Możliwe 5% VAT na żywność i książki

Jeśli Polska nie uzyska zgody na dalsze stosowanie stawki 0% VAT na książki oraz 3% VAT na nieprzetworzone artykuły spożywcze, to rozważy wprowadzenie stawki 5%.
Wynika to z odpowiedzi Ministerstwa Finansów na interpelację poselską nr 16317. Z pytaniem zwróciła się posłanka Anna Sobecka, zaniepokojona, że wygasają okresy przejściowe stosowania tych stawek. Dodała, że podstawowa 22% stawka VAT w Polsce jest jedną z najwyższych w UE. Resort przypomniał, iż Polska może stosować do 31 grudnia 2010 r. zerową stawkę VAT na dostawy niektórych książek i czasopism specjalistycznych oraz 3% na nieprzetworzone środki spożywcze. Wtedy wygasają uzyskane w traktacie akcesyjnym derogacje okresowe, przedłużone w 2007 r. na kolejne trzy lata. Jak czytamy w odpowiedzi resortu, system VAT w UE podlega harmonizacji, co oznacza, iż państwa członkowskie muszą przestrzegać zgodności krajowych przepisów z regulacjami wynikającymi z prawa wspólnotowego (dyrektywa Rady 2006/ 112/WE z 28 listopada 2006 r.). Upoważnia do stosowania jednej lub dwóch stawek obniżonych, których wysokość określana jest jako procent podstawy opodatkowania nie mniejszy niż 5%.
Źródło: Rzeczpospolita, 28 lipca 2010 r.
Data publikacji: 28 lipca 2010 r

Podatnicy mają 10 miesięcy na zakup kas fiskalnych

Minister Finansów podpisał rozporządzenie o kasach fiskalnych. Od maja 2011 r. na jego podstawie ok. 150 tys. nowych podatników będzie musiało stosować te urządzenia.
Nowe rozporządzenie ma wejść w życie od początku 2011 r., ale podatnicy będą musieli stosować kasy fiskalne od 1 maja 2011 r. Obowiązek rejestracji sprzedaży przez kasy fiskalne obejmie m.in. prawników, lekarzy, rzeczoznawców, detektywów, ochroniarzy. W wyniku likwidacji zwolnień w przyszłym roku zostaną objęci obowiązkiem stosowania urządzeń fiskalnych również świadczący usługi doradcze i pokrewne, medyczne, a także w zakresie kultury, sportu. Rozporządzenie o kasach nie przewiduje zmian w zakresie limitów obrotów, po przekroczeniu których przedsiębiorcy muszą stosować urządzenia fiskalne.
Zachowane zostanie dotychczasowe zwolnienie z obowiązku ewidencji przy zastosowaniu kas dla podatników o bardzo małych obrotach, tj. 40 tys. zł. Zachowane zostaje również dotychczasowe kryterium stosowania zwolnienia dla podatników rozpoczynających działalność. Podatnicy ci po przekroczeniu obrotu w wysokości 20 tys. zł tracą prawo do korzystania ze zwolnienia. Zrezygnowano również z całej kategorii zwolnień od ewidencji przy zastosowaniu kas odnoszących się do podatników rozliczających się z podatku dochodowego na zasadach karty podatkowej. Dotyczy to między innymi usług: ślusarskich, krawieckich, wyrobu i naprawy naczyń blaszanych, pobielania kotłów i naczyń, kotlarstwa, mechaniki maszyn i urządzeń rolniczych, witrażownictwa, kołodziejstwa, bednarstwa, koszykarstwa, wytwarzania mioteł i wyrobów z gałęzi i słomy, gręplarstwa, kilimiarstwa, repasacji pończoch, bieliźniarstwa, gorseciarstwa, modniarstwa.
Źródło: Gazeta Prawna, 27 lipca 2010 r.
Data publikacji: 27 lipca 2010 r.

Specjalna oferta księgowa dla rozpoczynających działalność gospodarczą

Dla wszystkich tych, którzy rozpoczynają działalność gospodarczą, mamy specjalną ofertę księgową. Oferta dotyczy firm mikro rozpoczynających po raz pierwszy działalność gospodarczą, które prowadzą księgowość w postaci:

– książka przychodów i rozchodów lub

– ryczałt ewidencjonowany a także

– rozliczenia podatku VAT

Przez pierwsze trzy miesiące, opłata za prowadzenie powyższej księgowości będzie zredukowana o 50 % (opłata wynosi 75,00 zł na miesiąc), dodatkowo Klient może korzystać ze specjalnego programu sprzedażowego, udostępnianego bezpłatnie w trybie on line (szczegóły programu zobacz tu: iFaktury24.pl).

Zapraszamy do współpracy !

tel. 609 025 650

taxbaron@post.pl

Auto z kratką warto kupić do końca roku

Komisja Europejska opublikowała projekt decyzji, na podstawie której Polska będzie miała możliwość wprowadzenia dodatkowego ograniczenia w odliczeniu VAT od samochodów. Zgodnie z planami Ministerstwa Finansów podatnicy otrzymają prawo do odliczenia od zakupu samochodu do 60% kwoty podatku naliczonego, nie więcej niż 6 tys. zł.
Publikacja projektu decyzji ograniczającej odliczenie VAT od pojazdów praktycznie oznacza ich wprowadzenie. Zdaniem ekspertów decyzja komisji określa samochody bez odliczenia VAT w sposób ogólny, szerszy niż zapowiedzi resortu finansów. Polska ma prawo doprecyzować, które pojazdy są przeznaczone np. do przewozu towarów, a od tego będzie zależał zakres ograniczenia. Prawdopodobnie odliczać VAT nie będzie można od samochodów z kratką, zatem zainteresowani takimi pojazdami powinni kupić je przed wejściem nowych przepisów w życie. Komisja Europejska w projekcie decyzji upoważniła Polskę do wprowadzenia ograniczeń w odliczaniu VAT od nabycia, najmu, leasingu itd. niektórych samochodów, przy jednoczesnej likwidacji opodatkowania ich użytku na cele prywatne. Nowe przepisy najprawdopodobniej wejdą w życie od 1 stycznia 2011 r., a zgodnie z projektem decyzji utracą moc 31 grudnia 2013 r.
Źródło: Gazeta Prawna, 2 lipca 2010 r.
Data publikacji: 2 lipca 2010 r.

Poszkodowani przez powódź nie zapłacą składek ubezpieczeniowych

Przedsiębiorcy, którzy ucierpieli w czasie powodzi, zapłacą składki ubezpieczeniowe za kwiecień, maj i czerwiec dopiero w sierpniu. Rolnicy już mogą składać wnioski do KRUS o odroczenie lub umorzenie ich opłacania.

W przyszłym tygodniu Sejm uchwali zapewne projekt ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków tegorocznej powodzi. Jak ustaliliśmy, 2 lipca zostanie następnie zwołane specjalne posiedzenie Senatu w tej sprawie. To oznacza, że ustawa wejdzie w życie między 5 a 9 lipca, czyli przed terminem opłacania czerwcowych składek do ZUS. Aby skorzystać z możliwości późniejszego wpłacenia składek, przedsiębiorcy muszą złożyć wniosek do ZUS (po wejściu w życie ustawy). Wystarczy, że napisze, że został poszkodowany przez powódź. Nie będzie musiał dołączać dowodów, że tak faktycznie się stało. Dzięki temu firmy nie zapłacą karnych odsetek za poprzednie miesiące (kwiecień – czerwiec). ZUS nie będzie też prowadził wobec tych firm postępowania egzekucyjnego. Z możliwości późniejszego opłacenia składek skorzystają także rolnicy i domownicy ubezpieczeni w KRUS, którzy ucierpieli w czasie powodzi.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, Paweł Jakubczak, 18 czerwca 2010 r.

Data publikacji: 18 czerwca 2010 r.

Podatek od nieruchomości nie jest kosztem wytworzenia środka trwałego

Podatek od nieruchomości płacony przez podatnika w toku realizacji inwestycji nie stanowi elementu kosztu wytworzenia środka trwałego. Takie stanowisko zajął Departament Podatków Dochodowych w Ministerstwie Finansów w piśmie z 22 kwietnia 2010 r., DD5-8213-26/DZQ/10/PK-306, LEX nr 30015.
Departament Podatków Dochodowych wyjaśnił, że podatek od nieruchomości ponoszony w trakcie inwestycji nie jest ponoszony w celu wytworzenia środka trwałego, lecz tylko w związku z faktem posiadania nieruchomości gruntowej. Zatem kwoty podatku od nieruchomości nie można uznać za „inny koszt”, o którym mowa w art. 16g ust. 4 u.p.d.o.p., który jest zaliczany do wartości wytworzonego środka trwałego. Zajęte stanowisko zgodne jest z dotychczasowym orzecznictwem. Naczelny Sąd Administracyjny w wyrokach: z 26 lutego 2009 r., II FSK 9/08, LEX nr 518737 oraz z 16 lutego 2009 r., II FSK 1607/07, LEX nr 513272 także wyraźnie wskazał, że uiszczony podatek od nieruchomości, na której realizuje się inwestycję, nie może być uznany ani za element tejże inwestycji, ani też za element kosztu wytworzenia środka trwałego posadowionego na tym gruncie. Skoro, zatem podatek od nieruchomości jest ponoszony niezależnie od sposobu wykorzystania gruntu i nie ma wpływu na jego wartość, to należy go uznać za koszt uzyskania przychodów, który zgodnie z art. 15 ust. 4 u.p.d.o.p. potrącany jest w roku, w którym został poniesiony.
Michał Malinowski
Redakcja Publikacji Elektronicznych WKP
Data publikacji: 15 czerwca 2010 r.

O zalanych dokumentach trzeba zawiadomić fiskusa

Przedsiębiorcy, którzy w czasie powodzi stracili dokumenty podatkowe, powinni o tym fakcie zawiadomić urząd skarbowy. Fiskus da podatnikowi czas na odtworzenie ewidencji.
Eksperci podpowiadają, że o utracie wskutek powodzi dokumentów podatnicy powinni niezwłocznie powiadomić organ podatkowy. W sytuacji zniszczenia dokumentów stanowiących podstawę do wypełnienia deklaracji lub zeznań podatkowych na skutek powodzi organy podatkowe powinny, w uzgodnieniu z podatnikiem, wyznaczyć termin przeznaczony na odtworzenie utraconych dokumentów bądź przedłożenie innych dowodów potwierdzających dane wynikające z tych dokumentów. W przypadku zniszczenia albo zaginięcia oryginału faktury lub faktury korygującej sprzedawca na wniosek nabywcy jest zobowiązany do ponownego wystawienia faktury lub faktury korygującej, zgodnie z danymi zawartymi w kopii tej faktury lub faktury korygującej (duplikat).
Źródło: Gazeta Prawna, 7 czerwca 2010 r.
Data publikacji: 7 czerwca 2010 r.

Pracodawcy zapłacą za powódź

Zatrudnieni dostaną pieniądze za czas, gdy ratowali swój dobytek i nie było ich w pracy. Rząd przygotowuje nowe prawo dla powodzian.
Tak wynika z przygotowanej przez rząd specustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z maja 2010 r. Przewiduje ona (art. 8), że jeśli nieobecność pracownika w firmie została wywołana przez powódź, to musi zostać uznana przez pracodawcę za usprawiedliwioną. Za ten czas nieobecności w pracy, za który normalnie nie dostałby wynagrodzenia, pracownik będzie po zmianach mógł żądać od firmy wypłaty części wynagrodzenia minimalnego, jednak nie więcej niż za pięć dni (czyli maksymalnie ok. 300 zł). Natomiast jeżeli bezrobotni ze względu na powódź nie mogli dotrzeć do urzędów pracy, to będą mogli się starać o przyznanie zasiłku za wcześniejszy okres przed opóźnioną przez powódź rejestracją. Z kolei zarejestrowani przed powodzią bezrobotni, którym między 1 maja a 31 lipca 2010 r. upłynął okres pobierania zasiłku, otrzymają zasiłek przez dodatkowe 30 dni – jeżeli dotknęła ich powódź.
Źródło: Rzeczpospolita, Mateusz Rzemek, 2 czerwca 2010 r.
Data publikacji: 2 czerwca 2010 r.

Zbliża się termin składania sprawozdań finansowych

Przedsiębiorcy, którzy podlegają badaniu sprawozdań finansowych muszą pamiętać, że wraz ze sprawozdaniem finansowym muszą złożyć do urzędu skarbowego również opinię biegłego rewidenta i uchwałę zatwierdzającą raport.
Roczne sprawozdanie finansowe składa się do urzędu skarbowego w terminie 10 dni od daty jego zatwierdzenia. Ostateczny termin na zatwierdzenie upływa 30 czerwca.
Podmioty, których sprawozdanie podlega badaniu przez biegłego rewidenta, muszą pamiętać dodatkowo o złożeniu opinii i raportu z przeprowadzonego przez firmę audytorską badania. Muszą też dołączyć odpis uchwały zgromadzenia zatwierdzającej sprawozdanie.
Warto pamiętać, że sprawozdanie finansowe jest traktowane przez urząd jak deklaracja podatkowa, co oznacza, że nieterminowe złożenie dokumentu zagrożone jest karą grzywny do 26.340 zł.
Źródło: Gazeta Prawna, 1 czerwca 2010 r.
Data publikacji: 1 czerwca 2010 r.

Materiały budowlane dla powodzian zwolnione z VAT

Darowizny materiałów budowlanych przekazywane przez przedsiębiorców na rzecz powodzian będą zwolnione z podatku VAT.
Przedstawiony 26 maja projekt rozporządzenia Ministra Finansów zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku VAT zakłada zwolnienie z podatku nieodpłatnego przekazania materiałów budowlanych na rzecz poszkodowanych w majowej powodzi. Zastosowanie zwolnienia od podatku związane jest jednak z brakiem możliwości odliczenia przez darczyńców podatku związanego z nabyciem tych materiałów.
Obdarowanymi będą mogły być osoby fizyczne, które nie są podatnikami podatku VAT, ale również podmioty prowadzące działalność edukacyjną, kulturalną, w zakresie ochrony zdrowia, opieki społecznej, opieki nad dziećmi, młodzieżą, starcami oraz w zakresie zbiorowego zakwaterowania uczniów i studentów. Zwolnienie obejmować będzie także darowizny na rzecz osób, które będą budowały budynki na gruntach niedotkniętych powodzią w związku z tym, że odbudowa domów na terenach zalanych będzie niemożliwa.
Zwolnienie będzie miało zastosowanie do materiałów budowlanych, które zostały wymienione w załączniku do obwieszczenia Ministra Transportu i Budownictwa z 30 grudnia 2005 r. w sprawie ogłoszenia wykazu materiałów budowlanych, które do 30 kwietnia 2004 r. były opodatkowane stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%, a od 1 maja 2004 r. są opodatkowane podatkiem VAT wg stawki 22% (Dz. Urz. MTiB z 2006 r. Nr 1, poz. 1).
Warunkiem zwolnienia jest otrzymanie przez darczyńcę od osoby obdarowanej zaświadczenia wydanego przez ośrodki pomocy społecznej, że osoba poszkodowana ma prawo do dysponowania nieruchomością oraz że określone materiały są niezbędne do likwidowania szkód.
Zwolnienie ma obowiązywać do 30 września 2010 r.
Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 27 maja 2010 r.
Data publikacji: 28 maja 2010 r.

Pomoc finansowa dla powodzian bez podatku

Osoby, które ucierpiały w wyniku powodzi, nie zapłacą podatku dochodowego od otrzymanej pomocy finansowej.
Zwolnienie z podatku dochodowego świadczeń pomocowych zapewniają obowiązujące regulacje. Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o PIT, nieopodatkowane są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych klęsk żywiołowych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł w roku podatkowym. Zwolnienie to dotyczy zapomóg otrzymanych od zakładu pracy i związków zawodowych.
Osoby poszkodowane nie będą także płacić podatku dochodowego od pomocy materialnej otrzymanej od zakładu pracy wskutek katastrofy naturalnej, w rozumieniu ustawy z dnia 18 kwietnia 2002 r. o stanie klęski żywiołowej (Dz. U. Nr 62, poz. 558). Minister finansów, zgodnie z obowiązującym od 15 stycznia 2010 r. rozporządzeniem z 28 grudnia 2009 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od osób fizycznych od niektórych dochodów (przychodów) podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (Dz. U. Nr 226, poz. 1819) zaniechał poboru podatku od pomocy otrzymanej w wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 6.000 zł, uzyskanej od 1 stycznia 2009 r. do 31 grudnia 2010 r.
Poza tym resort zapewnia, że wszelka pomoc materialna finansowana ze środków budżetu państwa lub samorządu, która ma związek z zaistniałym zdarzeniem losowym, takim jak powódź, jest zwolniona z opodatkowania podatkiem dochodowym.
Ministerstwo Finansów w komunikacie wydanym 25 maja 2010 r. zapewniło ponadto, że urzędy skarbowe w całym kraju będą podchodziły ze zrozumieniem do sytuacji podatników, którzy w związku z kataklizmem stracili dokumenty lub nie mają możliwości złożenia w terminie deklaracji podatkowej.
Podatnicy, którzy na skutek powodzi nie mają możliwości złożenia deklaracji w ustawowym terminie, powinni uczynić to jak najszybciej po ustaniu przeszkody, dołączając jednocześnie pismo wyjaśniające przyczynę niedochowania terminu. W razie wykazania podatku do zapłaty podatnik powinien też wystąpić o umorzenie powstałych odsetek.
Jeżeli podatnik (płatnik) ma taką techniczną możliwość, ma prawo skierować wniosek o odroczenie terminu składania deklaracji podatkowych, co wiąże się automatycznie z odroczeniem terminu płatności podatku (bez odsetek).
Podatnicy, którzy z uwagi na utrudnienia powodziowe nie są w stanie zapłacić w terminie podatków, mogą wnioskować do naczelnika urzędu skarbowego o przyznanie ulgi w spłacie zobowiązań podatkowych – odroczenie terminu płatności podatku, rozłożenie na raty bądź umorzenie zaległości podatkowej wraz z odsetkami. W tym przypadku podatnicy mogą też wystąpić do naczelnika urzędu skarbowego o ograniczenie poboru zaliczek na podatek, jeżeli uprawdopodobnią, że zaliczki byłyby niewspółmiernie wysokie w stosunku do podatku należnego od dochodu przewidywanego za dany rok podatkowy.
Jeżeli w wyniku powodzi zostały zniszczone (np. na skutek zalania wodą) dokumenty będące podstawą sporządzania deklaracji, należy o tym powiadomić urząd skarbowy i w późniejszym czasie odtworzyć dokumenty, uzyskując np. ich duplikaty od swoich kontrahentów.
Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 25 maja 2010 r.
Data publikacji: 27 maja 2010 r.

NSA: abonamenty medyczne do opodatkowania

Osoba, której pracodawca funduje pakiet medyczny w prywatnej przechodni, uzyskuje przychód, od którego należy płacić podatek dochodowy. Tak wynika z ogłoszonej 24 maja br. uchwały (sygn. akt II FPS 1/10) Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Spór o sposób traktowania pakietów świadczeń medycznych wykupywanych dla wszystkich pracowników toczy się od lat. Od firmy, która świadczy usługi, pracodawca nie otrzymuje danych o tym, kto z nich korzysta. Część organów skarbowych twierdziła, że w tej sytuacji musi on pobierać od pracowników zaliczki na PIT od wartości takich pakietów. Gdy sprawa takiej interpretacji przepisów podatkowych trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ten ją uchylił. Uznał, że samo przyznanie pakietu nie jest opodatkowane. Jest to bowiem jedynie postawienie do dyspozycji pracownika świadczeń, a PIT trzeba odprowadzać tylko od ich nieodpłatnego otrzymania. Izba skarbowa złożyła kasację do NSA. Naczelny Sąd Administracyjny uznał, że wykupione przez pracodawców pakiety medyczne obejmujące świadczenia, do sfinansowania których nie są oni zobowiązani przez prawo pracy, stanowią przychód z umowy o pracę. W uchwale NSA wyjaśniono, że pracownik uzyskuje nieodpłatne świadczenie już w momencie, gdy centrum medyczne musi pozostawać w gotowości zaoferowania mu swoich usług. Żeby opodatkować abonament, nie musi z niego w ogóle korzystać. Wystarczy jedynie uzyskanie uprawnienia do skorzystania.
Krzysztof Sobczak
Artykuł pochodzi z serwisu: http://www.LEX.pl
Data publikacji: 25 maja 2010 r.

Szybsza ucieczka w samozatrudnienie

Przedsiębiorca chcąc skorzystać z opodatkowania jednolitą stawką 19% nie może w tym samym roku podatkowym świadczyć jako pracownik podobnych czynności na rzecz obecnego czy byłego pracodawcy.
Od 1 stycznia 2004 r. obowiązuje w Polsce regulacja, która daje możliwość opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej jednolitą stawką 19%. Jednak pracownicy zatrudnieni na podstawie umowy o pracę, którzy płacą np. 30 lub 40% podatku nie mogą swobodnie przechodzić na samozatrudnienie tylko po to, by zapłacić należny podatek według niższej stawki 19%. Swobodne przejście na jednolitą stawkę opodatkowania wyłączało wykonywanie usług na rzecz pracodawcy, które w poprzednim i obecnym roku podatkowym wchodziły w zakres obowiązków tego podatnika, jako pracownika u tegoż pracodawcy. Jedną z przeszkód jest więc wykonywanie w ramach działalności gospodarczej podobnych czynności na rzecz swojego byłego pracodawcy, ale tylko, jeżeli nie upłynął jeszcze określony termin. Do 20 maja 2010 r. wyłączenie dotyczyło obecnego oraz poprzedniego roku podatkowego. Po 20 maja 2010 r., zgodnie z ustawą z dnia 18 marca 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 75, poz. 473) wyłączenie, o którym mowa odnosi się wyłącznie do obecnego roku podatkowego. Zgodnie więc z nową regulacją osoba, która była zatrudniona u danego pracodawcy w 2010 r., zacznie świadczyć od roku 2011 na rzecz byłego pracodawcy podobne usługi w ramach działalności gospodarczej będzie mogła skorzystać z opodatkowania swoich dochodów podatkiem liniowym, tj. według jednolitej stawki 19%. Nie może być jednak już zatrudniona u byłego pracodawcy w roku 2011.
Michał Malinowski
Redakcja Publikacji Elektronicznych WKP
Data publikacji: 20 maja 2010 r.

Prezenty do 200 zł zwolnione z PIT

Limit zwolnienia z PIT dla nieodpłatnych świadczeń otrzymanych w związku z promocją lub reklamą wynosi 200 złotych.
Dotychczas wartość świadczeń objętych zwolnieniem nie mogła przekroczyć 100 zł. Po zmianie podatnik, który w ramach reklamy lub promocji otrzyma nieodpłatne świadczenie (prezent) do 200 zł, nie zapłaci PIT. Zwolnienie ma zastosowanie do dochodów wypłaconych również przed wejściem w życie zmian, tj. od 1 stycznia 2010 r. Nie ma jednak zastosowania, jeżeli świadczenie dokonywane jest na rzecz pracownika lub osoby pozostającej ze świadczeniodawcą w stosunku cywilnoprawnym (np. umowa o dzieło).
Źródło: Gazeta Prawna, 20 maja 2010 r.
Data publikacji: 20 maja 2010 r.

Podatnicy po raz ósmy wybiorą przyjazny urząd skarbowy

Ministerstwo Finansów i Business Centre Club zainicjowały ósmą edycję konkursu Urząd skarbowy przyjazny przedsiębiorcy.
Ministerstwo Finansów oraz Business Centre Club organizują po raz ósmy konkurs: Urząd skarbowy przyjazny przedsiębiorcy. Jego zadaniem jest budowa zaufania i dobrych relacji między administracją skarbową a przedsiębiorcami. W konkursie uczestniczą urzędy skarbowe z całej Polski. Przedsiębiorcy w ankietach oceniają, które z urzędów są najbardziej sprawne. Badane jest m.in. to, czy urzędnicy udzielają pełnych i kompetentnych informacji, jak szybko zajmują się sprawą i czy materiały i broszury informacyjne dostępne w urzędzie są sformułowane przystępnie i zrozumiale.
Źródło: Gazeta Prawna, 5 maja 2010 r.

Ułatwienia dla przedsiębiorców w rozliczaniu z ZUS

Firmy ubiegające się o kredyt w banku czy biorące udział w przetargu mogą już na miejscu w ZUS otrzymać zaświadczenie o niezaleganiu w opłacaniu składek.
Płatnicy, którzy na koncie w ZUS nie mają żadnych zaległości oraz nie toczy się w stosunku do nich żadne postępowanie, będą mogli od ręki we wszystkich oddziałach ZUS uzyskać zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek. Jeszcze do niedawna z takiej możliwości mogli skorzystać tylko przedsiębiorcy rozliczający się w II Oddziale ZUS w Warszawie i w Opolu. Od kwietnia obowiązują także inne ułatwienia dla przedsiębiorców. Ci, którzy borykają się z kłopotami finansowymi, mogą przesłać w formie elektronicznej do ZUS wniosek o raty, odroczenia i umorzenia. Także drogą elektroniczną otrzymują, na swój wniosek, wykaz dokumentów, jakie muszą złożyć do ZUS. Zainteresowani oczywiście nadal mogą też składać papierowe wnioski. Z kolei od marca osoby opłacające składki wyłącznie za siebie i przekazujące do ZUS dokumenty w formie papierowej nie muszą same ich wypełniać. Robią to za nich pracownicy Zakładu.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, Paweł Jakubczak, 29 kwietnia 2010 r.

Sprawozdanie finansowe trzeba złożyć w formie papierowej

Sprawozdanie finansowe składane do urzędu skarbowego przez osoby fizyczne musi mieć formę papierową. Jest tak również w przypadku, gdy zeznanie przesyłane jest elektronicznie.
Do końca kwietnia podatnicy będący osobami fizycznymi są zobowiązani złożyć do urzędu skarbowego zeznanie o wysokości osiągniętego dochodu do urzędu skarbowego. Do tego dokumentu powinni także dołączyć sprawozdanie finansowe.
Od 2009 r. możliwe jest składanie zeznań podatkowych w formie elektronicznej. Bezpieczny podpis elektroniczny w tym przypadku nie jest wymagany. Niestety ta procedura nie obejmuje sprawozdania finansowego. Jeśli więc podatnik złoży zeznanie w formie elektronicznej, wydaje się zasadne załączenie do składanego w formie papierowej sprawozdania finansowego kopii dokumentu potwierdzającego złożenie zeznania lub krótkiego pisma z tą informacją.
Źródło: Gazeta Prawna, 29 kwietnia 2010 r.

Niania może być przedsiębiorcą

Przychód, który uzyskuje niania, może pochodzić ze stosunku pracy, działalności wykonywanej osobiście oraz innych źródeł. Osoba taka może też prowadzić firmę.

Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację poselską (nr 14508) wyjaśniło wątpliwości związane z rozliczeniem podatkowym w przypadku zawierania umów zleceń z nianią oraz pomocą domową. MF stwierdziło, że przy szerokim ujęciu pracy najemnej można mówić o dwóch źródłach przychodu osoby fizycznej będącej nianią czy pomocą domową. Są to: stosunek pracy oraz działalność wykonywana osobiście w ramach umowy zlecenia i umowy o dzieło zawartej z podmiotem gospodarczym, jeżeli praca niani czy pomocy domowej jest wykonywana za pośrednictwem tego podmiotu, np. agencji.

Źródło: Gazeta Prawna, 23 kwietnia 2010 r.