Banki pośredniczą w wysyłce e-faktur

Zamiast wyjmować papierową fakturę ze skrzynki pocztowej, klient może ją zobaczyć na swoim koncie przez Internet. Dla niego to wygodne rozwiązanie, a firma świadcząca usługi zaoszczędza na korespondencji. Większość wydatków związanych z obsługą korespondencji w firmach pochłania wysyłka papierowych faktur. Taki wniosek płynie z raportu przygotowanego przez firmę Roland Berger na zlecenie Krajowej Izby Rozliczeniowej. To najważniejszy powód, dla którego liczba elektronicznych faktur wystawionych w Europie w latach 2005 – 2009 wzrastała średnio o 41% rocznie. W Polsce elektroniczna wysyłka dokumentów może się odbywać za pośrednictwem systemów bankowości internetowej. Umożliwia to system Bilix stworzony przez Krajową Izbę Rozliczeniową, czyli spółkę odpowiadającą m.in. za realizację przelewów międzybankowych. Rozwiązanie pozwalające na elektroniczną prezentację faktur działa już w PKO BP, Pekao SA, ING, MultiBanku i Millennium. Rozwiązanie proponowane przez Krajową Izbę Rozliczeniową obniża koszty związane z dystrybucją faktur i praktycznie eliminuje ryzyko pomyłek. Nie zapewnia jednak terminowości wpłat. To od klienta otrzymującego e-fakturę zależy, kiedy ureguluje rachunek.

Źródło: Rzeczpospolita, 9 marca 2010 r.