZFŚS.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP
Źródło: www.pkpplewiatan.pl, stan z dnia 12 grudnia 2011 r.
Data publikacji: 12 grudnia 2011 r.

Usługi rehabilitacyjne – zwolnienie z VAT

Usługi rehabilitacyjne są, co do zasady, zwolnione od podatku od towarów i usług.
Zwolnienia od podatku usług w zakresie opieki medycznej określają przepisy art. 43 ust. 1 pkt 18-19a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) – dalej u.p.t.u. Zwolnienia te obejmują między innymi usługi w zakresie opieki medycznej służące przywracaniu zdrowia, do których to usług zaliczają się usługi rehabilitacyjne.
A zatem zwolnione są od podatku usługi rehabilitacyjne świadczone przez podmioty lecznicze (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 u.p.t.u.), usługi rehabilitacyjne świadczone na rzecz podmiotów leczniczych na terenie ich przedsiębiorstw, w których wykonywana jest działalność lecznicza (zob. art. 43 ust. 1 pkt 18a u.p.t.u.) oraz w ramach wykonywania zawodu pielęgniarki lub jednego z zawodów medycznych, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654) (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 u.p.t.u.), np. fizjoterapeuty (zob. przykładowo interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 22 kwietnia 2011 r., ILPP1/443-117/11-2/BD). Zwolniona od podatku jest również odsprzedaż usług rehabilitacyjnych, jeżeli zostały one nabyte przez podatników we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18 i 19 u.p.t.u. (a więc od podmiotów leczniczych oraz od osób wykonujących zawód medyczny lub pielęgniarki).
W innych przypadkach niż wymienione, usługi rehabilitacyjne są opodatkowane podatkiem VAT według stawki podstawowej 23%. Dotyczy to w szczególności świadczenia takich usług przez osoby niebędące osobami wykonującymi zawód pielęgniarki lub jeden z zawodów medycznych.
Tomasz Krywan
Vademecum Głównego Księgowego
58399
Data publikacji: 12 grudnia 2011 r.

Zmiany w zakresie elektronicznego składania deklaracji podatkowych

Ministerstwo Finansów opracowało projekt rozporządzenia zmieniającego w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone.
Z informacji MF wynika, że systematycznie wzrasta liczba podatników składających roczne zeznania w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych drogą elektroniczną, bez konieczności stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego. W 2010 roku w tej formie zostało złożonych 299 tysięcy zeznań, natomiast w 2011 ponad 845 tysięcy. W związku z powyższym resort finansów opracował projekt przepisów, które umożliwią podatnikom składanie deklaracji w powyższej formie również w następnym roku.
Od 1 stycznia 2012 roku bez konieczności stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego będą mogły być przesyłane następujące deklaracje:
1) zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym 2011:
a) PIT-36,
b) PIT-36L,
c) PIT-37,
d) PIT-38,
e) PIT-39;
2) zeznanie o wysokości uzyskanego przychodu, wysokości dokonanych odliczeń i należnego ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych za rok 2011 (PIT-28);
3) deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od karty podatkowej w poszczególnych miesiącach roku podatkowego 2011 (PIT-16A);
4) deklaracja o wysokości składki na ubezpieczenie zdrowotne, zapłaconej i odliczonej od zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych w poszczególnych kwartałach roku podatkowego 2011 (PIT-19A);
5) wniosek o zastosowanie opodatkowania w formie karty podatkowej (PIT-16) składany w roku 2012.
Podpis elektroniczny zapewniający autentyczność składanych deklaracji powinien zawierać:
a) identyfikator podatkowy (NIP albo PESEL),
b) imię,
c) nazwisko,
d) datę urodzenia,
e) kwotę przychodu wskazaną w zeznaniu lub rocznym obliczeniu podatku za rok podatkowy o dwa lata wcześniejszy niż rok w którym składane są deklaracje lub wartość 0 w przypadku gdy za rok o dwa lata wcześniej niż są składane deklaracje nie było złożone zeznanie.
Ponadto, w związku ze zmianami wprowadzonymi w zakresie identyfikatora podatkowego wprowadzono zmiany w strukturze logicznej urzędowego poświadczenia odbioru oraz strukturze logicznej podpisu elektronicznego nieweryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu.
Projekt wprowadza zmiany do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 grudnia 2010 roku w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego którymi powinny być opatrzone (Dz. U. Nr 259, poz. 1769).
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 8 grudnia 2011 r.
Data publikacji: 8 grudnia 2011 r.

Od 1 marca wzrośnie wysokość składki na ubezpieczenie rentowe

Stopa procentowa składki rentowej wzrośnie o 2 punkty procentowe i będzie wynosiła 8% podstawy wymiaru. Podwyżka ta dotknie głównie płatników składek, którzy od 1 marca 2012 r. będą odprowadzali na ubezpieczenie rentowe składkę w wysokości 6,5% (dotychczas 4,5%). Część składki finansowanej przez ubezpieczonych pozostaje bez zmian i nadal wynosić będzie 1,5%.
Podniesienie składki rentowej o 2 punkty procentowe dotyczyć będzie wszystkich podmiotów gospodarczych objętych ubezpieczeniem rentowym.
Taką zmianę zaproponowało 24 listopada 2011 r. Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej w projekcie ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych. Celem tej zmiany jest zwiększenie dochodów funduszu rentowego Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.
Opracowanie: Izabela Baranowska, RPE WKP
Data publikacji: 6 grudnia 2011 r.

Termin złożenia deklaracji PIT-6

Podatnicy, którzy osiągają dochody z działów specjalnych produkcji rolnej, są obowiązani składać w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok podatkowy urzędowi skarbowemu deklaracje według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku następnym – PIT-6/PIT-6L.

Jednym ze źródeł przychodów podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych są działy specjalne produkcji rolnej (zob. art. 10 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 późn. zm. – dalej u.p.d.o.f.). Dochody z działów specjalnych produkcji rolnej opodatkowane są przy zastosowaniu norm szacunkowych albo na podstawie ksiąg podatkowych (zob. art. 24 ust. 4-4e u.p.d.o.f.). W obu przypadkach w trakcie roku wpłacane są zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych, zaś opodatkowanie faktycznie osiągniętych dochodów następuje w ramach zeznania rocznego. Zeznanie roczne za 2011 r. składane jest w terminie 30 kwietnia 2011 r., a zatem w tym terminie należy rozliczyć podatek będący konsekwencją uzyskiwania przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.

Wskazać należy, że art. 43 ust. 1 u.p.d.o.f. stanowi, że podatnicy, którzy osiągają dochody z działów specjalnych produkcji rolnej, są obowiązani składać w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok podatkowy urzędowi skarbowemu deklaracje według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonej produkcji w roku następnym (deklaracja PIT-6/PIT-6L; ponadto art. 43 ust. 2 u.p.d.o.f. stanowi, że jeżeli dochód z działów specjalnych produkcji rolnej jest ustalany na podstawie ksiąg, podatnicy składają ponadto urzędowi skarbowemu w terminie powyższym deklarację o wysokości przewidywanego dochodu w roku następnym; informacja ta wykazywana jest również w deklaracji PIT-6/PIT-6L). Na 2012 r. deklarację taką należy zatem złożyć w urzędzie skarbowym w terminie 30 listopada 2011 r.

Tomasz Krywan
Vademecum Głównego Księgowego
192628

Data publikacji: 29 listopada 2011 r.

Nowe wzory oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych

Od 1 stycznia 2012 r. zaczną obowiązywać nowe formularze oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych. Nowe wzory zostały stanowią załączniki do ogłoszonych w Dzienniku Ustaw Nr 252 odpowiednich rozporządzeń Ministra Finansów.
Od nowego roku wchodzą w życie rozporządzenia Ministra Finansów:
1. z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie określenia niektórych wzorów oświadczeń, deklaracji i informacji podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 252, poz. 1514),
2. z dnia 9 listopada 2011 r. w sprawie wzoru oświadczenia o wysokości wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych (Dz. U. Nr 252, poz. 1516),
3. z dnia 14 listopada 2011 r. w sprawie określenia wzorów rocznego obliczenia podatku oraz zeznań podatkowych obowiązujących w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 252, poz. 1518).
Rozporządzenia te wprowadzają nowe wzory:
1. oświadczeń:
a. pracownika dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT-2),
b. dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych osoby otrzymującej rentę lub emeryturę z zagranicy, osoby otrzymującej stypendium, osoby tymczasowo aresztowanej lub skazanej otrzymującej należności za pracę, osoby otrzymującej świadczenie integracyjne (PIT-2A),
c. osoby otrzymującej zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego (przez okres pełnego miesiąca kalendarzowego) dla celów obliczania miesięcznych zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT-3),
d. dla celów dokonania rocznego obliczenia podatku dochodowego od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym (PIT-12),
e. o wysokości wydatków związanych z inwestycją służącą zaspokojeniu potrzeb mieszkaniowych (PIT-2K);
2. deklaracji/zeznań:
a. rocznej o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-4R),
b. do wymiaru zaliczek podatku dochodowego od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej za rok podatkowy (PIT-6/PIT-6L),
c. rocznej o zryczałtowanym podatku dochodowym (PIT-8AR),
d. rocznego obliczenia podatku od dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym (PIT-40),
e. o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-37),
f. o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-36),
g. o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-38),
h. o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-36L),
i. o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym (PIT-39).
3) informacji o:
a. wypłaconym stypendium, o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych (PIT-8C),
b. dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy (PIT-11),
c. wypłaconych podatnikowi kwotach z tytułu pełnienia obowiązków społecznych i obywatelskich (PIT-R),
d. wysokości przychodu (dochodu) uzyskanego przez osoby fizyczne niemające w Polsce miejsca zamieszkania (IFT-1/IFT-1R),
e. informacji o odliczeniu wydatków mieszkaniowych w roku podatkowym (PIT/D),
f. informacji o odliczeniach od dochodu (przychodu) i od podatku w roku podatkowym (PIT/O),
g. informacji o dochodach małoletnich dzieci, podlegających łącznemu opodatkowaniu z dochodami rodziców w roku podatkowym (PIT/M),
h. informacji o wysokości dochodu (straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej w roku podatkowym (PIT/B),
i. informacji o wysokości dochodu (straty) z pozarolniczej działalności gospodarczej, prowadzonej przez podatników korzystających ze zwolnienia na podstawie art. 44 ust. 7a ustawy, osiągniętego (poniesionej) w roku podatkowym (PIT/Z),
j. informacji o wysokości dochodów z zagranicy i zapłaconym podatku w roku podatkowym (PIT/ZG).
Nowe wzory stosuje się do przychodów, dochodów (strat) uzyskanych (poniesionych) od dnia 1 stycznia 2011 r, chyba że przed 1 stycznia 2012 r. oświadczenia, deklaracje, zeznania i informacje zostały złożone na formularzach dotychczasowych.
Michał Malinowski
Redakcja Publikacji Elektronicznych WKP
Data publikacji: 24 listopada 2011 r.

Ustalanie kategorii budynków na potrzeby podatku od nieruchomości (interpelacja 23425)

Ustalenie, do jakiej kategorii należy budynek dla potrzeb podatku od nieruchomości, następuje w oparciu o dane znajdujące się w ewidencji gruntów i budynków, które mają walor dokumentu urzędowego.
Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613), wysokość stawki podatku od nieruchomości zależy od tego, do jakiej kategorii zalicza się budynek lub jego część. Stawki podatku różnicuje się w zależności od tego, czy jest to budynek mieszkalny, czy należy do kategorii pozostałych, w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego.
Organy podatkowe określają wysokość zobowiązania podatkowego w oparciu o dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków, prowadzonych przez starostów. Stosownie do art. 21 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.), podstawę wymiaru podatków stanowią dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków. Jak podkreślił Minister Finansów, odpowiadając na interpelację poselską, dane zawarte w ewidencji mają walor dokumentu urzędowego. Gdy decyzja podatkowa jest wadliwa w wyniku przyjęcia danych z ewidencji gruntów i budynków nieodpowiadających stanowi faktycznemu, wskazać należy na regulacje prawne umożliwiające dokonanie aktualizacji ewidencji. Natomiast gdy ewidencja nie jest lub dotychczas nie była prowadzona, podstawowym kryterium zaliczenia danego budynku do odpowiedniej kategorii jest dokumentacja budowlana danego obiektu.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 21 listopada 2011 r.
Data publikacji: 21 listopada 2011 r.