MPiPS: ochrona miejsc pracy, czyli druga ustawa antykryzysowa

21 listopada br. wejdzie w życie ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy. Główne jej założenia to dopłaty do wynagrodzeń pracowników podczas przestoju ekonomicznego, dodatkowe środki na szkolenia oraz na opłacenie należnych od pracodawcy składek na ubezpieczenia społeczne pracowników.

W ustawie zostały wykorzystane rozwiązania z tzw. pierwszej ustawy antykryzysowej. Ze wsparcia mogą korzystać przedsiębiorcy, u których nastąpił spadek obrotów łącznie nie mniejszy niż 15 proc. w ciągu 6 kolejnych miesięcy w roku.

Pracodawca może ubiegać się o dofinansowanie do wynagrodzenia pracownika w wysokości do 1,1 tys. zł., wypłacane ze środków Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Takie wsparcie może trwać maksymalnie 6 miesięcy w okresie 12 miesięcy od dnia podpisania umowy o dofinansowanie.

W przypadku przejściowych trudności istnieje także możliwość obniżenia wymiaru czasu pracy pracownika, nawet do połowy etatu, ale tylko przez maksymalnie 6 miesięcy. Pracownik, któremu obniżono wymiar czasu pracy, ma zagwarantowane co najmniej minimalne wynagrodzenie.

Aby wprowadzić te rozwiązania będzie trzeba podpisać układ zbiorowy lub porozumienie ze związkami zawodowymi, a w przypadku ich braku, z przedstawicielami pracowników.

Gdzie wystąpić o pomoc? Pracodawca powinien zgłosić się do marszałka województwa właściwego ze względu na siedzibę firmy. Marszałek ma siedem dni na rozpatrzenie wniosku i podjęcie decyzji o udzieleniu wsparcia.

Na jaką pomoc może jeszcze liczyć przedsiębiorca? Podczas obowiązywania przestoju lub obniżonego wymiaru pracy może również wystąpić do starosty o dofinansowanie szkolenia pracowników. Takie dofinansowanie może wynieść maksymalnie 80 proc. kosztów szkolenia i do 300 proc. przeciętnego wynagrodzenia, czyli 11,3 tys. zł.

W odróżnieniu od ustawy antykryzysowej z 2009 r., zrezygnowano z obowiązku przedstawienia przez przedsiębiorcę programu naprawczego. – Chcemy jak najbardziej uprościć przyznawanie pomocy dla przedsiębiorców, tak aby wszyscy, którzy tego potrzebują, mogli z niej swobodnie korzystać – mówi minister Kosiniak-Kamysz.

O możliwościach przewidzianych przez ustawę można uzyskać dodatkowe informacje – na pytania dotyczące ustawy odpowiadać będą eksperci Ministerstwa Pracy i Ubezpieczeń Społecznych. Pytania można zadać w godzinach 11-13 na Facebooku (www.facebook.com/ZielonaLinia19524) lub telefonicznie od godziny 10 do 14 pod numerem 22 438 93 72.

Opracowanie: Weronika Adamczyk

Źródło: www.mpips.gov.pl, stan z dnia 15 listopada 2013 r.

Data publikacji: 15 listopada 2013 r.

Zwrot wydatków w związku z budową pierwszego własnego mieszkania od 1 stycznia 2014 r.

Zwrot podatku VAT za materiały budowlane na obecnych zasadach obowiązuje do końca 2013 roku. Od 1 stycznia 2014 r. w tym zakresie będą obowiązywały przepisy ustawy z dnia 27 września 2013 r. o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi (Dz. U. poz. 1304).
Nowe zasady zwrotu VAT zostały unormowane w rozdziale czwartym ustawy zatytułowanym „Zwrot osobom fizycznym niektórych wydatków poniesionych w związku z budową pierwszego własnego mieszkania”.
Osoby fizyczne, które po 1 stycznia 2014 r. poniosły wydatki na zakup materiałów budowlanych będą mogły się ubiegać o „zwrot wydatków”, jeżeli:
1. wydatki zostały poniesione w związku z:
a) budową domu jednorodzinnego albo
b) nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstał lokal mieszkalny;
2. przedsięwzięcie o którym mowa w pkt 1, było realizowane na podstawie pozwolenia na budowę wydanego po dniu 1 stycznia 2014 r.;
3. powierzchnia użytkowa lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, o których mowa w pkt 1, nie przekracza 75 i 100 metrów;
4. osoba fizyczna do końca roku kalendarzowego, w którym wydano pozwolenie na budowę lokalu mieszkalnego albo domu jednorodzinnego, nie ukończyła 36 lat;
5. do dnia złożenia wniosku o zwrot ww. wydatków, osoba fizyczna nie była:
a) właścicielem innego budynku mieszkalnego jednorodzinnego lub lokalu mieszkalnego,
b) osobą, której przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, której przedmiotem jest lokal mieszkalny lub dom jednorodzinny,
c) właścicielem lub współwłaścicielem budynku, jeżeli jego udział w przypadku zniesienia współwłasności obejmowałby co najmniej jeden lokal mieszkalny.
W porównaniu do obowiązujących przepisów ustawy z dnia 29 sierpnia 2005 r. o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym system zwrotu został ograniczony, zarówno jeżeli chodzi o jego zakres przedmiotowy, jak i podmiotowy.
W ustawie określono kwoty zwrotu wydatków dla poszczególnych stawek podatku VAT. W przypadku gdy stawka VAT wynosi 22 proc. kwota zwrotu wyniesie 68,18 proc.. Natomiast gdy stawka podatku VAT wynosi więcej niż 22 proc. kwota zwrotu wyniesie odpowiednio:
1. 65,22 proc. – dla stawki 23 proc,
2. 62,50 proc. – dla stawki 24 proc.,
3. 60 proc. – dla stawki 25 proc.
Osoby fizyczne, które przed 1 stycznia 2014 r. poniosą wydatki na zakup materiałów budowlanych, będą miały prawo ubiegać się po 31 grudnia 2013 r. o zwrot części wydatków poniesionych na dotychczasowych zasadach. Wniosek o zwrot części wydatków na zakup materiałów budowlanych poniesionych i udokumentowanych fakturą wystawioną dla osoby fizycznej w okresie:
1. od 1 maja 2004 do 31 grudnia 2005 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2014 r.;
2. od 1 stycznia 2006 do 31 grudnia 2007 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2015 r.;
3. od 1 stycznia 2008 do 31 grudnia 2009 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2016 r.;
4. od 1 stycznia 2010 do 31 grudnia 2011 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2017 r.;
5. od 1 stycznia 2012 do 31 grudnia 2013 r. – składa się na nie później niż do 31 grudnia 2018 r.
W przypadku gdy wniosek o zwrot VAT składany jest po raz pierwszy po 31 grudnia 2013 r. limity kwoty zwrotu obliczone zgodnie z obowiązującymi przepisami, mają dotyczyć okresów liczonych od daty złożenia tego wniosku do 31 grudnia 2018 r.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 14 listopada 2013 r.
Data publikacji: 14 listopada 2013 r.

Sejm utrzymał wyższe stawki VAT

W piątek, 8 listopada 2013 r. w ostatnim dniu 53. posiedzenia Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw. Nowe przepisy przewidują utrzymanie do 31 grudnia 2016 r. obecnie obowiązujących stawek VAT – 23 proc. i 8 proc.

Utrzymanie stawek wynika z przyjętych w kwietniu 2013 r. przez Radę Ministrów dokumentów: „Aktualizacja Programu Konwergencji na rok 2013” oraz „Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2013-2016”. Przedłużenie stosowania obecnych stawek wynika z potrzeby zmniejszenia nierównowagi finansów publicznych, jak również ze słabej koniunktury na głównych rynkach eksportowych, ograniczającej wzrost gospodarczy. W związku z utrzymaniem aktualnych stawek podatkowych zmienione zostały także: ustawa o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, jak również ustawa o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi. Nowelizacja zawiera ponadto przepis przejściowy zapisany w celu usunięcia wątpliwości dotyczących rozliczania podatku VAT w przypadku dostawy towaru przed 1 stycznia 2014 r. Ustawa ma wejść w życie 31 grudnia 2013 r. Pierwsze czytanie projektu odbyło się 11 października 2013 r. na posiedzeniu Sejmu, natomiast drugie 6 listopada 2013 r. Teraz nowelizacja będzie przedmiotem prac Senatu.

Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WK

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 12 listopada 2013 r.

Data publikacji: 12 listopada 2013 r.

SKA będą płatnikiem podatku CIT

W ostatnim dniu 53. posiedzenia Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, włączając w jej zakres spółki komandytowo-akcyjne (SKA).

W piątek, 8 listopada 2013 r. Sejm uchwalił nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku tonażowym. Jedna ze zmian włącza spółki komandytowo-akcyjne (SKA) w zakres ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Oznacza to, że spółki te będą – podobnie jak w innych krajach – płatnikiem podatku CIT.

Z kolei zmiany w PIT dotyczą zwolnienia od podatku dochodów ze sprzedaży otrzymanych darowizną lub odziedziczonych udziałów albo wkładów w spółdzielni, udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną oraz innych papierów wartościowych, a także tytułów uczestnictwa lub jednostek uczestnictwa w funduszach kapitałowych. Zwolniony z PIT będzie dochód w części odpowiadającej kwocie zapłaconego podatku od spadków i darowizn. Ponadto dodany został przepis określający nową kategorię kosztów uzyskania przychodów, który umożliwia spadkobiercom pomniejszenie przychodów ze sprzedaży wymienionych wyżej wkładów, akcji, papierów wartościowych itp. o koszty poniesione na ich zakup przez spadkodawców. Nowelizacja zmienia ponadto zasady ustalania przychodów i kosztów ich uzyskania w odniesieniu do niektórych transakcji sekurytyzacyjnych.

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WK

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 12 listopada 2013 r.

Data publikacji: 12 listopada 2013 r.

Rząd przyjął projekt reformy urzędów pracy

Na ostatnim posiedzeniu rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy oraz niektórych innych ustaw, którego podstawowym celem jest wzrost zatrudnienia dzięki lepszemu dostosowaniu ofert urzędów pracy do potrzeb bezrobotnych.
Reforma zakłada m.in. profilowanie pomocy dla bezrobotnych, nowe instrumenty wsparcia dla szukających pracy i wynagradzanie pracowników urzędów za osiągane wyniki. Celem zmian jest lepsza obsługa w urzędach pracy osób bezrobotnych, poszukujących pracy i pracodawców – urzędy pracy mają stać się prawdziwymi centrami pracy.
Więcej: www.premier.gov.pl/wydarzenia/aktualnosci/reforma-urzedow-pracy-0.html
Opracowanie: Weronika Adamczyk
Źródło: www.premier.gov.pl, stan z dnia 6 listopada 2013 r.
Data publikacji: 6 listopada 2013 r.

Od 1 listopada 2013 r. obowiązują nowe druki dokumentów ubezpieczeniowych

Od 1 listopada 2013 r. obowiązują nowe druki dokumentów ubezpieczeniowych. Zmieniają się dokumenty zgłoszeniowe: ZUS ZUA, ZUS ZCNA, ZUS ZZA, ZUS ZIUA, ZUS ZWUA, ZUS ZSWA oraz dokumenty rozliczeniowe ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RZA.
Z dniem 1 listopada 2013 r. zmienione zostało rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 23 października 2009 r. w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz. U. Nr 186, poz. 1444). Zmianę wprowadza rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 9 września 2013 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz. U. poz. 1101).
Nowelizacja rozporządzenia ma na celu:
1) dostosowanie wzorów dokumentów zgłoszeniowych : ZUS ZUA, ZUS ZCNA, ZUS ZZA, ZUS ZIUA, ZUS ZWUA, ZUS ZSWA, zawartych w rozporządzeniu do zmian wprowadzonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) przez ustawę z dnia 29 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 171, poz. 1016) – dalej u.z.z.e. Nowelizacja umożliwi płatnikom składek prawidłowe wypełnianie dokumentów ubezpieczeniowych oraz zgłaszania do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego oraz rozliczania składek. Ustawa u.z.z.e. wprowadziła bowiem przepisy, zgodnie z którymi odstąpiono od obowiązku posiadania numeru NIP przez osoby fizyczne objęte rejestrem PESEL, jeżeli nie prowadzą działalności gospodarczej lub nie są zarejestrowanymi podatnikami podatku od towarów i usług;
2) wprowadzenie zmian we wzorach dokumentów rozliczeniowych ZUS DRA, ZUS RCA, ZUS RZA, polegających na wprowadzeniu pól do wykazania należnych składek według wszystkich źródeł ich finansowania, w celu zapewnienia poprawności wypełniania tych dokumentów przez płatników składek oraz zapewnienia im pełnego wsparcia przy weryfikacji poprawności ich wypełnienia w programie PŁATNIK. Zapewni to także jednoznaczność ewidencjonowania należnych składek w systemie informatycznym ZUS na kontach płatników składek oraz na kontach ubezpieczonych. Pozwoli również na stworzenie nowych mechanizmów weryfikacji jeszcze w trakcie ich wypełniania u płatnika składek korzystającego z narzędzi informatycznych przy sporządzaniu dokumentów ubezpieczeniowych;
3) uchylenie załącznika ZUS RMUA, oraz wprowadzenie w jego miejsce druku informacji miesięcznej dla osoby ubezpieczonej i informacji rocznej dla osoby ubezpieczonej, które ułatwią płatnikom składek wykonywanie obowiązków dotyczących przekazywania informacji zawartych w raportach imiennych raz na rok lub na żądanie ubezpieczonego nie częściej niż raz na miesiąc;
4) wprowadzenie odrębnych kodów dla osób pobierających emeryturę pomostową i nauczycielskie świadczenie kompensacyjne zamieszkałych w Polsce oraz w innym niż Polska państwie członkowskim UE lub państwie członkowskim EFTA, ze względu na konieczność prawidłowej identyfikacji osób uprawnionych do świadczeń zdrowotnych;
5) zmianę kodów tytułu ubezpieczenia oraz usunięcie nadmiarowych kodów, w związku z tym, iż od 1 stycznia 2013 r. weszły w życie zmiany ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, które nie uzasadniają dalszego utrzymywania w systemie różnych kodów w przypadku osób podlegających dobrowolnie ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym (dotyczy to zmiany opisu kodu 19 00, dodanie kodu 19 10 oraz usunięcia kodów 15 00, 16 10, 17 00, 18 10);
6) umożliwienie monitorowania przez Prezesa ZUS od 1 stycznia 2014 r. wykorzystania limitu wydatków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych z tytułu urlopów rodzicielskich przez wprowadzenie kodów świadczenie/przerwy. Wykonanie tego obowiązku będzie możliwe przez zmianę obowiązujących i wprowadzenie kodów umożliwiających identyfikację zasiłków macierzyńskich i wyrównywania zasiłku macierzyńskiego wypłacanych zarówno przez ZUS jak i przez płatników składek – obowiązek ten nakłada ustawa z dnia 28 maja 2013 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 675) – dotyczy to kodów 311, 315, 319, 320, 325, 326, 327, 328;
7) wprowadzenie nowych kodów tytułu ubezpieczenia w związku z wejściem w życie od 1 września 2013 r. ustawy z dnia 26 lipca 2013 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 983), która przewiduje wprowadzenie nowych grup ubezpieczonych, podlegających ubezpieczeniom społecznym lub zdrowotnemu, w związku z podjęciem sprawowania opieki nad dzieckiem, przez okres 3 lat, nie dłużej niż do ukończenia przez nie 5 roku życia.
Rozporządzenie z dnia 9 września 2013 r. wchodzi w życie 1 listopada 2013 r., za wyjątkiem nowych kodów ubezpieczenia właściwych dla osób sprawujących osobistą opiekę nad dzieckiem (kody tytułu ubezpieczenia 12 50, 12 60, 12 70, 12 80, 12 90), które weszły w życie 19 września 2013 r., oraz odrębnych kodów dla osób pobierających emeryturę pomostową i nauczycielskie świadczenie kompensacyjne zamieszkałych w Polsce oraz w innym niż Polska państwie członkowskim UE lub państwie członkowskim EFTA (kody 26 00, 26 01, 27 00, 27 01), które wejdą w życie 1 kwietnia 2014 r.
Płatnicy składek mogą jednak do wyczerpania zapasów posługiwać się dotychczasowymi wzorami dokumentów, jeżeli dokumenty są przekazywane w formie dokumentu pisemnego, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2013 r.
Płatnicy składek mogą posługiwać się oprogramowaniem zawierającym dotychczasowe wzory dokumentów ubezpieczeniowych, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2013 r.
W obydwu ww. przypadkach należy stosować kody tytułu ubezpieczenia i kody świadczenia/przerwy obowiązujące do dnia 31 października 2013 r.
Od 1 listopada 2013 r. obowiązują następujące zmienione wzory dokumentów ubezpieczeniowych:
– ZUS ZUA (Zgłoszenie do ubezpieczeń/zgłoszenie zmiany danych osobowych ubezpieczonej),
– Informacja roczna dla osoby ubezpieczonej,
– ZUS ZSWA (Zgłoszenie/korekta danych o pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze),
– ZUS ZCNA (Zgłoszenie danych o członkach rodziny dla celów ubezpieczenia zdrowotnego),
– ZUS ZZA (Zgłoszenie do ubezpieczenia zdrowotnego/zgłoszenie zmiany danych),
– ZUS ZIUA (Zgłoszenie zmiany danych identyfikacyjnych osoby ubezpieczonej),
– ZUS ZWUA (Wyrejestrowanie z ubezpieczeń),
– ZUS RCA (Imienny raport miesięczny o należnych składkach i wypłaconych świadczeniach),
– ZUS RZA (Imienny raport miesięczny o należnych składkach na ubezpieczenie zdrowotne),
– ZUS DRA (Deklaracja rozliczeniowa),
– Informacja miesięczna dla osoby ubezpieczonej.
Krystyna Tymorek
Źródło: www.dziennikustaw.gov.pl, stan z dnia 4 listopada 2013 r.
Data publikacji: 4 listopada 2013 r.

Zmienią się zasady finansowania związków wyznaniowych

W styczniu do parlamentu ma trafić projekt ustawy o odpisie podatkowym, która zmieni zasady finansowania związków wyznaniowych. Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji chce, by nowe przepisy obowiązywały już od 1 stycznia 2015 r.
Zgodnie z proponowanymi przez resort zmianami odpis z podatku w wysokości 0,5 proc. zastąpi Fundusz Kościelny. Każdy podatnik będzie mógł według uznania przeznaczyć część swojego podatku na wybrany kościół lub związek wyznaniowy.
Wczoraj odbyło się spotkanie ministra Boniego z kardynałem Kazimierzem Nyczem, na którym obydwie strony potwierdziły osiągnięte porozumienie w sprawie zmian sposobu finansowania kościołów. W listopadzie podobne spotkania odbędą się z przedstawicielami innych związków wyznaniowych.
Minister dodał, że jeśli uda się zmienić ustawę przed kwietniem 2014 r., czyli przed upływem terminu rozliczeń podatkowych, to nowe przepisy mogą wejść w życie już od początku 2015 r. Oznaczałoby to, że podatnicy będą mogli dokonać odpisu od podatku za rok 2014.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.newseria.pl, stan z dnia 31 października 2013 r.
Data publikacji: 31 października 2013 r.

Opodatkowanie dochodów pracownika zasądzonych w wyroku

W wyrokach sądów pracy zasądzane są od pracodawców różne rodzaje roszczeń dochodzone przez pracowników w postępowaniu sądowym. Zgodnie z art. 21 u.o.p.d.f. niektóre z zasądzanych należności ze stosunku pracy są wolne od podatku dochodowego.
Należą do nich odszkodowania oraz zadośćuczynienia, jeżeli ich wysokość lub zasady ustalania wynikają wprost z przepisów odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw, z wyjątkiem:
– odpraw należnych w związku z rozwiązaniem stosunku pracy na podstawie przepisów ustawy z dnia 13 marca 2003 r. o szczególnych zasadach rozwiązywania z pracownikami stosunków pracy z przyczyn niedotyczących pracowników,
– odpraw i odszkodowań z tytułu skrócenia okresu wypowiedzenia umowy o pracę,
– odszkodowań przyznawanych na podstawie przepisów o zakazie konkurencji,
– odszkodowań wynikających z zawartych umów lub ugód innych niż ugody sądowe.
Jako przykłady opodatkowanych świadczeń pieniężnych ze stosunku pracy zasądzanych w wyrokach sądów pracy, poza ww., można wymienić:
– wynagrodzenie za pracę, w tym różne dodatki do wynagrodzeń (premie, nagrody, wynagrodzenie za prace w godzinach nadliczbowych, itp.) i świadczenia o podobnym charakterze, takie jak nagrody jubileuszowe,
– ekwiwalent za niewykorzystanie urlopu wypoczynkowego.
Opodatkowane są także odszkodowania w części dotyczącej utraconych korzyści (lucrum cessans).
Nieopodatkowane są zatem wszystkie rodzaje odszkodowań inne niż ww., w tym np. odszkodowania z tytułu (zasada ogólna):
– wadliwego rozwiązania stosunku pracy (za wypowiedzeniem i bez wypowiedzenia, np. z tytułu nieuzasadnionego lub niezgodnego z przepisami prawa pracy rozwiązania dyscyplinarnego na podstawie art. 52 k.p.),
– naruszenia zasady równego traktowania w zatrudnieniu, por. interpretację indywidualną Dyrektora IS w Warszawie z 23.2.2012 r., IPPB4/415-901/11-4/JK3;
– stwierdzonego mobbingu, jeżeli pracownik w wyniku mobbingu rozwiązał umowę o pracę (por. interpretację indywidualną Dyrektora IS w Katowicach z 25.4.2012 r., sygn. IBPBII/1/415-93/12/ASz).
– niewydania w terminie świadectwa pracy,
– uszczerbku na zdrowiu będącego wynikiem wypadku przy pracy, itp.
Ustawa zwalnia ponadto z opodatkowania inne odszkodowania lub zadośćuczynienia otrzymane na podstawie wyroku lub ugody sądowej do wysokości określonej w tym wyroku lub tej ugodzie.
Podobnie jak świadczenia otrzymane na podstawie wyroku należy traktować świadczenia otrzymane przez pracownika na podstawie umowy ugody zawartej przed sądem pracy. Zwolnienie nie obejmuje odszkodowań otrzymanych na podstawie ugód pozasądowych. Jak wiadomo ugodę można zawrzeć w kilku innych jeszcze sytuacjach (w postępowaniu polubownym przed komisją pojednawczą lub sądem polubownym, w postępowaniu mediacyjnym w toku postępowania sądowego, poza postępowaniem sądowym, itd.).
Nieopodatkowane są świadczenia w postaci renty otrzymane na podstawie przepisów prawa cywilnego w razie uszkodzenia ciała lub wywołania rozstroju zdrowia, przez poszkodowanego, który utracił całkowicie lub częściowo zdolność do pracy zarobkowej, albo jeżeli zwiększyły się jego potrzeby lub zmniejszyły widoki powodzenia na przyszłość. Takie odszkodowania i renty mogą być także zasądzane w wyrokach sądów pracy (dochodzone są na podstawie art. 444 kodeksu cywilnego w zw. z art. 300 kodeksu pracy).
Zgodnie z art. 21 pkt. 95 nie podlegają opodatkowaniu ponadto odsetki z tytułu nieterminowej wypłaty wynagrodzeń i wszelkich innych świadczeń ze stosunku pracy, bez względu na to czy zostały one wypłacone na podstawie wyroku czy też nie. Ustawodawca nie zwolnił co do zasady z opodatkowania odsetek, ale w przypadku odsetek od wynagrodzeń uczynił wyjątek.
dr Artur Rycak, kierownik podyplomowych Studiów prawa podatkowego na Uczelni Łazarskiego w Warszawie
Data publikacji: 29 października 2013 r.

Od 30 października będzie obowiązywał Unijny Kodeks Celny

Już za dwa dni zaczną obowiązywać przepisy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny.
Podczas Konferencji „Ułatwienia dla biznesu 2013+”, zorganizowanej przez resort finansów przedstawiono m.in. zmiany wprowadzane przez Unijny Kodeks Celny. Dotyczą one następujących zagadnień:
– czasowego składowania,
– warunków i kryteriów AEO dla procedur specjalnych (zbliżenie),
– odprawy scentralizowanej (przyjęcie i weryfikacja zgłoszenia celnego, zwolnienie towarów),
– wpisu do rejestru (zgłoszenie uzupełniające),
– zgłoszenia do powrotnego wywozu.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 28 października 2013 r.
Data publikacji: 28 października 2013 r.

Nieodpłatna pomoc prawna a VAT

Nieodpłatna pomoc prawna nie jest objęta zakresem ustawy o VAT, o ile jej świadczenie wpisuje się w cel działalności gospodarczej prowadzonej przez świadczącego ją podatnika – wyjaśnił po raz kolejny MF w odpowiedzi na interpelację poselską nr 20586/13.
Nieodpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, w tym również usług pomocy prawnej, co do zasady, nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Powyższe wynika z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
Nieodpłatne świadczenie usług może być uznane w niektórych przypadkach za podlegające opodatkowaniu VAT. Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.
Jak podkreślił minister finansów nieodpłatne świadczenie określonych usług prawnych nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli można mu przypisać walor działalności prospołecznej. Jeżeli jednak, udzielanych porad nie można zakwalifikować jako czynności wpisujących się w cel prowadzonej przez niego działalności, wówczas czynności takie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
Regulacje dotyczące wyłączenia z podatku VAT usług bezpłatnej pomocy prawnej na rzecz osób niezamożnych oraz zwolnienia otrzymującego pomoc z podatku dochodowego zawiera projekt ustawy o ułatwieniu warunków wykonywania działalności gospodarczej opracowany przez Ministra Gospodarki.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 28 października 2013 r.
Data publikacji: 28 października 2013 r.

Uwaga na oszustów oferujących obniżenie kosztów pracowniczych

Ministerstwo Finansów na swoim portalu przestrzega przedsiębiorców przed pochopnym zawieraniem umów z firmami oferującymi duże obniżki kosztów pracowniczych, tj. zaliczek na podatek dochodowy oraz składek ZUS przy wykorzystaniu instytucji outsourcingu personalnego.
Proceder polega na oferowaniu przedsiębiorcom zatrudniającym pracowników, usługi mającej spowodować oszczędności nawet do 50 proc. kosztów pracowniczych, dzięki rzekomo uzyskanym przez oferenta dotacjom z funduszy Unii Europejskiej lub Szwajcarskich Funduszy Inwestycyjnych na pokrycie składek ZUS oraz należności z tytułu podatku dochodowego od wynagrodzeń pracowników.
Na podstawie specjalnie zawartych z kontrahentami umów-porozumień firmy te mają wstąpić w rolę „nowego” pracodawcy. Umowy o świadczenie usług zawierają zapewnienie, że wynagrodzenia pracowników oraz warunki świadczenia pracy pozostaną bez zmian. Zmianie natomiast ma ulec formalny pracodawca.
Jednak z dotychczasowych ustaleń wynika, że nieuczciwe firmy działające według opisanego schematu, mimo, że otrzymywały od pierwotnych pracodawców środki na wynagrodzenia dla pracowników oraz wynagrodzenie za świadczoną usługę, to jednakże nie odprowadzały ani składek ZUS, ani podatku PIT od wynagrodzeń pracowników.
Umowy nie spełniają też wymagań stawianych w art. 231 kodeksu pracy. W konsekwencji, zawierający je przedsiębiorcy narażają się na negatywne skutki w obszarze podatków i ubezpieczeń społecznych. W przypadku bowiem podważenia legalności umów dotychczasowy pracodawca jest odpowiedzialny za nieodprowadzone zaliczki na podatek dochodowy od wynagrodzeń pracowników oraz składki ubezpieczeniowe. Dodatkowo może być także pozbawiony prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących „nabycie” przedmiotowych usług oraz kwot zaliczonych do kosztów prowadzonej działalności.
Opracowanie: Jolanta Mazur RPE WKP
www.mf.gov.pl, stan z 22 października 2013 r.
Data publikacji: 22 października 2013 r.

WSA: czynsz za samochód nie podlega kilometrówce

Do wydatków z tytułu kosztów używania samochodu można zakwalifikować wszelkiego rodzaju wydatki eksploatacyjne, w odróżnieniu jednak od wydatków ponoszonych na uzyskanie samego tytułu prawnego, umożliwiającego używanie samochodu. Tak wynika z wyroku WSA w Gdańsku z 17 września 2013 r.
Spór w sprawie dotyczył kwestii, czy płacony przez spółkę czynsz na rzecz podmiotów wynajmujących jej samochody osobowe należy rozliczyć jako koszt uzyskania przychodu na zasadach ogólnych wynikających z art. 15 ust. 1 ustawy o CIT, czy też jest to koszt, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT i w związku z tym należy go rozliczyć z ograniczeniami wynikającymi z tego przepisu, związanymi z faktycznym przebiegiem samochodu, czyli w ramach tzw. „kilometrówki”.
W ocenie spółki nie musi ona uwzględniać limitu kilometrówki, ponieważ opłaty czynszowe nie stanowią kosztów o charakterze eksploatacyjnym. Fiskus z kolei uznał, że ograniczenie wynikające z przepisu art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT ma zastosowanie do wszystkich wydatków z tytułu kosztów używania samochodu osobowego.
Sprawa trafiła do WSA w Gdańsku. Zdaniem sądu fiskus błędnie przyjął, że opłaty wynikające z wynajmu samochodu osobowego zaliczane są do kosztów uzyskania przychodów w ograniczonej wysokości i na równi traktowane z kosztami eksploatacyjnymi podlegającymi ograniczeniu wynikającemu z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT.
Sąd wskazał, że koszty eksploatacji są kosztami związanymi z faktycznym używaniem samochodu, dlatego należy zaliczyć do nich wydatki na zakup paliwa, opłaty za przejazd autostradą, opłaty parkingowe oraz wydatki na części samochodowe. Zdaniem Sądu wymienione wydatki wiążą się nierozerwalnie z używaniem samochodu i koszty te podlegają ograniczeniu wynikającemu z art. 16 ust. 1 pkt 51 ustawy o CIT.
Innymi słowy, do wydatków z tytułu kosztów używania samochodu można zakwalifikować wszelkiego rodzaju wydatki eksploatacyjne, w odróżnieniu jednak od wydatków ponoszonych na uzyskanie samego tytułu prawnego, umożliwiającego używanie samochodu. O ile zatem wydatki na zakup paliwa, opłaty za autostrady, parkingi itp. należą do kosztów używania samochodu, o tyle wydatki ponoszone z tytułu czynszu najmu samochodu do kosztów jego używania już nie należą, są bowiem wydatkami na uzyskanie tytułu prawnego, umożliwiającego używanie samochodu.
Wyrok WSA w Gdańsku z 17 września 2013 r., I SA/Gd 779/13
Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WK
Źródło: www.nsa.gov.pl, stan z dnia 18 października 2013 r.
Data publikacji: 18 października 2013 r.

Zwrot z funduszu remontowego spółdzielni nie jest przychodem podatnika

Kwota zwrotu otrzymanego przez właściciela lokalu mieszkalnego z funduszu remontowego spółdzielni mieszkaniowej nie stanowi przychodu i nie podlega opodatkowaniu PIT – wyjaśnił minister finansów w interpretacji ogólnej z 10 października 2013 r.
Jak zauważył minister, zgodnie z dotychczasowym stanowiskiem organów podatkowych, właściciel lokalu mieszkalnego otrzymujący z funduszu remontowego spółdzielni mieszkaniowej zwrot wydatków poniesionych na remont swojego lokalu, np. na wymianę stolarki okiennej czy drzwi wejściowych uzyskuje przychód z innych źródeł podlegający opodatkowaniu według skali podatkowej.
Powyższego poglądu nie podzielają jednak sądy administracyjne, które prezentują stanowisko, że przedmiotowy zwrot wydatków jest obojętny podatkowo, gdyż w takim przypadku właściciel lokalu otrzymuje jedynie zwrot uprzednio poniesionych wydatków na fundusz remontowy w spółdzielni mieszkaniowej.
W związku z zaistniałą różnicą w ocenie skutków podatkowych takiego zwrotu, prezentowaną przez organy podatkowe oraz sądy administracyjne, minister finansów wystąpił do Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej o interpretację przepisów regulujących prawa i obowiązki właściciela lokalu mieszkalnego w budynku stanowiącym współwłasność spółdzielni mieszkaniowej.
Zgodnie z wyjaśnieniami tego resortu, wskazanym w ustawie o spółdzielniach mieszkaniowych obowiązkom finansowym właścicieli lokali odpowiada obowiązek spółdzielni mieszkaniowej do utrzymania w należytym stanie nieruchomości, w tym zasobów mieszkaniowych, stanowiących współwłasność spółdzielni i właścicieli lokali, zarządzanych obligatoryjnie przez spółdzielnię.
Zasadna jest zatem konkluzja, że fakt ponoszenia przez właścicieli lokali mieszkalnych opłat na fundusz remontowy spółdzielni mieszkaniowej może zobowiązywać także spółdzielnię mieszkaniową, w zakresie przewidzianym w statucie lub regulaminie tej spółdzielni, do uczestniczenia w wydatkach związanych z utrzymaniem w należytym stanie lokali stanowiących odrębną własność.
Biorąc pod uwagę powyższe oraz ugruntowaną linię orzeczniczą sądów administracyjnych w przedstawionej sprawie należy, zdaniem ministra finansów uznać, że kwota zwrotu otrzymana na podstawie i zgodnie ze statutem lub regulaminem danej spółdzielni mieszkaniowej, przez właściciela lokalu mieszkalnego z funduszu remontowego spółdzielni mieszkaniowej nie stanowi przychodu w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.
Interpretacja ogólna ministra finansów z 10 października 2013 r., DD3/033/184/CRS/13/RD-94536/13
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 16 października 2013 r.
Data publikacji: 16 października 2013 r.

Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy do podpisu Prezydenta

Senat przyjął bez poprawek ustawę o szczególnych rozwiązaniach związanych z ochroną miejsc pracy. Ustawa zakłada, że przedsiębiorstwa, których obroty w ciągu pół roku spadły przynajmniej o 15 proc., mogą wprowadzić przestój ekonomiczny, co pozwoli obniżyć pracownikom wymiar czasu pracy i uzyskać bezzwrotną pomoc finansową. Przedsiębiorca mógłby się wówczas ubiegać o dofinansowanie wynagrodzeń i opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników. Pracownikom przysługiwać będzie wtedy wynagrodzenie w wysokości co najmniej płacy minimalnej. Będzie ono finansowane częściowo przez pracodawcę, częściowo przez FGŚP.
Wsparcie dla przedsiębiorców ma charakter bezzwrotnej pomocy finansowej udzielanej na zasadzie pomocy de minimis.
Ustawa ma chronić miejsca pracy podczas wprowadzonego przez przedsiębiorcę przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy. Pracodawca będzie mógł wprowadzić również obniżony wymiar czasu pracy z przyczyn ekonomicznych niedotyczących pracownika.
Częściowe dopłaty do wynagrodzeń dla pracowników zagrożonych zwolnieniami mają pozwolić na:
– obniżenie kosztów pracy,
– utrzymanie poziomu zatrudnienia,
– utrzymanie konkurencyjności prowadzonej działalności.
Z dobrodziejstw ustawy będą mogli skorzystać przedsiębiorcy, u których nastąpił spadek obrotów gospodarczych (sprzedaż towarów lub usług) łącznie nie mniejszy niż o 15 proc. w ciągu 6 kolejnych miesięcy w okresie 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku o przyznanie świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy finansowanych z Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP), do łącznych obrotów z analogicznych 6 miesięcy w okresie 12 miesięcy przed okresem 12 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku.
Przedsiębiorcy występujący z wnioskiem o przyznanie finansowanych z FGŚP świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy będą mogli otrzymać:
– świadczenie na częściowe zaspokojenie wynagrodzeń pracowniczych za czas przestoju ekonomicznego,
– świadczenie na częściowe zrekompensowanie wynagrodzenia z tytułu obniżenia wymiaru czasu pracy,
– środki na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne pracowników należnych od pracodawcy.
Warunki i tryb wykonywania pracy w okresie przestoju ekonomicznego lub obniżonego wymiaru czasu pracy przedsiębiorca będzie ustalał w układzie zbiorowym pracy lub w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi, a jeśli nie działają w firmie – z organizacjami reprezentatywnymi lub z przedstawicielami pracowników.
Wniosek o przyznanie świadczeń z FGŚP przedsiębiorca będzie składał do marszałka województwa. Świadczenia będą udzielane maksymalnie na 6 miesięcy. Środki z FGŚP mają być przekazywane na rachunek przedsiębiorcy po zawarciu umowy o wypłatę świadczeń i złożeniu wykazu pracowników uprawnionych do pomocy. Środki na opłacenie składek na ubezpieczenia społeczne są dodatkową pomocą udzielaną przedsiębiorcy.
Przedsiębiorca będzie mógł wystąpić również z wnioskiem do starosty o dofinansowanie 80 proc. kosztów szkolenia podjętego przez pracowników w okresie przestoju lub obniżonego wymiaru czasu pracy. Wysokość refundacji nie będzie mogła przekroczyć 300 proc. przeciętnego wynagrodzenia.
Ustawa trafi teraz do podpisu Prezydenta.
Opracowanie: Weronika Adamczyk
Źródło: www.mpips.gov.pl, www.senat.gov.pl, stan z dnia 18 października 2013 r.
Data publikacji: 18 października 2013 r.

Nabywca może się uwolnić od solidarnej odpowiedzialności podatkowej

Od 1 października 2013 r. działa instytucja odpowiedzialności podatkowej nabywcy za zobowiązania podatkowe w VAT sprzedawcy w obrocie niektórymi wyrobami stalowymi (nieobjętymi mechanizmem odwrotnego obciążenia), paliwami i złotem nieobrobionym.
Podatnik, na rzecz którego dokonano dostawy towarów wrażliwych odpowiada solidarnie wraz z podmiotem dokonującym tej dostawy za jego zaległości podatkowe, przy czym odpowiedzialność podatkowa nabywcy jest ograniczona do części podatku proporcjonalnie przypadającej na dokonaną na jego rzecz dostawę tych towarów. Odpowiedzialność podatkowa nabywcy będzie miała zastosowanie w odniesieniu do transakcji o dużej wartości, tj. w przypadku gdy wartość nabywanych towarów wrażliwych od jednego dostawcy, bez kwoty podatku, przekroczyła w danym miesiącu kwotę 50 000 zł.
Przesłanka do zastosowania tej instytucji wystąpi, gdy w momencie dokonania dostawy towarów wrażliwych, nabywca wiedział lub miał uzasadnione podstawy do tego, aby przypuszczać, że cała kwota podatku przypadająca na dokonaną na jego rzecz dostawę tych towarów lub jej część nie zostanie wpłacona na rachunek urzędu skarbowego. Uzasadnione podstawy wystąpią, jeżeli okoliczności towarzyszące tej dostawie towarów lub warunki na jakich została ona dokonana odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie tymi towarami, w szczególności jeżeli cena za dostarczone podatnikowi towary była bez uzasadnienia ekonomicznego niższa od ich wartości rynkowej. Nie będzie podstaw do stosowania odpowiedzialności, jeżeli np. niska cena zastosowana w danej transakcji jest wynikiem przyznanego nabywcy stosowanego w praktyce handlowej rabatu.
Przesłanki wyłączające stosowanie odpowiedzialności podatkowej nabywcy
Wprowadzone przepisy zawierają katalog przesłanek, które umożliwiają wyłączenie stosowania odpowiedzialności podatkowej nabywcy. Dla uwolnienia się od odpowiedzialności wystarczy spełnienie jednej z następujących przesłanek:
1. Podatnik nabył paliwo na stacji paliw lub stacji gazu płynnego, do standardowego zbiornika używanego przez siebie pojazdu, do napędu tego pojazdu. Aby skorzystać z tej przesłanki wystarczy jedynie wykazanie przed organem podatkowym, że zakupy były dokonywane w ww. miejscach.
2. Podatnik nabył paliwo od podatnika dostarczającego gaz przewodowy za pośrednictwem własnych sieci przesyłowych lub dystrybucyjnych. Aby skorzystać z tej przesłanki wystarczy jedynie wykazanie przed organem podatkowym, że zakupy były dokonywane od ww. podatnika.
3. Powstanie zaległości podatkowych nie wiązało się z uczestnictwem dostawcy w nierzetelnym rozliczeniu podatku w celu odniesienia korzyści majątkowej. Oznacza to, iż odpowiedzialność solidarna będzie stosowana w procederach oszukańczych, zatem zwykłe biznesowe kłopoty finansowe podatnika, które skutkują brakiem możliwości zapłaty podatku do urzędu nie doprowadzą do powstania odpowiedzialności podatkowej po stronie nabywcy.
4. Podatnik wykazał, że okoliczności towarzyszące tej dostawie towarów lub warunki na jakich została ona dokonana mimo, że odbiegały od okoliczności lub warunków zwykle występujących w obrocie tymi towarami, nie miały wpływu na niezapłacenie podatku. Wykazywanie przez nabywcę spełnienia tej przesłanki uzasadnione jest faktem, że tylko on posiada wiedzę o okolicznościach towarzyszących danej dostawie towarów i tylko on może takiej wiedzy organowi podatkowego dostarczyć, w szczególności, że z nich wywodzi korzystne dla siebie skutki.
5. Skorzystanie z funkcji ochronnej instytucji kaucji gwarancyjnej – nabywca „może się wyłączyć” z odpowiedzialności solidarnej, jeżeli kupił towary od podmiotu wymienionego na dzień dokonania dostawy towarów w prowadzonym przez Ministra Finansów w formie elektronicznej i opublikowanym w Biuletynie Informacji Publicznej Ministerstwa Finansów wykazie podmiotów, które złożyły kaucję gwarancyjną i wysokość złożonej kaucji była odpowiednia, tj. odpowiadała co najmniej jednej piątej kwoty podatku należnego przypadającej na dostawy towarów dokonane w danym miesiącu na rzecz danego podatnika lub wynosiła co najmniej 3 000 000 zł.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.finanse.gov.pl, stan z dnia 17 października 2013 r.
Data publikacji: 17 października 2013 r.

Mechanizm odwrotnego obciążenia VAT ma działać wstecz

Od 1 października 2013 r. rozszerzony został zakres stosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia VAT polegającego na nienaliczaniu przez sprzedawcę podatku od towarów i usług od dostarczanych towarów. Zasada ta znajdzie jednak zastosowanie do dostaw sprzed tej daty.
Nowelizacją z 26 lipca 2013 r., wprowadzającą do ustawy o VAT rozwiązania mające na celu zwiększenie skuteczności walki z oszustami podatkowymi, nadane zostało nowe brzmienie załącznikowi nr 11 do tej ustawy, zawierającemu wykaz towarów, przy dostawie których ma zastosowanie mechanizm reverse charge. W nowym brzmieniu załącznik ten zawiera 41 grup towarów (sklasyfikowanych przy pomocy odpowiednich pozycji PKWiU), wśród których znalazło się więcej towarów z kategorii złomu, jak również surowców wtórnych oraz niektóre wyroby ze stali i miedzi.
Tak jak dotychczas zasada odwróconego obciążenia znajdzie zastosowanie do dostaw towarów wykazanych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT, mających miejsce od dnia wejścia w życie nowelizacji, tj. od 1 października 2013 r. Jednak jak wyjaśnił minister finansów w wyjaśnieniach opublikowanych na stronie resortu, zasada ta znajdzie również zastosowanie do tych dostaw, na poczet których wniesiono przed 1 października 2013 r. całość lub część zapłaty.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
www.finanse.gov.pl, stan z dnia 15 października 2013 r.
Data publikacji: 15 października 2013 r.

Rząd chce ograniczyć możliwość odliczania VAT od samochodów w przyszłym roku

Rząd chce, by ograniczone prawo do odliczenia VAT przy nabyciu i leasingu samochodów, a także paliwa, obowiązywało przez kolejnych pięć lat. Minister finansów złożył wniosek w tej sprawie do Komisji Europejskiej. Nie wiadomo jednak, czy unijni urzędnicy zdążą go rozpatrzyć przed 1 stycznia 2014 r.
Wciąż nie jest jasne, jak ostatecznie będzie wyglądało odliczenie VAT od samochodów w 2014 r. i w kolejnych latach. Minister Finansów złożył do Komisji Europejskiej wniosek o derogację, czyli wyłączenie wobec Polski obowiązku wypełnienia części przepisów UE. Rząd polski chce czasowego ograniczenia prawa do pełnego odliczenia VAT przy nabyciu samochodu.
Polska wnioskuje, by obowiązywało to w okresie od 1 stycznia 2014 r. do 31 grudnia 2018 r.
Derogacja dotyczy ograniczenia prawa do odliczania (do 50 proc.) kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia (w tym wewnątrzwspólnotowego) pojazdów samochodowych, wytworzenia oraz importu pojazdów samochodowych, nabycia usług zgodnie z umową najmu, dzierżawy, leasingu i innych umów o podobnym charakterze.
Ograniczenie miałoby zastosowanie tylko do aut wykorzystywanych zarówno do celów prywatnych, jak i do prowadzonej działalności gospodarczej, a nie objęłoby tych stosowanych wyłącznie w celach służbowych.
Derogacja objęłaby też częściowe ograniczenie – do wysokości 50 proc. – prawa do odliczenia VAT od zakupu paliwa do samochodów objętych derogacją oraz od innych wydatków eksploatacyjnych.
W przypadku samochodów innych niż ciężarowe (w tym „kratek”) od 1 stycznia 2014 roku przy ich kupnie będzie można odliczyć 60 proc. kwoty podatku określonej w fakturze, nie więcej jednak niż 6000 zł. W przypadku samochodów użytkowanych m.in. w ramach umowy leasingu, podatnik będzie mógł odliczyć 60 proc. z faktury dokumentującej ratę leasingową, nie więcej niż 6000 zł w całym okresie użytkowania, zaś w razie nabycia paliwa do tych samochodów odliczenie w ogóle nie będzie przysługiwać.
Rząd złożył wniosek o derogację w czerwcu br., na jego rozpatrzenie urzędnicy mają osiem miesięcy.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP
Źródło: www.newseria.pl, stan z dnia 3 października 2013 r.
Data publikacji: 3 października 2013 r.

Od 2014 r. nowe zasady naliczania podatku rolnego

Dziś wchodzi w życie nowelizacja ustawy o podatku rolnym (Dz. U. poz. 660). Od 2014 r. podatek ten będzie naliczany według średniej ceny żyta za 11 kwartałów poprzedzających rok podatkowy, ustalanej na podstawie komunikatu Prezesa GUS, ogłaszanego do 20 października roku poprzedzającego rok podatkowy.
Obecnie podatek rolny obliczany jest według średniej ceny skupu żyta za pierwsze trzy kwartały roku poprzedzającego rok podatkowy i wynosi równowartość pieniężną 2,5 kwintala żyta od hektara przeliczeniowego gruntów gospodarstw rolnych, a od pozostałych gruntów – równowartość pieniężną 5 kwintali żyta. Podatek ten stanowi dochód gminy.
Do obliczania podatku za rok 2013 stosuje się przepisy dotychczasowe.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 1 października 2013 r.
Data publikacji: 1 października 2013 r.

Limity podatkowe w 2014 r. będą wyższe

Status małego podatnika VAT, PIT i CIT w 2014 r. będą mieć przedsiębiorcy, których roczny przychód ze sprzedaży nie przekroczy 5.068 tys. zł. Obecnie limit ten wynosi 4.922 tys. zł.
Obliczenie limitów podatkowych kwot euro na złotówki opiera się na średnim kursie euro ogłoszonym przez NBP w pierwszym dniu roboczym października roku poprzedzającego rok, na który mają być wyliczone limity. Wczoraj średni kurs euro wyniósł 4,2230 zł (Tabela nr 190/A/NBP/2013 z dnia 1 października 2013 r.).
Status małego podatnika podatków dochodowych będą mieć przedsiębiorcy, których roczny przychód ze sprzedaży nie przekroczy kwoty 5.068 tys. zł. Warto przypomnieć, że posiadanie statusu małego podatnika umożliwia korzystanie z kasowej metody rozliczeń VAT, kwartalnych rozliczeń VAT bez konieczności wpłacania zaliczek oraz jednorazowej amortyzacji środków trwałych.
Mali podatnicy oraz podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą mogą dokonywać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, gdy ich wartość początkowa w roku podatkowym, w którym zostały wprowadzone do ewidencji, nie przekracza równowartości 50.000 euro. W 2014 roku limit ten będzie wynosił 211.000 zł, a zatem o 6.000 tys. zł więcej niż obecnie.
Wyższe będą również limity przychodów uprawniające do korzystania z opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. W 2014 r. ryczałt będą mogli płacić podatnicy, którzy w tym roku uzyskują przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, prowadzonej samodzielnie w wysokości nieprzekraczającej 633.450 zł. Limit ten dotyczy również przychodów wszystkich wspólników spółki cywilnej lub jawnej osób fizycznych.
Kwartalny sposób rozliczania ryczałtu w następnym roku stosować będą mogli wyłącznie podatnicy, których przychody z działalności prowadzonej samodzielnie albo przychody spółki nie przekraczają 105.575 zł.
Katarzyna Bogucka, RPE WKP
Data publikacji: 2 października 2013 r.

Faktury mogą być przechowywane w formacie PDF

Dopuszczalne jest, aby kopie faktur przechowywane były wyłącznie w formie elektronicznej z zachowaniem możliwości wydrukowania ich na żądanie organów podatkowych w podziale na okresy rozliczeniowe, dni, miesiące, lata, dowolne okresy oznaczone datami.
Obecnie obowiązujące regulacje prawne dopuszczają możliwość przechowywania faktur (wystawianych kontrahentom i otrzymywanych od nich w formie papierowej) w formie elektronicznej, w dowolny sposób, np. w formie zapisu elektronicznego na elektronicznych nośnikach danych, jednakże sposób ten, jak wymaga ustawodawca, ma zapewniać przechowywanie faktur w podziale na okresy rozliczeniowe w sposób zapewniający łatwe ich odszukanie oraz autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur od momentu ich wystawienia lub otrzymania do czasu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego.
Ponadto, podatnik zobowiązany jest zapewnić odpowiednim organom na żądanie, zgodnie z odrębnymi przepisami, bezzwłoczny dostęp do faktur, a w przypadku faktur przechowywanych w formie elektronicznej – również bezzwłoczny ich pobór i przetwarzanie danych w nich zawartych.
Nie ma normatywnych przeszkód do istnienia systemu „mieszanego”, a wymogiem przechowywania faktury, jest zachowanie jej oryginalnej postaci gwarantującej autentyczność pochodzenia i integralność treści, a ten warunek spełnia także przechowywanie faktury w formie elektronicznej, tj. w formie obrazu elektronicznego, pozwalającego na każdorazowe odtworzenie formy papierowej na żądanie organu podatkowego, w jej oryginalnej postaci.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 9 września 2013 r., IPPP1/443-617/13-4/JL
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 2 października 2013 r.
Data publikacji: 2 października 2013