Od stycznia 2016 wzrosną składki na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorców

Od stycznia zmieni się wysokość składek odprowadzanych przez przedsiębiorców na ubezpieczenia społeczne. Dochód zadeklarowany jako podstawa wymiaru tych składek w 2016 r. nie może być bowiem niższy niż 2433 zł.
Projekt ustawy budżetowej na 2016 r. zakłada, że kwota prognozowanego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej będzie wynosiła 4055 zł. To od tej kwoty ustalana jest podstawa do ustalania składek na ubezpieczenia społeczne osób prowadzących działalność gospodarczą (60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia).
Najniższa składka na ubezpieczenie emerytalne (19,52% podstawy wymiaru) będzie więc wynosiła 474,92 zł. Składka na ubezpieczenie rentowe (8% podstawy wymiaru) – 194,64 zł, a najniższa składka na ubezpieczenie chorobowe (2,45% podstawy wymiaru) – 59,61 zł. Podstawa wymiaru składek na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe od 1 stycznia nie może przekraczać 250% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, tj. 10.137,50 zł. Od 2014 r. maksymalna podstawa wymiaru składki na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe nie ulega zmianie co 3 miesiące, ale jest określona na cały rok.
Ponadto, wraz ze wzrostem wynagrodzenia minimalnego wzrośnie również podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób rozpoczynających działalność gospodarczą. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla tych osób w całym 2016 r. będzie stanowiła zadeklarowana kwota, nie niższa niż 555 zł (30% kwoty minimalnego wynagrodzenia, które w 2016 r. będzie wynosiło 1850 zł).
Źródło: www.dziennikustaw.gov.pl, stan z dnia 29 grudnia 2015 r.
Data publikacji: 29 grudnia 2015 r.

Od 2016 roku elektroniczne zaświadczenia lekarskie

Od 2016 roku lekarze będą mogli wystawiać zaświadczenia lekarskie w formie elektronicznej. Zdecydowanie przyspieszy to komunikację między przychodnią, ZUS-em a pracodawcą, a z pacjenta zdejmie konieczność biegania z papierowym drukiem. Powinno to również ułatwić i przyspieszyć samo wystawienie zwolnienia.
Elektroniczne zwolnienia będą mogli wystawiać wszyscy lekarze, którzy mają profil na platformie ZUS.
– Lekarze od wielu lat czekają na elektroniczną dokumentację. Dzięki temu nie trzeba będzie mieć bloczków zwolnień, ręcznie ich wypełniać, a kopii zawozić do ZUS-u. Wszystko będzie zautomatyzowane, co o wiele przyspieszy naszą pracę, więcej czasu będziemy mogli poświęcić pacjentowi. Wypisanie jednego zwolnienia trwa około 3 minut. Nowy system pozwoli to przyspieszyć – ocenia w rozmowie z agencją Newseria Biznes dr n. med. Piotr Niedziałkowski, specjalista chorób wewnętrznych i alergologii, prezes Polskiego Towarzystwa Lekarzy Medycyny Estetycznej „POLME”.
Nowy system ma ułatwić życie zarówno pacjentom, jak i lekarzom. Dotychczas jeśli w wypisanym zwolnieniu znalazł się błąd, pacjent musiał się ponownie udać do lekarza. Teraz będzie można zrobić to elektronicznie. E-ZLA będzie funkcjonalnością Platformy Usług Elektronicznych, dzięki czemu pacjenci nie będą musieli dostarczać pracodawcy papierowego dokumentu, bo trafi on do nich właśnie przez PUE. Informacje o zwolnieniach będą zbierane w centralnym rejestrze prowadzonym przez ZUS.
– Zakład będzie dysponował wszystkimi danymi, które będzie mógł w czasie rzeczywistym opracowywać. Mam nadzieję, że dostaniemy informacje zwrotne, na co nasi pacjenci chorują najczęściej, z jakimi chorobami się u nas pojawiają i ile dni wynosi absencja. To bardzo istotne z epidemiologicznego punktu widzenia dla lekarza – przekonuje Niedziałkowski.
E-ZLA będzie mógł wystawić każdy lekarz, który ma decyzję ZUS-u upoważniającą do wystawiania zaświadczeń lekarskich i ma dostęp do odpowiedniego oprogramowania. Jeżeli lekarz takiej decyzji nie ma, może o nią wystąpić poprzez wypełnienie wniosku w sprawie upoważnienia do wystawiania zaświadczeń lekarskich. Dokument można przekazać do ZUS bezpośrednio lub za pośrednictwem PUE.
– Do wystawiania e-ZLA niezbędne jest również posiadanie profilu zaufanego na platformie ZUS lub dostęp do aplikacji gabinetowej zintegrowanej z tą platformą. Dzięki nowej funkcjonalności platformy ZUS lekarz w czasie wystawiania zwolnienia uzyska dostęp do danych swojego pacjenta. Wystarczy wpisać PESEL, a większość danych zostanie automatycznie pobrana z systemu – tłumaczy Grzegorz Kamiński z Departamentu Orzecznictwa Lekarskiego w ZUS.
E-zwolnienie trafi drogą elektroniczną do ZUS, w ten sposób odciąży pracodawcę i lekarza od dodatkowych obowiązków. Zakład zamieści e-ZLA na profilu pracodawcy na PUE. Dzięki temu zyskają pacjenci, którzy nie będą już mieli obowiązku dostarczania do pracodawcy zwolnień w formie papierowej w ciągu 7 dni od wystawienia.
Również osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą nie będą musiały ze zwolnieniem nic robić. Trafi ono prosto do ZUS, a zainteresowany będzie mógł złożyć wniosek o zasiłek.
– System ułatwi również uzupełnienie danych dotyczących niezdolności do pracy, podpowie kod choroby i kody literowe A–D, określające niezdolność do pracy. Lekarz będzie miał również dostęp do zaświadczeń wystawionych danemu pacjentowi. Wystarczy mieć tablet lub laptop z dostępem do internetu, a e-ZLA będzie można wystawić w dowolnym miejscu – przypomina ekspert ZUS.
Opracowanie: Magdalena Okoniewska
Źródło: Newseria.pl, stan z dnia 22 grudnia 2015 r.
Data publikacji: 22 grudnia 2015 r.

Zmiany w oskładkowaniu umów cywilnoprawnych

Od 2016 roku wejdą w życie przepisy dotyczące oskładkowania umów zlecenia. Zmiany spowodowane są nowelizacją ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych.
Kiedy mamy do czynienia ze zbiegiem tytułów do ubezpieczeń  społecznych?
W momencie, gdy dana osoba pracuje równolegle w kilku miejscach bez względu na formę zatrudnienia.
Jak obecnie podlega ubezpieczeniom społecznym zleceniobiorca wykonujący jednocześnie kilka umów zlecenia?
Obecnie, osoba pracująca na podstawie kilku umów zlecenia, podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym z tytułu umowy, która zawarta została najwcześniej. Zleceniobiorca może jednak dobrowolnie na swój wniosek objęty zostać ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi również z pozostałych, wszystkich lub wybranych umów zlecenia lub zmienić tytuł do ubezpieczeń, bez względu na wysokość wynagrodzenia ustalonego przez strony za wykonanie takiej umowy.
Czym to skutkuje?
Prowadzi to do wielu nadużyć. Zleceniodawcy, aby uniknąć opłacania składek adekwatnych do uzyskiwanych przez zleceniobiorców przychodów zawierają ze  zleceniobiorcami dwie umowy: jedną na  niższą  kwotę, od której to odprowadzają niskie składki na ubezpieczenia społeczne i drugą na wyższą kwotę, która nie jest oskładkowana.
Co się zmieni od nowego roku?
Ustawa zmienia zasady podlegania ubezpieczeniom osób wykonujących pracę na podstawie umowy zlecenia jednocześnie z inną aktywnością zarobkową oraz kilku umów zlecenia
Od nowego roku osoba spełniająca warunki do objęcia obowiązkowo ubezpieczeniami emerytalnym i rentowymi z tytułu wykonywania jednocześnie kilku umów zlecenia, również zawartych z tym samym zleceniodawcą,  będzie podlegała obowiązkowo ubezpieczeniom z każdej umowy zlecenia do momentu uzyskania, w wyniku sumowania, przychodu w wysokości co najmniej minimalnego wynagrodzenia za pracę, oczywiście, o ile taki przychód uzyskuje.
Kto będzie zwolniony z ozusowania?
Zwolniony będzie tylko zleceniobiorca, który przedstawi zleceniodawcy dokumenty, z których będzie wynikał brak konieczności opłacania składek.
Jak wykazać, że nie trzeba odprowadzać składek z innych tytułów?
Zleceniobiorca będzie mógł poprosić zleceniodawcę o wystawienie zaświadczenia dotyczącego zawarcia umowy  zlecenia, okresu, a także podstawy wymiaru składek z tej umowy. Będzie mógł również przekazać umowę do wglądu innemu płatnikowi.
Kto będzie weryfikował prawidłowość wykazanych przez płatnika składek?
Organ rentowy, na  wniosek płatnika składek, będzie mógł zbadać prawidłowość wykazanych przez płatnika składek  na ubezpieczenia emerytalne i rentowe zleceniobiorców.
Co w sytuacji, kiedy kontrola ZUS wykaże błędy przy rozliczaniu składek?
Jeżeli w wyniku sprawdzenia wysokości miesięcznej podstawy wymiaru składek ZUS stwierdzi błędne wykazanie składek, zarówno płatnik jak i ubezpieczony zostaną o tym niezwłocznie poinformowani (ubezpieczony  za pośrednictwem płatnika składek). Płatnik zobowiązany będzie do korekty dokumentów.
Kto będzie ponosił odpowiedzialność za rozliczenie z ZUS?
Odpowiedzialność tak jak dotychczas będzie ponosił płatnik. Ważne jest to, że od 2016 roku ZUS, jeżeli będzie taka potrzeba, pomoże zweryfikować prawidłowość rozliczania składek.
Oskładkowanie dochodów członków rad nadzorczych obowiązuje już od początku 2015 r.
Źródło: www.mpips.gov.pl, stan z dnia 14 grudnia 2015 r.
Data publikacji: 14 grudnia 2015 r.

Zmiana zasady określania właściwości organów podatkowych w zakresie VAT

 
Od 1 stycznia 2016 r. ulega zmianie podstawowa zasada określania właściwości organów podatkowych w zakresie podatku VAT. Właściwość ta będzie ustalana na ogólnych zasadach wynikających z Ordynacji podatkowej, tj. ze względu na siedzibę podatnika lub miejsce zamieszkania.
Według przepisów obowiązujących do końca 2015 r. właściwość organów podatkowych co do zasady określa się ze względu na miejsce wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Tylko w przypadku, gdy czynności te wykonywane są na terytorium objętym zakresem działania dwóch lub więcej urzędów skarbowych, właściwym organem jest naczelnik urzędu skarbowego właściwy ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania.
Jak poinformował resort finansów, w związku ze zmianą art. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, wprowadzoną nowelizacją z 10 września 2015 r. Ordynacji podatkowej oraz niektórych innych ustaw, właściwość organów podatkowych będzie co do zasady ustalana na ogólnych zasadach wynikających z Ordynacji podatkowej, tj. ze względu na siedzibę podatnika, jeżeli podatnik jest osobą prawną lub jednostką niemającą osobowości prawnej, oraz ze względu na miejsce zamieszkania, jeżeli podatnik jest osobą fizyczną.
Zmianą od 1 stycznia 2016 r. objęci zostaną tzw. krajowi podatnicy, którzy w stanie prawnym obowiązującym do końca 2015 r. rozliczali podatek VAT w urzędzie skarbowym innym niż urząd skarbowy właściwy ze względu na adres siedziby lub ze względu na miejsce zamieszkania. Zmiana właściwości organu podatkowego następuje z urzędu. W związku z tą zmianą podatnicy nie mają obowiązku składania aktualizacji zgłoszenia VAT-R.
Od 1 stycznia 2016 r. deklaracje, informacje podsumowujące oraz korekty tych dokumentów za okresy rozliczeniowe upływające przed tą datą , w tym za ostatni okres rozliczeniowy 2015 r., składa się do urzędu skarbowego właściwego po zmianie. Natomiast postępowania podatkowe, kontrole podatkowe, czynności sprawdzające oraz inne sprawy podatkowe w zakresie podatku od towarów i usług, rozpoczęte i niezakończone do 1 stycznia 2016 r., podlegają załatwieniu przez naczelników urzędów skarbowych właściwych przed 1 stycznia 2016 r. Również we właściwości tych naczelników pozostają zwroty podatku od towarów i usług niedokonane przed 1 stycznia 2016 r., a wynikające z deklaracji złożonych przed tym dniem.
W przypadku kaucji gwarancyjnych złożonych i przyjętych przed 1 lipca 2015 r. w formie gwarancji bankowej lub ubezpieczeniowej albo upoważnienia dla organu skarbowego, podatnicy mają obowiązek dostosowania kaucji gwarancyjnych złożonych w tych formach do wymogów określonych w art. 105b ust. 3b-3f ustawy o VAT (jeżeli w okresie 1 lipca 2015 r. – 1 stycznia 2016 r. nie dokonali już takiego dostosowania). Podmioty, którym zmienia się właściwość 1 stycznia 2016 r., mają czas na dostosowanie się do nowych wymogów do 1 kwietnia 2016 r., pod rygorem usunięcia następnego dnia roboczego z wykazu.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 11 grudnia 2015 r.
Data publikacji: 11 grudnia 2015 r.

Nowe rachunki bankowe urzędów skarbowych

Zgodnie z informacją resortu finansów, od 7 grudnia 2015 r. w urzędach skarbowych obowiązuje nowy wykaz rachunków bankowych dla należności pieniężnych z tytułu podatku od: czynności cywilnoprawnych, spadków i darowizn i zryczałtowanego podatku dochodowego opłacanego w formie karty podatkowej.
Minister finansów rozporządzeniem z 25 listopada 2015 r. w sprawie wyznaczenia naczelnika urzędu skarbowego do dysponowania środkami pieniężnymi zgromadzonymi na wspólnym rachunku bankowym oraz określenia rodzaju należności pieniężnych obsługiwanych przy użyciu tego rachunku (Dz. U. poz. 2019), wyznaczył Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy do dysponowania środkami pieniężnymi zgromadzonymi na wspólnym rachunku bankowym dla należności pieniężnych z tytułu płatności podatku od czynności cywilnoprawnych (PCC), podatku od spadków i darowizn (SD) oraz zryczałtowanego podatku dochodowego opłacanego w formie karty podatkowej (KP).
W związku z powyższym, wykaz numerów rachunków bankowych urzędów skarbowych został rozszerzony o nowe numery rachunków bankowych do obsługi wyżej wymienionych tytułów płatności. Zostały one określone w obwieszczeniu Ministra Finansów z 7 grudnia 2015 r. (Dz. Urz. MF poz. 86).
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 10 grudnia 2015 r.
Data publikacji: 10 grudnia 2015 r.

Od stycznia zmiany w urlopach dla rodziców

Od 2 stycznia 2016 r. zaczną obowiązywać zmiany w uprawnieniach rodzicielskich. Zmiany są szerokie, obejmują wszystkie rodzaje urlopów rodzicielskich. Poniżej zostały zaprezentowane najważniejsze z nich.

Jaki urlop będzie przysługiwał rodzicom po urodzeniu dziecka?

Od stycznia 2016 roku będą obowiązywały dwa rodzaje urlopów w związku z narodzinami dziecka: urlop macierzyński (20 tygodni) oraz urlop rodzicielski (32 tygodnie). Razem to 52 tygodnie.

W przypadku narodzin wieloraczków długość urlopów wydłuży się: odpowiednio do 31-37 oraz 34 tygodni. Razem może to być od 65 do nawet 71 tygodni, w zależności od liczby dzieci.

Czy mama prowadząca działalność gospodarczą będzie mogła podzielić się urlopem z tatą zatrudnionym na etacie?

Tak. Wyłącznie dla matki przeznaczone jest pierwsze 14 tygodni urlopu macierzyńskiego. Resztą może dowolnie dzielić się z ojcem. Zasady określania wysokości zasiłku macierzyńskiego nie zmienią się i będą wyliczane na podstawie składek rodzica korzystającego z urlopu.

Kto jeszcze może być uprawniony do korzystania z urlopu macierzyńskiego i rodzicielskiego?

Oprócz rodziców, z urlopu może skorzystać inny członek rodziny m.in. w przypadku śmierci matki lub jej pobytu w szpitalu.

Czy nadal będzie można łączyć pracę na część etatu z urlopem?

Rodzice korzystający z urlopu będą mogli pracować na maksymalnie pół etatu, tak jak dotychczas. W takiej sytuacji urlop zostanie jednak proporcjonalnie wydłużony, nawet do 64 tygodni. Jeśli rodzic łączy pracę z urlopem np. przez 8 tygodni, to de facto wykorzystuje w tym czasie tylko 4 tygodnie „pełnoetatowego” urlopu. Jego urlop zostanie więc wydłużony o dodatkowe 4 tygodnie, które nie będą łączone z pracą.

Obecnie urlop rodzicielski można wykorzystać w maksymalnie 3 częściach, nie krótszych niż 8 tygodni każda. Co zmieni się od stycznia?

Z urlopu rodzicielskiego będzie można skorzystać bezpośrednio po urlopie macierzyńskim, jednorazowo lub w maksymalnie 4 częściach. Rodzice będą mieli czas na jego wykorzystanie aż do zakończenia roku kalendarzowego, w którym dziecko skończy 6 lat. Dodatkowo, do 16 tygodni urlopu rodzicielskiego będzie można wykorzystać w dogodnym dla rodziców czasie, który nie przypada bezpośrednio po poprzedniej części urlopu.

Kiedy należy złożyć wniosek o udzielenie urlopu rodzicielskiego?

Od stycznia rodzice mają aż trzy tygodnie po porodzie na podjęcie decyzji, czy chcą skorzystać z urlopu rodzicielskiego w pełnym wymiarze bezpośrednio po urlopie macierzyńskim.

Pozostałe terminy, na złożenie wniosku o urlop rodzicielski, wychowawczy lub ich części, również zostaną wydłużone do 3 tygodni.

Jak zmienią się zasady korzystania z urlopu ojcowskiego?

Ojcowie będą mieli większą swobodę w planowaniu urlopu. Od stycznia będą mieli 2 lata na skorzystanie z przysługujących tylko im 2 tygodni urlopu. Dodatkowo, będą mogli podzielić go na 2 części i skorzystać z nich w dowolnie wybranym przez siebie momencie.

Czy nadal będzie można korzystać ze zwolnienia od pracy w związku z wychowywaniem dziecka?

Tak. Dodatkowo, rodzice będą mogli wykorzystać przysługujące im 2 dni zwolnienia od pracy w wybranej przez siebie formie. Sami zdecydują, czy wykorzystać zwolnienie w dniach (2 dni) czy godzinach (16 godzin).

Źródło: www.mpips.gov.pl, stan z dnia 9 grudnia 2015 r.

Data publikacji: 9 grudnia 2015 r.

Od przyszłego roku lekarze będą mogli wystawiać elektroniczne zwolnienia lekarskie

Od 2016 r. lekarze będą mogli wystawiać elektroniczne zwolnienia lekarskie. Jednak te papierowe będą stosowane do końca 2017 r.
Co się zmieni w wystawianiu zwolnień lekarskich od 2016 roku?
Od 2016 r. lekarze będą mogli wystawiać nam zwolnienie lekarskie w formie elektronicznej. Równolegle jednak – na dotychczasowych zasadach – będą funkcjonowały papierowe zwolnienia, które będziemy musieli niezwłocznie dostarczyć swojemu pracodawcy lub ZUS. Druki zwolnień będzie można stosować do końca 2017 r., natomiast od 2018 r. zwolnienia lekarskie będą wystawiane w formie elektronicznej (lub w ściśle określonych wypadkach – w formie wydruku z systemu elektronicznego).
Kto będzie mógł wystawić e-zwolnienie?
Elektroniczne zwolnienia lekarskie będą mogli wystawiać upoważnieni przez ZUS lekarze, lekarze dentyści, starsi felczerzy i felczerzy, którzy bezpłatnie założą profil informacyjny na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, bądź będą posiadać zintegrowaną z PUE ZUS aplikację gabinetową.
Jak długo będzie trwało wystawienie e-zwolnienia?
Wystawienie e-zwolnienia zajmie zdecydowanie mniej czasu niż wypisywanie zwolnienia w formie papierowej. Od nowego roku lekarz będzie miał wgląd zarówno do naszych danych, jak i danych naszych członków rodziny, a także pracodawców. W momencie kiedy lekarz wpisze nasz numer PESEL, pozostałe dane automatycznie zostaną uzupełnione przez system. System PUE poda także kod literowy oraz numer statystyczny danej choroby podczas wpisywania jej nazwy. Dodatkowo lekarz będzie miał możliwość wglądu do zwolnień wystawionych wcześniej.
Co dzieje się z wystawionymi e-zwolnieniem?
Zostanie ono przekazane automatycznie do ZUS, bez konieczności osobistego dostarczania, a także przechowywania kopii przez lekarza. Następnie ZUS przekaże elektronicznie zwolnienie pracodawcy, na jego profil informacyjny
W jaki sposób pracodawca dowie się, że jego pracownik otrzymał zwolnienie lekarskie?
Pracodawca dzięki założeniu bezpłatnego profilu na PUE ZUS zyska możliwość automatycznego otrzymywania informacji o zwolnieniach lekarskich wystawianych jego pracownikom oraz samych zwolnień. Zwolnienie w momencie wystawienia przez lekarza zostanie przekazane przez system komputerowy na elektroniczną skrzynkę podawczą ZUS, skąd trafi ono do pracodawcy.
Kiedy będzie konieczność wydrukowania e-zwolnienia?
Na życzenie pracownika, bądź w momencie, kiedy pracodawca nie będzie posiadał profilu na PUE.
Czy pracownik będzie musiał dostarczyć pracodawcy e-zwolnienie?
Nie, ponieważ po wystawieniu zwolnienia przez lekarza zostanie ono automatycznie przekazane na elektroniczną skrzynkę podawczą ZUS. Następnie ZUS, za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, prześle wystawione zwolnienie do pracodawcy.
Jednakże w przypadku wystąpienia o zasiłek po ustaniu ubezpieczenia lub kiedy to ZUS, a nie pracodawca wypłacać będzie zasiłek – należy złożyć w ZUS odpowiedni wniosek.
Również w sytuacji, gdy pracodawca nie będzie posiadać profilu informacyjnego na PUE ZUS, pracownik zobowiązany będzie do niezwłocznego dostarczenia wydruku zaświadczenia lekarskiego.
Czy istnieje możliwość, aby w naszym imieniu mógł ktoś inny  złożyć wniosek?
Tak, istnieje taka możliwość. Wniosek w imieniu pracownika może złożyć np. pracodawca, poprzez złożenie druku ZUS Z-3. – na to pytanie udzieliliśmy już odpowiedzi w poprzedniej informacji.
Co z pracodawcami rozliczającymi składki za więcej niż pięć osób?
Pracodawca będzie musiał do końca 2015 r. utworzyć profil na PUE. Jeżeli tego nie zrobi, automatycznie zostanie pozbawiony dostępu do informacji o e-zwolnieniach. W związku z tym lekarz będzie musiał wydrukować e-zwolnienie i przekazać je pracownikowi, aby ten dostarczył je do pracodawcy. Pracodawca nie poniesie jednak kary finansowej z tego powodu.
Co w sytuacji kiedy e-zwolnienie nie dotrze do ZUS?
Jeśli e-zwolnienie z jakichś przyczyn nie dotrze do ZUS, lekarz powinien wystawić zwolnienie ponownie.
Co w momencie kiedy pracownik jest zatrudniony w kilku miejscach pracy?
Jeżeli pracownik jest zatrudniony w kilku miejscach pracy, to każdy pracodawca, który posiada konto na PUE zostanie poinformowany elektronicznie o wystawieniu zaświadczenia lekarskiego.
Czy pracodawca będzie mógł skontrolować pracownika?
Pracodawca, który będzie chciał zweryfikować pracownika przebywającego na zwolnieniu lekarskim  będzie mógł wystąpić do ZUS z wnioskiem o kontrolę danego pracownika. Wniosek będzie mógł złożyć również na profilu PUE, gdzie zostanie udostępniona funkcja „Złóż wniosek o kontrolę zaświadczenia”.
Co w sytuacji, kiedy dostaniemy od lekarza e-zwolnienia na czas opieki nad chorym dzieckiem?
Pracownik tak jak dotychczas będzie musiał złożyć wniosek Z-15, który jest niezbędny do ustalenia prawa i wypłaty zasiłku opiekuńczego. Wniosek będzie można złożyć zarówno w formie papierowej, jak też elektronicznej.
Czy pielęgniarka będzie nadal miała możliwość wystawiania zwolnienia lekarskiego?
Nie. Zwolnienie lekarskie wystawiać będą mogli wyłącznie upoważnieni przez ZUS lekarze, lekarze dentyści, starsi felczerzy i felczerzy.
Czy będzie możliwość założenia profil na PUE na dany zakład?
Nie, ponieważ profil na PUE ZUS zakładany jest dla osoby fizycznej. Płatnik składek będący osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej musi udzielić pełnomocnictwa osobie fizycznej, np. pracownikowi zakładu lub biura rachunkowego, która założy profil na PUE. Natomiast pełnomocnictwo należy złożyć w terenowej jednostce ZUS, osobiście lub za pośrednictwem poczty. Jeśli pełnomocnictwo zostało udzielone w formie elektronicznej (na formularzu ZUS-PEL), może zostać przesłane do ZUS z PUE (przez płatnika – mocodawcę, posiadającego swój profil na PUE).
Czy będzie można wystawić e-zwolnienie przez urządzenia mobilne?
Tak. Będzie to możliwe podczas wizyty domowej w momencie, kiedy lekarz będzie miał przy sobie urządzenie mobilne z dostępem do Internetu.
Co jeżeli lekarz nie będzie miał dostępu do urządzenia mobilnego podczas wizyty domowej?
W takiej sytuacji lekarz wystawi pacjentowi w dniu badania zwolnienie na specjalnym formularzy zaświadczenia lekarskiego, uprzednio wydrukowanym z systemu i opatrzonym jego podpisem i pieczątką. Ważne jest to, aby lekarz w ciągu trzech dni od wystawienia takiego zaświadczenia wprowadził je do systemu elektronicznego.
Co w sytuacji, kiedy e-zwolnienie trafi za późno do pracodawcy bądź ZUS?
Nowe rozwiązanie zakłada, że system po wystawieniu automatycznie będzie przekazywał zaświadczenie o niezdolności do pracy (e-zwolnienie). W związku z tym zwolnienie nie trafi za późno do pracodawcy lub ZUS. Obecnie, jeżeli zwolnienie papierowe dotrze do pracodawcy lub ZUS po 7 dniach od momentu jego wystawienia, pracownik otrzymywał zasiłek o 25% niższy. Jeżeli jednak lekarz wystawi nam zwolnienie  w formie wydruku, a nie w formie elektronicznej, będziemy dostarczyć je pracodawcy niezwłocznie. Co ważne po wprowadzeniu elektronicznych zwolnień, nie będzie możliwości, aby zwolnienie zaginęło.
Czy e- zwolnienia będą archiwizowane przez ZUS?
Tak. E-zwolnienia będą przechowywane w systemie komputerowym ZUS.
Czy lekarz będzie mógł kierować pacjenta na rehabilitację korzystając z nowego systemu elektronicznego?
Tak. System  umożliwi lekarzowi skierowanie pacjenta na rehabilitację jeżeli wpisany przez lekarza numer choroby będzie należał do grupy schorzeń dla których ZUS prowadzi rehabilitację. System komputerowy przypomni lekarzowi, podczas wystawiania e-zwolnienia o możliwości skierowania pacjenta na rehabilitację leczniczą. W przypadku  pozytywnej decyzji lekarza o skierowaniu pacjenta na rehabilitację,  system otworzy formularz wniosku ZUS PR-4 i wprowadzi automatycznie dane pacjenta. Lekarz będzie mógł od razu wystawić wniosek o rehabilitację i przesłać go w formie elektronicznej do ZUS w celu wydania orzeczenia przez lekarza orzecznika ZUS.
Czy lekarz będzie miał możliwość wystawienia wstecznego zwolnienia?
Elektroniczne zwolnienia lekarskie będą mogły być wydawane wstecz.
Źródło: mpips.gov.pl, stan z dnia 7 grudnia 2015 r.
Data publikacji: 7 grudnia 2015 r.

Uprawnienia rodzicielskie: od stycznia 2016 r. trzy tygodnie na złożenie wniosku o urlop

Od 2 stycznia 2016 r. rodzice będą mieli aż trzy tygodnie po porodzie na podjęcie decyzji, czy chcą skorzystać z urlopu rodzicielskiego w pełnym wymiarze bezpośrednio po urlopie macierzyńskim. Pozostałe terminy, na złożenie wniosku o urlop rodzicielski, wychowawczy lub ich części, również zostaną wydłużone do 3 tygodni.
Po wejściu w życie ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o zmianie ustawy – Kodeks pracy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1268) będą obowiązywały dwa rodzaje urlopów w związku z narodzinami dziecka: urlop macierzyński (20 tygodni) oraz urlop rodzicielski (32 tygodnie). Razem to 52 tygodnie. W przypadku narodzin wieloraczków długość urlopów wydłuży się: odpowiednio do 31-37 oraz 34 tygodni. Razem może to być od 65 do nawet 71 tygodni, w zależności od liczby dzieci.
Wyłącznie dla matki przeznaczonych jest pierwszych 14 tygodni urlopu macierzyńskiego. Resztą może dowolnie dzielić się z ojcem. Zasady określania wysokości zasiłku macierzyńskiego nie zmienią się i będą wyliczane na podstawie składek rodzica korzystającego z urlopu.
Ojcowie będą mieli większą swobodę w planowaniu urlopu. Od stycznia 2016 r. będą mieli 2 lata na skorzystanie z przysługujących tylko im 2 tygodni urlopu. Dodatkowo, będą mogli podzielić go na 2 części i skorzystać z nich w dowolnie wybranym przez siebie momencie.
Oprócz rodziców, z urlopu może skorzystać inny członek rodziny m.in. w przypadku śmierci matki lub jej pobytu w szpitalu.
Rodzice korzystający z urlopu będą mogli pracować na maksymalnie pół etatu, tak jak dotychczas. W takiej sytuacji urlop zostanie jednak proporcjonalnie wydłużony, nawet do 64 tygodni. Jeśli rodzic łączy pracę z urlopem np. przez 8 tygodni, to de facto wykorzystuje w tym czasie tylko 4 tygodnie „pełnoetatowego” urlopu. Jego urlop zostanie więc wydłużony o dodatkowe 4 tygodnie, które nie będą łączone z pracą.
Z urlopu rodzicielskiego będzie można skorzystać bezpośrednio po urlopie macierzyńskim, jednorazowo lub w maksymalnie 4 częściach. Rodzice będą mieli czas na jego wykorzystanie aż do zakończenia roku kalendarzowego, w którym dziecko skończy 6 lat. Dodatkowo, do 16 tygodni urlopu rodzicielskiego będzie można wykorzystać w dogodnym dla rodziców czasie, który nie przypada bezpośrednio po poprzedniej części urlopu.
Nadal będzie można korzystać ze zwolnienia od pracy w związku z wychowywaniem dziecka, ale rodzice będą mogli wykorzystać te 2 dni w wybranej przez siebie formie. Sami zdecydują (w pierwszym wniosku o udzielenie takiego zwolnienia złożonym w danym roku kalendarzowym), czy wykorzystać zwolnienie w dniach (2 dni), czy godzinach (16 godzin).
Opracowanie: Agnieszka Zatyka-Szlachcic, RPE WK
Źródło: www.mpips.gov.pl, stan z dnia 8 grudnia 2015 r.
Data publikacji: 7 grudnia 2015 r.

Wzór umowy o pracę zmieni się 22 lutego 2016 r.

Nowy wzór umowy o pracę zacznie obowiązywać 22 lutego 2016 r. Został ogłoszony w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 listopada 2015 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zakresu prowadzenia przez pracodawców dokumentacji w sprawach związanych ze stosunkiem pracy oraz sposobu prowadzenia akt osobowych pracownika (Dz. U. poz. 2005).
Zmiana wzoru stała się konieczna z uwagi na zmiany w Kodeksie pracy, które wejdą w życie właśnie 22 lutego 2016 r. Nowelizacja likwiduje umowę o pracę na czas wykonania określonej pracy. Ponadto w odniesieniu do umowy o pracę na czas określony, która została zawarta na okres przekraczający określone w przepisach limity, pracodawca będzie musiał w umowie o pracę zamieścić informacje o przyczynach obiektywnie uzasadniających zawarcie takiej umowy.
Rozporządzenie w sprawie prowadzenia przez pracodawców dokumentacji zostało również zmienione pod kątem drugiej dużej nowelizacji kodeksu pracy, która wchodzi w życie 2 stycznia 2016 r. i dotyczy zmian w uprawnieniach rodzicielskich. W związku z tym określono, iż dokumenty związane z korzystaniem przez pracownika z urlopu macierzyńskiego, urlopu na warunkach urlopu macierzyńskiego, urlopu rodzicielskiego, urlopu ojcowskiego i urlopu wychowawczego powinny znajdować się w części B akt osobowych. Podobnie dokumenty związane z korzystaniem przez pracownika z urlopu bezpłatnego.
Nowy wzór umowy o pracę zacznie obowiązywać od 22 lutego 2016 r., natomiast zmiany dotyczące przechowywania dokumentów związanych z korzystaniem z ww. urlopów wejdą w życie 2 stycznia 2016 r.
Źródło: www.dziennikustaw.gov.pl, stan z dnia 4 grudnia 2015 r.
Data publikacji: 4 grudnia 2015 r.

W nowym roku umowy terminowe będą zawierane na nowych zasadach

Od 22 lutego 2016 roku będą obowiązywały nowe zasady zawierania umów o pracę na czas określony.
Jakie będą zmiany?
– według nowelizacji Kodeksu pracy co do zasady umowy terminowe będą zawierane z pracownikami na okres do 3 lat (3 miesiące umowy na okres próbny oraz 33 miesiące umowy na czas określony);
– po upływie tego czasu umowy będą mogły być zawierane tylko na czas nieokreślony.
Co dadzą zmiany?
– wprowadzone zmiany mają uchronić pracowników od nadużyć tj. przedłużania umowy na czas określony w nieskończoność lub zawierania umów na kilka lat.
Jak jest obecnie?
– jeżeli pracodawca zawiera z pracownikiem dwie kolejne umowy o pracę na czas określony, to trzecia kolejna taka umowa musi być już zawarta na czas nieokreślony. Jeżeli jednak między umowami czasowymi była dłuższa niż miesięczna przerwa, pracodawca nie musi kolejnej umowy zawierać na czas nieokreślony;
– nie ma również ograniczeń dotyczących czasu trwania umowy na czas określony wynikających wprost z Kodeksu pracy;
– okres wypowiedzenia umowy o pracę na czas określony wynosi 2 tygodnie, pod warunkiem że był zawarty w umowie;
– klauzulę dotyczącą wypowiedzenia można wpisać tylko do umowy zawartej na czas określony dłuższy niż 6 miesięcy.
Co się zmieni?
– w dalszym ciągu pozostaje ograniczona liczba umów terminowych z jednym pracodawcą. Co do zasady  nie może ich być więcej niż trzy;
– czwarta umowa musi już zostać zawarta  na czas nieokreślony;
– wyjątkiem jest tutaj zatrudnienie na zastępstwo, na czas kadencji, przy pracy dorywczej lub sezonowej, a także w przypadku gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie – jeżeli ich zawarcie w danym przypadku służy zaspokojeniu rzeczywistego okresowego zapotrzebowania i jest niezbędne w tym zakresie w świetle wszystkich okoliczności zawarcia umowy.
Ważne:
– jeżeli okres zatrudnienia na podstawie umowy o pracę lub umów o pracę na czas określony przekraczałby 33 miesiące lub liczba takich umów przekroczyłaby trzy, to od następnego dnia po upływie 33-miesięcznego okresu zatrudnienia lub od dnia zawarcia czwartej umowy o pracę na czas określony pracownik będzie traktowany jak zatrudniony na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony;
– uzgodnienie między stronami w trakcie trwania umowy o pracę na czas określony dłuższego okresu wykonywania pracy na podstawie tej umowy uważane będzie za zawarcie, od dnia następującego po dniu, w którym miało nastąpić jej rozwiązanie, nowej umowy o pracę na czas określony w rozumieniu tych przepisów.
Zmiany dotyczące wypowiedzenia umów o pracę na czas określony:
– zmienią się zasady wypowiadania i okresy wypowiedzenia;
– za wypowiedzeniem będzie można rozwiązać każdą umowę o pracę na czas określony, niezależnie od jej długości.
Ile będzie wynosił okres wypowiedzenia umów na czas określony?
Jeżeli zakładowy staż pracy pracownika wynosi:
– mniej niż pół roku – dwa tygodnie;
– od pół roku do mniej niż trzech lat – miesiąc;
– co najmniej trzy lata  – trzy miesiące.
Ważne:
Pracodawcy będą mogli jednostronnie zwolnić pracownika z obowiązku świadczenia pracy w okresie wypowiedzenia z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.
Ograniczenie rodzajów umów o pracę do trzech:
– umowy o pracę na okres próbny;
– umowy o pracę na czas określony;
– umowy o pracę na czas nieokreślony.
Co się zmieni w zawieraniu umów na okres próbny?
– co do zasady pracodawca będzie mógł zawrzeć umowę o pracę na okres próbny z pracownikiem tylko raz i tylko by sprawdzić jego kwalifikacje i możliwości wykonywania określonej pracy;
– jednak w określonych przypadkach możliwe będzie ponowne zatrudnienie pracownika na okres próbny.
Od kiedy przepisy będą obowiązywać?
Przepisy wejdą w życie 22 lutego 2016 r.
Źródło: www.mpips.gov.pl, stan z dnia 3 grudnia 2015 r.
Data publikacji: 3 grudnia 2015 r.

Będzie łatwiej rozłożyć na raty dług z ZUS-u

W dniu 1 grudnia 2015 r. wchodzą w życie nowe przepisy regulujące rozłożenie na raty płatności zaległych składek na ubezpieczenia społeczne. Zmiany wprowadziła ustawa z 9 kwietnia 2015 r. o zmianie ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. poz. 689).
Wedle zmienionego art. 29 ustawy systemowej, ze względów gospodarczych lub innych przyczyn zasługujących na uwzględnienie ZUS może na wniosek dłużnika odroczyć termin płatności należności z tytułu składek oraz rozłożyć należność na raty, uwzględniając możliwości płatnicze dłużnika oraz stan finansów ubezpieczeń społecznych. Odroczenie terminu płatności należności z tytułu składek oraz rozłożenie należności na raty następuje w formie umowy.
Dotychczas rozłożeniu na raty mogła podlegać wyłącznie część składek za pracowników, które przedsiębiorca płaci z własnych środków. Zanim ZUS wydał decyzję o rozłożeniu długu na raty, zadłużony przedsiębiorca musiał spłacić tę część zaległych składek, które są finansowane z wynagrodzenia pracownika. Z tego powodu, dla wielu z nich była to bariera, której nie mogli pokonać i siłą rzeczy, nie mogli też skorzystać z tej formy pomocy.
Zanim jednak ZUS wyda decyzję, przedsiębiorca będzie musiał szczegółowo uzasadnić swój wniosek i dostarczyć komplet dokumentów, na podstawie których ZUS będzie mógł ocenić jego sytuację finansową. Przy podjęciu decyzji o przyznaniu tej formy wsparcia mają również zastosowanie przepisy o przyznawaniu pomocy publicznej. ZUS, na podstawie przedłożonej dokumentacji, zaproponuje płatnikowi warunki spłaty zobowiązania.
Od składek, które rozłożono na raty, nie nalicza się odsetek za zwłokę począwszy od następnego dnia po dniu wpływu wniosku o udzielenie tej ulgi. Jeżeli dłużnik nie będzie spłacał terminowo ustalonych rat, to pozostała kwota staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami za zwłokę naliczonymi na zasadach określonych w Ordynacji podatkowej. ZUS naliczy również opłatę prolongacyjną na zasadach i w wysokości przewidzianej w Ordynacji podatkowej.
Każda sprawa będzie indywidualnie badana i rozpatrywana z uwzględnieniem indywidualnych możliwości finansowych przedsiębiorcy. Na układ ratalny może liczyć przede wszystkim płatnik, który terminowo reguluje składki na ubezpieczenia społeczne po złożeniu wniosku o rozłożenie zaległości na raty. Natomiast samo rozłożenie składek na raty może dotyczyć zaległości, które powstały sprzed złożenia wniosku.
Na układ ratalny mogą również liczyć płatnicy, którzy nie mają majątku bo firma splajtowała. Układ może być udzielony nawet wtedy, gdy dłużnik nie ma majątku ani przychodów pozwalających na jego spłatę. Wówczas wystarczy oświadczenie, że w spłacie długu pomoże inna osoba np. członek rodziny. Umowa ratalna zostanie rozwiązana, jeśli dłużnik nie spłaci dwóch rat. Wówczas dyrektor oddziału ZUS wystąpi o egzekucję należności.
Wedle zmienionego art. 29 ustawy systemowej, ze względów gospodarczych lub innych przyczyn zasługujących na uwzględnienie ZUS może na wniosek dłużnika odroczyć termin płatności należności z tytułu składek oraz rozłożyć należność na raty, uwzględniając możliwości płatnicze dłużnika oraz stan finansów ubezpieczeń społecznych. Odroczenie terminu płatności należności z tytułu składek oraz rozłożenie należności na raty następuje w formie umowy.
Dotychczas rozłożeniu na raty mogła podlegać wyłącznie część składek za pracowników, które przedsiębiorca płaci z własnych środków. Zanim ZUS wydał decyzję o rozłożeniu długu na raty, zadłużony przedsiębiorca musiał spłacić tę część zaległych składek, które są finansowane z wynagrodzenia pracownika. Z tego powodu, dla wielu z nich była to bariera, której nie mogli pokonać i siłą rzeczy, nie mogli też skorzystać z tej formy pomocy.
Zanim jednak ZUS wyda decyzję, przedsiębiorca będzie musiał szczegółowo uzasadnić swój wniosek i dostarczyć komplet dokumentów, na podstawie których ZUS będzie mógł ocenić jego sytuację finansową. Przy podjęciu decyzji o przyznaniu tej formy wsparcia mają również zastosowanie przepisy o przyznawaniu pomocy publicznej. ZUS, na podstawie przedłożonej dokumentacji, zaproponuje płatnikowi warunki spłaty zobowiązania.
Od składek, które rozłożono na raty, nie nalicza się odsetek za zwłokę począwszy od następnego dnia po dniu wpływu wniosku o udzielenie tej ulgi. Jeżeli dłużnik nie będzie spłacał terminowo ustalonych rat, to pozostała kwota staje się natychmiast wymagalna wraz z odsetkami za zwłokę naliczonymi na zasadach określonych w Ordynacji podatkowej. ZUS naliczy również opłatę prolongacyjną na zasadach i w wysokości przewidzianej w Ordynacji podatkowej.
Każda sprawa będzie indywidualnie badana i rozpatrywana z uwzględnieniem indywidualnych możliwości finansowych przedsiębiorcy. Na układ ratalny może liczyć przede wszystkim płatnik, który terminowo reguluje składki na ubezpieczenia społeczne po złożeniu wniosku o rozłożenie zaległości na raty. Natomiast samo rozłożenie składek na raty może dotyczyć zaległości, które powstały sprzed złożenia wniosku.
Na układ ratalny mogą również liczyć płatnicy, którzy nie mają majątku bo firma splajtowała. Układ może być udzielony nawet wtedy, gdy dłużnik nie ma majątku ani przychodów pozwalających na jego spłatę. Wówczas wystarczy oświadczenie, że w spłacie długu pomoże inna osoba np. członek rodziny. Umowa ratalna zostanie rozwiązana, jeśli dłużnik nie spłaci dwóch rat. Wówczas dyrektor oddziału ZUS wystąpi o egzekucję należności.
Agnieszka Rosa
Data publikacji: 30 listopada 2015 r.

Nowe rozporządzenie ws. trybu i sposobu orzekania o czasowej niezdolności do pracy

Tryb i sposób orzekania o czasowej niezdolności do pracy oraz wystawiania zaświadczenia lekarskiego i zaświadczenia lekarza orzecznika ZUS określa nowe rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej.
Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 10 listopada 2015 r. w sprawie trybu i sposobu orzekania o czasowej niezdolności do pracy, wystawiania zaświadczenia lekarskiego oraz trybu i sposobu sprostowania błędu w zaświadczeniu lekarskim (Dz. U. poz. 2013) orzekanie o czasowej niezdolności do pracy z powodu choroby, pobytu w szpitalu albo innym przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne albo konieczności osobistego sprawowania przez ubezpieczonego opieki nad chorym członkiem rodziny, następuje po przeprowadzeniu postępowania diagnostyczno-leczniczego.
Okres czasowej niezdolności do pracy jest określany liczbą dni. Okres tej niezdolności przypadający na czas pobytu ubezpieczonego w szpitalu albo innym przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne obejmuje okres od dnia przyjęcia do dnia wypisania ze szpitala albo innego przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne.
Wystawiający zaświadczenie lekarskie jednocześnie dokonuje oceny, czy stan zdrowia ubezpieczonego uzasadnia potrzebę przeprowadzenia rehabilitacji leczniczej. W przypadku stwierdzenia potrzeby przeprowadzenia rehabilitacji leczniczej wystawiający zaświadczenie lekarskie sporządza wniosek o rehabilitację leczniczą.
Zaświadczenie lekarskie stwierdzające okres pobytu ubezpieczonego w szpitalu albo innym przedsiębiorstwie podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne wystawia się nie później niż w dniu wypisania ubezpieczonego z tego szpitala albo innego przedsiębiorstwa podmiotu leczniczego wykonującego działalność leczniczą w rodzaju stacjonarne i całodobowe świadczenia zdrowotne.
Lekarz orzecznik Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wystawia zaświadczenie lekarskie po przeprowadzeniu bezpośredniego badania ubezpieczonego
Omawiane rozporządzenie wejdzie w życie 1 stycznia 2016 r. Było ono poprzedzone rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 27 lipca 1999 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu wystawiania zaświadczeń lekarskich, wzoru zaświadczenia lekarskiego i zaświadczenia lekarskiego wydanego w wyniku kontroli lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 229) oraz rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 22 lipca 2005 r. w sprawie orzekania o czasowej niezdolności do pracy (tekst jedn.: Dz. U. Nr 145, poz. 1219).
Opracowanie: Jarosław Zasada, RPE WK
Źródło: www.dziennikustaw.gov.pl, stan z dnia 3 grudnia 2015 r.
Data publikacji: 3 grudnia 2015 r.

Wydatki na pakiety medyczne dla pracowników są kosztem firmy

Wydatki poniesione przez spółkę na zakup pakietów medycznych dla pracowników oraz ich rodzin stanowią koszty uzyskania przychodów spółki – potwierdził Dyrektor IS w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 6 listopada 2015 roku.
Z wnioskiem o interpretację wystąpiła spółka zajmująca się handlem internetowym. Spółka wykupiła dla swoich pracowników opiekę medyczną (w ramach pakietu opieką objęci są również członkowie rodzin pracowników oraz ich partnerzy). W ocenie spółki, udostępnione pakiety medyczne budują lojalność wobec pracodawcy i poprawiają jego wizerunek jako dbającego nie tylko o pracowników, ale również członków ich rodzin i partnerów, co skutkuje wyższą efektywnością pracy oraz mniejszą rotacją pracowników.
Wartość pakietu medycznego dla pracownika oraz jego najbliższych finansowana przez spółkę jest kwalifikowana do przychodu pracownika na podstawie art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) i jako część przychodu pracownika ze stosunku pracy, od którego odprowadzane są zaliczki na poczet podatku dochodowego od osób fizycznych.
Zdaniem wnioskodawcy, wydatki poniesione na zakup pakietów medycznych, w ramach których są zawarte świadczenia zarówno dla pracowników, jak i ich współmałżonków, dzieci i partnerów spełniają przesłanki wynikające z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2014 r. poz. 851 z późn. zm.), jednocześnie nie podlegają wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1. Inaczej mówiąc, stanowią one koszty uzyskania przychodów spółki.
Dyrektor IS w Katowicach uznał stanowisko spółki za prawidłowe. Przyznał, że jeżeli pracownik jest uprawniony do skorzystania z określonych świadczeń zdrowotnych zarówno w odniesieniu do siebie samego, jak i członków swojej rodziny w ramach wykupionego przez pracodawcę pakietu, art. 16 ust. 1 pkt 57 u.p.d.o.p. nie ma zastosowania. W związku z tym, wartość takiego pakietu może zostać zaliczona do kosztów uzyskania przychodu.
Interpretacja dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 6 listopada 2015 r., sygn. nr IBPB-1-3/4510-299/15/TS
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 30 listopada 2015 r.
Data publikacji: 30 listopada 2015 r.

ZUS powołuje doradców ds. ulg i umorzeń

W tym roku do ZUS wpłynęło ponad 37 tys. wniosków o rozłożenie należności na raty. Bez rozpoznania pozostawiono ok. 40 proc., m.in. ze względu na nieprawidłowości w dokumentacji. Aby ograniczyć liczbę błędnych wniosków, ZUS od przyszłego roku wesprze przedsiębiorców poprzez doradców ds. ulg i umorzeń.
Na podstawie informacji przedstawionych przez klienta wskażą oni najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań. Z pomocy będzie można skorzystać nie tylko w oddziałach, lecz także zdalnie.
– Doradcy ds. ulg i umorzeń to nowa usługa uruchamiana w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych w przyszłym roku. To pomocna dłoń dla klientów, którzy mają kłopoty finansowe i z tego tytułu nie opłacali składki na ubezpieczenie społeczne. Doradca jest osobą, która pomoże im zawnioskować o układ ratalny, przeprowadzi przez cały proces aplikowania i będzie służyć pomocą także w trakcie realizacji układu ratalnego – wskazuje w rozmowie z agencją Newseria Biznes Agata Wiśniewska-Półtorak, dyrektor Departamentu Realizacji Dochodów w ZUS.
Dzięki doradcy więcej należności może być objętych dobrowolnymi formami spłaty, a efektywność rozpatrywania spraw o udzielenie ulgi ma wzrosnąć. ZUS liczy, że skróceniu ulegnie czas podjęcia rozstrzygnięcia od momentu złożenia przez dłużnika wniosku do udzielenia ulgi.
Z danych ZUS wynika, że do końca III kw. tego roku wpłynęło ponad 37,5 tys. wniosków, z czego pozytywnie rozpatrzono 57 proc., zaś negatywnie 2,8 proc. Bez rozpoznania pozostawiono 40 proc. wniosków, co czwarty z przyczyn niezależnych od Zakładu. Nieuregulowanie składek bieżących i należności niepodlegających uldze, czyli finansowanych przez ubezpieczonego, było przyczyną nierozpatrzenia 20 proc. wniosków.
– Z usługi doradcy może skorzystać nie tylko każdy przedsiębiorca, który ma kłopoty finansowe i zadłużenia z tytułu składek, lecz także ci, którzy wiedzą, że w najbliższym czasie nie będą mieli środków na bieżące opłacanie składek. Już wtedy powinni się kontaktować z naszymi doradcami. Część zadłużenia oczywiście może nie zostać spłacona, jeśli klient w ogóle nie ma środków. Zależy nam na tym, żeby zadłużenie było spłacane dobrowolnie w ramach układu ratalnego, który jest dostosowywany do możliwości płatniczych klienta – wskazuje Wiśniewska-Półtorak.
Doradca na podstawie informacji przedstawionych przez klienta wskaże najdogodniejsze formy uregulowania zobowiązań – układ warunkowy czy zawieszenie postępowania egzekucyjnego. Pracownik ma wspierać klientów na etapie kompletowania wniosku, wskaże zakres wymaganej dokumentacji, objaśni też aktualne druki i formularze oraz pomoże przy wypełnieniu oświadczeń niezbędnych do rozpatrzenia wniosku.
W momencie zgłaszania się klienta uzyskane dane będą weryfikowane z tymi, które ZUS już posiada.
– Przedsiębiorca może wnioskować o układ ratalny w momencie, kiedy ma zadłużenie. Może też wnioskować o odroczenie terminu płatności, kiedy nie ma jeszcze zadłużenia, ale wie, że nie jest w stanie zapłacić najbliższej składki. Osoby, które opłacają składki same za siebie i nie mają środków finansowych, mogą wnioskować o umorzenie należności. Są to jednak sytuacje sporadyczne, ponieważ kwestia umorzenia należności w przypadku takich osób ma przełożenie na prawo do jego świadczeń – tłumaczy Wiśniewska-Półtorak.
Wskazówki doradców mogą być bardzo pomocne. Część klientów nie wie, które składki podlegają umorzeniu, a od grudnia wejdzie w życie zmiana ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, która te zasady zmieni. Obecnie nie można rozkładać na raty składek finansowanych przez ubezpieczonych, którzy nie są płatnikami składek. Nowe przepisy umożliwią odroczenie terminu płatności lub rozłożenie na raty składek finansowanych również przez takich ubezpieczonych.
Ekspertka ZUS podkreśla, że aby skorzystać z pomocy doradców, nie trzeba odwiedzać placówki ZUS.
– Można to zrobić również zdalnie, czyli mailowo lub telefonicznie, albo po prostu skorzystać z komunikatorów, takich jak chat. Wówczas bezpośrednio, ale już u siebie w domu, ma się łączność z doradcą, który przeprowadzi przez cały proces, podpowie, jak zawnioskować o układ ratalny, czy klient ma szansę, żeby z niego skorzystać – tłumaczy Agata Wiśniewska-Półtorak.
Źródło: Newseria, stan z dnia 24 listopada 2015 r.
Data publikacji: 24 listopada 2015 r.

Pracodawców czekają ograniczenia w zatrudnianiu na kontrakty terminowe

Od 22 lutego 2016 r. zatrudnianie na podstawie umów terminowych będzie się odbywało na nowych zasadach. Dotyczy to zarówno zawierania, jak i rozwiązywania umowy. Celem wprowadzenia nowych przepisów było ograniczenie nieuzasadnionego wykorzystania przez pracodawców umów o pracę na czas określony.
Przede wszystkim, od 22 lutego nie będzie można zawierać długoterminowych umów na czas określony. Umowę terminową będzie można zawrzeć maksymalnie na 33 miesiące. Dotyczy to również kilku następujących po sobie umów z tym samym pracodawcą: ich łączny okres również nie będzie mógł przekroczyć 33 miesięcy. Jeśli jednak tak się stanie, wówczas po upływie tego okresu pracownik będzie uważany za zatrudnianego na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. W praktyce oznacza to, że pracodawca będzie mógł zatrudnić pracownika na umowę na czas określony trwającą nie dłużej niż 3 lata (3 miesiące umowy na okres próbny oraz 33 miesiące umowy na czas określony).
Obecnie nie ma żadnych ograniczeń co do czasowego trwania umowy o pracę na czas określony; pracodawcy mogą zatrudniać pracowników na kontrakty terminowe trwające nawet i kilka lat.
Od 22 lutego 2016 r. ten sam pracodawca i pracownik będą mogli zawrzeć maksymalnie trzy umowy o pracę na czas określony. Przy kolejnej, czwartej umowie, pracownik będzie uważany za zatrudnianego na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony. Przy czym nie będzie miało znaczenia, jaki okres upłynie pomiędzy zawarciem kolejnych umów terminowych. Dzisiaj ta reguła obowiązuje, jeśli odstępy czasowe między poszczególnymi umowy nie przekraczają 1 miesiąca. Pracodawcy próbowali obchodzić to ograniczenie wprowadzając dłuższe przerwy pomiędzy poszczególnymi umowami. Od końca lutego nie będzie to możliwe.
Dużą zmianą są nowości w wypowiadaniu umów okresowych. Będzie można za wypowiedzeniem rozwiązać każdą umowę o pracę na czas określony, bez względu na czas, na jaki została zawarta i czy przewidują to jej postanowienia. Okres wypowiedzenia umów o pracę na czas określony będzie taki sam jak dla umów o pracę na czas nieokreślony, tzn. będzie wynosił od 2 tygodni do 3 miesięcy i będzie uzależniony od okresu zatrudnienia pracownika u danego pracodawcy.
Zmiany ograniczają rodzaje umów o pracę do trzech: na okres próbny, na czas określony oraz na czas nieokreślony.
Jest jednak przepis, który łagodzi reżim maksymalnego okresu 33 miesięcy, na jaki będą mogły być zawierane umowy terminowe. Nowy art. 25 § 4 k.p. stanowi, że ograniczenia tego nie stosuje się do umów o pracę zawartych na czas określony: w celu zastępstwa pracownika w czasie jego usprawiedliwionej nieobecności w pracy, wykonywania pracy o charakterze dorywczym lub sezonowym, wykonywania pracy przez okres kadencji oraz gdy pracodawca wskaże obiektywne przyczyny leżące po jego stronie, jeżeli ich zawarcie w danym przypadku służy zaspokojeniu rzeczywistego okresowego zapotrzebowania i jest niezbędne w tym zakresie w świetle wszystkich okoliczności zawarcia umowy.
Jeśli pracodawca skorzysta z furtki obiektywnych przyczyn uzasadniających zawieranie umów na czas dłuższy niż 33 miesiące, to będzie musiał zawiadomić właściwego okręgowego inspektora pracy, w formie pisemnej lub elektronicznej, o zawarciu takiej umowy i wskazać przyczyny jej zawarcia, w terminie 5 dni roboczych od dnia jej podpisania.
Agnieszka Rosa
Data publikacji: 23 listopada 2015 r.

Od 1 stycznia 2016 r. pracodawcy zatrudniając młodych pracowników będą mogli uzyskać refundację

Pracodawca, który zatrudni na pełny etat bezrobotnego do 30. roku życia, będzie otrzymywał od państwa równowartość minimalnego wynagrodzenia wraz ze składkami na ubezpieczenia społeczne, które jako zatrudniający ma obowiązek płacić. Regulacje służące aktywizacji zawodowej młodych pracowników wprowadza ustawa z dnia 25 września 2015 r. o zmianie ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. poz. 1814), która wejdzie w życie 21 listopada 2015 r.
Zgodnie z aktem, refundacja będzie przysługiwać przez 12 miesięcy, ale pracodawca, który z niej skorzysta, będzie zobowiązany do zatrudnienia pracownika przez co najmniej kolejne 12 miesięcy. W przypadku niewywiązywania się z tego warunku po stronie pracodawcy powstanie obowiązek zwrotu uzyskanej pomocy wraz z odsetkami ustawowymi.
Wydatki związane z refundacją finansowane będą przez starostów w ramach Funduszu Pracy w latach 2016- 2018. Podstawą refundacji  będą zatem umowy między starostami a pracodawcami, które można będzie zawierać od 1 stycznia 2016 r. do 31 grudnia 2017 r.
Z nowych rozwiązań nie będą mogli skorzystać pracodawcy, u których w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku nastąpiło zmniejszenie zatrudnienia z przyczyn dotyczących zakładu pracy. Ma to wyeliminować ryzyko zwalniania pracowników w celu zatrudnienia innych i uzyskania refundacji.
Opracowanie: Agnieszka Zatyka-Szlachcic, RPE WK
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 19 listopada 2015 r.
Data publikacji: 19 listopada 2015 r.

MF przygotował formularz pełnomocnictwa szczególnego

Określenie wzoru pełnomocnictwa szczególnego, pełnomocnictwa do doręczeń oraz wzoru zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw zawiera projekt rozporządzenia ministra finansów.
Celem projektowanego rozporządzenia jest określenie wzorów pełnomocnictwa, umożliwiających ustanowienie pełnomocnika szczególnego oraz pełnomocnika do doręczeń. Natomiast określenie wzoru zawiadomienia o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw umożliwi poinformowanie organu podatkowego o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu tych pełnomocnictw. Przedmiotowe rozporządzenie umożliwi wdrożenie instytucji pełnomocnika szczególnego oraz pełnomocnika do doręczeń, a w konsekwencji ułatwi kontakty podatników, płatników oraz inkasentów z administracją podatkową.
W załącznikach do rozporządzenia zostały określone następujące wzory:
– PPS-1 Pełnomocnictwo szczególne,
– PPD-1 Pełnomocnictwo do doręczeń,
– OPS-1 Zawiadomienie o zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu pełnomocnictwa szczególnego,
– OPD-1 Zawiadomienie o odwołaniu, wypowiedzeniu, zmianie pełnomocnictwa do doręczeń,
Projektowane rozporządzenie ma wejść w życie 1 stycznia 2016 r.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 12 listopada 2015 r.
Data publikacji: 12 listopada 2015 r.

Opublikowano nowelizację ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych

9 listopada została opublikowana nowelizacja ustawy o terminach zapłaty w transakcjach handlowych, ustawy – Kodeks cywilny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1830). Ustawa wprowadza ujednolicony mechanizm naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym i zbliża poziom odsetek maksymalnych do rynkowych stóp procentowych.
Nowelizacja wdraża niektóre przepisy dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 20011/7/UE dotyczącej zwalczania opóźnień w płatnościach w transakcjach handlowych i zmienia zasady naliczania odsetek w obrocie cywilnoprawnym.
Najważniejsze zmiany wynikające z ustawy to:
1) wprowadzenie mechanizmu obliczania odsetek za opóźnienie w obrocie profesjonalnym – stopa referencyjna NBP + 8 punktów procentowych;
2) nowy mechanizm naliczania odsetek ustawowych z Kodeksu cywilnego oraz zróżnicowanie wysokości tych odsetek:
– odsetki ustawowe (kapitałowe) stanowić będą sumę stopy referencyjnej NBP i 3,5 punktów procentowych,
– odsetki ustawowe za opóźnienie – sumę stopy referencyjnej NBP i 5,5 punktów procentowych;
3) nowy mechanizm naliczania odsetek maksymalnych, które stanowić będą dwukrotność odpowiednio – odsetek ustawowych (kapitałowych|) lub odsetek ustawowych za opóźnienie.
Ustawa dostosowuje ponadto część pojęć do brzmienia dyrektywy oraz doprecyzowuje te przepisy, które wywołują trudności w praktycznym stosowaniu (np. naliczanie tzw. rekompensaty w sytuacji wystawiania wielu faktur w ramach jednej umowy).
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 12 listopada 2015 r.
Data publikacji: 12 listopada 2015 r.

Dzięki CEIDG firmę można założyć nie wychodząc z domu

Dzięki działającej od 1 lipca 2011 r. Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej firmę można założyć online bez wychodzenia z domu i jest to czynność całkowicie wolna od opłat. Jak poinformował resort gospodarki, obecnie w bazie CEIDG znajduje się ponad 2 mln aktywnych wpisów.
Jednym z głównych celów Projektu CEIDG, realizowanego w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, było stworzenie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (www.firma.gov.pl), która stała się elektronicznym rejestrem przedsiębiorców, będących osobami fizycznymi, działających na terenie Polski – wyjaśnia Ministerstwo Gospodarki.
Dzięki CEIDG obecni i przyszli przedsiębiorcy – osoby fizyczne – mogą bez wychodzenia z domu – drogą elektroniczną założyć, zawiesić, wznowić, dokonać zmian (np. adresu firmy) lub zakończyć działalność gospodarczą. Możliwość taką mają również ich pełnomocnicy.
Kolejnym produktem Projektu CEIDG jest również Pojedynczy Punkt Kontaktowy ePK (www.biznes.gov.pl). Znajdują się na nim poradniki i opisy procedur wymaganych przy podejmowaniu, wykonywaniu, zawieszaniu lub zakończeniu działalności gospodarczej w Polsce, a także zasady świadczenia usług w Unii Europejskiej oraz informacje na temat uznawania kwalifikacji zawodowych. Na stronie ePK udostępniane są dane instytucji publicznych, materiały informacyjne oraz bezpłatne szkolenia e-learningowe (Akademia ePK). Wszelkie pytania dotyczące podejmowania i wykonywania działalności gospodarczej można kierować do konsultantów Centrum Pomocy ePK. Pod tym adresem dostępna jest również baza najczęściej zadawanych pytań.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.mg.gov.pl, stan z dnia 6 listopada 2015 r.
Data publikacji: 6 listopada 2015 r.

Informacja MF w sprawie ostatniej nowelizacji ustawy o rachunkowości

Od 23 września obowiązuje ustawa z dnia 23 lipca 2015 r. o zmianie ustawy o rachunkowości oraz niektórych innych ustaw. Przepisy nowelizowanej ustawy o rachunkowości, w zakresie uproszczeń, będą miały zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań finansowych za rok obrotowy rozpoczynający się 1 stycznia 2016 r. lub po tej dacie, z możliwością wcześniejszego zastosowania do sprawozdań finansowych sporządzonych za rok obrotowy kończący się po dniu wejścia w życie ustawy, czyli za rok 2015.
Celem tej nowelizacji była przede wszystkim implementacja dyrektywy ws. rachunkowości (dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/34/UE z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie rocznych sprawozdań finansowych, skonsolidowanych sprawozdań finansowych i powiązanych sprawozdań niektórych rodzajów jednostek, zmieniającej dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2006/43/WE oraz uchylającej dyrektywy Rady 78/660/EWG i 83/349/EWG (Dz. Urz. UE L 182 z 29.06.2013, s. 19)), odnośnie do nowej kategorii jednostek – jednostek małych. Wprowadzone zostały również inne uproszczenia w rachunkowości, podyktowane zmieniającym się środowiskiem gospodarczym.
Główne zmiany z zakresu uproszczeń:
1. Uproszczenia dla jednostek małych.
Wprowadzono nową kategorię jednostek – jednostki małe. Są to podmioty spełniające określone w art. 3 ust. 1c i 1d ustawy o rachunkowości wielkości sumy bilansowej, przychodów oraz zatrudnienia. Do jednostek tych nie kwalifikują się podmioty działające na rynku finansowym oraz jednostki sektora finansów publicznych.
Uproszczenia dla jednostek małych polegają na:
– możliwości sporządzania skróconego sprawozdania finansowego (jedynie uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej z ograniczoną ilością ujawnień);
– zwolnieniu ze sporządzania sprawozdania z działalności, pod warunkiem, że niektóre informacje, objęte dotychczas jego zakresem informacyjnym, zostaną przez jednostki małe ujawnione w informacji dodatkowej;
– zwolnieniu z obowiązku sporządzania zestawienia zmian w kapitale własnym oraz rachunku przepływów pieniężnych.
Zakres informacyjny sprawozdania finansowego dla jednostek małych, składający się z bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej został określony w nowym załączniku nr 5 do ustawy o rachunkowości.
2. Uproszczenia dla szerszego niż dotychczas kręgu jednostek w następujących obszarach:
– klasyfikowanie umów leasingu w sposób uproszczony, tj. według zasad określonych w przepisach podatkowych;
– odstąpienie do ustalania aktywów i tworzenia rezerw z tytułu odroczonego podatku dochodowego.
– niestosowanie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie szczegółowych zasad uznawania, metod wyceny, zakresu ujawniania i sposobu prezentacji instrumentów finansowych.
3. Wprowadzenie możliwości prowadzenia uproszczonej ewidencji przychodów i kosztów zamiast ksiąg rachunkowych na warunkach i zasadach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie dla tzw. małych organizacji pozarządowych, niebędących spółkami kapitałowymi, oraz stowarzyszeń jednostek samorządu terytorialnego.
Kolejna nowelizacja ustawy o rachunkowości będzie związana z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/95/UE z dnia 22 października 2014 r. zmieniającej dyrektywę 2013/34/UE w odniesieniu do ujawniania informacji niefinansowych i informacji dotyczących różnorodności przez niektóre duże jednostki oraz grupy; państwa członkowskie zobowiązane są do wdrożenia jej postanowień do dnia 6 grudnia 2016 r.
W dużym uproszczeniu przepisy tej dyrektywy prowadzą do rozszerzenia zakresu informacji niefinansowych prezentowanych przez duże jednostki oraz grupy kapitałowe oraz wprowadzają nowe ujawnienia w zakresie polityki różnorodności dla dużych podmiotów giełdowych.
Departament Rachunkowości i Rewizji Finansowej przeprowadził już prekonsultacje w obszarach, w których niniejsza dyrektywa pozostawia dowolność krajom członkowskim. Wyniki prekonsultacji są dostępne na stronie internetowej Ministerstwa Finansów w zakładce rachunkowość/aktualności.
W związku z wpisaniem projektu ustawy o zmianie ustawy o rachunkowości, implementującego tę dyrektywę, do wykazu prac legislacyjnych – nr UC 184, Departament Rachunkowości i Rewizji Finansowej przystąpi do opracowywania projektu zmian ustawy.
Opracowanie: Michał Topulniak, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 2 listopada 2015 r.
Data publikacji: 2 listopada 2015 r.