Firma dostanie refundację kosztów zatrudnienia niepełnosprawnego

Firma, która zatrudni niepełnosprawnego, może starać się o refundację dodatkowych kosztów.
Takie uprawnienie wynika z dwóch rozporządzeń, który weszły w życie z mocą wsteczną od 1 stycznia: rozporządzenie w sprawie zwrotu dodatkowych kosztów związanych z zatrudnianiem pracowników niepełnosprawnych oraz rozporządzenie dotyczącego zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej.
Dzięki tym przepisom przedsiębiorca może starać się o refundację z PFRON kosztów zatrudnienia asystenta osoby niepełnosprawnej czy zakupu oprogramowania, które ułatwi takiej osobie pracę na komputerze. Może też ubiegać się o dofinansowanie w wysokości ponad 50 tys. zł na urządzenie stanowiska pracy osoby niepełnosprawnej.
Źródło: Rzeczpospolita, Mateusz Rzemek, 24 marca 2011 r.
Data publikacji: 24 marca 2011 r.

Artysta nie zawsze zapłaci VAT

Opodatkowanie VAT koncertu zależy od tego, czy jest to odrębna usługa, za którą artysta pobiera honorarium, czy jeden z elementów imprezy kulturalnej.
Organizatorem lub współorganizatorem koncertów często są miasta. Do końca 2010 r. honorarium za koncert wykonywany przez artystę nie było opodatkowane. Problem powstał od początku roku w związku ze zmianami w ustawie o VAT. Jak wynika z interpelacji poselskiej, wątpliwości dotyczą także wynajmu sceny, nagłośnienia i oświetlenia. Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na interpelację stwierdziło, że od 1 stycznia 2011 r. dla wysokości opodatkowania VAT organizacji imprezy kulturalnej, w ramach której będzie wykonany koncert, znaczenie ma to, czy wykonanie koncertu można traktować jako świadczenie odrębnej usługi, za której wykonanie artysta pobiera honorarium, czy też jest to jeden z elementów imprezy kulturalnej organizowanej przez agencję artystyczną albo menedżera wykonawcy. W sytuacji gdy na podstawie umowy zawartej z miastem, agencją artystyczną albo menedżerem wykonawcy, indywidualni twórcy i artyści wykonawcy, świadczą odrębną usługę kulturalną polegającą na wykonaniu koncertu, za które pobierają wynagrodzenie w formie honorariów, to świadczona przez nich usługa jest zwolniona z VAT, co wynika z art. 43 ust. 1 pkt 33b ustawy. Natomiast jeżeli przedmiotem umowy cywilnoprawnej zawartej pomiędzy miastem a agencją artystyczną (menedżerem wykonawcy) jest odpłatne zorganizowanie imprezy kulturalnej, np. koncertu, wówczas podlega 23% stawce VAT, na podstawie art. 146a ust. 1 pkt 1 ustawy.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 22 marca 2011 r.
Data publikacji: 22 marca 2011 r.

8 proc. na chleb o długiej trwałości, 23 proc. na ubranka dziecięce

Przyjęta przez Sejm nowelizacja ustawy o podatku od towarów i usług wprowadza zmiany istotne dla firm będących podatnikami VAT i dla zwykłych ludzi. Przede wszystkim czekają nas kolejne zmiany stawek VAT. Większość z nich wynika z błędów i pośpiechu przy wprowadzaniu ostatniej nowelizacji, która obowiązuje od 1 stycznia.
Zgodnie ze znowelizowanymi przepisami stawka VAT na pieczywo, którego termin przydatności do spożycia przekracza 14 dni, zostanie obniżona z 23 proc. do 8 proc. Tą samą obniżoną stawką zostaną objęte wyroby ciastkarskie i ciastka świeże, których data minimalnej trwałości nie przekracza 45 dni (dziś obowiązuje ograniczenie 14-dniowe). Nowelizacja uchyla też preferencyjną 8 proc. stawkę VAT na ubranka dla niemowląt i buty dziecięce. Jej stosowanie przez Polskę zakwestionował Trybunał Sprawiedliwości UE (wyrok C-49/09). W konsekwencji towary te zostaną objęte podstawową 23 proc. stawką podatku. Zmiana ta wejdzie w życie dopiero od 1 stycznia 2012 r.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 21 marca 2011 r.
Data publikacji: 21 marca 2011 r.

Doradcy Podatkowi Niepełnosprawnym

Od wtorku 15 marca br. rusza akcja informacyjna „Doradcy Podatkowi Niepełnosprawnym”. Pod numerem telefonu 513 152 218 osoby niepełnosprawne mogą uzyskać informacje o przysługujących im ulgach i uprawnieniach podatkowych.

Do końca kwietnia we wtorki i czwartki w godzinach od 9:00 do 15:00 eksperci ze Śląskiego Oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych będą prowadzili bezpłatne konsultacje z zakresu ulg i uprawnień przysługujących osobom niepełnosprawnym i ich rodzinom.

Doradcy podatkowi będą dyżurować pod telefonem komórkowym, na życzenie osoby niepełnosprawnej doradca będzie oddzwaniał na własny koszt.

Po raz pierwszy wspólna akcja Zarządu Województwa Śląskiego oraz Samorządu Doradców Podatkowych – Oddział Śląski miała miejsce w 2010 r. Cieszyła się bardzo dużym zainteresowaniem. Przez półtora miesiąca Doradcy Podatkowi udzielali kilkudziesięciu porad dziennie.

Patronat nad przedsięwzięciem objął Marszałek Województwa Śląskiego.

Automatyzacja systemu księgowego zmniejszy koszty

System księgowy można usprawnić, wbudowując do niego podsystem, który przekształci wprowadzane dane w stosowne raporty, a następnie deklaracje podatkowe.
Chcąc wprowadzić nowe rozwiązania informatyczne do celów rozliczeniowych, w pierwszej kolejności należy przyjrzeć się używanemu systemowi. Jeśli dane do niego są odpowiednio kategoryzowane pod względem podatkowym, należy zbudować podsystem. Powinien on spowodować, że informacje finansowo-podatkowe z systemu zostaną pobrane, przekształcone w raporty podatkowe, a następnie w finalne deklaracje podatkowe. Oczywiście muszą być zachowane procedury kontrolne obowiązujące w danej firmie. Po zweryfikowaniu takiej deklaracji system powinien umożliwić złożenie deklaracji w sposób elektroniczny.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 8 marca 2011 r.
Data publikacji: 8 marca 2011 r.

Zadania kontroli skarbowej na 2011 r.

Rzetelność deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowość obliczania i wpłacania podatków, prowadzenie postępowań kontrolnych z wykorzystaniem technik informatycznych (e-kontrola) oraz współpraca z instytucjami UE oraz państwami trzecimi to tylko niektóre zagadnienia, które powinny znajdować się w kręgu zwiększonego zainteresowania kontroli skarbowej w 2011 r. Departament Kontroli Skarbowej Ministerstwa Finansów przygotował zakres zadań dla urzędów kontroli skarbowej na 2011 r.
Coroczny plan pracy dla 16 UKS-ów zatwierdzony przez Generalnego Inspektora Kontroli Skarbowej wyznaczyła wcześniejsza analiza wyników z 2010 r., która ujawniła 1 proc. spadek liczby kontroli ogółem, w tym 4 proc. spadek kontroli dotyczących podatków, przy jednoczesnym 0,5 proc. wzroście liczby kontroli, w których stwierdzono uszczuplenia podatkowe w porównaniu do wyników uzyskanych w 2009 r. Poza tym urzędy osiągnęły wskaźnik 69 proc. pozytywnych kontroli podatkowych – kończących się ustaleniami, tj. wydaniem decyzji lub złożeniem dobrowolnej korekty deklaracji. W poszczególnych urzędach kontroli skarbowej skuteczność kontroli podatkowych wyniosła od 58 proc. do 80 proc. Natomiast średnia kwota ustaleń przypadająca na jedną zakończoną kontrolę podatkową wyniosła 290 tys. zł. Biorąc pod uwagę powyższe, działania kontroli skarbowej powinny zwiększyć oddziaływanie w obszarze zapewnienia skuteczności wykonywania zobowiązań podatkowych i innych należności stanowiących dochód budżetu państwa lub państwowych funduszy celowych, jak również przyczyniać się do poprawy zarządzania i wydatkowania krajowych środków publicznych i środków pochodzących z UE oraz podnosić wydajności w wyniku optymalizacji wykorzystania zasobów.
Dlatego też w 2011 r. w kręgu zwiększonego zainteresowania kontroli skarbowej znajdą się:
1. Rzetelność deklarowanych podstaw opodatkowania oraz prawidłowość obliczania i wpłacania podatków, ze szczególnym uwzględnieniem podatku akcyzowego (szczególnie w obrocie paliwami płynnymi), podatku VAT w obrocie wewnątrzwspólnotowym, oszustw w podatku VAT w obrocie krajowym, ujawniania i kontroli niezgłoszonej do opodatkowania działalności gospodarczej, opodatkowania podatkiem dochodowym przychodów z nieujawnionych źródeł, uzyskiwania przychodów z działalności gospodarczej prowadzonej z wykorzystaniem Internetu;
2. Prawidłowość wykorzystania środków publicznych oraz gospodarowanie mieniem Skarbu Państwa;
3. Prowadzenie postępowań kontrolnych z wykorzystaniem technik informatycznych (e-kontrola);
4. Współdziałanie z innymi organami w zakresie wykrywania i zwalczania nieprawidłowości należących do zakresu kontroli skarbowej;
5. Współpraca z instytucjami UE oraz państwami trzecimi.
Powyższe zadania są sformułowane w sposób bardzo ogólny. Brak jest szczegółowych instrukcji, które określą drogę do ich osiągnięcia. Tym samym odnieść można wrażenie, że dopuszczalne są wszelkie metody, których realizacja wywoła pożądany efekt.
Opracował: Michał Malinowski, RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 4 lutego 2011 r.
Data publikacji: 7 marca 2011 r.

Spotkania informacyjne dla Przedsiębiorców

Śląskie Centrum Przedsiębiorczości zaprasza na spotkania informacyjne dla Przedsiębiorców w ramach Poddziałania 3.2.1 Infrastruktura okołoturystyczna/ przedsiębiorstwa Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Śląskiego na lata 2007 – 2013.

Zapraszamy wszystkich Przedsiębiorców zainteresowanych dofinansowaniami do inwestycji m.in. w rozbudowę aktywnych form turystyki, parków tematycznych, tworzenia bazy okołoturystycznej oraz terenów rekreacyjnych.

Na spotkaniach zostaną zaprezentowane kompleksowe informacje o dofinansowaniach do inwestycji w infrastrukturę okołoturystyczną w ramach Poddziałania 3.2.1 w tym m.in.:

– zasady pozyskiwania wsparcia,
– zasady wypełniania wniosku o dofinansowanie,
– zasady kwalifikowalności wydatków,
– kryteria oceny projektów.

Zaplanowane spotkania odbędą się w:

Rybniku, 10 marca 2011 r. w Sali Posiedzeń Starostwa Powiatowego w Rybniku, ul. 3 Maja 31 w godzinach od 10.00 do 14.00, (I piętro sala nr 200).

oraz

Bielsku-Białej, 17 marca 2011 r. w Sali Posiedzeń Starostwa Powiatowego w Bielsku-Białej, ul. Piastowska 40 w godzinach od 10.00 do 14.00, (I piętro sala nr 122).

źródło: Śląskie Centrum Przedsiębiorczości

Szansa na rozwój dla śląskich przedsiębiorców

Jak właściwie przygotować biznesplan i jak skutecznie pozyskać zewnętrznego inwestora dla własnej firmy? Na te i wiele innych pytań spróbują znaleźć odpowiedź uczestnicy warsztatów Akademii Łowców Biznesu.

Warsztaty są częścią projektu „Łowcy Biznesu” współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Celem projektu jest wsparcie mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w rozwoju ich działalności biznesowej. Uczestnictwo w projekcie obejmuje szereg działań m.in. pomoc w poszukiwaniu inwestora poprzez współpracę z funduszami czy doradztwo w zakresie funkcjonowania rynków kapitałowych i promocję innowacyjnych spółek uczestniczących w programie. Warsztaty przygotowano z myślą o innowacyjnych przedsiębiorcach, którzy są zainteresowani dalszym rozwojem swojej firmy, a także osobach posiadających interesujący pomysł na biznes i szukających zewnętrznego finansowania.

Spotkania odbędą się 9 i 10 marca br. w Parku Naukowo-Technologicznym Euro-Centrum w Katowicach. Pierwszy dzień warsztatów będzie poświęcony właściwemu przygotowaniu do pozyskania inwestora. Prelegenci wskażą uczestnikom, jak właściwie wybrać źródło kapitału, jak przygotować skuteczny biznesplan i jak wycenić własną firmę. Drugi dzień adresowany jest do spółek, które rozważają debiut na rynku NewConnect. Uczestnikom zaprezentowany zostanie proces emisji akcji i ich wprowadzenia do obrotu.

Przedsięwzięcie jest realizowane pod patronatem honorowym Marszałka Województwa Śląskiego, Adama Matusiewicza oraz Prezydenta Miasta Katowice, Piotra Uszoka.
16 lutego 2011

Wydatki na gadżety reklamowe stanowią koszt uzyskania przychodów

Jeżeli wręczane przez podatnika prezenty są opatrzone w sposób trwały logo firmy, ich wartość jednostkowa jest stosunkowo niska, nie mają charakteru okazałości, to wydatki poniesione na ich nabycie stanowić będą, na podstawie art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, koszt uzyskania przychodów.
Takie stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 31 stycznia 2011 r., sygn. IPPB1/415-1097/10-2/ES, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów wydatków na gadżety reklamowe opatrzone logo, przekazywane przez podatnika obecnym jak i potencjalnym klientom podczas imprez handlowych oraz w czasie spotkań dwustronnych.
Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, w przypadku oferowania kontrahentom prezentów z logo firmy mamy do czynienia z reklamą, polegającą na promowaniu przedsiębiorstwa bez konieczności jednoczesnego bezpośredniego promowania oferowanych towarów bądź usług. Ocena charakteru wydatku (cel reprezentacyjny czy reklamowy) możliwa jest na podstawie całokształtu działalności prowadzonej przez podatnika, rozmiarów wydatków, ich jednostkowej wartości, ustalenia kręgu obdarowanych, okoliczności wręczania prezentów, itp. i powinna być dokonywana każdorazowo przez podatnika, który prowadząc działalność gospodarczą może najlepiej dokonać właściwej kwalifikacji danego wydatku pod kątem funkcji, jaką będzie spełniać w firmie.
W przypadku przekazywania gadżetów o wyższej wartości wyselekcjonowanym kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom, mimo iż będą one oznakowane logo firmy, gdy celem wydatku jest tworzenie pozytywnego wizerunku firmy i budowa odpowiednich relacji z klientami, wydatki takie będą miały charakter reprezentacyjny i w efekcie na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy nie będą mogły zostać uznane za uzyskanie przychodów. Natomiast w przypadku upominków o niewielkiej wartości należy stwierdzić, iż co do zasady drobne gadżety nie mają charakteru reprezentacyjnego – ich obecność jest dziś bowiem tak powszechna, że nie przyczynia się w znacznym stopniu do budowy wizerunku firmy, i to ich brak może uchodzić za odstępstwo od zwyczajowego postępowania. Dlatego, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o PIT wydatki poniesione na ich nabycie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.
Opracowanie: Jolanta Mazur RPE
Źródło: www.mf.gov.pl., stan z dnia 7 lutego 2011 r.
Data publikacji: 8 lutego 2011 r.

Reforma zasad obrotu fakturami w formie elektronicznej

Uproszczenie obrotu fakturami elektronicznymi przy wykorzystaniu nowych narzędzi, jakie wprowadzić ma nowelizacja ustawy o podpisie elektronicznym, w tym wszystkich form zaawansowanego podpisu elektronicznego, m.in. podpisu osobistego i pieczęci elektronicznej przewidują projektowane w tej nowelizacji zmiany przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.
Rozszerzeniu ma ulec katalog prawnie akceptowanych sposobów przesyłania potwierdzeń odbioru faktury korygującej. Klasycznie rozumiane potwierdzenia w obrocie dokumentami elektronicznymi mogą być zastąpione przez różnego typu wiadomości elektroniczne, np. e-maile lub komunikaty systemowe.
Podatnikom ma zostać umożliwione stosowanie systemów informatycznych obsługujących fakturowanie w formie elektronicznej w różnych konfiguracjach technicznych i biznesowych. Faktury będzie można wysyłać w formie elektronicznej z systemu informatycznego, a także udostępniać je w systemach opartych na technologiach internetowych, celem pobrania bezpośrednio przez odbiorców. Projektowane przepisy dopuszczać także będą przesyłanie i udostępnianie faktur w formie elektronicznej nie tylko drogą transmisji sieciowej, ale także przy wykorzystaniu fizycznych informatycznych nośników danych (płyty CD, DVD, dyski twarde, karty pamięci, itp.).
Rozpoczęcie fakturowania w formie elektronicznej będzie możliwe wyłącznie po wyrażeniu zgody na taką formę fakturowania przez zarówno wystawcę jak i odbiorcę faktury elektronicznej. Akceptacja może być dokonana w formie pisemnej lub elektronicznej.
Rozszerzony ma zostać katalog środków technicznych umożliwiających realizację fakturowania w formie elektronicznej. Obowiązujące w tym zakresie przepisy przewidują możliwość fakturowania w formie elektronicznej pod warunkiem wykorzystania bezpiecznego podpisu elektronicznego weryfikowanego za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu lub poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI). Projektowane zmiany stworzą podatnikom możliwość fakturowania także z wykorzystaniem zaawansowanego podpisu elektronicznego.
Wprowadzona zostanie możliwość wybrania przez strony formy wystawiania dokumentów pochodnych, przede wszystkim duplikatów faktur i ich korekt. Jednak raz wybrana forma (papierowa czy elektroniczna) powinna być stosowana konsekwentnie, chyba że przeszkody techniczne lub formalne będą to uniemożliwiały.
Zapis elektroniczny faktur musi być realizowany w sposób umożliwiający ich wykorzystanie przez organy kontroli skarbowej i podatkowej. Faktury w formie elektronicznej będzie można przechowywać na terytorium innego państwa, pod warunkiem uprzedniego poinformowania o tym naczelnika urzędu skarbowego lub w przypadku podatku akcyzowego – naczelnika urzędu celnego (wyjątek – podmioty niebędące przedsiębiorcami). Z uwagi na konieczność zagwarantowania możliwości kontroli faktur elektronicznych powinna być zapewniona ich czytelność i możliwość wydruku.
Pierwsze czytanie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o podpisie elektronicznym, ustawy o podatku od towarów i usług, ustawy – Kodeks cywilny oraz ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych odbędzie się w Sejmie w piątek 4 lutego.
Opracowanie: Jolanta Mazur RPE WKP
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 2 lutego 2011 r.
Data publikacji: 2 lutego 2011 r.

Do 31 stycznia jest czas na rejestrację

Tylko do 31 stycznia można rejestrować umowy najmu, dzierżawy i leasingu samochodów z kratką zawarte do końca 2010 roku.

Warunkiem do zachowania nabytego prawa do pełnego odliczania VAT od aut z kratką będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub leasingu jest rejestracja takich umów w urzędzie skarbowym. Termin na dokonanie rejestracji mija 31 stycznia. Dotyczy to umów zawartych do końca 2010 r., niezależnie od momentu wydania samochodu nabywcy. Rejestracja umowy uprawnia podatnika do odliczania podatku naliczonego przez cały okres jej trwania. Dla celów podatkowych istotna jest wyłącznie treść umowy na moment jej rejestracji. Termin rejestracji do końca stycznia 2011 r. ma charakter terminu materialnego.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 28 stycznia 2011 r.
Data publikacji: 28 stycznia 2011 r.

Stawka odsetek od zaległości podatkowych lekko w górę

Rada Polityki Pieniężnej od 20 stycznia podwyższa stopy procentowe NBP o 0,25 pkt. procentowych. Oznacza to, że od tego dnia o 0,5 proc. wyższa będzie też stawka odsetek od zaległości podatkowych.
Na wczorajszym posiedzeniu RPP postanowiła podnieść o 0,25 pkt proc. wszystkie stopy NBP (w tym także stopę lombardową, istotną z punktu widzenia stawki odsetek za zwłokę od zaległości podatkowych).
Wyższe stopy procentowe NBP mają przyczynić się do ograniczenia ryzyka utrzymania się inflacji powyżej celu inflacyjnego w średnim okresie. Zdaniem Rady przyspieszenie wzrostu gospodarczego w Polsce wspierające poprawę sytuacji na rynku pracy może prowadzić do stopniowego wzrostu presji płacowej i inflacyjnej w średnim okresie. Jednocześnie silny wzrost cen surowców na rynkach światowych rodzi – w warunkach ożywienia gospodarczego – ryzyko utrwalenia się podwyższonych oczekiwań inflacyjnych.
Wyższe stopy NBP (w tym stopa lombardowa) to wyższe stawki odsetek od zaległości podatkowych. Po zmianie stawki odsetek od zaległości podatkowych wynosić będą odpowiednio: 12,5 proc. stawka podstawowa oraz 9,36 proc. stawka obniżona. Nowe wysokości wyliczone są na podstawie obowiązującego od 9 listopada sposobu obliczania wysokości stawek odsetek od zaległości podatkowych. Zgodnie ze znowelizowanym brzmieniem art. 56 § 3 Ordynacji podatkowej stawka odsetek za zwłokę ma być równa sumie 200 proc. podstawowej stopy oprocentowania kredytu lombardowego i 2 proc. i nie może być niższa niż 8 proc.
Obowiązujące stawki z pewnością już wkrótce zostaną ogłoszone przez Ministra Finansów w stosownym obwieszczeniu publikowanym w Monitorze Polskim.
Michał Malinowski
Redakcja Publikacji Elektronicznych WKP
Źródło: www.nbp.pl, stan z dnia 20 stycznia 2011 r.
Data publikacji: 20 stycznia 2011 r.

Szkolenia BHP a zwolnienie od podatku VAT

Szkolenia z bezpieczeństwa i higieny pracy prowadzone zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy są obecnie zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie znowelizowanego art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) ustawy o VAT.
Zgodnie z tym artykułem, zwolnione od podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane. Dla oceny, czy określone usługi są zwolnione na podstawie powołanego wyżej przepisu konieczne jest zatem stwierdzenie czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego i czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Szkolenie z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy może dotyczyć pracodawcy, pracowników służby bhp, innych pracowników oraz instruktorów i wykładowców tematyki bhp. Szkolenia te, adresowane do pracodawcy, pracowników służb bhp, instruktorów i wykładowców tematyki bhp są usługami kształcenia zawodowego. Szkolenia z zakresu bhp są usługami kształcenia zawodowego również wówczas, gdy dotyczą pracowników pracodawcy nie będących np. służbą bhp. Znajomość przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy jest bowiem warunkiem niezbędnym do wykonywania pracy.
Zgodnie z art. 2373 § 1 Kodeksu pracy, nie wolno dopuścić pracownika do pracy, do której wykonywania nie posiada on wymaganych kwalifikacji lub potrzebnych umiejętności, a także dostatecznej znajomości przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy. Obowiązek przeprowadzania szkoleń z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy wynika wprost z przepisów Kodeksu pracy. Ponadto, szczegółowe zasady przeprowadzania szkoleń z tego zakresu określone zostały w przepisach rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. (Dz. U. Nr 180, poz. 1860 ze zm.) w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. Oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka, by szkolenia te prowadzone były w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
Opracowanie: Jolanta Mazur RPE WKP
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 19 stycznia 2011 r.
Data publikacji: 19 stycznia 2011 r.

Firmy transportowe pod lupą PIP

Państwowa Inspekcja Pracy skontroluje firmy transportowe. Te, które łamią przepisy o czasie pracy, mogą zapłacić nawet 30 tys. zł grzywny.
PIP zwróci szczególną uwagę na to, czy firmy przestrzegają przepisy o czasie pracy kierowców. Zaplanowała więc kontrole czasu prowadzenia pojazdu, przerw i czasu odpoczynku kierowców. Firmy muszą liczyć się także z kontrolami innych inspekcji i służb. PIP realizuje bowiem wspólnie m.in. z Inspekcją Transportu Drogowego i policją krajową strategię kontroli przepisów w zakresie czasu pracy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, Łukasz Guza, 12 stycznia 2011 r.
Data publikacji: 12 stycznia 2011 r.

Inwentaryzację trzeba skończyć do 15 stycznia

Prace inwentaryzacyjne trzeba zakończyć do 15 stycznia, a rozliczenie ujawnionych różnic przed 25 marca.
Do 14 dni od sporządzenia inwentaryzacji organy podatkowe mogą dokonać kontroli. Eksperci wyjaśniają, że może ona polegać na ustaleniu kompletności i zasadności inwentaryzacji składników majątkowych. Spółki, których rok kalendarzowy pokrywa się z obrotowym, mają czas do 15 stycznia na zakończenie inwentaryzacji. Po dokonaniu wszystkich czynności inwentaryzacyjnych konieczne będzie rozliczenie ustalonych podczas tych czynności różnic. Mimo że czynności wyjaśniające będą przeprowadzane już w 2011 roku, rozliczenie musi nastąpić w księgach 2010 roku. Ustawa o rachunkowości nie odnosi się do kwestii terminu rozliczenia wyników inwentaryzacji. Prace należy jednak tak przeprowadzić, aby rozliczenie nastąpiło przed terminem sporządzenia zestawienia obrotów i sald (tzw. obrotówka). Zestawienie należy sporządzić w terminie umożliwiającym przygotowanie rocznego sprawozdania finansowego. Zgodnie z art. 24 ust. 5 pkt 2 ustawy o rachunkowości na wykonanie tej czynności spółki mają czas do 85. dnia po dniu bilansowym. W przypadku gdy rok obrotowy pokrywa się z kalendarzowym, ostatnim dniem jest 25 marca.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 11 stycznia 2011 r.
Data publikacji: 11 stycznia 2011 r.

W tym roku niższe limity podatkowe

Od 1 stycznia zaczęły obowiązywać nowe limity w podatkach dochodowych i VAT.

Wyliczone zostały na podstawie opublikowanej 1 października 2010 r. tabeli kursów średnich Narodowego Banku Polskiego. Chodzi o limity określone w euro dla VAT, PIT i CIT. Kurs euro wyniósł 3,9465 zł. Wszystkie limity podatkowe w 2011 roku są niższe od ubiegłorocznych. To skutek mocniejszej złotówki. 1 października 2009 r. kurs euro wynosił bowiem 4,2228 zł. Limit dla małych podatników wynosi 4 736 000 zł, czyli o 331 tys. zł mniej niż w 2010 r. Zmniejszył się też o ponad 41 tys. zł limit dla ryczałtu od firm i wynosi 591 975 zł. Wzrosły natomiast sankcje nakładane na podstawie kodeksu karnego skarbowego. Ich wysokość nie zależy od kursu NBP, lecz od minimalnego wynagrodzenia, które od stycznia jest wyższe.

Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 31 grudnia 2010 r.

Data publikacji: 3 stycznia 2011 r.

Zwolnienie z VAT znów rośnie

Od 1 stycznia limit zwolnienia podmiotowego w VAT wyniesie 150 tys. zł. Do końca tego roku obowiązujący próg jest niższy i wynosi 100 tys. zł.
Zwiększenie limitu zwolnienia podmiotowego zostało założone w ustawie nowelizującej ustawę o VAT z 2 grudnia 2009 r., który to limit zwiększano stopniowo w kolejnym roku o 50 tys. zł. Eksperci oceniają tę zmianę pozytywnie. Ich zdaniem limit 50 tys. zł obowiązujący do końca 2009 roku nie przystawał do realiów małych podatników, gdyż niewielu mogło z niego korzystać. Podwyższenie limitu obrotu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia podmiotowego z VAT ma przynieść pozytywne efekty dla drobnej przedsiębiorczości. Zwolnienie z VAT skutkuje redukcją obciążeń administracyjnych chociażby przez brak obowiązku sporządzania i składania deklaracji podatkowych odprowadzania podatku czy wystawiania faktur VAT.
Podatnicy, którzy z uwagi na przekroczenie w 2010 r. limitu obrotu zobowiązani byli do zarejestrowania się jako czynni podatnicy VAT. Jednak jeżeli zrealizowana łączna wartość sprzedaży opodatkowanej w 2010 r. (a w przypadku rozpoczęcia sprzedaży w 2010 r. w odpowiedniej proporcji) będzie wyższa niż 100 tys. zł, ale nie przekroczy 150 tys. zł, będą mogli ponownie skorzystać ze zwolnienia w 2011 r. Warunkiem jest pisemne zawiadomienie o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 31 grudnia 2010 r.

Książki czasowo objęte 0% VAT

Książki i wydawnictwa zostaną objęte niższymi stawkami VAT.
Po Nowym Roku nie od razu wzrosną stawki VAT na niektóre towary i usługi. Minister Finansów wydał rozporządzenie z 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji ustawowej, która upoważnia Ministra Finansów do okresowego obniżania stawek podatku. Rozporządzenie wprowadza pewne okresy przejściowe umożliwiające stosowanie starych stawek dla tzw. pozycji wydawniczych (dla książek i czasopism specjalistycznych, tzw. ustawa okołobudżetowa podniosła stawkę do 5%). I tak do końca kwietnia 0% stawką będą objęte książki drukowane. Do końca lutego stawkę 0% będzie można stosować dla czasopism i periodyków specjalistycznych. Natomiast dla pozostałych wydawnictw do końca stycznia będzie możliwe stosowanie 7% VAT. Jednak podatnicy będą mogli stosować stare stawki, jeśli będą posiadać dokumentację potwierdzającą przekazanie do dystrybucji lub rozpoczęcie dystrybucji nakładu numeru przed 1 stycznia 2011 r.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna, 29 grudnia 2010 r.
Data publikacji: 29 grudnia 2010 r.

Firmy uzyskają nowe uprawnienia przy przechowywaniu faktur

Od 1 stycznia 2011 r. podatnicy będą mogli przechowywać faktury w dowolny sposób, pod warunkiem zapewnienia ich autentyczności oraz integralności treści.

Od nowego roku zacznie obowiązywać rozporządzenie Ministra Finansów z 9 grudnia 2010 r. wprowadzające zmiany do rozporządzenia w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 244, poz. 1627). Wynika z niego, że podatnicy przesyłający faktury do akceptacji w formie elektronicznej nie będą musieli podpisywać ich bezpiecznym podpisem elektronicznym lub stosować zasad wymiany danych elektronicznych (EDI). Nowelizacja rozporządzenia przewiduje miedzy innymi zmiany dotyczące przechowywania faktur, faktur korygujących i duplikatów tych dokumentów (par. 21). Podatnicy będą mogli je przechowywać w dowolny sposób zapewniający autentyczność pochodzenia, integralność treści i czytelność tych faktur, łatwe ich odszukanie oraz bezzwłoczne udostępnienie organom podatkowym i kontroli skarbowej. Kolejną zmianą korzystną dla podatników jest możliwość przechowywania faktur w formie elektronicznej za granicą. Należy jednak zapewnić do tych faktur dostęp on-line.

Źródło: Gazeta Prawna, 28 grudnia 2010 r.

Data publikacji: 28 grudnia 2010 r.

Usługi nauki jazdy jednak mogą być zwolnione z VAT

Z dniem 1 stycznia 2011 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów usług. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwolnione od podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Dla oceny, czy określone usługi będą zwolnione na podstawie powołanego wyżej przepisu od podatku od towarów i usług konieczne jest zatem stwierdzenie:

1) czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
2) czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Usługi szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii C, D i E mieszczą się co do zasady w usługach kształcenia zawodowego. Również usługi szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii B, z uwagi na fakt, iż jest to obecnie jeden z podstawowych wymogów, jakie stawia się kandydatom do pracy na różne stanowiska, należy uznać za kształcenie zawodowe. Nie można natomiast za kształcenie zawodowe uznać co do zasady szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii A. Szkolenie osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy jest ściśle uregulowane w przepisach ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn. zm.) oraz w przepisach wykonawczych do tej ustawy, co oznacza, że spełniona zostaje przesłanka, że usługi te są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Podsumowując stwierdzić należy, że od 1 stycznia 2011 r. usługi szkolenia osób ubiegających się o wydanie prawa jazdy kategorii B, C, D i E, będą zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Źródło: Ministerstwo Finansów 22-12-2010