Nowy pojazd nie tylko trzeba zgłosić, ale i zarejestrować

Każdy, kto kupi po 1 stycznia 2024 r. pojazd będzie musiał go zarejestrować w starostwie. Bez względu na jego stan i pochodzenie. Konieczność przerejestrowania pojazdów używanych obejmie właścicieli prywatnych jak i dealerów. Niedopełnienie obowiązku w określonym czasie zagrożone jest karą administracyjną.

Zmiany wprowadza znowelizowana 7 lipca 2023 r. ustawa Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja przepisów oprócz obowiązującego obecnie obowiązku składania zawiadomienia o nabyciu pojazdu zarejestrowanego wprowadza nowy- obowiązek przerejestrowania go. owe przepisy zmieniają także lokalizację składania zawiadomień o zbyciu pojazdu. Po 1 stycznia 2024 roku będzie to możliwe u starosty właściwego względem miejsca zamieszkania stałego lub czasowego.

Ważne terminy na zgłoszenie
Nowe przepisy, które wchodzą w życie od 1 stycznia 2024 r. zobowiązują do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu przez właściciela w terminie 30 dni od dnia:

nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
dopuszczenia do obrotu przez Krajową Administrację Skarbową pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego członkiem UE,
prowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państwa członkowskiego UE.
Taki termin na złożenie wniosku o przerejestrowanie pojazdu dotyczy prywatnych właścicieli pojazdów używanych. W przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu pojazdami termin ten został wydłużony do 90 dni, ale będą zwolnieni z tego obowiązku, jeśli dokonają zbycia pojazdu przed upływem tego okresu.

Z przepisów wynika, że jeśli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa, które nie należy do UE albo jest państwem członkowskim UE, przed 1 stycznia 2024 roku, wówczas obowiązywać będzie konieczność rejestracji pojazdu w terminie 30 dni od dnia sprowadzenia, a niedopełnienie tego obowiązku będzie karane na dotychczasowych zasadach.

Z kolei, w przypadku pojazdu sprowadzonego przed 1 stycznia 2024 roku, który został nabyty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wciąż będzie obowiązywać konieczność zawiadomienia o nabyciu auta w terminie 30 dni od jego nabycia, niedopełnienie obowiązku będzie karane na dotychczasowych zasadach. Stare przepisy będą również miały zastosowanie do wszystkich postępowań wszczętych jeszcze przed 1 stycznia 2024 roku.

Jakie kary?
Niedopełnienie konieczności rejestracji pojazdu i złożenia zawiadomienia o nabyciu będzie zagrożone karami administracyjnymi. Kara nie będzie uznaniowa tzn. w ramach określonych „widełek”, bo nowela wprowadziła sztywne stawki:

250 zł dla dotychczasowego właściciela pojazdu, który nie zawiadomił starosty o zbyciu pojazdu (obecna wysokość kary od 200 do 1 000 zł),
500 zł dla właściciela pojazdu, który w terminie 30 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu (obecna wysokość kary nawet do 1 000 zł za brak zgłoszenia nabycia pojazdu),
1000 zł jeśli wniosek o rejestrację pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie został złożony w terminie 180 dni,
1000 zł dla podmiotu handlującego pojazdami, który w terminie 90 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu (obecna wysokość kary to 1 000 zł),
2000 zł dla podmiotu handlującego pojazdami, który w terminie 180 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu (obecna wysokość kary to maksymalnie 1 000 zł).
Współwłaściciele pojazdu będą ponosić karę pieniężną solidarnie. Kary będą wpłacane na odrębny rachunek bankowy starostwa, w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o nałożeniu kary pieniężnej stała się ostateczna.

E-doręczenia nie wcześniej niż 30 marca 2024, nie później niż 1 stycznia 2025 r. – ustawa przyjęta przez Sejm

Wejście w życie e-doręczeń nie wcześniej niż 30 marca 2024 r. i nie później niż 1 stycznia 2025 – zakłada to ustawa, którą 12 grudnia, późnym wieczorem, przyjął Sejm. Projekt wniosła Polska 2050 – Trzecia Droga. Swoją nowelizację zapowiadał też dotychczasowy rząd. Wcześniejszy termin przypadał na 10 grudnia br. – od tego dnia m.in. adwokaci i radcy prawni mieli mieć zarejestrowane skrzynki. Minister Cyfryzacji przesunął go jednak komunikatem na 30 grudnia br.

Przedsiębiorcy chcą przewidywalnego prawa i krótszych kontroli fiskusa

Umożliwienie podatnikom zawierania ugód z fiskusem, wiążące terminy dla urzędników w kodeksie postępowania administracyjnego, odrębny rządowy departament dotyczący odejścia od węgla, a przede wszystkim: odbudowa dialogu na linii rząd-biznes – m.in. te kwestie, jako istotne dla przedsiębiorców, porusza opublikowany we wtorek raport „Foresight Wiejska 19. Postulaty do nowego rządu”.
– Raport zawiera postulaty sformułowane z punktu widzenia przedsiębiorców, które odzwierciedlają głęboką potrzebę zmiany nastawienia administracji publicznej do biznesu i powrotu na drogę partnerskiej współpracy – podkreśla Bartłomiej Rajchert, CEO GDS Grupy Doradztwa Strategicznego, inicjator raportu.

Podatki i sankcje wobec przedsiębiorców

W części dotyczącej podatków eksperci postulują m.in. wprowadzenie w kodeksie postępowania administracyjnego wiążących terminów załatwiania spraw przez organy, powiązanych z sankcjami za ich przekroczenie jako narzędzie walki z wszechobecną przewlekłością postępowań. Zwracają też uwagę na konieczność ukrócenia nadużyć dotyczących tymczasowych aresztowań w biznesie.
Kolejną kwestią jest umożliwienie podatnikom zawierania ugody z fiskusem – na co już dzisiaj pozwalają m.in. USA i część krajów europejskich. Tymczasem w Polsce, w sytuacji spornej, będącej dla podatnika „być albo nie być”, jego pieniądze zostają poniekąd „tymczasowo aresztowane” przez państwo, a żmudny proces dochodzenia sprawiedliwości przed sądem – nawet, jeśli skończy się sukcesem przedsiębiorcy – to nierzadko już po upadku firmy.
– Wiele zmian w podatkach będzie wynikać z przepisów międzynarodowych, dyrektywy VIDA, dyrektywy o minimalnym podatku dochodowym, konieczne jest także dostosowanie przepisów do wyroków TS UE, które zapadały w ostatnich latach. Musimy pamiętać także o uszczelnianiu systemu podatkowego, tracą na tym podatnicy, ale także przedsiębiorcy, którzy muszą rywalizować z nieuczciwymi praktykami.

PIT kasowy kuszący, ale powinien być dobrowolny

Przedsiębiorcy mają płacić PIT kasowo, czyli dopiero po otrzymaniu zapłaty od kontrahenta – zapowiedział premier Donald Tusk w trakcie wtorkowego exposé, ale szczegółów na razie brak. Eksperci oceniają, że pomysł co do zasady jest dobry, ponieważ ograniczy zatory płatnicze. Jednak, ich zdaniem, powinno to być rozwiązanie pozostawione do wyboru przedsiębiorcy, tak jak obecnie kasowy VAT. Kasowy PIT będzie się wiązać ze zmianą w rozliczeniu kosztów oraz koniecznością dostosowania systemów księgowych.

Zmiana w przychodach ale i w kosztach

– Przejście na metodę kasową będzie wymagać też zmiany w innej istotnej kwestii. Obecnie przedsiębiorcy rozliczają nie tylko przychody, ale też koszty uzyskania przychodów na zasadzie memoriałowej. To oznacza, że odliczają koszty wynikające z faktury, nawet jeśli jeszcze jej nie opłacili. Jeśli przejdziemy na kasowe rozliczenie przychodów, konieczne będzie też kasowe rozliczenie kosztów – będzie można je odliczyć dopiero, gdy opłacimy fakturę. To oznacza, że metoda kasowa może mieć zarówno plusy jak i minusy. Należy też pamiętać, że konieczne będzie dostosowanie systemów księgowych do nowego sposobu rozliczenia.
W VAT przedsiębiorca rozliczający się kasowo może odliczyć VAT z faktury zakupowej dopiero, gdy zapłaci sprzedawcy.

ZUS: Nie trzeba składać nowego oświadczenia w ZUS, jeśli nie zaszły zmiany

Nie ma potrzeby składania co roku oświadczeń podatkowych w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych przez emerytów czy rencistów. Oświadczenia dotyczące np. wspólnego rozliczenia z małżonkiem, obowiązują także na kolejne lata podatkowe. Nowe oświadczenie składa się w sytuacji zmiany lub odwołania dotychczasowego – przypomina ZUS.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczenie zaliczki na podatek złożone na 2023 rok obowiązują również w 2024 roku i w latach następnych. Dlatego nie ma potrzeby składania co roku nowych oświadczeń, jeśli nic się nie zmieniło. Te poprzednio złożone oświadczenia obowiązują w następnych latach podatkowych do czasu ich odwołania lub zmiany.

Jeśli nic się nie zmieniło – nie ma potrzeby składania nowych oświadczeń.

– Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpływają oświadczenia podatkowe od świadczeniobiorców. Wiele z tych dokumentów jest niepotrzebnie złożona, gdyż potwierdzają one tę samą sytuację, która została przez nich wskazana w poprzednim roku. Dlatego przypominamy, że jeśli nic się u naszego świadczeniobiorcy nie zmieniło, czyli np. nadal chce, by rozliczać go wspólnie ze współmałżonkiem – taki sam wybór jak w roku poprzednim – to nie ma potrzeby składania nowego oświadczenia, ubiegłoroczne nadal obowiązuje. Nowe oświadczenie składamy tylko, gdy chcemy odwołać poprzednie lub dokonać zmiany.

Awaria KSeF: Wysokie kary i ryzyko po stronie podatnika

Przepisy dotyczące postępowania w razie awarii KSeF budzą ogromne wątpliwości. Podatnicy będą mieli dwa różne terminy na dosłanie faktur do systemu, w zależności m.in. od tego, czy awaria była po stronie KSeF czy po stronie przedsiębiorcy. Za nieprawidłowości grozić będą od 2025 r. wysokie kary. Eksperci już teraz spodziewają się sporów co do tego, po czyjej stronie wystąpił błąd i czy doszło do uchybienia terminu. A MF wyjaśnia, że komunikaty o awarii systemu będą zamieszczane na dwa różne sposoby.
Przepisy nakładające obowiązek wdrożenia KSeF wchodzą w życie 1 lipca 2024 r., ale już teraz podatnicy zgłaszają wiele wątpliwości. Chodzi m.in. o to, jakie konsekwencje będą miały dla nich awarie systemu.
W razie awarii i niedostępności KSeF (po stronie MF lub po stronie podatnika) nie wszyscy podatnicy będą mogli z wystawieniem faktury poczekać na przywrócenie działania systemu. Jeśli w tym czasie wystawią faktury poza KSeF (w tzw. trybie offline), będą musieli je dosłać do systemu we właściwym terminie. A ten wyniesie siedem dni albo jeden dzień – w zależności m.in. od tego, po czyjej stronie była awaria. Komunikaty o jej wystąpieniu po stronie KSeF oraz terminie zakończenia będą zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej MF lub za pomocą oprogramowania interfejsowego, a jeśli nie będzie to możliwe – w „środkach społecznego przekazu”. Problem w tym, że żaden przepis nie definiuje, czym są „środki społecznego przekazu”.

Krótkie terminy i wysokie kary

Przepisy przewidują różne terminy dostarczenia faktur do KSeF w razie awarii systemu, jego niedostępności oraz awarii po stronie podatnika. Faktury trzeba będzie dostarczyć do KSeF:
– w przypadku awarii KSeF – w terminie 7 dni roboczych od dnia zakończenia awarii,
– w przypadku niedostępności KSeF – nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu zakończenia niedostępności,
– w przypadku problemów technicznych po stronie podatnika – nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu wystawienia faktury poza KSeF.
Kary mają być stosowane od 1 stycznia 2025 r., pół roku po wejściu w życie obligatoryjnego e-fakturowania.

Biuletyny 2022

e-doradca_podatkowy_grudzien_2022

e-doradca_podatkowy_listopad_2022

e-doradca_podatkowy_pazdziernik_2022

e-doradca_podatkowy_wrzesien_2022

e-doradca_podatkowy_sierpien_2022

e-doradca_podatkowy_lipiec_2022

e-doradca_podatkowy_czerwiec_2022

e-doradca_podatkowy_maj_2022

e-doradca_podatkowy_kwiecien_2022

e-doradca_podatkowy_marzec_2022

e-doradca_podatkowy_luty_2022

e-doradca_podatkowy_styczen_2022

 

 

Biuletyny 2021

e-doradca_podatkowy_grudzien_2021

e-doradca_podatkowy_listopad_2021

e-doradca_podatkowy_pazdziernik_2021

e-doradca_podatkowy_wrzesien_2021

e-doradca_podatkowy_sierpien_2021

e-doradca_podatkowy_lipiec_2021

e-doradca_podatkowy_czerwiec_2021

e-doradca_podatkowy_maj_2021

e-doradca_podatkowy_kwiecien_2021

e-doradca_podatkowy_marzec_2021

e-doradca_podatkowy_luty_2021

e-doradca_podatkowy_styczen_2021

 

Biuletyny 2020

e-doradca_podatkowy_grudzien_2020

e-doradca_podatkowy_listopad_2020

e-doradca_podatkowy_pazdziernik_2020

e-doradca_podatkowy_wrzesien_2020

e-doradca_podatkowy_sierpien_2020

e-doradca_podatkowy_lipiec_2020

e-doradca_podatkowy_czerwiec_2020

e-doradca_podatkowy_maj_2020

e-doradca_podatkowy_kwiecien_2020

e-doradca_podatkowy_marzec_2020

e-doradca_podatkowy_luty_2020

e-doradca_podatkowy_styczen_2020

Biała lista podatników VAT

Od 01-09-2019 r. zaczął działać specjalny rejestr podatników VAT tzw. biała lista. Wykaz podmiotów w nim zarejestrowanych będzie prowadzony w formie elektronicznej przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. W opinii Ministerstwa kompleksowość nowego systemu ma na celu zachęcenie podatników do aktywnej oraz bieżącej kontroli kontrahentów.

 

  1. Ograniczenia oraz sankcje 

Wprowadzenie białej listy podatników VAT oznacza również kolejne obowiązki, a także ryzyko zastosowania sankcji w stosunku do podatników. W związku z faktem, iż w tym  wykazie zostały zamieszczone numery rachunków bankowych, przedsiębiorcy są zobowiązani każdorazowo przed wykonaniem przelewu do danego kontrahenta, dokonać stosownego sprawdzenia, w zakresie jego zgodności z numerem rachunku, który został ujawniony na białej liście podatników.

UWAGA SANKCJE – obowiązują  od  01-01-2020 r. :

 – dla przelewów bankowych, których wartość przekracza kwotę 15 tys. zł.  podatnicy powinni być świadomi, iż w przypadku dokonania płatności na rachunek bankowy dostawcy towaru lub usługi, który nie został umieszczony na oficjalnej liście podatników VAT (białej liście), nie będzie przysługiwało mu prawo do zaliczenia tego typu wydatku do kosztów uzyskania przychodu,  a jeżeli brak jest możliwości zmniejszenia kosztów – zwiększa się przychody,

– ponadto jeśli kontrahent (sprzedawca) nie uiści należności VAT, w sytuacji gdy nabywca wykonał przelew na rachunek bankowy niewidniejący na białej liście, wówczas będzie on (nabywca) podmiotem solidarnie odpowiedzialnym za podatek VAT wraz ze sprzedawcą, do wysokości zobowiązania podatkowego z tytułu danej transakcji gospodarczej.

 

  1. Możliwości uniknięcia sankcji

przedsiębiorca (nabywca) może uniknąć sankcji opisanych wyżej wyłączenia z kosztów oraz solidarnej odpowiedzialności w VAT, pod warunkiem, że w terminie trzech dni od momentu zlecenia przelewu na nieujawniony rachunek bankowy, zawiadomi  właściwego dla kontrahenta naczelnika urzędu skarbowego, o zaistniałych okolicznościach. Treść zawiadomienia musi zawierać przynajmniej następujące elementy:

  wskazanie nazwy oraz adresu siedziby spółki, a w przypadku podatnika będącego osobą fizyczną – imię, nazwisko oraz adres stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, na rzecz którego dokonano dostawy towarów lub świadczenia usług,

  dane wystawcy faktury wskazane na fakturze (numer identyfikacyjny, nazwa albo nazwisko i imię oraz adres),

  numer rachunku, na który dokonano zapłaty należności, oraz wysokość należności zapłaconej na ten rachunek, a także dzień zlecenia przelewu na ten rachunek,

–  wysokość należności zapłaconej przelewem

także, przedsiębiorca może uniknąć sankcji opisanych wyżej  ale tylko w zakresie solidarnej odpowiedzialności w VAT,  w której pomimo wykonania przelewu na numer rachunku bankowego nieujętego na białej liście podatników, zastosowany zostanie mechanizm podzielonej płatności MPP (split payment) przy płatności.

 

  1. Wejście w życie

 Przepisy wprowadzające białą listę podatników VAT weszły w życie 1 września 2019 r. Jednakże przepisy odnoszące się do sankcji za wpłatę należności z tytułu przeprowadzonych transakcji, na konto inne niż wskazane w oficjalnym wykazie (biała lista), będą obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.

27.10.2019 r.

Ryszard Baron

doradca podatkowy nr 00341

 

Split payment po zmianach od 01-11-2019

14-08-2019

Możliwość stosowania dobrowolnej podzielonej płatności istnieje w Polsce od lipca 2018 r. VAT w takim przypadku trafia na specjalne konto bankowe, podatnik może korzystać ze środków tam zgromadzonych w ograniczonym zakresie, np. do płatności VAT.

Zgodnie z nowelą obowiązkowa forma mechanizmu podzielonej płatności (MPP) będzie od 1 listopada br. stosowana w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług, które zasadniczo objęte są reżimem odwrotnego obciążenia oraz odpowiedzialnością solidarną. Chodzi o paliwa, stal i wyroby stalowe, złom i odpady, metale szlachetne (np. złoto i srebro) i nieszlachetne, np. miedź. Ponadto, objęte nią będą np. tablety, smartfony, konsole, usługi budowlane. Obowiązek ten będzie dotyczyć także płatności za części i akcesoria do pojazdów silnikowych, węgiel i produkty węglowe, maszyny i urządzenia elektryczne, ich części i akcesoria. Objęte MPP pozycje znajdą się w specjalnym załączniku do ustawy o VAT.

Obowiązkowy split payment będzie stosowany w przypadku faktur, których wartość brutto przekracza 15 tys. zł lub równowartość tej kwoty, i w których wykazano transakcje w zakresie towarów lub usług wymienionych w dodawanym załączniku. Faktury opiewające na kwoty poniżej 15 tys. zł będą podlegały rozliczaniu na ogólnych zasadach. W transakcjach takich nabywca będzie mógł jednak dobrowolnie stosować mechanizm podzielonej płatności.

Za nieumieszczenie na wystawianej fakturze oznaczenia, że faktura ta, z uwagi na przedmiot transakcji i jej wartość, powinna zostać zapłacona z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności, będzie grozić sankcja w wysokości 30 proc. kwoty podatku wykazanego na fakturze.

Przepisy te wchodzą w życie od 01-11-2019 r.

 

Ryszard Baron

doradca podatkowy nr 00341

W przyszłym roku – 2020 – podatnicy będą mieli indywidualne mikrorachunki

07-08-2019
Od nowego roku każdy podatnik, czyli „Kowalski” i płatnik, czyli przedsiębiorca, będzie miał indywidualny mikrorachunek podatkowowy, dedykowany do wpłat odpowiednich danin – zapowiada minister finansów Marian Banaś. Według szefa resortu, mikrorachunki pozwolą na szybsze rozliczenia wpłat.

Minister wyjaśnił, że mikrorachunek podatkowy na który będą kierowane wpłaty z kluczowych podatków takich jak: CIT, PIT oraz VAT, będzie zawierał PESEL lub NIP i będzie można go uzyskać na stronie www.podatki.gov.pl oraz w każdym urzędzie skarbowym. Stare rachunki urzędów skarbowych, dedykowane do wpłat PIT, CIT i VAT zostaną zamknięte 31 grudnia 2019 r.

– Najważniejszą korzyścią dla podatnika jest posiadanie jednego indywidualnego mikrorachunku do wpłat kluczowych podatków i to bez względu na zmianę miejsca zamieszkania lub prowadzenia działalności. Posiadanie jednego mikrorachunku, to też mniej błędów wynikających z niepoprawnego podania danych podczas realizacji przelewu. Poprzez szybką identyfikację wpłaty podatkowej będzie ona niezwłocznie rozliczona co przełoży się np. na uzyskanie „od ręki” zaświadczenia o niezaleganiu w płatności podatków.

Według ministra indywidualne mikrorachunki podatkowe będą aktywne od 1 stycznia 2020 roku i będą obsługiwane przez Narodowy Bank Polski.

 

Zerowy PIT dla młodych już od 01-08-2019 r.

17-07-2019
Dochody podatników do 26. roku życia do kwoty 85,5 tys. złotych będą zwolnione z PIT. Senat nie zgłosił poprawek do ustawy. Ma ona obowiązywać już od 1 sierpnia 2019 roku i według szacunków ma z niej skorzystać ponad 2 mln młodych pracowników.

Nie przeszedł wniosek, aby wydłużyć okres ulgi do 30. roku życia i objąć nią także dochody z tytułu umów o dzieło.

Zgodnie z nowymi przepisami zerowy PIT ma dotyczyć przychodów z pracy (stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej i spółdzielczego stosunku pracy) oraz z umów zlecenia zawartych z firmą, osiąganych przez osoby do 26. roku życia – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 85 tys. 528 zł – odpowiada to górnej granicy pierwszego przedziału skali podatkowej.

Nowelizacja ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o świadczeniach rodzinnych oraz ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowych ze środków publicznych przewiduje, że zlikwidowany ma być 18-proc. PIT dla pracowników do 26. roku życia.

Regulacja – od 1 sierpnia 2019 r.

Ustawa przewiduje, że w 2019 r. limit zwolnienia wyniesie 35 636,67 zł, czyli 5/12 limitu rocznego, ponieważ zwolnienie będzie obowiązywać przez 5 miesięcy (od sierpnia do grudnia). Nadwyżka przychodów ponad limit 85 528 zł (w 2019 r. ponad 35 636,67 zł) podlegać będzie opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej.

Płatnik nie będzie musiał obliczać i pobierać zaliczek na PIT (od sierpnia do grudnia) – jeżeli młody podatnik złoży oświadczenie, że jego dochody w całości zostaną objęte zwolnieniem z PIT. Jeśli podatnik nie złoży takiego oświadczenia – zwrot podatku z tytułu zwolnienia otrzyma po złożeniu zeznania rocznego za 2019 r. Oświadczenie to nie będzie wymagane do przychodów uzyskanych od 1 stycznia 2020 r.

Ryszard Baron

doradca podatkowy nr 00341

 

Nowa skala podatkowa i niższy PIT jeszcze w tym roku

15-07-2019

Rząd przyjął we wtorek projekt nowelizacji przepisów o podatkach dochodowych. Stawka PIT ma być obniżona z 18 do 17 procent Koszty uzyskania przychodów zostaną podwyższone co najmniej dwukrotnie. Projektem zajmie się teraz Sejm.

Nowe rozwiązania mają obowiązywać od 1 października 2019 r.

Na zmianie przepisów ma zyskać około 25 mln podatników – szacuje rząd. Z założeń do projektu nowelizacji wynika, że pracujący na umowie o pracę mają obecnie relatywnie wyższy klin podatkowy, niż osoby uzyskujące dochody z innych źródeł (np. umów zlecenia). Przykładowo, średnie obciążenie na umowie o pracę w grupie dochodu brutto między 25 tys. zł a 50 tys. zł rocznie wynosi ok. 37 proc., natomiast na niestabilnych umowach cywilnoprawnych 28 proc.

Wyższe koszty uzyskania przychodów pracowników

Projekt ustawy przewiduje ponad dwukrotny wzrost wysokości zryczałtowanych kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w art. 22 ust. 2 ustawy PIT.

Po zmianach, koszty uzyskania przychodów wyniosą:

  • 250 zł miesięczne (jednoetatowcy) – obecnie 111,25 zł,
  • 300 zł miesięczne (jednoetatowcy, dojeżdżający) – obecnie 139,06 zł,
  • 3 000 zł roczne (jednoetatowcy, miejscowi) – obecnie 1 335,00 zł,
  • 3 600 zł roczne (jednoetatowcy, dojeżdżający) obecnie 1 668,72 zł,
  • 4 500 zł roczne (wieloetatowcy) obecnie 2 002,05 zł,
  • 5 400 zł roczne (wieloetatowcy, dojeżdżający) obecnie 2 502,56 zł.

Niższa stawka PIT

Planowana nowelizacja przewiduje również obniżenie stawki PIT z obecnych 18 do 17 proc. Stawka na poziomie 32 proc. pozostanie niezmieniona. W dalszym ciągu będzie miała zastosowanie do dochodów ponad 85 528 zł.

Jak tłumaczy rząd, obniżenie stawki ma dotyczyć ogółu podatników, którzy uzyskują dochody podlegające opodatkowaniu na ogólnych zasadach przy zastosowaniu skali podatkowej (w tym emerytów i rencistów, a także przedsiębiorców, którzy w odniesieniu do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej nie wybrali podatku liniowego czy ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych).

Ryszard Baron

doradca podatkowy nr 00341

 

Kasy fiskalne – Kasy fiskalne on line – zmiany przepisów od 01-05-2019

KASY FISKALNE – KASY FISKALNE ON LINE – ZMIANY PRZEPISÓW

31-05-2019

1 maja 2019 r. weszła ostatecznie w życie duża zmiana przepisów dotycząca kas fiskalnych, która uregulowała stopniowe wprowadzanie do polskiego systemu VAT kas rejestrujących on line. Nowe kasy rejestrujące będą miały wbudowaną funkcjonalność, która umożliwi zautomatyzowany i bezpośredni przesył informacji z kasy rejestrującej do tzw. Centralnego Repozytorium Kas. Przesyłane będą informacje o każdej transakcji zaewidencjonowanej na kasie rejestrującej, ze szczegółami pozwalającymi na ustalenie wysokości obrotu i kwot podatku należnego, stawki VAT, rodzaju towaru/usługi, a także czasu i miejsca instalacji kasy.

Uwaga:

Nie zmieniają się zasady co do obowiązku używania kasy fiskalnej, w dalszym ciągu obowiązek rejestracji dotyczy sprzedaży na rzecz osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

 

       I.  Stare kasy 

Dopuszcza się stosowanie do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego kas rejestrujących dotychczas używanych przez podatników, tj. kas z kopią papierową (najczęściej używane) oraz kas z elektronicznym zapisem kopii. Przy czym kasy rejestrujące z kopią papierową i z elektronicznym zapisem kopii będą stopniowo wycofywane z rynku jako rozwiązania, które nie spełniają wymogów nowego systemu kas.

Kasy z kopią papierową nie będą mogły mieć wymienianej pamięci fiskalnej po jej zapełnieniu. Zatem podatnik stosujący kasę rejestrującą z kopią papierową po zapełnieniu pamięci fiskalnej będzie musiał nabyć nową kasę z zapisem elektronicznym lub kasę nowego rodzaju (on Line). Nie przewidziano jednak obowiązku wymiany starych kas rejestrujących na nowy rodzaj kas, poza wyjątkami dotyczącymi określonych branż.

Nowe przepisy stanowią także, że:

od 1.09.2019 r. nie będą już certyfikowane przez Główny Urząd Miar kasy rejestrujące z papierową kopią paragonu;

od 1.01.2023 r. nie będą już certyfikowane przez Główny Urząd Miar kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii paragonu.

Stopniowo zatem  na rynku mają być dostępne już tylko wyłącznie kasy fiskalne on-line.

 

        II. Terminy obowiązkowego wprowadzenia kas rejestrujących on-line dla niektórych branż 

W niektórych branżach stosowanie nowego rodzaju kas rejestrujących będzie obowiązkowe.

Wdrażanie tego obowiązku jest rozciągnięte w czasie. Po pierwsze, od 1.01.2020 r. obowiązek używania tych kas będzie dotyczył rejestrowania sprzedaży w zakresie:

  1. a) świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
  2. b) sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych.

Po drugie, od 1.07.2020 r. w kasach on-line trzeba będzie rejestrować:

  1. a) świadczenie usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
  2. b) sprzedaż węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych.

Po trzecie, kasy on-line mają być stosowane od 1.01.2021 r. przy ewidencjonowaniu świadczenia usług:

  1. a) fryzjerskich,
  2. b) kosmetycznych i kosmetologicznych,
  3. c) budowlanych,
  4. d) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
  5. e) prawniczych,
  6. f) związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu.

Pozostali podatnicy – świadczący innego rodzaju usługi bądź sprzedający inne towary – nie będą mieli obowiązku używania nowych kas rejestrujących do czasu całkowitego wyeksploatowania swoich kas starych lub do zapełnienia pamięci fiskalnej tych kas.

 

   III. Ulga na kasy

Zgodnie z nowymi przepisami podatnicy będą mogli odliczyć od podatku należnego VAT kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas nabytych w związku z powstaniem obowiązku i rozpoczęciem ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł. (w początkowych pracach nad ustawą miało być 1000 zł, ostatecznie zostało 700 zł).

Podatnicy, którzy mają stare kasy i będą musieli je wymienić na kasy on-line, będą mieli także prawo do ulgi. Jednocześnie nie przepadnie im ulga (nie będzie obowiązku jej zwrotu) w związku z zakupem starych kas (kupionych przed wejściem w życie zmian ustawowych, na które to kasy wykorzystali ulgę), nawet jeśli zaprzestaną używania tych starych kas przed upływem 3 lat od ich zakupienia. 

 

    IV. Kasy elektroniczne on line a brak zasięgu sieci  

Z uwagi na problemy związane z brakiem zasięgu sieci komórkowych lub brakiem operatorów świadczących na danym obszarze kraju usługi w zakresie zapewnienia dostępu do systemu teleinformatycznego proponuje się rozwiązanie umożliwiające inny sposób wypełnienia obowiązku przesyłania danych.

W przypadku gdy z przyczyn niezależnych od podatnika nie jest możliwe czasowe zapewnienie połączenia danej kasy z Centralnym Repozytorium Kas, podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży (użytkować kasę) i zapewnić to połączenie niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn.

Natomiast gdy zapewnienie tego połączenia nie jest możliwe trwale, wówczas podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych odstępach czasowych. Wtedy podatnik będzie musiał fizycznie przemieścić kasę w miejsce, w którym istnieje dostęp do sieci, i spowodować, że kasa przekaże te dane do Centralnego Repozytorium Kas.

 

Ryszard Baron

Doradca podatkowy nr 00341

Powrót

 

Zarząd sukcesyjny firm rodzinnych – sukcesja podatkowa – nowe rozwiązania

09-01-2019

W dniu 25-11-2018 r. weszła w życie ustawa o zarządzie sukcesyjnym przedsiębiorstwem osoby fizycznej. Ma ona stanowić odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie praktyki w zakresie stworzenia regulacji umożliwiających skuteczne przeciwdziałanie prawnym barierom w sprawnym przekazaniu przedsiębiorstwa prowadzonego przez osobę fizyczną na wypadek śmierci przedsiębiorcy. Ustawa odnosi się w swoich założeniach zarówno do podmiotów działających w formie jednoosobowych działalności gospodarczych, jak również do wspólników spółek cywilnych.

Niewątpliwie dotychczasowy stan regulacji stanowił dużą przeszkodę dla sprawnego przejęcia biznesu zarówno w przypadku śmierci przedsiębiorcy, jak również na wypadek zaistnienia zdarzeń o charakterze nagłym i losowym. W związku z tym, kompleksowo zmieniają się różne przepisy:

Przedsiębiorstwo w spadku jako podatnik

Istotną zmianą jest wprowadzenie do ustaw podatkowych pojęcia przedsiębiorstwa w spadku oraz przyznania mu przymiotu podatnika. Warto zaznaczyć, że na gruncie prawa cywilnego przedsiębiorstwo w spadku nie będzie posiadać podmiotowości prawnej. Przedsiębiorstwo w spadku będzie zarządzane przez tzw. zarządcę sukcesyjnego wskazanego za życia przez zmarłego przedsiębiorcę lub przez spadkobierców już po śmierci przedsiębiorcy.

Przedsiębiorstwo w spadku jako podatnik na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych PIT

Celem zmian, jest kontynuowanie przez przedsiębiorstwo w spadku działalności prowadzonej przez przedsiębiorcę – osobę fizyczną. Wynikiem takiego założenia jest przyjęcie, że podatek dochodowy od działalności przedsiębiorstwa w spadku będzie ustalany na takich samych zasadach, jak w przypadku zasad obowiązujących zmarłą osobę fizyczną. Ustawa przewiduje, że stosownie do ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, działalność przedsiębiorstwa w spadku będzie uznawana za pozarolniczą działalność gospodarczą i tym samym będzie stanowiła odrębne źródło przychodu.

Przedsiębiorstwo w spadku jako podatnik ustawy o podatku od towarów i usług

Podobnie jak w przypadku ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawa przewiduje przyznanie statusu podatnika podatku VAT przedsiębiorstwie w spadku, od dnia otwarcia spadku do dnia wygaśnięcia zarządu sukcesyjnego albo wygaśnięcia uprawnienia do powołania zarządcy sukcesyjnego. Przedsiębiorstwo w spadku będzie uznawane za podatnika kontynuującego w pełni działalność gospodarczą zmarłego podatnika VAT.

Zmiany w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn w art. 4b, zawiera zwolnienie od tego podatku nabycia w drodze dziedziczenia oraz w drodze zapisu windykacyjnego własności przedsiębiorstw. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia ma być dokonanie zgłoszenia nabycia naczelnikowi urzędu skarbowego, a ponadto prowadzenie nabytego przedsiębiorstwa przez co najmniej dwa lata od dnia tego nabycia. Wymagane będzie łączne spełnienie tych warunków. Zwolnienie wystąpi również  od ww. podatku w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo nabędzie więcej niż jedna osoba. W takiej sytuacji, zwolnienie będzie przysługiwać nabywcom, jeżeli będą prowadzić przedsiębiorstwo w okresie dwóch lat od dnia nabycia. Ponadto warunek ten będzie także spełniony, gdy przedsiębiorstwo zostanie wniesione jako wkład do spółki, a objęte w zamian udziały lub akcje nie zostaną zbyte przed upływem dwóch lat od dnia nabycia przedsiębiorstwa lub udziału w nim. Zmiana w zakresie ustawy o podatku od spadków i darowizn spowodowała umożliwienie nabywania przedsiębiorstw bez obciążeń podatkowych także przez dalszych krewnych czy osoby niespokrewnione.

Nasza Kancelaria zajmuje się wszystkimi sprawami związanymi ze skutecznym, neutralnym i jak najkorzystniejszym podatkowo przeprowadzeniem sukcesji firm rodzinnych.

 

Ryszard Baron

Doradca podatkowy nr 00341

Akta osobowe pracowników – okres przechowywania można skrócić z 50 lat do 10 lat

08-01-2019

Do tej pory, do 31-12-2018 r. wszystkie te akta powinny być przechowywane przez okres 50 lat oraz wyłącznie w formie papierowej.

Od 01-01-2019 r. wchodzą w życie duże zmiany dotyczące przechowywania akt osobowych pracowników, które w skrócie pozwalają na:

  1. Przechowywaniu przez 10 lat akta pracownicze wszystkich osób, które zostały zatrudnione po 2018 r.
  2. Można skrócić do 10 lat okres przechowania akt tych pracowników, którzy zostali zatrudnieni w latach 1999–2018. W tym celu trzeba złożyć oświadczenie ZUS OSW, a potem w ciągu roku przekazać do ZUS specjalne raporty ZUS RIA za wszystkich ubezpieczonych w tym czasie, tych którzy już są zwolnieni.  Jeśli  stosunek pracy z pracownikiem zatrudnionym w latach 1999–2018 zostanie rozwiązany po 2018 r. (w przyszłości), raport informacyjny ZUS RIA trzeba przekazać  do ZUS wraz z dokumentem wyrejestrowującym z ubezpieczeń. Nie ma obowiązku, przekazywania tych specjalnych informacji do ZUS ( ZUS OSW i ZUS RIA) dotyczących pracowników zatrudnianych przed 01-01-2019 r. (w latach 1999 -2018) ale wtedy okres przechowywania akt pracowniczych będzie wynosił 50 lat.
  3. Akta pracowników, którzy byli zatrudnieni przed 1999 r., trzeba przechowywać tak jak dotychczas przez 50 lat (nie ma możliwości skrócenia tego okresu).

Dodatkowo, akta pracownicze od 01-01-2019 r. mogą być przechowywane w postaci elektronicznej lub papierowej.

 

Powrót

 

Niższe składki na ZUS dla jednoosobowych firm od 01.01.2019

03-01-2019

Przypominamy, że dla jednoosobowych firm istnieją już dwie ulgi w ZUS:

  • Ulga na start (od 30-04-2018 r.) – zwolnienie ze składek ZUS społecznych przez pierwsze 6 –miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej,
  • Preferencyjny ZUS – możliwość znacznego obniżenia składek ZUS społecznych przez kolejne 24 miesiące prowadzenia działalności gospodarczej,

Ulgi te dotyczą jednak osób rozpoczynających działalność gospodarczą.

Od 01-01-2019 r. wprowadzona zostanie kolejna preferencja tzw. „Mały ZUS” dla każdej jednoosobowej firmy, która już działa poprzez obniżenie składek ZUS społecznych (także osób współpracujących).

Komu przysługują niższe składki ZUS?
Zgodnie z przepisami ustawy, możliwość skorzystania z niższych składek ZUS przysługiwać będzie każdej małej firmie, której roczny przychód (nie dochód) nie przekracza 30-krotności minimalnego wynagrodzenia za pracę.
W roku 2019 z niższych składek będą mogły zatem skorzystać te firmy, których roczny przychód (osiągnięty w roku 2018) będzie nie wyższy niż kwota 63000 zł.
Ustawa nie określa miesięcznego limitu przychodu. Oznacza to, że dany przedsiębiorca może, w którymś z miesięcy, osiągnąć nawet 50 tys. zł przychodu. Istotne jest bowiem tylko to, aby nie przekroczyć granicznej kwoty ustalonej dla całego roku, tj. 63 tys. zł.
Składki uzależnione od wysokości przychodu będą preferencją przysługującą jedynie osobom fizycznym prowadzącym działalność gospodarczą oraz osobom współpracującym przy prowadzeniu takiej działalności.

Z niższych składek nie skorzysta jednak osoba, która wykonuje działalność gospodarczą na rzecz byłego pracodawcy, na rzecz którego przed dniem rozpoczęcia działalności, w bieżącym lub w poprzednim roku kalendarzowym wykonywała (w ramach umowy o pracę) czynności wchodzące w zakres tej nowej działalności.
Aby w danym roku kalendarzowym móc skorzystać ze składek uzależnionych od przychodu, przedsiębiorca będzie musiał ponadto wykazać, że w poprzednim roku prowadził działalność gospodarczą przynajmniej przez okres 60 dni.

Ile wyniosą składki ZUS od przychodu?
Zgodnie z nowymi przepisami, uzależnienie składek ZUS od przychodu dotyczyć będzie jedynie składek na ubezpieczenie społeczne oraz składki na Fundusz Pracy. Obniżka nie obejmie zaś składki zdrowotnej, która płacona będzie w normalnej wysokości, tak jak w dotychczasowych ulgach dla rozpoczynających działalność gospodarczą.
Obliczenie tych składek jest niestety bardziej złożone. Podstawę wymiaru składek w nowym systemie stanowić będzie średni miesięczny przychód przedsiębiorcy uzyskany w poprzednim roku, pomnożony przez ustalony w ustawie specjalny współczynnik.

Dla przykładu, w roku 2019, składki ZUS liczone od przychodu oscylować będą w przedziale pomiędzy 558 zł (najmniejszy „ulgowy ZUS”) do 1320 zł (ZUS ryczałtowy minimalny bez ulg).

Niższe składki ZUS nie będą bezterminowe
Należy pamiętać, iż składki ZUS uzależnione od przychodu („ulgowy ZUS”) nie będą przysługiwały bezterminowo. Uchwalona ustawa zakłada bowiem, iż przywilej opłacania niższych składek przysługiwać będzie jedynie przez 36 miesięcy zawartych w okresie kolejnych 60 miesięcy. Oznacza to, że przedsiębiorca może opłacać składki ZUS od przychodu przez okres 3 lat, po czym traci prawo do korzystania z tego przywileju i zobligowany jest – przez okres kolejnych dwóch lat – do opłacania składek w normalnej wysokości. Ponowne uzależnienie składek ZUS od przychodu może nastąpić dopiero po upływie tych kolejnych 2 lat.

Powrót

Zmiany od 01.01.2019. Samochody osobowe w firmie, zmiany dotyczące podatku PIT i CIT

03-01-2019

1. Leasing operacyjny, najem, dzierżawa – limit odliczenia
Podstawową zmianą jest wprowadzenie limitu opłat ponoszonych na podstawie umów leasingu, najmu, dzierżawy lub też innych umów o podobnym charakterze, które mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów. Jest to zupełnie nowe rozwiązanie, ponieważ do tej pory zaliczalność do kosztów podatkowych opłat wynikających z umów leasingu (najmu lub dzierżawy) samochodów osobowych nie była limitowana, co pozwalało na uwzględnienie w rozliczeniu podatkowym pełnej wartości leasingowanego samochodu.
Zgodnie z nowymi przepisami, opłaty dotyczące samochodu osobowego wynikające z umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu, będą zaliczane do kosztów podatkowych jedynie w proporcji, w jakiej kwota 150.000 zł pozostaje do wartości samochodu będącego przedmiotem tej umowy. Oznacza to, iż przedsiębiorcy użytkujący na podstawie powyższych umów samochody o wartości nieprzekraczającej 150.000 zł będą mogli, tak jak dotychczas, zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów pełną kwotę opłat leasingowych lub czynszu najmu/dzierżawy. Natomiast przedsiębiorcy korzystający z droższych samochodów, których wartość przekracza 150 000 zł, nie będą uprawnieni do zaliczenia w koszty podatkowe pełnej wartości tych pojazdów. Dla samochodów elektrycznych jest przewidziany większy limit 225.000 zł (ale po uzyskaniu pozytywnej notyfikacji UE co jeszcze nie nastąpiło).
Uwaga: wszystkie umowy leasingowe zawarte do 31-12-2018 r. i nie zmieniane po tej dacie nie będą ograniczone tym limitem, będą rozliczane wg zasad do 31-12-2018 r.

2. Maksymalny limit amortyzacji – zwiększenie limitu amortyzacji
Podwyższenie limitów stanowiących koszty uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych dla samochodów osobowych, które są wprowadzone do ewidencji środków trwałych.

 

Rodzaj samochodu osobowego Obecnie obowiązujący limit Limit obowiązujący od 1.01.2019 r.
samochód osobowy będący pojazdem elektrycznym równowartość 30.000 euro 225.000 zł (od not.UE)
inny samochód osobowy równowartość 20.000 euro 150.000 zł

 

3. Koszty eksploatacyjne używania samochodów osobowych jako koszty uzyskania przychodów w PIT i CIT

1) Samochody osobowe, które są własnością podatnika ale nie są wprowadzone do ewidencji środków trwałych – używane oficjalnie w celach prywatnych i firmowych. Do 31-12-2018 r. koszty tych samochodów były rozliczane wg tzw. ewidencji przebiegu pojazdu i poniesionych kosztów eksploatacyjnych. Od 01-01-2019 do kosztów uzyskania przychodów zaliczać będzie można jedynie:
– 20% poniesionych wydatków z tytułu kosztów używania takich samochodów osobowych,
– 20% poniesionych składek na ubezpieczenie takich samochodów osobowych.
Koszty te we wskazanej wysokości będzie można zaliczać do kosztów uzyskania przychodów bez konieczności prowadzenia ewidencji przebiegu.
Przypomnienie: W podatku VAT dla takich samochodów osobowych odliczamy 50% VAT – ten przepis pozostaje bez mian.

2) Samochody osobowe wprowadzone do ewidencji środków trwałych (amortyzowane) oraz użytkowanych na podstawie umów leasingu, najmu, dzierżawy lub też innych umów o podobnym charakterze – używane oficjalnie w celach prywatnych i firmowych.
Ze znowelizowanych przepisów wynika, że w przypadku takich samochodów do kosztów uzyskania przychodów można będzie zaliczać:
– 75% poniesionych wydatków z tytułu kosztów używania takich samochodów,
– składki na ubezpieczenie w części odpowiadającej wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia nieprzekraczającej 150.000 zł
Przypomnienie: W podatku VAT dla takich samochodów osobowych odliczamy 50% VAT – ten przepis pozostaje bez mian.

3) Samochody osobowe wprowadzone do ewidencji środków trwałych (amortyzowane) oraz użytkowanych na podstawie umów leasingu, najmu, dzierżawy lub też innych umów o podobnym charakterze – używane wyłącznie w celach firmowych
Ze znowelizowanych przepisów wynika, że w przypadku takich samochodów do kosztów uzyskania przychodów zaliczać będzie można:
– całość wydatków z tytułu kosztów używania takich samochodów (100%),
– składki na ubezpieczenie w części odpowiadającej wartości samochodu przyjętej dla celów ubezpieczenia nieprzekraczającej 150.000 zł.

Zastrzec jednak należy, że warunkiem uznawania samochodów osobowych za wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą będzie co do zasady (z pewnymi wyjątkami) prowadzenie przez podatnika szczegółowej ewidencji przebiegu na potrzeby VAT (m. in. z podawaniem stanu licznika samochodu) oraz rejestracja takich samochodów w US.
Przypomnienie: W podatku VAT dla takich samochodów osobowych odliczamy 100% VAT – ten przepis pozostaje bez mian przy prowadzeniu szczegółowej ewidencji przebiegu na potrzeby VAT.

Powrót