Przepisy aktu o usługach cyfrowych weszły w życie

CZY WIESZ, ŻE…
Przepisy aktu o usługach cyfrowych weszły w życie

Unijny akt o usługach cyfrowych (Digital Services Act, DSA) zaczął niedawno obowiązywać w Unii Europejskiej. Nowe przepisy mają poprawić bezpieczeństwo użytkowników w sieci, wspierać walkę z nielegalnymi treściami w Internecie, a także doprecyzować kwestie dotyczące moderowania treści.
Przepisy dotyczące bardzo dużych platform i wyszukiwarek internetowych obowiązują już od 25 sierpnia 2023 r. Za kontrolowanie przestrzegania przepisów DSA wobec tych dużych podmiotów odpowiada Komisja Europejska. 17 lutego br. rozporządzenie zaczyna obowiązywać wobec wszystkich dostawców usług pośrednich, także tych mniejszych (to np. serwisy społecznościowe, platformy handlu elektronicznego czy hostingodawcy).
Nowe regulacje ujednolicają procedury usuwania nielegalnych treści z Internetu dla wszystkich członków UE. DSA wprowadza też kontrolę nad sposobem moderowania treści przez platformy. Chodzi o sprawne usuwanie nielegalnych treści w Internecie oraz ochronę praw użytkownika do odwołania się od decyzji platformy. Platformy internetowe muszą wdrożyć wewnętrzny system rozpatrywania skarg, przygotować środki przeciw nadużywaniu zgłoszeń i kontr-zgłoszeń, wprowadzić przejrzystość reklam internetowych oraz dbać o przygotowywanie sprawozdań. Dla małych i średnich przedsiębiorstw niektóre obowiązki, takie jak raportowanie czy audyty zewnętrzne, mogą nie być tak restrykcyjne jak dla większych platform internetowych.
Ministerstwo Cyfryzacji pracuje nad projektem nowelizacji ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną, która ma wdrażać regulację unijną.

Nowe opłaty od plastików

DORADCA INFORMUJE

Nowe opłaty od plastików

 Od 1 stycznia 2024 r. w handlu i gastronomii, a także w automatach sprzedających produkty, pobierane są opłaty za pojemniki i kubki jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, w które pakowana jest żywność i napoje. Stawki opłaty za opakowania z tworzyw sztucznych zostały określone w rozporządzeniu na poziomie 20 gr. dla kubków na napoje oraz 25 gr. dla pojemników na żywność.

Jak wskazało Ministerstwo Finansów, ww. opłata produktowa powinna zostać wliczona w cenę sprzedawanego produktu, a stawka VAT powinna odpowiadać stawce przewidzianej dla tego produktu. W przypadku więc dostawy produktu (napoju lub posiłku) w opakowaniu (kubku lub pojemniku na wynos) pobraną opłatę należy wykazać ze stawką odpowiadającą temu produktowi, tj. stawką przewidzianą dla sprzedawanego towaru (napoju lub posiłku). Pobrana opłata powinna być zaewidencjonowana na kasie rejestrującej wraz z ceną np. napoju.

Ponadto od początku tego roku przedsiębiorcy wprowadzający do obrotu produkty jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych ponoszą opłaty wynoszące:

  • 0,10 zł za 1 kg: pojemników na żywność, paczek i owijek wykonanych z elastycznych materiałów zawierających żywność przeznaczoną do bezpośredniego spożycia z paczki lub owijki bez żadnej dalszej obróbki, pojemników na napoje o pojemności do trzech litrów, kubków na napoje, w tym ich pokrywek i wieczek, lekkich toreb na zakupy z tworzywa sztucznego;
  • 0,01 zł za sztukę wyrobów tytoniowych z filtrami zawierającymi tworzywa sztuczne i filtrów zawierających tworzywa sztuczne sprzedawanych do używania łącznie z wyrobami tytoniowymi.

Stawka opłaty na pokrycie kosztów uprzątania oraz transportu i przetwarzania odpadów powstałych z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych tego samego rodzaju jak odpady powstałe z produktów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, które przedsiębiorca wprowadził do obrotu, wynosi 0,01 zł za sztukę: chusteczek nawilżanych i balonów, z wyjątkiem balonów do użytku przemysłowego lub innych profesjonalnych zastosowań, które to balony nie są rozprowadzane wśród konsumentów.

 

Więcej o rozliczaniu nowych „podatków od plastików” można się dowiedzieć w naszym biurze.

 

Znana jest wysokość składki zdrowotnej przedsiębiorców w 2024 roku

CZY WIESZ, ŻE…

Znana jest wysokość składki zdrowotnej przedsiębiorców w 2024 roku

Od 2022 r. wysokość składki na ubezpieczenie zdrowotne zależy od wybranej formy opodatkowania PIT i wysokości dochodów.

Dla rozliczających się z podatku dochodowego na zasadach ogólnych według skali podatkowej składka zdrowotna stanowi 9% podstawy wymiaru składki (tj. realnego dochodu osiągniętego w poprzednim miesiącu). Rozliczający PIT w formie podatku liniowego (19%) zapłaci składkę zdrowotną w wysokości 4,9% podstawy wymiaru składki (tj. realnego dochodu osiągniętego w poprzednim miesiącu). W obu przypadkach minimalna składka zdrowotna za każdy miesiąc roku składkowego wynosi 381,78 zł.

Z kolei przedsiębiorcy rozliczający podatek ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych zapłacą składkę zdrowotną w stałej kwocie – w zależności od wysokości ich rocznych przychodów:

  • przychody niższe niż 60.000 zł – składka zdrowotna wynosi 5,4% przeciętnego wynagrodzenia (tj. w 2024 r. 419,46 zł);
  • przychody 60.000 – 300.000 zł – składka zdrowotna: 9% przeciętnego wynagrodzenia (tj. w 2024 r. 699,11 zł);
  • przychody wyższe niż 300.000 zł – składka zdrowotna: 16,2% przeciętnego wynagrodzenia (tj. w 2024 r. 1258,39 zł).

Do ustalenia podstawy wymiaru składki zdrowotnej dla ryczałtowców przyjmuje się kwotę przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w IV kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, którą Prezes GUS ogłasza w styczniu (za 2023 r. to 7767,85 zł).

W przypadku osób rozliczających się według karty podatkowej składka zdrowotna wynosi 9% wynagrodzenia minimalnego pracę (tj. od stycznia do grudnia 2024 r. 381,78 zł).

Nowe funkcje mikrorachunku podatkowego

DORADCA INFORMUJE

Nowe funkcje mikrorachunku podatkowego

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2023 r. w sprawie rodzajów podatków, opłat lub niepodatkowych należności budżetowych, których wpłata jest realizowana przy użyciu mikrorachunku podatkowego przewiduje, że od 1 stycznia 2024 r. można korzystać z nowych funkcjonalności mikrorachunku podatkowego. Po zmianie katalog należności poszerzony został o płatności wynikające z VAT-14, CIT-8FR, PIT-PZ, POG-4, POG-5, POG-P i GHD-1.

Od 1 stycznia 2024 r. podatnicy będą wpłacać podatek od gier (POG), dopłaty do gier (GHD) oraz podatek VAT z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia paliw silnikowych (VAT-14) na swój indywidualny mikrorachunek podatkowy. Dotąd wpłacali te należności na wyznaczone rachunki Urzędu Skarbowego w Nowym Targu.

Ministerstwo Finansów planuje, by kolejne należności (m.in. cło i akcyza) trafiały na mikrorachunki podatkowe.

Więcej o płatności podatków można się dowiedzieć w naszym biurze.

Jakie składki ZUS zapłacą przedsiębiorcy w 2024?

CZY WIESZ, ŻE…

Generalnie składki na ubezpieczenie społeczne przedsiębiorców w 2024 roku idą w górę.

Osoby prowadzące pozarolniczą działalność oraz osoby z nimi współpracujące – jeśli nie są uprawnione do ulg – opłacają składki na ubezpieczenia społeczne od podstawy nie niższej niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego (wynoszącego w 2024 r. wynosi 7824 zł brutto miesięcznie). W 2024 r. podstawę wymiaru składek dla ww. osób stanowi więc kwota 4694,40 zł, a składki ZUS wyniosą miesięcznie 1600,32 zł (z ubezpieczeniem chorobowym, bez składki zdrowotnej).

Ubezpieczenie/fundusz Emerytalne Rentowe Wypadkowe Chorobowe FP i FS
Wysokość składki w % 19,52% 8% 1,67%* 2,45% 2,45%
Kwota składki 916,35 zł 375,55 zł 78,40 zł 115,01 zł 115,01 zł

 

Dla początkujących przedsiębiorców podstawą wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne jest zadeklarowana kwota, nie niższa niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia w danym roku. Podstawa wymiaru składek dla nowych przedsiębiorców wyniesie więc:

  1. w okresie styczeń – czerwiec 2024 roku 1272,60 zł (30% z 4242 zł, tj. minimalnego wynagrodzenia obowiązującego od stycznia do czerwca 2024 r.),
  2. w okresie lipiec – grudzień 2024 roku 1290 zł (30% z 4300 zł, tj. minimalnego wynagrodzenia obowiązującego od lipca do grudnia 2024 r.).
Ubezpieczenie Emerytalne Rentowe Wypadkowe Chorobowe
Wysokość składki w % 19,52% 8% 1,67%* 2,45%
Kwota składki za styczeń – czerwiec 2023 r. 248,41 zł 101,81 zł 21,25 zł 31,18 zł
Kwota składki za lipiec – grudzień 2023 r. 251,81 zł 103,20 zł 21,54 zł 31,61 zł

* Składka na ubezpieczenie wypadkowe dla płatników zatrudniających do 9 ubezpieczonych.

 

Przedsiębiorca może pod pewnymi warunkami skorzystać z „ulgi na start”, czyli przez 6 miesięcy kalendarzowych od podjęcia działalności gospodarczej nie płacić składek na ubezpieczenia społeczne (emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe).

Z kolei niższe składki na ubezpieczenia społeczne można płacić maksymalnie przez 36 miesięcy w ciągu kolejnych 60 miesięcy kalendarzowych prowadzenia działalności gospodarczej, jeśli korzysta się z ulgi „mały ZUS plus”. Podstawa wymiaru, a więc i wysokość składek na ubezpieczenia społeczne, jest wtedy uzależniona od wysokości przeciętnego miesięcznego dochodu przedsiębiorcy z działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym. Podstawa wymiaru tych składek nie może być niższa niż 30% kwoty minimalnego wynagrodzenia i nie wyższa niż 60% prognozowanego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego.

Sposób rozliczania składki zdrowotnej jest uzależniony od formy opodatkowania PIT.

W 2024 r. nie będzie obowiązkowego KSeF

Zgodnie z obowiązującymi przepisami, Krajowy System e-Faktur miał stać się obowiązkową metodą wystawiania faktur w relacjach między przedsiębiorcami. Od 1 lipca 2024 r. ten obowiązek miał objąć firmy z vat a od 1 stycznia 2025 r. także pozostałe firmy.

„Chciałbym podkreślić, że KSeF jest potrzeby gospodarce i że będzie wprowadzony. Musimy dbać o dochody budżetu, uszczelniać system podatkowy i dbać o polską gospodarkę. Ale wprowadzenie KSeF nie może zagrażać działalności gospodarczej” – powiedział Andrzej Domański minister finansów.

Minister, pytany o datę wejścia w życie KSeF, powiedział, że zostanie ona przedstawiona po audycie systemu.”1 lipca 2024 r. z całą pewnością nie. Ta data jest w mojej ocenie nie do utrzymania. Podobnie, jak cały 2024 r. (…) W tym roku obowiązkowego KSeF na pewno nie będzie” – powiedział minister Andrzej Domański.

 

Płaca minimalna w górę – w 2024 r. znów wzrośnie dwa razy

Od 1 stycznia 2024 roku minimalne wynagrodzenie za pracę wzrośnie z 3600 zł do 4242 zł, a minimalna stawka godzinowa – z 23,50 zł do 27,70 zł. Natomiast od połowy roku, czyli od 1 lipca, minimalna płaca i minimalna stawka godzinowa ponownie ulegną zwiększeniu – odpowiednio do kwoty 4300 zł i 28,10 zł. To będzie druki rok z rzędu, gdy minimalna płaca rośnie w trakcie roku dwa razy. Pierwszy raz stało się to w 2023 roku.

Nowy pojazd nie tylko trzeba zgłosić, ale i zarejestrować

Każdy, kto kupi po 1 stycznia 2024 r. pojazd będzie musiał go zarejestrować w starostwie. Bez względu na jego stan i pochodzenie. Konieczność przerejestrowania pojazdów używanych obejmie właścicieli prywatnych jak i dealerów. Niedopełnienie obowiązku w określonym czasie zagrożone jest karą administracyjną.

Zmiany wprowadza znowelizowana 7 lipca 2023 r. ustawa Prawo o ruchu drogowym. Nowelizacja przepisów oprócz obowiązującego obecnie obowiązku składania zawiadomienia o nabyciu pojazdu zarejestrowanego wprowadza nowy- obowiązek przerejestrowania go. owe przepisy zmieniają także lokalizację składania zawiadomień o zbyciu pojazdu. Po 1 stycznia 2024 roku będzie to możliwe u starosty właściwego względem miejsca zamieszkania stałego lub czasowego.

Ważne terminy na zgłoszenie
Nowe przepisy, które wchodzą w życie od 1 stycznia 2024 r. zobowiązują do złożenia wniosku o rejestrację pojazdu przez właściciela w terminie 30 dni od dnia:

nabycia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
dopuszczenia do obrotu przez Krajową Administrację Skarbową pojazdu sprowadzonego z terytorium państwa niebędącego członkiem UE,
prowadzenia pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z państwa członkowskiego UE.
Taki termin na złożenie wniosku o przerejestrowanie pojazdu dotyczy prywatnych właścicieli pojazdów używanych. W przypadku przedsiębiorców prowadzących działalność w zakresie obrotu pojazdami termin ten został wydłużony do 90 dni, ale będą zwolnieni z tego obowiązku, jeśli dokonają zbycia pojazdu przed upływem tego okresu.

Z przepisów wynika, że jeśli pojazd został sprowadzony z terytorium państwa, które nie należy do UE albo jest państwem członkowskim UE, przed 1 stycznia 2024 roku, wówczas obowiązywać będzie konieczność rejestracji pojazdu w terminie 30 dni od dnia sprowadzenia, a niedopełnienie tego obowiązku będzie karane na dotychczasowych zasadach.

Z kolei, w przypadku pojazdu sprowadzonego przed 1 stycznia 2024 roku, który został nabyty na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, wciąż będzie obowiązywać konieczność zawiadomienia o nabyciu auta w terminie 30 dni od jego nabycia, niedopełnienie obowiązku będzie karane na dotychczasowych zasadach. Stare przepisy będą również miały zastosowanie do wszystkich postępowań wszczętych jeszcze przed 1 stycznia 2024 roku.

Jakie kary?
Niedopełnienie konieczności rejestracji pojazdu i złożenia zawiadomienia o nabyciu będzie zagrożone karami administracyjnymi. Kara nie będzie uznaniowa tzn. w ramach określonych „widełek”, bo nowela wprowadziła sztywne stawki:

250 zł dla dotychczasowego właściciela pojazdu, który nie zawiadomił starosty o zbyciu pojazdu (obecna wysokość kary od 200 do 1 000 zł),
500 zł dla właściciela pojazdu, który w terminie 30 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu (obecna wysokość kary nawet do 1 000 zł za brak zgłoszenia nabycia pojazdu),
1000 zł jeśli wniosek o rejestrację pojazdu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nie został złożony w terminie 180 dni,
1000 zł dla podmiotu handlującego pojazdami, który w terminie 90 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu (obecna wysokość kary to 1 000 zł),
2000 zł dla podmiotu handlującego pojazdami, który w terminie 180 dni nie złożył wniosku o rejestrację pojazdu (obecna wysokość kary to maksymalnie 1 000 zł).
Współwłaściciele pojazdu będą ponosić karę pieniężną solidarnie. Kary będą wpłacane na odrębny rachunek bankowy starostwa, w terminie 14 dni od dnia, w którym decyzja o nałożeniu kary pieniężnej stała się ostateczna.

E-doręczenia nie wcześniej niż 30 marca 2024, nie później niż 1 stycznia 2025 r. – ustawa przyjęta przez Sejm

Wejście w życie e-doręczeń nie wcześniej niż 30 marca 2024 r. i nie później niż 1 stycznia 2025 – zakłada to ustawa, którą 12 grudnia, późnym wieczorem, przyjął Sejm. Projekt wniosła Polska 2050 – Trzecia Droga. Swoją nowelizację zapowiadał też dotychczasowy rząd. Wcześniejszy termin przypadał na 10 grudnia br. – od tego dnia m.in. adwokaci i radcy prawni mieli mieć zarejestrowane skrzynki. Minister Cyfryzacji przesunął go jednak komunikatem na 30 grudnia br.

Przedsiębiorcy chcą przewidywalnego prawa i krótszych kontroli fiskusa

Umożliwienie podatnikom zawierania ugód z fiskusem, wiążące terminy dla urzędników w kodeksie postępowania administracyjnego, odrębny rządowy departament dotyczący odejścia od węgla, a przede wszystkim: odbudowa dialogu na linii rząd-biznes – m.in. te kwestie, jako istotne dla przedsiębiorców, porusza opublikowany we wtorek raport „Foresight Wiejska 19. Postulaty do nowego rządu”.
– Raport zawiera postulaty sformułowane z punktu widzenia przedsiębiorców, które odzwierciedlają głęboką potrzebę zmiany nastawienia administracji publicznej do biznesu i powrotu na drogę partnerskiej współpracy – podkreśla Bartłomiej Rajchert, CEO GDS Grupy Doradztwa Strategicznego, inicjator raportu.

Podatki i sankcje wobec przedsiębiorców

W części dotyczącej podatków eksperci postulują m.in. wprowadzenie w kodeksie postępowania administracyjnego wiążących terminów załatwiania spraw przez organy, powiązanych z sankcjami za ich przekroczenie jako narzędzie walki z wszechobecną przewlekłością postępowań. Zwracają też uwagę na konieczność ukrócenia nadużyć dotyczących tymczasowych aresztowań w biznesie.
Kolejną kwestią jest umożliwienie podatnikom zawierania ugody z fiskusem – na co już dzisiaj pozwalają m.in. USA i część krajów europejskich. Tymczasem w Polsce, w sytuacji spornej, będącej dla podatnika „być albo nie być”, jego pieniądze zostają poniekąd „tymczasowo aresztowane” przez państwo, a żmudny proces dochodzenia sprawiedliwości przed sądem – nawet, jeśli skończy się sukcesem przedsiębiorcy – to nierzadko już po upadku firmy.
– Wiele zmian w podatkach będzie wynikać z przepisów międzynarodowych, dyrektywy VIDA, dyrektywy o minimalnym podatku dochodowym, konieczne jest także dostosowanie przepisów do wyroków TS UE, które zapadały w ostatnich latach. Musimy pamiętać także o uszczelnianiu systemu podatkowego, tracą na tym podatnicy, ale także przedsiębiorcy, którzy muszą rywalizować z nieuczciwymi praktykami.

PIT kasowy kuszący, ale powinien być dobrowolny

Przedsiębiorcy mają płacić PIT kasowo, czyli dopiero po otrzymaniu zapłaty od kontrahenta – zapowiedział premier Donald Tusk w trakcie wtorkowego exposé, ale szczegółów na razie brak. Eksperci oceniają, że pomysł co do zasady jest dobry, ponieważ ograniczy zatory płatnicze. Jednak, ich zdaniem, powinno to być rozwiązanie pozostawione do wyboru przedsiębiorcy, tak jak obecnie kasowy VAT. Kasowy PIT będzie się wiązać ze zmianą w rozliczeniu kosztów oraz koniecznością dostosowania systemów księgowych.

Zmiana w przychodach ale i w kosztach

– Przejście na metodę kasową będzie wymagać też zmiany w innej istotnej kwestii. Obecnie przedsiębiorcy rozliczają nie tylko przychody, ale też koszty uzyskania przychodów na zasadzie memoriałowej. To oznacza, że odliczają koszty wynikające z faktury, nawet jeśli jeszcze jej nie opłacili. Jeśli przejdziemy na kasowe rozliczenie przychodów, konieczne będzie też kasowe rozliczenie kosztów – będzie można je odliczyć dopiero, gdy opłacimy fakturę. To oznacza, że metoda kasowa może mieć zarówno plusy jak i minusy. Należy też pamiętać, że konieczne będzie dostosowanie systemów księgowych do nowego sposobu rozliczenia.
W VAT przedsiębiorca rozliczający się kasowo może odliczyć VAT z faktury zakupowej dopiero, gdy zapłaci sprzedawcy.

ZUS: Nie trzeba składać nowego oświadczenia w ZUS, jeśli nie zaszły zmiany

Nie ma potrzeby składania co roku oświadczeń podatkowych w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych przez emerytów czy rencistów. Oświadczenia dotyczące np. wspólnego rozliczenia z małżonkiem, obowiązują także na kolejne lata podatkowe. Nowe oświadczenie składa się w sytuacji zmiany lub odwołania dotychczasowego – przypomina ZUS.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina, że zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), oświadczenia i wnioski mające wpływ na obliczenie zaliczki na podatek złożone na 2023 rok obowiązują również w 2024 roku i w latach następnych. Dlatego nie ma potrzeby składania co roku nowych oświadczeń, jeśli nic się nie zmieniło. Te poprzednio złożone oświadczenia obowiązują w następnych latach podatkowych do czasu ich odwołania lub zmiany.

Jeśli nic się nie zmieniło – nie ma potrzeby składania nowych oświadczeń.

– Do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych wpływają oświadczenia podatkowe od świadczeniobiorców. Wiele z tych dokumentów jest niepotrzebnie złożona, gdyż potwierdzają one tę samą sytuację, która została przez nich wskazana w poprzednim roku. Dlatego przypominamy, że jeśli nic się u naszego świadczeniobiorcy nie zmieniło, czyli np. nadal chce, by rozliczać go wspólnie ze współmałżonkiem – taki sam wybór jak w roku poprzednim – to nie ma potrzeby składania nowego oświadczenia, ubiegłoroczne nadal obowiązuje. Nowe oświadczenie składamy tylko, gdy chcemy odwołać poprzednie lub dokonać zmiany.

Awaria KSeF: Wysokie kary i ryzyko po stronie podatnika

Przepisy dotyczące postępowania w razie awarii KSeF budzą ogromne wątpliwości. Podatnicy będą mieli dwa różne terminy na dosłanie faktur do systemu, w zależności m.in. od tego, czy awaria była po stronie KSeF czy po stronie przedsiębiorcy. Za nieprawidłowości grozić będą od 2025 r. wysokie kary. Eksperci już teraz spodziewają się sporów co do tego, po czyjej stronie wystąpił błąd i czy doszło do uchybienia terminu. A MF wyjaśnia, że komunikaty o awarii systemu będą zamieszczane na dwa różne sposoby.
Przepisy nakładające obowiązek wdrożenia KSeF wchodzą w życie 1 lipca 2024 r., ale już teraz podatnicy zgłaszają wiele wątpliwości. Chodzi m.in. o to, jakie konsekwencje będą miały dla nich awarie systemu.
W razie awarii i niedostępności KSeF (po stronie MF lub po stronie podatnika) nie wszyscy podatnicy będą mogli z wystawieniem faktury poczekać na przywrócenie działania systemu. Jeśli w tym czasie wystawią faktury poza KSeF (w tzw. trybie offline), będą musieli je dosłać do systemu we właściwym terminie. A ten wyniesie siedem dni albo jeden dzień – w zależności m.in. od tego, po czyjej stronie była awaria. Komunikaty o jej wystąpieniu po stronie KSeF oraz terminie zakończenia będą zamieszczane w Biuletynie Informacji Publicznej MF lub za pomocą oprogramowania interfejsowego, a jeśli nie będzie to możliwe – w „środkach społecznego przekazu”. Problem w tym, że żaden przepis nie definiuje, czym są „środki społecznego przekazu”.

Krótkie terminy i wysokie kary

Przepisy przewidują różne terminy dostarczenia faktur do KSeF w razie awarii systemu, jego niedostępności oraz awarii po stronie podatnika. Faktury trzeba będzie dostarczyć do KSeF:
– w przypadku awarii KSeF – w terminie 7 dni roboczych od dnia zakończenia awarii,
– w przypadku niedostępności KSeF – nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu zakończenia niedostępności,
– w przypadku problemów technicznych po stronie podatnika – nie później niż w następnym dniu roboczym po dniu wystawienia faktury poza KSeF.
Kary mają być stosowane od 1 stycznia 2025 r., pół roku po wejściu w życie obligatoryjnego e-fakturowania.

Biuletyny 2022

e-doradca_podatkowy_grudzien_2022

e-doradca_podatkowy_listopad_2022

e-doradca_podatkowy_pazdziernik_2022

e-doradca_podatkowy_wrzesien_2022

e-doradca_podatkowy_sierpien_2022

e-doradca_podatkowy_lipiec_2022

e-doradca_podatkowy_czerwiec_2022

e-doradca_podatkowy_maj_2022

e-doradca_podatkowy_kwiecien_2022

e-doradca_podatkowy_marzec_2022

e-doradca_podatkowy_luty_2022

e-doradca_podatkowy_styczen_2022

 

 

Biuletyny 2021

e-doradca_podatkowy_grudzien_2021

e-doradca_podatkowy_listopad_2021

e-doradca_podatkowy_pazdziernik_2021

e-doradca_podatkowy_wrzesien_2021

e-doradca_podatkowy_sierpien_2021

e-doradca_podatkowy_lipiec_2021

e-doradca_podatkowy_czerwiec_2021

e-doradca_podatkowy_maj_2021

e-doradca_podatkowy_kwiecien_2021

e-doradca_podatkowy_marzec_2021

e-doradca_podatkowy_luty_2021

e-doradca_podatkowy_styczen_2021

 

Biuletyny 2020

e-doradca_podatkowy_grudzien_2020

e-doradca_podatkowy_listopad_2020

e-doradca_podatkowy_pazdziernik_2020

e-doradca_podatkowy_wrzesien_2020

e-doradca_podatkowy_sierpien_2020

e-doradca_podatkowy_lipiec_2020

e-doradca_podatkowy_czerwiec_2020

e-doradca_podatkowy_maj_2020

e-doradca_podatkowy_kwiecien_2020

e-doradca_podatkowy_marzec_2020

e-doradca_podatkowy_luty_2020

e-doradca_podatkowy_styczen_2020

Biała lista podatników VAT

Od 01-09-2019 r. zaczął działać specjalny rejestr podatników VAT tzw. biała lista. Wykaz podmiotów w nim zarejestrowanych będzie prowadzony w formie elektronicznej przez Szefa Krajowej Administracji Skarbowej. W opinii Ministerstwa kompleksowość nowego systemu ma na celu zachęcenie podatników do aktywnej oraz bieżącej kontroli kontrahentów.

 

  1. Ograniczenia oraz sankcje 

Wprowadzenie białej listy podatników VAT oznacza również kolejne obowiązki, a także ryzyko zastosowania sankcji w stosunku do podatników. W związku z faktem, iż w tym  wykazie zostały zamieszczone numery rachunków bankowych, przedsiębiorcy są zobowiązani każdorazowo przed wykonaniem przelewu do danego kontrahenta, dokonać stosownego sprawdzenia, w zakresie jego zgodności z numerem rachunku, który został ujawniony na białej liście podatników.

UWAGA SANKCJE – obowiązują  od  01-01-2020 r. :

 – dla przelewów bankowych, których wartość przekracza kwotę 15 tys. zł.  podatnicy powinni być świadomi, iż w przypadku dokonania płatności na rachunek bankowy dostawcy towaru lub usługi, który nie został umieszczony na oficjalnej liście podatników VAT (białej liście), nie będzie przysługiwało mu prawo do zaliczenia tego typu wydatku do kosztów uzyskania przychodu,  a jeżeli brak jest możliwości zmniejszenia kosztów – zwiększa się przychody,

– ponadto jeśli kontrahent (sprzedawca) nie uiści należności VAT, w sytuacji gdy nabywca wykonał przelew na rachunek bankowy niewidniejący na białej liście, wówczas będzie on (nabywca) podmiotem solidarnie odpowiedzialnym za podatek VAT wraz ze sprzedawcą, do wysokości zobowiązania podatkowego z tytułu danej transakcji gospodarczej.

 

  1. Możliwości uniknięcia sankcji

przedsiębiorca (nabywca) może uniknąć sankcji opisanych wyżej wyłączenia z kosztów oraz solidarnej odpowiedzialności w VAT, pod warunkiem, że w terminie trzech dni od momentu zlecenia przelewu na nieujawniony rachunek bankowy, zawiadomi  właściwego dla kontrahenta naczelnika urzędu skarbowego, o zaistniałych okolicznościach. Treść zawiadomienia musi zawierać przynajmniej następujące elementy:

  wskazanie nazwy oraz adresu siedziby spółki, a w przypadku podatnika będącego osobą fizyczną – imię, nazwisko oraz adres stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, na rzecz którego dokonano dostawy towarów lub świadczenia usług,

  dane wystawcy faktury wskazane na fakturze (numer identyfikacyjny, nazwa albo nazwisko i imię oraz adres),

  numer rachunku, na który dokonano zapłaty należności, oraz wysokość należności zapłaconej na ten rachunek, a także dzień zlecenia przelewu na ten rachunek,

–  wysokość należności zapłaconej przelewem

także, przedsiębiorca może uniknąć sankcji opisanych wyżej  ale tylko w zakresie solidarnej odpowiedzialności w VAT,  w której pomimo wykonania przelewu na numer rachunku bankowego nieujętego na białej liście podatników, zastosowany zostanie mechanizm podzielonej płatności MPP (split payment) przy płatności.

 

  1. Wejście w życie

 Przepisy wprowadzające białą listę podatników VAT weszły w życie 1 września 2019 r. Jednakże przepisy odnoszące się do sankcji za wpłatę należności z tytułu przeprowadzonych transakcji, na konto inne niż wskazane w oficjalnym wykazie (biała lista), będą obowiązywać od 1 stycznia 2020 r.

27.10.2019 r.

Ryszard Baron

doradca podatkowy nr 00341

 

Split payment po zmianach od 01-11-2019

14-08-2019

Możliwość stosowania dobrowolnej podzielonej płatności istnieje w Polsce od lipca 2018 r. VAT w takim przypadku trafia na specjalne konto bankowe, podatnik może korzystać ze środków tam zgromadzonych w ograniczonym zakresie, np. do płatności VAT.

Zgodnie z nowelą obowiązkowa forma mechanizmu podzielonej płatności (MPP) będzie od 1 listopada br. stosowana w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług, które zasadniczo objęte są reżimem odwrotnego obciążenia oraz odpowiedzialnością solidarną. Chodzi o paliwa, stal i wyroby stalowe, złom i odpady, metale szlachetne (np. złoto i srebro) i nieszlachetne, np. miedź. Ponadto, objęte nią będą np. tablety, smartfony, konsole, usługi budowlane. Obowiązek ten będzie dotyczyć także płatności za części i akcesoria do pojazdów silnikowych, węgiel i produkty węglowe, maszyny i urządzenia elektryczne, ich części i akcesoria. Objęte MPP pozycje znajdą się w specjalnym załączniku do ustawy o VAT.

Obowiązkowy split payment będzie stosowany w przypadku faktur, których wartość brutto przekracza 15 tys. zł lub równowartość tej kwoty, i w których wykazano transakcje w zakresie towarów lub usług wymienionych w dodawanym załączniku. Faktury opiewające na kwoty poniżej 15 tys. zł będą podlegały rozliczaniu na ogólnych zasadach. W transakcjach takich nabywca będzie mógł jednak dobrowolnie stosować mechanizm podzielonej płatności.

Za nieumieszczenie na wystawianej fakturze oznaczenia, że faktura ta, z uwagi na przedmiot transakcji i jej wartość, powinna zostać zapłacona z zastosowaniem mechanizmu podzielonej płatności, będzie grozić sankcja w wysokości 30 proc. kwoty podatku wykazanego na fakturze.

Przepisy te wchodzą w życie od 01-11-2019 r.

 

Ryszard Baron

doradca podatkowy nr 00341

W przyszłym roku – 2020 – podatnicy będą mieli indywidualne mikrorachunki

07-08-2019
Od nowego roku każdy podatnik, czyli „Kowalski” i płatnik, czyli przedsiębiorca, będzie miał indywidualny mikrorachunek podatkowowy, dedykowany do wpłat odpowiednich danin – zapowiada minister finansów Marian Banaś. Według szefa resortu, mikrorachunki pozwolą na szybsze rozliczenia wpłat.

Minister wyjaśnił, że mikrorachunek podatkowy na który będą kierowane wpłaty z kluczowych podatków takich jak: CIT, PIT oraz VAT, będzie zawierał PESEL lub NIP i będzie można go uzyskać na stronie www.podatki.gov.pl oraz w każdym urzędzie skarbowym. Stare rachunki urzędów skarbowych, dedykowane do wpłat PIT, CIT i VAT zostaną zamknięte 31 grudnia 2019 r.

– Najważniejszą korzyścią dla podatnika jest posiadanie jednego indywidualnego mikrorachunku do wpłat kluczowych podatków i to bez względu na zmianę miejsca zamieszkania lub prowadzenia działalności. Posiadanie jednego mikrorachunku, to też mniej błędów wynikających z niepoprawnego podania danych podczas realizacji przelewu. Poprzez szybką identyfikację wpłaty podatkowej będzie ona niezwłocznie rozliczona co przełoży się np. na uzyskanie „od ręki” zaświadczenia o niezaleganiu w płatności podatków.

Według ministra indywidualne mikrorachunki podatkowe będą aktywne od 1 stycznia 2020 roku i będą obsługiwane przez Narodowy Bank Polski.