MPiPS: urlopy wychowawcze dla szerszej grupy rodziców

W dniu 21 czerwca 2013 r. Sejm rozszerzył grupę osób uprawnionych do urlopu wychowawczego. Osoby nieubezpieczone, przedsiębiorcy i rolnicy zyskają analogiczne uprawnienia, jak pracownicy korzystający z urlopów wychowawczych, gdyż składki za osoby zajmujące się dziećmi będą opłacane z budżetu państwa.

Sejm przyjął projekt ustawy o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz niektórych innych ustaw. Zmianie ulegają zasady podlegania ubezpieczeniom społecznym w okresie przerwy w aktywności zawodowej, związanej z wychowywaniem dziecka.

Nowelizacja rozszerza krąg osób, za które z budżetu państwa, za pośrednictwem ZUS, będą opłacane składki w związku ze sprawowaniem opieki nad dzieckiem.

Dla osób mających co najmniej sześciomiesięczny staż ubezpieczeniowy bezpośrednio przed skorzystaniem z możliwości ubezpieczenia w związku z opieką nad dzieckiem – będzie to 60 proc. prognozowanego przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia. Dla osób bez stażu ubezpieczeniowego, bezrobotnych oraz ze stażem krótszym niż półroczny – będzie to 75 proc. minimalnego wynagrodzenia za pracę.

Projekt zakłada, że w przypadku osób, które mają co najmniej półroczny staż ubezpieczeniowy, budżet będzie finansował składki na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i zdrowotne. Natomiast w przypadku osób dotychczas nieubezpieczonych, bądź tych, których staż ubezpieczeniowy jest krótszy niż sześć miesięcy, budżet będzie finansował tylko składki na ubezpieczenia emerytalne.

Osoby dotąd nieubezpieczone będą mogły wybrać system ubezpieczeń: ZUS lub KRUS.

Projekt został skierowany do Senatu. Nowelizacja ma wejść w życie 1 września.

Źródło:  www.mpips.gov.pl, stan z dnia 25 czerwca 2013 r.

Data publikacji: 25 czerwca 2013 r.

Sejm uchwalił nowe zasady opodatkowania dochodów z USA

Na piątkowym posiedzeniu Sejmu posłowie poparli ratyfikację nowej konwencji o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Stanami Zjednoczonymi.
Konwencja została przygotowana w oparciu o Modelową Konwencję OECD w sprawie podatku od dochodu i majątku. W porównaniu z dotychczasową umową zmiany dotyczą m.in. zakresu opodatkowania należności licencyjnych, dywidend, odsetek, dochodu z majątku nieruchomego, definicji występujących w umowie oraz wymiany informacji. Podstawową metodą unikania podwójnego opodatkowania będzie metoda wyłączenia z progresją. Metoda zaliczenia proporcjonalnego będzie stosowana w przypadku dochodów z dywidend, odsetek, należności licencyjnych, zysków z przeniesienia własności majątku oraz do innych dochodów, nieobjętych pozostałymi postanowieniami Konwencji. W umowie znalazł się też przepis umożliwiający wymianę informacji podatkowych, który daje stronom prawo m.in. żądania przekazania informacji z instytucji finansowych oraz banków. Konwencja będzie dotyczyć osób fizycznych i osób prawnych mieszkających lub mających siedzibę w Polsce, w USA albo w obu państwach. Ustawą zawierającą zgodę Sejmu na ratyfikację Konwencji zajmie się teraz Senat.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 24 czerwca 2013 r.
Data publikacji: 24 czerwca 2013 r.

Przedsiębiorca rejestrujący się w KRS szybciej otrzyma NIP i REGON

Przedsiębiorca, który podlega wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, bezpośrednio po jego dokonaniu otrzyma numery NIP i REGON i od tego momentu będzie mógł rozpocząć działalność gospodarczą. Wczoraj Rada Ministrów przyjęła założenia do projektu ustawy o zmianie ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożone przez ministra sprawiedliwości.

Przedsiębiorca podlegający wpisowi do Krajowego Rejestru Sądowego, po jego dokonaniu, będzie mógł rozpocząć działalność, w tym gospodarczą. Będzie to możliwe, bo wraz z wpisem do KRS podmiot uzyska numery NIP i REGON. Obecnie na rozpoczęcie działalności trzeba czekać ok. 25 dni, po zmianach ma to być 7 dni. Skrócenie procedury uzyskiwania numerów REGON i NIP, które umożliwi wcześniejsze rozpoczynanie działalności, w tym gospodarczej, powinno przyspieszyć tworzenie miejsc pracy.

Proponowane regulacje mają zmodyfikować funkcjonowanie tzw. jednego okienka, które działając od końca marca 2009 r. nie przyniosło oczekiwanych efektów w postaci skrócenia czasu rozpoczynania działalności gospodarczej. Obecnie w sądzie rejestrowym wraz z wnioskiem o wpis do KRS przedsiębiorca składa dodatkowe formularze (dla urzędu skarbowego, GUS i ZUS). Po zarejestrowaniu podmiotu, KRS przesyła te formularze pocztą do wskazanych instytucji. Jeśli okaże się, że są one niekompletne to poszczególne urzędy wzywają przedsiębiorcę do ich uzupełnienia. Wydłuża to procedurę rejestracji, angażując przy tym przedsiębiorcę.

Zgodnie z założeniami, podmiot składający w sądzie rejestrowym wniosek o wpis do KRS nie musiałby już dołączać dodatkowych, wymaganych obecnie wniosków i zgłoszeń (dla urzędu skarbowego, GUS i ZUS).

Po wpisaniu podmiotu do KRS automatycznie następowałoby przekazanie danych z tego rejestru do GUS i Centralnego Rejestru Podmiotów – Krajowej Ewidencji Podatników, i w efekcie automatyczne nadanie numerów REGON i NIP. Nadane numery NIP i REGON byłyby od razu zamieszczone i ujawnione w KRS – też bez udziału przedsiębiorcy. Sąd rejestrowy, doręczając podmiotowi odpis postanowienia o dokonaniu wpisu do KRS, dołączałby do niego zaświadczenie z nadanymi numerami REGON i NIP. Informacje o przedsiębiorcy zawarte w KRS stanowiłyby podstawowy pakiet danych, z których korzystałyby inne instytucje – urząd skarbowy, GUS i ZUS. Oznacza to, że urzędy między sobą wymieniałyby dane dotyczące przedsiębiorcy.

Jednocześnie obowiązek zgłoszeniowy po stronie przedsiębiorcy zostanie ograniczony do tzw. danych uzupełniających. Chodzi o dane potrzebne skarbówce, GUS i ZUS, czyli takie, których nie trzeba ujawniać w KRS i (lub) których podmiot nie ma składając wniosek o wpis do tego rejestru, np. numer rachunku bankowego. Przedsiębiorca te dane będzie zamieszczał na jednym formularzu i składał w ciągu 21 dni od wpisu w urzędzie skarbowym, który przekaże je GUS i ZUS. Składanie danych uzupełniających w formie papierowej lub elektronicznej nie będzie wstrzymywało rozpoczęcia przez podmiot działalności, w tym gospodarczej.

Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP

Źródło: www.premier.gov.pl, stan z dnia 19 czerwca 2013 r.

Data publikacji: 19 czerwca 2013 r.

Od marca wyższe diety za delegacje służbowe

W dniu 29 stycznia 2013 r. Minister Pracy i Polityki Społecznej podpisał rozporządzenie w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju.

Stawki diet i inne należności określone przepisami rozporządzenia wejdą w życie 1 marca 2013 r. W przypadku podróży służbowej odbywanej na terenie kraju dieta za dobę podróży służbowej będzie wynosiła 30 zł. Przy nowej stawce diety (30 zł) – 20% ryczałt na pokrycie kosztów dojazdu środkami komunikacji miejscowej wyniesie 6,00 zł, a ryczałt za nocleg, stanowiący 150% diety – 45 zł.

Nowe stawki diet i limitów noclegowych w przypadku podróży poza granicami Polski zostały określone w załączniku do rozporządzenia. Treść rozporządzenia dostępna pod adresem:  www.mpips.gov.pl/aktualnosci-wszystkie/prawo-pracy/art,6054,wyzsze-diety-za-delegacje-sluzbowe.html

Źródło:  www.mpips.gov.pl, stan z dnia 30 stycznia 2013 r.

Data publikacji: 30 stycznia 2013 r.

ZUS: podstawa wymiaru oraz wysokości składek na ubezpieczenia społeczne styczeń-grudzień 2013 r.

Informacja Zakładu Ubezpieczeń Społecznych z dnia 23 stycznia 2013 r. w sprawie najniższej podstawy wymiaru składek oraz kwot składek na ubezpieczenia społeczne oraz na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i na Fundusz Pracy za miesiące styczeń – grudzień 2013 r. dla niektórych grup ubezpieczonych.

I. Osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych, które:

– nie prowadzą lub w okresie ostatnich 60 miesięcy kalendarzowych przed dniem rozpoczęcia wykonywania działalności gospodarczej nie prowadziły pozarolniczej działalności,

– nie wykonują działalności gospodarczej na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności gospodarczej w bieżącym lub poprzednim roku kalendarzowym wykonywały w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy czynności wchodzące w zakres wykonywanej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 18a ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585, z późn. zm.) podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w 2013 r. dla tych osób stanowi zadeklarowana kwota, nie niższa niż 480,00 zł (30% kwoty minimalnego wynagrodzenia w 2013 r.).

Zgodnie bowiem z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 września 2012 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę w 2013 r. (Dz. U. 2012 r. poz. 1026) od dnia 1 stycznia 2013 r. minimalne wynagrodzenie za pracę ustalono w wysokości 1600 zł.

Za miesiące styczeń – grudzień 2013 r. składka na ubezpieczenia społeczne wyżej wymienionych nie może być niższa:

– na ubezpieczenie emerytalne od kwoty: 93,70 zł /tj. 19,52%/

– na ubezpieczenia rentowe od kwoty: 38,40 zł /tj. 8%/

– na ubezpieczenie chorobowe od kwoty: 11,76 zł /tj. 2,45%/

II. Osoby prowadzące pozarolniczą działalność, tj.:

1) osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych, niewymienione w punkcie I,

2) twórcy i artyści,

3) osoby prowadzące działalność w zakresie wolnego zawodu w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, a także osoby prowadzące działalność w zakresie wolnego zawodu, z której przychody są przychodami z działalności gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych,

4) wspólnik jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz wspólnicy spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej,

5) osoby prowadzące niepubliczną szkołę, placówkę lub ich zespół, na podstawie przepisów o systemie oświaty

oraz osoby współpracujące z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność.

Zgodnie z art. 18 ust. 8 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w 2013 r. dla tych osób stanowi kwota zadeklarowana, nie niższa niż 2227,80 zł (60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego, przyjętego do ustalenia kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek, ogłoszonego w trybie art. 19 ust. 10 ustawy na dany rok kalendarzowy).

Zgodnie bowiem z obwieszczeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w roku 2013 oraz przyjętej do jej ustalenia kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia (M.P. poz. 1018) – prognozowane przeciętne wynagrodzenie wynosi 3713 zł.

Za miesiące styczeń – grudzień 2013 r. składka na ubezpieczenia społeczne wyżej wymienionych nie może być niższa:

– na ubezpieczenie emerytalne od kwoty: 434,87 zł /tj. 19,52%/

– na ubezpieczenia rentowe od kwoty: 178,22 zł /tj. 8%/

– na ubezpieczenie chorobowe od kwoty: 54,58 zł /tj. 2,45%/

Ponadto:

Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy z dnia 30 października 2002 r. o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych (Dz. U. z 2009 r. Nr 167, poz. 1322 z późn zm.) o wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe obowiązującej w danym roku składkowym, Zakład powiadamia do 20 kwietnia danego roku płatników składek, którzy przekazali informację ZUS IWA za trzy kolejne ostatnie lata kalendarzowe.

Pozostali płatnicy składek zobowiązani są do samodzielnego ustalenia stopy procentowej składki na dany rok składkowy, tj.:

– płatnicy składek zgłaszający do ubezpieczenia wypadkowego co najmniej 10 ubezpieczonych, którzy nie mieli obowiązku przekazywania informacji ZUS IWA przez trzy kolejne, ostatnie lata kalendarzowe, zgodnie z art. 33 ust. 1 ww. ustawy, ustalają stopę procentową składki na to ubezpieczenie w wysokości stopy procentowej określonej dla grupy działalności, do której należą,

– płatnicy zgłaszający do ubezpieczenia wypadkowego nie więcej niż 9 ubezpieczonych, zgodnie z art. 28 ust. 1 ww. ustawy, ustalają stopę procentową składki na ubezpieczenie wypadkowe w wysokości 50% najwyższej stopy procentowej ustalonej na dany rok składkowy dla grup działalności.

Stopa procentowa składki na ubezpieczenie wypadkowe jest ustalana na okres roku składkowego i zgodnie z art. 2 pkt 8 ww. ustawy obowiązuje do składek należnych za okres od dnia 1 kwietnia danego roku do dnia 31 marca następnego roku.

Szczegółowe zasady ustalania wysokości stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe, w tym zasady ustalania liczby ubezpieczonych zawiera poradnik „Ustalanie stopy procentowej składki na ubezpieczenie wypadkowe”, który jest dostępny na stronie internetowej ZUS oraz w formie papierowej w Oddziałach ZUS. Ponadto Oddziały ZUS  udzielają pomocy przy ustalaniu wysokości składki.

Pracodawcy, do których stosuje się przepisy ustawy z dnia 13 lipca 2006 r. o ochronie roszczeń pracowniczych w razie niewypłacalności pracodawcy (Dz. U. Nr 158, poz. 1121 z późn. zm.) powinni dodatkowo opłacać składkę na Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych w wysokości 0,10% podstawy wymiaru. Podstawą do naliczania składki w tej wysokości jest art. 29 ust. 3 ustawy o ochronie roszczeń pracowniczych, zgodnie z którym do czasu określenia wysokości składki przez ustawę budżetową, stosuje się składkę w wysokości ustalonej na rok poprzedni. Natomiast po ustaleniu wysokości składki przez ustawę budżetową, płatnicy składki dokonują korekty wysokości wpłat od początku roku budżetowego w pierwszym miesiącu następującym po miesiącu, w którym została ogłoszona ustawa budżetowa.

Płatnicy zobowiązani do opłacania składek na Fundusz Pracy na podstawie przepisów ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 z późn. zm.) opłacają składkę w wysokości 2,45% podstawy wymiaru. Podstawą do naliczania składki w tej wysokości jest art. 145 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), zgodnie z którym w przypadku, gdy ustawa budżetowa lub ustawa o prowizorium budżetowym nie zostanie ogłoszona przed dniem 1 stycznia, to do czasu jej ogłoszenia obowiązują składki na fundusze celowe w wysokości ustalonej dla roku poprzedzającego rok budżetowy.

Zgodnie z obwieszczeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 grudnia 2012 r. w sprawie kwoty ograniczenia rocznej podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie emerytalne i rentowe w roku 2013 oraz przyjętej do jej ustalenia kwoty prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia kwota rocznego ograniczenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe w roku 2013 wynosi 111 390 zł.

Źródło: www.zus.pl, stan z dnia 24 stycznia 2013 r.

Data publikacji: 24 stycznia 2013 r.

Znana jest już wysokość składki zdrowotnej przedsiębiorców w 2013 r.

Składka zdrowotna przedsiębiorców w 2013 r. będzie wynosiła 261,73 zł, natomiast dolna granica podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne 2908,13 zł.

W dniu 18 stycznia 2013 r. Prezes GUS ogłosił wysokość przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w czwartym kwartale 2012 r., na podstawie którego ustalana jest dolna granica podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz minimalna wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Zgodnie z komunikatem Prezesa GUS przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w czwartym kwartale 2012 r. wyniosło 3877,50 zł. Podstawa wymiaru składek dla przedsiębiorców (również tych rozpoczynających działalność) oraz osób z nimi współpracujących nie może być niższa niż 75% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw, włącznie z wypłatami z zysku, w czwartym kwartale roku poprzedniego, natomiast wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne nie może być niższa niż 9% podstawy wymiaru.

Sładka zdrowotna w wysokości 261,73 zł oraz podstawa wymiaru składki zdrowotnej 2908,13 zł będzie obowiązywała od 1 stycznia do 31 grudnia 2013 r.

Opracowanie: Weronika Adamczyk

Źródło:  www.stat.gov.pl, stan z dnia 21 stycznia 2013 r.

Data publikacji: 21 stycznia 2013 r.

Nie ma obowiązku wprowadzania regulaminu fakturowego

Przepisy nie przewidują konieczności opracowania „Regulaminu fakturowego” od 1 stycznia 2013 r., czyli procedur wewnętrznych, czy też praktyki wewnętrznej w firmie dotyczącej zasad fakturowania.

Od 1 stycznia 2013 r. nastąpiły pewne zmiany w zakresie zasad wystawiania faktur VAT. W związku z tym, że od faktury mniej zależy (m.in. jeśli chodzi o termin powstania obowiązku podatkowego u sprzedawcy) zaproponowano, aby podatnikom pozostawić pewną swobodę w zakresie zasad wystawiania faktur.

Ujęcie tej swobody w zbiór uporządkowanych zasad nazywane jest marketingowo „Regulaminem fakturowym”. Nie jest to wszakże instytucja przewidziana (planowana) w przepisach prawa. Nie ma obowiązku wdrożenia takiego dokumentu (regulaminu).

Pod pojęciem „regulaminu fakturowego” można ewentualnie rozumieć to, że zgodnie z przepisami u.p.t.u. jakie będą obowiązywały od dnia 1 stycznia 2014 r. podatnik będzie miał obowiązek „określenia sposobu zapewnienia autentyczności pochodzenia, integralności treści i czytelności faktury”. Ten sam obowiązek będzie nakładał na podatników od dnia 1 stycznia 2013 r. § 20a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.).

Przez autentyczność pochodzenia faktury będzie się rozumiało pewność co do tożsamości dokonującego dostawy towarów lub usługodawcy albo wystawcy faktury. Z kolei integralność treści faktury ma być definiowana jako okoliczność, że w fakturze nie zmieniono danych, które powinna zawierać faktura.

Jest to więc definicja taka sama, jaka obecnie jest przewidziana dla faktur elektronicznych.

Nie wiadomo w jaki sposób miałby być określony „ten sposób”. Czy wymagane byłoby utrwalenie tego na piśmie? Czy też wystarczyłoby wdrożenie jednolitych zasad bez ujmowania (utrwalania) ich na piśmie?

W każdym razie podkreślić należy, że nie chodzi tutaj o obowiązek opracowania dokumentu (regulaminu) jako formalnego wykonania obowiązku („sztuka dla sztuki”). Rzecz nie w tym, aby opracować „regulamin”, którego wydruk będzie się potem kurzył w zapominanej szufladzie biurka. Chodzi raczej o opracowanie, wdrożenie i stosowanie pewnych jednolitych zasad wystawiania faktur i sposobu postępowania z nimi. Tak, aby podatnik uzyskiwał dodatkowe argumenty w potencjalnym sporze z fiskusem, co do tego, czy dana faktura jest fakturą wystawioną przez niego, czy też ewentualnie przez inny podmiot (i została „podłożona”). Spełnienie tego obowiązku jest więc jak najbardziej w interesie podatnika, przy czym podkreślić jeszcze raz należy – nie chodzi tutaj o opracowanie i utrwalenie regulaminu, tylko o to, aby opracować i stosować pewne jednolite zasady dotyczące wystawiania faktur.

Adam Bartosiewicz

Vademecum Głównego Księgowego

Data publikacji: 10 stycznia 2013 r.

Abolicja dla płatników ZUS stała się faktem

Z dniem 15 stycznia 2013 r. wchodzi w życie ustawa z dnia 9 listopada 2012 r. o umorzeniu należności powstałych z tytułu nieopłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność (Dz. U. poz. 1551). Ustawa umożliwia umorzenie nieopłaconych składek na własne ubezpieczenia w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r.

Osoby uprawnione do złożenia wniosku:

– osoby podlegające w okresie od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. obowiązkowo ubezpieczeniu emerytalnemu i rentowym oraz wypadkowemu z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności, tj. pozarolniczej działalności gospodarczej na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych, działalności twórczej lub artystycznej, bądź działalności w zakresie wolnego zawodu, albo jako wspólnik jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością lub wspólnik spółki jawnej, komandytowej, partnerskiej;

-spadkobiercy i osoby trzecie wobec których ZUS wydał decyzje o przeniesieniu odpowiedzialności za zobowiązania płatnika z tytułu nieopłaconych przez niego składek na jego własne ubezpieczenia za okres od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r.

Należności podlegające umorzeniu:

– składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe oraz wypadkowe, za okres od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r. za osoby obowiązkowo podlegające tym ubezpieczeniom z tytułu prowadzonej działalności;

– składki na ubezpieczenie zdrowotne i Fundusz Pracy za okres, za który zostaną umorzone składki na ubezpieczenia społeczne;

-odsetki za zwłokę naliczone od składek podlegających umorzeniu;

– opłata prolongacyjna, opłata dodatkowa, koszty upomnienia oraz koszty egzekucyjne naliczone od należności podlegających umorzeniu.

Warunki umorzenia należności:

– nieposiadanie na dzień wydania decyzji o umorzeniu należności niepodlegających umorzeniu za wyjątkiem należności z tytułu składek za okres do 31 grudnia 1998 r. bądź też

-spłata należności niepodlegających umorzeniu w terminie 12 miesięcy od dnia uprawomocnienia się decyzji określającej warunki umorzenia lub w terminie wynikającym z zawartej umowy o rozłożeniu zadłużenia na raty.

Termin na złożenie wniosku

Osoby uprawnione mogą złożyć wniosek o umorzenie należności w terminie 24 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, czyli od 15 stycznia 2013 r.

Natomiast osoby, którym ZUS po dniu wejścia w życie ustawy wyda decyzję o:

podleganiu obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym,

wysokości zadłużenia z tytułu składek na obowiązkowe ubezpieczenia społeczne za okres od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r.,

przeniesieniu odpowiedzialności na spadkobiercę lub osobę trzecią

będą mogły złożyć taki wniosek w terminie 12 miesięcy od dnia uprawomocnienia się decyzji, chyba że termin 24 miesięcy jest dłuższy.

Niezbędne dokumenty

W przypadku osób nie prowadzących pozarolniczej działalności w dniu 1 września 2012 r. oraz w dniu złożenia wniosku o umorzenie, jedynym dokumentem będzie poprawnie wypełniony wniosek o umorzenie należności.

W przypadku osób prowadzących pozarolniczą działalność w dniu 1 września 2012 r. albo w dniu złożenia wniosku o umorzenie, dokumentami składanymi przez dłużnika będą:

– poprawnie wypełniony wniosek o umorzenie należności,

-wypełniony „Formularz informacji przedstawianych przy ubieganiu się o pomoc de minimis” (formularz dostępny jest w jednostkach ZUS oraz do pobrania ze strony: www.uokik.gov.pl/download.php?plik=8387) lub

-wypełniony „Formularz informacji przedstawianych przez wnioskodawcę – w przypadku ubiegania się o pomoc de minimis w rolnictwie lub rybołówstwie (formularz dostępny jest w jednostkach ZUS oraz do pobrania ze strony: www.dziennikustaw.gov.pl/D2010121081001.pdf,

– oświadczenie zawierające informacje niezbędne do ustalenia kategorii ratingowej (druk oświadczenia jest dostępny w jednostkach ZUS oraz na stronie: www.zus.pl),

– zaświadczenia/oświadczenia o udzielonej pomocy de minimis.

W stosunku do tej grupy płatników postępowanie w sprawie wydania decyzji określającej warunki umorzenia zostanie zawieszone do dnia ogłoszenia decyzji Komisji Europejskiej.

Dodatkowe udogodnienia dla płatników

Wnioski w sprawie umorzenia należności dostępne są:

– na stronie www.zus.pl,

– na Sali Obsługi Klientów w każdej jednostce ZUS (wykaz jednostek oraz ich adresów i numerów telefonów znajduje się na stronie www.zus.pl).

ZUS przygotował także szczegółowe ulotki informacyjne w dwóch wersjach:

– dla osób prowadzących działalność w dniu 1 września 2012 r. lub w dniu złożenia wniosku o umorzenie;

– dla osób, które przed 1 września 2012 r. zakończyły prowadzenie działalności.

Pomocą w załatwieniu sprawy służy wykwalifikowana kadra pracownicza w terenowej jednostce organizacyjnej ZUS, w której złożono wniosek o umorzenie należności z tytułu składek.

Źródło: www.zus.pl, stan z dnia 7 stycznia 2013 r.

Data publikacji: 7 stycznia 2013 r.

1 stycznia – zmianie ulega wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę

1 stycznia – zmianie ulega wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę i wynosi 1600 zł i pochodne tej kwoty

1 stycznia – zmianie ulega wysokość minimalnego wynagrodzenia za pracę i wynosi 1600 zł i pochodne tej kwoty (m.in. kwoty wolne od potrąceń, stawka dodatku za pracę w porze nocnej itp.).

Data publikacji: 21 grudnia 2012 r.

Nowe zasady korekty VAT naliczonego od niezapłaconych faktur od 01.01.2013

W przypadku nieuregulowania przez dłużnika całości (lub części) należności wynikającej z faktury VAT dokumentującej dostawę towarów lub świadczenie usług, proponuje się nałożenie na niego obowiązku skorygowania całości (lub części) uprzednio odliczonego z tego tytułu podatku naliczonego (art. 89b ust. 1 i 2 u.p.t.u.) – korekta powinna być dokonana w rozliczeniu za okres, w którym upłynął 150 dzień od dnia upływu terminu płatności danej faktury.

Ponadto proponuje się nakładanie na dłużnika przez organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej sankcji (dodatkowego zobowiązania podatkowego) w sytuacji naruszenia przez niego obowiązku dokonania ww. korekty podatku naliczonego. Regulacja ta wydaje się być niezgodna z przepisami unijnymi.

 

 

MF wyjaśnia nowe zasady korekty kosztów podatkowych od 01.01.2013

Od 1 stycznia 2013 roku będą obowiązywały nowe regulacje dotyczące korekty kosztów podatkowych. Resort finansów przygotował dla podatników wyjaśnienia i przykłady stosowania nowych przepisów.

Ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. poz. 1342) wprowadza rozwiązanie polegające na obowiązku dokonywania korekty kosztów uzyskania przychodów w przypadku nieuregulowania kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności ustalonego przez strony, a w przypadku gdy termin płatności jest dłuższy niż 60 dni – nieuregulowania jej w ciągu 90 dni od dnia zaliczenia kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu do kosztów uzyskania przychodów.

Regulacje dotyczące korekty kosztów podatkowych nie znajdą zastosowania do podatnika, który kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu, nie zaliczył do kosztów podatkowych. Zatem nieuregulowanie kwoty wynikającej z faktury lub innego dokumentu nie będzie powodowało obowiązku korygowania kosztów podatkowych.

Nowelizacja nie wprowadza kasowej metody rozliczania kosztów podatkowych. Oznacza to, że w zakresie uznawania poniesionego kosztu do kosztów podatkowych zastosowanie znajdą reguły dotychczasowe.

Nowe przepisy należy stosować do tych kwot wynikających z faktury lub innego dokumentu, które zostały zaliczone do kosztów podatkowych od dnia 1 stycznia 2013 roku.

Jeżeli kwota wynikająca z faktury lub innego dokumentu zostanie zaliczona do kosztów podatkowych przed dniem 1 stycznia 2013 roku, wówczas nowe regulacje nie będą miały zastosowania, nawet wtedy, gdy termin płatności przypada w 2013 roku.

W przypadku podatników (osób prawnych), u których rok podatkowy jest inny niż rok kalendarzowy i rozpoczął się przed dniem 1 stycznia 2013 oku., a zakończył po dniu 31 grudnia 2012 roku nowe przepisy, dotyczące korekty kosztów podatkowych będą miały zastosowanie dopiero po zakończeniu tego roku podatkowego.

Na stronie internetowej resortu finansów dostępne są przykłady zastosowania nowych przepisów wraz z objaśnieniami.

Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP

Źródło: www.finanse.mf.gov.pl, stan z dnia 21 grudnia 2012 roku

Data publikacji: 21 grudnia 2012 r.

Kasy fiskalne – nowe zasady zwolnień od 01-01-2013

W 2013 roku zarówno podatnicy kontynuujący, jak i rozpoczynający sprzedaż towarów lub usług na rzecz osób fizycznych oraz rolników ryczałtowych będą musieli używać kas fiskalnych, gdy ich obroty przekroczą 20 tys. zł.

Dotychczas przedsiębiorcy kontynuujący działalność stosowali limit 40 tys. zł. Ponadto nowe firmy będą określały limit 20 tys. zł w proporcji do okresu prowadzenia działalności objętej obowiązkiem posiadania kas. Do tej pory kwota ta miała zastosowanie bez względu na to, czy podatnik rozpoczynał sprzedaż w styczniu, czy np. w listopadzie. Zmiany wynikają z rozporządzenia ministra finansów z 29 listopada 2012 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, które zostało już opublikowane (Dz.U. z 11 grudnia, poz. 1382).

Nowe rozporządzenie w większości utrzymuje dotychczasowy katalog zwolnień przedmiotowych z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Wyjątkiem są szkoły jazdy, które objęte zostaną obowiązkiem zakupu kas.

Nowe przepisy zaczną obowiązywać 1 stycznia 2013 r. Podatnicy, którzy korzystali ze zwolnienia do dnia wejścia w życie rozporządzenia oraz nie będą mieli do tego prawa na podstawie nowych regulacji, zostaną zobowiązani do rozpoczęcia ewidencjonowania przy użyciu kas od 1 marca 2013 r. Dotyczy to m.in. sprzedawców, którzy w 2012 r. przekroczyli obrót 20 tys. zł, ale nie przekroczyli 40 tys. zł.

Prezydent podpisał ustawę abolicyjną dla zaległości w ZUS

Przedsiębiorcy, którzy mają zaległości w należnościach wobec ZUS będą mogli wystąpić o ich umorzenie. Taką możliwość przewiduje ustawa z 9 listopada 2012 r. o umorzeniu należności powstałych z tytułu nieopłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność. Akt prawny, po podpisie prezydenta, czeka na opublikowanie w Dzienniku Ustaw.

Ustawa skierowana jest do przedsiębiorców, twórców i artystów oraz wspólników jednoosobowej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością oraz wspólników spółki jawnej, komandytowej lub partnerskiej, których zadłużenie z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne powstało między styczniem 1999 r. a lutym 2009 r. Adresatem nowej ustawy są te podmioty gospodarcze, które w wyniku zadłużenia zostały zlikwidowane przed 1 września 2012 r. Mowa o osobach prowadzących firmę na podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów szczególnych.

ZUS umorzy należności, jeśli płatnik składek złoży stosowny wniosek w ciągu dwóch lat od dnia wejścia w życie ustawy. To z kolei nastąpi po 14 dniach od ogłoszenia ustawy w Dzienniku Ustaw.

Abolicją mogą być objęte nie tylko długi z tytułu składek na ubezpieczenia społeczne, ale również nieopłacone składki na ubezpieczenie zdrowotne i na Fundusz Pracy za ten sam okres oraz należne od nich odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, koszty upomnienia, opłaty dodatkowe, a także koszty egzekucyjne naliczone przez dyrektora oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, naczelnika urzędu skarbowego lub komornika sądowego. Oprócz tego, płatnik składek może liczyć na umorzenie należności, które do dnia wejścia w życie ustawy zostały rozłożone na raty i nie zostały opłacone do dnia złożenia wniosku o umorzenie. Należności te podlegają wyłączeniu z umowy o rozłożeniu należności z tytułu składek na raty.

Jeśli jednak ZUS wyda decyzję o podleganiu obowiązkowym ubezpieczeniom społecznym lub o wysokości zadłużenia z tytułu składek na te ubezpieczenia po wejściu w życie tej ustawy, dłużnik będzie miał 12 miesięcy od dnia uprawomocnienia się tego orzeczenia na złożenie podania o umorzenie tej zaległości (chyba że termin 24 miesięcy od wejścia w życie ustawy okaże się dłuższy i przez to korzystniejszy).

Abolicja składkowa dotyczy tylko długów związanych z podleganiem ubezpieczeniom społecznym i zdrowotnemu osoby prowadzącej pozarolniczą działalność. Nie będą nią objęte składki, których nie można umorzyć – np. za zatrudnionych pracowników. Jeśli przedsiębiorca ma dług z tego tytułu, jest on przesłanką negatywną decyzji o umorzeniu składek związanych z płatnikiem. Przedsiębiorca będzie mógł się ubiegać o abolicję, jeśli ZUS na jego wniosek rozłoży mu te nieumarzalne należności na raty.

Umorzenie składek będzie miało konsekwencje w świadczeniach emerytalnych. Okresy, za które ZUS umorzy zaległości nie będą uwzględniane przy ustalaniu prawa i wysokości emerytury czy renty z ubezpieczeń społecznych ani innych świadczeń, do których prawo zależy od posiadania wymaganego okresu składkowego i nieskładkowego w rozumieniu przepisów ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Opracowanie: Agnieszka Rosa

Źródło:  www.prezydent.pl, stan z dnia 19 grudnia 2012 r.

Data publikacji: 19 grudnia 2012 r.

Od 1 stycznia zmienią się zasady fakturowania

Uproszczenie sposobu wystawiania faktur przez podatników oraz odbiurokratyzowanie wielu istniejących obecnie wymogów formalnych dotyczących fakturowania przewiduje opublikowana wczoraj nowelizacja przepisów rozporządzenia fakturowego.

Do najważniejszych zmian korzystnych dla przedsiębiorców, jakie wprowadza rozporządzenie zmieniające rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług należą:

1. Umożliwienie wystawiania faktur VAT również zarejestrowanym podatnikom VAT zwolnionym, przy zachowaniu możliwości wystawiania rachunków.

2. Faktury dokumentujące sprzedaż paliw do samochodu nie będą musiały już zawierać jego numeru rejestracyjnego.

3. Wprowadzenie możliwości wystawiania faktur uproszczonych w przypadku gdy kwota transakcji nie przekracza 450 zł albo 100 euro, przy zachowaniu możliwości wystawienia faktury z pełnymi danymi.

4. Pozostawienie w gestii stron transakcji kwestii wyboru „samofakturowania” i sposobu zatwierdzania poszczególnych faktur przez sprzedawcę.

5. Umożliwienie wyboru sposobu liczenia kwoty podatku od kwoty brutto.

6. Możliwość wystawiania faktur zbiorczych za wszystkie transakcje dokonane w ciągu miesiąca kalendarzowego, a nie jak obecnie kolejnych 7 dni.

7. Wystawianie faktur dokumentujących dostawy wewnątrzwspólnotowe nawet do 15. dnia następującego po miesiącu , w którym transakcje te miały miejsce.

Ponadto rozporządzenie wprowadza zmianę dotycząca małych podatników, rozliczających się metoda kasową, którzy w treści wystawianych faktur zamiast oznaczenia „Faktura VAT-MP” będą zamieszczać oznaczenie ‘metoda kasowa” i podatników świadczących usługi turystyki oraz dokonujących dostaw, o których mowa w art. 120 ustawy o VAT, którzy będą zobowiązani do zamieszczania w treści faktur odpowiednich oznaczeń – „procedura marzy dla biur podróży, „procedura marży –towary używane”, „procedura marży-dzieła sztuki” lub „procedura marży-przedmioty kolekcjonerski i antyki”.

Nie ulegną zmianie, co do zasady, reguły dotyczące fakturowania sprzedaży ciągłej, obecnie terminy wystawiania faktur, dane, które powinny one zawierać oraz wydanie opakowania zwrotnego czy tez lista dokumentów, które obecnie uznawane są za fakturę. Co do zasady bez zmian pozostawiono także zasady przechowywania faktur.

Rozporządzenie z 11 grudnia 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. poz. 1428) wejdzie w życie 1 stycznia 2013 r.

Jolanta Mazur

Redakcja Publikacji Elektronicznych WKP

Data publikacji: 19 grudnia 2012 r.

Elektroniczna weryfikacja uprawnień do świadczeń zdrowotnych od stycznia 2013 r.

Z dniem 1 stycznia 2013 r. wchodzi w życie nowelizacja ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, na podstawie której Narodowy Fundusz Zdrowia uruchamia ogólnopolski system elektronicznej weryfikacji uprawnień pacjentów do świadczeń zdrowotnych – system eWUŚ.

W placówkach służby zdrowia, które będą korzystały z systemu eWUŚ, pacjenci będą poświadczać swoje prawo do świadczeń zdrowotnych po podaniu w rejestracji numeru PESEL i okazaniu ważnego dokumentu ze zdjęciem: dowodu osobistego, paszportu, prawa jazdy lub aktualnej legitymacji szkolnej – w odniesieniu do dzieci do ukończenia 18. roku życia. W związku z tym w bazie NFZ powinny być aktualne dane o objętych ubezpieczeniem zdrowotnym rolnikach, ich domownikach i osobach pobierających z KRUS emerytury i renty, a także o członkach rodzin tych osób. Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego przekazuje do NFZ dane osób, które dokonały zgłoszenia do ubezpieczenia zdrowotnego, tj. rolników, ich domowników, osób pobierających z KRUS emerytury lub renty, a także osób mających w tym ubezpieczeniu status członka rodziny ubezpieczonego rolnika, domownika lub świadczeniobiorcy. W związku z wdrażanym systemem elektronicznej weryfikacji prawa do świadczeń, bardzo ważne jest sprawdzenie, czy członek rodziny osoby ubezpieczonej w Kasie: rolnika, domownika, emeryta, rencisty, został zgłoszony do ubezpieczenia zdrowotnego, czy m.in. nie zaistniały okoliczności skutkujące koniecznością wyrejestrowania takiego członka rodziny z ubezpieczenia zdrowotnego wyżej wymienionych osób.

Taką okolicznością może być np.:

– ukończenie nauki przez dziecko, które osiągnęło 18 lat,

– ukończenie 26 lat przez dziecko, które kontynuuje naukę i nie posiada orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności lub innym traktowanym na równi,

– podjęcie zatrudnienia, podjęcie wykonywania pozarolniczej działalności lub innego rodzaju działalności, inne sytuacje skutkujące obowiązkiem ubezpieczenia społecznego w ZUS.

Źródło:  www.krus.gov.pl, stan z dnia 17 grudnia 2012 r.

Data publikacji: 17 grudnia 2012 r.

Ustawa deregulacyjna została podpisana i opublikowana

W piątek 30 listopada Prezydent podpisał ustawę o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce, którą w czwartek uchwalił Senat. Tego samego dnia ustawa została również opublikowana.

Celem wprowadzanych zmian jest poprawa płynności finansowej przedsiębiorców, ograniczenie zatorów płatniczych w gospodarce oraz zwiększenie dyscypliny płatniczej między przedsiębiorcami. Ustawa wprowadza uproszczenia w systemie podatkowym oraz przepisy zwiększające pewność działania przedsiębiorców dzięki jawności interpretacji wydawanych przez organy publiczne.

W zakresie PIT i CIT zmiany dotyczą zasad rozliczania kosztów uzyskania przychodów w sytuacji, gdy podatnik nie wywiązuje się z ciążących na nim zobowiązań finansowych wobec kontrahentów oraz zasad opodatkowania stron umowy leasingu.

W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zmiany obejmują dwa zasadnicze zagadnienia tj. rozliczanie podatku przez podatników korzystających z metody kasowej oraz tzw. ulgi na złe długi.

Wśród zmian w Ordynacji podatkowej można wskazać na: instytucję ograniczenia poboru zaliczek na podatek dochodowy, zmiany w zakresie praw i obowiązków podmiotów przekształconych, tzw. wymiaru uzupełniającego, a także wprowadzenie możliwości zabezpieczenia kredytu bankowego środkami pieniężnymi z tytułu prawa do zwrotu podatku od towarów i usług.

W ustawie znajduje się również blok przepisów dotyczących ograniczenia obowiązków informacyjnych, w tym pakiet rozwiązań w zakresie podatku akcyzowego. Warto wskazać na regulacje dotyczące odstąpienia od konieczności uzyskiwania nowego zezwolenia akcyzowego czy ujednolicenia warunków dotyczących zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego z warunkami dla zezwoleń akcyzowych. Termin na przekazywanie danych o wyrobach akcyzowych został wydłużony.

Ustawa z dnia 16 listopada 2012 r. o redukcji niektórych obciążeń administracyjnych w gospodarce (Dz. U. poz. 1342) wchodzi w życie 1 stycznia 2013 r.

Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WKP

Źródło: www.prezydent.pl, www.rcl.gov.pl, stan z dnia 3 grudnia 2012 r.

PIP skontroluje 88 tys. firm

W przyszłym roku Państwowa Inspekcja Pracy zamierza przeprowadzić ok. 88 tys. kontroli.
Państwowa Inspekcja Pracy jednocześnie wystąpi z działaniami prewencyjnymi do blisko 200 tys. małych i średnich firm. Tak przewiduje program działania PIP na 2012 r. W ramach zadań koordynowanych centralnie przeprowadzony zostanie ostatni etap programu koncentrującego się na poprawie bezpieczeństwa w branżach i zakładach o największej skali zagrożeń zawodowych. Działania kontrolno-prewencyjne PIP obejmą przede wszystkim budownictwo. Chodzi o kontrolę robót na wysokości i prac ziemnych, które są związane z największymi zagrożeniami wypadkowymi. Pod okiem PIP znajdą się też firmy transportowe. Kontrole obejmą czas jazdy i postoju, obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku kierowców, a także przestrzeganie norm czasu pracy.
Źródło: www.pip.gov.pl
Data publikacji: 28 listopada 2011 r.

Zaliczka PIT i CIT za listopad i grudzień 2012

Przypominamy, że wpłata ostatniej zaliczki na podatek dochodowy za grudzień 2012 rok będzie podlegała już takim samym zasadom, jak opłacanie wszystkich pozostałych zaliczek w tym roku. Oznacza to, że podstawą do jej wyliczenia będzie dochód osiągnięty przez przedsiębiorcę w grudniu lub w IV kwartale. Termin jej płatności będzie przypadał na 20 stycznia 2013 roku. Ostatnia zaliczka na podatek dochodowy będzie więc musiała być wpłacona do 20 dnia miesiąca za miesiąc lub kwartał poprzedni, tak samo jak pozostałe zaliczki w ciągu roku.

Tym samym nie będzie już tzw. podwójnej zaliczki za listopad i sztucznego szukania kosztów podatkowych w listopadzie.

Dodatkowo, przedsiębiorca może uniknąć konieczności opłacenia zaliczki na podatek dochodowy w styczniu, jeżeli do 20 stycznia złoży zeznanie podatkowe za ubiegły rok. W tej sytuacji dochód za grudzień lub IV kwartał jest rozliczany bezpośrednio w zeznaniu rocznym (PIT, CIT) i zgodnie z jego zasadami.