Od 1 stycznia 2017 r. mali podatnicy oraz podatnicy rozpoczynający działalność zapłacą podatek dochodowy od osób prawnych CIT według niższej stawki

Od 1 stycznia 2017 r. mali podatnicy oraz podatnicy rozpoczynający działalność zapłacą podatek dochodowy od osób prawnych według niższej stawki – 15 proc., a nie jak obecnie 19 proc. Zmiany wprowadza opublikowana wczoraj ustawa z dnia 5 września 2016 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. poz. 1550).

Zgodnie z nowelizacją niższa stawka CIT obejmie tzw. małych podatników, u których wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym równowartości w złotych 1,2 mln euro. Rozwiązanie to będzie również dotyczyć podatników rozpoczynających działalność. Preferencyjną stawką podatku nie zostaną objęte podatkowe grupy kapitałowe.

Nowelizacja zawiera także przepisy, które uniemożliwią skorzystanie z preferencyjnej stawki podatkowej przedsiębiorcom, którzy np. podzielą firmę tylko po to, aby skorzystać z obniżonej stawki CIT.

Zaproponowano również zmiany doprecyzowujące obecne przepisy, tak aby wyeliminować wątpliwości interpretacyjne mogące skutkować unikaniem opodatkowania niektórych dochodów, m.in. zmianę zasad ustalania przychodu z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółce w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Doprecyzowano również przypadki, w których dochód podatnika podlegającego ograniczonemu obowiązkowi podatkowemu uznaje się za uzyskany na terytorium Polski.

Wprowadzenie preferencyjnego opodatkowania w CIT z pominięciem PIT bierze pod uwagę obowiązujące zasady opodatkowania dochodów (przychodów) osiąganych z działalności gospodarczej przez osoby fizyczne. Mogą one korzystać z opodatkowania na zasadach ogólnych, czyli według skali podatkowej: 18 proc. i 32 proc. lub liniowo 19 proc. albo według uproszczonych, zryczałtowanych form opodatkowania, tj. ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych lub karty podatkowej.

Jak oszacowano na etapie prac nad projektem nowelizacji, z obniżonej 15 proc. stawki CIT będzie mogło skorzystać ok. 90 proc. podatników, czyli blisko 400 tys. firm.

Nowe przepisy wchodzą w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. Wyjątkowo, z dniem następującym po dniu ogłoszenia, wejdzie z życie art. 7 nowelizacji, który wprowadza ograniczenie w stosowaniu obniżonej stawki CIT, w stosunku do podatników nowoutworzonych w wyniku działań restrukturyzacyjnych, przeprowadzanych jeszcze przed wejściem właściwych przepisów w życie, a już po ich opublikowaniu.

Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK

Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 28 września 2016 r.

Projekt rozporządzenia ministra rozwoju w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, budzi poważne wątpliwości

Przede wszystkim z uwagi na koszty, jakie będą musieli ponieść przedsiębiorcy – ostrzega Konfederacja Lewiatan.

Dla większości przedsiębiorców oznaczać to będzie potrzebę wymiany kasy rejestrującej na nową, odpowiadającą warunkom technicznym. Koszty zakupu nowej kasy fiskalnej szacuje się na 1500-2000 zł. Obecne przepisy przewidują ulgę na zakup kasy w wysokości do 700 zł. Jednak skorzystanie z niej jest możliwe wyłącznie przy pierwszym zakupie kasy przez podatnika, który rozpoczyna ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego. W razie konieczności wymiany kas większość przedsiębiorców nie będzie mogła skorzystać z ulgi – mówi Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, sekretarz Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan.

Zdaniem Konfederacji prawdopodobnie stare kasy rejestrowe będą musiały zostać wyposażone w odpowiedni moduł komunikacyjny umożliwiający transmisję danych do repozytorium oraz bezpośrednie połączenie kasy z terminalem płatniczym. Na chwilę obecną nie sposób ocenić, jaki będzie koszt zainstalowania takiego modułu w kasach rejestrujących. Pewnym jest natomiast, że jest to koszt, który ponieść będą musieli przedsiębiorcy.

Wątpliwości wzbudza również fakt, iż aby umożliwić automatyczny transfer danych z kasy rejestrującej do repozytorium przedsiębiorcy będą musieli zapewnić łącze internetowe, za pomocą którego dane te będą mogły zostać przesłane. Wymóg zapewnienia stałego łącza internetowego będzie szczególnie uciążliwy dla przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą, jako partnerzy biznesowi przedsiębiorców działających np. w ramach sprzedaży bezpośredniej. Działalność ich w dużej mierze charakteryzuje się mobilnością oraz wykorzystywaniem przenośnych kas rejestrujących.

Bardzo ważną kwestią jest również czas, jaki będzie wskazany w harmonogramie na transmisję danych przez kasę do repozytorium, ponieważ jeżeli nie dojdzie do transmisji danych w tym czasie kasa ulegnie blokadzie. Problemy z transmisją danych w większości przypadków będą natury technicznej i mogą one być niezależne od podatnika, a nawet częściej występować po stronie administracji. Natomiast konsekwencje takich sytuacji będzie ponosił podatnik.

Zastrzeżenia budzi ponadto sposób wprowadzania zmian. Projekt rozporządzenia przewiduje zdecydowanie zbyt krótki czas na prawidłowe wdrożenie nowych regulacji. Ma wejść w życie już 1 stycznia 2018 r. Podnoszone są głosy, iż producenci kas rejestrujących w obliczu tak dużego zapotrzebowania na nowe kasy (Ministerstwo Finansów wskazuje, iż obecnie zarejestrowano 2,1 mln kas fiskalnych) mogą zwyczajnie nie zdążyć z zapewnieniem wszystkim przedsiębiorcom dostępu do kas rejestrujących spełniających nowe wymogi.

Źródło: www.konfederacjalewiatan.pl, stan z dnia 23 września 2016 r.

Urlopu zaległego za 2015 r. pracodawca ma obowiązek udzielić pracownikowi do 30 września 2016 r.

Urlopu zaległego za 2015 r. pracodawca ma obowiązek udzielić pracownikowi do 30 września 2016 r. Nieudzielenie urlopu zaległego w ww. terminie stanowić będzie wykroczenie przeciwko prawom pracownika, zagrożone karą grzywny do 30.000 zł.

Pracodawca jest obowiązany udzielić pracownikowi urlopu w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo. Jeżeli do 31 grudnia pracownik nie wykorzysta urlopu za dany rok, to z dniem 1 stycznia kolejnego roku urlop ten stanie się urlopem zaległym, który pracodawca ma obowiązek udzielić pracownikowi do 30 września następnego roku kalendarzowego. Termin udzielenia urlopu zaległego będzie zachowany, jeżeli pracownik rozpocznie urlop wypoczynkowy najpóźniej 30 września, a zakończy go już po tej dacie.

Nieudzielenie urlopu zaległego w ww. terminie stanowić będzie wykroczenie przeciwko prawom pracownika, zagrożone karą grzywny od 1000 zł do 30.000 zł.

Przestępstwo fałszowania faktur VAT będzie traktowane jak zbrodnia dopiero od kwoty powyżej 5 mln zł

Przestępstwo fałszowania faktur VAT będzie traktowane jak zbrodnia dopiero od kwoty powyżej 5 mln zł, natomiast zbrodnią kwalifikowaną, zagrożoną karą od 5 do 25 lat pozbawienia wolności, będzie fałszowanie faktur od kwoty 10 mln zł, a nie od 5 mln zł – takie zmiany w projektowanych przepisach postanowił rekomendować minister sprawiedliwości.

Podczas spotkania z przedstawicielami resortu sprawiedliwości polscy przedsiębiorcy odnieśli się do projektu ustawy, która ma umożliwić skuteczną walkę z gigantycznymi wyłudzeniami VAT. Uczestnicy spotkania podkreślali, że tego rodzaju przestępstwa niszczą rynek. Wyrażali jednak obawy, których powodem był głównie towarzyszący projektowi nieprecyzyjny przekaz medialny, czy proponowane przepisy nie odbiją się na uczciwych przedsiębiorcach. Przedsiębiorcy podkreślali, że od 2011 roku, kiedy rozpoczął się najbardziej groźny proceder wyłudzeń VAT, zwany oszustwem karuzelowym, alarmowali ówczesne polskie władze. Na te ostrzeżenia i apele nie było odzewu.

Wychodząc naprzeciw zgłaszanym przez przedsiębiorców uwagom i postulatom, minister sprawiedliwości postanowił rekomendować, w ramach parlamentarnych prac nad projektem, zmianę niektórych przepisów. Przestępstwo fałszowania faktur VAT będzie traktowane jak zbrodnia dopiero od kwoty przekraczającej 5 mln zł (w tej chwili projekt przewiduje kwotę 1 mln zł). Natomiast zbrodnią kwalifikowaną, czyli przestępstwem zagrożonym karą od 5 do 25 lat pozbawienia wolności, będzie fałszowanie faktur od kwoty 10 mln zł, a nie od 5 mln zł, jak obecnie przewiduje projekt.

Minister zobowiązał się również, że na podstawie informacji, które mają przedłożyć mu pisemnie przedsiębiorcy, rozważy wszczęcie śledztwa, którego zadaniem będzie ustalenie odpowiedzialności przedstawicieli organów polskiego państwa, którzy w latach 2011-2015, mimo informacji przedstawianych przez przedsiębiorców, nie podjęli stosownych działań, natury organizacyjnej, prawnej, legislacyjnej i procesowej, mogących ustrzec interesy państwa i przedsiębiorców przed działalnością związaną z karuzelami VAT.

Zbigniew Ziobro zapowiedział też, że konsultacje z przedsiębiorcami będą kontynuowane, a wnioski dotyczące innych niż walka z wyłudzeniami VAT problemami zostaną uwzględnione w pracach Ministerstwa Sprawiedliwości lub przekazane innym resortom.

Opracowanie: Jolant Mazur, RPE WK

Źródło: www.ms.gov.pl, stan z dnia 22 września 2016 r.

Rekomendacja staje się coraz chętniej wykorzystywanym rozwiązaniem w rekrutacji pracowników.

Rekomendacja staje się coraz chętniej wykorzystywanym rozwiązaniem w rekrutacji pracowników. Osoby zatrudnione z polecenia częściej niż w przypadku tradycyjnych rekrutacji spełniają oczekiwania firmy.

Metody rekrutacji przez klasyczne portale z ofertami pracy są wciąż często wykorzystywane, jednak mimo szerokiego zasięgu ogłoszeń taka forma rekrutacji nie zawsze przynosi efekty. Eksperci zaznaczają, że metoda oparta na rekomendacji jest najlepsza. Jeśli ktoś zostanie zarekomendowany, ktoś za tę osobę zaręczy, a osoba, która przyjdzie, zwykle się sprawdza. Przyszłość rekrutacji znajduje się w sieci, w mediach społecznościowych, przy tym istotne są rekomendacje, czyli budowanie kapitału społecznego.

Jak wynika z najnowszego badania Sotrender i Combine, wykonanego na zlecenie platformy rekrutacyjnej LepszaPraca.pl „Rekrutacja 4.0”, nawet 80 proc. poleceń pracy w social media odbywa się za pomocą portalu społecznościowego Facebook. Najczęściej poszukiwane są osoby na stanowiska o dużej rotacji, choć nie brakuje także ofert dla pracowników reklamy, programistów oraz pracowników z wąską specjalizacją. Pracę polecają najczęściej osoby prywatne (ok. 2/3 poleceń), nieco rzadziej publikują takie informacje firmy pod konkretnymi markami.

Na systemie polecenia zyskują osoby, które polecają pracowników. Stawki za polecenie zaczynają się w Polsce od 500 zł, jednak w zależności od branży mogą sięgać nawet 10 tys. zł. Niekiedy na wypłatę należy poczekać do zakończenia okresu próbnego zatrudnionej osoby, czasami wypłacana jest od ręki.

Źródło: www.solidarnosc.org.pl, stan z dnia 21 września 2016 r.

Jednostki, których rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym, już od 1 października mogą rozpocząć inwentaryzację znacznej części aktywów.

Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz. U. z 2016 r. poz. 1047) – dalej u.o.r. – w art. 26 ust. 3 pkt 1 stanowi, że termin i częstotliwość inwentaryzacji uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację składników aktywów – z wyłączeniem aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych, określonych w art. 17 ust. 2 pkt 4 u.o.r. – rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15 dnia następnego roku, ustalenie zaś stanu nastąpiło przez dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda – przychodów i rozchodów (zwiększeń i zmniejszeń), jakie nastąpiły między datą spisu lub potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych, przy czym stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym.

Zatem zgodnie z powyższym przepisem jednostki, których rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym, mogą rozpocząć coroczną inwentaryzację części swoich aktywów już od 1 października.

Michał Topulniak

Redakcja Publikacji Elektronicznych WK

15 września 2016 r. powołana została Rada, która będzie wydawać opinie dotyczące stosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania.

15 września 2016 r. powołana została Rada, która będzie wydawać opinie dotyczące stosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. W jej skład wchodzić będzie dziewięciu ekspertów z zakresu prawa podatkowego i finansów, reprezentujących różne środowiska i posiadających fachową i zróżnicowaną wiedzę w tym obszarze.

Przepisy wprowadzające w życie klauzulę przeciwko unikaniu opodatkowania weszły w życie 15 lipca 2016 r. Klauzula ma być narzędziem, które pozwoli skuteczniej walczyć z agresywnym planowaniem podatkowym. O agresywnej optymalizacji można mówić w odniesieniu do czynności dokonanych przede wszystkim lub wyłącznie w celu osiągnięcia korzyści podatkowej, jeśli sposób działania był sztuczny. Za agresywną optymalizację podatkową, która może być objęta klauzulą, będą więc uznawane takie działania, które jednocześnie mają sztuczny/nierynkowy charakter i zostały przeprowadzone przede wszystkim w celu uzyskania korzyści podatkowej.

Rada do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania została powołana przez ministra finansów na czteroletnią kadencję. Jako niezależny organ ekspercki będzie opiniować zasadność zastosowania klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania w indywidualnych sprawach. Z wnioskiem o opinię będzie mógł się zwrócić minister finansów w toku postępowania podatkowego w przypadku unikania opodatkowania. Ponadto, gdy minister podejmie w danej sprawie decyzję o zastosowaniu klauzuli, zainteresowana strona będzie mogła w odwołaniu od tej decyzji złożyć wniosek o zasięgnięcie opinii Rady.

Poza stroną rządową swoich przedstawicieli w Radzie mają m.in. doradcy podatkowi, przedsiębiorcy, przedstawiciele wyższych uczelni i strona samorządowa. Samorząd zawodowy doradców podatkowych reprezentowany będzie przez przewodniczącą Krajowej Rady Doradców Podatkowych prof. dr hab. Jadwigę Glumińską-Pawlic. Przedstawicielem Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego będzie skarbnik województwa świętokrzyskiego – Maria Fidzińska-Dziurzyńska. W Radzie zasiądzie również wiceprzewodniczący Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan Rafał Iniewski, desygnowany przez Radę Dialogu Społecznego oraz reprezentujący środowisko sędziowskie sędzia NSA w stanie spoczynku Włodzimierz Kubiak. Spośród pracowników szkół wyższych, jednostek organizacyjnych PAN oraz instytutów badawczych wybrano dr hab. Dominika Gajewskiego z Kolegium Ekonomiczno-Społecznego Szkoły Głównej Handlowej (SGH) oraz dr hab. Aleksandra Wernera z Kolegium Nauk o Przedsiębiorstwie SGH.

Przedstawicielem minister sprawiedliwości jest Tomasz Piekarski, prokurator z Departamentu do Spraw Przestępczości Gospodarczej Prokuratury Krajowej, a reprezentantami ministra finansów są: dyrektor Departamentu Prawnego MF dr hab. Mariusz Golecki oraz dyrektor Departamentu Administracji Podatkowej w MF dr hab. Tomasz Strąk. Sekretarzem Rady został dyrektor Departamentu Systemu Podatkowego Leszek Grzybowski.

Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK

Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 16 września 2016 r.

Od 1 stycznia 2017 r. PIP nabędzie nowe uprawnienie – kontrolę prawidłowości naliczania i wypłacania wynagrodzeń osobom pracującym na umowach cywilnoprawnych.

Jest to konsekwencja wprowadzenia do ustawy z dnia 10 października 2002 r. o minimalnym wynagrodzeniu za pracę przepisów dotyczących minimalnej stawki godzinowej dla określonych umów cywilnoprawnych.

Inspekcja została uprawniona do skierowania wystąpienia lub wydania polecenia w sprawie wypłacenia wynagrodzenia w wysokości określonej zgodnie z nowymi przepisami ww. ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę.

Poza tym, więcej podmiotów będzie podlegało kontroli PIP – będą to przedsiębiorcy oraz inne jednostki organizacyjne, na rzecz których realizowane jest zlecenie lub świadczone są usługi, na podstawie umów cywilnoprawnych, w ramach prowadzonej przez te podmioty działalności.

PIP będzie mogła przeprowadzić kontrolę wypłacania przez podmiot kontrolowany wynagrodzenia w wysokości wynikającej z minimalnej stawki godzinowej na zasadach dotychczas obowiązujących przy kontroli przepisów dotyczących prawa pracy.

Źródło: www.dziennikustaw.gov.pl, stan z dnia 16 września 2016 r.

Rząd poparł poselski projekt ustawy, który zakłada powołanie Krajowej Administracji Skarbowej (KAS)

Rząd poparł poselski projekt ustawy, który zakłada powołanie Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), podporządkowanej ministrowi finansów, w miejsce obecnie funkcjonujących: administracji podatkowej, kontroli skarbowej i Służby Celnej. Ustawa o KAS, co do zasady, ma wejść w życie 1 stycznia 2017 r.

Zadaniem tak skonsolidowanej administracji będzie ograniczenie skali oszustw podatkowych oraz zwiększenie skuteczności poboru należności podatkowych i celnych. Jej działanie ma umożliwić obniżenie kosztów funkcjonowania administracji skarbowej w relacji do pozyskiwanych dochodów budżetowych.

Dzięki powołaniu KAS zwiększyć się ma efektywność i skuteczność kontroli wywiązywania się podatników ze zobowiązań podatkowych oraz dobrowolność wypełniania obowiązków podatkowych. KAS zapewni również szybką i rzetelną weryfikację danych podawanych przez podatników w deklaracjach podatkowych i dokumentach celnych, a także lepszy standard obsługi podatnika.

Rada Ministrów poparła ponadto poselski projekt ustawy – Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, przewidujący wcześniejsze utworzenie izb administracji skarbowej, które będą odpowiedzialne w znaczącym stopniu za wdrożenie reformy. Rząd zwrócił uwagę, że należy uaktualnić termin wejścia w życie przepisów dotyczących tych izb. Analogicznie należy określić termin wejścia w życie przepisów dotyczących Krajowej Informacji Skarbowej, pełnomocnika ds. organizacji Krajowej Informacji Skarbowej oraz pełnomocnika ds. utworzenia Krajowej Informacji Skarbowej.

Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK

Źródło: www.premier.gov.pl, stan z dnia 14 września 2016 r.

Sejm rozpoczął prace nad tzw. „małą ustawą o innowacyjności”

Na zakończonym 14 września 2016 r. 25. posiedzeniu Sejmu, Sejm rozpoczął też prace nad tzw. „małą ustawą o innowacyjności”. W rządowym projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw określających warunki prowadzenia działalności innowacyjnej, wnioskodawca proponuje wprowadzenie spójnego systemu instrumentów premiujących i zachęcających do podejmowania działalności innowacyjnej.

W szczególności chodzi m.in. o zachęty podatkowe, w tym np. zniesienie od 1 stycznia 2017 r. podatku dochodowego od własności intelektualnej wnoszonej do spółki. Projekt przewiduje także możliwość odliczenia od podatku kosztów uzyskania patentu przez małe i średnie przedsiębiorstwa.

Zaproponowano również zwiększenie kwot kosztów kwalifikowalnych wydatków na badania i rozwój, które można odliczyć od podatku. Dla mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich firm odliczenia te wynosiłyby do 50 proc. Duże firmy mogłyby odliczyć 50 proc. wydatków osobowych i 30 proc. pozostałych kosztów związanych z działalnością badawczo-rozwojową.

Ponadto projekt wydłuża z 3 do 6 lat okres, w jakim przedsiębiorca może odliczyć koszty poniesione na działalność badawczo-rozwojową. Projekt zakłada też m.in. usunięcie ograniczenia dotyczącego okresu, w jakim naukowcom przysługiwałoby prawo do udziału w korzyściach z komercjalizacji (obecnie maksymalnie 5 lat od dnia uzyskania pierwszych środków).

W pracach parlamentarnych rząd reprezentował podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego Piotr Dardziński oraz podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów Leszek Skiba. Dalsze prace nad projektem będą prowadzone w trzech Komisjach: Finansów Publicznych, Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Cyfryzacji, Innowacyjności i Nowoczesnych Technologii.

Opracowanie: Marcin Krudysz

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 15 września 2016 r.

Najpóźniej od 1 stycznia 2017 r. jednostka samorządu terytorialnego jest obowiązana do podjęcia rozliczania podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi

Tak wynika z tzw. specustawy centralizacyjnej. Zakres i termin obowiązkowej centralizacji opisała Agnieszka Bieńkowska.

5 września 2016 r. Sejm uchwalił tzw. specustawę centralizacyjną, tj. ustawę o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu przez jednostki samorządu terytorialnego.

Ustawa jest konsekwencją wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w sprawie C-276/14 Gmina Wrocław, a jej celem jest uregulowanie praktycznych kwestii związanych z wdrożeniem przedstawionych tam wytycznych. W przedmiotowym wyroku Trybunał orzekł, że na gruncie przepisów o podatku VAT gminne jednostki budżetowe nie mogą być uznane za podatników podatku VAT, ponieważ nie spełniają przewidzianego w tych przepisach kryterium samodzielności prowadzenia działalności gospodarczej. Analogiczne stanowisko Naczelny Sąd Administracyjnych zajął w stosunku do zakładów budżetowych uznając, że jakkolwiek poziom samodzielności działalności prowadzonej przez zakłady budżetowe jest wyższy niż poziom samodzielności działalności prowadzonej przez jednostki, to nadal jednak nie jest on na tyle wysoki, aby można było uznać, że zakłady budżetowe prowadzą działalność gospodarczą samodzielnie i że mogą być w związku z tym uznane za podatników VAT odrębnych od tworzących je jednostek samorządu terytorialnego (uchwała NSA z dnia 26 października 2015 r., I FPS 4/15).

Po pierwsze wskazuje, że obowiązek podjęcia wspólnych rozliczeń dotyczy wszystkich jednostek samorządu terytorialnego, nie zaś jedynie gmin. Ponieważ wyrok Trybunału dotyczył gminnych jednostek budżetowych, początkowo pojawiały się wątpliwości, czy zasada centralizacji obejmować będzie także powiaty i województwa.

Art. 3 ustawy reguluje zakres centralizacji także w ramach danej jednostki samorządu terytorialnego wskazując, że centralizacją objąć należy wszystkie jednostki organizacyjne. W art. 2 pkt 1 ustawy o VAT zdefiniowano przy tym, że pod pojęciem jednostki organizacyjnej rozumieć należy utworzoną przez jednostkę samorządu terytorialnego samorządową jednostkę budżetową lub samorządowy zakład budżetowy, jak również urząd gminy, starostwo powiatowe i urząd marszałkowski. Powyższe oznacza, że zakres centralizacji ograniczony został do jednostek budżetowych, zakładów budżetowych i urzędów obsługujących jednostkę samorządu terytorialnego, nie obejmuje natomiast innych jednostek organizacyjnych tworzonych przez samorządy, przykładowo nie obejmuje instytucji kultury.

Zgodnie z art. 3 ustawy centralizacyjnej samorządy są zobowiązane do podjęcia wspólnych rozliczeń najpóźniej od 1 stycznia 2017 r. Wskazanie przez ustawodawcę jedynie terminu ostatecznego oznacza, że samorządy mają możliwość podjęcia wspólnych rozliczeń wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi także przed dniem 1 stycznia 2017 r., w dowolnie wybranym przez siebie momencie. W art. 5 ust. 1 ustawy zastrzeżono jedynie, że dniem podjęcia rozliczania podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi może być wyłącznie pierwszy dzień miesiąca, choć w przypadku samorządów składających deklaracje kwartalne w praktyce założyć należy, że będzie to pierwszy dzień kwartału.

Wybrany termin podlega zgłoszeniu do urzędu skarbowego. Zgodnie bowiem z art. 5 ust. 1 ustawy, jednostka samorządu terytorialnego, która podejmuje rozliczanie podatku VAT wraz ze wszystkimi jednostkami organizacyjnymi, jest obowiązana złożyć przed dniem podjęcia tego rozliczania do urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres jej siedziby informację, w której wskaże dzień podjęcia rozliczania podatku wraz ze wszystkimi tymi jednostkami. Wzór informacji określono w załączniku do ustawy. Wybrany przez samorząd termin podjęcia wspólnych rozliczeń podatku VAT przypadać może także w okresie przed wejściem w życie ustawy.

Ustawa wejdzie w życie z dniem 1 października 2016 r.

Opracowanie: Agnieszka Bieńkowska

Opublikowano: www.samorzad.lex.pl

Od 1 stycznia 2017 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 2000 zł.

Od 1 stycznia 2017 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 2000 zł.

Premier Beata Szydło podpisała rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 września 2016 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2017 r., z którego wynika, że od dnia 1 stycznia 2017 r. minimalne wynagrodzenie za pracę wyniesie 2000 zł.

Źródło: twitter.com/premierRP

 

 

 

 

Pracodawca ma obowiązek udzielenia pracownikowi urlopu wypoczynkowego w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo.

Pracodawca ma obowiązek udzielenia pracownikowi urlopu wypoczynkowego w tym roku kalendarzowym, w którym pracownik uzyskał do niego prawo. Jeśli zatrudniony nie wykorzysta całego urlopu, wówczas zaległy musi być udzielony do końca września następnego roku kalendarzowego. Gdy pracodawca nie udzieli go pracownikowi, to naraża się na grzywnę w wysokości od 1 do 30 tys. złotych.

Zgodnie z art. 163 k.p. pracodawca powinien udzielać pracownikom wolnego zgodnie z ustalonym planem urlopów. Jeżeli go nie sporządza, bo nie działa u niego zakładowa organizacja związkowa albo gdy zakładowa organizacja związkowa wyraziła na to zgodę, to wówczas termin odpoczynku ustala indywidualnie z pracownikiem, w drodze porozumienia. Wówczas powinien wziąć pod uwagę wniosek pracownika i konieczność zapewnienia normalnego toku pracy.

Niewykorzystany w danym roku przysługujący urlop przechodzi na następny rok i staje się urlopem zaległym. Sąd Najwyższy uważa, że w takim wypadku pracodawca nie musi uzgadniać z pracownikiem terminu wypoczynku. Ważne, by pracownik wykorzystał zaległe dni do końca trzeciego kwartału. SN uznał też, że udzielenie urlopu zaległego w trybie art. 186 k.p. nie wymaga zgody pracownika także wówczas, gdy pracownik jest na wypowiedzeniu umowy o pracę (wyrok SN z 2 września 2003 r., I PK 403/02).

Pracownikowi zatrudnionemu na umowę o pracę przysługuje coroczny, nieprzerwany, płatny urlop wypoczynkowy. Jego długość zależy od okresu zatrudnienia danej osoby. Pracownikowi ze stażem krótszym niż 10 lat przysługuje 20 dni urlopu, a ze stażem ponad 10 lat – 26 dni roboczych urlopu.

Sankcje za nieudzielanie pracownikowi niewykorzystanego urlopu w kodeksowym terminie przewiduje art. 282 § 1 pkt 2 k.p. Jest to wykroczenie przeciw prawom pracownika zagrożone karą grzywny.

Agnieszka Rosa

Nowe zasady zbiegu egzekucji komorniczej i administracyjnej.

Pracodawca, który otrzyma pisma wzywające do potrąceń z pensji pracownika jednocześnie od komornika i organu administracyjnego, najpierw przekazuje pieniądze temu z organów, który pierwszy dokonał zajęcia. To nowa zasada, która obowiązuje od 8 września 2016 r.

Od 8 września 2016 r. o tym, kto otrzyma jako pierwszy zajęte kwoty wynagrodzenia pracowniczego, jeśli nie wystarczy ono na pokrycie egzekucji sądowej i administracyjnej, decyduje pracodawca, a nie sąd. Przy czym pracodawca powinien zachować kolejność wskazaną w art. 8821 k.p.c. Czyli przekazać potrącone pieniądze organowi egzekucyjnemu, który:

1) pierwszy dokonał zajęcia; zajęcie wynagrodzenia jest dokonane z chwilą doręczenia wezwania dłużnikowi zajętej wierzytelności (por. art. 881 k.p.c.),

2) dokonał zajęcia na poczet należności w wyższej kwocie, jeśli nie jest w stanie ustalić czy komornik, czy organ administracyjny pierwszy zajął wynagrodzenie.

Przykład

9 września 2016 r. pracodawca otrzymał zawiadomienie od komornika, że ma potrącać z wynagrodzenia pracownika 7000 zł niespłaconej pożyczki bankowej. 11 września wpłynęło z kolei zawiadomienie od urzędu skarbowego, by zająć z pensji pracownika 1200 zł z tytułu niezapłaconych mandatów drogowych. Ponieważ wynagrodzenie pracownika jest za niskie, by pokryć obie egzekwowane kwoty, pracodawca dokonuje najpierw potrącenia na rzecz komornika i jemu przekazuje pieniądze. Nawet gdyby oba zawiadomienia wpłynęły jednego dnia, i tak komornik otrzymałby je pierwszy, ponieważ egzekwowana przez niego kwota jest wyższa.

Na tym nie koniec obowiązków pracodawcy. Po przekazaniu pieniędzy musi on niezwłocznie poinformować oba organy egzekucyjne o zaistniałym zbiegu. W pismach wskazuje datę doręczenia zawiadomień o zajęciach dokonanych przez te organy i wysokość należności, na poczet których zostały dokonane zajęcia. Może też dołączyć do nich kopie otrzymanych zajęć.

Organ, który jako pierwszy otrzyma zajęte kwoty, poprowadzi łączną egzekucję z wynagrodzenia pracownika (art. 773 § 1 k.p.c. po nowelizacji). Zawsze jest to administracyjny organ egzekucyjny w razie zbiegu egzekucji administracyjnej prowadzonej na podstawie jednolitego tytułu wykonawczego państwa członkowskiego Unii Europejskiej albo zagranicznego tytułu wykonawczego, określonych w ustawie o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych, oraz egzekucji sądowej np. do wynagrodzenia za pracę (art. 773 § 2 k.p.c. po nowelizacji).

Jadwiga Sztabińska

Od 2017 r. prawo do podwyższonych kosztów uzyskania przychodów nie będzie limitowane dla architektów, muzyków, producentów czy dziennikarzy

Od 2017 r. prawo do podwyższonych kosztów uzyskania przychodów nie będzie limitowane dla architektów, muzyków, producentów czy dziennikarzy – zakłada projekt nowelizacji ustawy o PIT, przygotowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Projektowane zmiany obejmują preferencje podatkowe dotyczące uprawnienia do korzystania z 50 proc. kosztów uzyskania przychodów dla twórców z jednoczesną likwidacją ograniczeń w jego wysokości.

Projekt zakłada, że 50 proc. koszty uzyskania przychodu będą przysługiwać w stosunku do przychodów uzyskanych przez twórców z tytułu korzystania z praw autorskich oraz z praw pokrewnych przez artystów wykonawców, z tym że koszty te będą obliczane od przychodu pomniejszonego o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki na ubezpieczenie emerytalne i rentowe oraz ubezpieczenie chorobowe, bez ograniczenia w postaci 1/2 kwoty stanowiącej górną granicę pierwszego przedziału skali podatkowej. Limit odliczeń nie będzie dotyczył podatników uzyskujących przychody z działalności twórczej w zakresie: architektury, urbanistyki, literatury pięknej, sztuk plastycznych, muzyki, fotografiki, twórczości audiowizualnej, choreografii i lutnictwa artystycznego oraz sztuki ludowej.

Obecnie twórcy mogą pomniejszyć przychody z tytułu praw autorskich o 50-proc. koszty podatkowe, przy czym limit takiego odliczenia nie może przekroczyć kwoty 42.764 zł.

Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK

Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 8 września 2016 r.

 

Wchodzą w życie przepisy zmieniające m.in. zasady wyboru właściwego organu egzekucyjnego w przypadku zbiegu egzekucji sądowej i administracyjnej.

Obowiązujące obecnie przepisy Kodeksu postępowania cywilnego opisujące kwestię zbiegu egzekucji sądowej i administracyjnej wywołują w praktyce wątpliwości interpretacyjne. Wpływa to zarówno na szybkość, jak i skuteczność prowadzonej egzekucji sądowej i administracyjnej. Dlatego też ustawodawca postanowił znowelizować w tym zakresie regulację ustawową – dokonał tego ustawą z 10 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks cywilny, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1311 ze zm.).

Najważniejsza zmiana wprowadzana przez tę ustawę polega na odejściu od dotychczasowego sądowego modelu rozstrzygania o zbiegu egzekucji i wprowadzeniu w jego miejsce modelu ustawowego, na podstawie którego to przepisy ustawowe mają wskazywać, który organ egzekucyjny będzie właściwy w przypadku zbiegu egzekucji sądowej i administracyjnej.

Zgodnie z nowym brzmieniem przepisów kodeksowych w przypadku zbiegu egzekucji sądowej i administracyjnej do tej samej rzeczy lub prawa majątkowego z mocy ustawy właściwym do dalszego prowadzenia egzekucji będzie ten organ sądowy lub administracyjny, który dokonał zajęcia jako pierwszy. Jeżeli mimo tej zasady nie można wskazać właściwego organu, dalsza egzekucja będzie należeć do tego organu, który dokonał zajęcia na poczet należności w wyższej kwocie. Zostanie utrzymana wprowadzona już wcześniej zasada, że wyjątkowo w przypadku zbiegu z egzekucją sądową egzekucji administracyjnej prowadzonej na podstawie jednolitego tytułu wykonawczego państwa członkowskiego UE albo zagranicznego tytułu wykonawczego określonych w przepisach ustawy z dnia 11 października 2013 r. o wzajemnej pomocy przy dochodzeniu podatków, należności celnych i innych należności pieniężnych (Dz. U. poz. 1289 ze zm.), organem właściwym do prowadzenia dalszej egzekucji będzie zawsze administracyjny organ egzekucyjny.

Zbieg egzekucji nie będzie wstrzymywał czynności egzekucyjnych. Obowiązkiem komornika będzie zawiadomienie stron, uczestników postępowania i egzekucyjnego organu administracyjnego o zachodzącej podstawie przekazania egzekucji sądowej administracyjnemu organowi egzekucyjnemu

Nowa regulacja zacznie obowiązywać z dniem 8 września 2016 r.

Opracowanie: Andrzej Perzyna, RPE WK

Źródło: www.dziennikustaw.gov.pl, stan z dnia 7 września 2016 r.

Przedsiębiorcy od lat skarżą się na te same bariery: niejasne prawo podatkowe, wysokie koszty pracy i dużą biurokrację.

Ok. 40,5 proc. przedsiębiorców uważa, że warunki prowadzenia działalności gospodarczej w minionych dwóch latach się nie zmieniły. Jedna trzecia respondentów twierdzi, że w umiarkowanym stopniu się pogorszyły, zaś 9,5 proc. ocenia, że pogorszyły się w znacznym stopniu. Jedynie ok. 14 proc. badanych dostrzegło poprawę. To wnioski z badania przeprowadzonego wśród przedsiębiorców — członków Business Centre Club (BBC). Zdaniem badanych, to system podatkowy jest największym utrudnieniem dla prowadzenia biznesu w Polsce.

Więcej: www.firma.pb.pl/4624060,13263,biznes-chce-latwiejszych-podatkow

Źródło: Puls Biznesu, stan z dnia 5 września 2016 r.

Od 1 września pracodawca zatrudniając pracownika będzie miał obowiązek zawrzeć z nim pisemną umowę o pracę

Od 1 września pracodawca zatrudniając pracownika będzie miał obowiązek zawrzeć z nim pisemną umowę o pracę albo potwierdzić mu na piśmie podstawowe ustalenia związane z zawarciem umowy o pracę jeszcze przed dopuszczeniem do pracy.

Pracodawca został ponadto zobowiązany przed dopuszczeniem pracownika do pracy zapoznać go z treścią regulaminu pracy, a w przypadku pracownika młodocianego – zapoznać go z wykazem lekkich prac.

Za niepotwierdzenie na piśmie zawartej z pracownikiem umowy o pracę przed dopuszczeniem go do pracy pracodawcy będzie groziła kara grzywny od 1000 zł do 30.000 zł.

Tak wynika z ustawy z dnia 13 maja 2016 r. o zmianie ustawy Kodeks pracy (Dz. U. poz. 910), która obowiązuje od 1 września 2016 r. Ustawa ma na celu ograniczenie skali zjawiska zatrudniania pracowników bez uprzedniego zawarcia z nimi umowy o pracę na piśmie lub bez uprzedniego potwierdzenia im na piśmie podstawowych warunków zatrudnienia i tym samym zwiększenie ochrony praw pracowników oraz zapobieganie nielegalnemu zatrudnieniu. Zmiana ma ułatwić pracownikom dochodzenie przysługujących im świadczeń i uprawnień ze stosunku pracy, a także korzystanie z ochrony gwarantowanej przez przepisy ubezpieczeń społecznych.

 

Tylko przez 10 lat pracodawcy będą musieli przechowywać dokumentację kadrowo-płacową, zamiast obecnych 50 lat.

Wszystko po to, by ograniczyć koszty ponoszone przez nich z tego tytułu. Szacuje się je na ok. 130 mln zł rocznie.

Rządowy projekt zmian w kodeksie pracy, o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach i ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych zakłada rewolucyjne skrócenie obowiązkowego okresu przechowywania dokumentacji kadrowo-płacowej przy jednoczesnym założeniu, że ZUS będzie gromadził informacje potrzebne do ustalenia i przyznania świadczeń z ubezpieczeń społecznych i emerytalnych. Pracodawcy natomiast będą mogli gromadzić i przechowywać akta osobowe i pozostałą dokumentację pracowniczą w formie elektronicznej.

Wszystkimi informacjami niezbędnymi do uzyskania świadczeń emerytalno-rentowych dla osób, które rozpoczęły aktywność zawodową po 31 grudnia 1998 r., ma dysponować ZUS, gromadząc dane przekazywane przez pracodawców. 10 lat przechowywania dokumentacji od zakończenia stosunku pracy gwarantuje możliwość korzystania z dokumentów jako dowodów w razie ewentualnego sporu sądowego. Pracodawca po ustaniu zatrudnienia wyda pracownikowi rozszerzone świadectwo pracy, które będzie zawierało dane niezbędne dla ZUS do przyznania wybranego świadczenia z ubezpieczeń społecznych oraz zaświadczenie o wynagrodzeniu w poszczególnych latach pozostawania pracownika w stosunku pracy. Dane te pracodawca przekaże także do ZUS. Wówczas nie będzie musiał przechowywać dodatkowych dokumentów, które zawierają informacje w obecnym druku ZUS RP – 7, świadectwach i zaświadczeniach wystawianych dla celów emerytalnych i rentowych oraz w zaświadczeniu ZUS Z-3. Pracodawca przekaże dane w formie elektronicznej lub papierowej.

Przy jednoczesnym udostępnieniu nowych funkcjonalności w programie Płatnik i e-Płatnik, nastąpi zwiększenie zakresu informacji o dane wykorzystywane przy ustalaniu prawa do świadczeń emerytalnych i rentowych oraz zasiłkowych. To z kolei pociąga konieczność zmian w przepisach upraszczających system świadczeń. Zmiany w ustalaniu podstawy wymiaru świadczeń emerytalnych i rentowych polegałyby na tym, że do lat pracy po 31 grudnia 1998 r., z których zarobki podlegają uwzględnieniu przy ustalaniu podstawy wymiaru świadczeń, podstawa byłaby ustalana według zasady przypisywania składników wynagrodzenia do okresów, w których zostały wypłacone (lub przedstawione do dyspozycji ubezpieczonego) i stanowiły podstawę wymiaru składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe. A zatem według zasady stosowanej przy ewidencjonowaniu danych na koncie ubezpieczonego.

Każdy pracodawca będzie mógł fakultatywnie korzystać z dowolnego systemu do tworzenia elektronicznych akt pracowniczych i pozostałej dokumentacji pracowniczej. Struktura takich akt ma uwzględniać możliwości wytworzenia akt i dokumentacji z programów informatycznych używanych przez przedsiębiorców i ma być dostępna w Biuletynie Informacji Publicznej.

Pracodawcy RP w ramach konsultacji społecznych w pełni poparli rządowe pomysły zmian przepisów. Zgadzają się również z ograniczeniem katalogu przechowywanych dokumentów pracowniczych, czasu ich archiwizowania i możliwością stosowania formy elektronicznej.

Agnieszka Rosa

Data publikacji: 23 sierpnia 2016 r.

Jednolity Plik Kontrolny JPK

Jednolity Plik Kontrolny JPK – to format, w jakim niektórzy podatnicy, płatnicy oraz inkasenci są od 1 lipca 2016 r. obowiązani przekazywać dane do organów podatkowych w przypadku prowadzenia ksiąg podatkowych (księgi rachunkowe, KPiR, ryczałt ewidencjonowany) . Wprowadzenie przepisów nakazujących przekazywanie takich danych w formacie Jednolitego Pliku Kontrolnego umożliwia organom podatkowym łatwiejsze kontrolowanie ksiąg podatkowych prowadzonych w formie elektronicznej, a w konsekwencji skrócenie czasu wykonywania kontroli.

Jednolity Plik Kontrolny będzie dotyczył różnych danych i przekazywany będzie na żądanie organu skarbowego. Od 01-07-2016 tzw. duzi przedsiębiorcy, pozostali przedsiębiorcy od  01-07-2018 r.

Natomiast dodatkowo dane dotyczące podatku VAT w postaci JPK muszą być przekazywane obowiązkowo comiesięcznie do organów podatkowych bez żądania. Tutaj obowiązkowe terminy wprowadzenia są trochę inne: duzi przedsiębiorcy od 01-07-2016 r., tzw. średni i mali przedsiębiorcy  od 01-01-2017 r., oraz tzw. mikroprzedsiębiorcy  od 01-01-2018 r.

Wprowadzenie JPK jest dokonywane całkowicie przez nasze Biuro Rachunkowe.

11-08-2016

Ryszard Baron