Od 1 stycznia faktury tylko na żądanie nabywcy

Od nowego roku podatnicy będą mieli obowiązek wystawiania faktur tylko na żądanie nabywcy towaru lub usługi. Do wystawienia faktury w takich przypadkach zobowiązany będzie każdy podatnik, niezależnie od tego czy został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, podatnik VAT zwolniony, czy też nie dokonał rejestracji dla celów podatku VAT.
Dnia 1 stycznia wchodzą w życie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1485).
Rozporządzenie określa:
a) przypadki, w których faktury mogą zawierać zakres danych węższy niż określony w art. 106e ustawy o VAT oraz zakres tych danych,
b) inny niż określony w art. 31a ust. 1 ustawy o VAT sposób przeliczania wykazywanych na fakturach kwot w walutach obcych, stosowanych do określenia podstawy opodatkowania,
c) późniejsze niż określone w art. 106i ustawy o VAT terminy wystawiania faktur.
Od dnia 1 stycznia 2014 r. podatnicy będą mieli obowiązek wystawiania faktur tylko na żądanie nabywcy towaru lub usługi. Do wystawienia faktury w takich przypadkach zobowiązany będzie każdy podatnik, niezależnie od tego czy został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, podatnik VAT zwolniony, czy też nie dokonał rejestracji dla celów podatku VAT. W związku z powyższym zakres danych na fakturze został zbliżony do zakresu danych wymaganych na rachunku, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.
Zrezygnowano z regulacji dotyczącej braku obowiązku podawania numeru, za pomocą którego nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku w przypadku faktur dokumentujących sprzedaż tzw. mediów.
Nowa regulacja zastąpi przepisy:
1) rozporządzenia ministra finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360);
2) rozporządzenia ministra finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r., poz. 247).
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 31 grudnia 2013 r.
Data publikacji: 31 grudnia 2013 r.

Wyższe stawki VAT w dalszym ciągu obowiązują

Aktualne stawki VAT będą obowiązywały jeszcze do końca 2016 r. Dziś weszła w życie ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r. Poz. 1608), która utrzymuje stawki: 8 proc. i 23 proc.
Utrzymanie stawek wynika z przyjętych w kwietniu 2013 r. przez Radę Ministrów dokumentów: „Aktualizacja Programu Konwergencji na rok 2013” oraz „Wieloletni Plan Finansowy Państwa na lata 2013-2016”. Przedłużenie stosowania obecnych stawek wynika z potrzeby zmniejszenia nierównowagi finansów publicznych, jak również ze słabej koniunktury na głównych rynkach eksportowych, ograniczającej wzrost gospodarczy.
W związku z utrzymaniem aktualnych stawek podatkowych zmienione zostały także: ustawa o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym, jak również ustawa o pomocy państwa w nabyciu pierwszego mieszkania przez młodych ludzi. Nowelizacja zawiera ponadto przepis przejściowy zapisany w celu usunięcia wątpliwości dotyczących rozliczania podatku VAT w przypadku dostawy towaru przed 1 stycznia 2014 r.
W związku z utrzymaniem obecnie obowiązujących stawek VAT do 2016 r. zniesiono również mechanizm warunkowych podwyżek stawek VAT, w przypadku gdyby miało dojść do przekroczenia 55% wartości relacji kwoty państwowego długu publicznego do PKB.
Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WK
Źródło: www.rcl.gov.pl, www.prezydent.pl, stan z dnia 31 grudnia 2013 r.
Data publikacji: 31 grudnia 2013 r.

Nowa lista towarów i usług z obniżoną stawką VAT

Od 1 stycznia obowiązuje nowe rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie towarów i usług dla których obniża się stawkę podatku VAT oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. poz. 1719).
Na podstawie ustawy z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35) dotychczasowe przepisy wykonawcze obowiązywały do dnia 31 grudnia 2013 roku.
W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. określono towary i usługi, dla których obniża się stawkę podatku do wysokości 8 proc., 5 proc. i 0 proc. oraz szczegółowe warunki stosowania niektórych zwolnień.
W nowej regulacji nie ma zapisu, zgodnie z którym stawkę 8 proc. stosuje się do zbycia prawa użytkowania wieczystego gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem. Pozostałe przepisy określające listę towarów i usług z obniżoną stawką podatku VAT są kontynuacją obowiązujących regulacji.
Nowe przepisy obowiązują od 1 stycznia 2014 roku.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 2 stycznia 2014 r.
Data publikacji: 2 stycznia 2014 r.

Od 1 stycznia nowe regulacje w sprawie zwolnień z podatku VAT

Już obowiązuje nowe rozporządzenie w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków ich stosowania.
Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. (Dz. U. poz. 1720) zastąpiło rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2013 r. poz. 247).
Nowe przepisy określają towary i usługi, do których mają zastosowanie zwolnienia od podatku, jak również szczegółowe warunki stosowania niektórych z tych zwolnień.
W rozdziale drugim rozporządzenia znalazła się lista towarów i usług, których dostawa i świadczenie może korzystać ze zwolnienia. Regulacje te są kontynuacją dotychczas obowiązujących przepisów. Niektóre zwolnienia, jak np. usług zarządzania dobrowolnymi funduszami emerytalnymi zostały przeniesione do ustawy o VAT.
Zmodyfikowane zostały przepisy dotyczące zwolnień dla dostaw samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, gdy podatnikom przy ich nabyciu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w wysokości 50 lub 60 proc., jeżeli pojazdy te stanowiły towary używane w rozumieniu przepisów ustawy o VAT. Wykreślono warunek użytkowania pojazdów przez pół roku.
Nowe przepisy obowiązują od 1 stycznia 2014 roku.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 2 stycznia 2014 r.
Data publikacji: 2 stycznia 2014 r.

VAT: ogólne zasady powstania obowiązku podatkowego od 1 stycznia 2014

Od 1 stycznia 2014 r. obowiązują istotne zmiany dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT. Dotyczą zarówno zasad ogólnych, jak i modyfikują dotychczasowe szczególne momenty powstania obowiązku podatkowego.
Zgodnie z ogólną zasadą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Zrezygnowano, więc z dotychczasowego generalnego powiązania momentu powstania obowiązku podatkowego z datą wystawienia faktury. Otrzymanie całości lub części zapłaty przed dokonaniem dostawy lub wykonaniem usługi w dalszym ciągu rodzi powstanie obowiązku podatkowego. Obowiązek ten powstaje – tak jak dotychczas – z chwilą otrzymania zapłaty (lub jej części) oraz w odniesieniu do jej wysokości. Zapłatą będzie w szczególności: przedpłata, zaliczka, zadatek, rata, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu. Oczywiście w wyjątkowych przypadkach ustawa o VAT określa wprost moment powstania obowiązku podatkowego. W konsekwencji postanowienia umów cywilnoprawnych o uznaniu dostawy towarów za dokonaną (np. zastrzeżenie prawa własności do czasu zaistnienia danego zdarzenia, w sytuacji, gdy towar został już wydany) lub usługi za wykonaną (np. przyjęcie jej wykonania dopiero z chwilą podpisania protokołów zdawczo-odbiorczych) pozostają bez znaczenia dla ww. celów, mogą pełnić jedynie funkcję pomocniczą w przypadku zaistnienia wątpliwości.
Dokonanie dostawy towarów
Dokonanie dostawy towarów następuje z chwilą przeniesienia prawa do rozporządzania nimi jak właściciel. Przykładowo:
1. Towar jest wydawany bezpośrednio nabywcy lub osobie przez niego wskazanej – dokonanie dostawy towaru następuje z chwilą jego wydania;
2. Towar jest dostarczany transportem własnym dostawcy, lub najętym przez niego, do miejsca wskazanego zgodnie z umową przez nabywcę – dokonanie dostawy towaru następuje, co do zasady, z chwilą dostarczenia towaru do miejsca wskazanego przez nabywcę;
3. Towar jest pozostawiany w miejscu wskazanym przez nabywcę (np. nabywca prosi o pozostawienie – odpłatnie lub nieodpłatnie – towaru na określony czas w magazynie dostawcy) – dokonanie dostawy towarów następuje z chwilą pozostawienia tego towaru w uzgodniony sposób do dyspozycji nabywcy;
4. Towar jest wysyłany przez dostawcę nabywcy za pośrednictwem przewoźnika, kuriera, poczty itp. (ryzyko utraty towaru ponosi nabywca) – dokonanie dostawy towaru następuje z chwilą wydania towaru podmiotowi, który jest zobowiązany do jego dostarczenia, z tym bowiem momentem dostawca przenosi prawo do rozporządzania jak właściciel.
Generalnie moment „dokonania dostawy towarów” odpowiada dotychczasowemu momentowi „wydania towarów”.
Dostawy „łańcuchowe”
W przypadku, gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy uznaje się, że dostawy towarów dokonał każdy z podmiotów. Obowiązek podatkowy u każdego dostawcy powstanie z chwilą dokonania dostawy na rzecz jego nabywcy, tj. z chwilą przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel. Co do zasady będzie to miało miejsce z chwilą fizycznego wydania towaru. Jeżeli jednak przed fizycznym wydaniem towaru dojdzie do przeniesienia na nabywcę prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, wówczas obowiązek podatkowy powstanie z tą chwilą.
Wykonanie usługi
Dla celów rozpoznania obowiązku podatkowego z chwilą wykonania usługi oraz otrzymania przed tą datą zapłaty (zastosowanie zasad ogólnych) ustawa o VAT określa „umowne” zasady uznania danej usługi za wykonaną:
1. Usługę przyjmowaną częściowo (określoną część podzielnej w sensie gospodarczym usługi) uważa się za wykonaną w odniesieniu do tej części usługi, dla której to określono zapłatę;
2. Usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi;
3. Usługę świadczoną w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla której w związku z jej świadczeniem w danym roku nie upływają terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Przez rok należy rozumieć 12 kolejnych następujących po sobie miesięcy. Uznanie usług o charakterze ciągłym za wykonane z upływem wskazanych w przepisach terminów, oznacza, że są one uznane za wykonane w ostatnim dniu tych terminów, tj.:
a. ostatniego dnia każdego okresu, do którego odnoszą się płatności lub rozliczenia,
b. 31 grudnia każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia usługi;
4. Zasady mające zastosowanie do usług świadczonych w sposób ciągły znajdą również odpowiednie zastosowanie do dostawy towarów, za wyjątkiem dostawy towarów w ramach której następuje wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione. Wyłączenie to dotyczy tylko tych umów, w wyniku których, zgodnie z przepisami o podatku dochodowym, odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający oraz umów leasingu w rozumieniu tych przepisów, których przedmiotami są grunty.
Czynności dotychczas rozliczane według zasad szczególnych
Zgodnie z zasadami ogólnymi obowiązek podatkowy powstaje odnośnie m.in. następujących czynności (w stosunku do których obowiązek podatkowy powstawał dotychczas zgodnie z zasadami szczególnymi):
1. dostawa lokali i budynków;
2. usługi transportu osób i ładunków kolejami, taborem samochodowym, statkami pełnomorskimi, środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej, promami, samolotami i śmigłowcami;
3. usługi spedycyjne i przeładunkowe;
4. usługi w portach morskich i handlowych;
5. dostawa wysyłkowa dokonywana za zaliczeniem pocztowym;
6. usługi komunikacji miejskiej;
7. sprzedaż praw lub udzielania licencji i sublicencji, przeniesienia lub cesji praw autorskich, patentów, praw do znaków fabrycznych, handlowych, oddania do używania wspólnego znaku towarowego albo wspólnego znaku towarowego gwarancyjnego, albo innych pokrewnych praw;
8. transakcje, których przedmiotem są spółdzielcze prawa do lokalu mieszkalnego, czy ustanowienie odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu;
9. dostawa towarów za pośrednictwem automatów;
10. oddanie gruntu w użytkowanie wieczyste;
11. usługi turystyki, opodatkowane według szczególnej procedury;
12 eksport towarów.
Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WK
Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 2 stycznia 2014 r.
Data publikacji: 2 stycznia 2014 r.

Zmiana przepisów w sprawie sposobu przesyłania deklaracji

W Dzienniku Ustaw zostały opublikowane przepisy zmieniające rozporządzenie w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którym powinny być opatrzone. Zmiana polega na rozszerzeniu katalogu deklaracji, które mogą być wysyłane bez konieczności potwierdzania podpisu elektronicznego certyfikatem.
W 2013 r. do administracji podatkowej wpłynęło prawie 3,4 mln deklaracji PIT bez podpisu kwalifikowanego, co oznacza około 60 proc. przyrost w stosunku do 2012 roku.
Resort finansów, chcąc upowszechnić dostęp do przesyłania deklaracji opatrzonych podpisem elektronicznym nieweryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, zmienił rozporządzenie z dnia 24 grudnia 2012 r. w sprawie sposobu przesyłania deklaracji i podań oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. poz. 1537).
Rozporządzenie z dnia 27 grudnia 2013 roku (Dz. U. poz. 1689) rozszerza wykaz deklaracji i podań, które mogą być przesyłane bez konieczności stosowania bezpiecznego podpisu elektronicznego o następujące deklaracje:
1) deklaracja dla podatku od wydobycia niektórych kopalin (P-KOP),
2) deklaracja dla podatku akcyzowego (AKC-4/AKC-4zo) wraz z załącznikami,
3) deklaracja podatkowa od nabycia wewnątrzwspólnotowego energii elektrycznej (AKC-EN),
4) deklaracja dla podatku akcyzowego od wyrobów węglowych (AKC-WW),
5) informacja o alkoholu etylowym w składzie podatkowym (INF-A),
6) informacja o winie, napojach fermentowanych i wyrobach pośrednich w składzie podatkowym (INF-B),
7) informacja o piwie w składzie podatkowym (INF-C),
8) informacja o paliwach silnikowych w składzie podatkowym (z wyłączeniem gazu) (INF-D)
9) informacja o wyrobach tytoniowych w składzie podatkowym (INF-F),
10) informacja o paliwach opałowych w składzie podatkowym (INF-I),
11) informacja o gazie do napędów silników spalinowych w składzie podatkowym (INF-J),
12) informacja o olejach smarowych i pozostałych olejach w składzie podatkowym (INF-K),
13) deklaracja o wysokości akcyzy pobranej i wpłaconej przez płatnika (AKC-P),
14) deklaracja dla podatku akcyzowego od suszu tytoniowego (AKC-ST/AKC-STn),
15) deklaracja dla podatku akcyzowego od nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów gazowych (z wyłączeniem gazu do napędu do silników spalinowych) (AKC-WG),
16) deklaracja uproszczona nabycia wewnątrzwspólnotowego (AKC-U),
17) deklaracja w sprawie przedpłaty akcyzy (AKC-PA),
18) zgłoszenie o planowanym nabyciu wewnątrzwspólnotowym wyrobów akcyzowych z akcyzą zapłaconą na terytorium państwa członkowskiego.
Powyższe deklaracje mogą składać wyłącznie podatnicy będący osobami fizycznymi.
Nowe przepisy obowiązują od 1 stycznia 2014 roku.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 2 stycznia 2014 r.
Data publikacji: 2 stycznia 2014 r.

Spółki komandytowo-akcyjne będą opodatkowane jak spółki z o.o.

Od stycznia w życie wchodzą zmiany likwidujące przywileje podatkowe dla spółek komandytowo-akcyjnych. Dotychczas firmy działające według tego modelu nie musiały płacić podatku dochodowego, ten płacili tylko wspólnicy spółki. Od nowego roku fiskus będzie pobierał podatek i od spółki, i od wspólników.
Nadchodzą trudniejsze czasy dla firm, które postanowiły przetrwać trudny okres spowolnienia gospodarczego w formie spółek komandytowo-akcyjnych. Dla wielu z nich był to najlepszy sposób na optymalizację kosztów. Korzystało z tego wielu przedsiębiorców: w 2003 roku w takiej formie działało zaledwie 18 firm, a w 2013 – ponad 2 tys.
Od stycznia w życie wchodzą przepisy znowelizowanej ustawy podatkowej, według której takie spółki staną się podatnikiem CIT-u. Oznacza to, że urzędy skarbowe będą traktowały spółki komandytowo-akcyjne tak samo jak spółki kapitałowe – akcyjne i z ograniczoną odpowiedzialnością. Będą więc one opodatkowane dwustopniowo.
– Wszystkie zyski pochodzące z działalności spółki komandytowo-akcyjnej będą opodatkowane na poziomie tej spółki według stawki 19 proc. Późniejsza dystrybucja zysków do wspólników, czyli do komplementariuszy i akcjonariuszy, również będzie podlegała opodatkowaniu według stawki 19 proc. w rękach tychże wspólników – tłumaczy w rozmowie z agencją informacyjną Newseria Biznes Kamil Skomorowski, doradca podatkowy Kancelarii Ożóg i Wspólnicy.
Do tej pory spółki komandytowo-akcyjne nie podlegały podatkowi dochodowemu. Ten płacili tylko wspólnicy – komplementariusz i akcjonariusze – np. od wypłaconej im dywidendy. A ta mogła być odroczona w czasie lub zarządzana przez zamknięty fundusz inwestycyjny.
Po zmianach część firm przez rok będzie mogła zachować przywileje wynikające z tej formy działalności. Dotyczy to tych przedsiębiorstw, których rok obrotowy nie kończy się 31 grudnia br. i które zostały założone przed 12 grudnia.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.newseria.pl, stan z dnia 30 grudnia 2013 r.
Data publikacji: 30 grudnia 2013 r.

Założenia do nowelizacji Ordynacji podatkowej skierowane do Komitetu Stałego RM

Resort finansów skierował do rozpatrzenia przez Komitet Stały Rady Ministrów projekt założeń nowelizacji Ordynacji podatkowej. Zmiany mają ułatwić życie podatnikom, ale też stworzyć możliwość lepszego przeciwdziałania przestępstwom podatkowym.

Jak poinformował resort, projekt założeń był szeroko i długo uzgadniany z partnerami społecznymi oraz organizacjami przedsiębiorców, a także z innymi resortami. Niektóre proponowane rozwiązania budzą wątpliwości Rządowego Centrum Legislacji oraz Ministerstwa Gospodarki. Rozbieżności te mają być rozstrzygane na dalszych etapach prac.

Projekt zakłada następujące zmiany:

Wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w procedurach podatkowych

Aktualnie pełnomocnik ma obowiązek złożenia pełnomocnictwa oddzielnie do każdej sprawy. Proponuje się wprowadzenie pełnomocnictwa ogólnego do reprezentowania we wszystkich sprawach podatkowych. Pełnomocnictwo ogólne będzie składane w formie elektronicznej do centralnego rejestru i nie będzie podlegać opłacie skarbowej. Nadal będzie istnieć opcja złożenia pełnomocnictwa szczególnego (papierowego lub elektronicznego) ważnego tylko do konkretnej sprawy.

Informatyzacja sprawdzania dokumentacji księgowej

Proponuje się wprowadzenie ujednoliconej formy elektronicznych raportów z ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych, w której podatnicy, którzy prowadzą dokumentację elektronicznie, będą przekazywać dane na żądanie organu podatkowego w ramach trwającej procedury. Pozwoli to na szybszą analizę danych, skróci czas kontroli i ograniczy angażowanie podatnika.

Unowocześnienie doręczania pism urzędu

Będzie możliwe wskazanie adresu do korespondencji innego niż zamieszkania oraz doręczenie na skrytkę pocztową. Proponuje się przyspieszenie i zmniejszenie kosztów doręczania pism pełnomocnikom zawodowym (adwokat, radca prawny, doradca podatkowy) przez nakazanie doręczenia za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub w siedzibie urzędu.

Wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania

Klauzula pozwoli na zwalczanie sztucznych konstrukcji prawnych, zwykle zawierających elementy zagraniczne, wykorzystywanych przez wielkie korporacje do unikania zapłaty podatku. Klauzula jest powszechnie stosowana na świecie, a jej wprowadzenie zaleca Komisja Europejska. Polska należy do nielicznych krajów, które takich rozwiązań jeszcze nie wprowadziły. Stosowanie klauzuli będzie powiązane z licznymi rozwiązaniami zabezpieczającymi, takimi jak: wydawanie na wniosek opinii zabezpieczających, niezależna od fiskusa ekspercka Rada ds. Unikania Opodatkowania opiniująca sporne sprawy, niewykonalność spornych decyzji, wyłączna właściwość Ministra Finansów w sprawach klauzuli, możliwość korekty deklaracji w końcowej fazie postępowania podatkowego w zakresie stosowania klauzuli.

Rozszerzenie dostępu urzędów skarbowych do danych bankowych

Obecny zakres dostępu urzędów skarbowych do informacji polskich banków i instytucji finansowych jest bardzo ograniczony; węższy niż w przypadku banków zagranicznych. Zagraniczny fiskus może uzyskać szersze informacje z polskich banków niż urząd skarbowy. Proponuje się poszerzenie dostępu do danych posiadanych już przez bank, w szczególności o identyfikację tytułów operacji finansowych oraz nadawców i odbiorców wpłat. Ułatwi to zwalczanie szarej strefy, szczególnie w handlu internetowym i ukrywania dochodów. Tak jak obecnie informacje bankowe będą mogły być udostępniane urzędom skarbowym tylko w toku postępowania podatkowego i po wyczerpaniu możliwości uzyskania tych danych bezpośrednio od podatnika.

Elastyczność właściwości miejscowej urzędu

Projekt wprowadza zasadę, zgodnie z którą błędne ustalenie właściwości miejscowej nie będzie prowadziło do uchylenia decyzji. W razie zaskarżenia oceniać się będzie merytoryczną prawidłowość decyzji. Proponuje się też wprowadzenie nowego rozwiązania umożliwiającego wyznaczenie jednego „wiodącego” urzędu w sprawach powiązanych podmiotów objętych właściwością miejscową różnych urzędów. Rozwiązanie to będzie stosowane w przypadku uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa skarbowego lub zabezpieczenia dowodów jego popełnienia i ułatwi zwalczanie zorganizowanej przestępczości gospodarczej.

Usprawnienie wydawania indywidualnych interpretacji podatkowych

Proponuje się wydawanie interpretacji tylko do zdarzeń, dla których skutki podatkowe jeszcze nie powstały. Zamierza się wprowadzić „grupowy” wniosek o interpretację, który pozwoli na wyjaśnienie wątpliwości dotyczących transakcji dla wszystkich zainteresowanych kontrahentów. Zamiast powielania interpretacji indywidualnych po wydaniu interpretacji ogólnej proponuje się tylko potwierdzanie stosowania w przedstawionej sprawie interpretacji ogólnej.

Wprowadzenie możliwości zapłaty podatku w imieniu podatnika

Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom podatników proponuje się umożliwić techniczną zapłatę podatku przez podmiot inny niż podatnik do wysokości 1000 zł. Ponadto dopuszcza się zapłatę podatku przez małżonka lub innego członka rodziny podatnika bez limitu kwotowego. W tych przypadkach przyjmuje się, że zapłata następuje ze środków podatnika, jeśli treść dowodu zapłaty nie budzi wątpliwości.

Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK

Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 20 grudnia 2013 r.

Data publikacji: 20 grudnia 2013 r.

ZUS: od 1 stycznia 2014 r. obowiązuje nowy wzór ZUS ZLA

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że po 31 grudnia 2013 r. obowiązywać będzie wyłącznie formularz zaświadczenia lekarskiego ZUS ZLA, według wzoru określonego w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 13 stycznia 2012 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad i trybu wystawiania zaświadczeń lekarskich, wzoru zaświadczenia lekarskiego i zaświadczenia lekarskiego wydanego w wyniku kontroli lekarza orzecznika Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. poz. 78).

Lekarze, posiadający bloczki formularzy według innego wzoru, powinni dokonać ich wymiany – w dowolnej placówce ZUS – na formularze obowiązujące.

Opracowanie: Weronika Adamczyk

Źródło: www.zus.pl, stan z dnia 20 grudnia 2013 r.

Data publikacji: 20 grudnia 2013 r.

MF wprowadza ułatwienia dla podatników

Pod obrady Komitetu Stałego Rady Ministrów trafi dziś projekt zmian w Ordynacji podatkowej. Ministerstwo Finansów proponuje m.in. ustalenie pełnomocnictw ogólnych oraz inne ułatwienia dla podatników.
Najważniejszą zmianą proponowaną przez resort jest wprowadzenie pełnomocnictw ogólnych w procedurach podatkowych. Dzięki tej modyfikacji prawa podatnicy nie będą musieli już ustalać pełnomocnictwa dla każdej sprawy w urzędzie skarbowym. Będzie możliwe elektroniczne złożenie jednego pełnomocnictwa, które na dodatek nie będzie podlegać opłacie skarbowej. Nadal możliwe będzie składanie pełnomocnictw szczególnych, zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej.
Pozostałe zmiany dotyczą m.in. unowocześnienia zasad doręczania korespondencji oraz nieodpłatnego dostępu do Rejestru Zastawów Skarbowych na ruchomościach.
Powołana zostanie niezależna Rada ds. Unikania Opodatkowania, a ministerstwo będzie wydawać tzw. opinie zabezpieczające, w których znajdą się wyjaśnienia dotyczące tego, co jest dopuszczalne, a co stanowi unikanie opodatkowania.
By poprawić skuteczność walki z szarą strefą, urzędy skarbowe otrzymają także nowe uprawnienia dotyczące dostępu do informacji bankowych.
Urzędy skarbowe nadal będą mogły zwrócić się do banków jedynie w toku postępowania podatkowego oraz wtedy, gdy nie uda się uzyskać potrzebnych informacji bezpośrednio od podatnika.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.newseria.pl, stan z dnia 19 grudnia 2013 r.
Data publikacji: 19 grudnia 2013 r.

VAT 2014 – przygotuj się na zmiany

1 stycznia 2014 r. wchodzą w życie kolejne rewolucyjne zmiany w zakresie podatku od towarów i usług, które będą miały bardzo duży wpływ na rozliczanie tego podatku. Wprowadzone regulacje dotyczyć będą momentu powstania obowiązku podatkowego, podstawy opodatkowania, odliczenia podatku naliczonego i zasad fakturowania.
Obowiązek podatkowy w VAT
Od 1 stycznia 2014 r. wprowadzona zostaje zupełnie nowa definicja obowiązku podatkowego. Moment powstania obowiązku podatkowego przestanie być zależny od momentu wystawienia faktury. Co do zasady, będzie on powstawał w chwili dostawy towarów lub świadczenia usługi. Obowiązywać będzie także przepis stanowiący, że obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania części usługi, dla której to części określono zapłatę. Nowością w 2014 r. będą ponadto szczególne przepisy dotyczące czynności rozliczanych w okresach rozliczeniowych.
Podstawa opodatkowania
W większości nowe przepisy odpowiadać będą przepisom obecnie obowiązującym. Celem nowelizacji jest bowiem nie tyle zmiana zasad ustalania podstawy opodatkowania, co uporządkowanie przepisów oraz ich dostosowanie do treści przepisów unijnych. Nowa definicja podstawy opodatkowania będzie bezpośrednią implementacją definicji zawartej w dyrektywie VAT. Podstawą opodatkowania będzie wszystko, co stanowi zapłatę. W przypadku zaś dostaw nieodpłatnych podstawą opodatkowania będzie cena nabycia towarów lub towarów podobnych, a gdy nie ma ceny nabycia – koszt wytworzenia, określone w momencie dostawy tych towarów.
Odliczenie VAT naliczonego
Prawo do odliczenia VAT naliczonego będzie powstawać w okresie, w którym u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do dostarczonych towarów lub świadczonych usług, nie wcześniej jednak niż w deklaracji podatkowej za okres, w którym faktura lub dokument celny został otrzymany przez nabywcę. Stąd po 1 stycznia 2014 r. ważne będzie, aby odliczając VAT z faktury mieć pewność, że u sprzedawcy powstał obowiązek podatkowy z tytułu sprzedaży udokumentowanej przedmiotową fakturą. Nowe przepisy będą także warunkować prawo do odliczenia VAT naliczonego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów od otrzymania faktury od sprzedawcy. Jeśli w ciągu 3 miesięcy faktura nie zostanie otrzymana, podatnik będzie obowiązany do dokonania odpowiedniej korekty – zmniejszenia odliczenia VAT. Skorygowanie zmniejszonego odliczenia podatku naliczonego będzie możliwe w okresie, w którym podatnik otrzyma fakturę.
Wystawianie faktur
Do ustawy zostaną wprowadzone przepisy określające ogólne zasady wystawiania faktur, podmioty obowiązane do ich wystawienia, a także przedmiot oraz zawartość faktury, które dotychczas były regulowane przez rozporządzenie wykonawcze do ustawy o VAT. Najważniejszą zmianą odnośnie fakturowania będzie możliwość wystawienia faktury do 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu dokonania dostawy towaru /wykonania usługi oraz możliwość wystawienia faktury do 30 dni przed dokonaniem dostawy towaru/wykonaniem usługi.
Jolanta Mazur, RPE WK
Data publikacji: 19 grudnia 2013 r.

Zmiany w VAT są niekorzystne dla biur turystycznych

Polska Izba Turystyki zwróciła się do resortu finansów z prośbą o podjęcie prac legislacyjnych, które doprowadziłyby do zachowania po 31 grudnia 2013 r. obecnie obowiązującego momentu powstania obowiązku podatkowego dla usług turystycznych opodatkowanych według szczególnej procedury VAT marża.
1 stycznia 2014 r. wejdą w życie nowe regulacje w zakresie terminu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług. Jednocześnie uchylony zostanie dotychczas obowiązujący przepis, na podstawie którego minister finansów określił szczególny moment powstania obowiązku podatkowego w podatku VAT dla usług turystycznych opodatkowanych według szczególnej procedury, tj. z chwilą ustalenia marży, nie później jednak niż 15. dnia od dnia wykonania usługi. W konsekwencji, od 1 stycznia 2014 r. dla usług turystycznych opodatkowanych w systemie VAT marża zastosowanie znajdzie ogólna zasada powstania obowiązku podatkowego, tj. z chwilą wykonania usługi.
Zdaniem Izby, wprowadzenie tej regulacji, będzie powodować szereg problemów natury praktycznej z prawidłowym i terminowym rozliczeniem VAT. Trudności te wynikają zarówno ze specyfiki działalności branży turystycznej, jak również z niestandardowego sposobu ich rozliczania. Podstawą opodatkowania usług turystycznych jest marża pomniejszona o kwotę podatku. Określenie podstawy opodatkowania w postaci wyniku (zysku) uzyskanego przez podatnika na danej usłudze turystycznej powoduje, iż wyliczenie marży oraz należnego podatku może nastąpić nie wcześniej niż z chwilą ustalenia wartości kosztów nabycia wszystkich usług/towarów, bez których dana impreza turystyczna nie mogłaby się odbyć.
Jak zauważa Izba, rozbieżność pomiędzy datą powstania obowiązku podatkowego z tytułu usług turystycznych a momentem otrzymania dokumentów kosztowych, które mają wpływ na wysokość marży, będzie dodatkowo potęgowana wprowadzanymi od 1 stycznia 2014 r. regulacjami w zakresie zasad wystawiania faktur VAT. Na ich podstawie termin na wystawienie faktury zostanie wydłużony do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła sprzedaż. Należy się spodziewać, iż faktury dokumentujące nabycie towarów i usług dla bezpośredniej korzyści turysty będą spływać do biur podróży później niż dotychczas, co wobec braku owych 15 dni dodatkowo utrudni, a w niektórych sytuacjach nawet zaburzy, proces rozliczeń z tytułu VAT.
Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK
Źródło: www.pit.gov.pl, stan z dnia 17 grudnia 2013 r.

Od stycznia wzrosną składki na ubezpieczenia społeczne przedsiębiorców

Od stycznia zmieni się wysokość składek odprowadzanych przez przedsiębiorców na ubezpieczenia społeczne. Dochód zadeklarowany jako podstawa wymiaru tych składek w 2014 r. nie może być bowiem niższy niż 2247,60 zł.
Sejm przyjął ustawę budżetową, która zakłada, że kwota prognozowanego wynagrodzenia brutto w gospodarce narodowej wynosi 3746 zł. To od tej kwoty ustalana jest podstawa do ustalania składek na ubezpieczenia społeczne osób prowadzących działalność gospodarczą (60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia).
Najniższa składka na ubezpieczenie emerytalne (19,52% podstawy wymiaru) będzie więc wynosiła 438,73 zł. Składka na ubezpieczenie rentowe (8% podstawy wymiaru) – 179,81 zł, a najniższa składka na ubezpieczenie chorobowe (2,45% podstawy wymiaru) – 55,07 zł. Podstawa wymiaru składek na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe od 1 stycznia 2014 r. nie może przekraczać 250% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej, tj. 9365 zł. Od 2014 r. maksymalna podstawa wymiaru składki na dobrowolne ubezpieczenie chorobowe nie będzie ulegała zmianie co 3 miesiące. ale jest określona na cały rok.
Ponadto wraz ze wzrostem wynagrodzenia minimalnego wzrośnie również podstawa wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób rozpoczynających działalność gospodarczą. Podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne dla tych osób w całym 2014 r. będzie stanowiła zadeklarowana kwota, nie niższa niż 504 zł (30% kwoty minimalnego wynagrodzenia, które w 2014 r. będzie wynosiło 1680 zł).
Opracowanie: Weronika Adamczyk
Źródło: www.dziennikustaw.gov.pl, stan z dnia 16 grudnia 2013 r.
Data publikacji: 16 grudnia 2013 r.

Sejm uchwalił nowelizację ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

Wczoraj posłowie uchwalili nowelizację ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, która wydłuży termin zgłaszania do US numeru rachunku bankowego, na który podatnicy przekazują 1 proc. podatku.
Aktualnie organizacje pożytku publicznego (OPP) mają na to czas do 31 stycznia każdego roku. Po wejściu w życie nowelizacji zgłoszeń będzie można dokonywać do 30 czerwca. Zdaniem rządu proponowana zmiana jest korzystna dla organizacji pożytku publicznego, które tracą 1 proc. wpływów z PIT, bo nie zdążyły zgłosić w wyznaczonym terminie numeru rachunku bankowego do urzędu. Ponadto, zgodnie z projektem, wykaz organizacji pożytku publicznego uprawnionych do otrzymywania 1 proc. z PIT będzie tworzony i aktualizowany na bieżąco, a nie jak obecnie – na 15 grudnia danego roku. Rada Ministrów wskazuje, że pozwoli to uniknąć sytuacji, w której pieniądze podatników są przekazywane podmiotom, które utraciły status OPP np. w wyniku wykrycia nieprawidłowości w ich działaniu, ale pozostają w wykazie do czasu jego aktualizacji 15 grudnia.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 13 grudnia 2013 r.
Data publikacji: 13 grudnia 2013 r.

ZUS może rozpocząć rozpatrywanie wniosków aktywnych przedsiębiorców o darowanie składek

Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że Komisja Europejska wydała opinię o możliwości zastosowania przez Polskę ustawy z 9 listopada 2012 r. o umorzeniu należności powstałych z tytułu nieopłaconych składek przez osoby prowadzące pozarolniczą działalność (Dz. U. z 2012 r., poz. 1551). Komisja uznała, że z abolicji składek przewidzianej tą ustawą mogą korzystać również przedsiębiorcy, którzy nie zakończyli prowadzenia działalności gospodarczej.
Wspomniana wyżej ustawa przewiduje możliwość umarzania osobom prowadzącym działalność gospodarczą zaległości w składkach, które powstały od 1 stycznia 1999 r. do 28 lutego 2009 r.
Długi te utworzyły się wskutek praktyki nagminnego wyrejestrowywania firmy z ubezpieczeń społecznych poprzez zawieszanie prowadzenia działalności. Tymczasem ówczesne przepisy nie przewidywały takiej możliwości. Dlatego powstały zaległości, których po upływie terminów ZUS domagał się uregulowania. Po jakimś czasie wskutek protestów przedsiębiorców powstała ustawa abolicyjna. Nie było żadnych wątpliwości co do możliwości zastosowania umorzenia do przedsiębiorców, którzy zakończyli prowadzenie działalności gospodarczej na dzień 1 września 2012 r. Wystarczyło, by ci przedsiębiorcy złożyli stosowny wniosek o umorzenie, a ZUS wydawał odpowiednią decyzję abolicyjną.
Problem był z przedsiębiorcami, którzy nadal prowadzili firmę. Te osoby musiały ponad rok czekać, aż Komisja Europejska wypowie się, czy umorzenie przewidziane w ustawie abolicyjnej nie jest pomocą publiczną. UOKiK poinformował, że Komisja Europejska wydała opinię, że można umarzać długi składkowe na zasadach przewidzianych w tej ustawie bez konsekwencji w sferze pomocy publicznej dla przedsiębiorców.
Teraz ZUS musi zmienić swoje stanowisko wobec tej grupy osób prowadzących działalność gospodarczą. Natomiast sama decyzja KE notyfikująca ustawę abolicyjną musi zostać ogłoszona w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej, co potrwa ok. 2 – 3 miesiące. Jednakże ZUS nie będzie czekał na tę publikację i już teraz rozpoczął rozpatrywanie wniosków o umorzenie składek złożonych przez działających na rynku przedsiębiorców.
Decyzja unijna pozwoli przedsiębiorcom prowadzić biznes bez przeszkód. Biznesmeni, którzy mieli zaległości wobec ZUS za poprzednie lata nie mogli brać udziału w przetargach, w których obowiązkowe jest przedstawienie zaświadczenia o niezaleganiu w opłacaniu składek na ubezpieczenia społeczne.
ZUS podaje, że do końca września 2013 r. wpłynęło 72,7 tys. wniosków o umorzenie składek, na kwotę 744 mln zł. Do tej pory wydano już 11 tys. decyzji, które jeszcze nie są prawomocne. Znaczna większość wniosków, bo aż 66 proc., dotyczyły osób, które 1 września 2012 r. nie prowadziły działalności pozarolniczej. Pozostałe sprawy dotyczą firm, które nadal działają. Przedsiębiorcy mają czas na złożenie wniosków do 15 stycznia 2015 r.
Agnieszka Rosa
Data publikacji: 12 grudnia 2013 r.

To ostatni miesiąc, by obniżyć VAT za 2013 rok

Kupując komputer, drukarkę, meble biurowe, a nawet artykuły wyposażenia sklepu jeszcze w grudniu, przedsiębiorcy mogą obniżyć zobowiązania wobec fiskusa. Muszą jednak pamiętać o kilku zasadach, by nie okazało się, że zamiast spodziewanej obniżki podatku, będą musieli zapłacić karę.
Pod koniec roku przedsiębiorcy już wiedzą, jak kształtują się ich przychody i koszty. Jeśli przychody były korzystne, a koszty nieznaczne, to wiadomo, że podatek będzie dosyć wysoki. Jeżeli więc firma ma potrzeby, które dobrze byłoby zrealizować, to grudzień jest optymalnym miesiącem – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Katarzyna Rola-Stężycka, ekspertka Tax Care.
Należy pamiętać jednak, że nie wszystkie zakupy uda się rozliczyć w tym właśnie miesiącu. Tak jest w przypadku środków trwałych, które rozliczane są w kolejnym miesiącu od daty wprowadzenia ich do ewidencji.
Jeżeli przedsiębiorca decyduje się na zakup czegoś, czego będzie używał dłużej w firmie niż przez rok, a jednocześnie wartość tego zakupu jest wyższa niż 3,5 tys. zł, to stanowi to środek trwały. I nawet jeżeli uda się zrealizować go w grudniu, to amortyzację będzie można zacząć najwcześniej w styczniu. Ekspertka podkreśla, że są dwie możliwości, z których mogą skorzystać przedsiębiorcy, by zmniejszyć roczne zobowiązanie, gdy zakupy dokonywane są w grudniu. Można kupić rzecz, która będzie używana krócej niż rok niezależnie od wartości. Jeśli jednak później okaże się, że jednak będzie służyła w firmie dłużej niż rok, to okaże się też, że jest to środek trwały – przestrzega Katarzyna Rola-Stężycka.
W takim przypadku należy zrobić korektę i uwzględnić wsteczną amortyzację.
Z kolei kupując środki trwałe, ale poniżej ceny 3,5 tys. zł (za jeden egzemplarz), jak np. krzesło, biurko, sprzęt biurowy, także można rozliczyć je w miesiącu, w którym zostają przekazywane do użytkowania.
– Jeszcze pewną możliwość dają środki trwałe podlegające jednorazowej amortyzacji. Jest katalog zakupów, które pozwalają na jednorazowe rozliczenie również w miesiącu oddania do użytkowania, wprowadzenia do ewidencji środków trwałych. Jest to jednak możliwość dostępna tylko dla dwóch kategorii przedsiębiorców: dla tzw. małych podatników, i tych, którzy rozpoczynają działalność gospodarczą i nie mieli firmy w poprzednich dwóch latach – podpowiada ekspertka.
Dotyczy to tylko środków trwałych zaliczonych do grup 3-8 Klasyfikacji Środków Trwałych. Są to m.in. narzędzia czy samochody ciężarowe. Limit jednorazowej amortyzacji, czyli łączna wartość odpisów amortyzacyjnych w 2013 r. nie może przekroczyć 205 tys. złotych.
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.newseria.pl, stan z dnia 11 grudnia 2013 r.
Data publikacji: 11 grudnia 2013 r.

Opublikowano nowe przepisy ws. wystawiania faktur

Od dnia 1 stycznia 2014 r. podatnicy będą mieli obowiązek wystawiania faktur tylko na żądanie nabywcy towaru lub usługi. Do wystawienia faktury w takich przypadkach zobowiązany będzie każdy podatnik, niezależnie od tego czy został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, podatnik VAT zwolniony, czy też nie dokonał rejestracji dla celów podatku VAT.
Wczoraj w Dzienniku Ustaw zostało opublikowane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 3 grudnia 2013 r. w sprawie wystawiania faktur (Dz. U. poz. 1485).
Rozporządzenie określa:
a) przypadki, w których faktury mogą zawierać zakres danych węższy niż określony w art. 106e ustawy o VAT oraz zakres tych danych,
b) inny niż określony w art. 31a ust. 1 ustawy o VAT sposób przeliczania wykazywanych na fakturach kwot w walutach obcych, stosowanych do określenia podstawy opodatkowania,
c) późniejsze niż określone w art. 106i ustawy o VAT terminy wystawiania faktur.
Od dnia 1 stycznia 2014 r. podatnicy będą mieli obowiązek wystawiania faktur tylko na żądanie nabywcy towaru lub usługi. Do wystawienia faktury w takich przypadkach zobowiązany będzie każdy podatnik, niezależnie od tego czy został zarejestrowany jako podatnik VAT czynny, podatnik VAT zwolniony, czy też nie dokonał rejestracji dla celów podatku VAT. W związku z powyższym zakres danych na fakturze został zbliżony do zakresu danych wymaganych na rachunku, zgodnie z przepisami Ordynacji podatkowej.
Zrezygnowano z regulacji dotyczącej braku obowiązku podawania numeru, za pomocą którego nabywca jest zidentyfikowany na potrzeby podatku w przypadku faktur dokumentujących sprzedaż tzw. mediów.
Nowa regulacja zastąpi przepisy:
1) rozporządzenia ministra finansów z 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360);
2) rozporządzenia ministra finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r., poz. 247).
Opracowanie: Katarzyna Bogucka, RPE WK
Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z dnia 10 grudnia 2013 r.
Data publikacji: 10 grudnia 2013 r.

W 2014 r. składka zdrowotna rolników bez zmian

W 2014 r. będą utrzymane zasady opłacania składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników, obowiązujące w latach 2012-2013. Tak wynika z przyjętej w piątek przez Sejm nowelizacji ustawy o składkach na ubezpieczenie zdrowotne rolników za lata 2012 i 2013.

W gospodarstwach rolnych o powierzchni poniżej 6 ha przeliczeniowych użytków rolnych (ustalonych dla celów podatku rolnego) składkę na ubezpieczenie zdrowotne rolników i ich domowników będzie opłacała Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego. Natomiast w przypadku gospodarstw od 6 ha przeliczeniowych składkę będzie opłacał rolnik. Przez rolnika będą opłacane także składki za domowników, jeśli prowadzi on wyłącznie działy specjalne produkcji rolnej. Składki zdrowotne mają być opłacane przez rolników w okresach kwartalnych, w terminach przyjętych dla składek na ubezpieczenie społeczne rolników. Nowelizacja jest związana z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego z 2010 r. o niekonstytucyjności finansowania z budżetu państwa składek na ubezpieczenie zdrowotne rolników.

Teraz ustawa będzie rozpatrywana w Senacie.

Opracowanie: Weronika Adamczyk

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 25 listopada 2013 r.

Data publikacji: 25 listopada 2013 r.

Rząd przyjął projekt zmian w systemie emerytalnym

Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z określeniem zasad wypłaty emerytur ze środków zgromadzonych w otwartych funduszach emerytalnych, przedłożony przez ministra pracy i polityki społecznej.
Planowane zmiany dotyczą przede wszystkim funkcjonowania OFE. Część uprawnień emerytalnych wyrażonych obligacyjnymi zobowiązaniami Skarbu Państwa zostanie przeniesiona z Otwartych Funduszy Emerytalnych do ZUS. Zgodnie z projektem, 3 lutego 2014 r. OFE przekażą do ZUS 51,5 proc. wartości aktywów netto każdego funduszu. W pierwszej kolejności do ZUS trafią obligacje i bony skarbowe.
Obligacje skarbowe przekazane do ZUS zostaną umorzone. Pozostałe kategorie aktywów będą przekazane do Funduszu Rezerwy Demograficznej (FRD). Otwarte Fundusze Emerytalne 31 października 2014 r. prześlą do ZUS informację o liczbie i wartości umorzonych jednostek rozrachunkowych, a ZUS zewidencjonuje je na subkontach do 31 marca 2015 r. Wartość środków zewidencjonowanych na subkoncie nie będzie niższa niż wartość jednostek rozrachunkowych z 3 września 2013 r., dzięki czemu żaden z ubezpieczonych nie poniesie strat z przeniesienia. Środki przeniesione do ZUS będą podlegać waloryzacji wskaźnikiem równym średniorocznej dynamice wartości PKB za ostatnie 5 lat.
Podstawą do ustalenia emerytury będzie suma środków zewidencjonowanych na koncie i subkoncie wraz z kwotą środków przeniesioną z OFE do ZUS. Sposób ten będzie taki sam, jak w I filarze systemu. Całość wypłaty świadczenia będzie dokonywana przez ZUS. Przez cały okres pobierania okresowej emerytury kapitałowej przez kobiety zachowane zostaną obecne zasady dziedziczenia i podziału środków. Po osiągnięciu docelowego wieku emerytalnego świadczenie kobiet będzie na nowo wyliczane, z gwarancją, że nie może być niższe niż od dotychczas pobieranego. Po osiągnięciu docelowego wieku emerytalnego, środki stanowiące podstawę wyliczenia emerytury zarówno dla kobiet, jak i dla mężczyzn będą przez okres 3 lat podlegać dziedziczeniu, w proporcji do okresu wypłaty emerytury.
Przez 10 lat przed osiągnięciem wieku emerytalnego środki z OFE będą stopniowo przenoszone na fundusz emerytalny FUS i ewidencjonowane na prowadzonym przez ZUS subkoncie (tzw. suwak bezpieczeństwa).
Ubezpieczeni, będący członkiem OFE, będą sami decydowali, czy chcą, aby ich składki były odprowadzane do OFE czy na subkonto w ZUS. Od 1 kwietnia do 31 lipca 2014 r. każdy członek OFE będzie mógł złożyć w ZUS oświadczenie o dalszym przekazywaniu składki do OFE. Składka będzie kierowana do OFE począwszy od składki opłaconej za lipiec 2014 r. W przypadku pozostałych osób składka będzie ewidencjonowana wyłącznie na subkoncie w ZUS.
Ubezpieczony będzie mógł zmienić swoją decyzję i dokonać nowego wyboru w okresie od 1 kwietnia do 31 lipca, co cztery lata, począwszy od 2016 r. Każdy więc będzie mógł podjąć decyzję odnośnie nowych składek – czy nadal przekazuje środki do OFE, czy na subkonto ZUS. Środki zgromadzone na subkoncie podlegają identycznym zasadom dziedziczenia i podziału, jak w przypadku środków zgromadzonych w OFE. Zlikwidowany zostanie mechanizm losowania.
Projekt ustawy zakłada, że osoby, które zostaną w OFE, będą przekazywały do niego składkę w wysokości 2,92 proc. wynagrodzenia brutto. Pobierana przez fundusze maksymalna opłata od składki spadnie z 3,5 do 1,75 proc. Obniżona będzie również  opłata pobierana przez ZUS za przekazywanie składek do OFE – 0,8 do 0,4 proc. Zaproponowano, aby od 1 lipca 2014 r. fundusze mogły różnicować wysokość opłaty od składki w zależności od stażu członkowskiego.
OFE nie będą mogły inwestować w obligacje skarbowe oraz w instrumenty dłużne gwarantowane przez Skarb Państwa, będą jednak mogły inwestować w większym stopniu w akcje giełdowych spółek, obligacje samorządowe, drogowe czy korporacyjne. Przeniesienie części obligacyjnej OFE do ZUS wpłynie na obniżenie poziomu długu publicznego w relacji do PKB oraz podniesie wiarygodność Polski na rynkach finansowych.
Projekt nowelizacji wprowadza także nowe przepisy, których celem jest wykonanie wyroku Trybunału Sprawiedliwości UE w kwestii usunięcia ograniczeń w zakresie lokowania aktywów poza granicami Polski.
Przewiduje się zwiększenie możliwości inwestowania OFE w aktywa denominowane w obcej walucie poprzez stopniowe, kilkuletnie podwyższanie limitu – aż do osiągnięcia docelowego poziomu 30 proc. Przyjęty harmonogram dojścia do poziomu docelowego: do końca 2014 r. – 10 proc., w 2015 r. – 20 proc., a od 2016 r. – 30 proc.
Przyjęto, że każda osoba podejmująca decyzję o pozostaniu w OFE czy przejściu do ZUS powinna mieć zapewnioną rzetelną i pełną informację. W związku OFE będzie przesyłał każdemu członkowi, oprócz informacji o ośrodkach znajdujących się na jego rachunku, terminach dokonywanych wpłat składek i wypłat transferowych oraz przeliczeniu na jednostki rozrachunkowe, także obowiązkowo informacje o zasadach polityki inwestycyjnej i celu inwestycyjnym danego funduszu wraz ze wskaźnikami, do których porównywane będą osiągane przez fundusz stopy zwrotu oraz kosztami i opłatami ponoszonymi przez członka OFE i opisem ryzyka inwestycyjnego.
Ten sam pakiet informacji, dotyczący zasad i celu polityki inwestycyjnej, będzie zawierać prospekt informacyjny OFE, udostępniany na każde żądanie członka OFE oraz zamieszczany na stronach internetowych funduszu. Wszystkie informacje dla członków OFE muszą być przedstawiane w sposób jasny i dokładny, by każdy mógł zrozumieć ryzyko związane z uczestnictwem w funduszu i podjąć świadomą decyzję w sprawie podpisania umowy z OFE (po podjęciu zatrudnienia) lub w sprawie przekazywania składek do OFE albo do ZUS.
Zakazana będzie ponadto reklama, która w sposób nierzetelny przedstawia sytuację funduszu lub ryzyko związane z członkostwem w OFE i może sprawić, że ubezpieczony dokonana niewłaściwego wyboru.
Dodatkowo, do 31 lipca 2014 r., reklamy zawierające informacje o OFE będą zakazane. W przypadku naruszenia tego zakazu organ nadzoru może nałożyć karę w wysokości 3 mln zł.
Zmiany w regulacjach dotyczących Indywidualnych Kont Zabezpieczenia Emerytalnego mają zachęć do oszczędzania w tym systemie. Proponuje się, by roczny limit wpłat do IKZE nie przekraczał kwoty odpowiadającej 1,2 krotności przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia miesięcznego. Kwota rocznego limitu wpłat będzie ogłaszana w „Monitorze Polskim” do końca roku kalendarzowego poprzedzającego rok dokonywania wpłat do IKZE. Przewidziano ponadto, że od kwoty wypłat z IKZE, w tym także dokonywanych na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, będzie pobierany zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10 proc. przychodu, bez względu na formę tej wypłaty.
W ramach Funduszu Ubezpieczeń Społecznych połączone zostaną rachunki bankowe funduszy: emerytalnego, rentowego, chorobowego i wypadkowego w jeden rachunek FUS. Jak argumentuje rząd, wyeliminuje to sztuczny ruch pieniądza między tymi rachunkami oraz zmniejszy koszty operacji.
Opracowanie: Weronika Adamczyk
Źródło: www.premier.gov.pl, stan z dnia 21 listopada 2013 r.
Data publikacji: 21 listopada 2013 r.

Radykalne zmiany w CIT oraz O.p. obejmą wszystkich podatników

Radykalne zmiany w CIT oraz O.p. obejmą wszystkich podatników
Od 1 stycznia 2014 roku spółki komandytowo-akcyjne staną się podatnikiem CIT. Opodatkowaniu podlegać będą zarówno spółka jak i jej udziałowcy, co oznacza, że obciążenia fiskalne firmy znacznie wzrosną. To jednak dopiero początek poważnych zmian w podatkach dochodowych dla firm. W następnym roku rząd planuje wprowadzić m.in. opodatkowanie dochodów zagranicznych spółek, a także wprowadzenie klauzuli przeciwko unikaniu opodatkowania. Zdaniem ekspertów firmy doradczej Deloitte wprowadzane zmiany mają na celu uszczelnienie polskiego systemu podatkowego.
Najwcześniej w życie wejdą przepisy dotyczące spółek komandytowo-akcyjnych. Obecnie tego rodzaju spółki nie są podatnikiem CIT, ale to zmieni się już od stycznia 2014 r. Obowiązek podatkowy pojawi się zarówno na poziomie S.K.A. (podobnie jak w przypadku spółek akcyjnych i Sp. z o.o.), jak i na poziomie jej komplementariuszy i akcjonariuszy. Będą oni musieli odprowadzić podatek od faktycznie uzyskanego dochodu z uczestnictwa w zysku S.K.A. W praktyce oznacza to, że poziom płaconych podatków przez spółkę komandytowo-akcyjną znacznie wzrośnie. Zmiany te będą dotyczyć wszystkich branż, w tym m.in.: branży deweloperskiej, w której zakładanie takich spółek było dość powszechne. Dotkną również inwestorów wykorzystujących tego rodzaju spółki w ramach struktur z udziałem funduszy inwestycyjnych zamkniętych (FIZ). „Spółki komandytowo-akcyjne, których liczba od 2009 r. wzrosła o ponad 2,6 tys. czyli ponad 100 proc., już teraz zaczęły się masowo przekształcać w inne, bardziej opłacalne formy prawne. Trzeba jednak pamiętać, że styczniowe regulacje nie obejmą spółek, które mają inny rok obrotowy niż kalendarzowy. To pozwala na kontynuowanie przywilejów podatkowych jeszcze przez jakiś czas” – mówi Robert Nowak, Dyrektor w Dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte.
Wraz z rozpoczęciem roku 2014 w życie wchodzą także przepisy, mające na celu udrożnienie kanału przeprowadzanych przez banki transakcji subpartycypacyjnych (czyli sprzedaży przez banki na rzecz funduszy sekurytyzacyjnych wierzytelności kredytowych na podstawie umowy o subpartycypację) . Jest to szczególnie istotne dla portfeli kredytów zabezpieczonych hipoteką. Obowiązujące dotychczas przepisy były nieefektywne ekonomicznie i w związku z tym banki z nich nie korzystały.
Jednak, jak wskazują eksperci Deloitte, najważniejsze zmiany w CIT wejdą w życie prawdopodobnie dopiero w 2015 roku. Jedne z nich dotyczą tzw. niedostatecznej kapitalizacji. Obecnie spółki nie zaliczają do kosztów podatkowych odsetek od pożyczek (kredytów) udzielonych przez spółkę matkę lub spółkę siostrę, jeżeli wartość zadłużenia wobec tych spółek przekracza trzykrotność kapitału zakładowego. Według planowanych zmian nie będzie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów – w odpowiedniej proporcji – odsetek od pożyczek (kredytów) udzielonych przez podmioty powiązane (w tym spółki babki), jeśli zadłużenie spółki otrzymującej pożyczkę wobec podmiotów powiązanych jest większe niż równowartość jej kapitału własnego. „Zmiana ta, która dotknie wszystkich podatników uzyskujących finansowanie od podmiotów powiązanych, może stwarzać liczne problemy i wymuszać restrukturyzację dotychczasowego sposobu finansowania” – wyjaśnia Dominika Ramírez-Wołkiewicz, Menedżer w Dziale Doradztwa Podatkowego Deloitte.
Jeszcze bardziej radykalne zmiany dotyczą zagranicznych spółek kontrolowanych, czyli CFC (Controlled Foreign Corporation). Obecnie nie ma w Polsce przepisów nakazujących polskim przedsiębiorcom, którzy posiadają spółki zależne w innych krajach (i stosują niższe stawki podatkowe), aby płacili podatek w Polsce od dochodu tych zagranicznych spółek. Po zmianach, które wejdą w życie trzy miesiące od ich ogłoszenia (najprawdopodobniej w styczniu 2015 r.), przedsiębiorcy będą zobowiązani taki podatek płacić. Podobną konstrukcję prawną stosuje się m.in. w Niemczech, Wielkiej Brytanii, USA, Japonii czy Australii.
Radykalne zmiany planowane są także w Ordynacji Podatkowej. Jedną z nich jest klauzula przeciwko unikaniu opodatkowania. Warunkiem jej zastosowania będzie fakt, że podatnik nie wykazał innych niż podatkowe, istotnych finansowo lub ekonomicznie przyczyn, uzasadniających wybór danej transakcji np. darowizny zamiast sprzedaży. Konsekwencje dla podatników mogą być dość poważne. Jeżeli organ skarbowy uzna, że umyślnie dokonano złego wyboru, to nie tylko nałoży należny podatek za ten właściwy rodzaj transakcji, ale także dodatkowo nałoży sankcję finansową stanowiącą 30 proc. uzyskanych bezprawnie korzyści podatkowych. Regulacja nie będzie dotyczyła korzystania z ulg podatkowych, wyboru formy prowadzenia działalności gospodarczej oraz formy opodatkowania. Będzie istniała także możliwość skorzystania z opinii zabezpieczającej w zakresie planowanych transakcji. Wydawać ją ma Minister Finansów RP, któremu przepisy dadzą na to aż pół roku. Wniosek o wydanie takiej opinii będzie kosztował od 15 do 30 tys. zł.
Znacznemu poszerzeniu ulegnie także zakres informacji przekazywanych przez instytucje finansowe urzędom skarbowym. Jest to konieczne, gdyż obecnie mają one więcej obowiązków informacyjnych wobec obcych organów skarbowych niż tych na terenie Polski. W tej nowej puli znajdą się m.in. informacje o kredytach i pożyczkach (łącznie z warunkami umowy czy celem wzięcia kredytu), skrytkach bankowych czy przekazach pieniężnych.
Źródło: www.deloitte.com, stan z dnia 18 listopada 2013 r.
Data publikacji: 18 listopada 2013 r.