Podatnik zyskał broń do walki z fiskusem

Zgodnie z uchwaloną 10 lipca br. nowelizacją Ordynacji podatkowej, wątpliwości rozstrzygane będą na korzyść podatników. Prace nad tą ustawą budziły wiele kontrowersji i od samego początku odbiegały od standardowego trybu procedowania projektów.
Minister finansów uznał, że warto wprowadzić do Ordynacji podatkowej zasadę rozstrzygania wątpliwości podatkowych na korzyść podatnika, ale ponieważ treść zasady proponowanej w projekcie zgłoszonym przez prezydenta budziła wątpliwości, brzmienie przepisu zostało zmodyfikowane podczas prac parlamentarnych i zapis „niedające się usunąć wątpliwości co do treści przepisów prawa podatkowego rozstrzyga się na korzyść podatnika” zastąpiono sformułowaniem „w przypadku różnych wyników wykładni przepisów prawa podatkowego organ podatkowy przyjmuje wykładnię korzystną dla strony postępowania”. Zaproponowane brzmienie rozszerzyło adresatów zasady także o płatników, inkasentów, osoby trzecie i następców prawnych, poprzez odwołanie do „strony postępowania”.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.konfederacjalewiatan.pl, stan z dnia 15 lipca 2015 r.
Data publikacji: 15 lipca 2015 r.

Do prac sezonowych można zatrudnić cudzoziemca

 
Lato w pełni, a to sprzyja zwiększonym zapotrzebowaniem na prace sezonowe. Tylko w czerwcu pracodawcy zgłosili do urzędów pracy 117 tys. ofert zatrudnienia.
Tak dobrego wyniku w czerwcu nie było od 2001 r. odkąd resort pracy prowadzi takie statystyki. Nie ma jednak przeszkód, by zatrudniać także cudzoziemców. Polacy chcący zatrudnić cudzoziemca mają do wyboru kilka różnych form umów. Zaś opodatkowanie dochodów zależy m.in. od tego, czy pracodawca prowadzi działalność gospodarczą oraz od miejsca zamieszkania pracownika dla celów podatkowych.
Jeśli pracodawca nie prowadzi działalności gospodarczej i podpisze z cudzoziemcem umowę o dzieło, to nie musi wtedy płacić ani zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych ani żadnych składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Wszystkie zasady zawierania umów wyjaśniło MPiPS w odpowiedzi na zapytanie poselskie nr 8219.
Poseł wystąpił w nim w imieniu sadowników, którzy chcieli zatrudnić pracowników do prac sezonowych. Nie wiedzieli, w jaki sposób zatrudniać pracowników z zagranicy i jak ich rozliczać z podatku i składek. Ministerstwo odpowiedziało, że nie ma przeszkód, by zatrudniać osoby na podstawie umów zlecenia czy o dzieło. Wówczas cudzoziemcy podlegają takim samym zasadom m.in. w zakresie ubezpieczeń społecznych jak Polacy. A zatem, jeśli przedsiębiorca zatrudni osobę z Ukrainy, to musi za nią co miesiąc wpłacać zaliczki na podatek i składki na ubezpieczenia społeczne.
Jednak inne zasady obowiązują w umowach-zleceniach i umowach o dzieło zawieranych między osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej. Wówczas zarobki cudzoziemca są zaliczane do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy PIT. Nie trzeba wpłacać od nich zaliczek na podatek w trakcie roku. Z kolei zgodnie z umową o unikaniu podwójnego opodatkowania osoby zamieszkałe na Ukrainie, uzyskujące przychody z innych źródeł, rozliczają się wyłącznie w swoim kraju. Nie podlegają opodatkowaniu w Polsce. Polski pracodawca nie jest więc płatnikiem zaliczek za cudzoziemca ani nie musi wykonywać żadnych formalności z tym związanych.
Ministerstwo zaznacza jednak, że każdy przypadek cudzoziemca świadczącego w Polsce usługi w sadownictwie w ramach osobiście wykonywanej działalności (na podstawie umowy zlecenia lub o dzieło) należy analizować oddzielenie.
Zasadniczo jednak, na rolniku sadowniku, który na podstawie umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej zatrudnia osoby fizyczne, ciążą na gruncie ustawy PIT takie same obowiązki, jak na innych pracodawcach czy zleceniodawcach. Dotyczy to również ponoszonych kosztów. Przy czym wydatki związane z ewentualnym poborem podatku lub sporządzeniem imiennych informacji, nie są ich istotną pozycją.
Pracodawca i zleceniodawca jedynie pośredniczą w zapłacie podatku przez podatnika, co oznacza, że w praktyce podatek płacony jest ze środków podatnika, a nie zatrudniającego go podmiotu. Ponadto, jak stanowi art. 28 Ordynacji podatkowej, płatnikom przysługuje wynagrodzenie z tytułu terminowego wpłacania kwoty podatków pobranych na rzecz budżetu państwa, w wysokości 0,3% tej kwoty. Należne wynagrodzenie jest potrącane z kwoty podatków pobranych przez płatników.
Agnieszka Rosa
Data publikacji: 13 lipca 2015 r.

Senat zajmie się nowelizacją ustawy o rachunkowości

Dziś senatorowie rozpoczną pracę nad ustawą o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Ustawa przewiduje uproszczenie sprawozdań finansowych małych jednostek zobowiązanych do stosowania przepisów ustawy o rachunkowości, a tym samym poprawę warunków wykonywania działalności gospodarczej.
Uproszczone zostaną sprawozdania finansowe małych jednostek zobowiązanych do stosowania przepisów ustawy o rachunkowości, czyli spółek akcyjnych, z ograniczoną odpowiedzialnością oraz komandytowo-akcyjnych, spełniających dwa z trzech określonych w ustawie kryteriów. Pod uwagę brana jest suma bilansowa w roku obrotowym, za który przedsiębiorcy ci sporządzają sprawozdanie i za rok poprzedni, która nie może być wyższa niż 17 mln zł. Kolejnym kryterium są przychody netto ze sprzedaży towarów i produktów, które nie mogą przekroczyć 34 mln zł, oraz przeciętne zatrudnienie, które nie może wynieść więcej niż 50 osób. Firmy te będą mogły sporządzać skrócone sprawozdanie finansowe obejmujące jedynie uproszczony bilans, rachunek zysków i strat oraz informację dodatkową z ograniczoną liczbą danych.
Ponadto, małe jednostki zwolnione zostaną z obowiązku sporządzania sprawozdania z działalności – pod warunkiem, że niektóre informacje, objęte dotychczas jego zakresem, zostaną przez nie ujawnione w informacji dodatkowej.
Małe firmy mają też zostać zwolnione z obowiązku sporządzania zestawienia zmian w kapitale własnym i rachunku przepływów pieniężnych.
Nowelizacja wprowadza też możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów – zamiast ksiąg rachunkowych – przez małe organizacje pozarządowe, z wyłączeniem spółek kapitałowych oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego. Z ułatwienia skorzystają NGO, które mają przychody do 100 tys. zł rocznie, a także organizacje pozarządowe nieprowadzące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej lub niemające statusu organizacji pożytku publicznego.
Sejm uchwalił nowelizację 12 czerwca br. Przepisy ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2016 r. Jednostki będą mogły zastosować nowe rozwiązania do sporządzania sprawozdań finansowych już za rok obrotowy 2015.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.senat.gov.pl, stan z dnia 9 lipca 2015 r.
Data publikacji: 9 lipca 2015 r.

Sejm przyjął zmiany w Ordynacji podatkowej

Prostsze procedury dla firm oraz skuteczniejsza administracja fiskalna – to główne założenia przyjętych wczoraj przez Sejm zmian w ustawie – Ordynacja podatkowa. Nowelizacja zostanie przekazana do Senatu.
Nowelizacja wprowadza, obok pełnomocnictwa szczególnego do jednej sprawy, pełnomocnictwo ogólne. Dawałoby ono prawo do reprezentowania we wszystkich sprawach podatkowych. Pełnomocnictwo ma być składane elektronicznie do centralnego rejestru i zwolnione z opłaty skarbowej.
Ustawa zakłada ponadto wprowadzenie ujednoliconej formy elektronicznych raportów z ksiąg podatkowych, co ma skrócić czas kontroli oraz przyspieszyć analizę danych.
Nową regulacją jest również zwiększenie rozpiętości stawek odsetek za zwłokę o nową stawkę obniżoną (50 proc. stawki za zwłokę) i stawkę podwyższoną (150 proc. stawki za zwłokę). Odsetki obniżone mają służyć promowaniu samodzielnego korygowania błędów w deklaracjach przez podatników. Natomiast podwyższenie stawki odsetek za zwłokę będą służyć prewencji przed uchylaniem się od obowiązków podatkowych w obszarach o podwyższonym ryzyku – VAT, akcyzie i cłach.
W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa skarbowego przez podmioty powiązane wyodrębniony zostanie jeden urząd prowadzący postępowanie. Ustawa zakłada również wprowadzenie „grupowego” wniosku o interpretację, co zdaniem autorów projektu umożliwi wyjaśnienie wątpliwości dotyczących transakcji dla wszystkich zainteresowanych kontrahentów.
Nowelizacja zostanie przekazana teraz do Senatu.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 10 lipca 2015 r.
Data publikacji: 10 lipca 2015 r.

Sprzedawca towarów objętych reverse charge (odwrotne obciążenie) złoży informację podsumowującą

Razem ze zmianami przepisów w zakresie mechanizmu odwróconego obciążenia (reverse charge), wprowadzono od 1 lipca 2015 r. obowiązek składania informacji podsumowującej w obrocie krajowym oraz obowiązek korygowania tej informacji, jeżeli dane zawarte w informacji ulegają zmianie.
Informacja podsumowująca w obrocie krajowym
Obowiązek składania informacji dotyczy podatników dokonujących dostawy towarów lub świadczących usługi (sprzedawców), dla których podatnikiem jest nabywca, w przypadkach, gdy sprzedawca i nabywca prowadzą działalność gospodarczą na terytorium Polski. Sprzedawca składa informację za okresy rozliczeniowe, w których powstał obowiązek podatkowy, w terminach przewidzianych dla złożenia deklaracji VAT. Oznacza to, że sprzedawca składa informację, jeżeli w okresie rozliczeniowym wystąpiły dostawy lub świadczenie usług, od których to transakcji powstał obowiązek podatkowy u nabywcy (w tym z tytułu dokonanych wpłat zaliczek), w terminie przewidzianym dla złożenia deklaracji VAT przez sprzedawcę, tj. do 25 miesiąca następującego po okresie rozliczeniowym, w którym wystąpiły te transakcje. W przypadku gdy takie transakcje nie wystąpiły, sprzedawca nie składa informacji.
Okresem rozliczeniowym jest miesiąc lub kwartał, w zależności od tego, za jakie okresy sprzedawca jest obowiązany składać deklaracje VAT. Sprzedawca sporządza informację zbiorczo, podając nazwę i NIP nabywców, łączną wartość transakcji sprzedaży towarów (w części C) oraz usług (w części D) dla poszczególnych nabywców, w danym okresie rozliczeniowym. W przypadku zmiany wartości dostaw towarów lub świadczonych usług – objętych obowiązkiem informacyjnym (VAT-27), korekty tych wartości dokonuje się za okres, w którym sprzedawca dokonuje korekty podstawy opodatkowania w deklaracji VAT.
Korekta informacji w obrocie krajowym
Korektę należy złożyć niezwłocznie, jeżeli w złożonej uprzednio informacji wystąpił błąd w jakiejkolwiek pozycji lub wystąpiła konieczność zmiany (korekty) wartości dostaw lub świadczonych usług, z innego powodu niż błąd. Korektę składa się podobnie jak korektę deklaracji VAT, na tym samym formularzu (VAT-27), zaznaczając w poz. 8 kwadrat „2. Korekta informacji”. Korekta powinna zawierać wszystkie prawidłowe dane wykazane w złożonej wcześniej informacji podsumowującej oraz poprawione dane (które wymagały korekty). Jeżeli korekta dotyczyła kolumny „b”, „c” lub „d” w części C lub D formularza, w kolumnie „a” należy zaznaczyć kwadrat „Tak”. W przypadku skorygowania w kolumnie „d” wartości do zera (0), w kolumnach „b” i „c” należy powtórzyć dane nabywcy, a w kolumnie „d” wpisać „0,00″ i w kolumnie „a” zaznaczyć kwadrat „Tak”.
Wzór informacji podsumowującej/korekty informacji podsumowującej (VAT-27) został określony rozporządzeniem ministra finansów z 5 czerwca 2015 r. (Dz. U. poz. 849). Informację można składać w wersji papierowej albo elektronicznej. W wersji papierowej, w sytuacji gdy liczba nabywców przekroczy liczbę wierszy przeznaczonych do ich wpisywania, podatnik musi wypełnić kolejną informację i oznaczyć ją kolejnym nr załącznika, w ogólnej liczbie złożonych załączników (w poz. 6). W związku z powyższą sytuacją pozycje 11 i 12 „razem” są wypełniane tylko na ostatnim załączniku. W przypadku wersji elektronicznej (interaktywnej) formularza, nie funkcjonują załączniki, a wiersze w części C i D stanowią listę rozwijalną.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 2 lipca 2015 r.
Data publikacji: 2 lipca 2015 r.

Od 1 lipca odliczenie VAT od paliwa bardziej dostępne

1 lipca weszły w życie przepisy dotyczące możliwości odliczenia podatku VAT od eksploatacji pojazdów służbowych do 3,5 tony. Dzięki tym zmianom, przedsiębiorcy wykorzystujący pojazd do celów mieszanych, za tankowanie zapłacą mniej.
Niezmiennie obowiązują przepisy pozwalające na pełne odliczenie podatku, jednak pod pewnymi warunkami – przypomina Konfederacja Lewiatan.
Dotychczas właściciele firmowych samochodów o masie do 3,5 tony, używanych zarówno do działalności, jak i do celów prywatnych, mogli odliczyć 50 proc. kwoty VAT-u naliczonego od wydatków związanych z nabyciem, importem czy wydatków dotyczących używania pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy czy leasingu, a także od wydatków dotyczących eksploatacji. Jednak wyjątek stanowił zakup paliwa. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, do końca czerwca br. podatnikom nie przysługiwało prawo do jakichkolwiek odliczeń z tytułu nabycia paliw silnikowych, oleju napędowego, gazu do określonego typu pojazdu.
Kiedy przedsiębiorca odliczy 50 proc.?
Po 1 lipca 2015 r. wyjątek ten zostanie wyłączony – przedsiębiorca jeżdżący samochodem do 3,5 tony i korzystający z niego zarówno w pracy, jak i poza nią, będzie mógł od faktury za paliwo odliczyć połowę zapłaconego VAT-u.
Odliczenie podatku VAT od paliwa w przypadku przedsiębiorców użytkujących pojazdy do celów mieszanych, będzie możliwe po raz pierwszy od początku obowiązywania w Polsce przepisów o podatku od towarów i usług (1993 r.). Jest to przepis, z którego skorzystają wszyscy przedsiębiorcy użytkujący tego typu pojazdy w działalności gospodarczej – w tym klienci firm leasingowych – zaznacza Andrzej Sugajski, dyrektor generalny Związku Polskiego Leasingu, który jest członkiem Konfederacji Lewiatan.
A kiedy 100 proc.?
W mocy pozostają przepisy pozwalające przedsiębiorcy odliczyć pełny VAT zarówno od paliwa jak i innych wydatków eksploatacyjnych ponoszonych w przypadku auta firmowego o masie do 3,5 tony. Należy jednak spełnić kilka warunków. Kluczowe jest używanie samochodu firmowego wyłącznie w celach związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, z czym wiąże się prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu, czyli tzw. „kilometrówki”.
Ewidencja przebiegu pojazdu musi być prowadzona bardzo precyzyjnie. Ustawa określa, że ewidencja powinna zawierać: numer rejestracyjny pojazdu, dzień rozpoczęcia i zakończenia prowadzenia ewidencji, stan licznika przebiegu na dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji, na koniec każdego okresu rozliczeniowego oraz na dzień zakończenia prowadzenia ewidencji, wpis osoby kierującej pojazdem dotyczący każdego wykorzystania pojazdu, obejmujący: kolejny numer wpisu, datę i cel wyjazdu, opis trasy (skąd – dokąd), liczbę przejechanych kilometrów, imię i nazwisko osoby kierującej pojazdem potwierdzony przez podatnika na koniec każdego okresu rozliczeniowego w zakresie autentyczności wpisu osoby kierującej pojazdem, jeżeli nie jest ona podatnikiem.
Rozległość i szczegółowość ewidencji przebiegu pojazdu, a także ryzyka z tytułu błędnej interpretacji przez podatnika zdarzeń jako wykonywanych w celach prowadzonej działalności gospodarczej i wysokie kary, jakie z tego tytułu grożą, często zniechęcają przedsiębiorców do tego typu odliczeń i w efekcie poprzestają na mieszanym użytkowaniu pojazdu. Dzięki nowym przepisom, po 1 lipca także ci przedsiębiorcy zapłacą za paliwo mniej”- dodaje Andrzej Sugajski.
Przedsiębiorcy wykorzystujący pojazdy wyłącznie do działalności gospodarczej, mają także obowiązek złożenia naczelnikowi urzędu skarbowego informacji o pojazdach (VAT-26) dla których prowadzą ewidencję w terminie 7 dni od dnia, w którym poniosą pierwszy wydatek związany z tymi pojazdami.
W sytuacji kiedy termin nie zostanie dotrzymany, urząd skarbowy uzna, że pojazd jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, dopiero od dnia złożenia druku. W przypadku zmiany wykorzystywania pojazdu przedsiębiorca jest zobowiązany do aktualizacji informacji VAT-26, najpóźniej przed dniem, w którym dokonuje tej zmiany.
Źródło: www.konfederacjalewiatan.pl, stan z dnia 1 lipca 2015 r.
Data publikacji: 1 lipca 2015 r.

Sprawdź, czy Twój kontrahent jest czynnym podatnikiem VAT

Od 26 czerwca dostępna jest usługa „Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT” dla podatników, którzy chcą sprawdzić, czy ich kontrahenci są czynnymi podatnikami VAT. Usługa jest skierowana w pierwszej kolejności do podatników stosujących mechanizm odwrotnego obciążenia w odniesieniu do towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT.
Podatnicy będą mogli sprawdzić, czy ich kontrahenci są czynnymi podatnikami VAT. Wpisanie w stosowne pole identyfikatora podatkowego NIP pozwoli sprawdzić status podatnika VAT. Pytający otrzyma 1 z 3 następujących komunikatów:
• Podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP nie jest zarejestrowany jako podatnik VAT
• Podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny
• Podmiot o podanym identyfikatorze podatkowym NIP jest zarejestrowany jako podatnik VAT zwolniony.
Usługa daje możliwość wydruku zwracanego komunikatu wskazującego status podmiotu w VAT.
Podatnicy nadal będą mogli skorzystać z dotychczasowej możliwości wnioskowania o zaświadczenie z urzędu skarbowego w tym zakresie, czy też telefonicznego kontaktu z urzędem skarbowym w celu potwierdzenia tego statusu.
Usługa „Sprawdzenie statusu podmiotu w VAT” jest dostępna na Portalu Podatkowym. Utworzenie Portalu Podatkowego – nowego kanału komunikacji administracji podatkowej z podatnikami daje możliwość udostępniania usług, które pozwalają podatnikowi m.in. na elektroniczną weryfikację różnych informacji.
Portal Podatkowy i jego funkcjonalności są dostępne również na urządzeniach mobilnych, które posiadają zainstalowane kompatybilne przeglądarki. Umożliwi to praktycznie weryfikację podatnika w VAT z każdego miejsca.
Źródło: www.finanse.mf.gov.pl, stan z dnia 29 czerwca 2015 r.
Data publikacji: 29 czerwca 2015 r.

Od lipca zmienią się zasady wydawania interpretacji indywidualnych

Od 1 lipca wnioski o interpretacje dotyczące akcyzy, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn będzie można złożyć wyłącznie do dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie lub Katowicach.

Mieszkańcy województwa mazowieckiego lub mieszkający poza terytorium Polski będą mogli złożyć wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej w sprawie akcyzy, PCC oraz podatku od spadków i darowizn do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.

Natomiast, jeśli chodzi o PIT i VAT, wnioski można będzie składać do dyrektorów Izb Skarbowych w Warszawie, Poznaniu, Łodzi i Katowicach. Wnioski o interpretacje dotyczące CIT będzie można zadawać dyrektorom z Izb Skarbowych w Warszawie, Poznaniu i Katowicach.

Zmiany wprowadza rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2015 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. poz. 643).

Od 1 lipca 2015 r. będzie obowiązywał również nowy wzór wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego ORD-IN. Opłaty za wydanie interpretacji będzie można wpłacać jedynie na rachunek bankowy właściwego organu.

Katarzyna Bogucka, RPE WK

Data publikacji: 16 czerwca 2015 r.

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o rachunkowości – ważne zmiany

W piątek Sejm uchwalił nowelizację ustawy o rachunkowości. Małe firmy oraz organizacje pozarządowe o przychodach do 100 tys. zł rocznie będą mogły stosować uproszczoną rachunkowość. Ustawa trafi teraz do Senatu.

Nowelizacja wprowadza nowe rozwiązania wynikające z przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE odnośnie do jednostek innych niż jednostki mikro (obowiązek dla państwa członkowskiego), a także uproszczenia w rachunkowości związane ze zmieniającym się otoczeniem gospodarczym.

Projekt zakłada uproszczenie sprawozdania finansowego dla jednostek małych, m.in. spółek kapitałowych spełniających określone kryteria w zakresie sumy bilansowej, przychodów oraz zatrudnienia, zobowiązanych do stosowania przepisów ustawy o rachunkowości. Obejmują one:

– możliwość sporządzania skróconego sprawozdania finansowego (jedynie uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej z ograniczoną ilością ujawnień),

– zwolnienie ze sporządzania sprawozdania z działalności oraz możliwość nie sporządzania zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych.

Ponadto przewidziano możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (zamiast ksiąg rachunkowych) dla małych organizacji pozarządowych, z wyłączeniem spółek kapitałowych oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego.

Chodzi np. o jednostki:

– działające w sferze zadań publicznych,

– nieprowadzące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz nieposiadające statusu organizacji pożytku publicznego,

– osiągające w roku poprzedzającym rok wyboru prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów przychody w wysokości nieprzekraczającej 50.000 zł.

Minister finansów, w porozumieniu z ministrem pracy i polityki społecznej, określi w rozporządzeniu sposób prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów.

Zaproponowane uproszczenia przyczynią się do obniżenia kosztów przygotowania sprawozdania finansowego oraz kosztów bieżącego prowadzenia rachunkowości przez jednostki małe.

Przepisy projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2016 r. Jednostki będą mogły zastosować nowe rozwiązania do sporządzania sprawozdań finansowych już za rok obrotowy 2015.

Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 15 czerwca 2015 r.

Data publikacji: 15 czerwca 2015 r.

Będą ulgi podatkowe dla firm tworzących przyzakładowe żłobki i przedszkola

Ulgi podatkowe dla firm na tworzenie i prowadzenie żłobków, klubów dziecięcych i przedszkoli przyzakładowych – zakłada projekt noweli ustaw o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz od osób prawnych, który w czwartek, 11 czerwca, posłowie skierowali do dalszych prac w Sejmie.
Nowe przepisy odnoszą się do rządowego projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Rząd proponuje, by przedsiębiorcy mogli zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów wydatki poniesione na utworzenie zakładowego żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola. Do kosztów będzie można zaliczyć, w ograniczonym zakresie, także wydatki na prowadzenie takich placówek: przedsiębiorcy będą mogli odliczyć do 400 zł miesięcznie na każde dziecko uczęszczające do zakładowego żłobka lub klubu dziecięcego i do 200 zł na każdego przedszkolaka. Takie same wydatki będą mogli zaliczyć do kosztów ci przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na dofinansowanie pracownikom wydatków na opiekę nad dziećmi zapewnioną w innych placówkach. Odliczenia te będą możliwe pod warunkiem, że koszty nie zostały sfinansowane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Jednocześnie projekt zwalnia rodziców z podatku PIT do 400 zł przy dofinansowaniu pobytu dziecka w żłobku lub klubie dziecięcym miesięcznie i do 200 zł w przedszkolu. W przypadku środków otrzymanych z ZFŚS projekt rozciąga obowiązujące dotychczas zwolnienie dotyczące kosztów pobytu dzieci w żłobkach i klubach dziecięcych na przedszkola. Proponowane rozwiązania mają wejść w życie 1 stycznia 2016 r. W pracach nad projektem rząd reprezentował podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Jarosław Neneman. Dalsze prace nad projektem prowadzone będą w Komisji Finansów Publicznych.
Opracowanie: Marta Schodzińska
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 12 czerwca 2015 r.
Data publikacji: 12 czerwca 2015 r.

Sejm rozpoczyna prace nad nowelizacją ustawy – Ordynacja podatkowa

Uproszczenie procedur podatkowych oraz uszczelnienie systemu poboru podatków – to główny cel rządowego projektu nowelizacji ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw. Podczas rozpoczynającego się dziś posiedzenia Sejmu odbędzie się I czytanie projektu.
Rząd proponuje wprowadzenie, obok pełnomocnictwa szczególnego do jednej sprawy, pełnomocnictwa ogólnego. Dawałoby ono prawo do reprezentowania we wszystkich sprawach podatkowych. Pełnomocnictwo ma być składane elektronicznie do centralnego rejestru i zwolnione z opłaty skarbowej.
Projekt zakłada ponadto wprowadzenie ujednoliconej formy elektronicznych raportów z ksiąg podatkowych, co ma skrócić czas kontroli oraz przyspieszyć analizę danych.
W projekcie zaproponowano również zwiększenie rozpiętości stawek odsetek za zwłokę o nową stawkę obniżoną i stawkę podwyższoną. Odsetki obniżone mają służyć promowaniu samodzielnego korygowania błędów w deklaracjach przez podatników. Natomiast podwyższenie stawki odsetek za zwłokę będzie służyć prewencji przed uchylaniem się od obowiązków podatkowych w obszarach o podwyższonym ryzyku – VAT, akcyzie i cłach.
W przypadku podejrzenia popełnienia przestępstwa skarbowego przez podmioty powiązane wyodrębniony zostanie jeden urząd prowadzący postępowanie. Projekt zakłada również wprowadzenie „grupowego” wniosku o interpretację, co zdaniem autorów projektu umożliwi wyjaśnienie wątpliwości dotyczących transakcji dla wszystkich zainteresowanych kontrahentów.
Zmiany dotyczą także interpretacji indywidualnych. Jeżeli w sprawie wydano interpretację ogólną, będzie wydawane potwierdzenie jej stosowania.
Rząd przyjął projekt 19 maja 2015 r. Do Sejmu wpłynął 2 czerwca br.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 10 czerwca 2015 r.
Data publikacji: 10 czerwca 2015 r.

W przyszłym roku wiele zmian w urzędach skarbowych

W Senacie trwają prace nad ustawą o administracji podatkowej. Ma ona wprowadzić od przyszłego roku nowy system obsługi i wsparcia podatnika w urzędach skarbowych. Na dodatkową pomoc asystenta będą mogły liczyć osoby rozpoczynające działalność gospodarczą.
– W kwietniu weszła w życie zmiana ustawy o urzędach i izbach skarbowych, która wprowadziła konsolidację procesów pomocniczych, czyli kadrowych, finansowo-księgowych i logistycznych na poziomie izby skarbowej. Izby i urzędy stały się jednostką budżetową, co pozwala nam ograniczyć liczbę osób zaangażowanych w proces, a jednocześnie przesunąć je do obsługi klienta. Ten proces trwa, monitorujemy go i będziemy wyciągali z niego wnioski – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Jacek Kapica, podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów.
To tylko początek zmian w urzędach skarbowych. W Senacie trwają prace nad przyjętą 27 maja przez Sejm ustawą o administracji podatkowej. Kapica podkreśla, że nakłada ona obowiązek odpowiedniego podejścia do podatnika we wszystkich urzędach. Standardy obsługi bezpośredniej mają zostać ujednolicone w całej administracji. Ponadto urzędy mają odpowiadać na potrzeby indywidualnych klientów, dlatego będą funkcjonować stanowiska do obsługi i wsparcia podatnika, tylko dla konkretnych grup.
– Wiąże się z tym utworzenie funkcji asystenta podatnika dla osób rozpoczynających działalność gospodarczą. To także inna forma obsługi w centrach, gdzie chcemy koncentrować obsługę podatnika nie tylko w zakresie podatków, lecz także w przyszłości w zakresie akcyzy i płatności składek dla ZUS. Ten proces będzie trwał cały rok – zapowiada Kapica.
Od września ma działać Centralny Rejestr Danych Podatkowych, ma też zostać utworzony wspólny rachunek bankowy do poboru podatków i innych należności.
Nowa ustawa wzmacnia też funkcje informacyjne administracji podatkowej. Stworzony zostanie nowy organ, który zapewni powszechnie dostępną informację podatkową. Większy ma być też nadzór nad prezentowaną treścią w różnych kanałach komunikacji. W tym celu z izb skarbowych mają zostać wyodrębnione biura Krajowej Informacji Podatkowej, zostanie także utworzony nowy organ – Dyrektor Biura Krajowej Informacji Podatkowej.
– Nastąpi specjalizacja biur na odpowiednich podatkach. W związku z tym większa będzie jednolitość i prawidłowość wydawanych interpretacji – wskazuje ekspert Ministerstwa Finansów.
Zmiany w administracji podatkowej, które stopniowo wprowadzane są od 2013 roku, powinny zakończyć się pod koniec przyszłego roku.
Źródło: www.biznes.newseria.pl, stan z dnia 10 czerwca 2015 r.
Data publikacji: 10 czerwca 2015 r.

Wynagrodzenie minimalne wzrośnie w 2016 r. o 100 zł

9 czerwca Rada Ministrów przyjęła propozycję Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej dotyczącą wzrostu płacy minimalnej o 100 zł. W 2016 roku miałaby ona wynieść 1850 zł.
Płaca minimalna to ustalone najniższe wynagrodzenie, jakie pracodawca musi zapłacić pracownikowi, czyli osobie pozostającej w stosunku pracy.
Przyjętą propozycją zajmie się teraz Komisja Trójstronna, w której zasiadają przedstawiciele rządu, związków zawodowych i organizacji pracodawców. Komisja do 15 lipca przedstawi Radzie Ministrów swoją propozycję. Jeśli tego nie zrobi to rząd do 15 września sam ustali wysokość minimalnego wynagrodzenia. Nie może ono być jednak niższe od propozycji minimalnego wynagrodzenia przedstawionej przez Radę Ministrów Komisji Trójstronnej do negocjacji.
Propozycja wysokości płacy minimalnej ustalana jest w oparciu o prognozowaną na kolejny rok wysokość wzrostu cen (inflacja) oraz – jeśli płaca minimalna jest niższa od połowy wysokości średniej krajowej – również o dwie trzecie realnego wzrostu gospodarczego. Zgodnie z regułami ustawowymi kwota minimalnego wynagrodzenia powinna wynosić co najmniej 1782 zł. Ze względu na poprawiającą się sytuację na rynku pracy, optymistyczne prognozy wzrostu gospodarczego oraz poziom inflacji, a także chęć utrzymania wzrostu płacy minimalnej – rząd zaproponował przyjęcie minimalnego wynagrodzenia w 2016 r. na poziomie 1850 zł.
Źródło: www.mpips.gov.pl, stan z dnia 10 czerwca 2015 r.
Data publikacji: 10 czerwca 2015 r.

Sejm uchwalił ustawę o administracji podatkowej

Wczoraj posłowie uchwalili ustawę o administracji podatkowej, której celem jest usprawnienie działania administracji podatkowej. Mikroprzedsiębiorcy przez pierwsze półtora roku prowadzenia firmy będą mieli prawo do pomocy asystenta podatnika.
Od 1 września 2015 r. zostaną utworzone tzw. centra obsługi, w których będzie można składać podania i deklaracje oraz otrzymać zaświadczenia, a także uzyskać wyjaśnienia dotyczące przepisów. Centra te mają pomagać podatnikom niezależnie od urzędu skarbowego, pod który podlegają.
Ustawa przewiduje także, że mikroprzedsiębiorcy przez pierwsze półtora roku prowadzenia firmy będą mieli prawo do pomocy asystenta podatnika, który będzie udzielał informacji o obowiązkach podatkowych.
Zgodnie z ustawą, administracja podatkowa ma obowiązek zapewnić jednolitą i powszechnie dostępną informację podatkową. W tym celu zostanie utworzona Baza Wiedzy Administracji Podatkowej, w której będą zamieszczane interpretacje przepisów prawa podatkowego, orzecznictwo sądów oraz broszury informacyjne. Ustawa przewiduje też utworzenie Biura Krajowej Informacji Podatkowej, którego dyrektor będzie wydawał indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego.
Ustawa trafi teraz do Senatu.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 28 maja 2015 r.
Data publikacji: 28 maja 2015 r.

Od 2016 r. ulgi podatkowe na przyzakładowe żłobki i przedszkola

Wczoraj Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, który wprowadza możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez pracodawcę na utworzenie zakładowego żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola.
Projektowane regulacje stanowią wypełnienie zobowiązania złożonego przez premier Ewę Kopacz z exposé, w którym powiedziała, że w latach 2015-2020 w ramach pieniędzy z Europejskiego Funduszu Społecznego i specjalnego systemu ulg w podatku CIT jej rząd będzie wspierał tworzenie przyzakładowych żłobków i przedszkoli.
Wprowadzono możliwość zaliczania do kosztów uzyskania przychodów wydatków poniesionych przez pracodawcę na utworzenie zakładowego żłobka, klubu dziecięcego lub przedszkola, w tej części, która nie została podatnikowi zwrócona w jakiejkolwiek formie.
Pracodawca zaliczy do kosztów uzyskania przychodów wydatki w kwocie nie przekraczającej 400 zł miesięcznie na jedno dziecko lub 200 zł w przypadku przedszkola. Limity dotyczą również dopłat dla dzieci pracowników uczęszczających do innej placówki, w części dotyczącej kosztów ponoszonych przez pracowników i niesfinansowanych z innych źródeł, np. z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS).
Ponadto, w projekcie przewidziano zwolnienie z PIT:
– świadczeń, które nie są sfinansowane z ZFŚS, otrzymanych przez pracownika od pracodawcy z tytułu objęcia opieką dziennego opiekuna dzieci pracowników lub uczęszczania dzieci pracowników do żłobka (klubu dziecięcego) – w kwocie 400 zł lub przedszkola – w kwocie 200 zł,
– świadczeń otrzymanych z ZFŚS związanych z pobytem dzieci osób uprawnionych do tych świadczeń w przedszkolach (obecnie zwolnieniem objęte są świadczenia związane z pobytem dzieci w żłobkach i klubach dziecięcych).
Nowe regulacje mają obowiązywać od 1 stycznia 2016 r.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.premier.gov.pl, stan z dnia 27 maja 2015 r.
Data publikacji: 27 maja 2015 r.

Rośnie liczba decyzji podatkowych uchylanych przez sądy administracyjne

Najwyższa Izba Kontroli zbadała, że gwałtownie rośnie liczba decyzji podatkowych uchylanych przez sądy administracyjne. W 2013 r. podatnicy złożyli o prawie 1/3 więcej skarg na decyzje organów podatkowych niż w 2012 r., na decyzje izb celnych o blisko 9 proc., a na decyzje izb skarbowych nieco ponad 42 proc. więcej.
Wzrosła także liczba i odsetek uchylonych przez sądy decyzji organów podatkowych, zarówno izb celnych, jak i skarbowych. Ta tendencja utrzymywała się również w I połowie 2014 r. NIK podkreśla, że wcześniej, do 2012 r. odsetek decyzji uchylanych zmniejszał się. W 2013 roku sądy administracyjne uchyliły łącznie blisko 1/4 wszystkich zaskarżonych decyzji wymiarowych wydanych przez organy podatkowe: odpowiednio 23 proc. uchyliły sądy wojewódzkie, a 27 proc. NSA. NIK zwrócił też uwagę, że w 2013 r. wojewódzkie sądy administracyjne uchyliły ponad 40 proc. więcej decyzji organów podatkowych niż rok wcześniej, podczas gdy w przypadku NSA liczba uchylonych decyzji wzrosła niemal dwukrotnie – o 95 proc. Zdaniem NIK wynika to przede wszystkim z błędów po stronie organów podatkowych oraz niskiej jakości prawa.
W ocenie NIK izby celne i urzędy skarbowe, poza nielicznymi przypadkami, prawidłowo wykonywały wyroki sądów administracyjnych, jednak jak zauważył NIK, w sytuacji gdy wyrok był korzystny dla organów podatkowych, jego wykonanie przebiegało sprawniej. Niewiele było skarg podatników na bezczynność organów podatkowych w tym zakresie, a także ponagleń do ministra finansów na opóźnienia w realizacji wyroków. Zarówno organy podatkowe, jak i minister finansów podejmowali liczne działania na rzecz poprawy jakości orzecznictwa i terminowości załatwiania spraw, jednak – mimo podejmowanych działań – nie doprowadzili do zmniejszenia w 2013 r. liczby uchylanych przez sądy administracyjne decyzji wymiarowych, czyli takich, które określają właściwy wymiar należnego podatku.
Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli, w obliczu stwierdzonych problemów zarówno w obszarze kontroli podatkowej, jak i orzecznictwa, konieczne jest przede wszystkim zapewnienie jasnego, precyzyjnego prawa, spójnego z prawem wspólnotowym. Potrzeba także dalszych szkoleń dla pracowników izb celnych i urzędów skarbowych w zakresie stosowania tych przepisów.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.nik.gov.pl, stan z dnia 22 maja 2015 r.
Data publikacji: 21 maja 2015 r.

Administracja podatkowa uruchomiła telefon interwencyjny

Od 15 maja 2015 r. działa Krajowy Telefon Interwencyjny Administracji Podatkowej – nowa forma komunikacji, umożliwiająca obywatelom przekazywanie opinii i informacji na temat: funkcjonowania administracji podatkowej i naruszeń przepisów prawa podatkowego.
Pilotażowy program Krajowego Telefonu Interwencyjnego Administracji Podatkowej (KTI AP) o numerze telefonu 800 807 007 oraz skrzynki poczty elektronicznej powiadom_podatki@mf.gov.pl, wdrożony został w Izbie Skarbowej w Zielonej Górze i ma na celu scentralizowanie przyjmowania od obywateli informacji na temat naruszeń przepisów prawa podatkowego i opinii dotyczących funkcjonowania administracji podatkowej.
Informacje te przyjmowane przez Izbę Skarbową w Zielonej Górze będą następnie przekazywane, za pośrednictwem Ministerstwa Finansów, do jednostek właściwych do podjęcia działań. Otrzymane informacje pozwolą na usprawnienie nadzoru i koordynacji nad postępowaniami prowadzonymi przez administrację podatkową oraz poprawę jakości funkcjonowania administracji podatkowej, w tym ocenę jakości wykonywania obowiązków przez jej pracowników.
Zarówno telefon interwencyjny jak i adres e-mail umożliwiają całkowicie anonimowe przekazanie informacji. Krajowy Telefon Interwencyjny Administracji Podatkowej czynny jest w dni robocze od godz. 7:00 do 17:00. Połączenie telefoniczne jest bezpłatne.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 18 maja 2015 r.
Data publikacji: 18 maja 2015 r.

Sejm rozpocznie prace nad uproszczeniami w rachunkowości małych firm

W tym tygodniu w Sejmie odbędzie się I czytanie rządowego projektu nowelizacji ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Nowelizacja wprowadza uproszczenia w rachunkowości małych firm.
Nowelizacja wprowadza nowe rozwiązania wynikające z przepisów dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE odnośnie do jednostek innych niż jednostki mikro (obowiązek dla państwa członkowskiego), a także uproszczenia w rachunkowości związane ze zmieniającym się otoczeniem gospodarczym.
Projekt zakłada uproszczenie sprawozdania finansowego dla jednostek małych, m.in. spółek kapitałowych spełniających określone kryteria w zakresie sumy bilansowej, przychodów oraz zatrudnienia, zobowiązanych do stosowania przepisów ustawy o rachunkowości. Obejmują one:
– możliwość sporządzania skróconego sprawozdania finansowego (jedynie uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej z ograniczoną ilością ujawnień),
– zwolnienie ze sporządzania sprawozdania z działalności oraz możliwość nie sporządzania zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych.
W projekcie przewidziano wprowadzenie nowego sprawozdania dotyczącego płatności na rzecz administracji publicznych. Dodano nowy rozdział 6a, w którym uwzględniono konieczność sporządzania takiego sprawozdania przez jednostki o określonej formie prawnej (np. spółki kapitałowe, spółki komandytowo–akcyjne) działające w przemyśle wydobywczym lub zajmujące się wyrębem lasów pierwotnych, które:
– działają na rynku finansowym, w tym m.in.: banki, zakłady ubezpieczeń, emitenci papierów wartościowych dopuszczonych do obrotu na jednym z rynków regulowanych Europejskiego Obszaru Gospodarczego),
– spełniają kryteria określone w projekcie w zakresie sumy bilansowej, przychodów i zatrudnienia.
Kolejne uproszczenia w rachunkowości mają być związane ze zmieniającym się otoczeniem gospodarczym, w tym przewidziano:
– możliwości klasyfikowania umów leasingu w sposób uproszczony, tj. według zasad określonych w przepisach podatkowych,
– odstąpienia od ustalania aktywów i tworzenia rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego,
– niestosowania rozporządzenia Ministra Finansów z 12 grudnia 2001 r. w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych.
Będzie to dotyczyć nowego katalogu jednostek określonego w projekcie.
Projekt zakłada również zniesienie obowiązku publikacji sprawozdań finansowych przez spółdzielnie w Monitorze Spółdzielczym, z jednoczesnym pozostawieniem obowiązku ich składania wraz z innymi dokumentami do Krajowego Rejestru Sądowego.
Ujednolicono także przepisy dotyczące terminu przeliczania na walutę polską wielkości wyrażonych w euro (art. 3 ust. 3 ustawy o rachunkowości, art. 24a ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz art. 4 ust. 2 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne) według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy.
Ponadto przewidziano możliwość prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów (zamiast ksiąg rachunkowych) dla małych organizacji pozarządowych, z wyłączeniem spółek kapitałowych, oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi np. o jednostki:
– działające w sferze zadań publicznych,
– nieprowadzące działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz nieposiadające statusu organizacji pożytku publicznego,
– osiągające, w roku poprzedzającym rok wyboru prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów, przychody w wysokości nieprzekraczającej 50.000 zł.
Minister finansów, w porozumieniu z ministrem pracy i polityki społecznej, określi w rozporządzeniu sposób prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów.
Zaproponowane uproszczenia przyczynią się do obniżenia kosztów przygotowania sprawozdania finansowego oraz kosztów bieżącego prowadzenia rachunkowości przez jednostki małe.
Przepisy projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się od 1 stycznia 2016 r. Jednostki będą mogły zastosować nowe rozwiązania do sporządzania sprawozdań finansowych już za rok obrotowy 2015.
Katarzyna Bogucka
Redakcja Publikacji Elektronicznych WK
Data publikacji: 11 maja 2015 r.

Rolnicy zapłacą 2 proc. podatku od sprzedaży bezpośredniej

Wczoraj Prezydent podpisał nowelizację ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, która umożliwi rolnikom preferencyjne opodatkowanie sprzedaży przetworzonych produktów rolnych.
Istota wprowadzanych zmian polega na zaliczeniu przychodów z tzw. sprzedaży bezpośredniej do przychodów z innych źródeł, w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Nowelizacja wprowadza możliwość ich opodatkowania w formie uproszczonej, tj. ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, przy zastosowaniu stawki w wysokości 2 proc. przychodów.
Ponadto, nowelizacja przesądza o sposobie ustalania przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej w odniesieniu do podmiotów, które zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości powinny prowadzić księgi rachunkowe.
Nowelizacja wprowadza zmiany do pięciu ustaw, tj.:
ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.),
ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 849),
ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.),
ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.) oraz
ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie prowadzenia działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.).
Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2016 roku.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.prezydent.pl, stan z dnia 6 maja 2015 r.
Data publikacji: 6 maja 2015 r.

Od lipca zmienią się zasady wydawania interpretacji indywidualnych

Już wkrótce wnioski o interpretacje dotyczące akcyzy, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn będzie można złożyć wyłącznie do dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie lub Katowicach. Obecnie wnioski takie można składać do wszystkich dyrektorów Izb Skarbowych.
Od 1 lipca wnioski o interpretacje dotyczące akcyzy, podatku od czynności cywilnoprawnych oraz podatku od spadków i darowizn będzie można złożyć wyłącznie do dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie lub Katowicach. Mieszkańcy województwa mazowieckiego lub mieszkający poza terytorium Polski będą mogli złożyć wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej do dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie.
Natomiast jeśli chodzi o PIT i VAT, wnioski można będzie składać do dyrektorów Izb Skarbowych w Warszawie, Poznaniu, Łodzi i Katowicach. Z kolei pytanie we wnioskach o interpretacje dotyczących CIT będzie można zadawać dyrektorom z Izb Skarbowych w Warszawie, Poznaniu i Katowicach.
Od 1 lipca 2015 r. będzie obowiązywał również nowy wzór wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego ORD-IN. Opłaty za wydanie interpretacji będzie można wpłacać jedynie na rachunek bankowy właściwego organu.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.pracodawcyrp.pl, stan z dnia 7 maja 2015 r.
Data publikacji: 7 maja 2015 r.