Minister Rozwoju i Finansów przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów.

Zmiany są związane z koniecznością dostosowania przepisów do regulacji wprowadzonych w ustawie o PIT, które będą obowiązywały od dnia 1 stycznia 2017, czyli umożliwienie ujęcia w księdze korekty.

Ustawą z dnia 13 kwietnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. poz. 780) wprowadzono do ustawy o PIT zmiany, które mają na celu ograniczenie zjawiska dokonywania płatności z naruszeniem obowiązków wynikających z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Przepis art. 22p ustawy PIT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2017 r. wyłącza z kosztów uzyskania przychodów koszt w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego. W przypadku zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów kosztu w tej części, w jakiej płatność dotycząca transakcji określonej w art. 22 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej została dokonana bez pośrednictwa rachunku płatniczego, podatnicy prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą:

1) zmniejszają koszty uzyskania przychodów albo

2) w przypadku braku możliwości zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów – zwiększają przychody – w miesiącu, w którym została dokonana płatność bez pośrednictwa rachunku płatniczego. W związku z powyższym, projekt rozporządzenia poszerza katalog dowodów o wyraźne wskazanie, że jest nim również dokument dotyczący zmniejszenia kosztów (zwiększenia przychodów) o nieprawidłowo dokonaną płatność.

Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK

Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 21 listopada 2016 r.

Data publikacji: 21 listopada 2016 r.

Minister Rozwoju i Finansów przygotował wzory uproszczonego sprawozdania w zakresie podatku dochodowego od osób pawnych (CIT-TP) oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT-TP).

Minister Rozwoju i Finansów przygotował wzory uproszczonego sprawozdania w zakresie podatku dochodowego od osób pawnych (CIT-TP) oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT-TP).

W związku ze zmianami legislacyjnymi prowadzącymi do zróżnicowania obowiązku dokumentacyjnego w odniesieniu do mniejszych podmiotów oraz przedsiębiorstw posiadających bardziej złożoną strukturę, resort finansów przygotował wzory uproszczonych sprawozdań w sprawie analizy ryzyka w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych oraz podatku dochodowego od osób fizycznych.

Celem wprowadzenia formularzy CIT-TP oraz PIT-TP jest umożliwienie organom skarbowym pozyskania informacji w celu efektywnej identyfikacji i oceny ryzyka zaniżenia dochodów w transakcjach lub zdarzeniach pomiędzy podmiotami powiązanymi.

Obowiązek składania sprawozdań zostanie nałożony na podatników, którzy są zobowiązani do sporządzania dokumentacji podatkowej pomiędzy podmiotami powiązanym, jak i w przypadku dokonywania płatności należności bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu z tzw. raju podatkowego. Dodatkowym warunkiem jest przekroczenie w danym roku podatkowym przychodów lub kosztów w rozumieniu ustawy o rachunkowości o równowartości 10 mln euro.

Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 9 października 2015 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. 2015 poz. 1932) obowiązek składania formularzy po raz pierwszy dotyczy roku podatkowego zaczynającego się po 31 grudnia 2016 r.

Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK

Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 18 listopada 2016 r.

Data publikacji: 18 listopada 2016 r.

 

 

Działalność na najmniejszą skalę bez konieczności rejestracji, 6 miesięcy bez składek na ubezpieczenie społeczne dla nowych firm oraz liczne uproszczenia podatkowe – te i wiele innych rozwiązań zawiera pakiet Konstytucji Biznesu

18 listopada przedstawił wicepremier Mateusz Morawiecki. Jednym z założeń pakietu ma być ustawa – Prawo przedsiębiorców, która na nowo zdefiniuje relacje biznesu z administracją.

Konstytucja Biznesu to pakiet dokumentów, które zmieniają polską rzeczywistość gospodarczą. Najważniejszym z nich jest projekt ustawy – Prawo przedsiębiorców.

„Opracowaliśmy gruntowną reformę prawa gospodarczego, w której proponujemy pozytywny przełom w relacjach przedsiębiorców z administracją. Hasłem przewodnim pakietu jest wolność, a sercem ustawa – Prawo przedsiębiorców, która zastąpi ustawę o swobodzie działalności gospodarczej z 2004 roku” – zapowiedział wicepremier, Minister Rozwoju i Finansów Mateusz Morawiecki.

W Prawie przedsiębiorców znajdą się zasady, które wszystkie urzędy będą musiały wziąć pod uwagę podczas rozpatrywania spraw z udziałem firm, m.in.:

– co nie jest prawem zabronione, jest dozwolone (przedsiębiorca może prowadzić biznes w sposób wolny, jeśli nie łamie wyraźnych zakazów lub ograniczeń);

– domniemanie uczciwości przedsiębiorcy (przedsiębiorca nie musi udowadniać swojej uczciwości, wątpliwości co do okoliczności konkretnej sprawy będą rozstrzygane na korzyść przedsiębiorcy);

– przyjazna interpretacja przepisów (niejasne przepisy będą rozstrzygane na korzyść przedsiębiorców);

– zasada proporcjonalności (urząd nie może nakładać na przedsiębiorcę nieuzasadnionych obciążeń, np. nie będzie mógł żądać dokumentów, którymi już dysponuje).

Drobna działalność bez rejestracji

Działalność na najmniejszą skalę (przychody miesięczne do 50 proc. minimalnego wynagrodzenia) nie będzie uznawana za działalność gospodarczą. Oznacza to, że osoby zajmujące się drobnym handlem czy sporadycznie udzielające korepetycji nie będą musiały rejestrować się w urzędzie i płacić comiesięcznych składek.

Ulga na start

Początkujący przedsiębiorcy zostaną zwolnieni z obowiązku uiszczania składek na ubezpieczenie społeczne przez pierwsze 6 miesięcy prowadzenia działalności. Potem, tak jak dotychczas, będą mogli korzystać przez 2 lata z tzw. „małego ZUS-u”. Zmiana dotyczy ponad 200 tys. osób, które każdego roku stawiają pierwsze kroki w biznesie.

Prostsze podatki

a) likwidacja wielu obowiązków dokumentacyjnych i informacyjnych w zakresie podatków dochodowych,

b) uproszczenie i dookreślenie zasad rozliczania kosztów uzyskania przychodu. Są one jedną z najczęstszych przyczyn sporów pomiędzy podatnikami a skarbówką,

c) ujednolicenie wzorów formularzy w zakresie podatków lokalnych (tj. w podatku od nieruchomości, rolnym i leśnym) oraz umożliwienie składania ich w formie elektronicznej,

d) osoby, które odziedziczyły firmę (lub udziały w niej) po śmierci właścicieli, nie będą musiały zapłacić podatku od spadków i darowizn,

e) Minister Rozwoju i Finansów będzie musiał wydać interpretację ogólną, jeśli Naczelny Sąd Administracyjny wyda wyrok, w wyniku którego zostanie wydana interpretacja indywidualna rozbieżna z dotychczasowymi interpretacjami indywidualnymi,

f) sprawozdania finansowe firmy będą musiały przechowywać 5 lat, a nie, jak dotychczas, bezterminowo,

g) w podatku VAT do 120 dni skrócony zostanie okres, po upływie którego wierzyciel ma możliwość skorzystania z „ulgi na złe długi”, jednocześnie w podatkach dochodowych wprowadzona zostanie analogiczna ulga.

Sprawę załatwisz nie tylko na papierze

Za zgodą przedsiębiorcy, niektóre sprawy urzędowe będzie można załatwiać przez telefon, e-mail lub za pomocą innych środków komunikacji.

Prawo pisane prostym językiem

Urzędy będą wydawać napisane prostym językiem „objaśnienia przepisów”. Jeśli przedsiębiorca zastosuje się do nich, będzie chroniony, np. w trakcie kontroli.

Rzecznik Przedsiębiorców

Rzecznik Przedsiębiorców będzie stał na straży ich praw. Na jego wniosek, urzędy będą musiały wydać objaśnienia najbardziej skomplikowanych przepisów. Rzecznik będzie też mógł wstrzymać dowolną kontrolę, jeśli istnieje poważne podejrzenie, że urzędnicy naruszyli prawo. Jego zadania to także wspieranie mediacji między przedsiębiorcami a organami administracji oraz opiniowanie projektów ustaw dotyczących przedsiębiorczości na każdym etapie procesu legislacyjnego.

Komisja Wspólna Rządu i Przedsiębiorców

Powstanie stałe forum dyskusji i współpracy pomiędzy ministerstwami a przedstawicielami przedsiębiorców. Zadaniem komisji będzie m.in. opiniowanie aktów prawnych istotnych dla działalności gospodarczej i wypracowywanie wspólnych rozwiązań. Komisja nie będzie powielać kompetencji Rady Dialogu Społecznego.

Likwidacja numeru REGON

Przedsiębiorca w kontaktach z urzędami będzie posługiwał się wyłącznie numerem NIP, który stanie się również numerem identyfikacyjnym w rejestrze REGON. Numer REGON będzie stopniowo wycofywany z obrotu. Proces ten zostanie rozłożony w czasie.

Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 21 listopada 2016 r.

Data publikacji: 18 listopada 2016 r.

Od 1 stycznia 2017 r. mali oraz średni przedsiębiorcy będą podlegali obowiązkowi składania comiesięcznego pliku JPK_VAT (ewidencja zakupu i sprzedaży VAT).

Pierwsze sprawozdania ww. przedsiębiorcy będą musieli złożyć do 25 lutego 2017 r. Obecnie JPK przesyłają już duże firmy.

Zaliczenie do określonej grupy przedsiębiorców zależy od liczby zatrudnianych osób oraz od wielkości obrotów firmy.

Za małego przedsiębiorcę uważa się przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniał średniorocznie mniej niż 50 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 10 milionów euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 10 milionów euro.

Za średniego przedsiębiorcę uważa się natomiast przedsiębiorcę, który w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniał średniorocznie mniej niż 250 pracowników oraz osiągnął roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych nieprzekraczający równowartości w złotych 50 milionów euro lub sumy aktywów jego bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat nie przekroczyły równowartości w złotych 43 milionów euro.

Rozszerzenie katalogu podmiotów, które mają obowiązek raportowania ma za zadanie pozyskanie bieżącej informacji o transakcjach podlegających opodatkowaniu VAT. Umożliwi to szybką i skuteczną identyfikację wyłudzeń oraz unikania opodatkowania.

W celu ułatwienia małym oraz średnim przedsiębiorcom wykonania obowiązku została przygotowana bezpłatna aplikacja ze wszystkimi funkcjami niezbędnymi do złożenia JPK. Aplikacja jest już gotowa dla systemu operacyjnego Windows, kolejnym krokiem będzie jej udostępnienie również w systemie Linux. Na stronach Kontroli Skarbowej i Administracji Podatkowej są dostępne struktury logiczne postaci elektronicznej ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych dotyczące Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 17 listopada 2016 r.

Data publikacji: 17 listopada 2016 r.

Od nowego roku pracownicy w pierwszym roku pracy otrzymają 100 proc. minimalnej pensji. Dzisiaj jest to tylko 80 proc.

Do tej pory pracownicy w pierwszym roku pracy otrzymywali, poza niższym wymiarem urlopu, także niższe wynagrodzenie minimalne. Od 1 stycznia 2017 r. w pierwszym roku pracy będzie obowiązywała 100-proc. stawka wynagrodzenia minimalnego.

Najniższe wynagrodzenie osoby zatrudnionej na podstawie umowy o pracę w pełnym wymiarze czasu pracy w 2017 r. będzie wynosić 2000 zł brutto (1460 złotych na rękę). Obecnie jest to 1850 zł brutto.

Wraz z płacą minimalną rosną też niektóre świadczenia, czyli na przykład maksymalna wysokość odprawy z tytułu zwolnień grupowych (wyniesie 30.000 zł brutto) oraz minimalne odszkodowanie za dyskryminację lub mobbing (wyniesie 2000 zł brutto).

Źródło: www.solidarnosc.org.pl, stan z dnia 15 listopada 2016 r.

Data publikacji: 15 listopada 2016 r.

 

 

Od stycznia 2017 r. roczny limit przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych, do którego podatnicy PIT mogą prowadzić podatkowe księgi przychodów i rozchodów (PKPiR), zostanie podniesiony do 2 mln euro

Od stycznia 2017 r. roczny limit przychodów netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych, do którego podatnicy PIT mogą prowadzić podatkowe księgi przychodów i rozchodów (PKPiR), zostanie podniesiony do 2 mln euro – wynika z projektu przygotowanego przez Ministerstwo Rozwoju.

Obecnie obowiązek prowadzenia przez osoby fizyczne ksiąg rachunkowych, czyli tzw. pełnej księgowości powstaje, gdy kwota przychodów netto przekracza 1,2 mln euro w skali roku. Jak twierdzą projektodawcy, obowiązek ten należy do najbardziej obciążających dla przedsiębiorców.

Limit przychodów, do którego podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych mogą prowadzić podatkowe księgi przychodów i rozchodów nie był waloryzowany od 2008 r. (wówczas został podniesiony z 800.000 euro do 1.200.000 euro), mimo że stale zwiększa się wolumen obrotu gospodarczego przedsiębiorstw w Polsce.

W projekcie zaproponowano podwyższenie limitu przychodów, do którego podatnicy podatku dochodowego od osób fizycznych mogą prowadzić podatkowe księgi przychodów i rozchodów z 1.200.000 euro obecnie do 2.000.000 euro. Podwyższenie progu ułatwi wykonywanie działalności co najmniej kilku tysiącom przedsiębiorców oraz pozwoli na znaczące oszczędności w obszarze obsługi księgowej.

Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK

Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 15 listopada 2016 r.

Data publikacji: 15 listopada 2016 r.

Wprowadzenie obowiązkowej formy elektronicznej wniosków dotyczących podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców zakłada rządowy projekt ustawy nowelizującej przepisy o Krajowym Rejestrze Sądowym.

Nie dotyczy to wspisów podmiotów: osób fizycznych i spółek cywilnych os. fizycznych, które składają wioski do CEIDG – Centralnej Ewidencji Informacji Działalności Gospodarczej tu porcedura składania wniosków (np. w Urzędach Gmin) pozostaje bez zmian.

Celem projektowanych rozwiązań jest znaczne uproszczenie i przyspieszenie procesu składania wniosków do Krajowego Rejestru Sądowego oraz ich rozpatrywania. Realizacji powyższych celów ma służyć wprowadzenie do ustawy z 20 sierpnia 1997 r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. 2016 r. poz. 687 ze zm.) obowiązku składania wszystkich wniosków do rejestru przedsiębiorców KRS w formie elektronicznej. Taką formę mają mieć również dołączane do wniosków dokumenty stanowiące podstawę wpisu. W zakresie wniosków składanych do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji oraz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej będzie możliwe składanie ich z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego, jednak w tym zakresie nadal będzie mogło się to również odbywać w tradycyjnej, papierowej formie.

Dzięki wprowadzanym zmianom znacznemu zmniejszeniu ma ulec liczba zwrotów wniosków związanych z brakami formalnymi. Sam system teleinformatyczny obsługujący wnioski ma kontrolować ich prawidłowość formalną, tzn. czy wszystkie wymagane pola są przez wnioskodawcę uzupełnione. W systemie będą również podpowiedzi mające pomóc we właściwy sposób uzupełnić wniosek. Ponadto, ograniczając nadmierny formalizm, w projekcie założono, że nie każde nieprawidłowe wypełnienie wniosku, czy to w formie papierowej, czy w elektronicznej, będzie skutkować jego zwróceniem. Zwrot wniosku nastąpi jedynie wówczas, gdy braki lub błędy we wniosku będą powodować niemożliwość nadania wnioskowi prawidłowego biegu.

Elektronizacja wniosków o wpis do KRS spowoduje, że zniknie konieczność wymiany papierowej korespondencji z sądem rejestrowym w razie konieczności uzupełnienia braków wniosku. Uzupełnienie tych braków będzie możliwe w postępowaniu z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego. Wydawane przez sądy rejestrowe wezwania adresowane do strony (postanowienia, zarządzenia), orzeczenia kończące postępowanie w sprawie, jak i zarządzenia o charakterze technicznym będą miały formę elektroniczną. Dzięki połączeniu systemu teleinformatycznego służącego do składania wniosków z systemem wpisów oraz automatyzacji przenoszenia danych z elektronicznego formularza do systemu wpisów dokumenty te będą szybciej przygotowywane przez sądy.

Złożenie wniosku w formie elektronicznej, nawet jeżeli w danym przypadku taka forma nie jest wymagana, będzie rodzić obowiązek składania w tej formie kolejnych pism w sprawie, z wyjątkiem środków zaskarżenia rozpatrywanych przez Sąd Najwyższy.

Komunikacja elektroniczna między sądem rejestrowym a podmiotem wpisanym do KRS będzie się odbywać poprzez konto podmiotu założone w systemie teleinformatycznym. W zakresie podmiotów wpisanych do rejestru przedsiębiorców przewidziany jest obowiązek posiadania takiego konta. Inne podmioty, wpisane do rejestru stowarzyszeń, chcąc skorzystać z możliwości składania wniosków w formie elektronicznej, również będą musiały założyć takie konto. W tym drugim przypadku komunikacja elektroniczna będzie się odbywać tylko w zakresie postępowania prowadzonego na skutek wniosku złożonego w formie elektronicznej. W pozostałym zakresie będzie prowadzona korespondencja w formie papierowej.

W przypadku składania wniosków w formie elektronicznej również dołączane do wniosków dokumenty stanowiące podstawę wpisu powinny mieć formę elektroniczną. Jeżeli sporządzone zostały w formie papierowej, to do wniosku będą dołączane albo elektronicznie poświadczone odpisy przez notariusza lub będącego pełnomocnikiem w sprawie adwokata lub radcę prawnego, bądź elektroniczne odpisy dokumentów (skany). W tym ostatnim przypadku trzeba będzie dosłać sądowi rejestrowemu oryginał dokumentu albo jego urzędowo poświadczony odpis lub wyciąg.

W projekcie założono, że zasadą ma być obowiązek uiszczania opłaty sądowej jednocześnie ze złożeniem wniosku, bez wezwania. Ta zasada ma dotyczyć każdego wniosku składanego w postępowaniu rejestrowym, niezależnie od tego, czy jest wpisowy czy niewpisowy, jak i niezależnie od formy, w jakiej został złożony. Wniosek złożony w formie elektronicznej wniesiony bez uiszczenia opłaty sądowej nie wywoła skutków prawnych, niezależnie od tego, czy taka forma była obowiązkiem czy wyborem strony. W przypadku nieopłaconych wniosków w formie papierowej będzie wydawane zarządzenie o jego zwrocie bez wzywania do uzupełnienia braków.

Projekt ustawy jest obecnie przedmiotem opiniowania i konsultacji społecznych. Wejście w życie przewidzianych w nim regulacji w wyżej opisywanym zakresie planowane jest na dzień 1 czerwca 2017 r.

Opracowanie: Andrzej Perzyna

Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 14 listopada 2016 r.

Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców, który łagodzi wymogi prawa pracy wobec małych przedsiębiorców.

Rząd przyjął projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców, który łagodzi wymogi prawa pracy wobec małych przedsiębiorców. Firmy zatrudniające mniej niż 50 pracowników zostaną zwolnione z obowiązku ustalania regulaminu wynagradzania i regulaminu pracy oraz tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Obecnie obowiązek ten nie dotyczy firm zatrudniających poniżej 20 pracowników. Nowe rozwiązanie powinno zachęcić przedsiębiorców do zwiększenia zatrudnienia (zawierania umów o pracę), bo nie będzie skutkować obowiązkiem ustalania regulaminów i tworzenia ZFŚS.

Ponadto projekt przewiduje wydłużenie i ujednolicenie terminów odwołań do sądu pracy. Wydłużono z 7 do 21 dni termin na wniesienie przez pracownika odwołania do sądu od wypowiedzenia umowy o pracę. Wydłużono z 14 do 21 dni termin na złożenie odwołania od rozwiązania umowy o pracę bez wypowiedzenia oraz termin na żądanie nawiązania umowy o pracę. Obecne terminy są zbyt krótkie na prawidłowe sformułowanie pozwu. Nowe, ujednolicone terminy mają zmniejszyć ryzyko pomyłki, której skutki są szczególnie dotkliwe dla pracowników. Powinny też zwiększyć zaufanie przedsiębiorców i pracowników do prawa. Rozwiązanie to realizuje postulaty zgłoszone przez Radę Dialogu Społecznego.

Źródło: www.premier.gov.pl, stan z dnia 10 listopada 2016 r.

 

Ministerstwo Finansów ostrzega przed fałszywymi e-mailami, w których autor wiadomości informuje o „ukrywaniu dochodów”.

Wiadomość nie pochodzi z Ministerstwa Finansów. Nie należy otwierać ani wiadomości, ani załącznika, który zawiera kod złośliwy. Resort finansów przestrzega i apeluje o ostrożność!

Oto przykładowa treść fałszywej wiadomości dotyczącej „ukrywania dochodów”:

„Dzien dobry,

W trakcie naszych kontroli ujawnilismy ukrycie Pana/Pani dochodow, w zwiazku z czym bedzie przeprowadzona kontrola podatkowa.

Dokument wskazujacy na naruszenia o skladaniu falszywego dochodow zalaczony w e-maile.Sankcja na przeprowadzenie sciagania podatkowego rowniez jest zalaczona do dokumentu.

Prosimy o stawiennictwo do nas do biura w dniu 09.11.2016 do 14:00 ze wszystkimi swoimi dochodami za rok 2016, a takze interesuja nas niektore transakcje przeprowadzane w roku biezacym.

W razie jakichkolwiek pytan prosimy o kontakt telefonicznie lub przez e-mail. Dane kontaktowe znajduja sie ponizej, nalezy podac w pismie numer sprawy „PL09579261” i osobisty kod.

Ministerstwo Finansów
ul. Świętokrzyska 12
00-916 Warszawa

NIP: 526-025-02-74
REGON: 000002217

Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 10 listopada 2016 r.

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców.

Projekt stanowi element pakietu ułatwień dla przedsiębiorców „100 zmian dla firm”. Wczoraj Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców. Projekt stanowi element pakietu ułatwień dla przedsiębiorców „100 zmian dla firm”, który jest pierwszym etapem realizacji „Planu na rzecz odpowiedzialnego rozwoju”, przyjętego przez rząd 16 lutego 2016 r.

Projekt zakłada, że przedsiębiorcy, którzy nie wystąpili o interpretację indywidualną przepisów, mają mieć taką samą ochronę, jaką daje posiadanie takiej interpretacji – o ile stosowali się do utrwalonej (dominującej) praktyki interpretacyjnej. W tej sytuacji nie będą ponosili ryzyka obciążenia daninami publicznymi, sankcjami administracyjnymi i finansowymi lub karami w przypadku zmiany wykładni przepisów. Wprowadzono także instytucję „objaśnień podatkowych”, czyli ogólnych, praktycznych wyjaśnień przepisów podatkowych, napisanych prostym językiem, wydawanych przez ministra właściwego do spraw finansów.

Przewidziano również rozwiązanie, zgodnie z którym organy kontroli powinny planować i przeprowadzać kontrole po uprzednim ustaleniu prawdopodobieństwa naruszenia prawa. Tzw. analiza ryzyka (dokument wewnętrzny administracji), powinna wykazać obszary, w których ryzyko naruszenia przepisów jest największe. Regulacja ta ma ograniczyć liczbę i zakres kontroli przedsiębiorców, u których występuje niewielkie ryzyko naruszeń przepisów lub nie stwierdzono wcześniej takich naruszeń.

Możliwe też będzie przeprowadzanie wspólnych kontroli przez organy administracji publicznej, w przypadku gdy przedsiębiorca wystąpił lub wyraził na to zgodę. Wprowadzono też zakaz przeprowadzenia ponownej kontroli przez dany organ, jeśli ma ona dotyczyć obszaru objętego uprzednio zakończoną kontrolą, przeprowadzoną przez ten sam organ. Zobowiązano organy kontroli do zamieszczania na swoich stronach internetowych informacji o procedurach kontrolnych. Wprowadzono również możliwość złożenia skargi do sądu administracyjnego na przewlekłe prowadzenie kontroli.

Kolejne novum stanowi możliwość złożenia skargi do sądu administracyjnego na przewlekłe prowadzenie kontroli.

Projekt zakłada podniesienie do 2 mln euro – rocznego limitu przychodów netto (ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych), do którego podatnicy podatku PIT mogą prowadzić podatkowe księgi przychodów i rozchodów. Jak szacują projektodawcy, przedsiębiorcy powinni zaoszczędzić na obsłudze księgowej, bo koszty prowadzenia pełnej księgowości mogą być nawet pięciokrotnie wyższe niż koszt prowadzenia PKPiR. Roczne oszczędności przedsiębiorców z tego tytułu mogą sięgnąć 190 mln zł.

Zwiększono również – ze 150 do 250 tys. euro – maksymalny roczny próg przychodów uprawniający do korzystania z opodatkowania działalności gospodarczej w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Rozwiązanie to ma zmniejszyć obciążenia administracyjne związane z wypełnianiem obowiązków podatkowych.

Proponowane zmiany mają obowiązywać od 1 stycznia 2017 r., z wyjątkiem części regulacji, które wejdą w życie w innym terminie.

Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK

Źródło: www.premier.gov.pl, stan z dnia 9 listopada 2016 r.

Uchwalona została ustawa o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej, czyli tzw. mała ustawa o innowacyjności.

4 listopada zakończyło się 29. posiedzenie Sejmu, w czasie którego uchwalona została ustawa o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej, czyli tzw. mała ustawa o innowacyjności. Wprowadza ona spójny system instrumentów premiujących i zachęcających do podejmowania działalności innowacyjnej.

Zgodnie z przyjętymi przepisami, od 1 stycznia 2017 r. przewiduje się zniesienie podatku dochodowego od własności intelektualnej wnoszonej do spółki.

Nowe przepisy wprowadzają też możliwość odliczenia od podatku kosztów uzyskania patentu przez małe i średnie przedsiębiorstwa. Ponadto ustawa zwiększa kwoty kosztów kwalifikowanych wydatków na badania i rozwój, które można odliczyć od podatku. Dla mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich firm odliczenia te wyniosą do 50 proc. Duże firmy będą mogły odliczyć 50 proc. wydatków osobowych i 30 proc. pozostałych kosztów związanych z działalnością badawczo-rozwojową.

Ustawa wydłuża z 3 do 6 lat okres, w jakim przedsiębiorca będzie mógł odliczyć koszty poniesione na działalność badawczo-rozwojową. Ustawa zawiera też pakiet przepisów uproszczających procedury, m.in. modyfikujących zasady tzw. „uwłaszczenia naukowców”, czyli nabywania przez nich praw majątkowych do wynalazków.

Ponadto, ustawa usuwa ograniczenia dotyczące okresu, w jakim naukowcom przysługuje prawo do udziału w korzyściach z komercjalizacji (dotychczas maksymalnie 5 lat od dnia uzyskania pierwszych środków).

Ustawa trafi teraz do podpisu prezydenta.

Opracowanie: Marcin Krudysz

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 7 listopada 2016 r.

Planowane kolejne zmiany w podatku VAT

Sejm na obecnym dwudniowym posiedzeniu zajmie się rządowym projektem nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druk nr 965). Zmiany mają w efekcie doprowadzić do zwiększenia wpływów z VAT.

Wśród najważniejszych zapisów projektu jest np. rozszerzenie stosowania tzw. mechanizmu odwróconego obciążenia na transakcje obejmujące m.in. określone usługi budowlane i procesory, których łączna wartość w ramach transakcji przekroczy 20 tys. zł, bez kwoty podatku. Projekt zmienia też warunki skorzystania ze zwrotu VAT w terminie 25 dni. Ponadto ogranicza stosowanie kwartalnych rozliczeń VAT – będą mogły z nich korzystać tylko małe przedsiębiorstwa, tj. podatnicy podatku VAT, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła 1,2 mln euro. Projekt przewiduje także elektroniczne składanie deklaracji VAT: od 1 stycznia 2017 r. m.in. dla podatników zobowiązanych do zarejestrowania się jako podatnicy VAT UE, a od 2018 r. dla pozostałych podatników VAT. Projekt zmienia też przepisy dotyczące kaucji gwarancyjnej i tzw. odpowiedzialności solidarnej (gdy nabywca odpowiada solidarnie z dostawcą za jego zaległości podatkowe) – wprowadzono dodatkowe warunki do spełnienia, aby nabywca towarów (np. paliw) był zwolniony z takiej odpowiedzialności. Projekt wprowadza też odpowiedzialność solidarną pełnomocników, co ma ograniczyć rejestrowanie tzw. słupów przez te osoby. W celu zwalczania tzw. karuzeli podatkowych w projekcie określono także przesłanki odmowy rejestracji podmiotu jako podatnika VAT i doprecyzowano warunki wykreślenia podatnika z rejestru. Przewidziano również sankcje podatkowe za nierzetelne rozliczanie podatku VAT. Zaproponowano też podwyższoną sankcję podatkową w wysokości 100 proc. wobec podatników dopuszczających się oszustw podatkowych, np. odliczających podatek z tzw. pustych faktur. Projekt podwyższa także ze 150 do 200 tys. zł limit wartości sprzedaży uprawniający do skorzystania z tzw. zwolnienia podmiotowego.

Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WK

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 3 listopada 2016 r.

Lekarze będą mogli wystawiać zwolnienia lekarskie w formie papierowej do dnia 31 grudnia 2018 r.

Pierwotnie wersja papierowa miała zniknąć z końcem 2017 r. Lekarze będą mogli wystawiać zwolnienia lekarskie w dotychczasowej formie na drukach ZUS ZLA do dnia 31 grudnia 2018 r. Pierwotnie wersja papierowa miała zniknąć z końcem 2017 roku.

Ustawa z dnia 15 maja 2015 r. o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1066) wprowadziła, obok dotychczas istniejącej, nową formę zaświadczenia lekarskiego – od 1 stycznia 2016 r. zaświadczenia lekarskie o czasowej niezdolności do pracy mogą być wystawiane w formie elektronicznej. Dla dotychczasowych papierowych druków ZUS ZLA został przewidziany okres przejściowy do dnia 31 grudnia 2017 r.

Okres ten ma zostać jednak wydłużony do 31 grudnia 2018 r. Tak wynika z przygotowanego przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz niektórych innych ustaw.

Projekt przewiduje również możliwość zastosowania – obok dotychczas dopuszczonych form – nowego, prostszego sposobu uwierzytelniania elektronicznych zaświadczeń lekarskich. Projektowane regulacje mają umożliwić wystawiającym zaświadczenie lekarskie ominięcie barier związanych z trudnościami w obsłudze oraz dostępie do profilu zaufanego ePUAP oraz uniknięcie kosztów związanych z zakupem kwalifikowanego podpisu elektronicznego. W wyniku wprowadzenia projektowanych regulacji zaświadczenie lekarskie będzie mogło być wystawiane w formie dokumentu elektronicznego podpisanego z wykorzystaniem sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych dostępnego w systemie teleinformatycznym, udostępnionym bezpłatnie przez ZUS.

Zgodnie z projektem, ustawa ma wejść w życie z dniem 1 lipca 2017 r., z wyjątkiem art. 2 (wydłużającego okres stosowania papierowych zwolnień lekarskich), który ma wejść w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Źródło: www.mpips.gov.pl, stan z dnia 2 listopada 2016 r.

JPK i zmiany w podatkach Nie daj się zaskoczyć! Bezpłatny webinar, 1 grudnia, godz. 11:00

Zakres szkolenia:

  • Jednolity Plik Kontrolny – od 1 stycznia 2017 roku również dla małych i średnich firm!
  • Odwrotne obciążenie na usługi budowlane i część elektroniki
  • Powrót sankcji VAT
  • Zmiany w zakresie deklaracji VAT
  • Nowa stawka podatku dochodowego i zmiany w zakresie podatku u źródła
  • Kolejne planowane zmiany w podatkach

Nowości w prawie podatkowym 2016/2017

Podczas webinaru omówione zostaną najważniejsze zagadnienia związane z Jednolitym Plikiem Kontrolnym:

  • jakie informacje podatnik musi generować i przesyłać do Ministerstwa Finansów?
  • jakich mogą dodatkowo żądać organy kontroli podatkowej?
  • jakie kary grożą za niewypełnianie nowych obowiązków?

Doradca podatkowy Taxpoint powie, jak przygotować się na kontrole skarbowe i nowe przepisy w zakresie VAT i podatku dochodowego.

Implementacja JPK w systemach Comarch ERP Optima, Comarch ERP XL, Comarch ERP Altum

Systemy Comarch ERP są w pełni przygotowane na generowanie JPK i przesyłanie plików na bramkę Ministerstwa Finansów. Pozwalają również na sprawdzenie danych przed ich wysłaniem.

Projektanci systemów pokażą, jak w poszczególnych systemach krok po kroku wygenerować pliki- Ewidencja zakupu i sprzedaży VAT (Rejestry VAT) i je zweryfikować. Wyjaśnią też, jak należy wprowadzać dane z dokumentów księgowych, aby pliki JPK generowały się poprawnie.

Zapisy na webinar

 

Minimalna stawka godzinowa, czyli minimalna wysokość wynagrodzenia za każdą godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług, przysługująca przyjmującemu zlecenie lub świadczącemu usługi, będzie w 2017 r. wynosiła 13 zł.

Minimalna stawka godzinowa, czyli minimalna wysokość wynagrodzenia za każdą godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług, przysługująca przyjmującemu zlecenie lub świadczącemu usługi, będzie w 2017 r. wynosiła 13 zł. Tak wynika z obwieszczenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 21 września 2016 r. w sprawie wysokości minimalnej stawki godzinowej w 2017 r. (M.P. poz. 934) ogłoszonego 27 września 2016 r.

W przypadku umów zlecenia oraz umów o świadczenie umów, wysokość wynagrodzenia powinna być ustalona w umowie w taki sposób, aby wysokość wynagrodzenia za każdą godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług nie była niższa niż wysokość minimalnej stawki godzinowej, a więc w 2017 r. nie niższa niż 13 zł.

Źródło: www.monitorpolski.gov.pl, stan z dnia 28 września 2016 r.

 

 

Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Będzie to dotyczyło ok. 140 tys. podmiotów, od nowego roku już nie tylko największe firmy, lecz także małe i średnie

Od nowego roku już nie tylko największe firmy, lecz także małe i średnie będą miały obowiązek przekazywania w formie elektronicznej informacji o prowadzonej ewidencji VAT poprzez Jednolity Plik Kontrolny (JPK). Będzie to dotyczyło ok. 140 tys. podmiotów.

Po doświadczeniach dużych firm sektorowi MŚP wdrożenie zmian powinno pójść lepiej, ale problemów raczej uniknąć się nie da – ocenia Agnieszka Wasilewska z Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe. Jej zdaniem JPK został wprowadzony niespodziewanie dla podatników, co oznacza, że nie zostali oni przez resort finansów potraktowani partnersko.

Od 1 lipca duże podmioty gospodarcze mają obowiązek przekazywania najważniejszych ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych fiskusowi w formie Jednolitego Pliku Kontrolnego (JPK). To zbiór danych generowanych z systemów informatycznych firmy przez bezpośredni eksport na temat operacji gospodarczych za dany okres. Dane mają być przesłane za pomocą środków komunikacji elektronicznej w sposób znany obecnie z przekazywania przez internet deklaracji skarbowych.

– Teoretycznie podatnik wysyła specjalny plik stworzony z użyciem oprogramowania zapewnionego przez Ministerstwo Finansów poprzez specjalną bramkę internetową. W praktyce jednak ta bramka internetowa często nie chce akceptować plików generowanych przez podatników. Mam nadzieję, że z czasem to się poprawi – podkreśla w rozmowie z agencją Newseria Biznes Agnieszka Wasilewska z Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe.

W zakres JPK wchodzi siedem szczegółowo opisanych struktur, czyli najważniejszych ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych. Są to księgi rachunkowe, podatkowa księga przychodów i rozchodów, ewidencja przychodów, ewidencje zakupu i sprzedaży VAT, faktury VAT, wyciągi bankowe oraz dokumenty związane z obrotem magazynowym.

– Obecnie podatnicy mają obowiązek składać tylko tzw. JPK rejestry, które prezentują rejestry VAT, zgodne z deklaracjami podatkowymi. Ale w przyszłości będziemy musieli też prezentować inne pliki: magazyny, konta bankowe, księgę przychodów i rozchodów, na żądanie organów. Będzie można je przedstawiać na informatycznych nośnikach, jak pendrive czy płyta CD – tłumaczy Wasilewska.

Jak podkreśla ekspertka, sposób wprowadzenia JPK, z bardzo krótkim vacatio legis, był dla podatników niespodziewany. Niezbyt przyjazny dla firm we wdrożenia nowego obowiązku był również resort finansów. Eksperci PwC zwracają uwagę na to, że ministerstwo bardzo późno udostępniło na swoich stronach internetowych aplikację do składania JPK.

– Kiedy patrzy się na wszystkie daty i wydarzenia związane z wdrożeniem JPK, to trudno jest myśleć o tym inaczej niż jako o zjawisku, które nie powinno mieć miejsca – ocenia Wasilewska. – Dopiero w marcu resort opublikował wymogi w stosunku do struktur JPK. Podatnicy mieli ekstremalnie mało czasu na dostosowanie swoich programów księgowych do JPK i niewątpliwie zostali potraktowani niezbyt partnersko.

Obowiązek przekazywania w formie elektronicznej informacji o prowadzonej ewidencji VAT od lipca dotyczy największych przedsiębiorstw. Od stycznia 2017 roku obowiązkowi temu podlegać będą również mali i średni przedsiębiorcy (mikroprzedsiębiorstwa od stycznia 2018 roku). Jak podkreśla ekspertka, mniejszym firmom może być łatwiej. Od czerwca mogą się przygotowywać do nowych obowiązków poprzez wprowadzenie w plikach 10-znakowego jedynkowego kodu NIP.

– Duzi podatnicy przetarli szlaki. Jest szansa, że dla średnich i małych podatników ten proces będzie prostszy. Wątpliwe natomiast jest to, czy będzie on bezproblemowy, ponieważ wdrożenie JPK, czyli dostosowanie swojego systemu do tego, żeby sprawnie i prawidłowo generował plik wymagany przez MF, wymaga często sporych zmian w programie księgowym. W związku z tym problemów przeważnie jest mnóstwo – podkreśla ekspertka Independent Tax Advisers Doradztwo Podatkowe.

Dla grupy 140 tys. mniejszych przedsiębiorstw przygotowanie się do JPK będzie się wiązać z dodatkowymi kosztami, a przeważnie dysponują oni mniejszymi środkami finansowymi i kadrą niż duże firmy.

– Koszty w dużej mierze będą zależeć od rodzaju oprogramowania, z jakiego korzysta firma, i warunków ustalonych z jego dostawcą. Będzie on musiał objąć nowe funkcje, więc dla niektórych podmiotów koszty te będą znaczące – analizuje Agnieszka Wasilewska.

Źródło: Newseria, stan z dnia 25 października 2016 r.

Od 1 stycznia 2017 r. minimalne wynagrodzenie wyniesie 2000 zł brutto. Zmienią się także zasady wynagradzania osób pracujących na umowach zlecenie i umowach o świadczenie usług.

Określa je ustawa z 22 lipca 2016 r. o zmianie ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1265) . Zasadnicze novum w ustawie to regulacje dotyczące minimalnej stawki godzinowej dla przyjmujących zlecenie oraz świadczących usługi. Nowy art. 8a ust. 1 ustawy wprowadza minimalną stawkę za każdą godzinę wykonania zlecenia lub świadczenia usług. Będzie ona miała zastosowanie do wszystkich umów objętych zakresem ustawy, bez względu na sposób ustalania wynagrodzenia (wg stawki godzinowej, dziennej, tygodniowej, miesięcznej). W 2017 r. wysokość wynagrodzenia za godzinę wyniesie 12 zł. Mechanizm ustalania jego wysokości będzie wynikał ze zwaloryzowania kwoty 12 zł o wskaźnik wynikający z podzielenia wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę ustalonej na 2017 r., przez wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę obowiązującą w 2016 r. Dla kolejnych lat wysokość tej stawki będzie obliczana przy zastosowaniu analogicznego mechanizmu. Stawki będą ogłaszane do 15 września w Dzienniku Urzędowym lub w rozporządzeniu Rady Ministrów.

Ustawa wprowadza zasady ustalania liczby godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług. Co do zasady powinna to ustalać umowa stron. W razie braku takich ustaleń, zleceniobiorca przedkłada w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej (w terminie poprzedzającym termin wypłaty wynagrodzenia), informację o liczbie godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług.

Jeśli strony zawarły umowę ustnie wówczas zleceniodawca przed rozpoczęciem wykonania zlecenia lub świadczenia usług potwierdza zleceniobiorcy w formie pisemnej, elektronicznej lub dokumentowej ustalenia co do sposobu potwierdzania liczby godzin wykonania zlecenia lub usługi. Jeśli tego zabraknie wystarczy, że zleceniobiorca złoży odpowiednie oświadczenie o liczbie przepracowanych godzin przed wypłatą wynagrodzenia.

Na etapie konsultacji społecznych znajduje się rządowy projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu poprawy otoczenia prawnego przedsiębiorców, autorstwa ministra rozwoju. Zmiany zawarte w tej kompleksowej propozycji mają zacząć obowiązywać w 2017 r. Przede wszystkim ma usunąć bariery w zatrudnianiu pracowników. Zgodnie z projektem, regulamin wynagradzania i regulamin pracy będą musieli wdrożyć przedsiębiorcy zatrudniający co najmniej 50 pracowników, a nie jak jest obecnie, 20. Podobnie, tylko firmy zatrudniające co najmniej 50 pracowników będą musiały stworzyć zakładowy fundusz świadczeń socjalnych.

Projekt zakłada wydłużenie terminów na składanie przez pracowników powództw z zakresu prawa pracy związanych z wypowiedzeniem umowy o pracę, przywróceniem do pracy lub odszkodowaniem oraz żądaniem nawiązania stosunku pracy. Zgodnie z obecnym art. 264 kodeksu pracy pracownik może odwołać się od wypowiedzenia umowy do sądu pracy w ciągu 7 dni od doręczenia mu oświadczenia pracodawcy. Jeśli żąda przywrócenia do pracy lub odszkodowania oraz nawiązania umowy o pracę, wówczas termin wniesienia powództwa wynosi 14 dni od otrzymania zawiadomień lub od wygaśnięcia umowy o pracę.

Rząd proponuje zmianę art. 264 Kodeksu pracy poprzez wprowadzenie 14-dniowego terminu na złożenie odwołania do sądu pracy od wypowiedzenia umowy o pracę, żądania przywrócenia do pracy lub odszkodowania oraz nawiązania umowy o pracę.

Agnieszka Rosa

Status małego podatnika VAT, PIT i CIT w 2017 r. będą mieć przedsiębiorcy, których roczny przychód ze sprzedaży nie przekroczy 5.157.000 zł. Obecnie limit ten wynosi 5.092.000 zł.

Obliczenie limitów podatkowych kwot euro na złotówki opiera się na średnim kursie euro ogłoszonym przez NBP w pierwszym dniu roboczym października roku poprzedzającego rok, na który mają być wyliczone limity. Dnia 3 października 2016 r. średni kurs euro wyniósł 4,2976 zł (Tabela nr 191/A/NBP/2016).

Status małego podatnika podatków dochodowych będą mieć przedsiębiorcy, których roczny przychód ze sprzedaży nie przekroczy kwoty 5.157.000 zł. Warto przypomnieć, że posiadanie statusu małego podatnika umożliwia korzystanie z kasowej metody rozliczeń VAT, kwartalnych rozliczeń VAT bez konieczności wpłacania zaliczek oraz jednorazowej amortyzacji środków trwałych.

Mali podatnicy oraz podatnicy rozpoczynający działalność gospodarczą mogą dokonywać jednorazowych odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych zaliczonych do grupy 3-8 Klasyfikacji, z wyłączeniem samochodów osobowych, gdy ich wartość początkowa w roku podatkowym, w którym zostały wprowadzone do ewidencji, nie przekracza równowartości 50.000 euro. W 2017 roku limit ten będzie wynosił 215.000 zł.

Katarzyna Bogucka

Redakcja Publikacji Elektronicznych WK

W 2017 r. zwiększy się limit do prowadzenia ksiąg rachunkowych

Podmioty, których przychody netto w 2016 roku osiągną co najmniej wartość 5.157.120 zł, od 1 stycznia 2017 r. będą musiały prowadzić pełną rachunkowość.

Osoby fizyczne, spółki cywilne i spółki jawne osób fizycznych oraz spółki partnerskie, jeżeli ich przychody netto ze sprzedaży towarów, produktów i operacji finansowych za poprzedni rok obrotowy wyniosły co najmniej równowartość w walucie polskiej 1.200.000 euro mają obowiązek prowadzenia ksiąg rachunkowych. Spółdzielnie socjalne są zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych bez względu na wielkość osiąganych przychodów.

Zgodnie z art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1047) kwotę 1.200.000 euro należy przeliczyć na walutę polską po średnim kursie ogłoszonym przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok obrotowy.

Zgodnie z tabelą kursów średnich nr 191/A/NBP/2016 średni kurs euro na dzień 3 października 2016 r. wyniósł 4,2976 zł. Zatem wymóg prowadzenia ksiąg rachunkowych w 2017 r. dotyczy jednostek, których przychody w 2016 r. wyniosły 5.157.120 zł.

Katarzyna Bogucka

Redakcja Publikacji Elektronicznych WK

Resort finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących

Resort finansów przygotował projekt rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, który przedłuża zwolnienia do 31 grudnia 2017 r.

Obecnie obowiązujący zakres zwolnień od ewidencji przy zastosowaniu kas został wyznaczony rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 4 listopada 2014 r. (Dz. U. z 2016 r. poz. 1215). Rozporządzenie to przewiduje zwolnienia o charakterze czasowym, do 31 grudnia 2016 r.

Projektowana regulacja przedłuża zwolnienia na okres roku (do 31 grudnia 2017 r.), przy utrzymaniu na dotychczasowym poziomie kryterium wysokości obrotu tj. 20.000 zł dla podmiotów kontynuujących, jak i dla rozpoczynających działalność gospodarczą.

Projekt uwzględnia plany dotyczące modernizacji istniejącego sytemu kas rejestrujących w związku z koniecznością uszczelniania systemu VAT i walki z szarą strefą w kontekście postępu technologicznego.

W zakresie zwolnień przedmiotowych zaproponowano:

– wprowadzenie dodatkowego tytułu zwolnieniowego dla usług opieki medycznej oraz usług masażu wykonywanych osobiście przez osoby niewidome, posiadające orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepełnosprawności. Zwolnienie to ma dotyczyć osób samodzielnie prowadzących działalność gospodarczą i niezatrudniających pracowników.

– uzależnienie stosowania zwolnień z poz. 38 i 39 załącznika do rozporządzenia od tego, że podatnik w odpowiednim terminie upoważni bank mający siedzibę na terytorium kraju lub spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową, której jest członkiem, prowadzące rachunek, na który dokonywana jest zapłata z tytułu tych czynności, do przekazywania organom podatkowym lub organom kontroli skarbowej informacji o wszystkich transakcjach dokonywanych na tym rachunku.

W zakresie zwolnień podmiotowych zaproponowano wprowadzenie tytułu zwolnieniowego dla jednostek samorządu terytorialnego w zakresie czynności wykonywanych przez ich jednostki organizacyjne, o których mowa w art. 2 pkt I ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego, które na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 8 ust. 2 tej ustawy, albo jeżeli te jednostki organizacyjne na dzień 31 grudnia 2016 r. korzystały ze zwolnienia z takiego obowiązku.

Niewielkie zmiany wprowadzono w katalogu czynności, do których nie mają zastosowania żadne tytuły zwolnieniowe. Wyłączono z nich m.in. usługi świadczone przez osoby wymienione w poz. 51 załącznika do rozporządzenia. Chodzi o bezwzględny obowiązek ewidencjonowania usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów.

W przypadku podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2016 r. świadczenie usług objętych bezwzględnym obowiązkiem ewidencjonowania, obowiązek ewidencji powstanie z chwilą wykonania tych czynności. Zrezygnowano tym samym z okresu dostosowawczego na zainstalowanie kasy.

Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK

Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 30 września 2016 r.