Minister planuje uprościć e-PIT
Resort finansów rozważa wprowadzenie uproszczeń w składaniu zeznań podatkowych przez Internet za 2010 rok. Na zmianach mogą skorzystać małżonkowie i fiskus.
Ministerstwo Finansów zastanawia się nad wprowadzeniem od 2011 roku kolejnych ułatwień w rozliczeniach przez Internet dla osób fizycznych. Jak informuje rzecznik prasowy Ministerstwa Finansów, rozważania dotyczą m.in. możliwości składania korekt zeznań składanych drogą elektroniczną oraz wprowadzenia ułatwień dla małżonków, którzy chcieliby przesłać przez Internet wspólne rozliczenie. Eksperci podatkowi twierdzą, że obecnie są to bariery, które zniechęcają do rozliczeń elektronicznych.
Źródło: Gazeta Prawna, 1 kwietnia 2010 r.
Wybór ryczałtu pozbawia prawa do wspólnego PIT
Małżonkowie nie mogą rozliczyć się wspólnie, jeśli jedno z nich wybrało opodatkowanie działalności ryczałtem, nawet gdy nie uzyskało faktycznie przychodu.
Zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), małżonkowie nie mogą rozliczyć się wspólnie, jeśli chociażby do jednego z nich mają zastosowanie regulacje dotyczące opodatkowania 19% stawką liniową, zryczałtowanym podatkiem dochodowym (z wyjątkiem ryczałtu od najmu poza działalnością gospodarczą) albo podatkiem tonażowym. Nie ma przy tym znaczenia, czy opodatkowana ryczałtem działalność przyniosła jakiekolwiek przychody. Eksperci wskazują, że wybór formy opodatkowania dokonany w jednym roku podatkowym jest ważny również w następnych latach, jeżeli podatnik nie zmieni swojej decyzji – zmiana zawsze powinna być dokonana do 20 stycznia roku, którego ma dotyczyć. Sytuacja, w której podatnik nie uzyskał w ogóle dochodu z działalności opodatkowanej ryczałtem, nie daje mu automatycznie prawa do korzystania z rozliczenia małżeńskiego.
Źródło: Gazeta Prawna, 26 marca 2010 r.
Dowóz pracownika do pracy a przychód
Firmy zlecają księgowość fachowcom
VAT – Nieważne, czy protetyka zatrudnia spółka
Wypożyczalnie powinny od świadczonych usług naliczać podatek według 22% stawki
Aport nie musi obejmować zobowiązań firmy
Banki pośredniczą w wysyłce e-faktur
Zamiast wyjmować papierową fakturę ze skrzynki pocztowej, klient może ją zobaczyć na swoim koncie przez Internet. Dla niego to wygodne rozwiązanie, a firma świadcząca usługi zaoszczędza na korespondencji. Większość wydatków związanych z obsługą korespondencji w firmach pochłania wysyłka papierowych faktur. Taki wniosek płynie z raportu przygotowanego przez firmę Roland Berger na zlecenie Krajowej Izby Rozliczeniowej. To najważniejszy powód, dla którego liczba elektronicznych faktur wystawionych w Europie w latach 2005 – 2009 wzrastała średnio o 41% rocznie. W Polsce elektroniczna wysyłka dokumentów może się odbywać za pośrednictwem systemów bankowości internetowej. Umożliwia to system Bilix stworzony przez Krajową Izbę Rozliczeniową, czyli spółkę odpowiadającą m.in. za realizację przelewów międzybankowych. Rozwiązanie pozwalające na elektroniczną prezentację faktur działa już w PKO BP, Pekao SA, ING, MultiBanku i Millennium. Rozwiązanie proponowane przez Krajową Izbę Rozliczeniową obniża koszty związane z dystrybucją faktur i praktycznie eliminuje ryzyko pomyłek. Nie zapewnia jednak terminowości wpłat. To od klienta otrzymującego e-fakturę zależy, kiedy ureguluje rachunek.
Źródło: Rzeczpospolita, 9 marca 2010 r.
Przedsiębiorczy rolnicy tracą na interpretacji KRUS
Bezrobotni chcą zakładać własne firmy za dotacje z urzędów pracy
Fiskus zabiera podatnikom zwrócony z zagranicy PIT
Podatnicy przesłali już ponad milion e-deklaracji
Można zaliczyć diety kierowcy do kosztów
Przedsiębiorca bez dochodów i kosztów musi złożyć roczne zeznanie podatkowe
Najpóźniej po czterech latach pracy umowa musi być stała
Nie będzie 22% VAT dla szkół językowych
Zrezygnowałeś ze zwolnienia VAT, wrócisz za rok
Składka wypadkowa bardziej zróżnicowana
Niektórzy usługodawcy od kwietnia zapłacą więcej na ubezpieczenia. Płatnicy będą podzieleni na 64 grupy.
W najbliższym okresie składkowym, który rozpoczyna się 1 kwietnia, płatnicy składki wypadkowej będą się posługiwać nową tabelą grup działalności, kategorii ryzyka i stóp procentowych. Tak wynika z przygotowanego przez Ministerstwo Pracy projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie różnicowania stopy procentowej składki na ubezpieczenie społeczne z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych w zależności od zagrożeń zawodowych i ich skutków. Będą 64 grupy działalności, czyli znacznie więcej niż do końca ubiegłego roku, kiedy to płatnicy byli podzieleni tylko na 29 grup. Nie zmieni się ryczałtowa stopa składki opłacanej przez najmniejszych płatników (zgłaszających do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż dziewięć osób). Nadal będzie to 1,67% podstawy wymiaru (stanowi ona połowę najwyższej stopy procentowej ustalanej na dany rok, która nie ulegnie zmianie).
Źródło: Rzeczpospolita, Magdalena Januszewska, 5 lutego 2010 r.