Od 1 stycznia nowy wzór pełnomocnictwa UPL-1

Od nowego roku będą obowiązywały nowe wzory pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz zawiadomienia o odwołaniu tego pełnomocnictwa.
W załącznikach do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 15 grudnia 2014 roku w sprawie wzoru pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej oraz wzoru zawiadomienia o odwołaniu tego pełnomocnictwa (Dz. U. poz. 1847) określono dwa nowe wzory:
– wzór pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (UPL-1),
– wzór zawiadomienia o odwołaniu pełnomocnictwa do podpisywania deklaracji składanej za pomocą środków komunikacji elektronicznej (OPL-1).
We wzorach zrezygnowano z podawania adresu zamieszkania pełnomocnika. Od 1 stycznia wystarczającym będzie podanie adresu do doręczeń pełnomocnika.
Traci moc rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 kwietnia 2009 r. (Dz. U. Nr 57, poz. 470).
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 22 grudnia 2014 r
Data publikacji: 22 grudnia 2014 r.

Przedsiębiorca rozpocznie działalność już po wpisie do KRS

Skrócenie czasu oczekiwania na rozpoczęcie działalności gospodarczej i uproszczenie reguł działania „jednego okienka” to najważniejsze założenia nowelizacji ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym i niektórych innych ustaw. Podmiot podlegający wpisowi do KRS będzie mógł faktycznie podjąć działalność niezwłocznie po dokonaniu tego wpisu.
Zgodnie z nowymi przepisami dane objęte treścią wpisu w KRS będą jednocześnie podstawą do uzyskania wpisu w ewidencjach i rejestrach prowadzonych przez organy administracji publicznej. Standardem będzie automatyczna wymiana danych między systemami teleinformatycznymi KRS i tych organów: bezpośrednio po dokonaniu wpisu w Rejestrze i po jego każdorazowej zmianie zostanie zaktualizowany odpowiedni wpis w ewidencji bądź rejestrze prowadzonym przez organ.
Automatyczne przekazywanie danych oznacza znaczne przyspieszenie procedur nadawania identyfikatora podatkowego NIP oraz numeru identyfikacyjnego REGON (na podstawie danych przekazanych z bazy danych KRS do Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników i rejestru Głównego Urzędu Statystycznego). Numery te będą przyznawane już w dniu dokonania wpisu do KRS, co oznacza przyspieszenie o ok. 17 dni czasu oczekiwania przez podmiot na możliwość rozpoczęcia wykonywania działalności, np. gospodarczej, a w efekcie umożliwi łatwiejsze i szybsze tworzenie miejsc pracy.
W ramach nowelizacji przepisów opracowano też wspólny formularz zgłoszeniowy z pakietem danych uzupełniających na potrzeby wszystkich ewidencji/rejestrów objętych zasadą „jednego okienka”. Dane te, których nie trzeba ujawniać w KRS bądź są nieznane w momencie wpisu do niego, jak numer rachunku bankowego, ale które są niezbędne np. urzędowi skarbowemu czy ZUS, będą zamieszczane przez przedsiębiorców na jednym formularzu i składane w ciągu 21 dni od wpisu w urzędzie skarbowym, który przekaże je GUS i ZUS. Składanie danych uzupełniających w formie papierowej lub elektronicznej nie będzie ponadto wstrzymywać rozpoczęcia przez podmiot działalności, w tym gospodarczej.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 18 grudnia 2014 r.
Data publikacji: 18 grudnia 2014 r.

Sprawdź jakie zmiany wchodzą w 2015 r.

W przyszłym roku wejdą w życie istotne zmiany w kodeksie pracy i przepisach ubezpieczeniowych.
Od 1 stycznia, jak co roku, zmienia się wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę. Zgodnie z rozporządzeniem z 11 września 2014 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2015 r. przyszłoroczna pensja będzie wyższa o 70 zł od tegorocznej i wyniesie 1750 zł.
Wzrost wynagrodzenia pociągnie za sobą zmiany w wysokości niektórych świadczeń pracowniczych, których wysokość jest pochodną minimalnej pensji. Na podwyżce skorzystają ci, którzy zarabiają najmniej – pracodawcy będą musieli podnieść im pensje do ustawowego minimum. Wzrosną maksymalne wysokości odprawy pieniężnej dla pracownika zwalnianego z pracy z przyczyn niedotyczących pracowników, minimalnego odszkodowania od pracodawcy, który dopuścił się wobec pracownika mobbingu, dodatku za pracę w porze nocnej, kwoty wolne od potrąceń z wynagrodzenia za pracę, które należy pozostawić pracownikowi do dyspozycji.
Wyższa będzie również minimalna podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla osób, które rozpoczęły prowadzenie działalności gospodarczej.
1 kwietnia 2015 r. zaczną obowiązywać znowelizowane przepisy KP regulujące ważność badań lekarskich w razie zmiany pracodawcy. Nowa firma będzie mogła zatrudnić pracownika na podstawie ważnego i aktualnego orzeczenia lekarskiego od poprzedniego pracodawcy stwierdzającego brak przeciwwskazań do pracy na określonym stanowisku, jeśli będzie go zatrudniała na podobnym stanowisku. Obecnie, przy zmianie zatrudnienia pracownik musi wykonać szereg badań lekarskich przed podjęciem pracy w nowej firmie, nawet wtedy, gdy ma pracować na podobnym stanowisku i wykonywać podobną pracę do poprzedniej.
Od 1 stycznia członkowie rad nadzorczych, którzy otrzymują wynagrodzenie z tytułu pełnienia tej funkcji będą objęci obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnymi i rentowymi, nawet jeżeli będą ubezpieczeni z innego tytułu, np. ze stosunku pracy. Obowiązkowym ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym będą podlegali tylko ci członkowie rad nadzorczych, którzy pełnią swoje obowiązki za wynagrodzeniem. Będą oni obowiązkowo podlegali ubezpieczeniom od dnia powołania na członka rady nadzorczej do dnia zaprzestania pełnienia tej funkcji. Nie będą objęci ubezpieczeniami chorobowym i wypadkowym. Podstawa wymiaru składek członków RN będzie podlegała ograniczeniom na zasadach ogólnych, tj. art. 19 ust. 1 u.s.u.s. A zatem, jeśli przekroczy kwotę 30-krotności prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, to składki nie będą mogły być nadal opłacane. Do tej kwoty zlicza się również podstawy wymiaru składek z innych tytułów ubezpieczeń emerytalno-rentowych. Wówczas to ubezpieczony musi pilnować czy składki nie są opłacane od podstawy, której wysokość przekroczy ten limit i w odpowiednim momencie zawiadomić wszystkich płatników by przestali je odprowadzać do ZUS.
Na przyjęcie przez Parlament czeka również obszerny projekt kolejnych zmian w KP. Chodzi o regulacje związane z umowami na czas określony. Wedle rządowej propozycji umowy terminowe nie będą mogły trwać dłużej niż 33 miesiące. Przekroczenie tego terminu spowoduje, że umowa o pracę stanie się umową na czas nieokreślony.
W projekcie nowelizacji przewiduje się, że okresy wypowiedzenia umowy na czas określony i na czas nieokreślony będą wynosiły: 2 tygodnie – w przypadku zatrudnienia u danego pracodawcy przez okres krótszy niż 6 miesięcy; 1 miesiąc – w przypadku zatrudnienia przez okres co najmniej 6 miesięcy oraz 3 miesiące – w przypadku zatrudnienia na okres co najmniej 3 lat. Rząd chce również wprowadzić do KP przepisy pozwalające na jednostronne zwolnienie pracownika z obowiązku świadczenia pracy podczas okresu wypowiedzenia, będzie to możliwe zarówno w okresie wypowiedzenia umowy o pracę na czas nieokreślony, jak i umowy o pracę na czas określony oraz na okres próbny. Jeżeli pracodawca zwolni pracownika z obowiązku świadczenia pracy w czasie wypowiedzenia, to z mocy przepisów kodeksu pracy będzie musiał wypłacić mu wynagrodzenie jakie by otrzymał, gdyby normalnie pracował.
Agnieszka Rosa
Data publikacji: 17 grudnia 2014 r.

Rozpoczęła się kampania informacyjna dla płatników PIT

Resort finansów rozpoczął kampanię informacyjną związaną z nowymi obowiązkami płatników wynikającymi ze zmian do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wchodzącymi w życie 1 stycznia 2015 r. i mającymi zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2014 r.
Wprowadzone zmiany nakładają na płatników i inne podmioty niepełniące funkcji płatnika, które mają obowiązek sporządzania i przekazywania informacji o dochodach osób fizycznych nowy, wyłącznie elektroniczny sposób przesyłania do urzędów skarbowych deklaracji, informacji i rocznych obliczeń podatku za osoby fizyczne np. za pracowników. Formularze te powinny być przesyłane do urzędów skarbowych w formie dokumentu elektronicznego opatrzonego podpisem elektronicznym. Termin składania dokumentów za pomocą środków komunikacji elektronicznej:
– PIT-4R, PIT-8AR, IFT-3R – do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym,
– PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-3R, PIT-40 – do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.
Wyjątkowo ww. podmioty przesyłające informacje dla nie więcej niż 5 podatników mogą nadal składać te dokumenty w formie papierowej, z zastrzeżeniem, że dokumentów tych nie składa w ich imieniu biuro rachunkowe. W tym wypadku termin składania dokumentów jest różny w zależności od formy ich przesłania: dokument papierowy do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym (jest krótszy o miesiąc), a dokument elektroniczny do końca lutego roku następującego po roku podatkowym.
Elementami akcji informacyjnej prowadzonej przez Ministerstwo Finansów będą spotkania dla przedsiębiorców/płatników organizowane w całym kraju przez administrację podatkową, kampania radiowa prowadzona w stacjach ogólnopolskich i lokalnych, zakładka Dla płatników na Portalu Podatkowym ze szczegółami wprowadzanych zmian, możliwością testowania Uniwersalnej Bramki Dokumentów do składania deklaracji elektronicznych oraz wsparciem technicznym oraz infolinia dla płatników uruchomiona w ramach Krajowej Informacji Podatkowej.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 11 grudnia 2014 r.
Data publikacji: 11 grudnia 2014 r.

MF wyjaśnił jaką stawkę VAT stosować do usług związanych z rekreacją

Stawkę obniżoną stosuje się, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z poz. 186 zał. nr 3 do ustawy o VAT, do usług związanych z rekreacją (wyłącznie w zakresie wstępu), co oznacza, że objęte tym przepisem są tylko te świadczenia, które normalnie (typowo) wchodzą do tych usług.
Jak wyjaśnił minister finansów w interpretacji ogólnej z 2 grudnia 2014 r., pod pojęciem „wstępu” w rozumieniu poz. 182–186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT należy rozumieć możliwość wejścia gdzieś, prawo uczestniczenia w czymś, przy czym nie ma znaczenia forma biletu, tzn. czy jest to jednorazowy bilet, czy też karnet upoważniający do kilku wejść. Wstępu nie można kojarzyć tylko z możliwością wejścia np. do określonego miejsca.
Ze wstępem w rozumieniu tych przepisów związane jest określone świadczenie, np. z nabyciem biletu wstępu do teatru związana jest możliwość obejrzenia przedstawienia, na imprezę sportową – możliwość obejrzenia rozgrywanych na danym obiekcie zawodów, „na siłownię” – możliwość wykonywania ćwiczeń siłowych przy wykorzystaniu znajdujących się na jej terenie przyrządów, czy w przypadku parku narodowego – możliwość oglądania obiektów przyrodniczych znajdujących się na jego terenie.
Tym samym, zdaniem ministra, nie ma uzasadnienia dla zawężania stosowania stawki obniżonej związanej ze wstępem do biernego uczestnictwa w danym przedsięwzięciu, a więc wyłącznie do wejścia do danego obiektu bez możliwości korzystania z urządzeń tam się znajdujących, jeżeli korzystanie z tych urządzeń wiąże się z typowym użytkowaniem danego obiektu w ramach wstępu do tego obiektu.
Jednocześnie minister zauważa, że w wyroku z 30 stycznia 2014 r. Naczelny Sąd Administracyjny zauważył, że sformułowanie „usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu” odnosi się do kart wstępu na siłownię, które upoważniają do korzystania z urządzeń i przyrządów tam się znajdujących. Natomiast sformułowanie „wyłącznie w zakresie wstępu” należy rozumieć w ten sposób, że wszystkie usługi świadczone przez siłownię, które nie są związane z normalnym typowym jej użytkowaniem, takie jak usługi restauracyjne na terenie klubu, zakup napojów, odżywek, czy też usługi instruktora, nie są objęte stawką obniżoną. Opodatkowane są zaś stawką podstawową.
Minister finansów podziela stanowisko zawarte w tym wyroku co do opodatkowania usług w zakresie wstępu, mając jednak na uwadze, że dostawy towarów i świadczenie usług, które nie mieszczą się, zgodnie z zaprezentowaną przez NSA wykładnią, w pojęciu wstępu, są opodatkowane na zasadach ogólnych.
Interpretacja ogólna ministra finansów z 2 grudnia 2014 r., sygn. akt PT1/033/32/354/LJU/14
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 8 grudnia 2014 r.
Data publikacji: 8 grudnia 2014 r.

Sejm przyjął ustawę o Karcie Dużej Rodziny

5 grudnia 2014 r. posłowie jednogłośnie przyjęli ustawę o Karcie Dużej Rodziny. Znalazł się w niej m.in. zapis o gwarantowanych ulgach na przejazdy kolejowe dla rodzin wielodzietnych.
Ustawa rozszerza na dorosłych członków rodzin wielodzietnych posiadających Kartę Dużej Rodziny ustawowe zniżki na przejazdy kolejowe: 37% ulgi przy przejazdach publicznym transportem kolejowym na podstawie biletów jednorazowych oraz 49% ulgi dla posiadaczy biletów miesięcznych. Otrzymają również ulgi w opłacie paszportowej: 75% w przypadku dzieci oraz 50% dla rodziców. Rodziny wielodzietne będą także zwolnione z opłat za wstęp do parków narodowych oraz za wydanie odpisów aktów stanu cywilnego przy staraniu się o przyznanie Karty.
Źródło: www.mpips.gov.pl, stan z dnia 8 grudnia 2014 r.
Data publikacji: 8 grudnia 2014 r.

Spółkę osobową można będzie założyć przez internet

Spółkę jawną i komandytową będzie można założyć przy pomocy formularza udostępnionego w internecie. Sejm przyjął ustawę nowelizującą Kodeks spółek handlowych.
Ustawa ułatwi zakładanie spółek osobowych. Po noweli już nie tylko spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością będzie można założyć, korzystając z formularza udostępnionego w systemie teleinformatycznym.
Nowelę przygotowali posłowie PO. Zaproponowali w niej również rezygnację ze składania do akt rejestrowych wzorów podpisów osób uprawnionych do reprezentowania spółki jawnej oraz wzorców podpisów członków zarządu spółki z o.o. Według wnioskodawców w praktyce i tak nikt nie porównuje złożonych na dokumentach podpisów z wzorcami w aktach rejestrowych.
Ustawa obniżyć ma również opłaty pobierane od wniosku o wpis spółki zawiązanej przy wykorzystaniu wzorca umowy udostępnionego przez internet. Zamiast 500 zł wnioskodawca miałby płacić tylko 250 zł. Zmaleć miałaby także opłata za wniosek o zmianę wpisu – po noweli za taką czynność wnioskodawca płaciłby 200 zł (obecnie opłata wynosi 250 zł). Teraz ustawa trafi do prac w Senacie.
Monika Sewastianowicz
Data publikacji: 1 grudnia 2014 r.

Kasy fiskalne 2015 / 2016 mniejsza ilość zwolnień od 01.01.2015

Minister Finansów podpisał 4 listopada 2014 r. nowe rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (fiskalnych). Rozporządzenie to będzie obowiązywać w latach 2015 – 2016. W porównaniu do obecnego stanu prawnego mniejsza liczba podatników będzie mogła skorzystać ze zwolnień z obowiązku stosowania kas fiskalnych. Nie będą mogli z tych zwolnień skorzystać np. mechanicy samochodowi, lekarze, prawnicy, fryzjerzy, kosmetyczki i osoby świadczące usługi gastronomiczne.

Zostało także m. in. wycofane zwolnienie dla sprzedaży usług gdzie liczba świadczonych usług, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

Pozostaje zwolnienie dla podatników, których obrót (sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych) nie przekroczył w poprzednim roku kwoty 20 tys. zł. Limit ten dotyczy proporcjonalnie również podatników, którzy rozpoczną działalność w trakcie roku 2015, czy 2016.

Ponadto do katalogu czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia  rozporządzenia dodano następujące nowe usługi:

– usługi naprawy pojazdów samochodowych, motocykli, motorowerów (w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania),

– usługi w zakresie wymiany opon i kół,

– usługi w zakresie badań i przeglądów technicznych pojazdów,

– usługi w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,

– usługi prawne, w tym w zakresie doradztwa podatkowego, z wyjątkiem usług notariuszy w zakresie objętym wpisem do repertorium A i P,

– usługi fryzjerskie, kosmetyczne i kosmetologiczne,

– usługi gastronomiczne, z wyjątkiem usług świadczonych na pokładach samolotów oraz w sposób określony w pozycji 43 załącznika do rozporządzenia (stołówki w placówkach oświatowych).

Świadczenie ww. usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych od 2015 roku powinno być zawsze ewidencjonowane kasą fiskalną – bez względu na obrót. Dla tych usługodawców przewidziano jednak okres dostosowawczy (na zainstalowanie kasy fiskalnej). Podatnicy realizujący obrót z ww. czynności (jeżeli aktualnie w 2014 r. korzystają ze zwolnienia z tytułu wysokości obrotów mniejszej niż 20 tys. zł), będą zobowiązani rozpocząć stosowanie kas fiskalnych dopiero od 1 marca 2015 r.- o ile w roku 2015 będą kontynuować działalność. Jeśli rozpoczną wykonywanie tych czynności w 2015 r., będą musieli wprowadzić kasy po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w których rozpoczęli wykonywanie tych czynności. Podobnie przedsiębiorcy, którzy zaczynają działalność gospodarczą w wymienionych obszarach, będą mogli realizować obowiązek stosowania kas fiskalnych stopniowo, to znaczy po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu rozpoczęcia działalności.

Senat przyjął zmiany w uldze prorodzinnej

Senatorowie przyjęli bez poprawek nowelizację ustawy o PIT, która przewiduje wprowadzenie od 1 stycznia 2015 r. ułatwień dla rodzin wielodzietnych. Podatnicy, którzy zarabiają zbyt mało by wykorzystać całą ulgę na dzieci dostaną pozostałą kwotę z budżetu państwa.
Nowelizacja dotyczy tzw. ulgi na dzieci, czyli możliwości odliczenia od podatku określonej przepisami kwoty na każde wychowywane przez podatnika małoletnie dziecko (także dziecko pełnoletnie, które otrzymuje zasiłek pielęgnacyjny oraz dziecko uczące się w szkole do ukończenia 25 roku życia). Ulga na dzieci jest odliczana od podatku przez podatników podatku dochodowego uzyskujących dochody opodatkowane według skali podatkowej, po wcześniejszym potrąceniu składki na ubezpieczenie zdrowotne. Zgodnie z nowelizacją podatnicy, którzy zarabiają zbyt mało i płacą zbyt niskie podatki, by wykorzystać całą ulgę w podatku PIT na dzieci, dostaną pozostałą kwotę z budżetu państwa. Ustawa zakłada też podwyższenie o 20 proc. ulgi na trzecie i każde kolejne dziecko – ulga na trzecie dziecko wzrośnie rocznie z 1668,12 zł na 2000,04 zł, a ulga na każde kolejne dziecko z 2224,08 zł na 2700 zł. Odliczenie dotyczy łącznie obojga rodziców, opiekunów prawnych dziecka albo rodziców zastępczych pozostających w związku małżeńskim. Zmiany będą obowiązywać od 1 stycznia 2015 r. i obejmą rozliczenia za 2014 r.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.senat.gov.pl, stan z dnia 7 listopada 2014 r.
Data publikacji: 7 listopada 2014 r.

MF określił kto nie będzie składał zgłoszenia VAT-R

Minister finansów wydał rozporządzenie określające podatników, którzy od 1 stycznia 2015 roku, poza podatnikami zwolnionymi podmiotowo z podatku od towarów i usług albo wykonującymi wyłącznie czynności zwolnione, nie będą mieli obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego.
Nowe przepisy zastąpią obowiązujące obecnie rozporządzenie z 6 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego (Dz. U. Nr 58, poz. 558) i zawierają zmiany wynikające z nowelizacji ustawy o VAT z 25 lipca 2014 r. Powyższa ustawa wprowadziła nowe zasady określania od 1 stycznia 2015 r. miejsca świadczenia w odniesieniu do miejsca świadczenia usług telekomunikacyjnych, nadawczych radiowych i telewizyjnych oraz świadczonych drogą elektroniczną na rzecz osób niebędących podatnikami.
Nowelizacja wprowadziła ponadto procedurę szczególną rozliczania VAT dotyczącą tych usług świadczonych przez podmioty mające siedzibę działalności na terytorium UE, ale nieposiadające siedziby w państwie członkowskim konsumpcji. Rozszerzyła też o usługi telekomunikacyjne i nadawcze obecnie obowiązującą procedurę szczególną dotyczącą podmiotów zagranicznych świadczących na terytorium UE usługi elektroniczne osobom niepodlegającym opodatkowaniu.
W związku z tym z zawarta lista czynności uprawniających do stosowania zwolnienia została w stosunku do obecnie obowiązującej regulacji poszerzona o podatników nieposiadających na terytorium kraju siedziby działalności gospodarczej, stałego miejsca jej prowadzenia, z którego dokonują transakcji gospodarczych, stałego miejsca zamieszkania lub miejsca pobytu, jeżeli wykonują na terytorium kraju usługi telekomunikacyjne, usługi nadawcze lub usługi elektroniczne świadczone na rzecz osób niebędących podatnikami, o których mowa w art. 28a ustawy o VAT, rozliczane w ramach szczególnej procedury, o której mowa w dziale XII w rozdziale 6a i 7 tej ustawy.
Rozporządzenie Ministra Finansów z 14 listopada 2014 r. w sprawie określenia podatników niemających obowiązku składania zgłoszenia rejestracyjnego (Dz. U. poz. 1624) wejdzie w życie 1 stycznia 2014 r.
Jolanta Mazur
Redakcja Publikacji Elektronicznych WK
Data publikacji: 21 listopada 2014 r.

W urzędach skarbowych powstaną centra obsługi

Projekt ustawy o Administracji Podatkowej przewiduje przekształcenie sal obsługi w urzędach skarbowych w centra obsługi, w których podatnik będzie mógł składać podania i deklaracje podatkowe, otrzymywać zaświadczenia oraz wyjaśnienia w zakresie przepisów prawa podatkowego.
W centrach będą funkcjonować wyspecjalizowane stanowiska dedykowane konkretnym grupom podatników. Pracownicy administracji podatkowej będą w nich wykonywać m.in. bieżącą obsługę podatnika poprzez przyjmowanie podań i deklaracji, wydawanie zaświadczeń wydawanych przez naczelnika urzędu skarbowego oraz udzielanie wyjaśnień w zakresie przepisów prawa podatkowego, ale także będą informować o danych kontaktowych właściwych organów do załatwienia indywidualnej sprawy podatnika wraz ze wskazaniem zakresu kompetencji tych organów. Obsługa i wsparcie podatnika będą realizowane także poprzez udostępnienie stanowiska komputerowego umożliwiającego podatnikom dostęp do portalu podatkowego.
Efektem projektowanych zmian będzie także dostarczenie obywatelowi wspólnych usług administracji rządowej. Wprowadzenie nowych regulacji umożliwi wykonywanie przez centrum obsługi zadań wykonywanych dzisiaj przez inne organy, spoza administracji podatkowej. Będą to czynności polegające na przyjmowaniu podań i deklaracji należących do zakresu właściwości innych organów władzy publicznej, tj.: jednostek samorządu terytorialnego, organów podatkowych właściwych w zakresie akcyzy, a także Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wraz z wykorzystaniem dostępu do systemów teleinformatycznych tych organów.
Stąd też potencjalny podatnik będzie mógł złożyć wniosek o wpis do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej nie tylko w organie gminy ale także w wybranym przez siebie urzędzie skarbowym. Dodatkowo, podatnik podatku akcyzowego będzie mógł złożyć deklaracje podatkowe z zakresu podatku akcyzowego w każdym urzędzie skarbowym, zaś ten przekaże je do właściwego urzędu celnego. Podobne rozwiązania będą odnosiły się do zadań realizowanych przez ZUS, tzn. płatnik składek na ubezpieczenie społeczne będzie mógł złożyć w dowolnym urzędzie skarbowym dokumenty zgłoszeniowe i rozliczeniowe związane z ubezpieczeniem społecznym.
W obecnym stanie prawnym, podatnik chcąc uzyskać np. zaświadczenie o niezaleganiu z podatkiem, musi wystąpić o takie zaświadczenie do właściwego dla siebie naczelnika urzędu skarbowego. Jest to znaczna niedogodność dla podatnika, który przebywając poza miejscem swojego zamieszkania lub siedziby nie może szybko realizować swoich spraw związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Zgodnie z projektowanymi regulacjami, podatnik będzie mógł w każdym centrum obsługi, niezależnie od terytorialnego zasięgu działania naczelnika urzędu skarbowego składać podania i deklaracje podatkowe, otrzymywać zaświadczenia oraz wyjaśnienia w zakresie przepisów prawa podatkowego.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 19 listopada 2014 r.
Data publikacji: 19 listopada 2014 r.

Do 1 grudnia należy złożyć PIT-6

W tym roku 1 grudnia upływa termin złożenia we właściwym urzędzie skarbowym deklaracji PIT-6/PIT-6L, która jest podstawą do wymiaru zaliczek w 2015 roku na podatek dochodowy od osób fizycznych od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej.
Obowiązek złożenia tej deklaracji dotyczy osób fizycznych prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, niezależnie od tego czy dochód ustalany jest na podstawie norm szacunkowych, czy też na podstawie prowadzonych ksiąg.
W deklaracji PIT-6/PIT-6L podatnicy wskazują rodzaje oraz rozmiary zamierzonej w 2015 roku produkcji. Podatnicy, których dochód z działów specjalnych produkcji rolnej ustala się na podstawie prowadzonych ksiąg, dodatkowo deklarują wysokość przewidywanego w 2015 roku dochodu.
Źródło: www.finanse.mf.gov.pl, stan z dnia 18 listopada 2014 r.
Data publikacji: 18 listopada 2014 r.

Nowe regulacje ułatwią przedsiębiorcom rozliczanie podatku dochodowego

Ryczałtowy system rozliczania podatku dochodowego za wykorzystanie samochodu służbowego do celów prywatnych, czy uproszczenie rozliczeń przy rejestrowaniu zaliczki za pośrednictwem kasy fiskalnej to przykłady regulacji, które zmniejszą obciążenia administracyjne dla przedsiębiorców.
Wicepremier Janusz Piechociński przypomniał, że rozwiązania dotyczące zmiany sposobu rozliczania wykorzystywania przez pracowników samochodu służbowego w celach prywatnych, przyjęte w ustawie o ułatwieniu wykonywania działalności gospodarczej, którą Sejm uchwalił 7 listopada 2014 r., są odpowiedzią na trudności zgłaszane przez przedsiębiorców. Powinny wyeliminować konieczność prowadzenia przez przedsiębiorców dodatkowych ewidencji oraz tworzenia skomplikowanych regulaminów wewnętrznych.
Nowe przepisy określają wartość świadczenia w wysokości 250 zł miesięcznie dla samochodów o pojemności silnika do 1600 cm3, co przy stawce podatkowej 18 proc. oznacza kwotę 45 zł zryczałtowanego miesięcznego podatku. Dla samochodów o pojemności silnika powyżej 1600 cm3, dla których wartość świadczenia określono na 400 zł miesięcznie, podatek ma wynieść 72 zł miesięcznie. W przypadku wykorzystywania samochodu służbowego do celów prywatnych przez część miesiąca wartość świadczenia ustalana będzie za każdy dzień użytkowania w wysokości 1/30 tych kwot.
Ustawa wprowadza także ułatwienia dla przedsiębiorców korzystających z kas fiskalnych. Do tej pory każda zaliczka na poczet wykonania usługi czy sprzedaży towaru stanowiła podstawę opodatkowania VAT. Nie stanowiła natomiast przychodu w podatku dochodowym. Zgodnie z nowymi rozwiązaniami, podatnik będzie mógł decydować czy rozliczy zaliczki na dotychczasowych zasadach, czy zaliczy je do przychodu w dniu pobrania wpłaty.
Z kolei zwolnienie z podatku dochodowego wartości świadczenia otrzymanego przez pracownika z tytułu organizowanego przez pracodawcę dowozu do zakładu pracy transportem zbiorowym pozwoli, zdaniem szefa resortu gospodarki, uprościć system rozliczeń w tym zakresie i będzie służyć promowaniu zatrudniania osób bezrobotnych, szczególnie tych, którzy mieszkają na terenach gmin o szczególnym zagrożeniu wysokim bezrobociem strukturalnym.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.mg.gov.pl, stan z dnia 17 listopada 2014 r.
Data publikacji: 17 listopada 2014 r.

Nowe zasady składania wybranych deklaracji PIT

Udostępnienie usługi wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych, zmniejszenie liczby błędów popełnianych przez podatników oraz usprawnienie automatycznej wymiany informacji podatkowych – to kluczowe elementy budowy elektronicznej administracji podatkowej.
Kolejnym krokiem do wprowadzenia tych zmian jest nowelizacja ustaw o podatkach dochodowych z 26 września 2014 r., która określa nowe zasady składania urzędom skarbowym wybranych PIT-ów.
Zgodnie ze zmianami, które będą obowiązywać od 1 stycznia 2015 r., jeżeli informacje PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1 lub roczne obliczenie podatku PIT-40 są sporządzane za dany rok za więcej niż 5 podatników, lub są składane przez biuro rachunkowe, to należy przekazywać je urzędowi skarbowemu wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W formie dokumentu elektronicznego należy również przekazywać deklaracje PIT-4R, PIT-8AR i IFT-3. Natomiast, jeżeli płatnicy rozliczają nie więcej niż 5 podatników i czynności tych nie wykonuje biuro rachunkowe, to dokumenty te będzie można nadal składać w formie papierowej. Powyższy wyjątek nie dotyczy IFT-3, który składany jest wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1 oraz PIT-40 sporządzany w formie papierowej składa się urzędom skarbowym w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym. Termin sporządzenia i przesłania informacji PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1 lub rocznego obliczenia podatku PIT-40 podatnikowi pozostaje bez zmian (koniec lutego roku następującego po roku podatkowym). Spełnienie warunku do przesyłania ww. dokumentów w tradycyjny (pisemny) sposób nie pozbawia prawa do ich złożenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
Powyższym zmianom towarzyszy udostępnienie przez resort finansów Uniwersalnej Bramki Dokumentów (UBD), umożliwiającej złożenie w ramach jednej transmisji danych do 20.000 PIT-11, PIT-8C, PIT-R, PIT-40 (które w UBD zostały oznaczone: PIT-11Z, PIT-8CZ, PIT-RZ oraz PIT-40Z) oraz pobranie jednego Urzędowego Poświadczenia Odbioru (UPO) dla całej wysyłki. Oznacza to wprowadzenie dokumentu wielopozycyjnego, umożliwiającego wysyłanie urzędowi skarbowemu zbiorczej informacji o dochodach osób fizycznych, opatrzonej jednym podpisem.
Resort przewiduje też wdrożenie rozwiązania, które umożliwi płatnikom podatku dochodowego od osób fizycznych oraz podmiotom niepełniącym funkcji płatnika w tym podatku, będącym osobami fizycznymi, podpisywanie PIT-8C, PIT-11, PIT-R, IFT-1, IFT-3 oraz PIT-40, danymi autoryzującymi. W przypadku pozostałych podmiotów e-deklaracje należy podpisywać bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu w rozumieniu ustawy o podpisie elektronicznym.
Zakłada się, że wzrost liczby dokumentów podatkowych przekazywanych administracji podatkowej za pomocą środków komunikacji elektronicznej pozwoli na natychmiastowe gromadzenie w systemie informatycznym danych niezbędnych do uruchomienia usługi wstępnie wypełnionych zeznań podatkowych dla niektórych podatników podatku dochodowego od osób fizycznych (PFR). W pierwszym etapie usługa PFR zostanie udostępniona dla podatników składających zeznanie podatkowe PIT-37. PFR za 2014 r. będzie można pobrać ze strony Portalu Podatkowego, a korzystanie z niej będzie mieć charakter fakultatywny – będzie prawem podatnika, a nie obowiązkiem.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 14 listopada 2014 r.
Data publikacji: 14 listopada 2014 r.

Prezydent podpisał ustawę dot. przekazywania informacji o dochodach podatników

Prezydent podpisał 10 listopada br. nowelizację nakładającą na płatników PIT i niektórych płatników CIT obowiązek składania elektronicznych deklaracji podatkowych. Umożliwi to wprowadzenie zasady wypełniania przez administrację podatkową zeznań w imieniu podatnika.
Uchwalona przez Sejm 26 września 2014 r. ustawa o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw wprowadza zasadę przekazywania administracji podatkowej informacji i deklaracji podatkowych oraz rocznego obliczenia podatku za pomocą środków komunikacji elektronicznej. W konsekwencji nakłada na płatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz na podatników i płatników podatku dochodowego od osób prawnych obowiązek składania tych dokumentów drogą elektroniczną.
W systemach informatycznych administracji podatkowej nastąpi automatyczne gromadzenie danych niezbędnych do uruchomienia w 2015 r. usługi wstępnie wypełnianych zeznań podatkowych (tzw. PFR, pre-filled tax return) dla podatników podatku dochodowego od osób fizycznych oraz ograniczenie liczby dokumentów papierowych, jakie w obecnie wpływają do administracji podatkowej i są przez nią przetwarzane.
Nowelizacja przewiduje obowiązek przekazywania administracji podatkowej informacji o dochodach podatników wyłącznie drogą elektroniczną. Zwolnione z tego obowiązku będą podmioty, które takie dane sporządzają dla maksymalnie pięciu osób.
Zaproponowane w ustawie rozwiązanie ułatwi dokonywanie rozliczeń podatkowych, ograniczy najczęściej popełniane błędy w rozliczeniach, a także zmniejszy liczbę dokumentów papierowych. Płatnicy będą mogli wysyłać urzędom skarbowym zbiorczą informację o dochodach wielu podatników, podpisaną jednym podpisem elektronicznym. W przypadku płatników będących osobami fizycznymi, nie będzie wymagany bezpieczny podpis elektroniczny, a płatnicy, którzy nie będą mieli dostępu do sieci, dane do uruchomienia usługi PFR, będą mogli wysłać internetowo w siedzibie urzędu skarbowego.
Zakłada się, że od 2015 r. usługę PFR urzędy skarbowe udostępnią dla podatników rozliczających PIT-37 (składany głównie przez pracowników, zleceniobiorców, emerytów i rencistów), a od 2016 r. rozszerzą ją na PIT -36 (składany głównie przez przedsiębiorców) i PIT-38 (składany przez osoby osiągające dochody kapitałowe, np. z giełdy).
Podpisana ustawa ma wejść w życie 1 stycznia 2015 r., a przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu nadanym nowelizacją znajdą zastosowanie do dochodów uzyskanych (strat poniesionych) począwszy od 1 stycznia 2014 r.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.prezydent.pl, stan z dnia 12 listopada 2014 r.
Data publikacji: 12 listopada 2014 r.

VAT: podatnik odliczy parking i w 50 proc. i w 100 proc.

Podatnik może odliczyć pełny VAT z tytułu najmu miejsc parkingowych, związanych z najmem powierzchni biurowej, ale już opłaty za parkowanie w trakcie podróży służbowych pozwalają jedynie na odliczenie 50 proc. kwoty VAT naliczonego.
W przedmiotowej sprawie do fiskusa zwróciła się spółka w sprawie odliczeń podatku naliczonego z tytułu wynajmu miejsc parkingowych oraz opłat za postój w miejscach parkingowych w trakcie podróży służbowych.
Spółka wskazała, że jest najemcą powierzchni biurowej wraz miejscami postojowymi w podziemnej hali garażowej oraz na parkingu naziemnym. W samej umowie najmu zaznaczone zostało, że powyższe miejsca parkingowe wynajmowane są w związku z lokalem pomimo faktu, że czynsz płacony jest oddzielnie. W umowie nie zostało zapisane, że do miejsc parkingowych przypisane są konkretne pojazdy. Poza tym spółka wysyła pracowników w podróże służbowe, w trakcie, których pracownicy dokonują w imieniu i na rzecz spółki opłat za miejsca parkingowe w miejscu, do którego są oddelegowywani.
Zdaniem spółki w przypadku miejsc postojowych naziemnych oraz podziemnych, których jest najemcą, naliczony VAT stanowi cała kwota wynikająca z faktur dokumentujących najem miejsc postojowych (z czynszu najmu). Również w przypadku dokonywania opłat za postój w miejscach parkingowych w trakcie podróży służbowych pracowników, naliczonym VAT jest cała kwota VAT z faktur dokumentujących nabycie usług parkingowych. Spółka uznała, że jeżeli chodzi o podróże służbowe pracowników spółki, to o rozstrzygnięciu decyduje to, że nie są to koszty używania samochodów, a tzw. „inne koszty podróży służbowej”.
Fiskus przystał na pełne odliczenie tylko w przypadku usług wynajmu miejsc parkingowych związanych z umowami najmu powierzchni biurowej. Inaczej według niego jest w przypadku opłat za postój w miejscach parkingowych w trakcie podróży służbowych.
Opłaty za parking w trakcie podróży służbowej
Ponoszony przez spółkę koszt opłaty parkingowej bezsprzecznie związany jest z konkretnym samochodem, który korzysta z tego miejsca parkingowego. Tym samym więc, ponoszonych kosztów opłat parkingowych nie można odnosić do ogółu wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. A ponieważ spółka nie wyeliminowała, według fiskusa, całkowicie korzystania z samochodów służbowych dla celów prywatnych pracownika, to przysługiwać jej będzie ograniczone do 50 proc. prawo do odliczenia podatku w odniesieniu do wszystkich wydatków eksploatacyjnych, związanych z używaniem pojazdów samochodowych przeznaczonych do użytku „mieszanego”, w tym wydatków na opłaty parkingowe za parkowanie samochodów podczas podróży służbowych pracowników.
Najem miejsc parkingowych, związanych z najmem powierzchni biurowej
Tu fiskus potwierdzając stanowisko spółki uznał, że wydatki ponoszone na wynajem nieruchomości biurowych wraz z przynależnymi do nich miejscami postojowymi w podziemnej hali garażowej oraz na parkingu naziemnym w otoczeniu budynku stanowią koszty ogólne związane z prowadzoną przez spółkę działalnością. Wydatki związane z usługami mają związek pośredni z uzyskaniem przez spółkę obrotu opodatkowanego podatkiem od towarów i usług.
Tym samym, z uwagi na wykorzystywanie poniesionych wydatków na wynajem poszczególnych nieruchomości biurowych wraz z przynależnymi do nich miejscami parkingowymi, postojowymi oraz garażowymi, do czynności opodatkowanych spółce będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego.
Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 25 lipca 2014 r., IPPP1/443-442/14-4/ISZ, LEX nr 237743
Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 27 października 2014 r.
Data publikacji: 27 października 2014 r.

MF wyjaśnił kiedy zapłacimy opłatę skarbową od pełnomocnictwa

W sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym, złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii powoduje obowiązek zapłaty opłaty skarbowej – wynika z wydanej przez ministra finansów interpretacji ogólnej.
Zgodnie z zawartymi w niej wyjaśnieniami, opłacie skarbowej podlega złożenie w konkretnej sprawie administracyjnej dokumentu, który legitymuje określoną osobę do reprezentowania mocodawcy w konkretnej sprawie. W przypadku kilku pełnomocnictw wynikających np. z pionowej struktury przedsiębiorstwa albo udzielenia substytucji, opłacie skarbowej podlega złożenie wyłącznie ostatniego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, na podstawie którego pełnomocnik będzie dokonywał czynności w sprawie w imieniu i z bezpośrednim skutkiem prawnym na rzecz mocodawcy.
Gdy do działania w konkretnej sprawie umocowanych jest kilka podmiotów i okoliczność ta wynika z jednego dokumentu, to wysokość opłaty skarbowej jest wyznaczana liczbą stosunków pełnomocnictwa. W przypadku, gdy mocodawca ustanowił kilku pełnomocników, zobowiązując ich równocześnie do wspólnego działania (pełnomocnictwo łączne, prokura łączna), mimo występowania wielości podmiotów, powstaje jeden stosunek pełnomocnictwa. W związku z tym złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie takiego pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
W sytuacji, gdy przepisy proceduralne umożliwiają jedynie okazanie pełnomocnictwa lub zostaje ono zgłoszone do protokołu, to wobec braku złożenia dokumentu w postępowaniu prowadzonym przez organ administracji publicznej albo sądowym, nie zostaje spełniona przesłanka powstania obowiązku uiszczenia opłaty skarbowej.
Niezależnie od powyższego, minister finansów zauważa, że od poświadczenia zgodności duplikatu, odpisu, wyciągu, wypisu lub kopii, dokonanego przez organy administracji rządowej lub samorządowej lub archiwum państwowe pobierana jest opłata skarbowa w wysokości 5 zł od każdej pełnej lub zaczętej stronicy.
W przypadku, gdy złożeniu kopii (odpisu) dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa (prokury) będzie towarzyszyło, wysuwane wobec organu przyjmującego, żądanie (w tym zgłoszone ustnie) poświadczenia jego zgodności z oryginałem, to dodatkowo powstanie obowiązek zapłaty opłaty skarbowej z tego tytułu.
Interpretacja ogólna ministra finansów z 13 października 2014 r. nr PL/LM/835/77/EOB/2014/RD-91893
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 21 października 2014 r.
Data publikacji: 21 października 2014 r.

VAT: komis nie musi prowadzić ewidencji pojazdów

Obowiązek złożenia do urzędu skarbowego informacji VAT-26 i prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdów samochodowych nie dotyczy pojazdów odprzedawanych przez podatników prowadzących komisy samochodowe wyjaśnił resort finansów.
W takim przypadku zastosowanie znajdzie przepis art. 86a ust. 5 ustawy o VAT, zgodnie z którym obowiązek prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu został wyłączony w stosunku do pojazdów samochodowych przeznaczonych wyłącznie do odprzedaży przez podatników, których przedmiotem działalności jest odprzedaż tych pojazdów.
Należy zauważyć, że w przypadku pojazdów odprzedawanych przez komis samochodowy spełnione są ww. warunki, tj. samochody oferowane przez komisy samochodowe przeznaczone są wyłącznie do odprzedaży a przedmiotem działalności podatnika jest odprzedaż tych pojazdów. Zatem podatnicy prowadzący komisy samochodowe nie mają obowiązku składania informacji VAT-26 oraz prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu dla pojazdów, które przeznaczone są do odprzedaży.
Nie ma przy tym znaczenia, że ewentualny nabywca odbędzie jazdę próbną samochodem, którym jest zainteresowany. Nie jest to bowiem sytuacja analogiczna do przypadku aut testowych, gdyż te ostatnie służą przede wszystkim zwiększeniu sprzedaży danego modelu samochodu, a dopiero w dalszej perspektywie są odprzedawane (nie ma zatem tutaj spełnionego warunku aby pojazd był przeznaczony wyłącznie do odprzedaży).
Oczywiście podatnik prowadzący komis samochodowy (lub inne przedsiębiorstwo zajmujące się handlem używanymi samochodami) powinien zapewnić, aby sprzedawane pojazdy nie mogły być wykorzystywane na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika np. nie mogą być wykorzystywane przez pracowników podatnika do dojazdów do pracy.
Z innymi najczęściej zadawanymi pytaniami i odpowiedziami odnośnie nowych zasad odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi obowiązującymi od 1 kwietnia 2014 r. można się zapoznać na stronie resortu finansów.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.finanse.mf.gov.pl, stan z dnia 17 października 2014 r.
Data publikacji: 17 października 2014 r.

Pomoc drogowa bez obowiązkowej ewidencji przebiegu pojazdu

Od niedzieli obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów, które określa przypadki, w których nie stosuje się obowiązku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.
Rozporządzenie określa inne niż wskazane w art. 86a ust. 5 ustawy o VAT przypadki, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu.
Dodatkowo z obowiązku prowadzenia ewidencji zostały wyłączone pojazdy specjalne o przeznaczeniu pomoc drogowa, pogrzebowy oraz bankowóz (typu A i B).
W zakresie pojazdów pomocy drogowej objęte wyłączeniem zostały tylko te, które mają nadwozie konstrukcyjnie przeznaczone do przewozu uszkodzonych pojazdów. Natomiast w zakresie pojazdów o przeznaczeniu pogrzebowy te, które nie spełniają warunków z rozporządzenia z 27 marca 2014 r. w sprawie pojazdów samochodowych uznawanych za wykorzystywane wyłącznie do działalności gospodarczej podatnika (Dz. U. poz. 407), czyli pojazdy mające więcej niż jeden rząd siedzeń i dopuszczalną masę całkowitą równą bądź mniejszą niż 3 tony.
W przypadku bankowozu typu A i B oraz pojazdu pogrzebowego wprowadzono dodatkowo warunek, aby wyłączenie z obowiązku prowadzenia ewidencji miało zastosowanie, jeżeli przedmiotem działalności podatnika wykorzystującego te pojazdy są odpowiednio usługi pogrzebowe lub transport wartości pieniężnych.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 maja 2014 roku w sprawie przypadków, w których nie stosuje się warunku prowadzenia ewidencji przebiegu pojazdu (Dz. U. poz. 709) obowiązuje od 1 czerwca.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 3 czerwca 2014 r.
Data publikacji: 2 czerwca 2014 r.

Zmienią się zasady zwolnień z VAT dla zbiórek publicznych

Minister finansów chce zmienić regulacje dotyczące zwolnień z VAT niektórych czynności związanych ze sferą dobroczynności. Proponowane zmiany mają charakter dostosowawczy do znowelizowanych przepisów w zakresie zbiórek publicznych.
Przygotowany przez resort finansów projekt zakłada skorygowanie i uaktualnienie używanej w rozporządzeniu w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień nomenklatury w odniesieniu do zwolnień dla niektórych czynności związanych z dobroczynnością oraz uwzględnienie nowych zasad przeprowadzania zbiórek publicznych.
Do rozporządzenia w sprawie zwolnień wprowadzona zostanie do słowniczka terminów definicja pojęcia „cele pożytku publicznego” analogiczna do definicji zawartej w ustawie z 14 marca 2014 r. o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych. Proponuje się ponadto usunięcie odniesień do zbiórek publicznych, o których mowa wustawie z 15 marca 1933 r. o zbiórkach publicznych, w przepisach ustanawiających zwolnienia dla dostaw towarów dokonywanych przez organizacje pożytku publicznego i czynności związanych ze zbieraniem środków pieniężnych na potrzeby działalności pożytku publicznego realizowanej przez OPP za pośrednictwem SMS charytatywnych.
Projektowane przepisy doprecyzowują niektóre warunki stosowania przedmiotowych zwolnień. W przypadku uzależnienia stosowania zwolnienia z VAT dla czynności dostawy towarów nabytych w drodze darowizny lub za zebrane środki pieniężne od przeznaczenia w całości uzyskanych środków na realizację celów pożytku publicznego wprowadzone zostają czasowe ramy (3 lata) dla odpowiedniego wykorzystania przez organizacje pożytku publicznego uzyskiwanych środków, co umożliwi kontrolowanie spełnienia warunków do zastosowania zwolnienia.
Wejście w życie projektowanego rozporządzenia zaplanowane jest na 18 lipca 2014 r., co związane jest z datą wejścia w życie ustawy o zasadach prowadzenia zbiórek publicznych.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 3 czerwca 2014 r.
Data publikacji: 3 czerwca 2014 r.