Papierowe zwolnienia lekarskie jeszcze przez rok – do 30.06.2018

Prezydent podpisał ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Ustawa wydłuża możliwość korzystania z papierowych ZLA do końca czerwca 2018 r. Głównym jej celem jest jednak ułatwienie wystawiania zaświadczeń lekarskich w formie elektronicznej.

Ustawa z 21.04.2017 r. o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz ustawy wprowadza zmiany w ustawie z 25.06.1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (Dz.U. z 2016 r. poz. 372 ze zm.) określając nowy sposób uwierzytelniania zaświadczeń lekarskich wystawianych w formie elektronicznej. Zaświadczenia takie będą bowiem mogły być wystawiane również z wykorzystaniem sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych dostępnego w systemie teleinformatycznym udostępnianym bezpłatnie przez ZUS. Zgodnie z dotychczas obowiązującymi przepisami, zaświadczenia lekarskie mogą być wprawdzie wystawiane w formie dokumentu elektronicznego, ale dokument taki musi być opatrzony kwalifikowanym podpisem elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym ePUAP, co w praktyce sprawia, że wystawianie zaświadczeń lekarskich w formie elektronicznej jest bardzo ograniczone.

Obecnie przyjęte zmiany będą pozwalały na wystawianie zaświadczeń lekarskich w formie elektronicznej przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego ZUS udostępnianego nieodpłatnie przez ZUS. Z uwagi na konieczność dostosowania przez ZUS systemu teleinformatycznego, tak aby umożliwić wprowadzenie nowego sposobu uwierzytelniania zaświadczeń lekarskich wystawianych w formie elektronicznej, przyjęto, iż nowo wprowadzane regulacje będą obowiązywać od dnia 1 grudnia 2017 r.

Ponadto, w ustawie z 15.05.2015 r. o zmianie ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1066 ze zm.) została wprowadzona zmiana przedłużająca okres przejściowy, w którym istnieje możliwość wystawiania zaświadczeń lekarskich zarówno w dotychczasowej formie papierowej, jak i w formie elektronicznej. Zgodnie z przyjętą obecnie regulacją możliwość taka będzie istniała do dnia 30 czerwca 2018 r.

Źródło: www.prezydent.pl, stan z 17.05.2017 r.

Data publikacji: 17 maja 2017 r.

Mechanizm podzielonej płatności (split payment) wprowadza projekt nowelizacji ustawy o podatku VAT

Nowe rozwiązanie, które ma na celu skuteczną poprawę ściągalności VAT – tzw. mechanizm podzielonej płatności (split payment) wprowadza projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług. Mechanizm ten utrudnia, lub wręcz uniemożliwia, powstawanie nadużyć i oszustw podatkowych już na etapie samej transakcji.

Istota tego rozwiązania polega na tym, że płatność za nabyty towar lub usługę jest dokonywana w taki sposób, że zapłata odpowiadająca wartości sprzedaży netto jest płacona przez nabywcę na rachunek bankowy dostawcy, natomiast pozostała zapłata odpowiadająca kwocie podatku od towarów i usług, jest płacona na specjalne konto dostawcy – rachunek VAT.

Dostawca ma bardzo ograniczone możliwości dysponowania środkami znajdującymi się na rachunku VAT. Mechanizm podzielonej płatności umożliwia organom podatkowym monitorowanie i blokowanie środków na rachunkach VAT, eliminując ryzyko znikania podatników wraz z zapłaconym im przez kontrahentów, a nieodprowadzonym podatkiem VAT.

Mechanizm znajdzie zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do transakcji dokonywanych na rzecz innych podatników, czyli do transakcji B2B. W konsekwencji pozostaje bez wpływu na zakupy dokonywane przez konsumentów (nieprowadzących działalności gospodarczej), nie będzie możliwe zastosowanie mechanizmu podzielonej płatności w transakcjach B2C.

Projekt zakłada dobrowolność w stosowaniu mechanizmu podzielonej płatności. Inicjatywę w powyższym zakresie pozostawia się nabywcy towarów lub usług, niemniej jednak skorzystanie przez niego z tej metody rozliczeń będzie oznaczało określone konsekwencje zarówno dla nabywcy, jak i dostawcy towarów lub usługodawcy.

Środki zgromadzone na rachunku VAT będą cały czas środkami należącymi do podatnika. Organy podatkowe nie będą miały dostępu do tych rachunków ani nie będą mogły samodzielnie dokonywać na nich operacji finansowych. Jednakże możliwość użycia środków zgromadzonych na rachunku VAT będzie bardzo ograniczona. Będzie można wyłącznie dokonywać przelewów na inny rachunek VAT oraz opłacać zobowiązanie podatkowe z tytułu VAT do urzędu skarbowego.

U wielu podatników podatku od towarów i usług będzie dochodziło do odkładania się środków finansowych na rachunku VAT. W takich sytuacjach podatnik będzie miał prawo wystąpić z wnioskiem, który podlegałby weryfikacji przez właściwe organy podatkowe, o dokonanie przelewu środków zgromadzonych na jego rachunku VAT na rachunek bankowy tego podatnika prowadzony dla celów działalności gospodarczej.

Projekt przewiduje system zachęt dla tych podatników, którzy będą stosować mechanizm podzielonej płatności. Nie będą miały do nich zastosowania regulacje związane ze stosowaniem sankcji, określonych w art. 112b i art. 112c ustawy o VAT oraz przepisy o odpowiedzialności solidarnej, zawarte w dziale Xa. Ponadto, jeżeli podatnik zdecyduje się na zwrot nadwyżki VAT naliczonego na rachunek VAT, wówczas taki zwrot będzie dokonany w przyspieszonym terminie.

Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WKP

Źródło: www.rcl.gov.pl, stan z 15.05.2017 r.

Elastyczny czas pracy a Kodeks Pracy

2366 firm i instytucji zdecydowało się w Polsce na elastyczną formę organizacji systemu pracy. W województwach śląskim, wielkopolskim i dolnośląskim pracodawcy najchętniej wprowadzają w swoich firmach elastyczny czas pracy.

Z najświeższych danych Państwowej Inspekcji Pracy wynika, że w okresie od 23 sierpnia 2015 do 24 kwietnia br. elastyczny czas pracy wprowadziło już 2366 pracodawców. Prawie połowa z nich to duże i bardzo duże przedsiębiorstwa zatrudniające od 50 do 249 osób (753) i od 250 pracowników (420). Wśród średnich firm, zatrudniających od 10 do 49 pracowników wskaźnik ten wyniósł 620 osób, natomiast dla najmniejszych, zatrudniających max. 9 osób – 573.

Najchętniej z elastycznego czasu pracy korzystają przedsiębiorstwa zajmujące się przetwórstwem przemysłowym (885), handlem i naprawami (366) oraz budownictwem (223 firm.

Firmy mogą uelastyczniać czas pracy od sierpnia 2013 roku. Według danych z okręgowych inspektoratów pracy najwięcej firm wprowadziło nowe przepisy w województwie śląskim (332 firm), wielkopolskim (313) i dolnośląskim (201).

W ramach elastycznej organizacji czasu pracy pracodawcy mogą skorzystać z kilku rozwiązań, jakie proponuje Kodeks Pracy:

– Na pisemny wniosek pracownika pracodawca może wprowadzić dla niego skrócony tydzień pracy. W tym systemie praca odbywa się przez mniej niż 5 dni w tygodniu, przy równoczesnym przedłużeniu dobowego wymiaru czasu pracy, nie więcej jednak niż do 12 godzin, w okresie rozliczeniowym nieprzekraczającym 1 miesiąca.

– Wniosek pracownika może także dotyczyć  pracy wyłącznie w piątki, soboty, niedziele i święta. Przedłużenie dobowego wymiaru czasu pracy nie powinno także trwać jednak więcej niż 12 godzin, w okresie rozliczeniowym maks. 1 miesiąca.

– Pracownik może także korzystać z ruchomego czasu pracy, polegającego na określeniu różnych godzin rozpoczynania pracy w dniach roboczych, albo na określeniu przedziału czasu, w którym pracownik samodzielnie decyduje o godzinie rozpoczęcia pracy. Ułatwia to pracownikom godzenie życia rodzinnego z pracą.

Kodeks pracy przewiduje także możliwość zatrudniania pracowników w ramach telepracy.

Według danych Eurostatu odsetek osób pracujących zazwyczaj w domu w UE jest niski i wynosi 4,7% W Polsce odsetek ten jest porównywalny – 5,3%. Zarówno w Polsce jak i średnio w krajach UE 85% pracowników nigdy nie pracuje w domu.

Źródło: www.mpips.gov.pl, stan z 28.04.2017 r.

Data publikacji: 28 kwietnia 2017 r.

Nowe zasady dla pracowników tymczasowych

Senat przyjął bez poprawek nowelizację ustawy o zatrudnianiu pracowników tymczasowych. Jak zapewniają przedstawiciele rządu zmiany są korzystne i przyniosą pozytywne efekty. Czy, aby na pewno?

Wprowadzana nowela ma charakter porządkujący rynek pracy tymczasowej. Jej celem jest wyeliminowanie nadużyć, dlatego też zaostrza regulację dotyczącą 18-miesięcznego limitu zatrudnienia tymczasowego. Autorzy są zdania, że nowe przepisy poprawią warunki zatrudnienia pracowników tymczasowych, w tym pracownic w ciąży, którym agencje będą teraz musiały zapewnić zatrudnienie do dnia porodu (nawet pomimo braku zapotrzebowania na pracę u danego pracodawcy).

W tej chwili trudno jednak stwierdzić, jakie będą rzeczywiste konsekwencje wprowadzanych rozwiązań. Może się okazać, że pracownice w ciąży zamiast pracy wybiorą zwolnienia lekarskie. Aby zapobiec ewentualnym nadużyciom związanym z nabywaniem prawa do przedłużania umów do dnia porodu oraz nadmiernym wykorzystywaniem zwolnień lekarskich, czego skutki finansowe obciążyłyby ZUS, strona pracodawców proponowała wprowadzenie wymogu posiadania co najmniej 3-miesięcznego stażu pracy w danej agencji.

Senatorowie odrzucili jednak taką poprawkę. Ostatecznie obowiązek przedłużania umów o pracę tymczasową do dnia porodu dotyczyć będzie pracownic, które w ciągu ostatnich 36 miesięcy przepracowały na podstawie skierowania z danej agencji co najmniej 2 miesiące, a ich umowa uległaby rozwiązaniu po upływie 3 miesiąca ciąży.

Nowelizacja wprowadza także szereg nowych obowiązków i sankcji oraz zaostrza dotychczasowe przepisy. Obawiamy się, że tego rodzaju ograniczenia w obszarze pracy tymczasowej będą miały swoje reperkusje zarówno wobec agencji, pracodawców użytkowników, jak i samych pracowników tymczasowych. Ponadto ze względu na szeroki zakres wprowadzanych zmian strona pracodawców postulowała wydłużenie okresu vacatio legis o miesiąc, czyli z 1 czerwca na 1 lipca 2017 roku. Senatorowie nie zgodzili się na to.

Przyjęta ustawa może mieć daleko idące, negatywne konsekwencje. W tej chwili jest jednak jeszcze zbyt wcześnie, aby oceniać, jak na zmiany zareaguje rynek i wszyscy uczestnicy pracy tymczasowej.

Źródło: www.pracodawcyrp.pl, stan z 25.04.2017 r.

Data publikacji: 25 kwietnia 2017 r.

Krajowa Administracja Skarbowa, powstała z połączenia administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej, zacznie działać od środy 1 marca.

Krajowa Administracja Skarbowa, powstała z połączenia administracji podatkowej, Służby Celnej i kontroli skarbowej, zacznie działać od środy 1 marca. Reforma dotychczasowych struktur ma umożliwić lepsze wykorzystanie ich zasobów kadrowych, finansowych i organizacyjnych. Szefem KAS jest wiceminister finansów, szef Służby Celnej Marian Banaś.

Obecna struktura administracji skarbowej

Obecna struktura administracji skarbowej funkcjonuje w Polsce, z pewnymi modyfikacjami, od ponad trzydziestu lat. Stanowią ją trzy niezależne od siebie piony: administracja podatkowa (16 izb skarbowych oraz 400 urzędów skarbowych), Służba Celna (16 izb celnych, 45 urzędów celnych wraz ze 143 oddziałami celnymi) i kontrola skarbowa (16 urzędów kontroli skarbowej (UKS), 8 zamiejscowych ośrodków UKS).

Struktura KAS

Nową, skonsolidowaną KAS będą tworzyć m.in. izby administracji skarbowej (16), urzędy skarbowe (400) i urzędy celno-skarbowe (16, wraz z delegaturami – 45 i oddziałami celnymi – 143). Dyrektor izby administracji skarbowej będzie nadzorować zadania wykonywane przez naczelników urzędów skarbowych i naczelnika urzędu celno-skarbowego. Naczelnicy urzędów skarbowych przejmą kompetencje obecnie funkcjonujących naczelników urzędów skarbowych i naczelników urzędów celnych, związane m.in. z poborem podatków, należności celnych, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych. Zapewnią też obsługę i wsparcie podatników. Z kolei zadania naczelnika urzędu celno-skarbowego to m.in. kontrola celno-skarbowa, ustalanie i określanie podatków, opłat i niepodatkowych należności budżetowych, czy obejmowanie towarów procedurami celnymi.

Obsługa podatników nadal w urzędach skarbowych

Bezpośrednia obsługa podatników nadal będzie odbywać się w urzędach skarbowych, które pozostaną w dotychczasowej lokalizacji, a obsługa obrotu towarowego nadal będzie się odbywać w urzędach celnych, bez zmian pozostaną też rachunki bankowe urzędów czy numery telefonów do infolinii podatkowej. Dyrektor izby administracji skarbowej będzie organem odwoławczym w sprawach, które należą w pierwszej instancji do naczelników urzędów skarbowych lub naczelnika urzędu celno-skarbowego. Wyjątek będą stanowiły decyzje podatkowe wydawane przez naczelnika urzędu celno-skarbowego w następstwie stwierdzenia nieprawidłowości w przestrzeganiu przepisów prawa podatkowego, w ramach przeprowadzonej kontroli celno-skarbowej. W tym przypadku organem odwoławczym będzie ten sam naczelnik urzędu celno-skarbowego. Natomiast naczelnik urzędu celno-skarbowego przejmie zadania dyrektora urzędu kontroli skarbowej i dyrektora izby celnej. Będzie odpowiedzialny m.in. za kontrolę celno-skarbową, audyt czy prowadzenie walki z przestępczością ekonomiczną.

Gdzie załatwić sprawy podatkowe i celne od 1 marca 2017

Zasadniczo większość spraw związanych z bezpośrednią obsługą podatników można załatwić we właściwych urzędach skarbowych lub w centrach obsługi funkcjonujących w niektórych urzędach skarbowych (sprawy w tych centrach można załatwiać niezależnie od właściwości naczelnika urzędu skarbowego) i w oddziałach celnych. Dla obsługi niektórych kategorii podatników oraz niektórych rodzajów spraw wyznaczeni będą wybrani naczelnicy urzędów skarbowych lub dyrektorzy izb administracji skarbowej. Deklaracje, zeznania i zgłoszenia celne można również składać elektronicznie za pośrednictwem narzędzi udostępnianych do tej pory na Portalu Podatkowym oraz na platformie PUESC, np. e-Deklaracje, ICS, CELINA. Do wyczerpania nakładu – jednak nie później niż do 31 grudnia 2017 r. – można również wykorzystywać druki formularzy wydane przed 1 marca 2017 r.

Gdzie zapłacić podatek

Nie zmieniają się numery rachunków bankowych, na które należy wpłacać należności podatkowe i celne. Zachowana także zostaje centralizacja przyjmowania wpłat w odniesieniu do niektórych kategorii zobowiązań – np. należności z tytułu akcyzy czy podatek od gier nadal należy wpłacać na rachunek bankowy jednego, wyznaczonego organu podatkowego. Zmienić się może jednak dysponent rachunku, czyli nazwa organu, którą należy umieścić na poleceniu przelewu lub dowodzie wpłaty.

Najważniejsze zadania KAS

W skonsolidowanej Krajowej Administracji Skarbowej większy nacisk zostanie położony m.in. na:

– obsługę dużych podatników – powstanie Departament Obsługi Klientów oraz Kluczowych Podmiotów, który będzie wytyczał kierunek w standardach obsługi klientów oraz dbał o zachowanie profesjonalnej obsługi klientów kluczowych i dużych podatników,

– jednolitą informację podatkową i celną – powstanie ogólnopolska Krajowa Informacja Skarbowa, która zapewni jednolite indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego oraz informację podatkową i celną, dostępną przez telefon,

– zapobieganie przestępczości (m.in. wyłudzeniom VAT) – nowe piony kontroli i zwalczania przestępczości ekonomicznej będą odpowiadać za likwidację istniejącej szarej strefy i minimalizację wykroczeń i nieprawidłowości.

Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK

Źródło: www.mf.gov.pl, stan z 28.02.2017 r.

Data publikacji: 28 lutego 2017 r.

Zmiany przy zakładaniu spółki z o.o. w trybie S-24

Na zakończonym 21 kwietnia 2017 r. 40. posiedzeniu Sejmu Izba uchwaliła ustawę o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych, ustawy – Kodeks postępowania cywilnego oraz ustawy o Krajowym Rejestrze Sądowym. Zmiany przewidują, że przy zakładaniu spółki z o.o. przez internet nie będzie można stosować „zwykłego” podpisu elektronicznego, tylko kwalifikowany lub potwierdzony profilem zaufanym ePUAP.

Założeniem nowelizacji jest podniesienie bezpieczeństwa obrotu prawnego przez rezygnację z możliwości korzystania ze „zwykłego” podpisu elektronicznego przy zawiązywaniu spółek z ograniczoną odpowiedzialnością w trybie S-24 (tj. przy wykorzystaniu wzorca umowy udostępnionego w systemie teleinformatycznym).

Do założenia spółki z o.o. w trybie S-24 stosowane będą nadal: kwalifikowany podpis elektroniczny oraz podpis potwierdzony profilem zaufanym ePUAP.

Podkreśla się, że dostępność kwalifikowanego podpisu elektronicznego jest dziś nieporównywalnie większa niż w momencie wprowadzania trybu S-24, natomiast korzystanie z profilu zaufanego ePUAP staje się coraz łatwiejsze dzięki rozszerzeniu dopuszczalnych metod identyfikacji na potrzeby uzyskania profilu zaufanego ePUAP oraz technicznym usprawnieniom samego systemu ePUAP.

Ustawa, która trafi teraz do Senatu, ma wejść w życie po upływie 30 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Ustaw.

Opracowanie: Marcin Krudysz

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z 24.04.2017 r.

Data publikacji: 24 kwietnia 2017 r.

Weszły w życie przepisy będące podstawą prawną do sporządzenia rocznego zeznania podatkowego przez urząd skarbowy.

Weszły w życie przepisy będące podstawą prawną do sporządzenia rocznego zeznania podatkowego przez urząd skarbowy. Nowelizacja ustawy o PIT umożliwia też przekazywanie 1 proc. podatku należnego wybranej organizacji pożytku publicznego przez podatników uzyskujących dochody wyłącznie od organów rentowych.

Zgodnie z nowelizacją, podatnicy, uzyskujący dochody od wskazanych w ustawie płatników, będą mogli złożyć urzędowi skarbowemu wniosek o sporządzenie zeznania o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, wskazując adres poczty elektronicznej, na który będzie miała być wysłana informacja o sporządzeniu tego zeznania. Po uzyskaniu informacji o udostępnieniu zeznania podatkowego w systemie teleinformatycznym podatnik będzie mógł je w całości zaakceptować albo odrzucić.

Wniosek o sporządzenie zeznania PIT-WZ

Wniosek o sporządzenie zeznania PIT-WZ będzie można złożyć w terminie do 15 kwietnia roku następującego po roku podatkowym za pośrednictwem portalu podatkowego albo za pomocą systemu teleinformatycznego dostępnego na stronie, której adres jest podany w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Ponadto podatnicy będą mieli możliwość złożenia wniosku nieodpłatnie, za pomocą systemu teleinformatycznego banków krajowych albo spółdzielczych kas oszczędnościowo-kredytowych świadczących usługi drogą elektroniczną.

Urząd wyśle informację o udostępnieniu zeznania

Podatnicy pozostający w związku małżeńskim będą mogli złożyć wniosek wspólnie z małżonkiem, bądź odrębnie. Urząd skarbowy, w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku, jednak nie wcześniej niż od 15 marca roku następującego po roku podatkowym, będzie informował podatnika o udostępnieniu w systemie teleinformatycznym zeznania na rok podatkowy. Informacja ta będzie przesyłana drogą elektroniczną, na adres poczty elektronicznej wskazany we wniosku.

Emeryci przekażą 1 proc. podatku wybranej OPP

Nowelizacja umożliwia także podatnikom uzyskującym dochody wyłącznie od organów rentowych przekazanie 1 proc. podatku wybranej OPP. Za wniosek o przekazanie 1 proc. podatku będzie uważane wskazanie przez nich jednej organizacji w oświadczeniu składanym według ustalonego wzoru. Do tej pory musieli składać zeznanie podatkowe, teraz – jeśli złożą PIT-OP – to urząd przekaże wybranej organizacji 1 proc. podatku.

Zmiany w Kodeksie karnym skarbowym

Zmiany w przepisach Kodeksu karnego skarbowego wiążą się z wprowadzeniem możliwości dokonywania rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych przez urząd skarbowy a ich istotą jest wyłączenie odpowiedzialności karnej za złożenie zeznania zawierającego błędy lub omyłki powstałe z winy organu podatkowego.

Ustawa z 9.03.2017 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy – Kodeks karny skarbowy (Dz.U. poz. 528) weszła w życie 15.03.2017 r. i będzie miała zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1.01.2017 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących oświadczeń o przekazaniu 1 proc. podatku należnego składanych przez podatników rozliczanych przez organy rentowe oraz regulacji normujących zasady sporządzania rozliczeń podatkowych przez urzędy skarbowe, które będą miały zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1.01.2016 r.

Jolanta Mazur

Redakcja Publikacji Elektronicznych WKP

Data publikacji: 15 marca 2017 r.

Już od rozliczeń PIT za 2016 r. urząd skarbowy będzie mógł sporządzić zeznanie podatkowe za podatnika wraz z odliczeniami.

Sejm przyjął poprawki Senatu i uchwalił ostateczny tekst nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz Kodeksu karnego skarbowego, która ograniczy koszty związane z poborem podatku dochodowego od osób fizycznych. Nowelizacja przewiduje, że już od rozliczeń PIT za 2016 r. urząd skarbowy będzie mógł sporządzić zeznanie podatkowe za podatnika wraz z odliczeniami. Teraz ustawa trafi do podpisu prezydenta.

Ustawa zwalnia podatników podatku dochodowego od osób fizycznych uzyskujących dochody wyłącznie od płatników, w tym organów rentowych, od obowiązku samodzielnego sporządzania zeznań podatkowych. Będą oni mogli złożyć do naczelnika urzędu skarbowego wniosek o sporządzenie przez urząd rocznego zeznania podatkowego, w tym o odliczenie od dochodu lub podatku wydatków z tytułu ulgi na dzieci i cele rehabilitacyjne. Urzędy skarbowe będą przygotowywać zeznania podatkowe zarówno dla osób rozliczających się indywidualnie, jak i wspólnie z małżonkiem oraz osób samotnie wychowujących dzieci.

Wniosek do urzędu skarbowego trzeba będzie składać wyłącznie elektronicznie, za pośrednictwem skrzynki podawczej systemu teleinformatycznego administracji skarbowej, przez portal podatkowy albo za pośrednictwem banków. Będzie go można podpisać: podpisem kwalifikowanym, profilem zaufanym, kwotą przychodu wykazaną w zeznaniu podatkowym za rok poprzedni lub przy użyciu danych uwierzytelniających stosowanych przez bank krajowy do weryfikacji posiadacza rachunku bankowego (w przypadku wniosków składanych za pośrednictwem banków).

Przyjęte przez Sejm poprawki Senatu wprowadzają możliwość nieodpłatnego komunikowania się podatników z portalem podatkowym za pośrednictwem systemów teleinformatycznych banków i SKOK-ów. Nie będzie więc potrzeby wchodzenia na oddzielny portal skarbowy.

Ustawa umożliwia także emerytom i rencistom, którzy nie korzystają z ulg, przekazanie 1 proc. podatku na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego bez konieczności składania zeznania podatkowego – wystarczy oświadczenie ze wskazaniem wybranej organizacji. Oświadczenie będzie można złożyć zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej. Urząd skarbowy samodzielnie wyliczy kwotę 1 procenta podatku i przekaże go wskazanej we wniosku OPP. Oświadczenie takie wraz z rocznym obliczeniem podatku PIT będzie traktowane jak zeznanie podatkowe.

Znowelizowana ustawa ma wejść w życie 15.03.2017 r. Rozliczenie podatku PIT na nowych zasadach będzie możliwe już w przypadku dochodów uzyskanych w 2016 r. Płatnicy nowe regulacje będą stosować do dochodów uzyskanych przez pracowników w 2017 r. Począwszy od 2018 r. wnioski do urzędu skarbowego będzie można składać od 1 stycznia do 15 kwietnia, a oświadczenia – od 1 stycznia do 30 kwietnia.

Jolanta Mazur

Redakcja Publikacji Elektronicznych WKP

Data publikacji: 10 marca 2017 r.

Do 2020 roku wszystkie działające w polskich firmach kasy fiskalne, czyli ponad 1,8 mln urządzeń, będą musiały być połączone z centralnym systemem administracji podatkowej.

Do 2020 roku wszystkie działające w polskich firmach kasy fiskalne, czyli ponad 1,8 mln urządzeń, będą musiały być połączone z centralnym systemem administracji podatkowej. Rząd chce przez e-paragony poprawić skuteczność kontroli skarbowych i uszczelnić wpływy z podatków. Ma to przynieść korzyści budżetowe w kwocie ponad 6,8 mld zł. Przedsiębiorcy będą mieli trzy lata na wymianę urządzeń.

– Ministerstwo Rozwoju wraz z resortem finansów pracuje nad nowym rozporządzeniem określającym warunki techniczne dla kas fiskalnych – mówi agencji informacyjnej Newseria Biznes Krzysztof Urbanowicz, prezes zarządu Elzab, producenta kas fiskalnych. – W skrócie chodzi o to, aby kasy fiskalne, które do tej pory były offline’owe, stały się urządzeniami online’owe. Ministerstwo zyska dostęp w czasie rzeczywistym do danych ze wszystkich punktów sprzedaży. Używając tzw. big data analysis, porówna trendy, przeanalizuje przebieg handlu pojedynczego punktu i łatwiej wychwyci nieprawidłowości.

Decyzję o zmianach w sposobie rejestrowania transakcji handlowych i nałożeniu na przedsiębiorców obowiązku posiadania kas fiskalnych, łączących się z centralnym serwerem, rząd podjął w ubiegłym roku. Nowe przepisy mają wejść w życie 1 stycznia 2018 r. Według Ministerstwa Finansów u przedsiębiorców znajduje się obecnie około 2 mln kas fiskalnych.

– Naszym zdaniem dzisiaj kas fiskalnych jest nieco mniej, około 1,5 mln. Duża część nie jest aktywna, ale nie została wyrejestrowana i formalnie jest w statystyce – przekonuje Krzysztof Urbanowicz.

Głównym celem wprowadzenia nowych kas jest uszczelnienie systemu i poprawa ściągalności podatków, m.in. VAT. Przykłady innych krajów pokazują, że jest to możliwe. Dla przykładu na Węgrzech wymiana 220 tys. kas fiskalnych na online’owe spowodowała wzrost wpływów z podatku VAT o 190 mln euro (dane za 2015 rok).

KPMG szacuje, że objęcie systemem ok. miliona kas fiskalnych w Polsce wygeneruje dodatkowe wpływy z podatku VAT w wysokości ponad 2,8 mld zł rocznie. Doliczając do tego wpływy z tytułu podatków dochodowych i zwiększenie efektywności kontroli podatkowych korzyści mogą przekroczyć 6,8 mld zł.

– Na Węgrzech rząd Viktora Orbána przesuwał cztery razy termin wdrożenia nowego systemu ze względu na to, że cały proces legislacyjny nie był konsultowany z branżą fiskalną. W Polsce ten proces jest robiony dużo lepiej, bo są ciągłe konsultacje z branża fiskalną, czyli z Krajową Izbą Gospodarczą Elektroniki i Telekomunikacji oraz z branżą urządzeń terminalowych do obsługi kart płatniczych – mówi Krzysztof Urbanowicz.

Z opublikowanej w sierpniu opinii Polskiej Izby Handlu wynika, że wymiana kas dla przedsiębiorców będzie się wiązać z wysokimi kosztami. Eksperci oszacowali ich wysokość na ok. 4 mld zł. Ma to być jednak proces rozłożony na lata.

– Ministerstwo przewiduje obecnie trzyletni harmonogram wdrożenia nowych rozwiązań, co oznacza, że w latach 2018–2020 roku wszystkie urządzenia offline’owe powinny zostać wymienione na online’owe – podkreśla Urbanowicz.

Każdego roku i tak ok. 20 proc. przedsiębiorców wymienia urządzenia na nowe, a dodatkowo dostosowane do nowego prawa kasy będzie można kupić znacznie wcześniej. Producenci tych urządzeń już przygotowują się do zmian. Na rynku dostępne są kasy fiskalne online ready, które w momencie ukończenia prac nad centralnym systemem będą mogły być do niego podłączone.

– Taka kasa jest w tej chwili tylko nieznacznie droższa od tradycyjnej. Za to my bierzemy na siebie dostosowanie kasy do wymogów nowego prawa w dowolnym okresie od stycznia 2018 roku do końca 2020 roku. Klienta będzie to kosztować 200 zł – wyjaśnia Krzysztof Urbanowicz.

Jak podkreśla, wprowadzenie rejestru paragonów będzie korzystne nie tylko dla budżetu państwa, lecz także dla firm mimo konieczności poniesienia kosztów wymiany i dostosowania kas. Jedną z korzyści jest ograniczenie nieuczciwej konkurencji – nowe rozwiązanie będzie bowiem eliminować lub poważnie utrudniać możliwość obchodzenia przepisów.

Źródło: Newseria, stan z 9.03.2017 r.

Data publikacji: 9 marca 2017 r.

W ramach Krajowej Administracji Skarbowej zdecydowana większość kontroli będzie przeprowadzana na dotychczasowych zasadach

W ramach Krajowej Administracji Skarbowej zdecydowana większość kontroli będzie przeprowadzana na dotychczasowych zasadach, a standardowe kontrole podatkowe będą przeprowadzane z minimum 7-dniowym wyprzedzeniem z zachowaniem przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Jednak poważna przestępczość gospodarcza musi się liczyć ze skutecznym przeciwnikiem: kontrolą celno-skarbową – informuje Ministerstwo Finansów.

Zgodnie z komunikatem Ministerstwa, po wejściu w życie od 1 marca 2017 r. Krajowej Administracji Skarbowej większości przedsiębiorców nie dotkną żadne zmiany w zakresie kontroli podatkowej, która dotyczy ok. 90 proc. przypadków i jest przeprowadzana przez pracowników urzędów skarbowych, głównie na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej. Procedura przebiegu pozostaje tu niezmieniona i tak jak dotychczas kontrole podatkowe będą podlegać ograniczeniom z ustawy o swobodzie działalności gospodarczej.

Określone w niej gwarancje dla przedsiębiorców (w tym obowiązek zawiadomienia o zamiarze wszczęcia kontroli, ograniczenie czasu trwania kontroli i zakaz równoczesnych kontroli) w stosunku do kontroli podatkowych zostają nie tylko zachowane, ale od stycznia 2017 r. wprowadzono dodatkowe zabezpieczenia. Chodzi w szczególności o zakaz ponownej kontroli w tej samej sprawie, możliwość wniesienia skargi na przewlekłe prowadzenie kontroli do sądu administracyjnego oraz obowiązek planowania i przeprowadzania kontroli po wcześniejszej analizie prawdopodobieństwa naruszenia prawa.

Aby skuteczniej niż dotychczas zwalczać najpoważniejsze przestępstwa, nierzadko liczone w setkach milionach złotych, takie jak wyłudzenia VAT, fałszowanie faktur, pranie brudnych pieniędzy czy przemyt, niezbędne jest jednak wprowadzenie nowego rodzaju kontroli. Kontrola celno-skarbowa, która od 1 marca zastępuje kontrolę skarbową i celną, dostaje kilka nowych uprawnień – chociaż już wcześniej kontrolerzy mieli możliwość przeszukiwania mieszkania czy przesłuchania wybranej osoby. Możliwa była też kontrola podmiotów, które miały siedzibę lub miejsce zamieszkania poza właściwością miejscową urzędu, wymagało to jednak dopełnienia różnych formalności. Jednak wykrywanie i zwalczanie profesjonalnych struktur mafijnych to ciągły wyścig z czasem, stąd kontrolerzy celno-skarbowi będą mogli sprawdzać takie podmioty bez wcześniejszego zawiadomienia.

KAS będzie rozwiązywać większość spraw w trybie czynności sprawdzających, a dzięki zastosowaniu nowych narzędzi analitycznych (JPK, systemy analityczne) będzie skuteczniej typować podmioty do kontroli. Oznacza to, że jeśli pojawi się podejrzenie o nieprawidłowości, to urzędnicy zwrócą się do podatnika z prośbą o wyjaśnienie, a ten będzie mógł złożyć deklarację korygującą. Dodatkowo kontrola celno-skarbowa nie może generalnie trwać dłużej niż 3 miesiące.

Opracowanie: Marcin Krudysz

Źródło: www.mf.gov.pl, stan z 2.03.2017 r.

Data publikacji: 2 marca 2017 r.

Od 1 marca 2017 r. obowiązują nowe przepisy, które zmieniają opis kodu tytułu ubezpieczenia 11 34.

Od 1 marca 2017 r. obowiązują nowe przepisy, które zmieniają opis kodu tytułu ubezpieczenia 11 34.

Dodają też nowy kod przyczyny wyrejestrowania ubezpieczonego – 800:

– 800 – wyrejestrowanie pracownika w związku z przejściem zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę w trybie art. 231 kodeksu pracy.

Nowy kod i zmieniony opis będą dostępne w programie Płatnik po pobraniu aktualizacji słowników i komponentów.

Szczegółowy opis aktualizacji: Jak zaktualizować słowniki i komponenty w programie Płatnik.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej  z 16.02.2017 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie określenia wzorów zgłoszeń do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, imiennych raportów miesięcznych i imiennych raportów miesięcznych korygujących, zgłoszeń płatnika, deklaracji rozliczeniowych i deklaracji rozliczeniowych korygujących, zgłoszeń danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze oraz innych dokumentów (Dz.U. poz. 319).

Źródło: ZUS, stan z 2.03.2017 r.

Data publikacji: 2 marca 2017 r.

W interesie stron transakcji leży zachowanie szczególnej ostrożności w doborze kontrahentów.

W interesie stron transakcji leży zachowanie szczególnej ostrożności w doborze kontrahentów. W przeciwnym wypadku należy liczyć się z koniecznością oddania podatku odliczonego z fikcyjnych faktur wystawionych przez nierzetelnego dostawcę. Tak wynika z wyroku WSA w Szczecinie.

Spór w sprawie dotyczył zakwestionowania przez fiskusa prawa spółki do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupowych dokumentujących hurtowe nabycie paliwa – oleju napędowego przez spółkę od firmy R. Fiskus ustalił, że spółka obniżyła podatek należny o podatek naliczony wynikający z dziewięciu faktur VAT dokumentujących hurtowy zakup oleju napędowego, podczas gdy nie mógł być on przedmiotem dostaw dokonanych przez firmę R. na rzecz spółki. Obrót hurtowy dotyczył paliwa niewiadomego rodzaju i niewiadomego pochodzenia.

Fiskus uznał więc, że spółka nie dochowała należytej staranności w transakcjach z firmą R. Spółka stwierdziła, że dochowała należytej staranności dokonując transakcji udokumentowanych spornymi fakturami VAT. Argumentowała, że skoro nie zostało zakwestionowane, że dokonała sprzedaży paliwa objętego tymi fakturami, niewątpliwie więc je nabyła.

Sprawa trafia do WSA w Szczecinie. Sąd przyznał rację fiskusowi i wskazał, że nie można było uznać, że wystawione przez firmę R. faktury sprzedaży paliw na rzecz spółki obrazowały rzeczywiste zdarzenia gospodarcze. Faktury te wprawdzie zawierają informacje na temat stron transakcji, jednakże w zakresie dotyczącym sprzedawcy dane wynikające z faktur nie są zgodne z rzeczywistością, ponieważ wymieniony sprzedawca nie wykonał czynności wymienionych w fakturach. W sprawie nie miało znaczenia, kto był faktycznym dostawcą, istotne było, że w odniesieniu do wskazanych transakcji nie był to podmiot wskazany na fakturach, jako dostawca.

Według sądu spółka wiedziała lub powinna była wiedzieć, że transakcje mające stanowić podstawę prawa do odliczenia podatku naliczonego związane były z przestępstwem popełnionym przez wystawcę uwidocznionego na spornych fakturach VAT. Okoliczności towarzyszące transakcjom z firmą R., wbrew twierdzeniu spółki, odbiegały znacząco od standardów przyjętych w stosunkach handlowych pomiędzy legalnymi uczestnikami obrotu gospodarczego. Zazwyczaj bowiem w obrocie gospodarczym nawiązanie współpracy z nowym dostawcą poprzedzone jest zawarciem umowy pisemnej (chociażby dla celów dowodowych), sprawdzeniem wiarygodności firmy, omówieniem warunków dostawy i zapłaty, sprawdzeniem jakości dostarczanego towaru. Takich działań, których można racjonalnie oczekiwać od przedsiębiorcy działającego z należytą starannością kupiecką, spółka jednak nie podjęła. Okoliczności towarzyszące transakcjom udokumentowanym spornymi fakturami, w ocenie sądu, były charakterystyczne dla transakcji, które nie zostały dokonane, przez co należy rozumieć zarówno transakcję, która nie została dokonana w ogóle, jak i transakcję, która nie została dokonana pomiędzy stronami wskazanymi na fakturze. Zdaniem WSA okoliczności towarzyszące spornym transakcjom wskazały, że spółka nie przedkładała żadnej wagi do aspektu legalności obrotu. Wprawdzie brak jest przepisu, który nakładałby na podatnika obowiązek sprawdzania wiarygodności swoich kontrahentów, to jednak w interesie spółki leżało podjęcie działań, które wyeliminowałyby ryzyko współpracy z nierzetelnymi podmiotami. W interesie stron transakcji leży zachowanie szczególnej ostrożności w doborze kontrahentów. Spółka natomiast nie podjęła żadnych działań weryfikacyjnych wobec wystawcy faktur. Takiego zaś sposobu realizacji poszczególnych transakcji, mających wynikać z zakwestionowanych faktur, nie można było uznać za spełniający standardy bezpieczeństwa w profesjonalnym obrocie gospodarczym z dochowaniem należytej staranności kupieckiej, jakiej można w sposób uzasadniony oczekiwać od spółki.

Wyrok WSA w Szczecinie z 1.02.2017 r., sygn. akt I SA/Sz 1039/16

Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WK

Źródło: www.nsa.gov.pl, stan z 27.02.2017 r.

Data publikacji: 27 lutego 2017 r.

Jeszcze przez niecały rok, do końca 2017 r. lekarze mogą wystawiać zwolnienia na druku ZUS ZLA. Od 1 stycznia 2018 r. zastąpią je elektroniczne zwolnienia lub ich wydruki.

Rząd 21 lutego br. przyjął projekt zmiany ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa, który zakłada możliwość wystawiania papierowych zwolnień lekarskich jedynie do końca 2017 r. Od 1 stycznia 2018 r. obowiązywały będą wyłącznie zwolnienia w formie elektronicznej. Przyjęto także nową, dodatkową formę ich uwierzytelniania.

A zatem, od następnego roku jedyną obowiązującą formą zaświadczenia lekarskiego, dokumentującego czasową niezdolność do pracy z powodu choroby, pobytu w szpitalu albo konieczności osobistego sprawowania opieki nad chorym członkiem rodziny będzie: zaświadczenie lekarskie wystawione w formie dokumentu elektronicznego, wydruk zaświadczenia lekarskiego wystawionego w formie elektronicznej opatrzony podpisem i pieczątką lekarza lub zaświadczenie lekarskie wystawione na formularzu zaświadczenia lekarskiego wydrukowane z systemu teleinformatycznego ZUS.

Przyjęty projekt noweli ustawy zasiłkowej zachowuje obecnie obowiązujący okres przejściowy, w którym dopuszczalne są obie formy: elektroniczna i papierowa na druku ZUS ZLA.

Projekt przewiduje także wprowadzenie – obok dotychczasowych sposobów podpisywania elektronicznych zaświadczeń lekarskich, tj. kwalifikowanego podpisu elektronicznego oraz podpisu potwierdzonego profilem zaufanym ePUAP – nowego sposobu uwierzytelniania zwolnień lekarskich. Będą one wystawiane z wykorzystaniem dostępnego w systemie ZUS sposobu potwierdzania pochodzenia oraz integralności danych.

Zgodnie z ustawą zasiłkową, lekarz przekazuje zaświadczenie lekarskie e-ZLA (po jego podpisaniu z wykorzystaniem kwalifikowanego certyfikatu lub profilu zaufanego ePUAP) elektronicznie do ZUS. ZUS udostępni e-ZLA płatnikowi składek (np. pracodawcy) na jego profilu na PUE ZUS nie później niż w dniu następującym po dniu otrzymania e-ZLA (bez podawania numeru statystycznego choroby). Informacja ta będzie przekazywana także ubezpieczonemu (m.in. pracownikowi) posiadającemu profil ubezpieczonego/świadczeniobiorcy na PUE ZUS.

Jeśli lekarz wystawi elektroniczne zwolnienie, to pacjent nie musi już go dostarczać pracodawcy albo ZUS. E-ZLA zostanie przesłane na profil PUE płatnika i do systemu ZUS.

Pacjent, któremu lekarz wystawi e-ZLA, nie jest związany terminem 7 dni na dostarczenie zwolnienia. Nie dotyczą go w związku z tym ewentualne obniżenia zasiłku chorobowego czy opiekuńczego z powodu przekroczenia tego terminu. Muszą natomiast przesłać wniosek m.in. osoby prowadzące działalność gospodarczą, występujące o zasiłek po ustaniu zatrudnienia (ubezpieczenia) czy pracownicy, którym ZUS wypłaca świadczenia chorobowe. Ubezpieczony może to zrobić korzystając ze swojego profilu na PUE. Wniosek w jego imieniu może także złożyć pracodawca, np. poprzez ZUS Z-3.

Agnieszka Rosa

Data publikacji: 23 lutego 2017 r.

1 marca 2017 r. nastąpi połączenie dotychczasowych struktur Służby Celnej, administracji podatkowej i kontroli skarbowej w jednolitą Krajową Administrację Skarbową

Konsekwencją ustalenia tej nowej struktury organów są wchodzące w życie z tą datą dostosowujące zmiany w szeregu obowiązujących aktów prawnych.

Zmianę obowiązujących przepisów polegającą na zastąpieniu wyrazów: „naczelnika urzędu celnego” wyrazami: „naczelnika urzędu skarbowego” wprowadzają następujące rozporządzenia ministra rozwoju i finansów z 15.02.2017 r.:

– zmieniające rozporządzenie ministra finansów w sprawie warunków stosowania niektórych zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. poz. 299),

– zmieniające rozporządzenie w sprawie maksymalnych norm dopuszczalnych ubytków i dopuszczalnych norm zużycia wyrobów akcyzowych (Dz.U. poz. 297),

– zmieniające rozporządzenie w sprawie trybu przekazania znaków akcyzy następcom prawnym lub podmiotom przekształconym (Dz.U. poz. 295),

– zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków dotyczących miejsca odbioru wyrobów akcyzowych oraz prowadzenia składu podatkowego (Dz.U. poz. 308).

W rozporządzeniu ministra rozwoju i finansów z 13.02.2017 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwrotu akcyzy od wyrobów akcyzowych (Dz.U. poz. 289), poza zastąpieniem „naczelnika urzędu celnego” „naczelnikiem urzędu skarbowego”, zmianie ulega też załącznik do rozporządzenia – Wniosek o zwrot akcyzy.

Rozporządzenie ministra rozwoju i finansów z 15.02.2017 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykazu dokumentów potwierdzających dokonanie zapłaty zobowiązania podatkowego i opłaty paliwowej (Dz.U. poz. 310) zastępuje wyrazy „właściwej izby celnej” wyrazami „właściwego urzędu celnego” oraz nadaje nowe brzmienie przepisowi, mające na celu zastąpienie wyrazów ” właściwego naczelnika urzędu celnego” i „urzędu celnego” odpowiednio wyrazami: „właściwego urzędu skarbowego” i „urzędu skarbowego”.

Z kolei zmiana przewidziana w rozporządzeniu ministra rozwoju i finansów z 15.02.2017 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie zwolnień wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (Dz.U. poz. 294) polega na zastąpieniu wyrazów „naczelnikowi urzędu celnego” wyrazami „naczelnikowi urzędu celno-skarbowego”.

Jolanta Mazur

Redakcja Publikacji Elektronicznych WK

Data publikacji: 22 lutego 2017 r.

Zmiana kodeksu karno-skarbowego – nowe kary z wyłudzenia VAT

Opublikowana została nowelizacja Kodeksu karnego oraz niektórych innych ustaw, której celem jest wprowadzenie do krajowego porządku prawnego szeregu nowych instrumentów prawnokarnych nakierowanych na zwalczanie procederu związanego z wyłudzaniem z budżetu państwa zwrotu kwot naliczonych tytułem podatku VAT.

Nowela przewiduje dodanie do Kodeksu karnego szczególnej postaci tzw. fałszu materialnego dokumentu w postaci faktury w zakresie okoliczności mogących mieć znaczenie dla określenia wysokości należności publicznoprawnej. Zgodnie z art. 270a karalne byłoby podrabianie lub przerabianie w celu użycia za autentyczną fakturę w zakresie okoliczności mogących mieć znaczenie dla określenia wysokości należności publicznoprawnej albo używanie takiej faktury jako autentycznej.

Sprawca w tym przypadku podlegać będzie karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8, a w przypadku faktur, których wartość jest większa niż pięciokrotność kwoty określającej mienie wielkiej wartości, albo gdy sprawca z popełnienia przestępstwa uczynił sobie stałe źródło dochodu – karze pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 3. W wypadkach mniejszej wagi, można będzie orzec grzywnę, karę ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2.

Jeżeli chodzi o tzw. fałsz intelektualny, to w art. 271a k.k. powiązano karalności tego przestępstwa z ogólną wartością towarów lub usług, których dotyczy faktura, nie zaś z kwotą uszczuplenia należności publicznoprawnej, która jest zamierzonym celem takiego przestępnego działania. Penalizowane ma być podanie w fakturze nieprawdy co do okoliczności mogących mieć znaczenie dla określenia wysokości należności publicznoprawnej lub używanie takiej faktury.

Ustawa przewiduje także postać kwalifikowaną przestępstw określonych w art. 270a § 1 i w art. 271a § 1 k.k. w stosunku do faktur, dotyczących towarów lub usług, których wartość lub łączna wartość jest większa niż dziesięciokrotność kwoty określającej mienie wielkiej wartości. Ten typ czynu miałby odnosić się w założeniu do członków największych zorganizowanych grup przestępczych, których działalność powoduje najpoważniejsze negatywne konsekwencje budżetowe, i być zbrodnią z zagrożeniem karą pozbawienia wolności na czas nie krótszy niż 5 lat albo nawet karą 25 lat pozbawienia wolności. W wypadku mniejszej wagi, sprawca tych czynów będzie podlegał karze pozbawienia wolności do lat 5.

W celu dalej idącego powiązania majątkowych konsekwencji skazania z wyrządzoną przez sprawców szkodą przewidziano także możliwość wymierzenia grzywny orzeczonej obok kary pozbawienia wolności w wysokości do 3000 stawek dziennych, a mając na celu rozbicie solidarności grup przestępczych, działających w celu dokonywania wyłudzeń, przewidziano możliwość złagodzenia represji karnej w odniesieniu do tych osób, które zdecydują się na wyrażenie tzw. czynnego żalu w określonej formie lub też naprawienia wyrządzonej szkody.

Na gruncie procesowym, najpoważniejsze typy czynów zabronionych wprowadzone nowelizacją zostały uwzględnione w katalogu przestępstw, co do których jest możliwe zarządzenie procesowej kontroli i utrwalania treści rozmów telefonicznych oraz do określonych w odpowiednich ustawach katalogów przewidujących przeprowadzanie czynności operacyjno-rozpoznawczych przez Policję, Centralne Biuro Antykorupcyjne, organy Kontroli Skarbowej, Straży Granicznej i Żandarmerii Wojskowej. Rozwiązanie takie ma zwiększyć skuteczność wykrywania i ścigania wyłudzeń podatkowych.

Ustawa z 10.02.2017 r. o zmianie ustawy – Kodeks karny oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 244) wejdzie w życie 1 marca 2017 r.

Jolanta Mazur

Redakcja Publikacji Elektronicznych WK

Data publikacji: 14 lutego 2017 r.

Dla przyjęcia związku nieruchomości z prowadzeniem działalności gospodarczej wystarczy sam fakt ich posiadania przez przedsiębiorcę

Dla przyjęcia związku nieruchomości z prowadzeniem działalności gospodarczej wystarczy sam fakt ich posiadania przez przedsiębiorcę – wyjaśnił Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie.

Prezydent ustalił przedsiębiorcy wysokość zobowiązania podatkowego w podatku od nieruchomości, przyjmując do podstawy opodatkowania budynki związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą.

Podatnik zaskarżył decyzję do sądu administracyjnego. Tłumaczył, iż nie prowadzi działalności w opodatkowanych przez organ budynkach. Podkreślił, iż posiadanie nieruchomości przez przedsiębiorcę będącego osobą fizyczną, wymaga wykazania przez organ, że dana nieruchomość jest elementem przedsiębiorstwa w rozumieniu definicji zawartej w art. 551 Kodeksu cywilnego.

Istota sporu w niniejszej sprawie sprowadzała się do udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy dla przyjęcia związku nieruchomości z prowadzeniem działalności gospodarczej, o którym mowa w ustawie z 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2010 r. Nr 95, poz. 613 ze zm.), wystarczy sam fakt ich posiadania przez przedsiębiorcę.

Zdaniem WSA o gospodarczym przeznaczeniu nieruchomości przesądza jej ujęcie w ewidencji środków trwałych, dokonywanie odpisów amortyzacyjnych czy zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów wydatków dotyczących nieruchomości.

Do nieruchomości związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej zaliczone powinny być również te grunty lub budynki, które przejściowo nie są wykorzystywane przez osobę fizyczną w prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, ale ich cechy oraz rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej powodują, że mogą być one wykorzystywane na ten cel.

Zatem sam fakt posiadania przez przedsiębiorcę skutkuje tym, że budynek, budowla lub grunt są związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Nawet czasowe niewykorzystywanie nieruchomości przez przedsiębiorcę lub nawet wykorzystywanie na inne rodzaje działalności niż gospodarcza (np. socjalna) nie zwalnia przedsiębiorcy z płacenia podatku od nieruchomości według najwyższych stawek podatkowych.

Organ podniósł, że należy odróżnić grunty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej od gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej. Jednak w rozpatrywanej sprawie sporne grunty oznaczone zostały w ewidencji gruntów symbolem Ba (tereny przemysłowe), co pozwalało zakwalifikować je jako podlegające podatkowi od nieruchomości – uznał sąd.

Wyrok WSA w Olsztynie z 26.10.2016 r., sygn. akt I SA/Ol 596/16, nieprawomocny

Anna Dudrewicz

Opublikowano: www.samorzad.lex.pl

Data publikacji: 13 lutego 2017 r.

Urząd skarbowy, na podstawie złożonego wniosku oraz informacji od płatnika lub organu rentowego o dochodach podatnika, dokona rozliczenia podatku PIT za dany rok.

Sejm skierował do dalszych prac w Komisji Finansów Publicznych projekt zmian w przepisach dotyczących podatku dochodowego od osób fizycznych, zgodnie z którym urząd skarbowy, na podstawie złożonego wniosku oraz informacji od płatnika lub organu rentowego o dochodach podatnika, dokona rozliczenia podatku PIT za dany rok.

Przedłożony przez ministra rozwoju i finansów projekt ma przede wszystkim ograniczyć koszty związane z poborem podatku dochodowego od osób fizycznych m.in. poprzez zmniejszenie kosztów związanych z obsługą deklaracji składanych papierowo i kosztów przechowywania i archiwizowania dokumentów papierowych oraz uwolnienie podatników uzyskujących dochody wyłącznie od płatników (w tym organów rentowych) od samodzielnego sporządzania zeznań podatkowych.

Projekt ustawy zakłada, że podatnik, który osiąga dochody wyłącznie od płatników (dochody m.in. z tytułu umowy o pracę, umowy o dzieło i zlecenie, praw autorskich) i organów rentowych, będzie mógł złożyć do urzędu skarbowego wniosek o sporządzenie zeznania podatkowego. Podczas wypełniania wniosku podatnik wypełni maksymalnie 36 pól i będzie mógł skorzystać m.in. z rozliczenia wspólnie z małżonkiem, ulgi na dzieci, ulgi rehabilitacyjnej, podwyższonych kosztów uzyskania przychodów oraz możliwości przekazania 1 procenta podatku wybranej organizacji pożytku publicznego.

Wniosek do urzędu skarbowego trzeba będzie składać wyłącznie elektronicznie, za pośrednictwem skrzynki podawczej systemu teleinformatycznego administracji skarbowej, przez portal podatkowy albo za pośrednictwem banków. Będzie go można podpisać: podpisem kwalifikowanym, profilem zaufanym, kwotą przychodu wykazaną w zeznaniu podatkowym za rok poprzedni lub przy użyciu danych uwierzytelniających stosowanych przez bank krajowy do weryfikacji posiadacza rachunku bankowego (w przypadku wniosków składanych za pośrednictwem banków).

Urzędy skarbowe będą przygotowywać zeznania podatkowe zarówno dla osób rozliczających się indywidualnie, jak i wspólnie z małżonkiem oraz osób samotnie wychowujących dzieci. W ciągu 5 dni roboczych urząd poinformuje o sporządzeniu zeznania, przesyłając je na adres e-mail wskazany przez podatnika. Podatnik będzie miał możliwość zaakceptowania lub odrzucenia przedstawionego zeznania. Brak reakcji będzie oznaczał automatyczną akceptację zeznania wraz z upływem terminu na jego złożenie. Podatnicy, którzy wybiorą elektroniczną formę rozliczenia z fiskusem, będą mogli liczyć na przyśpieszony zwrot ewentualnej nadpłaty podatku.

Wielu emerytów i rencistów, którzy nie mają obowiązku składnia zeznania podatkowego, często decyduje się na to ze względu na chęć przekazania 1 proc. podatku dla wybranej organizacji pożytku publicznego. Po zmianach będą mogli złożyć w urzędzie skarbowym oświadczenie ze wskazaniem organizacji pożytku publicznego, której chcą przekazać 1 proc. podatku. Formularz PIT-OP będzie można złożyć zarówno w formie elektronicznej, jak i papierowej. Urząd skarbowy samodzielnie wyliczy kwotę 1 procenta podatku i przekaże go wskazanej we wniosku OPP. Oświadczenie takie wraz z rocznym obliczeniem podatku PIT byłoby traktowane jak zeznanie podatkowe

Biorąc pod uwagę, że za 2015 r. pracodawcy rozliczyli niespełna 421 tyś. podatników, dodatkowo w projekcie zaproponowano likwidację obowiązków rozliczania pracowników z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych przez pracodawców, co oznacza to rezygnację z formularza PIT-12.

Znowelizowana ustawa miałaby wejść w życie 15 marca 2017 r. Rozliczenie podatku PIT na nowych zasadach będzie możliwe już w przypadku dochodów uzyskanych w 2016 r. Płatnicy nowe regulacje będą stosować do dochodów uzyskanych przez pracowników w 2017 r. Począwszy od 2018 r. wnioski do urzędu skarbowego będzie można składać od 1 stycznia do 15 kwietnia, a oświadczenia – od 1 stycznia do 30 kwietnia.

Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK

Źródło: www.sejm.gov.pl, stan z dnia 9 lutego 2017 r.

Data publikacji: 9 lutego 2017 r.

27 lutego 2017 r. upływa termin na przekazanie do ministra finansów informacji za styczeń 2017 r. o prowadzonej ewidencji zakupu i sprzedaży VAT (JPK_VAT).

27 lutego 2017 r. upływa termin na przekazanie do ministra finansów informacji za styczeń 2017 r. o prowadzonej ewidencji zakupu i sprzedaży VAT (JPK_VAT). Obowiązek złożenia comiesięcznego pliku JPK_VAT od 1 lipca 2016 r. dotyczy dużych przedsiębiorców, a od 1 stycznia 2017 r. obowiązkiem tym zostali również objęci mali i średni przedsiębiorcy.

Obowiązek przekazywania plików JPK_VAT dotyczy osób prawnych, jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej oraz osób fizycznych, prowadzących księgi podatkowe przy użyciu programów komputerowych. Realizacja tego obowiązku powinna nastąpić za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej, na zasadach dotyczących przesyłania ksiąg podatkowych lub ich części określonych w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3, za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, wskazując miesiąc, którego ta informacja dotyczy. Za miesiąc styczeń 2017 r. termin przesłania pliku JPK_VAT upływa 27 lutego 2017 r.

Duże firmy składają JPK_VAT już od lipca 2016 r. Od 2017 r. obowiązek ten dotyczy także małych i średnich przedsiębiorców. Natomiast mikroprzedsiębiorcy będą nim objęci dopiero od 1 stycznia 2018 r. Aktualnie do przekazywania plików JPK_VAT zobowiązani są więc przedsiębiorcy, którzy w co najmniej jednym z dwóch ostatnich lat obrotowych zatrudniali średniorocznie 10 lub więcej pracowników oraz osiągnęli roczny obrót netto ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług oraz operacji finansowych w wysokości co najmniej równowartości w złotych 2 milionów euro, lub sumy aktywów ich bilansu sporządzonego na koniec jednego z tych lat osiągnęły co najmniej równowartość w złotych 2 milionów euro.

W celu ułatwienia małym oraz średnim przedsiębiorcom wykonania obowiązku została przygotowana bezpłatna aplikacja ze wszystkimi funkcjami niezbędnymi do złożenia JPK. Na stronach Kontroli Skarbowej i Administracji Podatkowej są dostępne struktury logiczne postaci elektronicznej ksiąg podatkowych oraz dowodów księgowych dotyczące Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Jak przypomniał resort finansów, niedopełnienie obowiązku złożenia pliku JPK_VAT w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, może zostać potraktowane jako naruszenie obowiązków podatkowych i skutkować podjęciem przez właściwy urząd skarbowy czynności wyjaśniających oraz zainicjowaniem procedur przewidzianych w Kodeksie karnym skarbowym.

Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK

Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 8 lutego 2017 r.

Data publikacji: 8 lutego 2017 r.

Reklamą jest nie tylko rozpowszechnianie wiedzy o oferowanych przez firmę wyrobach czy usługach, ale także promowanie marki firmy, np. poprzez umieszczanie logo firmy na różnych przedmiotach.

Reklamą jest nie tylko rozpowszechnianie wiedzy o oferowanych przez firmę wyrobach czy usługach, ale także promowanie marki firmy, np. poprzez umieszczanie logo firmy na różnych przedmiotach. Tak wskazał NSA w wyroku z 9 listopada 2016 r.

Głównym problemem w niniejszej sprawie było rozgraniczenie wydatków ponoszonych przez przedsiębiorców na cele reprezentacji od wydatków ponoszonych przez nich na inne, niekiedy bardzo zbliżone sfery ich działalności. Chodzi tu zwłaszcza o wydatki na cele reklamowe. Z punktu widzenia przepisów podatkowych ma to bowiem zasadnicze znaczenie, gdyż w aktualnie obowiązującym stanie prawnym, o ile wydatki na reklamę podlegają pełnemu odliczeniu od przychodów, tak koszty reprezentacji zostały całkowicie wyeliminowane z kosztów uzyskania przychodów. Natomiast co gorsze ustawodawca wprowadzając tak diametralne zróżnicowanie w zakresie kwalifikacji do kosztów podatkowych wydatków ponoszonych przed przedsiębiorców w zależności od tego, czy są to koszty reprezentacji, czy reklamy, nie podjął zarazem żadnej próby legalnego zdefiniowania obu tych pojęć.

Sprawa dotyczyła spółki produkcyjnej. Zarząd tej spółki, ewentualnie wyznaczone przez niego osoby, uczestniczą w spotkaniach służbowych z kontrahentami lub potencjalnymi kontrahentami, organizowanych zarówno w siedzibie spółki, jak i poza nią. Przedmiotem spotkań są kwestie biznesowe. W związku z ich organizacją spółka ponosi wydatki na zakup artykułów spożywczych, serwowanych tytułem zwyczajowego poczęstunku dla gości. Ponadto przekazuje obecnym lub potencjalnym kontrahentom drobne, zwyczajowo przyjęte prezenty, z których niektóre posiadają logo firmy, inne nie. Chodzi tu o długopisy, kalendarze, komplety do kawy, breloki do kluczy, etui, krawaty ze spinkami, MP4, multinarzędzia, latarki, pendrivy, portfele, ramki cyfrowe, stacje pogodowe, zegary ścienne, kubki termiczne. Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości potraktowania tych wydatków, jako wydatków o charakterze reklamowym (a nie kosztów reprezentacji), stanowiących koszt uzyskania przychodu.

Według spółki owe drobne prezenty stanowią koszty uzyskania przychodów i nie znajduje do nich zastosowania ograniczenie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, dotyczące kosztów reprezentacji. Spółka doszła do wniosku, że nie stanowi kosztów reprezentacji przekazywanie kontrahentom drobnych prezentów – gadżetów reklamowych, nawet jeśli są one przekazywane wybranym kontrahentom. Podkreśliła, że spełniają one funkcję reklamową, nie mają charakteru okazałości ani wystawności, ich jednostkowa wartość jest stosunkowo niska, zaś fakt przekazania ma zwyczajowy charakter.

Fiskus się nie zgodził. Organ wskazał, że wydatki poniesione na zakup prezentów dla kontrahentów mogą zostać zaliczone do kosztów reklamy tylko wówczas, gdy są rozdawane masowo, tzn. przekazywane są w taki sposób, by każdy zainteresowany podmiot miał możliwość ich otrzymania. Zwrócił uwagę, że istota reklamy wiąże się z zamiarem dotarcia do jak najszerszej grupy odbiorców. W przypadku przekazywania prezentów (gadżetów) ograniczonej grupie podmiotów, zwłaszcza partnerów handlowych, wydatki na ich zakup należy powiązać z reprezentacją.

Sprawa najpierw trafiła do WSA we Wrocławiu. Ten uchylił interpretację, ale przyjął stanowisko kompromisowe. Stwierdził, że drobne prezenty wręczane kontrahentom lub potencjalnym kontrahentom, o ile opatrzone są logo firmy, winny być traktowane, jako przedmioty reklamowe, a wydatki na ich nabycie winny być uważane za wydatki na reklamę, a nie za wydatki na reprezentację.

Sprawa ostatecznie trafiła do NSA. Ten zgodził się z WSA uznając, że reklamą jest nie tylko rozpowszechnianie wiedzy o oferowanych przez firmę wyrobach czy usługach, ale także promowanie marki firmy, np. poprzez umieszczanie logo firmy na różnych przedmiotach. Umieszczenie na określonym przedmiocie znaku firmy powoduje, że co do zasady przedmiot ten będzie traktowany, jako przedmiot reklamowy. Reklama wiąże się bowiem z zamiarem utrwalenia w świadomości kontrahenta, choćby potencjalnego, reklamowanej firmy lub jej produktu, natomiast reprezentacja polega na działaniach zmierzających do podniesienia prestiżu firmy u jej kontrahentów. Tak więc to, co promuje logo danej firmy jest reklamą, to, co zaś przy wykorzystaniu logo innych firm ma służyć dobremu wizerunkowi własnej firmy, należy do sfery reprezentacji.

Wyrok NSA z 9 listopada 2016 r., sygn. akt II FSK 2293/16, LEX nr 2146793

Opracowanie: Michał Malinowski, RPE WK

Źródło: www.nsa.gov.pl, stan z dnia 8 lutego 2017 r.

Data publikacji: 8 lutego 2017 r.

Roczny PIT rozliczy Urząd Skarbowy w niektórych przypadkach

Zmiany w sposobie rozliczania podatku dochodowego od osób fizycznych polegające na umożliwieniu złożenia wniosku do naczelnika urzędu skarbowego o sporządzenie zeznania przez urząd skarbowy, przewiduje projekt nowelizacji ustawy o PIT znajdujący się w wykazie prac legislacyjnych rządu. Zlikwidowany zostanie też obowiązek rozliczania PIT przez pracodawców.

Nowe regulacje ograniczyłyby koszty związane z poborem podatku poprzez zmniejszenie kosztów związanych z zaopatrzeniem urzędów skarbowych w papierowe wersje druków zeznań i z obsługą deklaracji składanych papierowo. Uwolniłyby też pracodawców od kosztownego utrzymywania dokumentacji papierowej, a podatników uzyskujących dochody wyłącznie od płatników lub organów rentowych od samodzielnego sporządzania zeznań podatkowych.

Urząd skarbowy rozliczy PIT podatnika

Wniosek o sporządzenie zeznania składany byłby wyłącznie elektronicznie za pośrednictwem portalu podatkowego lub banków. Rozliczenia podatku dochodowego za dany rok podatkowy – na podstawie złożonego wniosku oraz informacji o dochodach od płatnika lub organu rentowego – dokonywałby za podatnika urząd skarbowy. Tak przygotowane zeznanie udostępniane byłoby podatnikowi w systemie teleinformatycznym do akceptacji lub odrzucenia. Proponuje się, aby taką możliwością rocznego rozliczenia podatku dochodowego od osób fizyczny, objąć podatników rozliczających się: indywidualnie, wspólnie z małżonkiem, w sposób przewidziany dla osób samotnie wychowujących dzieci.

Emeryci też przekażą 1 proc. podatku dla OPP

Podatnicy uzyskujący dochody wyłącznie od organów rentowych i nie korzystający z żadnych odliczeń, a chcący przekazać 1 proc. podatku należnego na rzecz wybranej organizacji pożytku publicznego mieliby możliwość złożenia oświadczenia ze wskazaniem organizacji pożytku publicznego, której to podatnik chce przekazać 1 proc. podatku. Oświadczenie wraz z rocznym obliczeniem podatku sporządzonym przez organ rentowy traktowane byłoby jako zeznanie podatkowe. Podatnik mógłby je złożyć zarówno w wersji papierowej, jak i elektronicznej.

Likwidacja obowiązku rozliczania PIT pracowników

Biorąc pod uwagę, że za 2015 r. pracodawcy rozliczyli niespełna 421 tys. podatników, dodatkowo proponuje się likwidację obowiązków rozliczania pracowników z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych przez pracodawców.

Projektowane przepisy miałyby wejść w życie 15 marca 2017 r. i miałyby zastosowanie do dochodów uzyskanych od 1 stycznia 2016 r.

Opracowanie: Jolanta Mazur, RPE WK

Źródło: www.kprm.gov.pl, stan z dnia 30 stycznia 2017 r.

Data publikacji: 30 stycznia 2017 r.